FOK!forum / Wielrennen / [Giro] Etappe 13: Borgofranco d'Ivrea - Crans-Montana #2
Faraday01vrijdag 19 mei 2023 @ 15:13
Tappa 13: Borgofranco d'Ivrea - Crans Montana (Zwi), 199 km

Een ideale rit voor de vluchters, werd vooraf gezegd. Bleek te kloppen, zo gaat het soms ook. Na amper een paar kilometer koers reed er al een omvangrijke groep weg en nadat enkele renners even later nog de oversteek wisten te maken reden we verder met een kopgroep van 30 man. Het peloton, onder aanvoering van Ineos, liet de voorsprong eerst niet al te snel oplopen, maar na verloop van tijd ging het naar de acht minuten toe en toen wisten we al helemaal hoe laat het was. Een kopgroep van 30 is altijd een lastig verhaal, dat zorgt meestal voor een bijzondere matige samenwerking. Bleek ook nu weer het geval te zijn, al op een kilometer of 100 van het eind boterde het totaal niet meer. Enkele kilometers later reed er min of meer per ongeluk een groepje van vijf weg. De fuga de la fuga, alleen dan ogenschijnlijk onbewust. Nico Denz trok naar eigen zeggen wel even door omdat de matige samenwerking hem irriteerde. Hij kreeg Toms Skujins, Seb Berwich, Alessandro Tonelli en Samuele Battistella met zich mee. Die laatste had geen goede benen, toen bleek dat de vijf een gaatje hadden ging het tempo de hoogte in en Battistella wapperde daarna vrolijk terug naar de achtervolgende groep, even later helemaal terug naar het peloton en ook daar kon hij uiteindelijk niet volgen. Blijft een gekke sport, uiteraard. De voorsprong van de vier overgebleven koplopers liep snel op naar een minuut, twee minuten, drie minuten. Het boterde daarachter totaal niet. Enkele ploegen waren wel tevreden, Trek had bijvoorbeeld een mannetje vooraan en dus konden de overgebleven drie renners in de achtervolgende groep alle aanvallen counteren en de boel verstoren. Al was dat niet eens echt nodig, de samenwerking was hoe dan ook volledig afwezig. Sommige renners wilden nog wel de oversteek proberen te wagen, maar dat ging allemaal niet door. Allemaal een complot om Ilan Van Wilder van de zege te houden, aldus Ilan Van Wilder. Later wisten er nog wel een paar renners weg te rijden uit de achtervolgende groep, maar dat had voor het verdere verloop van de rit geen enkele belang. De vier vooraan zouden om de zege gaan strijden. Op de Colle Braida werd Tonelli gelost en dus gingen we met drie verder. Nico Denz hing de hele tijd tussen zijn kader, al dan niet geacteerd, maar kwam toch met de andere twee boven. In de finale probeerde hij op een lullig stukje vals plat nog weg te rijden, totaal onnodig, want in de sprint was hij veruit de snelste. Een zege voor Nico Denz, de Duitser van Bora-Hansgrohe. Matige etappe, met een beetje een gek verloop, matige winnaar. Maarja, anders hadden we Skujins of Berwick gehad en daar waren we ook niet beter van geworden. Op nog een paar abandons door ziekte en een valpartij van Jack Haig na gebeurde er in het peloton verder ook helemaal niets. Een dag om eigenlijk nog korter bij stil te staan dan ik nu heb gedaan, sorry. Tijd om snel verder te gaan met de eerste echte bergrit van deze Giro. Al 12 ritten gehad, maar nu volgt pas de eerste serieuze afspraak bergop tussen de klassementsrenners. Werd onderhand wel tijd, ja.

YWgRI6jeKUk0vbmrEolk_160523-074715.jpg?v=20230516094715
jYovgWsuIBswZIwFBBMa_160523-074638.jpg?v=20230516094638

Een paar kilometer ten noorden van Ivrea gaat de eerste echte bergrit van deze Giro van start in Borgofranco d'Ivrea. Dit is een klein dorpje met nog niet eens 4000 inwoners in de regio Piëmont, provincie Turijn. De Giro was hier uiteraard nog niet eerder, zoals niemand hier ooit eerder lijkt te zijn geweest. Zelfs de Italiaanse versie van Wikipedia komt maar tot een paar zinnen, al zitten daar dan wel meteen zulke hoogtepunten tussen: In de Romeinse tijd liep de Via delle Gallie door Borgofranco d'Ivrea , een Romeinse consulaire weg die door Augustus was aangelegd om de Povlakte met Gallië te verbinden. Het roadbook rept over een middeleeuwse toren in het centrum, die tegenwoordig dienst zou doen als klokkentoren. Er is een barokke kerk, er is nog een andere kerk en er is een derde kerk. Dan heb je nog de Palazzo Marini uit de 16e eeuw, in feite geen heel bijzonder gebouw maar op de foto's valt te zien dat deze plek tegenwoordig is opgevrolijkt met roze ballonnen en fietsen, dus daar zullen ze de vermelding aan te danken hebben. In Borgofranco d'Ivrea kom je verder de iconische 'balmetti' tegen, die zijn kenmerkend voor dit gebied. Het zijn natuurlijke holtes in de bergen, waar de lokale bewoners kelders van hebben gemaakt, bijvoorbeeld om de lokale wijn op te slaan. De temperatuur in de balmetti is constant dankzij de luchtcirculatie veroorzaakt door complexe natuurlijke geothermische fenomenen, lees ik. De term balmetti is afgeleid van balma , d.w.z. beschutting onder rots, grot. Iets in die geest. Maarja, dat is dus het lokale hoogtepunt. Een kelder. Aan de voorkant van die grotten hebben de mensen nog wat huisjes gebouwd, maar die zijn inmiddels best vervallen. Als we nou in Ivrea waren gestart had ik nog wel wat dingen kunnen vertellen, bijvoorbeeld dat Beñat Intxausti daar een rit won in de Giro van 2013, maar we gaan van start in Borgofranco d'Ivrea en dat dorp mag het met deze karige omschrijving doen.

13346514_1609459316010896_8362801202873541547_n.jpg

De route die we in het begin van de rit volgen is best bekend. Na een paar kilometer komen we op de weg terecht waar we vorig jaar ook al overheen mochten fietsen. Vorig jaar stond er een rit in de Aostavallei op het programma, met een flopaankomst bergop bij Cogne. Tijdens die etappe reden we van buiten de Aostavallei naar die vallei toe, deels over dezelfde route. Het is een begin van de etappe dat eigenlijk zeer jammer is, want in die Aostavallei liggen overal geweldige beklimmingen, die slaan we alleen volledig over. We volgen de hoofdweg door de vallei en die is zo goed als vlak. Bijzonder jammer. In de eerste vijf kilometer van de etappe rijden de renners over brede, vlakke en vrij rechte wegen langs de Dora Baltea, af en toe een dorpje passerend. Na vijf kilometer zien ze aan de overkant Quincinetto liggen, vorig jaar kwamen ze vanuit dat dorp, staken ze de rivier over en vervolgens reden we op dezelfde manier de schitterende Aostavallei binnen. We komen een rotonde tegen, maar verder gaat het rechtdoor verder naar het noorden, terwijl we de loop van de Dora Baltea blijven volgen. De weg loopt steeds een beetje vals plat omhoog, maarja, dat gaan de renners niet direct merken. Het kronkelt af en toe behoorlijk, want we volgen nu eenmaal een rivier. Verder kunnen we er weinig over zeggen, na 10 kilometer betreden we de Aostavallei en dan komen we in Pont-Saint-Martin een rotonde tegen, meer dan dat is het toch niet echt. Het blijft vrij vlak en vrij simpel tot we na 30 kilometer in de buurt van het dorpje Saint-Vincent uitkomen, richting dit dorp gaat het vijf kilometer aan 4% omhoog. Zo'n hupje voor de vorm is leuk, maar het blijft een gemiste kans dat de organisatie ons niet trakteert op een van de vele zware beklimmingen alhier. De klim naar Tze Core bijvoorbeeld, of die van Saint Pantaleon, zomaar een paar opties. Dat had deze rit wel kunnen gebruiken, zeker nu we niet eens naar de top van de Grand Saint-Bernard gaan. Maar goed, zoiets schreef ik vorig jaar al en nu dus weer, de organisatie luistert duidelijk niet naar mij.

86bc6236-city-48052-1727da857bb.jpg?width=1366&height=768&xhint=1960&yhint=2296&crop=true

Zonder een extra klim is deze rit alsnog lastig genoeg, al wordt het wel steeds makkelijker. Niet het bovenste deel van de Grand Saint-Bernard en op het moment van schrijven zijn ze naar verluidt nog steeds de laatste gaten in het wegdek van de Croix de Coeur aan het dichten, want die weg heeft de winter ook al niet helemaal goed doorstaan. Maar afijn, we rijden dus omhoog naar Saint-Vincent, maar niet nog verder omhoog. We blijven in de vallei, tot in de hoofdstad. Een kilometer of 30 over brede, goeddeels rechte en vlakke wegen, onderweg naar Aosta. Voor we Aosta bereiken komen we wel nog na 49 kilometer de eerste tussensprint van de dag tegen in Nus. De renners rijden door een schitterende omgeving, het is misschien wel de mooiste vallei van Italië, maar koerstechnisch gezien kopen we er weinig voor. De weg loopt zo nu en dan wat vals plat omhoog, maar het zal vlak aanvoelen. We blijven de Dora Baltea volgen en de brede weg loopt eigenlijk nog best wel mooi rechtdoor. Af en toe een rotonde, maar eigenlijk kun je hier met je handen van het stuur, twee vingers in de neus en je ogen dicht rondtoeren. Terwijl er hier dus allemaal mooie klimmen liggen, ik kan het niet laten om dat nog eens te vermelden. Voorbij de tussensprint in Nus fietsen we met uitzondering van enkele rotondes doodleuk rechtdoor verder richting Aosta, de hoofdstad van de autonome regio Aostavallei, waar gedeeltelijk Arpitaans gesproken wordt. En Frans, viespeuken. Het is een oude Romeinse stad met restanten van een forum, een amfitheater en stadsmuren met poorten. Geografisch bevindt Aosta zich aan de Italiaanse kant van de Mont Blanctunnel, midden tussen de hoogste bergen van Westelijk Europa, zoals de Mont Blanc, de Matterhorn, de Monte Rosa en de Gran Paradiso. Dwars door het dal stroomt de Dora Baltea ((fr) Doire Baltée) die wordt gevoed door de enorme gletsjers van de Mont Blanc en de Gran Paradiso. Noemen ze twee keer de Mont Blanc en benoemen ze de tunnel richting Frankrijk, maar zien ze zomaar de tunnel richting Zwitserland over het hoofd. In Aosta, waar in de persoon van Calvin Bassey merkwaardig genoeg een van de grootste miskopen ooit van Ajax werd geboren, kun je aan duizend beklimmingen beginnen. Meestal klimmetjes in de Aostavallei zelf, maar je kunt ook de landsgrenzen opzoeken. Dat doen we nu, we gaan Zwitserland vereren met een bezoekje. Een kutidee, maarja.

