abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210529419
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2023 12:35 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Met Ilfosol heb ik de meeste ervaring en resultaten waar ik tevreden mee ben. Meest gebruikte film is HP5+ en momenteel Acros II. HP5+ vind ik niet mooi er uit zien met Rodinal.
HP5 en Rodinal is inderdaad een combi die maar in hele speciale gevallen goed werkt.

Ilfosol was altijd al een leuke kanniestuknie-soep, vooral met de eigen Ilfordfilms erin was het best wel een kunst om ze te verkloten.
quote:
Heb wel een flesje achter de hand, want met sommige films (oa Delta 100) vind ik de ontwikkeltijd te kort met Ilfosol.
D100 is T grain maar die vind ik best prettig in Rodinal. In ID-11 vind ik het één saaie grijze massa worden overigens.
Tmax100 en APX-100 deden het ook bijzonder verdienstelijk in de Rodinal waar de hele wereld begon te gillen dat Rodinal geen fijnkorrelontwikkelaar was.
Mijn veronderstelling was dat je Tgrain-films juist níet met een fijnkorrelontwikkelaar moest doen en exact dat was ook de reden dat ik naar een vrij brute soep als Microphen overging en die deed het bijzonder goed met elke Tgrain.

Voor de tonaliteit (grijze massa) moet je ontwikkelaren als ID11 hooguit tot 1:1 verdunnen, zeker bij middenformaat waar die fijne korrel helemaal geen vereiste is en je helemaal moet inzetten op toonschaal en dus je ontwikkelaar minder mag nivelleren. Bij kleinbeeld is dat dan wél een issue en daarom verdunde ik dan de Microphen voor kleinbeeld wat verder (en Rodinal overigens ook)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2023 12:44:15 ]
  zondag 17 september 2023 @ 16:42:00 #77
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_210664744
mag ik een minuut voor mijn nikon p900, de motor van de lens is er mee uit gescheden ik denk dat hij overleden is.

deze was al afgelopen tijd aan he sputteren maar nu doet deze helemaal niks meer.
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  zondag 17 september 2023 @ 18:13:55 #78
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_210665599
:+
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_210665666
quote:
Oeh. Wij noemen hem altijd 'Het grote ding' omdat ie werkelijk kolossaal is.

Die keren dat ik er even een mocht vasthouden maakte het grote ding best wel hebberig(vooral dat krankzinnige zoombereik) maar voor erbij-voor-de-fun vind ik hem vooralsnog te prijzig.
misschien komt er nog eens een voorbij, je weet het nooit

Laat vooral even hier in de topics zien wat je eruit weet te toveren.
  zondag 17 september 2023 @ 18:26:35 #80
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_210665710
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 18:21 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Oeh. Wij noemen hem altijd 'Het grote ding' omdat ie werkelijk kolossaal is.

Die keren dat ik er even een mocht vasthouden maakte het grote ding best wel hebberig(vooral dat krankzinnige zoombereik) maar voor erbij-voor-de-fun vind ik hem vooralsnog te prijzig.
misschien komt er nog eens een voorbij, je weet het nooit

Laat vooral even hier in de topics zien wat je eruit weet te toveren.
Zal is kijken of ik de euromast kan beklimmen binnenkort. :Y
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  dinsdag 19 september 2023 @ 19:04:32 #81
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_210686146


WAT EEN DING, zelfs vergeleken met de P900 is dat ding kolossaal, hij is zo kolossaal dat hij niet meer in de camera tas past haha. moeilijk vasthouden helemaal ingezoemd
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  dinsdag 19 september 2023 @ 19:29:46 #82
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_210686452




2 testfotos gemaakt met autofocus en toen was de batterij op
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_210689070
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:04 schreef cherrycoke het volgende:
[ afbeelding ]

WAT EEN DING, zelfs vergeleken met de P900 is dat ding kolossaal, hij is zo kolossaal dat hij niet meer in de camera tas past haha. moeilijk vasthouden helemaal ingezoemd
Het is niet zomaar dat ie bij ons al wordt aangeduid als 'Het Grote Ding'. Hij is echt gigantisch.

Die paar keer dat ik er even een heb mogen 'voelen' vond ik hem overigens in zijn langste stand nog steeds vrij goed hanteerbaar.
  dinsdag 19 september 2023 @ 22:18:38 #84
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_210689149
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 22:12 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Het is niet zomaar dat ie bij ons al wordt aangeduid als 'Het Grote Ding'. Hij is echt gigantisch.

