abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209207396
Ik heb een vriend die nog steeds bij mamie en papie woont en hij is in de 30. :')

Op dates is dat voor mij dan ook nummer uno van de afknappers.
En ik zal uitleggen waarom.

En die vriend is ook niet echt volwassen in gedrag.
Hij hoeft ook niets in het huis te betalen en heeft nog zijn eigen kamertje en alles.
Werkt fulltime en moet wel aardig wat centen op bank hebben staan als je heel je leven lang geen rekening heb gezien.

Dan zeg ik tegen hem: ga je niet eens wat huren of kopen?
Hij wil dan kopen maar zit ook nog wel goed thuis.
Ja... :') Zo kom je er nooit.

Hij heeft verder ook geen relaties of wat gehad. En het is geen lelijke jongen. Alleen zó onvolwassen, zeg maar gerust kinderlijk.
Als vrouwen ergens van houden dan is dat volwassenheid wel.

Aan zoveel dingen merk je dat hij nog verzorg wordt door mamie en papie. Hij vergeet ook dingen en waarschijnlijk omdat mamie voor hem denkt.

Het is de grootste egotripper in mijn vrindenkring, maar op een kinderlijke manier egoďstisch.
Het moet volgens zijn zin gaan en anders is er discussie.

Ik kan met deze jongen ook niet praten over volwassen dingen.
Dat krijg je als dingen als verantwoordelijkheid nemen en voor jezelf zorgen zo ver van je bedshow is, dan intereseert het je ook niet.

Ik ging op kamers toen ik 18 was en in de stad ook.
Door op jezelf te gaan ontwikkel je.

Al mijn andere vrienden zijn harstikke tof hoor.
Alleen hoe ik deze nog in mijn kring heb zitten, is mij een raadsel.

Zijn er hier mensen die nog thuis wonen na je 25e?
En waarom ben je daar nog?
Op vrijdag 4 augustus 2023 01:16 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
Een schizofreen is nooit alleen.
  Spellchecker vrijdag 19 mei 2023 @ 14:59:10 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_209207465
Niet iedereen heeft op die leeftijd een koop/-huurhuis, of studentenkamer.
pi_209207545
Goed topic 'vriend' van TS.
  vrijdag 19 mei 2023 @ 15:08:49 #4
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_209207599
Het is tegenwoordig wel heel erg lastig om een betaalbare huur- of koopwoning te vinden als alleenstaande. Dat is denk ik het grootste probleem.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
pi_209207616
Iemand tegen wil en dank als vriend beschouwen maar tegelijkertijd met zoveel dedain over hem/haar op internet posten, dát zou eigenlijk het onderwerp van dit topic moeten zijn.

Je bent zelf de 30 gepasseerd en blijkbaar te onvolwassen om gewoon van je vrienden te houden om wie ze zijn of densoods met de betreffende vriend te breken, maar nee tot de grond toe afzeiken is het devies.

Bijzonder.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 19 mei 2023 @ 15:11:08 #6
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_209207643
Jouw hele rant nodigt mensen die ouder zijn dan 25 en om wat voor reden dan ook thuis wonen wel uit om zich te melden ja!
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_209207691
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:08 schreef Erno-BE het volgende:
Het is tegenwoordig wel heel erg lastig om een betaalbare huur- of koopwoning te vinden als alleenstaande. Dat is denk ik het grootste probleem.
Wat een smoesjes :O
pi_209207697
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 14:53 schreef Oostblokkert het volgende:

Tsja, wat zou je daar nou toch aan kunnen doen zeg...
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_209207762
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:09 schreef Hatseflats22 het volgende:
Iemand tegen wil en dank als vriend beschouwen maar tegelijkertijd met zoveel dedain over hem/haar op internet posten, dát zou eigenlijk het onderwerp van dit topic moeten zijn.

Je bent zelf de 30 gepasseerd en blijkbaar te onvolwassen om gewoon van je vrienden te houden om wie ze zijn of densoods met de betreffende vriend te breken, maar nee tot de grond toe afzeiken is het devies.

Bijzonder.
Oke, beschouw het woord "vriend" in mijn OP als "iemand die ik ken".
Of om het helemaal makkelijk voor je te maken: (ie)mand.
pi_209207778
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:11 schreef heywoodu het volgende:
Jouw hele rant nodigt mensen die ouder zijn dan 25 en om wat voor reden dan ook thuis wonen wel uit om zich te melden ja!
Die mensen zouden mij niet nodig moeten hebben om uit het huis te gaan.
  vrijdag 19 mei 2023 @ 15:22:17 #11
405562 Erno-BE
pi_209207819
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:13 schreef Oostblokkert het volgende:

[..]
Wat een smoesjes :O
Volg jij het nieuws niet dan? Er zijn echt heel weinig koopwoningen onder de ¤200.000 te krijgen, laat staan onder de ¤150.000 en met een modaal inkomen is ¤200.000 zo'n beetje het maximale wat je kan lenen als alleenstaande. Verder zijn betaalbare huurwoningen ook erg schaars. Voor sociale huur moet je vaak 10 jaar of langer zijn ingeschreven (vaak niet haalbaar) en particulier huren is vaak zo duur dat je tot aan je dood gewoon niet lukt om iets van vermogen op te bouwen. De verschillen tussen mensen die huren en mensen met een koopwoning lopen op de lange termijn steeds verder uiteen ten nadele van de huurder, ookal hebben huurder en koper hetzelfde inkomen.

Tegenwoordig is lang thuiswonen vaak een noodzaak en niet zozeer luiheid. Bedankt de VVD maar ervoor die voor dit beleid gezorgd heeft en de mensen die op de VVD stemmen.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
  vrijdag 19 mei 2023 @ 15:22:28 #12
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_209207822
Na je 25ste nog thuiswonen is inderdaad wel een beetje :')

@Erno-BE sorry hoor maar waarom zou je een koopwoning of huurwoning als alleenstaande moeten hebben?
Studio lijkt mij dan meer dan genoeg, zeker als je nog onder de 30 bent.
  vrijdag 19 mei 2023 @ 15:24:16 #13
405562 Erno-BE
pi_209207847
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:22 schreef BaksteenMongool het volgende:
Na je 25ste nog thuiswonen is inderdaad wel een beetje :')

@:Erno-BE sorry hoor maar waarom zou je een koopwoning of huurwoning als alleenstaande moeten hebben?
Studio lijkt mij dan meer dan genoeg, zeker als je nog onder de 30 bent.
Vind maar eens een betaalbare koop- of huurstudio. Onder de ¤200.000, laat staan onder de ¤150.000 is vrijwel niets te krijgen. Ook geen koopstudio's.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
  vrijdag 19 mei 2023 @ 15:35:05 #14
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_209207962
"Ik kan met deze jongen ook niet praten over volwassen dingen"

Wat zijn deze "volwassen dingen"?
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_209208059
Ik heb ook tot begin 20 bij mijn moeder gewoond tijdens mijn studie tot ik ging werken, maar deed wel gewoon een deel van het huishouden en regelmatig koken enz. Vond het te gęnant voor woorden om daarin geen enkele verantwoordelijkheid te nemen terwijl me niks mankeerde aan mijn handen.

Dat je nog als een kleuter je bed op laat maken door moeder en leven alsof je geen volwassene bent heeft niks te maken met nog thuis wonen. Ik zou inderdaad ook geen vrienden kunnen zijn met iemand die het normaal vind om bij wijze van spreken zijn eigen reet nog af te laten vegen door anderen, omdat hij dat wel prima vindt.

Het is een mentaliteitsding van zowel ouders en hun volwassen kind. Op zichzelf wonen verandert daar niet per se iets aan. Zo iemand laat bijv. alsnog de was doen door zijn ouders en als de vaatwasser het niet doet komen ze langs om te kijken en samen met hem een monteur te regelen.

Genoeg mensen, met name mannen, die rechtstreeks vanuit moeders vleugels gaan samenwonen met een vriendin zodat het in stand blijft dat ze alleen bij uitzondering eens zelf moeten koken.
pi_209208238
quote:

Gefeliciteerd dat jij dat kon, de mensen van nu hebben die mogelijkheid niet.
Dan is een kamer te duur, zijn de wachtlijsten te lang or is er zelfs helemaal geen kamer.
Google is your friend, abuse your friends
pi_209208358
Probeer maar eens wat te vinden. Dat je het zelf nou makkelijk hebt betekend niet dat anderen dat ook hebben.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_209208408
Grootste probleem is m.i. de onvolwassenheid en niet persé t feit dat ie thuis woont. Ken genoeg mensen, vaak vrouwen, die na t klappen van een relatie ook weer ff intrekken in 't moederlijk nest tot ze een nieuwe vlam hebben gevonden om mee te nestelen. Dikke prima allemaal.

Andersom ken ik het ook, mannen die zijn 'uitgevlogen' maar niet of nauwelijks zelfstandig zijn. Niet kunnen koken, niet kunnen klussen, nooit schoonmaken, geen rijbewijs etc. Op kamers wonen maakt dan weinig verschil hoor.

En woningmarkt is 3 keer niks voor starters, ongeacht de leeftijd.

[ Bericht 12% gewijzigd door Justinn op 19-05-2023 16:31:42 ]
  vrijdag 19 mei 2023 @ 17:11:14 #19
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_209208982
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:24 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Vind maar eens een betaalbare koop- of huurstudio. Onder de ¤200.000, laat staan onder de ¤150.000 is vrijwel niets te krijgen. Ook geen koopstudio's.
Studio's die koop je ook niet want die ontgroei je relatief snel en voor 500-600 euro per maand kun je wel een studio van rond de 30m2 huren hoor.

