abonnement Unibet Coolblue
pi_209266333
https://www.ad.nl/politie(...)-uw-moraal~a790c14c/

In de Tweede Kamer is hard uitgehaald naar de bedrijfstop van Ahold Delhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn. Want verhoogt het bedrijf stiekem de prijzen iets extra nu de inflatie hoog is? Is er sprake van graaiflatie? ‘Onze kosten zijn gestegen, de winst staat juist onder druk.’

Volgens het kabinet is er namelijk amper bewijs voor zogeheten graaiflatie, maar het linkse deel van de Tweede Kamer is niet overtuigd. Verhogen bedrijven als KPN, Heineken en Albert Heijn niet toch ongemerkt de prijzen ietsjes, nu de inflatie toch al hoog is? Om daar helderheid over te krijgen, worden tijdens een hoorzitting in de Kamer naast een stoet bedrijven ook economen bevraagd. Nu de publieke woede over vermeende graaiflatie groot is bij het publiek, schuiven namens SP, GroenLinks en PvdA zelfs de partijleiders aan.

Mikpunt is vooral Ahold Delhaize. Casper Assinck, Senior Vice President HR van moederbedrijf Ahold Delhaize, benadrukt dat ‘marktconforme lonen’ worden betaald. En dat de bedrijfskosten de laatste tijd juist zijn gestegen. ,,De energieprijzen drukken op ons, de kosten bij leveranciers zijn hoger.’’

De ‘winstmarge’ die Ahold Delhaize hanteert is 4 procent, maar juist in Europa staan de winsten ‘onder druk’.

Lilian Marijnissen is niet onder de indruk: ,,Ik heb met verbijstering naar uw verhaal geluisterd. U heeft 2,5 miljard winst gemaakt. Waarom spreekt u met geen woord over de mensen in uw winkels die de boodschappen niet kunnen betalen? Waar is uw moraal?’’

Dat vindt Assinck een ‘moeilijk te beantwoorden vraagstuk’. Maar belangrijk, zegt hij: de lonen stegen meer dan de winst. Hij stelt dat het met elkaar in verhouding staat. ,,We bieden marktconforme beloningen. We staan te boek als goede werkgever, dat zijn we ook in ons medewerkerstevredenheidsonderzoek.”

Toch is Jesse Klaver (GroenLinks) niet overtuigd: ,,Mensen die werken bij Etos (ook onderdeel van Ahold Delhaize, red.) zijn in loon gedaald. U durft te stellen dat dit in verhouding staat met de beloningen in de top? U geeft ingestudeerde antwoorden. Maar u kan toch niet met droge ogen beweren dat de winsten in verhouding staan tot de lonen?’’

Assinck vindt van wel. ,,De gemiddelde beloning van medewerkers is gestegen.’’ Dat er sprake is van graaiflatie wijst hij van de hand. ,,Het grootste deel van onze winst komt momenteel uit de VS.’’

Ook KPN en Heineken claimen dat hogere kosten voor henzelf nu eenmaal de prijzen hebben opgedreven. En dat de lonen in de pas lopen. ,,De reële lonen zijn gestegen, terwijl de winst ietsje daalde’’, aldus Bart Webers van KPN. Ook zegt hij: ,,Langetermijnwinst draagt juist bij aan welzijn van onze medewerkers.’’

Volgens Ingrid van der Vorst, HR directeur Heineken waren ‘de laatste vier jaar’ spannend. ,,En nu gaan de kosten voor het brouwen van bier flink omhoog. De winst schommelt sterk, in Nederland daalde die, terwijl de lonen stegen tot 10 procent.’’

Bezemer: ,,De winsten van beursgenoteerde Nederlandse bedrijven stegen sinds de eeuwwisseling met 500 procent, terwijl de lonen met nog geen 50 procent stegen. Daar zit dus echt iets scheef.’’


Meer info zie bron.


Mijn menig er over is dat de bootschappen zeker gestegen zijn.
Soms wel dik 50% meer .
Je kan me niet vertellen dat lage producten waaronder de noedels de salaris van de mensen worden betaalt
Zeker nu ook zelf scan kassa zijn en steeds minder kassa meisjes.
Vaak genoeg dat er maar 1 a 2 kassa geopent zijn terwijl er een wacht rij is


Nog meer info er over zie link.

https://www.nu.nl/economi(...)-winst-en-bonus.html

[ Bericht 4% gewijzigd door suijkerbuijk op 24-05-2023 20:18:21 ]
  Moderator woensdag 24 mei 2023 @ 19:58:47 #2
236264 crew  capricia
pi_209267947
Typisch VVD beleid: lonen laag houden.
Definitely not CIA
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 24 mei 2023 @ 20:16:44 #3
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_209268300
Ik had van de week een pak bieten vast, stond "twee porties van 200 gram op" terwijl de inhoud 350 gram was. Dat is dus krimpflatie.. Product was ook een goede euro duurder dan vorig jaar. Ze hebben niet eens de moeite genomen de beschrijving aan te passen.

Ik geloof er geen reet meer van
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_209268372
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 20:16 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik had van de week een pak bieten vast, stond "twee porties van 200 gram op" terwijl de inhoud 350 gram was. Dat is dus krimpflatie.. Product was ook een goede euro duurder dan vorig jaar. Ze hebben niet eens de moeite genomen de beschrijving aan te passen.

Ik geloof er geen reet meer van
Ik had het met de lidl.
Appelflappen.

Prijs per stuk 65cent .
Prijs per stuk 85 cent en dan dood leuk de ouwe stikker laten zitten voor dik 2 weken.
Denk dat het personeel express hebben laten zitten.

Vind deze appelflappen lekker maar ik koop ze niet meer .
Een van de weinige waar er geen rozijnen word gebruikt.
Zodat de hond het ook kan eten.

Rozijnen zijn giftige voor honden namelijk.
  woensdag 24 mei 2023 @ 20:23:02 #5
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209268418
Wauw! nooit geweten....
quote:
Wat gebeurt er als een hond een rozijn eet?

Als een hond of kat rozijnen of druiven heeft gegeten, dan kunnen er in de eerste 6 tot 12 uur na inname tekenen van vergiftiging ontstaan. Meestal begint dit met braken en diarree. Andere symptomen die kunnen optreden zijn sloomheid, zwakte, niet eten, buikpijn, uitdroging, veel drinken en rillen. Bovendien kan er acuut nierfalen optreden, wat zeer gevaarlijk is voor uw huisdier.
Maar ja, then again, wie voert zijn hont nou appelflappen :?

Overigens heb ik nog nooit een appelflap met rozijnen er in gegeten :? en ben ik er ook nog nooit een tegengekomen.

In appeltaart doen ze nog wel eens rozijnen.

quote:
Dat je hond beter geen chocolade :o kan opeten is bij de meeste mensen wel bekend en mensen weten vaak ook wel dat je op moet passen met giftige planten die in de berm groeien waar de hond loopt. Maar er zijn maar weinig mensen die op de hoogte zijn van het feit dat druiven, rozijnen en krenten ook giftig zijn voor honden. Wanneer honden druiven of rozijnen binnen krijgen kan dit in sommige gevallen tot ernstige gezondheidsproblemen leiden of zelfs dodelijk zijn. Het is daarom altijd verstandig om rozijnen of producten met daarin rozijnen, krenten of druiven veilig op te bergen, waar de hond er niet bij kan.

https://dierenartsdeen.nl(...)arlijk-voor-je-hond/


[ Bericht 7% gewijzigd door Tengano op 24-05-2023 20:28:04 ]
  woensdag 24 mei 2023 @ 20:39:20 #6
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209268629
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2023 19:58 schreef capricia het volgende:
Typisch VVD beleid: lonen laag houden.
Is op zich niet verkeerd als ze de prijzen ook laag zouden houden, dan zou het prima werken en is het voor iedereen interessant, maar dat gebeurt dus niet. Het gaat vooral om die graaiers aan de top die hun zakken willen vullen, en als het moet ten koste van heel veel mensen die het nauwelijks kunnen betalen. Het interesseert ze gewoon niet.

Je komt dan ook alleen maar aan de top als je aan een specifiek psychologisch profiel voldoet; dat je in staat bent om op deze (medogeloze) manier een 'bedrijf durft te runnen' winst >:) weet te genereren
  woensdag 24 mei 2023 @ 20:40:47 #7
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209268650
Ik ben zo benieuwd waarom de Tweede Kamer denkt dat ze hierover gaan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 24 mei 2023 @ 20:53:45 #8
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_209268866
Ik moest 5 euro voo 6 eireren afrekenen, godverdomme gelegd door goude kippen of wa
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_209268934
Als men nou eens massaal een maandje geen boodschappen meer doet bij de AH.

Eens zien hoe snel die prijzen dan omlaag gaan.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 24-05-2023 20:57:34 ]
pi_209269004
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 20:40 schreef Janneke141 het volgende:
Ik ben zo benieuwd waarom de Tweede Kamer denkt dat ze hierover gaan.
Ahold heeft in zekere zin een (gedeelde) monopolie op de voedselvoorziening, mede doordat ze veel klein spul hebben kapotgeconcurreerd. Op zich lijkt mij een kritisch oog van de 2e kamer op deze partij(en) niet per se verkeerd.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_209269040
quote:
14s.gif Op woensdag 24 mei 2023 20:53 schreef cherrycoke het volgende:
Ik moest 5 euro voo 6 eireren afrekenen, godverdomme gelegd door goude kippen of wa
Ik zie voor 11 euro een legkip op marktplaats staan. Geen idee wat onderhoud/voer kost, maar je kan er 6 eieren per week voor terug krijgen.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  woensdag 24 mei 2023 @ 21:03:55 #12
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209269055
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 21:00 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ahold heeft in zekere zin een (gedeelde) monopolie op de voedselvoorziening, mede doordat ze veel klein spul hebben kapotgeconcurreerd. Op zich lijkt mij een kritisch oog van de regering op deze partij(en) niet per se verkeerd.
Onzin, het marktaandeel van AH is pakweg een derde, dus er is genoeg alternatief. Zowel bij andere supermarktketens, kleine ondernemers of online bezorgboodschappen.

En anders is het nog altijd aan de AFM om wat aan die positie te doen - maar hoe AH verder zijn geld uitgeeft (aan loonkosten of aan de aandeelhouders of aan de nieuwe caravan voor de directeur) is aan het bedrijf, daar kan de Tweede Kamer niets mee. Als ze vinden dat Albert Heijn te veel geld verdient dan moeten ze de belastingen verhogen. Al moet je dan ook niet zeuren dat de prijzen in de supermarkt nog een keer gaan stijgen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_209269132
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 21:03 schreef Janneke141 het volgende:
Onzin, het marktaandeel van AH is pakweg een derde, dus er is genoeg alternatief. Zowel bij andere supermarktketens, kleine ondernemers of online bezorgboodschappen.
Een gedeeld monopolie betekent inderdaad dat er een alternatief is, mits de anderen niet gewoon volgen. In praktische termen, is voor veel mensen de AH het enige haalbare.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_209269160
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 21:03 schreef Janneke141 het volgende:
Als ze vinden dat Albert Heijn te veel geld verdient dan moeten ze de belastingen verhogen. Al moet je dan ook niet zeuren dat de prijzen in de supermarkt nog een keer gaan stijgen.
Ik zou dan eerder winstlimieten op voedselproducten stellen.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_209269289
quote:
14s.gif Op woensdag 24 mei 2023 20:53 schreef cherrycoke het volgende:
Ik moest 5 euro voo 6 eireren afrekenen, godverdomme gelegd door goude kippen of wa
Hier nog 1,40 voor 10 bij de automatiek bij de boer. _O_
  woensdag 24 mei 2023 @ 21:40:17 #16
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209269741
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 21:15 schreef tralalala het volgende:
Hier nog 1,40 voor 10 bij de automatiek bij de boer. _O_
Dat is zeker dat automaatje daar vlak bij discotheek Koetje Boe.
pi_209269809
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2023 21:00 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ahold heeft in zekere zin een (gedeelde) monopolie op de voedselvoorziening, mede doordat ze veel klein spul hebben kapotgeconcurreerd. Op zich lijkt mij een kritisch oog van de 2e kamer op deze partij(en) niet per se verkeerd.
Ahold haalt 77% van zijn winst uit de VS, daar heeft de Kamer sowieso niets mee te maken.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  woensdag 24 mei 2023 @ 21:48:01 #18
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209269853
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 21:02 schreef Akathisia het volgende:
Ik zie voor 11 euro een legkip op marktplaats staan. Geen idee wat onderhoud/voer kost, maar je kan er 6 eieren per week voor terug krijgen.
70 cent de kilo. 13.95 voor een baal van 20 kilo. Daar kan zo'n kip een hele tijd van pikken :Y)



https://www.hornbach.nl/p(...)mais-20-kg/10021942/
  woensdag 24 mei 2023 @ 21:54:14 #19
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209269936
De kamer gaat er strikt genomen niet over inderdaad. Maar die lui een beetje wat informele druk opleggen vind ik eigenlijk wel verfrissend.
  woensdag 24 mei 2023 @ 21:54:22 #20
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_209269937
Graaiflatie vind ik zo'n kutwoord.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_209269966
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 21:44 schreef nostra het volgende:

[..]
Ahold haalt 77% van zijn winst uit de VS, daar heeft de Kamer sowieso niets mee te maken.
Het gaat imo meer om de prijzen/winstmarges hier.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_209270003
De kamer is wel slim. Overal hebben ze in meer of mindere maten invloed op. Door allemaal paradepaardjes die handen met geld kosten, zoals klimaat, millieu en asiel, remt men de inflatie zeker niet af.

Dan een berg accijns op iedere klassieke vorm van energie.

En nu lekker de vermoorde onschuld spelen en als een stel onschuldige schoolkinderen naar de AH wijzen als de schuldige voor de belabberde koopkracht van de mensen. Leuk geprobeerd, maar ik trap er niet in.
pi_209270168
Dit is een toneelspel voor de bühne. De supermarkten krijgen nu de schuld omdat dat het makkelijkste slachtoffer is.

Er is wel sprake van een 'graaiflatie' ( volgens ECB en IMF vorig jaar 2 procentpunt), maar het is niet helder of die extra stijging van 2% er is voor meer winst of dat het anticiperen is op stijgende inkoopprijzen. Of AH een kwalijke rol speelt is onduidelijk aleen een club als Unilever lijkt wel de vloer met een aantal plinten te verhogen (zijn zelfs vaag over de omzet en de winst is geheim). Nu maar hopen dat AH clubs zoals Unilever voor de bus gooit

De prijs van mijn 150 favoriete boodschappen bij de jumbo is in de afgelopen 30 dagen met gemiddeld 2,1% gedaald *O*
  Vis een optie? woensdag 24 mei 2023 @ 23:19:37 #24
70532 loveli
N
pi_209271238
Wel fijn, zo'n bliksemafleider.
crap in = crap out
  Moderator donderdag 25 mei 2023 @ 01:11:41 #25
54278 crew  Tijger_m
42
pi_209271786
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 21:56 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Het gaat imo meer om de prijzen/winstmarges hier.
Nee, er wordt alleen gesproken over de winst van Ahold/Delhaize zonder te kijken waar die winst vandaan komt en dat is voor het grootste deel niet uit Nederland.

Het is natuurlijk lekker scoren voor politici om een beetje toneel te spelen hiermee maar dat is dan ook alles wat er gebeurt. Sowieso heeft de 2e Kamer geen donder in te brengen op dit punt, het enige wat men kan doen is belastingen verhogen of het minimumloon verhogen. Dat laatste is al gebeurd.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_209271994
dit is toch niet te geloven, dit is echt erg
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_209272083
quote:
9s.gif Op woensdag 24 mei 2023 21:54 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Graaiflatie vind ik zo'n kutwoord.
Dit.

Niet alles wat er speelt hoeft per direct een of ander hip kutwoord te krijgen.
  zaterdag 27 mei 2023 @ 21:36:06 #28
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209307868
210926_1_daily427_29.jpg
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')