Die paar keer dat ik er even een heb mogen 'voelen' vond ik hem overigens in zijn langste stand nog steeds vrij goed hanteerbaar.
Ik moet nog even uitvinden hoe ik hem het beste kan vasthouden, de image stabilisatie is al een stuk beter dan bij de P900, daar ben ik heeeel blijf mee
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_210696040
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 september 2023 22:18 schreef cherrycoke het volgende:

[..]
Ik moet nog even uitvinden hoe ik hem het beste kan vasthouden, de image stabilisatie is al een stuk beter dan bij de P900, daar ben ik heeeel blijf mee
Als ik iets nieuws/raars wil leren vasthouden probeer ik het meestal eerst in of op mijn linkerhand vast te houden en zoek da het punt op waarop het ding in kwestie stabiel in of op mijn hand staat. Daarbij let ik ook op of ik vanuit die positie met mijn vingers nog bij 'bedieningsorganen' (zoomring, scherpstelring bij een lens) kan of bij de knoppen als het een compactcamera betreft.
Die rechterhand hoeft vervolgens niet veel meer te doen dan de camera te sturen en de instelwielen en uiteraard de ontspanner te bespelen.
Zodra dat stabiel is komt de rechterhand in beeld
  woensdag 20 september 2023 @ 19:26:30 #87
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_210697898
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  Moderator woensdag 20 september 2023 @ 20:42:48 #88
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_210698736
Zou eerlijk gezegd geen werk van hem weten :@
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_210700963
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2023 20:42 schreef derLudolf het volgende:
Zou eerlijk gezegd geen werk van hem weten :@
Even goegelen en ik denk dat er wel wat dingen bekend zullen voorkomen.

Overigens heb ik verder weinig met het werk van Erwin Olaf. Wat hem wel anders maakte dan de andere Nederlandse fotografen uit die tijd was dat ie technisch waanzinnig goeie dingen maakte waar zijn tijdgenoten meestal uitblonken in van die zwartgallige, technisch matige fotografie die dan in vijf A4'tjes uitgelegd moest worden.
pi_210700987
Mijn collectie macrolenzen is uitgebreid met een Sony E30, een 3.5/30mm voor emount. Een hele leuke, kleine macro die aantoont dat korte macrolenzen wel degelijk internal focussing kunnen hebben ofwel hij wordt niet langer of korter bij scherpstellen.
Het ding zou daarmee ideaal moeten zijn om beestjes in dichte begroeiing te fotograferen. Hopelijk nog een stukje naseizoen de komende dagen.
pi_210714428
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2023 20:42 schreef derLudolf het volgende:
Zou eerlijk gezegd geen werk van hem weten :@
Misschien dat je het onbewust hebt gezien, bijv. portretten van de koninklijke familie.

Ben vorig jaar nog naar een expositie van hem geweest. Hele mooie werken door de jaren heen!
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_210724815
Inmiddels even bij redelijk normaal licht kunnen spelevaren met de Sony 30mm op de A6000. Hij is op zijn zachtst gezegd apart en anders dan met de SAM 30mm van de Amounts kun je met deze vrij makkelijk insecten benaderen omdat de frontlens bij het scherpstellen niet beweegt.
Spelevaren is voorlopig bedoeld om te kijken hoe de A6000 en de lens samenwerken qua AF en belichtingsautomaat.
De eerste indruk is al wel dat het lensje tot bijzonder fraai beeld in staat is, ofwel blij mee :Y
  Moderator zaterdag 23 september 2023 @ 13:13:25 #93
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_210725111
Ik wilde vragen wat het voordeel is van dergelijke lens, maar ik lees het: dichte begroeiing.

A mount, was dat het bajonet uit de tijd dat Sony camera's nog spiegels hadden? Of is het de mount voor APS-C camera's?

Ik ben op de terugweg van vakantie, naar wat ik begrijp is het weer in Nederland niet geweldig, gelukkig heb ik nodig wel wat werk in het verschiet.


Inmiddels zijn daar nog een ZW kleinbeeld- en rolfilm bijgekomen, die heb ik aan boord volgemaakt.

KB C41 doet de lokale fotograaf, dat wil ik graag zo houden, dat breng ik naar hem. Middenformaat C41 en E6 gaat naar HEMA en zw doe ik zelf. Daarna nog scannen. En volgens mij heb ik ook nog een aantal films thuis liggen dit ik moet ontwikkelen :s)

Ik heb een grote ontwikkeltank staan waarin drie rolfilms gaan, maar volgens mij doet die de merknaam Spatterson echt eer aan. Tot dusverre gebruik ik die alleen om film te wassen: twee of drie films ontwikkelen, na ontwikkelen in de grote tank (met water) en na het ontwikkelen van de laatste film in een keer wassen in de grote tank.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_210725326
De A-mount was de eerste vatting met AF, de Minolta mount uit 1985. Onderweg wel een keer of wat updates gehad maar alles past nog steeds op alles.
Enige waar je rekening mee moet houden is dat bijv. een A77 een lens uit 1985 maar gebrekkig kan aansturen met als gevolg dat de AF wat traag wordt.
Ook het doorgeven van lensdata gaat nogal gebrekkig.
  Moderator zaterdag 23 september 2023 @ 14:20:30 #95
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_210725653
Oh m'n vraag was niet volledig :+ E mount, is dat voor APS-C? Of het het de mount voor de spiegelloze toestellen net als Canon RF?