Teatro_Romano_di_Aosta.jpg

Na 62 behoorlijk vlakke kilometers rijden we door Aosta, we slaan hier bij een rotonde rechtsaf en dan beginnen we aan de eerste van drie zware beklimmingen die deze rit kent. De eerste van de drie had nog een stuk zwaarder moeten zijn. Ik had jullie moeten vertellen dat het de komende 34 kilometer aan 5,5% gemiddeld omhoog zou gaan naar de top van de Grote Sint-Bernhardpas. Met een hoogte van 2469 had hier op de top de Cima Coppi moeten liggen. De hoogste top van de ronde, een hoop bergpunten en een mooie geldpremie. In plaats daarvan gaan we nu door de Grote Sint-Bernhardtunnel, op ongeveer 1900 meter hoogte. Boven op de Grote Sint-Bernhard lag een meter of acht aan sneeuw, het lukte allemaal net niet helemaal om de boel sneeuwvrij te krijgen voor de koers. Een meter of 500 lager ligt er klaarblijkelijk minder sneeuw en dus kunnen we wel door de tunnel. Het zwaarste deel van de klim, een stuk van bijna 10 kilometer aan 7,5%, slaan we door het slechte weer over. Altijd een risico om in mei over de grote bergpassen te trekken, blijkt opnieuw. Zo'n klim klinkt leuk, maar zelfs terwijl alle gletsjers aan het smelten zijn kunnen we nog steeds op stevige sneeuwmuren botsen. Enfin, we houden een klim van 25,7 kilometer over, aan 5% gemiddeld. In de Giri van 2006 en 1963 reden we blijkbaar al eens over deze klim, net als in de Tour van 2009. In een rit met start in het Zwitserse Martigny en finish in het Franse Bourg-Saint-Maurice reden we zowel over de Grote Sint-Bernhard als de Kleine Sint-Bernhard, dat is wel heel erg gaaf natuurlijk. De rit werd gewonnen door Mikel Astarloza, al raakte hij deze zege dankzij een positieve test weer kwijt, maar in onze harten blijft hij natuurlijk de winnaar. Enfin, de weg omhoog is alsnog lang. Bijna 26 kilometer rijden de renners omhoog over een brede weg. Die weg moet ook wel breed zijn, want de pas speelt een belangrijke rol in het verkeer door de Alpen. Zoveel passen zijn er niet, dus moeten de paar passen die er zijn goed begaanbaar zijn. De pas schijnt overigens normaal pas te openen in juni, de organisatie van de Giro speelt dus een beetje vals en krijgt zo mooi het deksel op de heus. Hoe dan ook, de weg omhoog is breed, de omgeving mooi, de percentages weinig boeiend. De eerste 12 kilometer gaat het vrij stabiel omhoog aan 5%, waarna we een aantal vlakkere kilometers tegenkomen in de buurt van Etroubles. De brede weg wordt vervolgens wat bochtiger, een paar haarspeldbochten dienen zich aan. Dit is het begin van het interessante deel van de klim, dat voortijdig wordt afgekapt. Tot aan de top gaat het gemiddeld aan 6% omhoog, met af en toe een stukje aan 7% tussendoor. Het is vooral een ontzettend lange klim, niet direct een interessante. Het interessante deel zou helemaal boven komen, als we op grote hoogte met hogere percentages te maken kregen. Daar had je de boel alvast voorzichtig uit elkaar kunnen rijden, nu we beneden de 2000 meter stoppen en niet de allerhoogste percentages tegenkomen zal deze klim vooral dienen als opwarmer. Terwijl het niet heel warm zal zijn. In de laatste anderhalve kilometer van de ingekorte klim gaat het aan 7,5% omhoog, toch nog even een lastig stukje. Met zelfs een strook tot 10% geeft de Grote Sint-Bernhard toch nog een beetje van z'n geheimen prijs.

iNe4UoUq5l2tpkrpaRDf_160523-074944.jpg?v=20230516094944
DSC04143.jpg

Na 87,5 kilometer bereiken we de top van de Salita del Gran San Bernardo, zoals de Italianen de klim nu hebben genoemd. Een klim van eerste categorie, niet meer de Cima Coppi. Een paar meter na de top gaan we een bijzondere manoeuvre maken. We fietsen onder de weg door die naar de tunnel leidt en even later rijden we naast die weg. De weg de tunnel in is nu al overdekt en dus kunnen we eigenlijk niet veranderen van weg, maar op een bepaald moment is er dan toch een poort die omhoog kan. De poort zal omhoog gaan en dan moeten de renners even een gekke bocht naar rechts maken, om vervolgens linksaf het begin van de tunnel tegemoet te treden. Voor de sprinters is het goed nieuws, het maakt de rit een stuk makkelijker, voor ons als kijker is het slecht nieuws. We rijden een tunnel in en dus zal er naar goed Italiaans gebruik voorlopig geen enkele renner in beeld komen. De helikopter mag mooie shots van de omgeving gaan maken, de komende zes kilometer gaan we namelijk niets van de koers kunnen zien. We kunnen ook een verhaal gaan lezen over de sint-bernardshonden. De pas is genoemd naar Bernhard van Menton, die hier in de 11e eeuw een klooster heeft gesticht. De monniken hielpen in moeilijkheden geraakte reizigers die in de bergen de weg kwijt waren geraakt. Om die op te sporen gebruikten ze de sint-bernardshonden. Die honden lopen hier nog steeds rond en op de top die we nu niet kunnen bezoeken vinden we ook nog de Hospice du Grand-Saint-Bernard. Als dit verhaal inmiddels is besproken en de renners nog steeds in de tunnel bivakkeren kunnen we het ook nog hebben over Karel de Grote en Napoleon die ooit over deze pas trokken. Ooit verlaten we de tunnel en dan rijden we verder omlaag over de normale weg. Het zou kunnen dat we na de relatief vlakke kilometers in de tunnel de renners alsnog een tijdje gaan missen als de afdaling begint, want de eerste paar kilometer van de afdaling is de weg nog steeds overdekt. Geen tunnel meer, eerder een galerij. Hoewel de RAI niet meer verantwoordelijk schijnt te zijn voor de beelden en er dus lichte hoop is op technische vooruitgang neem ik aan dat we hier de renners nog steeds niet gaan zien. Na een kilometer of zes in dalende lijn komen de renners uit in Bourg-Saint-Pierre en hier gaan we ze voor het eerst weer zien. De overdekking is weg, de renners begeven zich nu weer helemaal in de frisse buitenlucht. In de buitenlucht dalen we nog een kilometer of 18 verder richting Sembrancher. Als de klim lang is wil de afdaling dat ook nog wel eens zijn, in totaal gaat het bijna 25 kilometer omlaag. De weg omlaag is ontzettend breed, behoorlijk recht en ook behoorlijk Zwitsers. Want dat zou ik bijna vergeten, maar tijdens het rijden door de tunnel verlieten we Italië en betraden we Zwitserland. De afdaling, die is niet normaal simpel. Zoals gezegd is dit een belangrijke pas, dus is de weg breed en gelijkmatig aangelegd. Het duurt een kilometer of 15 voor we in de omgeving van het dorpje Liddes een paar haarspeldbochten tegenkomen, maar die zijn zo breed dat zelfs een vrachtwagen soepel naar beneden kan. Even verderop volgen er een paar scherpere bochtjes, maar nee, dit is een van de meest vriendelijke afdalingen ooit. Het lastigste deel had gevolgd na de oorspronkelijk beoogde top, maarja, ze pakken ons ook alles af hè. Vlak voor we het dorpje Orsières bereiken komen we midden in een brede haarspeldbocht een vluchtheuvel tegen, zo'n beetje het enige spannende moment van de afdaling. Het is bijna absurd hoe breed en simpel de weg omlaag de Grand Saint-Bernard is. Voorbij Orsières gaat het rechtdoor vals plat omlaag verder richting Sembrancher, hier zijn we na 119 kilometer klaar met dalen.

Liddes%2C_VS_-_Fontaine_Dessous_Ri_N%2C_Val_d%27_Entremont.jpg

In Sembrancher slaan we rechtsaf, na deze bocht zal de weg drie kilometer omhoog gaan lopen aan ongeveer 3%. Na zo'n lange klim meteen weer een klimmetje, hartstikke leuk. We volgen een brede en behoorlijk rechte weg door Val de Bagnes op weg naar Le Châble. Na de drie kilometer in subtiel stijgende lijn gaat het een paar meter omlaag, waarna we in Le Châble bij een rotonde linksaf slaan. Voorbij die rotonde beginnen we mogelijk aan de volgende klim. Ik zeg mogelijk, want het is nog steeds niet zeker of de volgende klim daadwerkelijk deel gaat uitmaken van het parcours. Het schijnt in deze regio momenteel snertweer te zijn en het is de afgelopen tijd ook behoorlijk slecht geweest. Het wegdek zou daardoor behoorlijk zijn beschadigd. Dat probeert men te herstellen, maar als het momenteel ook slecht weer is schiet dat allemaal niet echt op. Onder voorbehoud dus. Met wat mazzel beginnen we nu aan mogelijk de zwaarste klim van de hele Giro. Voor het eerst in welke koers dan ook gaat er geklommen worden naar de top van Croix de Coeur. Iets met een kruis en een hart. Het eerste deel van deze klim is bijzonder bekend, in eerste instantie gaat het namelijk 8,5 kilometer omhoog richting Verbier. Hier zal na 133,3 kilometer de bonussprint van de dag volgen, op een iconische locatie. Verbier is onlosmakelijk verbonden met de Tour de France van 2009. Toen kwam er hier een rit aan, die werd gewonnen door Alberto Contador. Het was de Tour van de terugkeer van Lance Armstrong. Armstrong zou voor het eerst sinds 2005 weer de Tour rijden en hij en Bruyneel hadden bedacht dat hij de kopman zou zijn. Ze zaten alleen met de factor Contador, net als Armstrong reed hij ook voor Astana. De winnaar van de Tour van 2007 had geen zin om tweede viool te spelen achter Armstrong, dus trok hij tot grote onvrede van Bruyneel tijdens de rit naar Verbier ten strijde. Hij ging in de aanval, niemand kon volgen. Armstrong moest blijven zitten, ook de familie Schleck kon niet mee. Het werd een glansrijke zege voor Contador, hij pakte een grote voorsprong op de rest en dus zou hij de enige resterende kopman zijn. Hij won uiteindelijk ook de Tour. Er zijn beelden van een ziedende Bruyneel in de auto, dat blijft toch echt genieten. Alle rampspoed kwam het walgelijke duo Bruyneel-Armstrong van harte toe. Op de machtsontplooiing van Contador in de Tour na hebben we deze klim ook regelmatig zien passeren in de Ronde van Zwitserland. Esteban Chaves is voorlopig de laatste winnaar in het skiresort Verbier, hij won hier in 2014. Nu gaan we voor het eerst in heel wat jaren weer omhoog naar Verbier, ditmaal in de Giro. En ditmaal gaan we ook voorbij Verbier, een primeur.

