abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 25 mei 2023 @ 12:43:43 #1
37887 Dauthi
Progressive
pi_209275353
BNR logo
Economie•09:56
Duitsland zit in een recessie: 'Land wacht jarenlange economische stagnatie'
Auteur: BNR Webredactie
Na in het laatste kwartaal van 2022 al een economische krimp van 0,5 procent te hebben moeten doormaken, is de Duitse economie begin dit jaar verder gekrompen. Met een krimpcijfer van 0,3 procent dit kwartaal is een recessie voor Duitsland een feit, volgens een nieuwe schatting van het nationale statistiekbureau. Voor Carsten Brzeski, hoofdeconoom van ING Duitsland, komt het krimpcijfer niet onverwacht. 'Vorige zomer zeiden veel economen al dat het niet anders kan dan dat de Duitse economie in de winter in een recessie zou belanden.'

BNR logo
Economie•09:56
Duitsland zit in een recessie: 'Land wacht jarenlange economische stagnatie'
Auteur: BNR Webredactie
Na in het laatste kwartaal van 2022 al een economische krimp van 0,5 procent te hebben moeten doormaken, is de Duitse economie begin dit jaar verder gekrompen. Met een krimpcijfer van 0,3 procent dit kwartaal is een recessie voor Duitsland een feit, volgens een nieuwe schatting van het nationale statistiekbureau. Voor Carsten Brzeski, hoofdeconoom van ING Duitsland, komt het krimpcijfer niet onverwacht. 'Vorige zomer zeiden veel economen al dat het niet anders kan dan dat de Duitse economie in de winter in een recessie zou belanden.'


Dat er een 'lichte recessie' is, valt te verklaren uit de 'zwakke consumptie, vanwege de hoge inflatie, de hoge energieprijzen en de industrie die niet lekker loopt', zegt Brzeski. Ondanks dat het een lichte recessie is, vindt hij de ontwikkeling zorgelijk. 'Als er geen economische groei is, dan zijn de beloftes over bijvoorbeeld de pensioenen moeilijk na te komen.'

‘Stagnatie is het basisscenario voor de komende jaren’
Carsten Brzeski, hoofdeconoom van ING Duitsland
Ook voor de komende jaren is het beeld niet rooskleurig, merkt Brzeski op. 'Het is een mooie illustratie van wat Duitsland de komende jaren staat te wachten, namelijk een stagnerende economie. We hebben zoveel structurele hervormingen en uitdagingen voor de boeg. Daarbij komt de hogere rente van de Europese Centrale Bank, het niet zo soepel verlopende herstel van China en een mogelijke recessie in de Verenigde Staten.'

Ook Nederland staat economisch mineur te wachten
Mede door al deze omstandigheden verwacht de ING-hoofdeconoom van Duitsland dat het land de komende jaren in een 'soort flirt met een recessie of stagnatie blijft'. Door het ontbreken van andere sterke economieėn, die door Brzeski de 'suikeroom op het wereldtoneel' wordt genoemd, 'ontspringen andere Europese landen de Duitse dan niet', verwacht hij. 'Veel uitdagingen die Duitsland voor de boeg heeft, heeft Nederland en hebben andere landen ook. Voor Nederland en de Europese economie als geheel, betekent dat er de komende 2, 3 jaar minimale groei zal zijn.'

Brzeski verwacht niet dat de recessie lang aanhoudt. 'In het tweede kwartaal hebben we misschien een positieve verrassing, bijvoorbeeld dat de industrie wat gaat aantrekken. Ook zijn de energieprijzen een stuk lager en trekt de koopkracht bij in de loop van het jaar. Toch blijft de veel hogere rente boven de economie zweven en zullen de grote problemen niet verdwijnen, verwacht de hoofdeconoom. 'Met mogelijk de Amerikaanse economie in een recessie en China dat minder afhankelijk wordt van Duitse producten.' Een blijvende recessie staat dan ook niet in de sterren geschreven, 'maar wel stagnatie; dat is het basisscenario voor de komende jaren'.

https://www.bnr.nl/nieuws(...)conomische-stagnatie

Zoals verwacht wanneer de ECB te gretig aan de knoppen draait.

Nederland zal, zoals ook in het artikel is vermeld volgen. Ondanks de zwalvend uitspraken van DNB President Klaas Knot die zich geen zorgen maakte dat er een recessie zou komen.