Onder de 150.000, als dat je hypotheek budget is dan werk je ofwel tegen minimumloon of je werkt niet voltijds en dan moet je niet huilen over kopen.
  vrijdag 19 mei 2023 @ 17:18:53 #20
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_209209070
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 16:20 schreef Justinn het volgende:
Grootste probleem is m.i. de onvolwassenheid en niet persé t feit dat ie thuis woont. Ken genoeg mensen, vaak vrouwen, die na t klappen van een relatie ook weer ff intrekken in 't moederlijk nest tot ze een nieuwe vlam hebben gevonden om mee te nestelen. Dikke prima allemaal.

Andersom ken ik het ook, mannen die zijn 'uitgevlogen' maar niet of nauwelijks zelfstandig zijn. Niet kunnen koken, niet kunnen klussen, nooit schoonmaken, geen rijbewijs etc. Op kamers wonen maakt dan weinig verschil hoor.

En woningmarkt is 3 keer niks voor starters, ongeacht de leeftijd.
Ja, die vrouwen hebben er geen last van tijdens het daten. Als man geen eigen plek hebben is de doodsteek tijdens daten want dan gaan ze er vaak gelijk vanuit dat je niet mannelijk onafhankelijk bent :')

Mijn nicht is zo'n type overigens, die moest thuiswonen omdat ze ergens uit moest en toen zei iedereen behalve ik dat ze wel weer op zichzelf ging. Toen ontmoette ze een 10 jaar oudere man en toen wist ik genoeg :') :')
  vrijdag 19 mei 2023 @ 17:21:13 #21
405562 Erno-BE
pi_209209096
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 17:11 schreef BaksteenMongool het volgende:

[..]
Studio's die koop je ook niet want die ontgroei je relatief snel en voor 500-600 euro per maand kun je wel een studio van rond de 30m2 huren hoor.

Onder de 150.000, als dat je hypotheek budget is dan werk je ofwel tegen minimumloon of je werkt niet voltijds en dan moet je niet huilen over kopen.
Sommige alleenstaanden hebben echt geen behoefte aan samenwonen en dan is een studio of klein appartement het eindstation (dat je als alleenstaande geen eengezinswoninghoeft te hebben ben ik met je eens). Als ze die moeten huren dan is er geen vermogensopbouw mogelijk en dan krijgen ze ieder jaar te maken met huurverhoging, terwijl kopers ieder jaar de huisvestingskosten verlagen door af te lossen op de hypotheek. Op die manier krijg je scheefgroei in Nederland.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
pi_209209099
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 17:11 schreef BaksteenMongool het volgende:
Sommige mensen kunnen niet voltijds werken of kunnen lastig hoger komen dan het minimumloon. Dat is niet huilen, dat is gewoon ongelijkheid. Mooie praatjes hebben en een leuk ambtenarenbaantje fixen zodat je ongeacht je uren gewoon 40u betaald krijgt met een loon van >3k kan niet iedereen.
  vrijdag 19 mei 2023 @ 17:37:00 #23
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_209209209
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 17:21 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Sommige alleenstaanden hebben echt geen behoefte aan samenwonen en dan is een studio of klein appartement het eindstation (dat je als alleenstaande geen eengezinswoninghoeft te hebben ben ik met je eens). Als ze die moeten huren dan is er geen vermogensopbouw mogelijk en dan krijgen ze ieder jaar te maken met huurverhoging, terwijl kopers ieder jaar de huisvestingskosten verlagen door af te lossen op de hypotheek. Op die manier krijg je scheefgroei in Nederland.
Daar is sociale huur voor, waar je dan ook recht op hebt.

En die scheefgroei in vermogen komt ook omdat mensen misschien wel ergens hard voor werken waardoor dat ontstaat.

Als ik naar mezelf kijk, ik ben 26 jaar nog student en een negatief eigen vermogen door studieschuld. Al mijn vrienden die al zijn gaan werken (vaak met lagere opleidingen) verdienen al en leven het goede leven. Oftewel mooie auto (want nog thuiswonend vaak) en dure vakanties.

Dadelijk ben ik klaar en begin ik met de inhaalslag, ik zal waarschijnlijk hoger starten dan hun op het huidge niveau zitten en dit zal nog veel meer gaan verschillen. Dat is gewoon terecht.
  vrijdag 19 mei 2023 @ 17:39:47 #24
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_209209227
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 17:21 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Sommige mensen kunnen niet voltijds werken of kunnen lastig hoger komen dan het minimumloon. Dat is niet huilen, dat is gewoon ongelijkheid. Mooie praatjes hebben en een leuk ambtenarenbaantje fixen zodat je ongeacht je uren gewoon 40u betaald krijgt met een loon van >3k kan niet iedereen.
nee dat is gewoon huilen, werk ligt tegenwoordig voor het oprapen. Als je nu tegen het minimumloon verdiend dan kun je ofwel wisselen van baan en meer gaan verdienen ofwel bijstuderen om meer gaan te verdienen. Dat is een keuze.

Als je niet 40 uur wilt werken dan is dat prima maar dan zul je ook moeten accepteren dat je niks meer dan een studio zult gaan vinden. voltijds werken bestaat niet voor niets en zeker in je 20's en 30's heb je dat geld gewoon keihard nodig.

Oftewel, niet huilen maar kom in actie.
  Moderator vrijdag 19 mei 2023 @ 17:49:04 #25
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_209209310
Thuis gewoond tot mijn 27e, terwijl ik op mijn 23e klaar was met studeren. Toen gaan sparen, en toen in 2008 mijn 1e huis gekocht. En nu?
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 19 mei 2023 @ 17:49:31 #26
405562 Erno-BE
pi_209209315
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 17:37 schreef BaksteenMongool het volgende:

[..]
Daar is sociale huur voor, waar je dan ook recht op hebt.

En die scheefgroei in vermogen komt ook omdat mensen misschien wel ergens hard voor werken waardoor dat ontstaat.

Als ik naar mezelf kijk, ik ben 26 jaar nog student en een negatief eigen vermogen door studieschuld. Al mijn vrienden die al zijn gaan werken (vaak met lagere opleidingen) verdienen al en leven het goede leven. Oftewel mooie auto (want nog thuiswonend vaak) en dure vakanties.

Dadelijk ben ik klaar en begin ik met de inhaalslag, ik zal waarschijnlijk hoger starten dan hun op het huidge niveau zitten en dit zal nog veel meer gaan verschillen. Dat is gewoon terecht.
Voor sociale huur zijn er enorme wachtlijsten en behoorlijk stevige inkomsteneisen (als je op ¤3.000 bruto per maand zit, heb je al geen recht meer op een sociale huurwoning en je kan met dat inkomen slechts ¤200.000 hypotheek krijgen als alleenstaande).

Op Tweakers was een keer een draadje over behoorlijke welvaartverschillen tussen mensen met een huur- en mensen met een koopwoning, ten gunste van de mensen met een koopwoning, terwijl de inkomens hetzelfde zijn. Puur door vermogensopbouw creëer je meer welvaart als je een koopwoning heb (een huurder kan zo geen vermogensopbouw en dus welvaartsvermeerdering realiseren) en hierbij speelt het inkomen een veel minder belangrijke rol dan je denkt (te meer omdat inkomens in Nederland behoorlijk genivileerd zijn). Het verschil tussen kopen en huren voor de welvaart is echt veel groter dan de verschillen in inkomens. Aldus in Nederland.

[ Bericht 0% gewijzigd door Erno-BE op 19-05-2023 19:10:18 ]
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
  vrijdag 19 mei 2023 @ 17:52:39 #27
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_209209337
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 17:49 schreef CoolGuy het volgende:
Thuis gewoond tot mijn 27e, terwijl ik op mijn 23e klaar was met studeren. Toen gaan sparen, en toen in 2008 mijn 1e huis gekocht. En nu?

Bij deze feliciteren wij je met je huisje :)

Het zijn keuzes, maar ik zou het uit huis gaan op jonge leeftijd niet willen missen voor mijn ontwikkelingen en ervaringen. Tevens is het nu vaak niet mogelijk om op je 27ste (alleen) een huis te kopen.
  Moderator vrijdag 19 mei 2023 @ 17:53:59 #28
16180 crew  CoolGuy
pi_209209346
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 17:52 schreef BaksteenMongool het volgende:

[..]
Bij deze feliciteren wij je met je huisje :)

Het zijn keuzes, maar ik zou het uit huis gaan op jonge leeftijd niet willen missen voor mijn ontwikkelingen en ervaringen. Tevens is het nu vaak niet mogelijk om op je 27ste (alleen) een huis te kopen.
Oh dat eerste huis is al lang alleen nog maar een herinnering :)

Tja, ik vraag me dan altijd af welke ontwikkelingen, of bedoel je een studentenhuis?
  vrijdag 19 mei 2023 @ 17:57:07 #29
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_209209370
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 17:53 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Tja, ik vraag me dan altijd af welke ontwikkelingen, of bedoel je een studentenhuis?
Anaal ringwerpen.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_209209372
quote:

Eerste huis op mijn 21e gekocht, op de “top” toen, nu een nieuwbouwhuis erbij gekocht, weer “op de top” en ben nu aan het sparen voor nummer 3, maar hopelijk koop ik die dan “in een dip” :D
pi_209209539
Misschien heeft hij wel een kleine lul en durft hij zich niet bloot te geven voor een deerne / heer. En daar lacht ‘vriend’ TS dan mee.
U MAD?
pi_209209557
Ik was net 20 :P
  vrijdag 19 mei 2023 @ 18:51:05 #33
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_209209924
Vind de termen mamie en papie erger dan die vriend.
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
pi_209209990
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 17:39 schreef BaksteenMongool het volgende:

[..]
nee dat is gewoon huilen, werk ligt tegenwoordig voor het oprapen. Als je nu tegen het minimumloon verdiend dan kun je ofwel wisselen van baan en meer gaan verdienen ofwel bijstuderen om meer gaan te verdienen. Dat is een keuze.