221108-Croix-de-Coeur-and-Lein-04970.jpg
cIRTmab11vBiYXGzeo61_180423-104306.jpg?v=20230418124306

De klim naar Croix de Coeur is in totaal 15,4 kilometer lang, gemiddeld gaat het aan 8,8% omhoog. We beginnen met een klim van 8,5 kilometer richting de bonussprint in Verbier, in dit deel van de klim gaat het gemiddeld aan 8% omhoog. Verbier is een skiresort, dus is de weg omhoog breed. We komen de nodige haarspeldbochten tegen, terwijl het zo nu en dan alvast een tijd aan 9% omhoog zal gaan. Voorlopig is het bekend terrein, een brede weg die redelijk gelijkmatig omhoog loopt richting een vakantieoord, voorbij dat vakantieoord wordt de klim pas echt interessant. Buiten Verbier moet er nog een kleine zeven kilometer geklommen worden, de lastigste kilometers van de klim. Ongeziene kilometers, nieuwe toevoegingen aan de wielerwereld waarderen we altijd. De weg wordt buiten Verbier meteen een stuk smaller, de percentages een stuk hoger. Na drie kilometer aan 9%, met stroken aan 10%, wordt het in de laatste vier kilometer pas echt fantastisch. De bochtige weg voert in eerste instantie door een bos, waar het een halve kilometer aan 12% omhoog zal gaan. Na een dikke kilometer aan 10% komen we in meer open gebied terecht, waar de wind eventueel ook nog een rol kan spelen. We komen daarna een kilometer aan 9,5% tegen, waarna het na een halve kilometer aan 10% richting de top nog een volle kilometer aan 11% omhoog zal gaan. De zwaarste klim tot nu toe, zonder meer. Eigenlijk mogen we wel gewoon verwachten dat de klassementsrenners elkaar hier gaan bestoken, veel betere gelegenheden zullen zich niet snel aandienen. In de buurt van het lokale altiport, ASO zou hier de finish leggen, bereiken we de top van de klim. Uiteraard staat er op de top een kruis, anders zou de naam nergens op gebaseerd zijn. We hebben 140 kilometer afgewerkt op de top en daarna beginnen we aan een heftige afdaling. De klim van eerste categorie was al heftig, maar het heftigste deel moet misschien nog wel volgen.

s90YSx8qyfvs04PGkXEW_180423-104313.jpg?v=20230418124313
?url=img.oastatic.com%2Fimg%2F44773033%2F.jpg&w=940&h=580&t=square&q=75
6432004287_fb7e3f2310_b.jpg
6432019919_8614d95f5e_b.jpg

De klim kende een paar haarspeldbochten, de afdaling kent er heel wat meer. We gaan afdalen over een smalle weg richting La Tzoumaz, het skiresort aan de andere kant van de berg. Richting La Tzoumaz gaat het 8,5 kilometer omlaag en dat worden ontzettend vervelende kilometers. Als deze doortocht tenminste überhaupt doorgang vindt, lol. Google beschikt niet over veel beelden, maar de paar beelden die er wel zijn tonen dat de weg in ieder geval in 2013 nog niet geasfalteerd was. Dat verklaart ook meteen waarom er nog nooit een koers over Croix de Coeur is gereden, de renners over een gravelweg laten afdalen is wellicht wat veel gevraagd. Gravel ligt er nu niet meer, de Zwitsers hebben er asfalt neer laten leggen. Dat hebben ze alleen wel door een beunhaas laten doen, want het asfalt lijkt helemaal nergens op. De klim is dusdanig lastig dat je hier als klassementrenner al prima een bommetje kunt gooien, maar je kunt je bommetjes ook bewaren voor de afdaling. Een smalle weg vol haarspeldbochten en andere bochten, met ook nog eens slecht asfalt. Er is ook nog eens kans op wat nattigheid, om het moeilijke nog wat ingewikkelder te maken. Ik heb berichten gelezen dat de weg vol gaten zit en dat ze dat nu nog proberen te repareren. We zitten hier alsnog best hoog, boven de 2000 meter, en dus is de sneeuw blijkbaar een van de boosdoeners. Hoe dan ook, de klim en vooral de afdaling zal nog aan een laatste keuring onderworpen worden en de kans bestaat dat ik dit voor de kat z'n kut heb lopen te vertellen. Maar goed, als we daadwerkelijk gaan afdalen zullen vooral de eerste 8,5 kilometer van de afdaling de moeite waard zijn. Of levensgevaarlijk, verzin maar een term. Nadien rijden we door La Tzoumaz en hierna komen we in het restant van de afdaling nog minstens 12 haarspeldbochten tegen. Het zal tot beneden technisch blijven, het voordeel is dat de weg in La Tzoumaz een stuk breder is geworden. Een al dan niet leuk feitje is dat Croix de Coeur de favoriete klim is van olympisch kampioene Anna Kiesenhofer. Je weet wel, die ene vrouw waar nooit iemand van had gehoord als Loes Gunnewijk enigszins capabel was geweest. Goed, in totaal gaat het meer dan 20 kilometer omlaag richting Riddes, maar het is vooral het eerste deel tot aan La Tzoumaz dat heel heftig is. Daarna blijft de afdaling zeer steil, maar door die brede weg wordt het gewoon een veel aangenamer verhaal. Met al die bochten en de hoge percentages mag ik het officieel niet makkelijk noemen, maar officieus wel. Aan het eind van de afdaling komen we nog een paar behoorlijk donkere tunneltjes tegen, maar daar zullen de renners inmiddels wel aan gewend zijn. Na nog een paar laatste haarspeldbochten, die dankzij de brede weg oprecht makkelijk zouden moeten zijn, komen we na 162 kilometer uit in Riddes.

221108-Croix-de-Coeur-and-Lein-05772.jpg
221108-Croix-de-Coeur-and-Lein-05892.jpg

Als er niet spontaan op het laatste moment dingen geschrapt gaan worden dan gaan we wat beloven op Croix de Coeur. Zowel omhoog als omlaag kan het een veelbelovend debuut worden. Het is lastig genoeg voor de klassementsrenners om alvast aan de boom te schudden, er is alleen wel één nadeel. Beneden in Riddes slaan we rechtsaf en na een licht bochtige tocht door het centrum komen we buiten het dorp langs de Rhône te fietsen. De komende 22 kilometer volgen we de rivier, we gaan vooral rechtdoor over een brede en vlakke weg door de vallei fietsen. Dat is een best lang stuk om te overbruggen als je alleen bent of met een klein groepje. De aanvalslust van de renners zou daardoor helaas getemperd kunnen worden. De weg naar de slotklim is nog lang, spijtig genoeg. In die 22 kilometer in de vallei komen we uiteraard heel weinig tegen. Het is echt bijna volledig vlak, terwijl we letterlijk een paar meter naast de Rhône fietsen. De rivier komt af en toe in beeld, maar we fietsen toch vooral tussen de bomen door. Na 176 kilometer fietsen de renners langs Sion af, een stad die we vooral kennen dankzij de Ronde van Romandië. In 2018 werd Jakob Fuglsang voorlopig de laatste winnaar in Sion, onder meer Thibaut Pinot, Luis Leon Sanchez en Alejandro Valverde gingen hem voor. De Giro kwam ook ooit aan in Sion, in het jaar 1957 om precies te zijn. De renners gingen toen van start vanuit de Aostavallei en Louison Bobet wat uiteindelijk degene die in Zwitserland als eerste zijn handjes in de lucht mocht steken. In de omgeving van Sion komen we een boel rotondes tegen, maar het blijft een ontzettend eenvoudige tocht. Lange, rechte wegen over het algemeen. De eventuele vluchters blijven lang in het zicht. Aan de andere kant kun je hier natuurlijk ook weer een coup plegen als je wat ploeggenoten in de kopgroep hebt zitten die zich hier dan weer laten terugzakken en op kop gaan rijden. We zullen maar zeggen dat het tactisch gezien een interessante fase is. De fase eindigt in Granges, na 185 kilometer koers. Op 14 kilometer van de finish slaan de renners bij een rotonde linksaf, rijden ze even later rechtdoor over de Rhône, slaan ze nog eens rechtsaf en daarna meteen linksaf, waarna op 13 kilometer van het eind de slotklim begint. Leuk feitje over Granges: Granges is vooral bekend omdat zich daar het grootste attractiepark van Zwitserland bevindt, Happyland.

happyland-scaled.jpg

In de resterende 13 kilometer van deze rit gaat er geklommen worden naar Crans-Montana, een bekende naam in het wielercircuit. De klim begint meteen met een fase vol haarspeldbochten, tussen de wijnranken door. Na een halve kilometer aan 5,5% gaat het vervolgens een kilometer aan meer dan 9% omhoog, met meteen de steilste strook van de klim, eentje aan 13%. Gemiddeld klimmen we in de laatste 13 kilometer aan 7,2%, de bochtige beginfase krikt het gemiddeld wat op. Het zal weer een lastige overgang worden, na afdaling van 20 kilometer en een stuk in de vallei van 20 kilometer meteen aan 9% klimmen. Gaandeweg wordt de klim iets makkelijker, na een halve kilometer aan 8% gaat het twee kilometer aan 7% omhoog. We fietsen door een aantal dorpjes, de Zwitsers hebben de hele bergflank volgebouwd met wijnranken danwel huizen. Het levert wel wat idyllische beelden op, vooral als we wat hoger komen en over de vallei kunnen uitkijken. Na vier kilometer klimmen gaat het weer een kilometer aan 9% omhoog, de slotklim is zeker niet eenvoudig. Als je de klim naast Croix de Coeur legt valt het mee, vergelijk je het met Campo Imperatore dan ben je ineens dik tevreden. Tijdens de steilere kilometer aan 9% fietsen we een tijdje door het bos, het is in die zin wel een afwisselende klim. In de kilometers erna wordt het iets makkelijker, maar met 2,5 kilometer aan 8% is het allesbehalve vlak. Met zo'n beetje zes kilometer te gaan komen de coureurs uit in het dorpje Lens, hier volgt de tot nu toe makkelijkste kilometer van de klim. Tijdelijk gaat het aan slechts 6% omhoog, minder straffe kost. Buiten Lens wordt het weer iets leuker, het gaat anderhalve kilometer aan 8% omhoog. We duiken een donker bos in en daar blijven we tot op drie kilometer van de finish. De wegen zijn overigens continu behoorlijk goed en behoorlijk breed. Niet zo'n snelweg als eerder op de dag, maar wel gewoon breed. Op drie kilometer van de finish komen we weer in bewoond gebied uit, het gaat een halve kilometer aan 6,5% omhoog en daarna volgt er toch nog een halve kilometer aan 8%. Richting de slotkilometer gaat het aan 7% omhoog. De slotkilometer wordt nog wel spannend, we werken deze laatste kilometer namelijk deels in dalende lijn af. De weg is recht, maar in het midden van de weg zit wel een gootje met steentjes. Even goed aan de linkerkant of aan de rechterkant van de weg blijven fietsen, derhalve. Op 500 meter van de finish volgt er een listige bocht naar links, daarna gaat het na een flauwe bocht naar links rechtdoor verder richting de finish. In stijgende lijn, we komen nog een strook aan 8% tegen. De laatste halve kilometer komt gemiddeld neer op 5,6%, want na de steilere strook vlakt het in de laatste 150 meter weer af. En dan finishen we in Crans-Montana, de eerste (hopelijk) fatsoenlijke bergrit is gedaan.

