Wat een smoesjesquote:Op vrijdag 19 mei 2023 15:08 schreef Erno-BE het volgende:
Het is tegenwoordig wel heel erg lastig om een betaalbare huur- of koopwoning te vinden als alleenstaande. Dat is denk ik het grootste probleem.
Tsja, wat zou je daar nou toch aan kunnen doen zeg...quote:Op vrijdag 19 mei 2023 14:53 schreef Oostblokkert het volgende:
Alleen hoe ik deze nog in mijn kring heb zitten, is mij een raadsel.
Oke, beschouw het woord "vriend" in mijn OP als "iemand die ik ken".quote:Op vrijdag 19 mei 2023 15:09 schreef Hatseflats22 het volgende:
Iemand tegen wil en dank als vriend beschouwen maar tegelijkertijd met zoveel dedain over hem/haar op internet posten, dát zou eigenlijk het onderwerp van dit topic moeten zijn.
Je bent zelf de 30 gepasseerd en blijkbaar te onvolwassen om gewoon van je vrienden te houden om wie ze zijn of densoods met de betreffende vriend te breken, maar nee tot de grond toe afzeiken is het devies.
Bijzonder.
Die mensen zouden mij niet nodig moeten hebben om uit het huis te gaan.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 15:11 schreef heywoodu het volgende:
Jouw hele rant nodigt mensen die ouder zijn dan 25 en om wat voor reden dan ook thuis wonen wel uit om zich te melden ja!
Volg jij het nieuws niet dan? Er zijn echt heel weinig koopwoningen onder de ¤200.000 te krijgen, laat staan onder de ¤150.000 en met een modaal inkomen is ¤200.000 zo'n beetje het maximale wat je kan lenen als alleenstaande. Verder zijn betaalbare huurwoningen ook erg schaars. Voor sociale huur moet je vaak 10 jaar of langer zijn ingeschreven (vaak niet haalbaar) en particulier huren is vaak zo duur dat je tot aan je dood gewoon niet lukt om iets van vermogen op te bouwen. De verschillen tussen mensen die huren en mensen met een koopwoning lopen op de lange termijn steeds verder uiteen ten nadele van de huurder, ookal hebben huurder en koper hetzelfde inkomen.quote:
Vind maar eens een betaalbare koop- of huurstudio. Onder de ¤200.000, laat staan onder de ¤150.000 is vrijwel niets te krijgen. Ook geen koopstudio's.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 15:22 schreef BaksteenMongool het volgende:
Na je 25ste nog thuiswonen is inderdaad wel een beetje![]()
@:Erno-BE sorry hoor maar waarom zou je een koopwoning of huurwoning als alleenstaande moeten hebben?
Studio lijkt mij dan meer dan genoeg, zeker als je nog onder de 30 bent.
Gefeliciteerd dat jij dat kon, de mensen van nu hebben die mogelijkheid niet.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 14:53 schreef Oostblokkert het volgende:
Ik ging op kamers toen ik 18 was en in de stad ook.
Studio's die koop je ook niet want die ontgroei je relatief snel en voor 500-600 euro per maand kun je wel een studio van rond de 30m2 huren hoor.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 15:24 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Vind maar eens een betaalbare koop- of huurstudio. Onder de ¤200.000, laat staan onder de ¤150.000 is vrijwel niets te krijgen. Ook geen koopstudio's.
Ja, die vrouwen hebben er geen last van tijdens het daten. Als man geen eigen plek hebben is de doodsteek tijdens daten want dan gaan ze er vaak gelijk vanuit dat je niet mannelijk onafhankelijk bentquote:Op vrijdag 19 mei 2023 16:20 schreef Justinn het volgende:
Grootste probleem is m.i. de onvolwassenheid en niet persé t feit dat ie thuis woont. Ken genoeg mensen, vaak vrouwen, die na t klappen van een relatie ook weer ff intrekken in 't moederlijk nest tot ze een nieuwe vlam hebben gevonden om mee te nestelen. Dikke prima allemaal.