De barre tijden zullen lang gaan duren voor velen Nederlanders.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_209275454
Eindelijk wat rust op het werk!
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209275458
Schaffen ze het nog die moffen?
  donderdag 25 mei 2023 @ 12:58:06 #4
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209275477
Gelukkig, als een econoom wat beweert, dan weet je dat dat de komende jaren niet gaat plaatsvinden.
pi_209275479
Een oorlog is goed voor de economie en de Duitsers schijnen er ervaring in te hebben.
<hr>
pi_209275638
Gewoon doorgaan met geld bij drukken.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 donderdag 25 mei 2023 @ 13:13:30 #7
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_209275664
Zie hier waarom dld zo huichelachtig aan de tiet van Rusland wilde blijven hangen. Goedkope energie.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_209275667
We need more sanctions!
pi_209275700
Ah en als Duitsland aan de beurt is, volgt Nederland doorgaans snel. Toptijden.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_209276148
Meer geld drukken, meer sancties tegen Rusland, meer kansenparels, nog meer wapens leveren aan Zelensky en de overheid die nog meer geld uit gaat geven. Dat zal allemaal wel onderdeel zijn van de "oplossing".
pi_209276184
Alle seinen op groen voor WO3
pi_209276349
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 13:55 schreef Halcon het volgende:
Meer geld drukken, meer sancties tegen Rusland, meer kansenparels, nog meer wapens leveren aan Zelensky en de overheid die nog meer geld uit gaat geven. Dat zal allemaal wel onderdeel zijn van de "oplossing".
Klinkt plausibel.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_209276450
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 13:13 schreef Straatcommando. het volgende:
Zie hier waarom dld zo huichelachtig aan de tiet van Rusland wilde blijven hangen. Goedkope energie.
Stel je voor, wederzijdse belangen die cohesie op het Europese continent bewaken, dat moeten we de Amerikanen niet willen.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 donderdag 25 mei 2023 @ 14:27:38 #14
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_209276503
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 14:23 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Stel je voor, wederzijdse belangen die cohesie op het Europese continent bewaken, dat moeten we de Amerikanen niet willen.
Stel je voor, een genocidaal regime dat, je raadt het al, genocide uitvoert in Europa.

Maar muh goeiekoop stroom en peut! ;(
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_209276581
Ik ga nog harder werken om de belangen van de Duitse aandeelhouder te behartigen!
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
pi_209276654
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 14:27 schreef Straatcommando. het volgende:
Stel je voor, een genocidaal regime dat, je raadt het al, genocide uitvoert in Europa.

Maar muh goeiekoop stroom en peut! ;(
Ja, of je lokt geen oorlog uit met een teloorgaande wereldmacht door een groot buurland de NATO-wortel voor zijn neus te hangen.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 donderdag 25 mei 2023 @ 14:42:10 #17
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_209276674
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 14:39 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ja, of je lokt geen oorlog uit met een teloorgaande wereldmacht door zijn grootste buurland de NATO-wortel voor zijn neus te hangen.
Ik ga niet weer deze vinger-in-de-oren stierenstront uitlezen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_209276712
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 14:39 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ja, of je lokt geen oorlog uit met een teloorgaande wereldmacht door een groot buurland de NATO-wortel voor zijn neus te hangen.
:') :') Bedankt voor je bijdrage, Vlad.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_209276716
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 14:27 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Stel je voor, een genocidaal regime dat, je raadt het al, genocide uitvoert in Europa.

Maar muh goeiekoop stroom en peut! ;(
Rusland voert een genocide uit in Europa? Zeg maar binnen de EU?
pi_209276811
quote:
10s.gif Op donderdag 25 mei 2023 14:46 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
:') :') Bedankt voor je bijdrage, Vlad.
Oh sorry, we mogen alleen de twee zijdes van een oorlog belichten 50 jaar na dato. Tot dan leggen we de vrije pers aan banden en roepen we "boe slechterik, ik ben beter."
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  donderdag 25 mei 2023 @ 14:57:38 #21
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_209276822
Nog even wachten tot ze op hun zwakst zijn en dan vallen we binnen!
pi_209276852
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 14:56 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Oh sorry, we mogen alleen de twee zijdes van een oorlog belichten 50 jaar na dato. Tot dan leggen we de vrije pers aan banden en roepen we "boe slechterik, ik ben beter."
Gewoon geen poep praten is een nog veel beter idee.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 donderdag 25 mei 2023 @ 15:04:25 #23
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_209276887
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 14:47 schreef Halcon het volgende:

[..]
Rusland voert een genocide uit in Europa? Zeg maar binnen de EU?
Nee, dan had er wel ''EU'' gestaan.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_209276899
Viel te verwachten, Duitsland heeft het 20 jaar nagelaten te investeren om zichzelf eindelijk eens de 21e eeuw in te lanceren. Het hele land, en het westen in het bijzonder, maakt een steeds afgeleefdere indruk en nu rammelen de Chinezen ook nog eens aan de poorten met elektrische auto's. Tegelijkertijd komen de Duitsers erachter dat hun buitenlands en energiebeleid, met name ten opzichte van Rusland, op drijfzand was gebouwd. Er zijn nog wel meer problemen, maar door de samenloop van deze zaken pakken de donkere wolken zich nu samen boven Duitsland.
pi_209276915
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 13:15 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Ah en als Duitsland aan de beurt is, volgt Nederland doorgaans snel. Toptijden.
Nee joh, ze geven hier geen fuck om ons buurland. Als het aan de andere kant van de oceaan paniek is, gaan ze hier pas los _O-
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')