ol9Bm6qfAv4RBopmGGSX_180423-104308.jpg?v=20230418124308
A49GraPZSzvJ9M6mx9Yx_180423-104046.jpg?v=20230418124046
ZNQkMesIdK2sOh1sobj9_180423-104626.jpg?v=20230418124626

De klim van eerste categorie eindigt in Crans-Montana, een Zwitserse plaats in het kanton Wallis. Het ligt op een hoogte van 1500 meter op het grondgebied van zes gemeenten, omdat iedere gemeente recht had op een strip land dat vanaf het dal toegang tot de alpenweiden gaf. Van links naar rechts zijn dat: Icogne, Lens, Chermignon, Montana, Randogne, Mollens. Door bijna al die plaatsjes rijden we heen, heel ludiek. Crans-sur-Sierre en Montana zijn in 1960 samengegaan als Crans-Montana. Het gebied heeft twee toeristenseizoenen, in de winter is er een zonnig skigebied, in de zomer staan er diverse golf- en tennisbanen ter beschikking, wordt er paard gereden, gewandeld, gezwommen en gezeild op het meer van Moubra. De plaats is bekend geworden door de talrijke alpine evenementen. Zo werden in 1987 de wereldkampioenschappen alpineskiën hier georganiseerd en in 1992 en 1998 de World Alpine Ski Cup Finale. En dan nog meer evenementen, blijkbaar. Er gaan ook skiliften naar boven, maar een van de skiliften is afgekeurd door de brandweer en afgebroken, kunnen de Italianen nog wat van leren. Volgens Wikipedia is Crans-Montana met een inhaalslag bezig om de plaats weer aantrekkelijker te maken voor toeristen. Er worden tal van opties genoemd om dat te doen, maar het binnenhalen van de Giro lijkt me toch de beste optie. In totaal zijn er 160 km aan pistes met 27 liften in het gebied. In de zomer kan worden geskied op de zuidrand van de 3000 meter hoge hoogvlakte van de gletsjer, de Glacier de la Plaine Morte, waar in de zomer twee skiliften beschikbaar zijn. Bijzonder interessante materie wel, maar er is nog veel meer: Ieder jaar vindt in Crans begin september de European Masters plaats als onderdeel van de Europese Tour. Deze wordt gespeeld op de bekendste golfbaan, die door Severiano Ballesteros is gerenoveerd en sindsdien naar hem vernoemd is. De andere golfbaan, die tussen Crans en Montana ligt, is door Jack Nicklaus ontworpen. Crans-Montana is een golfgebied, er zijn hier meerdere golfbanen en er wonen ook meerdere bekende golfers in deze omgeving. Geen sport, overigens. De Omega European Masters, Streetview laat zien dat er in de slotkilometer een al dan niet tijdelijke boog te vinden is die ons wijst op dit formidabele evenement. Balletje meppen met een moordwapen nemen wij niet serieus. Sophia Loren en Roger Moore woonden ooit in Crans-Montana, de plaats die wij uiteindelijk toch vooral kennen dankzij het wielrennen. In de Ronde van Zwitserland kwam hier menig rit aan, al reden we dan meestal op een andere manier omhoog. Vaak vanuit Sierre, een net iets makkelijkere kant van de klim. Voor het laatst waren we hier 10 jaar geleden, toen ging niemand minder dan ONZE Bauke Mollema met de zege aan de haal. In die jaren viel Bauke nooit aan, maar als hij wel een keer aanviel won hij meteen. De tweede etappe van de Ronde van Zwitserland van 2013 werd zodoende een prooi voor hem, de rest had het nakijken. In de Ronde van Romandië van 2012 won Bradley Wiggins dan weer een tijdrit op dit grondgebied, terwijl Mauricio Soler hier in de Ronde van Zwitserland van 2011 won. Een paar dagen later ging hij gruwelijk hard op z'n kokosnoot en was zijn carrière voorbij, het kan verkeren. Tony Martin en Thomas Dekker wonnen ook ooit in Crans-Montana, terwijl een andere grote ronde hier ook al eens is geweest. In 1984 kwam de Tour de France hier op bezoek en Laurent Fignon ging toen met de zege lopen. Maar goed, wij denken natuurlijk vooral aan de zege van Bauke. Blanco!

baukemollema-winning-cransmontana-tourdesuisse2013.jpg

In startplaats Borgofranco d'Ivrea is er de hele dag kans op regen. Die kans gaat richting de 100%, we gaan dus weer een nat pak halen. Er staat een klein beetje wind uit het noorden, vooral tegenwind dus in het begin. Een graadje of 14, dat is niet heel lekker. De wind draait in de Aostavallei, waar wel nog steeds veel kans op regen is. Maar in ieder geval wat meer de wind in de rug als we gaan klimmen. Des te hoger we komen, des te groter de kans wordt dat de regendruppels gaan veranderen in sneeuwvlokken. Dit kan wel weer een etappe worden, ik heb nu al medelijden met de renners. Het is maar goed dat we niet helemaal naar 2500 meter hoogte hoeven, op 1900 meter zal het al niet heel warm meer zijn. In Zwitserland blijft het weer slecht, er is ook aan de andere kant van de Grote Sint-Bernhard veel kans op regen. Wel voornamelijk de wind in de rug, dat scheelt dan misschien nog. Iets warmer wel in Zwitserland, een graadje of 20 in Sion, maar in Verbier is het dan weer slechts 12 graden. En we moeten nog hoger dan Verbier, ga maar na. In Crans-Montana rekent men op 14 graden, net wat minder kans op regen en bijna geen wind. Maar al met al kan het zomaar weer heel nat gaan worden, daardoor heel koud en dus nog net wat lastiger dan het in droge omstandigheden al zou zijn. Hopelijk zorgt die regen en zelfs eventuele sneeuw er niet voor dat de Croix de Coeur geschrapt of geneutraliseerd gaat worden. Als dat wel zo is mogen we vanaf 11:00 met dingen gaan gooien, want dan begint de rit al. Na een bijzonder korte neutralisatie van slechts vijf minuten gaan we snel beginnen aan de strook van 60 kilometer dwars door de vallei. Eurosport is er uiteraard weer live bij, met uitzondering van de nodige reclameblokken. De finish van deze rit, die hopelijk niet nog verder wordt aangepast, volgt tussen 16:34 en 17:22, lekker ruim.

crans-montana-aus-der-vogelperspektive.jpg

Dit is een bijzonder lastige rit, als ie blijft zoals ie nu is. Het had nog lastiger kunnen zijn, maarja. Alsnog is deze lange bergrit de eerste fatsoenlijke test voor de klassementsrenners en ik neem niet met minder genoegen dan een gevecht tussen die klassementsrenners. Of nouja, de paar klassementsrenners die inmiddels nog over zijn. De vluchters hebben genoeg kansen gehad, het is tijd voor een showdown tussen de overgebleven grote mannen. Ik eis dat we gewoon over de Croix de Coeur gaan en ik eis een gevecht tussen Roglic, Thomas en de rest. Zo simpel is het. Geen voorspelling, een wens. Al zou het natuurlijk wel logisch zijn om dit gevecht daadwerkelijk te zien, als je op dit terrein niets onderneemt, wanneer dan wel? Vooral de Croix de Coeur is een goede plek om aan te vallen, al moet je dan nog wel de vallei zien te overbruggen. En je moet de afdaling overleven, misschien zien we juist in die afdaling nog wel het meeste verschil ontstaan. De slotklim heeft vervolgens enkele steile stroken, waar je ook gewoon prima een aanval kunt plaatsen. Geen gezeik, knallen met die handel. In de praktijk zou dit kunnen tegenvallen, maar dat accepteer ik niet.
1. Thomas. Ik zou het echt lachwekkend vinden als Thomas nu ineens een rit wint, maar daardoor is de kans juist groot dat hij dat toch gaat doen. Het jaar soepeltjes begonnen met een 88e plaats Down Under, schitterend 45e in Catalonië, 15e in de Ronde van de Alpen en nu 1e? Je zou het een lineaire progressie kunnen noemen, maar ik kies dan toch liever voor de term lachwekkend.
2. Roglic. De tweede dag na een valpartij is de lastigste dag, dus gaat hij toch wel wat hinder ondervinden tijdens deze etappe. Waardoor hij net niet wint.
3. Caruso. Hilarisch hoe goed hij nu ineens weer is. Eventjes rustig de kat uit de boom gekeken na alle invallen bij zijn ploeg, maar nu de storm weer is gaan liggen gaat hij verder waar hij gebleven was, met schroeien op gevorderde leeftijd dus. Dat tweede podium in de Giro komt eraan, al ligt dat ook wel een beetje aan het feit dat heel veel concurrentie inmiddels is verdwenen.
4. Almeida. Het enige voordeel van het feit dat we nog niet zoveel bergritten hebben gehad is dat we Almeida nog niet hebben zien koersen als Almeida. Iedere bergrit met hem is een kwelling. Almeida lost. Oh, nee, hij komt weer terug. Nee, nu lost hij echt. Toch niet. Oe, hij laat tien meter. Hij zit nog steeds op tien meter. Hij zit een uur later nog steeds op tien meter. Hij sluit toch weer aan. Los nou gewoon eens, lul.
5. Carthy. Bij gebrek aan beter. Serieus, wie moet je anders noemen? Eddie Dunbar? Nee, bedankt.
heywooduvrijdag 19 mei 2023 @ 15:13
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:12 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Dat gaat de sprinters vandaag niet helpen :D ze hebben 22k vallei om de schade voor de tijdslimiet te beperken. Behalve als de jury vandaag toegeeflijk is.
Tja, juist de sprinters zullen zich goed warm hebben gereden lijkt me, als je dat niet doet ben je sowieso na 5km ontploft _O-
Felagundvrijdag 19 mei 2023 @ 15:13
Karsten hoort Jeroen weer, volgens mij andersom nog niet. :D
Szuravrijdag 19 mei 2023 @ 15:13
Meer Jumbo dan Ineos te zien
TLCvrijdag 19 mei 2023 @ 15:13
Jeroen dacht vast ff

?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8

:D
Marcossvrijdag 19 mei 2023 @ 15:14
Het gaat wel hard bij de renners van Ineos
DecoAorestevrijdag 19 mei 2023 @ 15:14
De Plus rijdt het dicht.