Als je niet 40 uur wilt werken dan is dat prima maar dan zul je ook moeten accepteren dat je niks meer dan een studio zult gaan vinden. voltijds werken bestaat niet voor niets en zeker in je 20's en 30's heb je dat geld gewoon keihard nodig.

Oftewel, niet huilen maar kom in actie.
Echt totale onzin. Ja, baantjes zoals steigerbouwer of in de fabriek aan de lopende band staan. Allemaal minimumloon slavenbaantjes liggen voor het oprapen.

En je reageert niet op het tweede wat ik zeg. Niet iedereen heeft goede praatjes. Wat meer introverte mensen hebben moeite met een geschikte en goed betaalde baan te vinden. Niet elke afstudeerrichting heeft evenveel banen. Wat dacht je van betekenisvol werk?

Ongelijkheid, blabla.

Oja, en bijstuderen kost veel geld, etc.

Je bent echt totaal niet oplossingsgericht ingesteld. Je komt niet verder dan "niet huilen". Logisch dat al die problemen nooit opgelost worden als mensen dezelfde instelling hebben.
pi_209210006
quote:
Werd je dan ook 'verzorgd' tot je 27e zoals in de OP wordt beschreven? Want dat is mi het problematische en wat iemand onvolwassen maakt.
pi_209210018
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 17:49 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Voor sociale huur zijn er enorme wachtlijsten en behoorlijk stevige inkomsteneisen (als je op ¤3.000 bruto per maand zit, heb je al geen recht meer op een sociale huurwoning en je kan met dat inkomen slechts ¤200.000 hypotheek krijgen als alleenstaande).

Op Tweakers was een keer een draadje over behoorlijke welvaartverschillen tussen mensen met een huur- en mensen met een koopwoning, ten gunste van de mensen met een koopwoning, terwijl de inkomens hetzelfde zijn. Puur door vermogensopbouw creëer je meer welvaart als je een koopwoning heb (een huurder kan zo geen vermogensopbouw en dus welvaartsvermeerdering realiseren) en hierbij speelt het inkomen een veel minder belangrijke rol dan je denkt (te meer omdat inkomens in Nederland behoorlijk genavileerd zijn). Het verschil tussen kopen en huren voor de welvaart is echt veel groter dan de verschillen in inkomens. Aldus in Nederland.
Eindelijk iemand die wel realistisch is en weet hoe de vork in de steel zit. Wat ongelooflijk irritant dat constante "ja maar dan moet je maar blablabla" hier.
  Moderator vrijdag 19 mei 2023 @ 19:04:36 #37
16180 crew  CoolGuy
pi_209210076
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 18:59 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Werd je dan ook 'verzorgd' tot je 27e zoals in de OP wordt beschreven? Want dat is mi het problematische en wat iemand onvolwassen maakt.
Definieer 'verzorgd'. Ik betaalde gewoon kostgeld (dat hoefde niet maar ik deed het wel). Maar als mijn vader en ik thuis kwamen van werk, dan stond het eten klaar etc. Dus in die zin werd er wel voor me 'gezorgd' ja. Of is dat niet waar je op doelt?
pi_209210091
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 17:58 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Eerste huis op mijn 21e gekocht, op de “top” toen, nu een nieuwbouwhuis erbij gekocht, weer “op de top” en ben nu aan het sparen voor nummer 3, maar hopelijk koop ik die dan “in een dip” :D
Het is geen competitie :')
pi_209210111
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 19:05 schreef Prego het volgende:

[..]
Het is geen competitie :')
Dat zou ik ook zeggen als ik geen huis had.
pi_209210172
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 19:04 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Definieer 'verzorgd'. Ik betaalde gewoon kostgeld (dat hoefde niet maar ik deed het wel). Maar als mijn vader en ik thuis kwamen van werk, dan stond het eten klaar etc. Dus in die zin werd er wel voor me 'gezorgd' ja. Of is dat niet waar je op doelt?
Hoe het in de OP wordt bedoeld moet @Oostblokkert antwoord opgeven. Maar deed je iets in het huishouden en hield je bijvoorbeeld zelf je kamer schoon?
  Moderator vrijdag 19 mei 2023 @ 19:11:58 #41
16180 crew  CoolGuy
pi_209210186
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 19:11 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Deed je iets in het huishouden en hield je bijvoorbeeld zelf je kamer schoon?
Ja doh, natuurlijk. Het is geen hotel he.
pi_209210628
Nee. Ik was voor mijn 25e al uit huis.

Lijkt me bij een date, in de zin van kijken voor serieus relatiemateriaal, ook niet bepaald een pré als iemand van 30 nog thuis woont.

Je hebt misschien wat uitzonderingen. Mensen die er bewust voor kiezen om flink te kunnen sparen, zodat ze een mooi huis kunnen kopen i.p.v. een of andere bezemkast of een krot, maar denk dat dat uitzonderingen zijn.

Vaak zal het eerder gemakzucht zijn. Het wel makkelijk vinden dat pappie en mammie alles betalen, de rommel achter hun reet opruimen, eten koken, poetsen, etc.
pi_209210746
Op zijn 18e je kind in het diepe gooien is ook niet gezond.
pi_209210808
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 19:54 schreef etuiedelapiel het volgende:
Nee. Maar wel handig als een kind als het volwassen wordt, een keer leert zwemmen. Iemand tot z'n 30e thuis houden is het andere uiterste en ook niet gezond.

Verbazingwekkend hoeveel kinderen van 17 of 18 amper nog iets kunnen eigenlijk.
pi_209210864
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 19:58 schreef Halcon het volgende:
Nee. Maar wel handig als een kind als het volwassen wordt, een keer leert zwemmen. Iemand tot z'n 30e thuis houden is het andere uiterste en ook niet gezond.
Er zijn wel landen waar ze zo lang thuis blijven wonen, Italië bijvoorbeeld, en daar gaat het leven ook gewoon zoals het kan gaan. Ongezond is het zeker niet. Je bedoeld met niet gezond gewoon dat iemand niet voor zichzelf kan zorgen en niet volwassen is, maar dat is niet per se het geval als iemand van 30 die nog thuis woont. Die kan ook heel goed prima volwassen zijn.
pi_209211530
quote:
15s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 16:03 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Gefeliciteerd dat jij dat kon, de mensen van nu hebben die mogelijkheid niet.
Dan is een kamer te duur, zijn de wachtlijsten te lang or is er zelfs helemaal geen kamer.
Dat valt ook wel mee hoor :')
En dan huur je maar iets, het is echt zo'n smoesje om maar langer thuis te kunnen blijven wonen.
  Moderator vrijdag 19 mei 2023 @ 20:47:16 #47
16180 crew  CoolGuy
pi_209211564
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 20:44 schreef Oostblokkert het volgende:

[..]
En dan huur je maar iets, het is echt zo'n smoesje om maar langer thuis te kunnen blijven wonen.
Ik neem aan dat iemand zelf wel kan bepalen of ze iets huren of niet?
pi_209211628
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 20:47 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik neem aan dat iemand zelf wel kan bepalen of ze iets huren of niet?
Je kan huren, op studentenkamers, intrekken, kopen, samenwonen, kraakwoning nemen en thuis wonen.
Van al die opties is thuis wonen ook een keuze en in mijn optiek na je 25e een slechte.
pi_209211671
Persoonlijk vind ik het belangrijker dat iemand volwassen is in doen en laten dan of dat wel/niet in het ouderlijk huis is. Na je 25e zonder plan om ooit zelfstandig te gaan wonen zal daar idd niet vaak mee te rijmen zijn.
pi_209211734
Ligt eraan wat de reden is dat iemand bij z’n ouders woont, maar vind wel dat je rond de 30 echt wel een beetje zelfstandig moet zijn.
  vrijdag 19 mei 2023 @ 21:10:01 #51
405562 Erno-BE
pi_209211807
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 20:44 schreef Oostblokkert het volgende:

[..]
Probleem is alleen dat eerst huren er voor zorgt dat een koopwoning veel onbereikbaarder wordt doordat de huizenprijzen sinds 2013 als een raket zijn gestegen en stug blijven doorstijgen. Gevolg is dat alles wat je spaart gelijk verdampt doordat de huizenprijzen net zo hard of zelfs nog harder meestijgen.

Het enige is misschien dat het huren van een woning een soort ingang wordt om de datingmarkt te betreden om zo een partner te vinden, zodat kopen wel mogelijk wordt, maar als dat de doelstelling is om een woning te huren is natuurlijk ook verkeerd.
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
  Moderator vrijdag 19 mei 2023 @ 21:10:32 #52
16180 crew  CoolGuy
pi_209211812
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 20:52 schreef Oostblokkert het volgende:

[..]
Je kan huren, op studentenkamers, intrekken, kopen, samenwonen, kraakwoning nemen en thuis wonen.
Van al die opties is thuis wonen ook een keuze en in mijn optiek na je 25e een slechte.
Ja, maar dan gaat het volgens mij meer om zelfstandigheid dan de leeftijd van een persoon?
  vrijdag 19 mei 2023 @ 21:15:00 #53
501313 Alexandrian
Oostenrijks econoom
pi_209211862
quote:
Een actief studentenleven op kamers is echt fundamenteel anders dan thuiswonend. Een ervaring die je in latere levensfases vaak niet zomaar meer kunt inhalen.
Géén Oostenrijkse schilder
  Moderator vrijdag 19 mei 2023 @ 21:19:46 #54
16180 crew  CoolGuy
pi_209211928
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 21:15 schreef Alexandrian het volgende:

[..]
Een actief studentenleven op kamers is echt fundamenteel anders dan thuiswonend. Een ervaring die je in latere levensfases vaak niet zomaar meer kunt inhalen.
Ik weet niet of dat zo erg is, want in de studentenhuizen waar ik wel eens geweest hoort bij die ervaring in ieder geval niet verstandig met geld omgaan, het huishouden, het nemen van verantwoordelijkheid voor je shit of zelfs maar hygiëne.