Andersom ken ik het ook, mannen die zijn 'uitgevlogen' maar niet of nauwelijks zelfstandig zijn. Niet kunnen koken, niet kunnen klussen, nooit schoonmaken, geen rijbewijs etc. Op kamers wonen maakt dan weinig verschil hoor.
En woningmarkt is 3 keer niks voor starters, ongeacht de leeftijd.
Sommige alleenstaanden hebben echt geen behoefte aan samenwonen en dan is een studio of klein appartement het eindstation (dat je als alleenstaande geen eengezinswoninghoeft te hebben ben ik met je eens). Als ze die moeten huren dan is er geen vermogensopbouw mogelijk en dan krijgen ze ieder jaar te maken met huurverhoging, terwijl kopers ieder jaar de huisvestingskosten verlagen door af te lossen op de hypotheek. Op die manier krijg je scheefgroei in Nederland.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 17:11 schreef BaksteenMongool het volgende:
[..]
Studio's die koop je ook niet want die ontgroei je relatief snel en voor 500-600 euro per maand kun je wel een studio van rond de 30m2 huren hoor.
Onder de 150.000, als dat je hypotheek budget is dan werk je ofwel tegen minimumloon of je werkt niet voltijds en dan moet je niet huilen over kopen.
Sommige mensen kunnen niet voltijds werken of kunnen lastig hoger komen dan het minimumloon. Dat is niet huilen, dat is gewoon ongelijkheid. Mooie praatjes hebben en een leuk ambtenarenbaantje fixen zodat je ongeacht je uren gewoon 40u betaald krijgt met een loon van >3k kan niet iedereen.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 17:11 schreef BaksteenMongool het volgende:
Onder de 150.000, als dat je hypotheek budget is dan werk je ofwel tegen minimumloon of je werkt niet voltijds en dan moet je niet huilen over kopen.
Daar is sociale huur voor, waar je dan ook recht op hebt.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 17:21 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Sommige alleenstaanden hebben echt geen behoefte aan samenwonen en dan is een studio of klein appartement het eindstation (dat je als alleenstaande geen eengezinswoninghoeft te hebben ben ik met je eens). Als ze die moeten huren dan is er geen vermogensopbouw mogelijk en dan krijgen ze ieder jaar te maken met huurverhoging, terwijl kopers ieder jaar de huisvestingskosten verlagen door af te lossen op de hypotheek. Op die manier krijg je scheefgroei in Nederland.
nee dat is gewoon huilen, werk ligt tegenwoordig voor het oprapen. Als je nu tegen het minimumloon verdiend dan kun je ofwel wisselen van baan en meer gaan verdienen ofwel bijstuderen om meer gaan te verdienen. Dat is een keuze.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 17:21 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Sommige mensen kunnen niet voltijds werken of kunnen lastig hoger komen dan het minimumloon. Dat is niet huilen, dat is gewoon ongelijkheid. Mooie praatjes hebben en een leuk ambtenarenbaantje fixen zodat je ongeacht je uren gewoon 40u betaald krijgt met een loon van >3k kan niet iedereen.
Voor sociale huur zijn er enorme wachtlijsten en behoorlijk stevige inkomsteneisen (als je op ¤3.000 bruto per maand zit, heb je al geen recht meer op een sociale huurwoning en je kan met dat inkomen slechts ¤200.000 hypotheek krijgen als alleenstaande).quote:Op vrijdag 19 mei 2023 17:37 schreef BaksteenMongool het volgende:
[..]
Daar is sociale huur voor, waar je dan ook recht op hebt.
En die scheefgroei in vermogen komt ook omdat mensen misschien wel ergens hard voor werken waardoor dat ontstaat.