Ik kwam via de zoekfunctie in de krochten van FOK terecht, benieuwd of @ultra_ivo hier al iets meer over kan zeggen :D Eerste keer dat ik er iets over lees, meende dat sommige Pentax lenzen gemaakt zijn door Tokina. Tenminste, een jaar of tien terug wel.

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2006 16:46 schreef ultra_ivo het volgende:
Takumar=Asahi=Pentax en sinds dit jaar ook Schneider-Kreuznach.
Takumar was idd de oudste benaming, daarna Asahi en daarna Pentax. Over een paar jaar kunnen we zeggen of Schneider-Kreuznach de nieuwe naam wordt voor alle Pentax lenzen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_210730085
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2023 14:20 schreef derLudolf het volgende:
Oh m'n vraag was niet volledig :+ E mount, is dat voor APS-C? Of het het de mount voor de spiegelloze toestellen net als Canon RF?
emount is er zowel in APS-C als full frame, altijd even opletten als je een lens in het vizier hebt. Die 30mm macro is een APS-C.

Het maffe is dat ik eigenlijk helemaal geen fullframe emountlenzen heb. Op mijn A7 gebruik ik eigenlijk voornamelijk oud glas met adapters.
Wel kan ik alle A-mount lenzen met behoud van alle functies op de A7 (en op de 'kleine' emounts) gebruiken, wederom met een adapter.
quote:
Ik kwam via de zoekfunctie in de krochten van FOK terecht, benieuwd of @:ultra_ivo hier al iets meer over kan zeggen :D Eerste keer dat ik er iets over lees, meende dat sommige Pentax lenzen gemaakt zijn door Tokina. Tenminste, een jaar of tien terug wel.
[..]

Niet alleen Pentax. Ook Minolta liet ooit heel veel lenzen bouwen bij Tokina.
Je ziet ook de nodige Pentax lenzen die overduidelijk van Tamron komen.
Zowel Tokina als Tamron hebben in het verleden wel lenzen in het programma gehad die dan weer bij Petri/Cosina vandaan kwamen.

Lenzenland is af en toe een beetje een vreemd land. In Nederland waren in de 80's heel veel verschillende merken lenzen te koop die uiteindelijk bij slechts een stuk of vijf fabrikanten vandaan kwamen met als grootsten Tokina, Tamron en Cosina met daar achteraan merken als Kino Precision Optics (Kiron) en Komine.
Sigma was dan weer een vreemde eend in de bijt, die waren ook onder andere namen te koop maar dan vooral in de VS (Quantaray, Upsilon en nog een paar). In Nederland eigenlijk alleen onder de naam Sigma.
En nee, Vivitar hoort daar weer niet in, dat was een handelsmerk die zijn lenzen her en der liet bouwen, vroeger voornamelijk bij Tokina en Tamron

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-09-2023 01:12:17 ]
pi_210741251
Inmiddels zijn de eerste opnamen met de emount 30mm macro gemaakt. Hij vergt even gewenning, je raakt je onderwerpen zowat aan.

Het effect van de internal focus is echter wel goed te merken. Als je eenmaal bij die vlieg bent kan de camera focussen wat ie wil, de vlieg blijft gewoon zitten.
Wat dan weer even een leerprocesje wordt is om op het scherm van de camera te zien of de scherpte daar ligt waar ie liggen moet.
Wat ook even wennen is is dat de combi van A6000 en 30mm geen vorm van stabilisatie heeft

Sarcophaga spec by Ouwesok, on Flickr

Zuringwantsen zijn best een uitdaging. De 105mm macro zien ze al duidelijk aankomen, met de 30mm moet je er heel dicht bij terwijl ze het al op geruime afstand op een lopen zetten

Coreus marginatus by Ouwesok, on Flickr

Dit was de stand van gistermiddag en met name met de AF ging dat nog niet helemaal zoals ik het wil. De ronde van vandaag leek beter te gaan maar dat moet ik allemaal nog even uitzoeken.
  Moderator donderdag 28 september 2023 @ 13:17:52 #98
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_210776421

Productieve avond gisteren.
Vlnr Foma 100, 2x Agfapan APX100 en 2x Adox CHS 100 II.

[ Bericht 16% gewijzigd door derLudolf op 28-09-2023 13:24:19 ]
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator vrijdag 29 september 2023 @ 19:29:03 #99
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_210789696
Alweer twee filmpjes ontwikkeld vandaag.
Tevens liep ik gisteren op FB tegen een Nikon F2 met 50mm 1.4 tegen voor ¤100. Daar kon ik geen nee tegen zeggen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_210790007
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 19:29 schreef derLudolf het volgende:

Tevens liep ik gisteren op FB tegen een Nikon F2 met 50mm 1.4 tegen voor ¤100. Daar kon ik geen nee tegen zeggen.
Als je daar tegenaan loopt is het te hopen dat je stevig schoeisel draagt anders kan het pijnlijk uitpakken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')