Dus ik ben dan benieuwd naar die ervaring die ik dan mis, in latere levensfases waar ik dan van zeg 'he, nou, echt kut dat ik dié ervaring niet heb, die had me in mijn latere levensfases écht geholpen.
pi_209211942
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 15:35 schreef inslagenreuring het volgende:
"Ik kan met deze jongen ook niet praten over volwassen dingen"

Wat zijn deze "volwassen dingen"?
Rond je 30e als een zeikwijf, die oudere buurvrouwen ook zo goed onder elkaar kunnen zijn, je "vrienden" afzeiken in een topic op FOK! :')
  vrijdag 19 mei 2023 @ 21:26:28 #56
501313 Alexandrian
Oostenrijks econoom
pi_209212032
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 21:19 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik weet niet of dat zo erg is, want in de studentenhuizen waar ik wel eens geweest hoort bij die ervaring in ieder geval niet verstandig met geld omgaan, het huishouden, het nemen van verantwoordelijkheid voor je shit of zelfs maar hygiëne.

Dus ik ben dan benieuwd naar die ervaring die ik dan mis, in latere levensfases waar ik dan van zeg 'he, nou, echt kut dat ik dié ervaring niet heb, die had me in mijn latere levensfases écht geholpen.
Ik heb zelf gewoon thuis gewoond tijdens mijn studententijd en direct daarna mijn eerste woning gekocht dus ik ben wat dat betreft ook een outsider die naar binnen kijkt. Om antwoord te geven op je vraag: het is een stuk makkelijker om er een actief studentenleven op na te houden met uitgaan en studentensport als je op jezelf woont in de stad waar je studeert dan als je na afloop naar het ouderlijk huis moet en dus nog de trein moet pakken bijvoorbeeld. Ik denk dat vooral het netwerk dat je op kunt doen heel waardevol kan zijn.
  vrijdag 19 mei 2023 @ 21:31:46 #57
501313 Alexandrian
Oostenrijks econoom
pi_209212119
quote:
De maatschappij infantieliseert veel mensen die in beginsel gewoon volwassen zijn. Het probleem zit ‘m in de hedendaagse opvoeding waardoor veel mensen op hun achttiende nog niet zelfstandig zijn.
  Moderator vrijdag 19 mei 2023 @ 21:36:31 #58
16180 crew  CoolGuy
pi_209212189
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 21:26 schreef Alexandrian het volgende:

[..]
Ik heb zelf gewoon thuis gewoond tijdens mijn studententijd en direct daarna mijn eerste woning gekocht dus ik ben wat dat betreft ook een outsider die naar binnen kijkt. Om antwoord te geven op je vraag: het is een stuk makkelijker om er een actief studentenleven op na te houden met uitgaan en studentensport als je op jezelf woont in de stad waar je studeert dan als je na afloop naar het ouderlijk huis moet en dus nog de trein moet pakken bijvoorbeeld. Ik denk dat vooral het netwerk dat je op kunt doen heel waardevol kan zijn.
Mja, een actief studentenleven is niet iets waar ik van denk, jeetje wat jammer dat ik dat gemist heb, pak 'm beet 21 jaar geleden want daar had ik me nu een partij voordeel van gehad.
pi_209212209
Tja je hoeft niet elke denkbare ervaring in je leven te hebben toch. Mensen met een mbo-opleiding hebben zelden de ervaring van een studentenleven, maar heb niet de indruk dat dat een probleem is. Zeker niet qua zelfstandigheid.
pi_209212327
Ik heb ook tot na mijn 30ste thuisgewoond:
Betaalde gewoon kostgeld, deed gewoon huishouden en alles wat nodig was

Zit nu een aantal jaar in een koophuis

Zo neerbuigend doen naar mensen die dat overkomt zegt imho meer over jou dan over de mensen die tot na hun 30ste thuiswonen
  vrijdag 19 mei 2023 @ 21:45:13 #61
501313 Alexandrian
Oostenrijks econoom
pi_209212337
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 21:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Mja, een actief studentenleven is niet iets waar ik, jeetje wat jammer dat ik dat gemist heb, pak 'm beet 21 jaar geleden want daar had ik me nu een partij voordeel van gehad.
Verschilt van persoon tot persoon inderdaad in hoeverre iemand daar belang aan hecht en denk dat 'nut' ook niet de juiste metric is, eerder ervaring of zingeving. Het bied toch een bepaalde structuur, studentenhuizen, disputen die jaarlijks meermaals terugkomen voor allerlei festiviteiten met alles dat daar bij komt kijken aan sociale contacten en netwerkmogelijkheden. Nodig is het geenzins maar ik snap wel heel goed waarom mensen er wel voor kiezen. Naarmate je ouder word zullen die verschillen waarschijnlijker ook groter zijn. Regelmatig berichten over eenzaamheid bijvoorbeeld omdat veel mensen onbewust helemaal niet aan dit soort dingen hebben gewerkt en daar pas achterkomen als ze klaar zijn en uit de gekaderde omgevingen van het onderwijs komen en de werkmaatschappij ingaan.
  vrijdag 19 mei 2023 @ 21:47:03 #62
501313 Alexandrian
Oostenrijks econoom
pi_209212364
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 21:37 schreef Stepperoller het volgende:
Tja je hoeft niet elke denkbare ervaring in je leven te hebben toch. Mensen met een mbo-opleiding hebben zelden de ervaring van een studentenleven, maar heb niet de indruk dat dat een probleem is. Zeker niet qua zelfstandigheid.
Denk dat die zelfstandigheid later ook prima kan komen inderdaad of zelfs al tijdens het thuis wonen opgedaan kan worden. Mijn posts moet je zien als een verklaring waarom veel mensen ondanks het kostenplaatje er toch voor kiezen om op kamers te gaan.
pi_209212900
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 21:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Mja, een actief studentenleven is niet iets waar ik van denk, jeetje wat jammer dat ik dat gemist heb, pak 'm beet 21 jaar geleden want daar had ik me nu een partij voordeel van gehad.
Sommige mensen wel dus praat vooral voor jezelf.
  Moderator vrijdag 19 mei 2023 @ 22:18:12 #64
16180 crew  CoolGuy
pi_209212928
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 22:16 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Sommige mensen wel dus praat vooral voor jezelf.
Ja dat deed ik. Dat 'waar IK van denk' stukje geeft dat een beetje weg ook wel he.
pi_209213531
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 21:19 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik hoor wel mensen zeggen die tussen hun 20 - 30e jaar niet uit zijn gegaan en reisjes hebben gemaakt enzo, die dat nu willen ''inhalen'', maar die behoefte heb je dan allang niet meer.
Ook vrouwen die te vroeg aan kinderen begonnen zijn en amper tijd met hun partner kunnen doorbrengen, door het kind. Ze kunnen geen reizen meer maken of zonder kind mee te hoeven nemen ergens gezellig te lunchen.
Maar met thuis wonen versus uitwonen heeft het vooral met een ontwikkeling te maken dat je enorm misloopt.
  vrijdag 19 mei 2023 @ 22:57:31 #66
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_209213548
Moet hij zelf weten, laat hem lekker.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_209213564
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 22:57 schreef PzKpfw het volgende:
Moet hij zelf weten, laat hem lekker.
Ik ga hem ontvrienden denk ik.
De reacties hier in dit topic hebben me geďnspireerd.
  Moderator vrijdag 19 mei 2023 @ 23:05:45 #68
16180 crew  CoolGuy
pi_209213666
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 22:56 schreef Oostblokkert het volgende:

[..]
Ik hoor wel mensen zeggen die tussen hun 20 - 30e jaar niet uit zijn gegaan en reisjes hebben gemaakt enzo, die dat nu willen ''inhalen'', maar die behoefte heb je dan allang niet meer.
Ook vrouwen die te vroeg aan kinderen begonnen zijn en amper tijd met hun partner kunnen doorbrengen, door het kind. Ze kunnen geen reizen meer maken of zonder kind mee te hoeven nemen ergens gezellig te lunchen.
Maar met thuis wonen versus uitwonen heeft het vooral met een ontwikkeling te maken dat je enorm misloopt.
Ja dat zeg ik dus; wélke ontwikkeling dan concreet? Want van wat ik gezien heb in studentenhuizen zit bij die ontwikkeling in ieder geval niet verantwoordelijkheidsgevoel, met geld kunnen omgaan, huishouden en hygiëne. Dus ik vraag me dan af wat ik dan concreet heb misgelopen waar ik nu, op 42 jarige leeftijd last van heb?
  vrijdag 19 mei 2023 @ 23:08:11 #69
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_209213703
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 22:58 schreef Oostblokkert het volgende:

[..]
Ik ga hem ontvrienden denk ik.
De reacties hier in dit topic hebben me geďnspireerd.
Een 'vriend' die zich zo opstelt kan hij waarschijnlijk ook missen als kiespijn.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_209213756
quote:
Ging prima bij mij hoor. Ik kon nog geen ei bakken toen ik op kamers ging, maar dat keer je gauw genoeg als je honger hebt :P

Overigens is het tegenwoordig wel een stuk lastiger allemaal. Ik had een basisbeurs die hoger was dan de huur van mijn kamer en mijn ouders betaalden de studie wat neerkwam op 150 euro collegegeld per maand en dan had je nog de boeken.

Tegenwoordig is een kamer al gauw 400-500 euro en is het collegegeld aanmerkelijk hoger.
  vrijdag 19 mei 2023 @ 23:16:53 #71
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_209213833
Ben zelf 46 en woon nog thuis. Prima toch, heb eigen verdieping (zolder) waar ik mooi mijn verzameling action figures kwijt kan. Oh en mijn Donald Duck verzameling :)
  zaterdag 20 mei 2023 @ 03:03:34 #72
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_209214755
quote:

[..]

Inderdaad een studentenhuis, het is een feit dat huur natuurlijk een flink deel van je studiefinanciering opeet of van je bijbaan dat je niet in een huis kan stoppen.

Of zoals ik, nog in het buitenland studeren en daar op kamers gaan. :)
  zaterdag 20 mei 2023 @ 03:08:12 #73
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_209214756
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 18:58 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Echt totale onzin. Ja, baantjes zoals steigerbouwer of in de fabriek aan de lopende band staan. Allemaal minimumloon slavenbaantjes liggen voor het oprapen.

En je reageert niet op het tweede wat ik zeg. Niet iedereen heeft goede praatjes. Wat meer introverte mensen hebben moeite met een geschikte en goed betaalde baan te vinden. Niet elke afstudeerrichting heeft evenveel banen. Wat dacht je van betekenisvol werk?

Ongelijkheid, blabla.

Oja, en bijstuderen kost veel geld, etc.

Je bent echt totaal niet oplossingsgericht ingesteld. Je komt niet verder dan "niet huilen". Logisch dat al die problemen nooit opgelost worden als mensen dezelfde instelling hebben.
Echt totaal geen onzin wat ik zeg.

Er is werk zat te vinden dat niet tegen minimumloon aanzit echt waar maar ja dan moet je wel de stap durven nemen om eens ergens anders te solliciteren.

Daarnaast hoef je echt geen goede praatjes te hebben maar goed voor de dag komen kun je ook leren dat is namelijk een skill (die je bijvoorbeeld op zou kunnen doen tijdens het studeren en het uit huis wonen).

bijstuderen is inderdaad een investering en zoals ik al aanhaalde is studeren sws een investering. Ik ben momenteel 26 jaar studeer over een maand af aan een goede richting en heb een negatief eigen vermogen. Dat is een keuze en ik kan nu huilen omdat ik weinig te besteden heb of daar later de vruchten van plukken.

Daarom blijf ik erbij, stop met huilen en dat geldt zeker voor jou.
pi_209215004
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 21:31 schreef Alexandrian het volgende:

[..]
De maatschappij infantieliseert veel mensen die in beginsel gewoon volwassen zijn. Het probleem zit ‘m in de hedendaagse opvoeding waardoor veel mensen op hun achttiende nog niet zelfstandig zijn.
Het zit hem niet in de opvoeding maar in de complexiteit van de maatschappij tegenwoordig, 1 cruciale fout kan de rest van je leven bepalen.
  zaterdag 20 mei 2023 @ 10:54:54 #75
501313 Alexandrian
Oostenrijks econoom
pi_209216218
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 07:22 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Het zit hem niet in de opvoeding maar in de complexiteit van de maatschappij tegenwoordig, 1 cruciale fout kan de rest van je leven bepalen.
Daar heb je een punt inderdaad, het is een combinatie van meerdere factoren. Het feit dat mensen steeds later aan kinderen beginnen terwijl er allerlei biologisch gegronde redenen te noemen zijn om dat eerder te doen komt bijvoorbeeld voort uit die infantilisering van volwassenen.
  zaterdag 20 mei 2023 @ 12:00:50 #76
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_209216916
Het lijkt erop dat je dit juist steeds vaker zal zien. Dan zal langzaam dat malle idee afnemen dat je niet voor jezelf kan zorgen als je niet het vakje 'uit huis' hebt afgestreept door in één of ander goor studentenkrot lekker "zelfstandig" in je eigen vuil te leven. En ja dat is een domme generalisatie, net als die over mensen die bij hun ouders wonen.
  zaterdag 20 mei 2023 @ 12:10:38 #77
491169 cleanfreak
Houd van schoonmaken
pi_209217001
Voor vrouwen is het niet zo erg. Als man nog thuiswonende is een doodsteek voor z'n dating ervaring. Door de staat van de huizenmarkt zullen steeds meer mannen genoodzaakt blijven om thuis te wonen. Deze mannen zullen daardoor steeds meer seksueel gefrustreerd worden. En de mannen die wel een eigen huis hebben zullen meer aandacht krijgen.
  zaterdag 20 mei 2023 @ 12:12:59 #78
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_209217025
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 12:10 schreef cleanfreak het volgende:
Voor vrouwen is het niet zo erg. Als man nog thuiswonende is een doodsteek voor z'n dating ervaring. Door de staat van de huizenmarkt zullen steeds meer mannen genoodzaakt blijven om thuis te wonen. Deze mannen zullen daardoor steeds meer seksueel gefrustreerd worden. En de mannen die wel een eigen huis hebben zullen meer aandacht krijgen.
Doodsteek is zwaar overdreven. Het is absoluut een minpunt, maar niet onoverkomelijk. Mannen die seksueel gefrustreerd zijn en thuiswonen en het daarop afschuiven, komen van een koude kermis thuis als ze eenmaal het huis uit gaan.
pi_209217097
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 21:44 schreef AFOL het volgende:
Ik heb ook tot na mijn 30ste thuisgewoond:
Betaalde gewoon kostgeld, deed gewoon huishouden en alles wat nodig was

Zit nu een aantal jaar in een koophuis

Zo neerbuigend doen naar mensen die dat overkomt zegt imho meer over jou dan over de mensen die tot na hun 30ste thuiswonen
"Die dat overkomt."

Maar in dit geval is het hem niet overkomen het is een bewuste keuze geweest.
En dat is triest.
pi_209217117
op mijn werk en op mijn vorige werk waren er oo heel veel 25+ers en ook wel 30+ers die nog bij hun ouders wonen omdat ze nergens iets kunnen vinden wat betaalbaar is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209217133
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 12:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
op mijn werk en op mijn vorige werk waren er oo heel veel 25+ers en ook wel 30+ers die nog bij hun ouders wonen omdat ze nergens iets kunnen vinden wat betaalbaar is.
Triest.

Hopelijk geeft de baas overigens gauw een loonsverhoging
pi_209217144
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 12:25 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Triest.

Hopelijk geeft de baas overigens gauw een loonsverhoging
zo slecht verdienen ze volgens mij niet.... ze zitten in een schaal met een minimum loon van ca 3500 per maand, maar volgens mij hebben ze wel meer, en dat hoop ik ook voor hun.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209218850
Rare assumpties die je maakt, TS. Volwassenheid heeft met zoveel meer dingen te maken dan de plek waar je woont.

Iemand die uit huis woont hoeft niet perse volwassener te zijn dan iemand die nog thuis woont. Dat bewijs jij namelijk zelf met dit topic.
pi_209219225
Ik ken de situatie natuurlijk niet maar kan me een aantal scenario’s voorstellen om langer bij je ouder(s) te wonen dan gemiddeld.

Zelf had ik het andersom, mijn moeder woonde bij ons in zodat we haar konden verzorgen in tijden van ziekte. Zo hebben we haar een verzorgingshuis bespaard. Al was het wel een erg zware periode, ik vond het alsnog fijn dat ik voor mijn ouder kon zorgen zoals zij dat voor ons hebben gedaan.

Misschien beetje off-topic dus sorry daarvoor.
Mankind is poised midway between the gods and the beasts
  zaterdag 20 mei 2023 @ 17:23:38 #85
430220 Joopklepzeiker
Tjemig de pemig
pi_209219900
@Oostblokkert
Onder een steen geleefd de laatste anderhalf jaar of zo?
Hoogste woningnood sinds W.O.2.
Het word een normaal verschijnsel dat dertigers steeds meer bij hun ouders blijven wonen. Dat heeft niks met ontwikkeling of gemakzucht te maken maar met pure overmacht, of onmacht, hoe je het noemen wilt.
Als je mensen daarop afkeurt en je relaties en vrienden op selecteerd kan je je net zo goed opgeven voor de Mars-expedite.

[ Bericht 9% gewijzigd door Joopklepzeiker op 20-05-2023 17:53:00 ]
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 20 mei 2023 @ 17:32:49 #86
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_209219969
Tja.. Ik was ook 29 toen ik pas het huis uit kon.
Betaalde gewoon mijn deel in het huishouden en deed mijn deel in het huishouden.
Sociale huur lukt niet en dan val je 'tussen wal en schip'.
Gelukkig kon ik uiteindelijk nog wel wat betaalbaars kopen.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_209220644
Nog sneuer dan op je 40e nog bij je ouders wonen: dit soort topics nodig hebben om je eigenwaarde op te krikken.
pi_209261422
Ik had een vriend, die is nu 34, woont nog thuis en hoewel ik doorgaans vind dat iedereen lekker zijn eigen leef moet leven en het mij niet uitmaakt hoe oud iemand is als hij het huis uit gaat (mijn buren hebben een zoon van een jaar of vijftig die thuis woont bijvoorbeeld), is dit gewoon een extreem kansloos figuur. Hij heeft drie dagen in z'n leven gewerkt en voor de rest zit hij een beetje op z'n kamertje van twee bij drie te blowen en te gamen. Schreeuwt tegen zijn moeder als ze geen broodje hagelslag voor hem heeft gemaakt, laat zijn moeder dagelijks naar de coffeeshop gaan en bedreigt zijn vader met een mes.

Was m'n beste mattie. Ooit. Extreem sneu geval, waarbij ik je gelijk geef, TS. Maar in alle andere gevallen en dat zijn er toch echt een hele hoop, vind ik jou bijna net zo sneu. Laat die maat het lekker op zijn eigen manier doen zonder dat dedain van je.
  woensdag 24 mei 2023 @ 11:46:49 #89
240618 Micson
The lonely stoner
pi_209262213
Zou een oplossing zijn voor het woningprobleem. Als alle partijen er gelukkig van worden is het prima.

Samenlevingsvormen zijn afhankelijk van tijd- en plaatsgebonden normen. Het is niet leuk om iemand af te zeiken die niet aan de toevallige norm van nu.
  maandag 5 juni 2023 @ 20:54:53 #90
99045 Terreros85
Of toch niet?
pi_209414337
quote:
Ik heb een vriend die nog steeds bij mamie en papie woont en hij is in de 30. :')

Op dates is dat voor mij dan ook nummer uno van de afknappers.
En ik zal uitleggen waarom.

En die vriend is ook niet echt volwassen in gedrag.
Hij hoeft ook niets in het huis te betalen en heeft nog zijn eigen kamertje en alles.
Werkt fulltime en moet wel aardig wat centen op bank hebben staan als je heel je leven lang geen rekening heb gezien.

Dan zeg ik tegen hem: ga je niet eens wat huren of kopen?
Hij wil dan kopen maar zit ook nog wel goed thuis.
Ja... :') Zo kom je er nooit.

Hij heeft verder ook geen relaties of wat gehad. En het is geen lelijke jongen. Alleen zó onvolwassen, zeg maar gerust kinderlijk.
Als vrouwen ergens van houden dan is dat volwassenheid wel.

Aan zoveel dingen merk je dat hij nog verzorg wordt door mamie en papie. Hij vergeet ook dingen en waarschijnlijk omdat mamie voor hem denkt.

Het is de grootste egotripper in mijn vrindenkring, maar op een kinderlijke manier egoďstisch.
Het moet volgens zijn zin gaan en anders is er discussie.

Ik kan met deze jongen ook niet praten over volwassen dingen.
Dat krijg je als dingen als verantwoordelijkheid nemen en voor jezelf zorgen zo ver van je bedshow is, dan intereseert het je ook niet.

Door op jezelf te gaan ontwikkel je.

Al mijn andere vrienden zijn harstikke tof hoor.

Zijn er hier mensen die nog thuis wonen na je 25e?
En waarom ben je daar nog?
Dat hij thuis woont is niet je irritatie. Je ergert je aan het feit dat hij niet zelfstandig is.
De zwemmer zwemt, hij zwemt in zee
pi_209422637
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 20:54 schreef Terreros85 het volgende:

[..]
Dat hij thuis woont is niet je irritatie. Je ergert je aan het feit dat hij niet zelfstandig is.
Dit inderdaad. Het wordt als synoniem gebruikt.
  dinsdag 6 juni 2023 @ 19:49:14 #92
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_209423387
Ik snap niet dat mensen niet gewoon een kamer kunnen huren, dat kan iedereen toch opbrengen als je een 40 uren baan hebt?

Gemiddelde kamerkosten zijn ongeveer 350-550 (Amsterdam wel buiten beschouwing gelaten) dat kun je zelfs met een minimumloon nog wel opbrengen dat is namelijk 1750 netto dus dat zou betekenen dat je maximaal 30% van je inkomen aan de huur kwijt bent wat een vrij normaal percentage is.
pi_209423500
Ik ken ook zo'n iemand. Die is al bijna 40. Hij heeft een kamertje met een éénpersoonsbed en een bureautje en schuift elke dag aan aan de eettafel bij paps en mams. Hoeft ook geen kostgeld te betalen. Hij gaat nooit uit. Als ik het even zo snel bereken, kom uit ik op een enorm vette spaarrekening die hij moet hebben. :@
pi_209423743
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 19:58 schreef -Sigaartje het volgende:
Ik ken ook zo'n iemand. Die is al bijna 40. Hij heeft een kamertje met een éénpersoonsbed en een bureautje en schuift elke dag aan aan de eettafel bij paps en mams. Hoeft ook geen kostgeld te betalen. Hij gaat nooit uit. Als ik het even zo snel bereken, kom uit ik op een enorm vette spaarrekening die hij moet hebben. :@
En opeens.... ziet die het licht, komt een partner tegen waar die een nu-kan-het-net-nog-kind mee maakt en ze leefden nog lang en gelukkig.
  dinsdag 6 juni 2023 @ 20:41:27 #95
405562 Erno-BE
pi_209424100
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 19:49 schreef BaksteenMongool het volgende:
Ik snap niet dat mensen niet gewoon een kamer kunnen huren, dat kan iedereen toch opbrengen als je een 40 uren baan hebt?

Gemiddelde kamerkosten zijn ongeveer 350-550 (Amsterdam wel buiten beschouwing gelaten) dat kun je zelfs met een minimumloon nog wel opbrengen dat is namelijk 1750 netto dus dat zou betekenen dat je maximaal 30% van je inkomen aan de huur kwijt bent wat een vrij normaal percentage is.
En waar zijn die kamers voor werkenden dan? Veel coöperaties die studentenkamers verhuren eisen een inschrijvingsbewijs bij een onderwijsinstelling en in een particulier studentenhuis gaan werkenden en studenten ook niet altijd samen (de werkende moet tussen 6 uur en 7 uur opstaan en zou dus op tijd moeten slapen, lastig voor studenten die dan vooral 's nachts leven).
Rossíya, Rossíya -
Podnimáem Rossí známya!
  dinsdag 6 juni 2023 @ 21:02:53 #96
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_209424359
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 20:41 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
En waar zijn die kamers voor werkenden dan? Veel coöperaties die studentenkamers verhuren eisen een inschrijvingsbewijs bij een onderwijsinstelling en in een particulier studentenhuis gaan werkenden en studenten ook niet altijd samen (de werkende moet tussen 6 uur en 7 uur opstaan en zou dus op tijd moeten slapen, lastig voor studenten die dan vooral 's nachts leven).
Ik ben momenteel als startende werkende op zoek naar een kamer in een van de grote 4 Nederlandse steden en daar hebben ze dit per huis ingericht en zijn er ook huizen die juist geen studenten willen maar alleen werkende mensen. Oftewel, er zijn dus verschillende typen huizen.

Ben nu 3 dagen aan het zoeken en al heb ik nog geen definitieve ja, mag ik al wel op 3 locaties komen kijken en valt de response mij dus zeker niet tegen gezien het kamertekort.
pi_209424424
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 19:58 schreef -Sigaartje het volgende:
Het is wel echt heel handig om een enorm vette spaarrekening te hebben. Dat is wel echt een mega groot voordeel.
pi_209424460
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 20:41 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Die zijn er niet en als die er zijn dan ga je daar ook echt niet zo makkelijk in komen.

Je zou nog iets met z''n drieën of vieren kunnen huren als >30, maar vind die mensen ook maar eens.
pi_209425755
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 20:16 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
En opeens.... ziet die het licht, komt een partner tegen waar die een nu-kan-het-net-nog-kind mee maakt en ze leefden nog lang en gelukkig.
Klopt. Heb ik ook met een andere vriend meegemaakt, die nog 26 was toen hij nog thuis woonde. Hij ontmoette een vrouw en hij wist niet hoe snel hij uit huis moest.
Ik denk dat het vooral mannen zijn die de angst hebben dat ze op zichzelf moeten staan. Ik snap dat. Veel mannen kunnen hun eigen potje nog niet eens koken en de was doen. En elke dag patat eten houdt je jong, maar maakt je niet oud. Ik ben wel na school het huis uit gegaan, zonder dat ik maar een ei kon koken. Heb mezelf alles aangeleerd, ja, wel na een wekenlang "dieet" op rookworst en blikken soep. In mijn tijd had nog niet echt kant- en klaarmaaltijden.
pi_209427124
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 22:29 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Ik denk dat het vooral mannen zijn die de angst hebben dat ze op zichzelf moeten staan. Ik snap dat. Veel mannen kunnen hun eigen potje nog niet eens koken en de was doen. En elke dag patat eten houdt je jong, maar maakt je niet oud.
Volgens mij valt dat best wel mee toch? (hoop ik :') ) Op een enkeling na, kunnen alle mannen die ik ken echt wel huishoudelijke taken doen en koken. Ik denk dat het puur het stigma is dat nog op het het thuiswonen op die leeftijd ligt. Dat stigma is zonder een relatie doorgaans niet een probleem (who cares), maar creëert bij een relatie een soort schaamte en dan is de intrinsieke drang het nest uit te vliegen er wel ineens.

Daarnaast wonen mannen gemiddeld langer thuis bij hun ouders dan vrouwen (bron: cbs). Dat is wellicht te verklaren doordat mannen vaker als hoofdkostwinner de financiering van een woning moeten regelen en dat vrouwen vaker bij mannen intrekken, dan andersom.

Ik ken overigens wel mannen die op 30+ nog thuiswonen en die inderdaad weinig uitvoeren en waar de ouders nog letterlijk alles voor ze regelen, incl. bammetjes voor werk. Dat is triest maar vind ik vooral de ouders aan te rekenen. Je kind zelfstandig maken, ongeacht woonsituatie, is onderdeel van de opvoeding.
pi_209427318
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 21:01 schreef Icegiant het volgende:
Ligt eraan wat de reden is dat iemand bij z’n ouders woont, maar vind wel dat je rond de 30 echt wel een beetje zelfstandig moet zijn.
Kanje niet zelfstandig zijn en bij je ouders wonen? Voor iedereen verschillend, echt niet iedere 30er die thuis woont is een ongewassen gamer die de hele dag op zn nest ligt en geen reet uitvoert
pi_209427599
quote:
en heeft nog zijn eigen kamertje en alles.
Jij hebt liever dat hij in de woonkamer slaapt?
  woensdag 7 juni 2023 @ 09:03:29 #103
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_209427769
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 08:41 schreef DerekB het volgende:

[..]
Jij hebt liever dat hij in de woonkamer slaapt?
Bij pappie en mammie in de slaapkamer O+
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 7 juni 2023 @ 09:05:29 #104
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_209427786
Ik knap daar ook enorm op af, en ja, ik snap heus dat het lastig is om woonruimte te vinden. Ik zie ook de kinderen van vrienden tot ver in de 20 of nog later nog thuis wonen.
Er zijn ook mensen die na een scheiding bijvoorbeeld weer tijdelijk bij hun ouders gaan wonen. Ook begrijpelijk, maar ook een afknapper voor me. Oh well.
pi_209428158
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 08:07 schreef 111210 het volgende:

[..]
Kanje niet zelfstandig zijn en bij je ouders wonen? Voor iedereen verschillend, echt niet iedere 30er die thuis woont is een ongewassen gamer die de hele dag op zn nest ligt en geen reet uitvoert
De mensen die op die leeftijd nog bij hun ouders wonen en nooit uit huis zijn geweest, daar heb ik mijn bedenkingen bij.
  woensdag 7 juni 2023 @ 10:08:07 #106
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_209428363
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 23:05 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja dat zeg ik dus; wélke ontwikkeling dan concreet? Want van wat ik gezien heb in studentenhuizen zit bij die ontwikkeling in ieder geval niet verantwoordelijkheidsgevoel, met geld kunnen omgaan, huishouden en hygiëne. Dus ik vraag me dan af wat ik dan concreet heb misgelopen waar ik nu, op 42 jarige leeftijd last van heb?
Een netwerk van (studie)vrienden. Maar daarvoor hoef je niet perse op kamers.
Zelf nooit op kamers gezeten anders dan toen ik in het buitenland studeerde en het ook nooit gemist want ik ging toch wel 3 dagen per week uit.

Overigens was het campus gevoel in dat buitenland jaar wel geweldig.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 7 juni 2023 @ 10:47:00 #107
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_209428776
Mijn nichtje heeft kinderen die nu net 20 aan het worden zijn.
En een kennis van m'n ouders heeft kinderen rond de 25 nu schat ik.

Ik heb geen idee hoe die aan een huis moeten komen.

Huren moet je 10 jaar voor ingeschreven staan, vrije sector verdienen ze te weinig voor.
Kopen, lukt je in je eentje niet.

Ik kan gaan lopen ranten dat ik 12 jaar geleden wel iets kon kopen, in mijn eentje.
Maar ik ben realistisch genoeg dat soort zelfde appartementen in 12 jaar verdubbeld zijn in waarde, herstel ik heb de mijne 6 jaar geleden verkocht voor 119k en (letterlijk) de buurman staat nu te koop voor 229.

Met een starters-salaris (ik was toen ook starter) van rond de 35k bruto :? redt je dat bijlange na niet.
En dan praat ik over een appartement in een dorpje naast Breda. Nog niet eens in Breda of een andere stad.

Ik vind je erg arrogant over komen TS want mij neefjes en de zonen van de kennissen van mijn ouders kunnen niet eens meer wat ik 10 jaar geleden kon.
Dus ik snap wel dat mensen langer bij hun ouders wonen, als je single bent kan het niet eens.
En zelfs als een stelletje zie ik dat niet goed komen.
Want je kan dan een appartement van mijn buurman kopen en wat heb je dan? 64 vierkante meter en 1 slaapkamer.
Is leuk maar aan kinderen hoef je dan al niet te denken, als je dat kan betalen.

Nee ik snap wel dat ze thuis wonen, kunnen ze wat sparen.
En waarom zou je geld uitgeven om figuren zoals TS te please want dat is "volwassen" om geld over de balk te smijten.
Weet je wat volwassen is TS? Goed naar je inkomsten en uitgaven kijken en zodoende een passende oplossing te kiezen die wel duurzaam en constructief is voor een betere toekomst.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_209429277
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 07:33 schreef Justinn het volgende:
waar de ouders nog letterlijk alles voor ze regelen, incl. bammetjes voor werk.
Wat erg.
Ik moet er trouwens niet aan denken als volwassen man dat mijn moeder mijn was doet en mijn bed verschoont. Toen ik op mijn 20e uit huis ging en mijn ouders op bezoek kwamen ging mijn moeder checken of ik de handdoeken wel netjes had opgevouwen in de kast. Ik heb daar direct een einde aan gemaakt. :{
  woensdag 7 juni 2023 @ 12:17:47 #109
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_209429778
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 11:33 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Wat erg.
Ik moet er trouwens niet aan denken als volwassen man dat mijn moeder mijn was doet en mijn bed verschoont. Toen ik op mijn 20e uit huis ging en mijn ouders op bezoek kwamen ging mijn moeder checken of ik de handdoeken wel netjes had opgevouwen in de kast. Ik heb daar direct een einde aan gemaakt. :{
Geen handdoeken meer?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_209430524
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 12:17 schreef daNpy het volgende:

[..]
Geen handdoeken meer?
Of geen moeder meer? :wtf:
pi_209430671
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 13:21 schreef DjVero het volgende:

[..]
Of geen moeder meer? :wtf:
Nee, nog wel een moeder, je weet nooit waar die nog eens handig voor is.
Maar de moeder zit nu wel opgesloten in de kast, en de handdoeken op een hoop in de badkamer.
pi_209431251
Ik snap dat jij je frustreert aan zijn gewoontes maar ik vind jouw topic ronduit walgelijk en uitlokkend.
Het is overduidelijk dat het in nederland onwijs moeilijk is om aan een betaalbare woning te komen tenzij je binnen een bepaalde groep valt. In veel landen is het normaal om tegen je 30e in de woning van je ouders te wonen en dan wordt eventueel het stokje nog doorgepasseerd.
Maar goed, beledig iedereen die hier nog mee worstelt met hun eigen bijzondere omstandigheden.
Voordat je mij pakt, ik ben zelf verhuisd rond mijn 26e, zit alweer in de 30er jaren en voor mijn aanleg en demografie was het vrij lastig.
Neerkijken op iemand vanwege hun woontoestand vind ik ijskoud. Je moet je schamen.
pi_209431328
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 09:43 schreef Icegiant het volgende:

[..]
De mensen die op die leeftijd nog bij hun ouders wonen en nooit uit huis zijn geweest, daar heb ik mijn bedenkingen bij.
Ik was geen 30 maar kwam aardig in de buurt, lekker kunnen sparen, en meteen vanuit het ouderlijk huis een eigen huis gekocht ipv eerst jaren op te veel dure studenten kamertjes te hebben gewoond.
pi_209432467
Na je 30e nog bij je ouders wonen is wel :') ja. Maar goed, de tijden zijn ook niet echt top of zo wat dat betreft.
Maar moet er niet aan denken nog bij m'n ouders te wonen zeg, pfff. Niks boven je eigen huisje en eigen leventje.
Eens kijken
  Moderator woensdag 7 juni 2023 @ 16:48:08 #115
16180 crew  CoolGuy
pi_209432908
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 14:39 schreef 111210 het volgende:

[..]
Ik was geen 30 maar kwam aardig in de buurt, lekker kunnen sparen, en meteen vanuit het ouderlijk huis een eigen huis gekocht ipv eerst jaren op te veel dure studenten kamertjes te hebben gewoond.
Ik ook.
pi_209434335
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 09:05 schreef herverwijderd het volgende:
Ik knap daar ook enorm op af, en ja, ik snap heus dat het lastig is om woonruimte te vinden. Ik zie ook de kinderen van vrienden tot ver in de 20 of nog later nog thuis wonen.
Er zijn ook mensen die na een scheiding bijvoorbeeld weer tijdelijk bij hun ouders gaan wonen. Ook begrijpelijk, maar ook een afknapper voor me. Oh well.
Maar is puur stigma. En je bent vrouw zeker.

Als man zou het voor mij echt geen afknapper zijn als iemand nog thuis woont bij haar ouders wegen omstandigheden als de woningcrisis of iets anders. Zo lang diegene maar zelfstandig is.

En dan kijk je na een tijdje gewoon voor iets met z'n tweeën. De hele maatschappij is, helaas, ingericht voor stellen/gezinnen. Dat is pure discriminatie voor alleenstaanden. Maar als je wel met z'n tweeën bent heb je zo een huurwoning gefixt. Dubbel geld. Het wordt dan gelijk makkelijker. En niet janken met dat kopen enzo.
  woensdag 7 juni 2023 @ 19:01:46 #117
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_209434542
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 18:43 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Maar is puur stigma. En je bent vrouw zeker.

Als man zou het voor mij echt geen afknapper zijn als iemand nog thuis woont bij haar ouders wegen omstandigheden als de woningcrisis of iets anders. Zo lang diegene maar zelfstandig is.

En dan kijk je na een tijdje gewoon voor iets met z'n tweeën. De hele maatschappij is, helaas, ingericht voor stellen/gezinnen. Dat is pure discriminatie voor alleenstaanden. Maar als je wel met z'n tweeën bent heb je zo een huurwoning gefixt. Dubbel geld. Het wordt dan gelijk makkelijker. En niet janken met dat kopen enzo.
Ik ben een man. En uiteraard is het een stigma, maar dat verandert niks aan wat ik een afknapper vind.
pi_209434586
Het is wel waar, de huizenmarkt is verschrikkelijk op het moment. Ik prijs elke dag dat ik een eigen plek heb. Ik zou me nu geen raad weten als ik dat niet had. Werkelijk bizar die huizenprijzen. Onbegrijpelijk dat het zo ver is gekomen.
  woensdag 7 juni 2023 @ 19:12:47 #119
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_209434677
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 19:05 schreef -Sigaartje het volgende:
Het is wel waar, de huizenmarkt is verschrikkelijk op het moment. Ik prijs elke dag dat ik een eigen plek heb. Ik zou me nu geen raad weten als ik dat niet had. Werkelijk bizar die huizenprijzen. Onbegrijpelijk dat het zo ver is gekomen.
Het gaat vast nog veel erger worden.
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
pi_209434689
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 19:12 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]
Het gaat vast nog veel erger worden.
Dat denk ik ook. Op een dag klapt de hele boel in elkaar. Ik weet niet of ik dat nog meemaak.
  woensdag 7 juni 2023 @ 19:14:34 #121
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_209434700
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 19:13 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Dat denk ik ook. Op een dag klapt de hele boel in elkaar. Ik weet niet of ik dat nog meemaak.
En dat allemaal voor dat stikstof gedoe eh? Je gunt iedereen toch een eigen woning.
pi_209434804
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 19:01 schreef herverwijderd het volgende:

[..]
Ik ben een man. En uiteraard is het een stigma, maar dat verandert niks aan wat ik een afknapper vind.
Nee, maar het is wel irrationeel en dat is per definitie dom en een slechte eigenschap. Je kan dat stigma ook proberen te overwinnen.
  woensdag 7 juni 2023 @ 19:25:49 #123
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_209434811
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 19:24 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Nee, maar het is wel irrationeel en dat is per definitie dom en een slechte eigenschap. Je kan dat stigma ook proberen te overwinnen.
Liefde en aantrekkingskracht zijn nooit rationeel ;)
pi_209434873
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 19:25 schreef herverwijderd het volgende:

[..]
Liefde en aantrekkingskracht zijn nooit rationeel ;)
Soms wel, soms niet. Verliefdheid is ook zoiets stoms. Ga je ook ongelooflijk domme dingen van doen.

Maar stel dat iemand dezelfde muzieksmaak heeft als mij, we allebei iets diepers vinden over het leven in de teksten die we luisteren, je leert elkaar er van kennen, zelfde herinneringen, etc. dat maakt dus de connectie. En die is echt niet irrationeel. Daarin kan je juist mooi een partner vinden vanuit een wederkerigheid.

Dus om af te knappen op iemand die nog thuis woont... Die persoon heeft veel meer te bieden, wat zijn haar hobby's, wat vind ze waardevol, etc. Dat is geen kwestie van puur gevoel.
  woensdag 7 juni 2023 @ 19:35:01 #125
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_209434925
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 19:31 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Soms wel, soms niet. Verliefdheid is ook zoiets stoms. Ga je ook ongelooflijk domme dingen van doen.

Maar stel dat iemand dezelfde muzieksmaak heeft als mij, we allebei iets diepers vinden over het leven in de teksten die we luisteren, je leert elkaar er van kennen, zelfde herinneringen, etc. dat maakt dus de connectie. En die is echt niet irrationeel. Daarin kan je juist mooi een partner vinden vanuit een wederkerigheid.

Dus om af te knappen op iemand die nog thuis woont... Die persoon heeft veel meer te bieden, wat zijn haar hobby's, wat vind ze waardevol, etc. Dat is geen kwestie van puur gevoel.
Ach ja.
pi_209435839
twitter
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 8 juni 2023 @ 09:53:35 #127
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209439578
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 23:05 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Die ontwikkeling is er doorgaans wel. Even een oude post van me recyclen

quote:
0s.gif Op zondag 25 juli 2021 08:57 schreef Hexagon het volgende:
Op jezelf gaan wonen rond je 20e is wel goed voor je ontwikkeling ja.

Dan heb ik het niet eens zozeer over de praktische kant. Wassen, schoonmaken en koken kun je ook leren als je bij je ouders woont. Het gaat vooral om minder tastbare zaken.

Zo zit je bij je ouders toch in een bepaalde door hen geschapen structuur. Je leeft in hun gewoonten en hebt te maken met hun smaak. Ga je op jezelf wonen dan moet je je eigen structuur opbouwen. Je mag helemaal zelf gaan bepalen hoe je tuin eruit ziet, wat voor inrichting je huis heeft, hoe en wanneer je je bezoek ontvangt, hoeveel rommel je toestaat. Het daagt je ook uit daarover na te denken en verder te kijken dan wat je allemaal gewend was.

Evenals ook je ouders minder invloed op je hebben als je op jezelf woont. Met je ouders steeds op je lip, ga je onderbewust rekening houden met hun goedkeuring of zul je ze sneller betrekken bij keuzes die je maakt. En daardoor ga je meer hun normen en waarden overnemen dan dan je die zelf stelt.

Ook omgaan met eenzame momenten moet je anders doen als je alleen woont. Dat prikkelt je om nieuwe oplossingen te zoeken en te vinden, in plaats van te blijven hangen in het vertrouwde gezelschap van je ouders.

Dus voor het ontwikkelen van je eigen identiteit en levensstijl. En ook het prikkelen van je eigen creativiteit en het leren maken van keuzes. Dan is het goed als je ouders op een gegeven moment op meer afstand komen te staan. En dat werkt beter als je 20 bent, en je leven nog totaal niet uitgekristalliseerd is, dan op je 30e als je al heel wat ingesleten gedragspatronen hebt.
Wat overigens niet wil zeggen dat dit voor jou ook zo van toepassing is en je er concreet nadeel aan hebt in jouw persoonlijke situatie. Die is immers uniek. Maar ik denk wel dat wat ik noem voor het gros van de mensen wel op zou gaan in hun ontwikkeling.
pi_209440844
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 19:31 schreef Discombobulate het volgende:

Puur rationeel in het leven staan is ook dom. Dan zit je voortdurend in je hoofd en daar zit zeker het geluk niet in.
Eens kijken
pi_209440851
quote:
7s.gif Op woensdag 7 juni 2023 20:46 schreef sigme het volgende:
[ twitter ]
Wow, damn... de zuidelijke landen! En dat zijn dan nog wel GEMIDDELDES... oké, dit relativeert wel ff haha.
Eens kijken
  donderdag 8 juni 2023 @ 12:35:45 #130
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_209440892
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 12:30 schreef Maharski het volgende:

[..]
Wow, damn... de zuidelijke landen! En dat zijn dan nog wel GEMIDDELDES... oké, dit relativeert wel ff haha.
Daar is het ook meer een cultuurding geloof ik, dat je langer thuis blijft wonen. Maar de economie speelt daar wellicht ook mee.
pi_209441805
Een vriend waarvan ik me altijd afvroeg waarom hij in zijn dorp werkloos bleef zijn in plaats van ergens anders een leven opbouwen is tegenwoordig (veel te jong) flink afgetakeld en mag van geluk spreken dat hij in de buurt van familie woont.

Kortom, als iets niet begrijpelijk is komt dat waarschijnlijk omdat jezelf niet alle ins en outs kent.
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
pi_209442073
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 12:35 schreef herverwijderd het volgende:

[..]
Daar is het ook meer een cultuurding geloof ik, dat je langer thuis blijft wonen. Maar de economie speelt daar wellicht ook mee.
Sowieso is dat een cultuurding, in Zuid-Europa spelen religie en/of de conservatieve familiewaarden nog steeds een grote hoofdrol.

Is echt een Noord/West-Europees dingetje. De stigma op het thuis blijven wonen tot het huwelijk/samenwonen bestaat daar niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door Erasmus op 08-06-2023 14:25:12 ]
pi_209453011
Toen ik 25 was woonde ik nog bij mijn ouders ja....
omdat het kan.
pi_209454053
quote:
[ twitter ]
33,6. Lol. En dat is dan een gemiddelde. :')
pi_209454086
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 16:25 schreef Halcon het volgende:

[..]
33,6. Lol. En dat is dan een gemiddelde. :')
En dan staat ook nog in de titel: young people
pi_209454100
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 16:28 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
En dan staat ook nog in de titel: young people
_O-

Er zijn daar dan zat die als veertiger het huis uit gaan. Alsof dat dan nog zin heeft. :')
pi_209454127
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 16:29 schreef Halcon het volgende:

[..]
_O-

Er zijn daar dan zat die als veertiger het huis uit gaan. Alsof dat dan nog zin heeft. :')
Ik ben altijd benieuwd naar het seks leven van hun en van die ouders. Vooral in die kleine hutjes zoals die in NL zijn.
pi_209454131
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 16:32 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik ben altijd benieuwd naar het seks leven van hun en van die ouders. Vooral in die kleine hutjes zoals die in NL zijn.
Dat zal zich meestal niet thuis afspelen. Misschien in het bordeel, in het homobos of gewoon niet?
pi_209459553
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 14:39 schreef 111210 het volgende:

[..]
Iedereen is verchillend! Ik heb veel geleerd, geëxperimenteerd en ervaren toen ik in de te dure studentenkamers woonde. Ik kijk daar positief op terug, dat had ik niet gekund bij mijn ouders.
pi_209462917
quote:
[ twitter ]
In het oostblok ligt het anders, daar leven opa, oma, moeder, vader, kinderen in één huis voor langere tijd.
Derhalve niet vergelijkbaar met situaties in Westerse landen.
pi_209462938
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 14:46 schreef hoechst het volgende:
Toen ik 25 was woonde ik nog bij mijn ouders ja....
omdat het kan.
Die leeftijd is gewoon prima om nog thuis te wonen, als je het jaar erna maar weg bent.
Of je zou iets van studievertraging oplopen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')