Voor een zelfrijdende auto misschien, of voor GPS, route planner en allerhande multimedia gadgets.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 12:59 schreef slashdotter3 het volgende:
- de chipban, China gaat geen moderne chips meer krijgen, dan worden EVs ook een probleem
Er gebeurt ongetwijfeld veel in Beijing als het gaat om alles met chips, zeker na 7 oktober '22, maar het is voornamelijk achterkamerpolitiek en we krijgen weinig mee. Ze hebben het dossier van een minister na een executive vice premier overgeheveld. Het heeft dus meer politieke gewicht gekregen. Als ze 28 nm chips totaal in China kunnen fabriceren inclusief de ongelofelijke hoeveelheid materiaal en andere kennis die je daarvoor nodig hebt dit decennium neem ik mijn pet voor ze af. Het zou ook goed zijn als ze gaan innoveren op nieuwe gebieden anders lopen ze altijd achter de feiten aan en blijven kwetsbaar voor een hegemoon die totale dominantie nastreeft.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 20:13 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Bovendien krijgt zelfs Rusland nog gewoon chips binnen ondanks alle export verboden (wel voor een meerprijs). Voor China zal het al helemaal geen probleem zijn gok ik.
Ze zitten in China al op 10 nm en kunnen opschalen naar 7 nm, zoek maar eens op tweakers.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 20:41 schreef Peppert het volgende:
[..]
Als ze 28 nm chips totaal in China kunnen fabriceren inclusief de ongelofelijke hoeveelheid materiaal en andere kennis die je daarvoor nodig hebt dit decennium neem ik mijn pet voor ze af.
Nee, dat is absoluut niet het geval. Ik weet dat SMIC (Semiconductor Manufacturing International Corporation) momenteel vier nieuwe fabs bouwt in China (een in Beijing, een in Tianjin, een in Shenzhen en een in Shanghai) gericht op het 28 nm process en deels gesubsidieerd door de centrale overheid. Ik heb alleen geen idee wat het percentage inheemse of buitenlandse apparatuur is dat ze daarvoor gaan gebruiken. De meeste mensen hebben geen enkel idee hoeveel bij komt kijken. Ik ook niet maar probeer mij een beetje in te lezen als amateur op allerlei fora. 28 nm is de standaard van 2011 en prima bruikbaar voor veel toepassingen. Het is alleen niet bruikbaar voor zaken zoals de meest moderne telefoons (pech Huawei) en zaken als artificiële intelligentie. 10 nm process en dan alle materiaal inheems is een zwaar natte droom op het moment voor de Chinezen. Het punt is dat de toeleveringsketen van chips verdeeld is over meerdere landen. Geen enkel land heeft op het moment alle materiaal en kennis in huis om een chip fab alleen op te zetten.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 22:53 schreef machtpen het volgende:
[..]
Ze zitten in China al op 10 nm en kunnen opschalen naar 7 nm, zoek maar eens op tweakers.
Is ook wel logisch, ze bouwen de nieuwste generatie kernreactoren en dan zullen ze geen chippieslijn kunnen opzetten.
Zoals je zelf al zegt ben je een amateur en ben je nu bezig met dingen waar je geen snars van begrijpt.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 23:08 schreef Peppert het volgende:
[..]
Nee, dat is absoluut niet het geval.
Lijkt wel A Clockwork Orange.quote:Op zondag 18 juni 2023 17:23 schreef Akathisia het volgende:
https://vm.tiktok.com/ZGJC84xUV/
De toekomst van leren in China. Een neuronenactiviteitmeter en camera's op je kop gericht met een leraar die een live feed krijgt van wie zich niet concentreert en gaapt.
De 134 kilometer lange Pinglu kanaal overbodig? Nee man, onzin van Falun Gong. Ze stippen best wel goede dingen aan in bepaalde filmpjes, kritiek houdt een mens scherp, maar hier slaan ze de bocht mis. Een goede en uitgebreide systeem van binnenlandse rivieren maakt transport veel goedkoper omdat je veel meer kan transporteren dan via asfalt of spoor. Hopelijk houden ze de schade aan natuur beperkt.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 23:37 schreef slashdotter3 het volgende:
Nieuw overbodig water kanaal wordt aangelegd maar ze gaan de kosten (10 miljard usd) er niet uit halen. Er zijn namelijk al 2 andere kanalen die maar half benut worden en elk jaar krimpt de export naar het buitenland.
Transport naar Vietnam wordt sneller en goedkoper maar dat gaat de kosten niet compenseren.Currently, the Chinese government is vigorously constructing a mega canal project. The total investment for this project is 72.7 billion RMB (10.2 billion USD), with excavation volume about 340 million cubic meters.
$10.2 Billion STUPID Mega Canal Under Construction, Is This the Straw That Broke the Camel’s Back?
Amid a weak economy, rising unemployment rates, and a sharp decline in exports, China is experiencing a rapid withdrawal of international capital. Manufacturing giants such as Foxconn, Samsung and technology giants like Amazon are leaving China in succession. The decoupling between China and the developed economies is accelerating, gradually eroding China's status as the world's factory.
In this context, the Chinese government is investing substantial funds into the construction of water projects in an attempt to stimulate economic growth.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |