abonnement Unibet Coolblue
pi_209228511
Maak mij een beetje zorgen over de Wet Toekomst Pensioenen.
Zover ik het begrepen heb heeft men de plannen om onze pensioenen te privatiseren.
1500 miljard
Afschuiven van verantwoordelijkheid?

Lees nogal veel vragen on onrust makende berichten hierover.
https://www.geenstijl.nl/(...)en-de-pensioencrash/

Op https://www.cmhf.nl/nieuws/ik-teken-bezwaar-aan/
lees ik iets over het pro forma aantekenen van bezwaar.
Daar anders later bezwaar aantekenen niet mogelijk meer is (word afgeschaft)

Is het zinnig zo een bezwaar in te dienen?
  zondag 21 mei 2023 @ 15:38:18 #2
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_209229327
Het ergste aan het pensioen is nog dat jouw inleg niet op vrijheid van inleg is gebaseerd, maar op dwang; jij mag NIET kiezen bij welk pensioenfonds je wilt aansluiten, maar dit wordt bepaald door de beroepsgroep waarin je zit
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_209230447
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2023 14:33 schreef Rudolf_Radwanski het volgende:
Maak mij een beetje zorgen over de Wet Toekomst Pensioenen.
Zover ik het begrepen heb heeft men de plannen om onze pensioenen te privatiseren.
1500 miljard
Afschuiven van verantwoordelijkheid?

Lees nogal veel vragen on onrust makende berichten hierover.
https://www.geenstijl.nl/(...)en-de-pensioencrash/

Op https://www.cmhf.nl/nieuws/ik-teken-bezwaar-aan/
lees ik iets over het pro forma aantekenen van bezwaar.
Daar anders later bezwaar aantekenen niet mogelijk meer is (word afgeschaft)

Is het zinnig zo een bezwaar in te dienen?
zover ik weet mag je niet een bezwaar indienen voor deze overgang. Als je het toch doet wordt die per definitie afgewezen.

Nu een bezwaar indienen voor een wet die nog niet bestaat zal ook leiden tot een afwijzing omdat er niks tegen in bezwaar te gaan is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209230506
quote:
14s.gif Op zondag 21 mei 2023 15:38 schreef cherrycoke het volgende:
Het ergste aan het pensioen is nog dat jouw inleg niet op vrijheid van inleg is gebaseerd, maar op dwang; jij mag NIET kiezen bij welk pensioenfonds je wilt aansluiten, maar dit wordt bepaald door de beroepsgroep waarin je zit
mijn grootste ergernis is dat de premie een vast percentage is voor iedereen bij fondsen, wat betekent dat jonge mensen verschrikkelijk veel moeten betalen tov wat je later krijgt en ouderen ridicuul absurd weinig moeten betalen voor wat ze krijgen later.
Dat heft elkaar wel op als je je leven lang bij de regeling blijft, maar nu kan dat niet omdat die wordt afgeschaft.

Er zijn al ideeen dat de werkgever die moet compenseren, maar wat als je van baan wisselt?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209230919
Hierbij maak ik pro forma bezwaar tegen de voorgenomen transitie van mijn pensioen. Mijn bezwaar richt zich tot het omzetten van mijn pensioen van een uitkeringsovereenkomst naar een beschikbare premieregeling.

Dit ervaar ik als inbreuk op mijn eigendomsrecht, zoals besloten in EU Hofzaak C-223/19, YS.
.....
....
Daaraan voorafgaand wil ik graag een berekening ontvangen van zowel mijn huidige pensioen(aanspraken) en het (te verwachten) pensioen na 'invaren'.

Ze spreken hier over voorgenomen transitie.
Of het veel nut heeft?
pi_209237468
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2023 17:42 schreef Rudolf_Radwanski het volgende:
Hierbij maak ik pro forma bezwaar tegen de voorgenomen transitie van mijn pensioen. Mijn bezwaar richt zich tot het omzetten van mijn pensioen van een uitkeringsovereenkomst naar een beschikbare premieregeling.

Dit ervaar ik als inbreuk op mijn eigendomsrecht, zoals besloten in EU Hofzaak C-223/19, YS.
.....
....
Daaraan voorafgaand wil ik graag een berekening ontvangen van zowel mijn huidige pensioen(aanspraken) en het (te verwachten) pensioen na 'invaren'.

Ze spreken hier over voorgenomen transitie.
Of het veel nut heeft?
De wet is er niet dus er is niks voorgenomen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209245134
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2023 17:04 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
mijn grootste ergernis is dat de premie een vast percentage is voor iedereen bij fondsen, wat betekent dat jonge mensen verschrikkelijk veel moeten betalen tov wat je later krijgt en ouderen ridicuul absurd weinig moeten betalen voor wat ze krijgen later.
Dat heft elkaar wel op als je je leven lang bij de regeling blijft, maar nu kan dat niet omdat die wordt afgeschaft.

Er zijn al ideeen dat de werkgever die moet compenseren, maar wat als je van baan wisselt?
Juist andersom, iemand van 25 betaald ten opzichte van iemand van 40 minder aan pensioen als zij hetzelfde salaris hebben, de beleggingshorizon is voor laatstgenoemde korter.
pi_209248087
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 21:47 schreef bananen-plukker het volgende:

[..]
Juist andersom, iemand van 25 betaald ten opzichte van iemand van 40 minder aan pensioen als zij hetzelfde salaris hebben, de beleggingshorizon is voor laatstgenoemde korter.
Precies de tijd dat het rendeert is anders dus klopt mijn verhaal.
Er wordt uitvoerig door iedereen gesproken hoe dit gecompenseerd wordt dus ik ga niet jou meer verder overtuigen dat je het fout hebt
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209249411
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2023 17:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
mijn grootste ergernis is dat de premie een vast percentage is voor iedereen bij fondsen, wat betekent dat jonge mensen verschrikkelijk veel moeten betalen tov wat je later krijgt en ouderen ridicuul absurd weinig moeten betalen voor wat ze krijgen later.
Dat heft elkaar wel op als je je leven lang bij de regeling blijft, maar nu kan dat niet omdat die wordt afgeschaft.

Er zijn al ideeen dat de werkgever die moet compenseren, maar wat als je van baan wisselt?
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 09:43 schreef sjorsie1982 het volgende:
Precies de tijd dat het rendeert is anders dus klopt mijn verhaal.
Er wordt uitvoerig door iedereen gesproken hoe dit gecompenseerd wordt dus ik ga niet jou meer verder overtuigen dat je het fout hebt
Heb je ook meegenomen dat bij hetzelfde werk iemand van 23 jaar een lager bruto salaris heeft dan iemand van 43 en dus nu ook nog maandelijks minder premie inlegt, dat degene van nu 43 op zijn 23e tegen dezelfde zaken aangelopen is als die nu 23 jarige en toen ook "meer" premie betaalde, en dat het (nu nog) de bedoeling is dat ze beiden op dezelfde leeftijd met pensioen gaan?

Het enige waar ik het mee eens kan zijn is de oneerlijkheid van dat die AOW leeftijd steeds verder opschuift naarmate je geboorte jaar later ligt.

Straks in de nieuwe wet is het ook nog eens de bedoeling dat je pensioenleeftijd naar later en met de AOW leeftijd mee gaat opschuiven, dus ga je als jongere in principe ook meer maanden premie betalen tot aan het pensioen, moet je daar dan wel blij mee zijn?

De vaste sleutel zou eigenlijk nog steeds moeten zijn het aantal gewerkte jaren dat je aangesloten bent geweest bij een pensioenfonds, 40 jaar premie betalen zou nog steeds een volledig pensioen op moeten kunnen leveren.

Ik ben er overigens zelf voor om het hele pensioenstelsel op te doeken, geef die complete pot met inleg en behaalde rendement maar terug en dan regel ik het zelf wel, diegene die te belazerd is om aan later te denken door het op te maken en niet verder te sparen, die mag het straks ook van mij zelf uitzoeken.
pi_209257481
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 09:43 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Precies de tijd dat het rendeert is anders dus klopt mijn verhaal.
Er wordt uitvoerig door iedereen gesproken hoe dit gecompenseerd wordt dus ik ga niet jou meer verder overtuigen dat je het fout hebt
Ja wat jij bedoeld heeft te maken dat er te weinig in de pot zit, iets met vergrijzing etc.
pi_209257492
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 11:50 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]
[..]
Heb je ook meegenomen dat bij hetzelfde werk iemand van 23 jaar een lager bruto salaris heeft dan iemand van 43 en dus nu ook nog maandelijks minder premie inlegt, dat degene van nu 43 op zijn 23e tegen dezelfde zaken aangelopen is als die nu 23 jarige en toen ook "meer" premie betaalde, en dat het (nu nog) de bedoeling is dat ze beiden op dezelfde leeftijd met pensioen gaan?

Het enige waar ik het mee eens kan zijn is de oneerlijkheid van dat die AOW leeftijd steeds verder opschuift naarmate je geboorte jaar later ligt.

Straks in de nieuwe wet is het ook nog eens de bedoeling dat je pensioenleeftijd naar later en met de AOW leeftijd mee gaat opschuiven, dus ga je als jongere in principe ook meer maanden premie betalen tot aan het pensioen, moet je daar dan wel blij mee zijn?

De vaste sleutel zou eigenlijk nog steeds moeten zijn het aantal gewerkte jaren dat je aangesloten bent geweest bij een pensioenfonds, 40 jaar premie betalen zou nog steeds een volledig pensioen op moeten kunnen leveren.

Ik ben er overigens zelf voor om het hele pensioenstelsel op te doeken, geef die complete pot met inleg en behaalde rendement maar terug en dan regel ik het zelf wel, diegene die te belazerd is om aan later te denken door het op te maken en niet verder te sparen, die mag het straks ook van mij zelf uitzoeken.
Inderdaad, met zelf regelen heb je nog een beetje in hand om eerder te stoppen met werken óf het geld te investeren in je woning. Echter moet je wel alle gevolgen kunnen overzien. Denk dat voor veel mensen dit niet de fijnste oplossing is, dan heb ik het over de groep die niet eens met vakantiegeld bijv. om kan gaan.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 21:37:59 #12
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_209257514
Mooi, meer fiscale ruimte om te pensioenbeleggen en dus buiten box 3 te houden. En als je beschikbare premieregeling hebt veranderd er toch weinig. Hopelijk komt het volgende week door de eerste kamer.
pi_209346738
Wat gebeurt er eigenlijk met je huidige "opgebouwde" pensioen? Ik kan nergens vinden wat a. mijn huidige "pot" is, en b. wat daarmee gaat gebeuren?

Ik heb altijd een behoorlijk goede pensioenopbouw gehad waarbij mijn werkgever ook een goed deel meebetaalde. Ik ben nu 43, en heb dus zelf maar even uitgerekend wat ik heb betaald aan pensioenpremie. In totaal is dat 150k (ongeveer) zonder enige vorm van rendement.

Vroeger kon ik nog wel eens terugvinden hoe groot mijn pensioenpot is, maar tegenwoordig laat geen enkel pensioenfonds of mijnpensioenoverzicht.nl dat nog zien (of ik kan het niet vinden).

Aangezien ik nooit jaarruimte heb gehad (want hé, goed pensioenopbouw, dus niets over), en ook advies heb ingewonnen over extra pensioenopbouw bij een adviseur (Niet doen; huidige opbouw is ruim voldoende, bouw het liever ergens anders op waar je nog bij kunt), ben ik heel benieuwd in hoeverre dit straks nog staat....

Aangezien het een megaproject is van de overheid heb ik er heel weinig vertrouwen in dat ze dit goed gaan regelen...
  woensdag 31 mei 2023 @ 16:07:31 #14
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_209350382
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 09:46 schreef zatoichi het volgende:
Wat gebeurt er eigenlijk met je huidige "opgebouwde" pensioen? Ik kan nergens vinden wat a. mijn huidige "pot" is, en b. wat daarmee gaat gebeuren?
Niemand weet dat, het wordt omgerekend waarbij je afhankelijk van je leeftijd er op voor- of achteruit gaat. Met 43 zit je vrijwel zeker in de pechgeneratie:

- Je hebt al flink voor anderen betaald in de verwachting dat de volgende generaties jouw pensioen mee gaan financieren. Het is hartstikke leuk dat je al 150k hebt ingelegd, maar dat geld is dus al grotendeels opgesoupeerd/gereserveerd om de gepensioneerden nu en in de toekomst uit te kunnen betalen.
- Je hebt niet meer voldoende tijd om net zoals een jongere de pot volledig zelf op te bouwen

Een bekend gegeven en is er aandacht voor gevraagd en het zou in achting genomen worden, maar ik zou er maar vanuit gegaan dat je er sowieso op achteruit gaat.
pi_209350410
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 09:46 schreef zatoichi het volgende:
Wat gebeurt er eigenlijk met je huidige "opgebouwde" pensioen? Ik kan nergens vinden wat a. mijn huidige "pot" is
Ik kan gewoon bij mijn pensioenfonds en die van mijn partner inloggen en zie daar de huidige opbouw.
En anders krijg je elk jaar je UPO waar het tot dan toe opgebouwde saldo in staat.
  woensdag 31 mei 2023 @ 16:15:04 #16
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_209350451
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 16:10 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
Ik kan gewoon bij mijn pensioenfonds en die van mijn partner inloggen en zie daar de huidige opbouw.
En anders krijg je elk jaar je UPO waar het tot dan toe opgebouwde saldo in staat.
Ja, je ziet hoeveel je naar verwachting op je pensioenleeftijd gaat krijgen per jaar als je nu stopt en als je doorgaat met opbouwen op dezelfde voet tot je pensioenleeftijd, maar niet hoeveel geld er door jou en de werkgever daadwerkelijk is overgemaakt naar het pensioenfonds.
pi_209350514
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 16:15 schreef Zelva het volgende:

[..]
Ja, je ziet hoeveel je naar verwachting op je pensioenleeftijd gaat krijgen per jaar als je nu stopt en als je doorgaat met opbouwen op dezelfde voet tot je pensioenleeftijd, maar niet hoeveel geld er door jou en de werkgever daadwerkelijk is overgemaakt naar het pensioenfonds.
Lees mijn post nog eens, ik kan op elk moment gewoon mijn ingelegde bedragen, winst/verlies van de beleggingen , de in rekening gebrachte kosten en het opgebouwde saldo zien, en daarnaast inderdaad het op dat moment verwachtte uit te keren bruto jaar bedrag.
pi_209350557
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 09:46 schreef zatoichi het volgende:
Wat gebeurt er eigenlijk met je huidige "opgebouwde" pensioen? Ik kan nergens vinden wat a. mijn huidige "pot" is, en b. wat daarmee gaat gebeuren?

Ik heb altijd een behoorlijk goede pensioenopbouw gehad waarbij mijn werkgever ook een goed deel meebetaalde. Ik ben nu 43, en heb dus zelf maar even uitgerekend wat ik heb betaald aan pensioenpremie. In totaal is dat 150k (ongeveer) zonder enige vorm van rendement.

Vroeger kon ik nog wel eens terugvinden hoe groot mijn pensioenpot is, maar tegenwoordig laat geen enkel pensioenfonds of mijnpensioenoverzicht.nl dat nog zien (of ik kan het niet vinden).

Aangezien ik nooit jaarruimte heb gehad (want hé, goed pensioenopbouw, dus niets over), en ook advies heb ingewonnen over extra pensioenopbouw bij een adviseur (Niet doen; huidige opbouw is ruim voldoende, bouw het liever ergens anders op waar je nog bij kunt), ben ik heel benieuwd in hoeverre dit straks nog staat....

Aangezien het een megaproject is van de overheid heb ik er heel weinig vertrouwen in dat ze dit goed gaan regelen...
Als je middelloon hebt dan is je inleg een premie waarbij ze je bij je pensioenleeftijd x% van je jaarloon uitbetalen elk jaar tit je dood van het jaar dat je de pensioenpremie hebt betaald.
Er is geen pot, nooit geweest ook, alleen een belofte dat ze je x% van je jaarloon uitbetalen van het jaar dat je premie hebt betaald. Nou ja belofte is het ook niet echt meer.

Heb je bpr dan geb je wel een eigen pot en die zou je moeten kunnen zien of opvragen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209350594
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 16:22 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
Lees mijn post nog eens, ik kan op elk moment gewoon mijn ingelegde bedragen, winst/verlies van de beleggingen , de in rekening gebrachte kosten en het opgebouwde saldo zien, en daarnaast inderdaad het op dat moment verwachtte uit te keren bruto jaar bedrag.
Als je een bpr hebt dan is je te verwachte uikering een wassen neus omdat je van die pot een pensioen moet kopen en de prijs van een pensioen kan omlaag of omhoog naar gelang de uitkerende organisatie op het moment van aankoop je aanbied.
Die pot krijg je nooit, je moet die gebruiken om een pensioen te kopen van een eigen gekozen aanbieder
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209350627
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 16:36 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Als je een bpr hebt dan is je te verwachte uikering een wassen neus omdat je van die pot een pensioen moet kopen en de prijs van een pensioen kan omlaag of omhoog naar gelang de uitkerende organisatie op het moment van aankoop je aanbied.
Die pot krijg je nooit, je moet die gebruiken om een pensioen te kopen van een eigen gekozen aanbieder
Ik zeg ook nergens dat ik die pot krijg, ik zeg alleen in welke cijfers ik inzicht heb.
Je aanvullende pensioen is sowieso koffiedik kijken wat er tegen die tijd nog aan je uitgekeerd wordt en als je overlijd is al je inleg ook als sneeuw voor de zon verdampt.
pi_209353605
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 16:42 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
Ik zeg ook nergens dat ik die pot krijg, ik zeg alleen in welke cijfers ik inzicht heb.
Je aanvullende pensioen is sowieso koffiedik kijken wat er tegen die tijd nog aan je uitgekeerd wordt en als je overlijd is al je inleg ook als sneeuw voor de zon verdampt.
mwah met middelloon ligt het wel in de buurt, maar met bpr is niks zeker. De prijs van je pensioen bij de aanbieders speelt net zo'n rol als je beleggingsresultaten, maar gek genoeg wordt dat aspect amper genoemd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')