Dit wordt een etappe voor de echte mannen.
TommyL0204vrijdag 19 mei 2023 @ 15:14
Karsten zijn WiFi is weer gerepareerd
Van_Poppelvrijdag 19 mei 2023 @ 15:14
22% over twee en half uur dus
franklopvrijdag 19 mei 2023 @ 15:14
22% tijdslimiet dus
hhh38vrijdag 19 mei 2023 @ 15:15
Peloton is nu al gedecimeerd :o
Koffieplantervrijdag 19 mei 2023 @ 15:15
Haig lost.
heywooduvrijdag 19 mei 2023 @ 15:15
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:14 schreef Van_Poppel het volgende:
22% over twee en half uur dus
Dus 33 minuten bij een koerstijd van 2:30 uur.
Faraday01vrijdag 19 mei 2023 @ 15:15
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:13 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Tja, juist de sprinters zullen zich goed warm hebben gereden lijkt me, als je dat niet doet ben je sowieso na 5km ontploft _O-
Natuurlijk doen ze dat en ze krijgen dus 22% vandaag volgens Jens
Szuravrijdag 19 mei 2023 @ 15:15
Tientallen kilometers zicht in de vallei jongens
vrijgevochtenvrijdag 19 mei 2023 @ 15:15
Karsten?
Scorpion_17vrijdag 19 mei 2023 @ 15:16
Op deze manier is t ieder voor zich in die afdaling en valt dat ook wel weer mee
franklopvrijdag 19 mei 2023 @ 15:16
Ach Haig
Szuravrijdag 19 mei 2023 @ 15:16
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:15 schreef Koffieplanter het volgende:
Haig lost.
Die lag nog onder een vangrail gisteren
Felagundvrijdag 19 mei 2023 @ 15:16
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:15 schreef vrijgevochten het volgende:
Karsten?
Hij is er weer.
Funzelvrijdag 19 mei 2023 @ 15:16
Mooi dat Haig lost, ouwe zeikerd dat het is.
Koffieplantervrijdag 19 mei 2023 @ 15:16
Haig die zo ontzettend liep te jammeren over de afdaling is de eerste die lost. Doei.
Felagundvrijdag 19 mei 2023 @ 15:16
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:16 schreef Koffieplanter het volgende:
Haig die zo ontzettend liep te jammeren over de afdaling is de eerste die lost. Doei.
Kan hij mooi rustig afdalen.
Devoldervrijdag 19 mei 2023 @ 15:16
INEOS moet durven om De Plus of Arensman vooruit te sturen
Scorpion_17vrijdag 19 mei 2023 @ 15:16
Gunstig voor Arensman dit
Faraday01vrijdag 19 mei 2023 @ 15:17
Vine ook muntjes
Devoldervrijdag 19 mei 2023 @ 15:17
Maar dat durven ze natuurlijk niet
Rellende_Rotscholiervrijdag 19 mei 2023 @ 15:17
Haha, doei Jay.
Szuravrijdag 19 mei 2023 @ 15:17
Lekker voor je Jay
Funzelvrijdag 19 mei 2023 @ 15:17
Vine de flop van de koers tot nu hoor
TommyL0204vrijdag 19 mei 2023 @ 15:17
Je mist Zwift he!?
Scorpion_17vrijdag 19 mei 2023 @ 15:17
D'un Bar zal er ook al wel af.zijn toch?
Scorpion_17vrijdag 19 mei 2023 @ 15:18
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:17 schreef TommyL0204 het volgende:
Je mist Zwift he!?
Had je 'm dan opgesteld? He?
Rellende_Rotscholiervrijdag 19 mei 2023 @ 15:18
Thibaut!
Felagundvrijdag 19 mei 2023 @ 15:18
Pinot blijft het proberen.
Mansjestervrijdag 19 mei 2023 @ 15:18
We zijn 5 km bezig en peloton is nog 30 man ofzo :D
Marcossvrijdag 19 mei 2023 @ 15:18
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:16 schreef Scorpion_17 het volgende:
Gunstig voor Arensman dit
Dat hij straks aan de bak moet? ;(
Faraday01vrijdag 19 mei 2023 @ 15:18
Is de groep der favorieten nog 10 man over de top?
Rellende_Rotscholiervrijdag 19 mei 2023 @ 15:19
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:18 schreef Mansjester het volgende:
We zijn 5 km bezig en peloton is nog 30 man ofzo :D
Dit is waarom je parcoursbouwers die ritten met een vlakke aankoop van 100 kilometer ontwerpen best mag stenigen.
Marcossvrijdag 19 mei 2023 @ 15:19
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:18 schreef Mansjester het volgende:
We zijn 5 km bezig en peloton is nog 30 man ofzo :D
Dat was met dit begin ook wel te verwachten :D
Koffieplantervrijdag 19 mei 2023 @ 15:19
Dennis Rohan is nog mee. Stelvio is komende.
Faraday01vrijdag 19 mei 2023 @ 15:19
Jumbo nog met 5, die lijken in orde
Chiappuccivrijdag 19 mei 2023 @ 15:20
Jumbo zit nog goed mee.
Rellende_Rotscholiervrijdag 19 mei 2023 @ 15:20
Rohan Dennis heeft zijn Sestrierebenen meegenomen.
Szuravrijdag 19 mei 2023 @ 15:20
Primoz calls for aid
And Rohan will answer
Koffieplantervrijdag 19 mei 2023 @ 15:21
Dit wordt de dag van Riccitello.
Faraday01vrijdag 19 mei 2023 @ 15:21
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:20 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Rohan Dennis heeft zijn Sestrierebenen meegenomen.
DZJIE heeft een groot probleem
Marcossvrijdag 19 mei 2023 @ 15:21
Kan Jumbo niet beter iemand laten springen?
Szuravrijdag 19 mei 2023 @ 15:22
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:21 schreef Marcoss het volgende:
Kan Jumbo niet beter iemand laten springen?
Roglic is de beste springer. Maar dat lijkt me niet zo tactisch.
Chiappuccivrijdag 19 mei 2023 @ 15:23
Oomen niet eens bij de beste 5 klimmers van Jumbo deze ronde.
vrijgevochtenvrijdag 19 mei 2023 @ 15:23
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:21 schreef Marcoss het volgende:
Kan Jumbo niet beter iemand laten springen?
Er gaat oorlog komen!
Marcossvrijdag 19 mei 2023 @ 15:24
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:22 schreef Szura het volgende:

[..]
Roglic is de beste springer. Maar dat lijkt me niet zo tactisch.
:D
DecoAorestevrijdag 19 mei 2023 @ 15:24
Verbier, goede herinneringen aan de Tour van 2009. Contador die lul Armstrong eraf rijdt.
Koffieplantervrijdag 19 mei 2023 @ 15:25
Dennis Rohan zit gewoon nog te keuvelen en te lachen.
Szuravrijdag 19 mei 2023 @ 15:25
Oef, regen. Neutraliseren die handel.
TommyL0204vrijdag 19 mei 2023 @ 15:25
Psychologische oorlogsvoering. Dan kan je wel rekenen op Dennis Rohan
Faraday01vrijdag 19 mei 2023 @ 15:25
Rohan heeft wonderbenen, lachen in het wiel :D
Columbiafanvrijdag 19 mei 2023 @ 15:26
Kämna zat niet in die eerste groep?
Chiappuccivrijdag 19 mei 2023 @ 15:26
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:26 schreef Columbiafan het volgende:
Kämna zat niet in die eerste groep?
Jawel. Net links in beeld te zien.
Funzelvrijdag 19 mei 2023 @ 15:27
Derek Gee de vogelspotter
Marcossvrijdag 19 mei 2023 @ 15:27
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:25 schreef Faraday01 het volgende:
Rohan heeft wonderbenen, lachen in het wiel :D
Zelfs Kuss zou zeggen dat een renner niet zo wisselvallig kan zijn!
Mansjestervrijdag 19 mei 2023 @ 15:28
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:26 schreef Columbiafan het volgende:
Kämna zat niet in die eerste groep?
Hoeveel posts van jou gaan over Kamna denk je? Meer of minder dan 80% ?
The_Undertonevrijdag 19 mei 2023 @ 15:31
Tibo gaat zichzelf weer vies tegenkomen.
Koffieplantervrijdag 19 mei 2023 @ 15:31
Derek Gee heeft wonderbenen.
Chiappuccivrijdag 19 mei 2023 @ 15:31
Derek Gee is een fenomeen.
Marcossvrijdag 19 mei 2023 @ 15:31
Levensgevaarlijke afdeling zeggen ze en wie krijgen we straks als 1e renner die er rijdt?
Mansjestervrijdag 19 mei 2023 @ 15:33
Ik snap niet echt dat JV niks doet.
hhh38vrijdag 19 mei 2023 @ 15:34
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:33 schreef Mansjester het volgende:
Ik snap niet echt dat JV niks doet.
Zo'n overtal moet je toch uit kunnen spelen zou je zeggen
DeeBeevrijdag 19 mei 2023 @ 15:34
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:24 schreef DecoAoreste het volgende:
Verbier, goede herinneringen aan de Tour van 2009. Contador die lul Armstrong eraf rijdt.
AlbertoGod
Marcossvrijdag 19 mei 2023 @ 15:34
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:33 schreef Mansjester het volgende:
Ik snap niet echt dat JV niks doet.
Straks op de slotklim een heel hoog tempo voor Roglic?

Maar dan kun je ook iemand vooruit sturen ja
Koffieplantervrijdag 19 mei 2023 @ 15:35
Caruso met plannen in de afdaling?
hhh38vrijdag 19 mei 2023 @ 15:35
LollerCaruso heeft plannen :D
Szuravrijdag 19 mei 2023 @ 15:35
Droomplan enigma Caruso
WAvanBurenvrijdag 19 mei 2023 @ 15:35
Caruso zet Boetrieko op kop. Caruso gaat de Sjiero winnen.
Marcossvrijdag 19 mei 2023 @ 15:36
Dat was een hele korte poging van Bahrain
Scorpion_17vrijdag 19 mei 2023 @ 15:38
Peloton kan voor de eigen bestwil beter harder gaan rijden
Szuravrijdag 19 mei 2023 @ 15:39
Swift keert terug
Chiappuccivrijdag 19 mei 2023 @ 15:39
Ineos legt het tempo niet al te hoog.
Marcossvrijdag 19 mei 2023 @ 15:40
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:39 schreef Chiappucci het volgende:
Ineos legt het tempo niet al te hoog.
Die hebben enkel de Plus nog, denk dat ze Arensman niet willen gebruiken qua kopwerk (of pas laat op de slotklim)
I.R.Baboonvrijdag 19 mei 2023 @ 15:40
Eerste 10km 440 watt is bijna een zwiftwedstrijd..
Faraday01vrijdag 19 mei 2023 @ 15:40
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:39 schreef Szura het volgende:
Swift keert terug
Die mag afdaling en 22k vallei op kop :D
Dutch_viewvrijdag 19 mei 2023 @ 15:41
Geitenpadgenot
Mani89vrijdag 19 mei 2023 @ 15:42
Cepeda, ik wist het. Godvolvliegende apenaids.
Scorpion_17vrijdag 19 mei 2023 @ 15:43
Pilot id afdaling met korte mouwen als dat maar goed gaat
TommyL0204vrijdag 19 mei 2023 @ 15:43
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:42 schreef Mani89 het volgende:
Cepeda, ik wist het. Godvolvliegende apenaids.
_O-
Szuravrijdag 19 mei 2023 @ 15:43
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:40 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Die mag afdaling en 22k vallei op kop :D
Tenzij hij nu toch weer lost
Rellende_Rotscholiervrijdag 19 mei 2023 @ 15:43
Bijna zo'n paraglider op je muil.
Mansjestervrijdag 19 mei 2023 @ 15:43
Paragliden is levensgevaarlijk
TommyL0204vrijdag 19 mei 2023 @ 15:44
Moeders en vrouwen houdt uw ogen dicht straks
vrijgevochtenvrijdag 19 mei 2023 @ 15:47
Pino en dalengenot
Mani89vrijdag 19 mei 2023 @ 15:47
Zo, tijd voor een bloedbad.
StephanLvrijdag 19 mei 2023 @ 15:48
Die heli’s :D
heywooduvrijdag 19 mei 2023 @ 15:48
Hier gaat (gelukkig) niks gebeuren, want die renners zijn ook niet helemaal gek en Vine is toch al gelost.
Rellende_Rotscholiervrijdag 19 mei 2023 @ 15:48
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:47 schreef Mani89 het volgende:
Zo, tijd voor een bloedbad.
De traumahelikopters staan al klaar.
Fretworkvrijdag 19 mei 2023 @ 15:48
Bindend kijkadvies nu
vrijgevochtenvrijdag 19 mei 2023 @ 15:50
Slakkengang
Szuravrijdag 19 mei 2023 @ 15:50
Jammer dat Wielco niet meedoet
heywooduvrijdag 19 mei 2023 @ 15:50
Halve winter nergens sneeuw en nu tijdens de Giro skiërs in beeld ;(
WAvanBurenvrijdag 19 mei 2023 @ 15:51
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:50 schreef Szura het volgende:
Jammer dat Wielco niet meedoet
Of Krachtwijk.
TommyL0204vrijdag 19 mei 2023 @ 15:51
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:50 schreef Szura het volgende:
Jammer dat Wielco niet meedoet
Die had al 4 DNF achter zijn naam staan in deze Giro
Koffieplantervrijdag 19 mei 2023 @ 15:51
De lijnen van Pinot zijn weer prachtig.
Rellende_Rotscholiervrijdag 19 mei 2023 @ 15:51
Pinot daalt af alsof hij tegenliggers verwacht, maar ik geef hem geen ongelijk.
Mansjestervrijdag 19 mei 2023 @ 15:51
Zo dramatisch is die afdaling toch niet?
Van_Poppelvrijdag 19 mei 2023 @ 15:51
De regie durft ook niet meer te kijken
Remcovrijdag 19 mei 2023 @ 15:52
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:50 schreef Szura het volgende:
Jammer dat Wielco niet meedoet
Wielco had deze etappe nooit gehaald.
Koffieplantervrijdag 19 mei 2023 @ 15:52
Wat moeten we hier nu in godsnaam mee?
Dutch_viewvrijdag 19 mei 2023 @ 15:52
Nou kom op met die beelden , kutregie
WAvanBurenvrijdag 19 mei 2023 @ 15:52
Helemaal niks mis met deze afdaling.
Szuravrijdag 19 mei 2023 @ 15:52
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:51 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Pinot daalt af alsof hij tegenliggers verwacht, maar ik geef hem geen ongelijk.
Je weet het niet, voor hetzelfde geld heeft de organisatie de weg al vrijgegeven!
heywooduvrijdag 19 mei 2023 @ 15:52
Hier zou een mooie waterskikabelbaantrekmotor niet misstaan.
Koffieplantervrijdag 19 mei 2023 @ 15:52
Ulissi is ook bang.
Mani89vrijdag 19 mei 2023 @ 15:52
Snel Pinot voorbij rijden anders is het peloton er onderaan alweer bij.
Littlerabbitvrijdag 19 mei 2023 @ 15:52
Na het bergklassement snap ik ineens waarom ik hier slechts de naam Amanuel voorbij zie komen.
Pino112vrijdag 19 mei 2023 @ 15:53
VPP :D
Koffieplantervrijdag 19 mei 2023 @ 15:53
VPP knalt een minuut dicht in twee minuten tijd.
Marcossvrijdag 19 mei 2023 @ 15:53
Paret-Peintre zat op 40 seconden op de top, snel dichtgereden
vaarsuviusvrijdag 19 mei 2023 @ 15:53
nog best veel sneeuw
Szuravrijdag 19 mei 2023 @ 15:53
Daar is Swift weer
hhh38vrijdag 19 mei 2023 @ 15:53
Weinig gebeurd uiteindelijk op deze klim. Nu gaan we naar 22km niks kijken in de vallei.
Steven184vrijdag 19 mei 2023 @ 15:54
Dit is idd geen beste afdaling
Rellende_Rotscholiervrijdag 19 mei 2023 @ 15:54
Dat wegdek kan echt niet.
Mani89vrijdag 19 mei 2023 @ 15:54
Ik zou te voet nog sneller dalen dan Pinot.
Rellende_Rotscholiervrijdag 19 mei 2023 @ 15:54
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:53 schreef hhh38 het volgende:
Weinig gebeurd uiteindelijk op deze klim. Nu gaan we naar 22km niks kijken in de vallei.
En dan leent de slotklim zich ook nog eens voor een laf sprintje bergop!
franklopvrijdag 19 mei 2023 @ 15:54
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:54 schreef Mani89 het volgende:
Ik zou te voet nog sneller dalen dan Pinot.
Komt dat door de zwaartekracht?
Mani89vrijdag 19 mei 2023 @ 15:56
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:54 schreef franklop het volgende:

[..]
Komt dat door de zwaartekracht?
Rollen kan ook.
TommyL0204vrijdag 19 mei 2023 @ 15:57
De familie paret peintre zit op afdalen
Rellende_Rotscholiervrijdag 19 mei 2023 @ 15:58
Much ado about nothing, uiteindelijk. Als het een gevaarlijke afdaling is ga je gewoon wat voorzichtiger omlaag, afgehandeld.
Mani89vrijdag 19 mei 2023 @ 15:58
Je kan ook overdrijven peloton _O- dit gaat met 5 per uur.
Scorpion_17vrijdag 19 mei 2023 @ 15:59
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:57 schreef TommyL0204 het volgende:
De familie paret peintre zit op afdalen
Nu al n irritante Fransman
Dutch_viewvrijdag 19 mei 2023 @ 16:01
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:58 schreef Mani89 het volgende:
Je kan ook overdrijven peloton _O- dit gaat met 5 per uur.
Ik dacht eerst naar slomotion herhaling beelden te kijken :@
Chiappuccivrijdag 19 mei 2023 @ 16:05
Als Ineos zo traag blijft dalen heeft Pinot straks 5 minuten.
Scorpion_17vrijdag 19 mei 2023 @ 16:06
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 16:05 schreef Chiappucci het volgende:
Als Ineos zo traag blijft dalen heeft Pinot straks 5 minuten.
Dan rijdt ie zichzelf met z'n bergtrui-ambities id wielen want dan mag ie straks niet meer weg
H.Vvivvrijdag 19 mei 2023 @ 16:07
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 16:06 schreef Scorpion_17 het volgende:

[..]
Dan rijdt ie zichzelf met z'n bergtrui-ambities id wielen want dan mag ie straks niet meer weg
Pinot rijdt zoals hij steeds heeft aangegeven voor een klassement, en de bergtrui is mooi meegenomen.
Pino112vrijdag 19 mei 2023 @ 16:09
94 kmu
Koffieplantervrijdag 19 mei 2023 @ 16:09
Volgens de Tsjechen dreigt Simplon Pass morgen ook te kapseizen.
Marcossvrijdag 19 mei 2023 @ 16:09
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 16:05 schreef Chiappucci het volgende:
Als Ineos zo traag blijft dalen heeft Pinot straks 5 minuten.
Als Jumbo de ritzege niet boeit, is de rit wel binnen voor Pinot
Scorpion_17vrijdag 19 mei 2023 @ 16:09
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 16:07 schreef H.Vviv het volgende:

[..]
Pinot rijdt zoals hij steeds heeft aangegeven voor een klassement, en de bergtrui is mooi meegenomen.
Pilot en een klassement is als Robert Gesink en een jaar blessurevrij
H.Vvivvrijdag 19 mei 2023 @ 16:10
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 16:09 schreef Scorpion_17 het volgende:

[..]
Pilot en een klassement is als Robert Gesink en een jaar blessurevrij
In het laatste jaar is alles anders voor Pinot.
Chiappuccivrijdag 19 mei 2023 @ 16:11
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 16:09 schreef Koffieplanter het volgende:
Volgens de Tsjechen dreigt Simplon Pass morgen ook te kapseizen.
Wat hebben de Tsjechen hiermee te maken?
wimderonvrijdag 19 mei 2023 @ 16:11
Thomas Champion. Leg maar uit.
Koffieplantervrijdag 19 mei 2023 @ 16:11
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 16:11 schreef Chiappucci het volgende:

[..]
Wat hebben de Tsjechen hiermee te maken?
Die geven commentaar op locatie, waarom?
wimderonvrijdag 19 mei 2023 @ 16:12
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 16:09 schreef Marcoss het volgende:

[..]
Als Jumbo de ritzege niet boeit, is de rit wel binnen voor Pinot
Ineos doet er misschien wel verstandiger aan om Debonis juist wel binnen schot te houden. Als Roglic dan wint met Thomas in het wiel hoeven ze de koers niet meer te dragen.
Chiappuccivrijdag 19 mei 2023 @ 16:12
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 16:11 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Die geven commentaar op locatie, waarom?
Ik ben verrast dat Tsjechen worden opgevoerd als gerenommeerde wielervolgers.
DeeBeevrijdag 19 mei 2023 @ 16:14
Ik race echt elke dag tegen Jay Vine op Zwift, wat een genot
wimderonvrijdag 19 mei 2023 @ 16:16
valentin-paret-peintre-2023.jpg

Valentijn ziet er niet uit als iemand van 22.
Marcossvrijdag 19 mei 2023 @ 16:16
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 16:14 schreef DeeBee het volgende:
Ik race echt elke dag tegen Jay Vine op Zwift, wat een genot
Heb je bij het Zwiften ook een EWP?
wimderonvrijdag 19 mei 2023 @ 16:17
Kan Matthews deze benen niet beter sparen voor morgen?
Dutch_viewvrijdag 19 mei 2023 @ 16:19
Fietsen voor gepensioneerden
WAvanBurenvrijdag 19 mei 2023 @ 16:21
Ik verveel me.
Rellende_Rotscholiervrijdag 19 mei 2023 @ 16:21
Karsten wordt er gewoon agressief van. :D
Funzelvrijdag 19 mei 2023 @ 16:21
Cepeda denkt bekijk het allemaal maar
TommyL0204vrijdag 19 mei 2023 @ 16:24
Ik krijg jeuk van Anders. En dat is niet positief. Eerder processierups jeuk
Chiappuccivrijdag 19 mei 2023 @ 16:24
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 16:21 schreef WAvanBuren het volgende:
Ik verveel me.
De slotklim nadert langzaam maar zeker.
Pilesvrijdag 19 mei 2023 @ 16:29
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 16:24 schreef Chiappucci het volgende:

[..]
De slotklim nadert langzaam maar zeker.
Wordt dat wat of kan ik beter iets anders gaan doen?
Littlerabbitvrijdag 19 mei 2023 @ 16:30
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 16:29 schreef Piles het volgende:

[..]
Wordt dat wat of kan ik beter iets anders gaan doen?
Moet jij weten.
Chiappuccivrijdag 19 mei 2023 @ 16:30
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 16:29 schreef Piles het volgende:

[..]
Wordt dat wat of kan ik beter iets anders gaan doen?
Het is geen monsterklim, maar daar zal vast wel wat gaan gebeuren. Anders hadden ze beter niet op kunnen stappen. Sparen voor morgen is in elk geval niet nodig.
Momovrijdag 19 mei 2023 @ 16:31
twitter


Social media stagair heeft er wel zin in
hhh38vrijdag 19 mei 2023 @ 16:32
Voorsprong loopt wel terug, hopelijk nog wat spanning op dat vlak
hhh38vrijdag 19 mei 2023 @ 16:32
Ah daar is de muziek weer *O*
Rellende_Rotscholiervrijdag 19 mei 2023 @ 16:33
Daar is de muziekrubriek weer.
Dutch_viewvrijdag 19 mei 2023 @ 16:33
Sfeermuziek :muziek: :muziek:
Zwansenvrijdag 19 mei 2023 @ 16:33
Nou vooruit, toch maar even kijken.
Mani89vrijdag 19 mei 2023 @ 16:34
Lol Cepeda, bloedhond.
hhh38vrijdag 19 mei 2023 @ 16:34
Karsten nog steeds ziedend over Cepeda
Van_Poppelvrijdag 19 mei 2023 @ 16:34
Cepeda maakt geen vrienden.
Chiappuccivrijdag 19 mei 2023 @ 16:37
Hopelijk wordt Cepeda straks geflikt.
The_Undertonevrijdag 19 mei 2023 @ 16:37
Waarom zijn ze zo nerveus, straks op de klim blijft toch de beste over?
Dutch_viewvrijdag 19 mei 2023 @ 16:37
Karsten gooit zo nog een baksteen door het scherm
Funzelvrijdag 19 mei 2023 @ 16:37
Zul je zien dat Cepeda ze er allemaal afrijdt zo.
wimderonvrijdag 19 mei 2023 @ 16:37
Cepeda heeft Pinot niet opgesteld bij CM.
The_Undertonevrijdag 19 mei 2023 @ 16:39
Of Pinot denkt hier een dubbelslag te kunnen slaan of zo?
Koffieplantervrijdag 19 mei 2023 @ 16:39
Of hij mag gewoon niet vanwege Carthy.
DecoAorestevrijdag 19 mei 2023 @ 16:40
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 16:39 schreef Koffieplanter het volgende:
Of hij mag gewoon niet vanwege Carthy.
Dat zou wel heel matig zijn.
franklopvrijdag 19 mei 2023 @ 16:41
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 16:37 schreef wimderon het volgende:
Cepeda heeft Pinot niet opgesteld bij CM.
We worden beflikkerd.

Hoop dat Hugh 100x lek rijdt
The_Undertonevrijdag 19 mei 2023 @ 16:41
Marco Rubio heeft het niet helemaal
Van_Poppelvrijdag 19 mei 2023 @ 16:43
Hup Pino
The_Undertonevrijdag 19 mei 2023 @ 16:43
Ha, die dekselse Cepeda
Rellende_Rotscholiervrijdag 19 mei 2023 @ 16:43
Pinot gaat hier niet mee kunnen lachen.
0ne_of_the_fewvrijdag 19 mei 2023 @ 16:44
Wat is Wallis toch mooi
wimderonvrijdag 19 mei 2023 @ 16:45
Nog geen derde week-benen voor Pronskiy.
0ne_of_the_fewvrijdag 19 mei 2023 @ 16:45
Pino kan zo mooi in het meertje de stervende zwaan spelen
franklopvrijdag 19 mei 2023 @ 16:46
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 16:43 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Pinot gaat hier niet mee kunnen lachen.
Misschien later onder het genot van een wijntje?
WAvanBurenvrijdag 19 mei 2023 @ 16:46
:') .
Rellende_Rotscholiervrijdag 19 mei 2023 @ 16:46
Grinta!
Koffieplantervrijdag 19 mei 2023 @ 16:46
De zelfmoordlijn staat al op speed dial voor Pinot.
Szuravrijdag 19 mei 2023 @ 16:46
Nou Jumbo, doe eens wat
Rellende_Rotscholiervrijdag 19 mei 2023 @ 16:47
Kan het pulleton iets gaan doen, alsjeblieft?
wimderonvrijdag 19 mei 2023 @ 16:47
Thibaut gaat een Petilli'tje doen en daarna rechtstreeks door naar de Brienenoord.
hhh38vrijdag 19 mei 2023 @ 16:47
Ach, Koentje
Szuravrijdag 19 mei 2023 @ 16:48
Pinot _O-
The_Undertonevrijdag 19 mei 2023 @ 16:48
Je fiets gewoon niet hard genoeg Tibo
WAvanBurenvrijdag 19 mei 2023 @ 16:48
Pino ook woest.
Dutch_viewvrijdag 19 mei 2023 @ 16:48
Pienjogod even psychologische oorlogsvoering :D
wimderonvrijdag 19 mei 2023 @ 16:48
bXKGAxq.gif
TommyL0204vrijdag 19 mei 2023 @ 16:48
Je gunt Cepeda nu wel materiaalpech
Van_Poppelvrijdag 19 mei 2023 @ 16:49
Kijk kijk kijk :D
WAvanBurenvrijdag 19 mei 2023 @ 16:49
Karsten veert op.
The_Undertonevrijdag 19 mei 2023 @ 16:50
Ze gaan weer terugkeren _O-
WAvanBurenvrijdag 19 mei 2023 @ 16:50
Op ranKünge.
Rellende_Rotscholiervrijdag 19 mei 2023 @ 16:52
Pinot heeft een groot probleem.
wimderonvrijdag 19 mei 2023 @ 16:52
Pinot heeft iets te veel met zijn krachten gewoekerd onderweg.
hhh38vrijdag 19 mei 2023 @ 16:53
Dit gebakkelei is erg vermakelijk
Godshandvrijdag 19 mei 2023 @ 16:53
Pinot fietst alsof hij snel moet pissen :D
Szuravrijdag 19 mei 2023 @ 16:53
Lach me kapot als Cepeda hem straks achterlaat
The_Undertonevrijdag 19 mei 2023 @ 16:53
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 16:52 schreef wimderon het volgende:
Pinot heeft iets te veel met zijn krachten gewoekerd onderweg.
Ja, tactische onbenul
Littlerabbitvrijdag 19 mei 2023 @ 16:53
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 16:53 schreef Szura het volgende:
Lach me kapot als Cepeda hem straks achterlaat
Oke
Rellende_Rotscholiervrijdag 19 mei 2023 @ 16:53
Jeroen snapt nog steeds niet dat het Alexander Cepeda is en niet Jefferson.
Mansjestervrijdag 19 mei 2023 @ 16:53
Pinot je mag wel een beetje pokeren nu met die idioot in je wiel
hhh38vrijdag 19 mei 2023 @ 16:54
Peloton doet niks.

FLOPSHOW
franklopvrijdag 19 mei 2023 @ 16:54
Gaat jumbo nog wat doen?
Littlerabbitvrijdag 19 mei 2023 @ 16:54
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 16:53 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Jeroen snapt nog steeds niet dat het Alexander Cepeda is en niet Jefferson.
Ze heten beide Jefferson lees ik.
Skedvrijdag 19 mei 2023 @ 16:54
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 16:54 schreef franklop het volgende:
Gaat jumbo nog wat doen?
Nee
Van_Poppelvrijdag 19 mei 2023 @ 16:55
Cepeda lijkt nu te breken
Rellende_Rotscholiervrijdag 19 mei 2023 @ 16:55
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 16:54 schreef Littlerabbit het volgende:

[..]
Ze heten beide Jefferson lees ik.
Dat klopt, alleen is bij deze jongen de roepnaam Alexander.
Godshandvrijdag 19 mei 2023 @ 16:55
Motor neemt Pinot in zijn wiel, voor zijn laatste Giro
Szuravrijdag 19 mei 2023 @ 16:55
Stuur eens iemand mee op pad Zjumbo
Rellende_Rotscholiervrijdag 19 mei 2023 @ 16:55
Fortunato, ja.
hhh38vrijdag 19 mei 2023 @ 16:55
De Barguil/Gieljoom aanval!
Koffieplantervrijdag 19 mei 2023 @ 16:56
We gaan rap naar een niveau vergelijkbaar met de Tour van 2012.
WAvanBurenvrijdag 19 mei 2023 @ 16:56
Dennis Rohan heeft ook weer eens zijn klimmersbenen uit de kast getrooken.
Rellende_Rotscholiervrijdag 19 mei 2023 @ 16:56
We hebben dadelijk twee weken koers gehad zonder fatsoenlijk gevecht tussen de klassementsrenners.
Szuravrijdag 19 mei 2023 @ 16:56
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 16:56 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
We hebben dadelijk twee weken koers gehad zonder fatsoenlijk gevecht tussen de klassementsrenners.
En dan wint Hindley!
Godshandvrijdag 19 mei 2023 @ 16:57
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 16:56 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
We hebben dadelijk twee weken koers gehad zonder fatsoenlijk gevecht tussen de klassementsrenners.
G overdenkt rustig wat hij straks in zijn podcast moet zeggen
Rellende_Rotscholiervrijdag 19 mei 2023 @ 16:57
Ik geloof dat de motoren wel voor Pinot zijn.
Szuravrijdag 19 mei 2023 @ 16:57
Sjaak Afhaak :W
Van_Poppelvrijdag 19 mei 2023 @ 16:59
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 16:56 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
We hebben dadelijk twee weken koers gehad zonder fatsoenlijk gevecht tussen de klassementsrenners.
We moeten wachten tot dinsdag...hopelijk is het dan droog.
Marcossvrijdag 19 mei 2023 @ 17:00
Stukje intervaltraining bij Thibaut
The_Undertonevrijdag 19 mei 2023 @ 17:00
Pinot staat op ontploffen
Waarom wacht hij niet tot in de laatste kilometer?
DecoAorestevrijdag 19 mei 2023 @ 17:00
Klassementsmannen wachten weer tot de laatste kilometer zeker. :')

Enige vermaak komt van Cepeda vandaag.
WAvanBurenvrijdag 19 mei 2023 @ 17:01
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 17:00 schreef The_Undertone het volgende:
Pinot staat op ontploffen
Waarom wacht hij niet tot in de laatste kilometer?
Ja.
Godshandvrijdag 19 mei 2023 @ 17:01
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 17:00 schreef The_Undertone het volgende:
Pinot staat op ontploffen
Waarom wacht hij niet tot in de laatste kilometer?
Omdat Pinot
wimderonvrijdag 19 mei 2023 @ 17:02
Nu Cepeda laten wachten, Tejay!
Szuravrijdag 19 mei 2023 @ 17:02
De stijl van Kartie doet me overgeven
DecoAorestevrijdag 19 mei 2023 @ 17:02
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 17:02 schreef wimderon het volgende:
Nu Cepeda laten wachten, Tejay!
Als ze dat gaat doen gaat er een tv door de ruit.

Maar gelukkig valt hij aan.
TommyL0204vrijdag 19 mei 2023 @ 17:02
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 17:02 schreef wimderon het volgende:
Nu Cepeda laten wachten, Tejay!
Serge Pauwels vindt dit leuk
Dutch_viewvrijdag 19 mei 2023 @ 17:02
Ach Pienjooo
The_Undertonevrijdag 19 mei 2023 @ 17:02
JIeuw
Skedvrijdag 19 mei 2023 @ 17:02
Dit is niet leuk
pullupvrijdag 19 mei 2023 @ 17:02
_O-
StephanLvrijdag 19 mei 2023 @ 17:02
Het is aan *O*
WAvanBurenvrijdag 19 mei 2023 @ 17:02
Sivakov gelijk weer weg. Zal me een tempo geweest zijn tot nu toe op deze klim.
Momovrijdag 19 mei 2023 @ 17:02
Cepeda komt nooit meer Frankrijk in
Zorrovrijdag 19 mei 2023 @ 17:02
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 17:02 schreef wimderon het volgende:
Nu Cepeda laten wachten, Tejay!
Cepeda denkt er anders over
Van_Poppelvrijdag 19 mei 2023 @ 17:03
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 17:02 schreef TommyL0204 het volgende:

[..]
Serge Pauwels vindt dit leuk
:D
hhh38vrijdag 19 mei 2023 @ 17:03
Tibo :N
WAvanBurenvrijdag 19 mei 2023 @ 17:03
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 17:02 schreef Szura het volgende:
De stijl van Kartie doet me overgeven
Oogstrelend vergeleken met de Alien.
Koffieplantervrijdag 19 mei 2023 @ 17:03
Alex. _O_
The_Undertonevrijdag 19 mei 2023 @ 17:03
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 17:02 schreef TommyL0204 het volgende:

[..]
Serge Pauwels vindt dit leuk
Jammer dat Dré Meganck niet meer kan bellen
wimderonvrijdag 19 mei 2023 @ 17:04
Dit is een weinig leuk.
WAvanBurenvrijdag 19 mei 2023 @ 17:04
Wij feliciteren Cepeda met deze lelijke overwinning.
StephanLvrijdag 19 mei 2023 @ 17:04
Ze laten hem gewoon gaan :D
Pino112vrijdag 19 mei 2023 @ 17:04
Pienjo wat doe je nou :')
Funzelvrijdag 19 mei 2023 @ 17:04
Haha Pinot lekker laten foppen
Szuravrijdag 19 mei 2023 @ 17:04
Pinot :')
TommyL0204vrijdag 19 mei 2023 @ 17:04
Wat doet ie allemaal joh
hhh38vrijdag 19 mei 2023 @ 17:05
_O-
Rellende_Rotscholiervrijdag 19 mei 2023 @ 17:06
Het blijft toch een merkwaardige sport, he?
Szuravrijdag 19 mei 2023 @ 17:06
Tibo duwt hem dadelijk het ravijn in
Dutch_viewvrijdag 19 mei 2023 @ 17:06
comedy capers
Godshandvrijdag 19 mei 2023 @ 17:06
Cepeda wacht op Carthy?
Littlerabbitvrijdag 19 mei 2023 @ 17:06
Pinot heeft een agressieprobleem
Rellende_Rotscholiervrijdag 19 mei 2023 @ 17:06
Stelling: Hugh Carthy is nog steeds erg lelijk.
TommyL0204vrijdag 19 mei 2023 @ 17:07
Glory event straks op de top. Thibaut 'de choker ' vs Cepeda 'de Sleper '
Zorrovrijdag 19 mei 2023 @ 17:07
Hogeschoolwielrennen zegt Karsten.

Dat zal dan de hogere toneelschool zijn
Littlerabbitvrijdag 19 mei 2023 @ 17:07
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 17:06 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Stelling: Hugh Carthy is nog steeds erg lelijk.
Hondenkop zonder snuit. Hopelijk hijgt hij niet als een Franse bulldog.
Szuravrijdag 19 mei 2023 @ 17:10
Einde tijdperk-Rohan
Felagundvrijdag 19 mei 2023 @ 17:11
quote:
6s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 17:07 schreef Zorro het volgende:
Hogeschoolwielrennen zegt Karsten.

Dat zal dan de hogere toneelschool zijn
Dit is meer peuterspeelzaalwielrennen ja.
Szuravrijdag 19 mei 2023 @ 17:11
Paret-Peintre alweer terug in het ‘peloton’
Van_Poppelvrijdag 19 mei 2023 @ 17:12
Pinot gaat Cepeda niet uitnodigen voor zijn verjaardag.
Dutch_viewvrijdag 19 mei 2023 @ 17:12
Als blikken konden doden :D
Rellende_Rotscholiervrijdag 19 mei 2023 @ 17:12
Pinot gaat na de koers Cepeda aanvallen met een wiel.
Koffieplantervrijdag 19 mei 2023 @ 17:12
Primoz Gerrans, wat een non-coureur.
Scorpion_17vrijdag 19 mei 2023 @ 17:12
Ja Jumbo leuk day je daar met zoveel man zit maar als je er geen fuck mee doet
Mansjestervrijdag 19 mei 2023 @ 17:13
Jumbo bedankt voor niks
Szuravrijdag 19 mei 2023 @ 17:13
Enige reden die ik kan bedenken waarom ze niks doen is om het roze niet te willen pakken en het gewicht bij Ineos te laten. Maar godver wat saai zeg.
Pino112vrijdag 19 mei 2023 @ 17:13
Baggerijn jawel!
Szuravrijdag 19 mei 2023 @ 17:14
Slaaf Thymen
WAvanBurenvrijdag 19 mei 2023 @ 17:14
Haha Caruso :D .
Slobeendvrijdag 19 mei 2023 @ 17:14
Dunbaar gaat echt top 10 rijden hè.
Scorpion_17vrijdag 19 mei 2023 @ 17:14
Ik mis kindsoldaat
Koffieplantervrijdag 19 mei 2023 @ 17:15
Pinot leeft morgen niet meer.
Szuravrijdag 19 mei 2023 @ 17:15
Hahaha gelijk door naar Brienenoord Thibaut
Zorrovrijdag 19 mei 2023 @ 17:15
Cepedalol
hhh38vrijdag 19 mei 2023 @ 17:15
Jammer Cepeda :D
WAvanBurenvrijdag 19 mei 2023 @ 17:15
Haha.
Skedvrijdag 19 mei 2023 @ 17:15
Cepeda :')
Scorpion_17vrijdag 19 mei 2023 @ 17:15
Hahaha
Dutch_viewvrijdag 19 mei 2023 @ 17:15
Ach Pinjoo ;(
Rellende_Rotscholiervrijdag 19 mei 2023 @ 17:15
Ik ben nu al namens Pinot met Stichting Korrelatie aan het bellen.

Nou nou nou nou nou nou nou
franklopvrijdag 19 mei 2023 @ 17:16
Classic dit
Felagundvrijdag 19 mei 2023 @ 17:16
Pinot weer eens tweede zoals verwacht
OProgvrijdag 19 mei 2023 @ 17:16
Arme Pinot. ;(
Littlerabbitvrijdag 19 mei 2023 @ 17:16
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 17:16 schreef Felagund het volgende:
Pinot weer eens tweede zoals verwacht
Heeft er heel de dag voor gewerkt
Slobeendvrijdag 19 mei 2023 @ 17:16
Dunbar nee nee nee
Szuravrijdag 19 mei 2023 @ 17:16
Dunbar :D
Scorpion_17vrijdag 19 mei 2023 @ 17:16
Pinot wel in t blauw, zoals t een pino betaamt
Zorrovrijdag 19 mei 2023 @ 17:17
Bloedstollend, die strijd om het roze!
Szuravrijdag 19 mei 2023 @ 17:17
Toch mooi 5 tellen voor Kaartie
Scorpion_17vrijdag 19 mei 2023 @ 17:17
Dunbar flikker op
Koffieplantervrijdag 19 mei 2023 @ 17:17
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 17:17 schreef Szura het volgende:
Toch mooi 5 tellen voor Kaartie
Wees blij dat hij iets probeert.
Koffieplantervrijdag 19 mei 2023 @ 17:19
Dicht.