Als ik naar mezelf kijk, ik ben 26 jaar nog student en een negatief eigen vermogen door studieschuld. Al mijn vrienden die al zijn gaan werken (vaak met lagere opleidingen) verdienen al en leven het goede leven. Oftewel mooie auto (want nog thuiswonend vaak) en dure vakanties.
Dadelijk ben ik klaar en begin ik met de inhaalslag, ik zal waarschijnlijk hoger starten dan hun op het huidge niveau zitten en dit zal nog veel meer gaan verschillen. Dat is gewoon terecht.
Bij deze feliciteren wij je met je huisjequote:Op vrijdag 19 mei 2023 17:49 schreef CoolGuy het volgende:
Thuis gewoond tot mijn 27e, terwijl ik op mijn 23e klaar was met studeren. Toen gaan sparen, en toen in 2008 mijn 1e huis gekocht. En nu?
Oh dat eerste huis is al lang alleen nog maar een herinneringquote:Op vrijdag 19 mei 2023 17:52 schreef BaksteenMongool het volgende:
[..]
Bij deze feliciteren wij je met je huisje![]()
Het zijn keuzes, maar ik zou het uit huis gaan op jonge leeftijd niet willen missen voor mijn ontwikkelingen en ervaringen. Tevens is het nu vaak niet mogelijk om op je 27ste (alleen) een huis te kopen.
Anaal ringwerpen.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 17:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oh dat eerste huis is al lang alleen nog maar een herinnering![]()
Tja, ik vraag me dan altijd af welke ontwikkelingen, of bedoel je een studentenhuis?
Eerste huis op mijn 21e gekocht, op de “top” toen, nu een nieuwbouwhuis erbij gekocht, weer “op de top” en ben nu aan het sparen voor nummer 3, maar hopelijk koop ik die dan “in een dip”quote:Op vrijdag 19 mei 2023 17:49 schreef CoolGuy het volgende:
Thuis gewoond tot mijn 27e, terwijl ik op mijn 23e klaar was met studeren. Toen gaan sparen, en toen in 2008 mijn 1e huis gekocht. En nu?
Echt totale onzin. Ja, baantjes zoals steigerbouwer of in de fabriek aan de lopende band staan. Allemaal minimumloon slavenbaantjes liggen voor het oprapen.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 17:39 schreef BaksteenMongool het volgende:
[..]
nee dat is gewoon huilen, werk ligt tegenwoordig voor het oprapen. Als je nu tegen het minimumloon verdiend dan kun je ofwel wisselen van baan en meer gaan verdienen ofwel bijstuderen om meer gaan te verdienen. Dat is een keuze.
Als je niet 40 uur wilt werken dan is dat prima maar dan zul je ook moeten accepteren dat je niks meer dan een studio zult gaan vinden. voltijds werken bestaat niet voor niets en zeker in je 20's en 30's heb je dat geld gewoon keihard nodig.
Oftewel, niet huilen maar kom in actie.
Werd je dan ook 'verzorgd' tot je 27e zoals in de OP wordt beschreven? Want dat is mi het problematische en wat iemand onvolwassen maakt.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 17:49 schreef CoolGuy het volgende:
Eindelijk iemand die wel realistisch is en weet hoe de vork in de steel zit. Wat ongelooflijk irritant dat constante "ja maar dan moet je maar blablabla" hier.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 17:49 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Voor sociale huur zijn er enorme wachtlijsten en behoorlijk stevige inkomsteneisen (als je op ¤3.000 bruto per maand zit, heb je al geen recht meer op een sociale huurwoning en je kan met dat inkomen slechts ¤200.000 hypotheek krijgen als alleenstaande).
Op Tweakers was een keer een draadje over behoorlijke welvaartverschillen tussen mensen met een huur- en mensen met een koopwoning, ten gunste van de mensen met een koopwoning, terwijl de inkomens hetzelfde zijn. Puur door vermogensopbouw creëer je meer welvaart als je een koopwoning heb (een huurder kan zo geen vermogensopbouw en dus welvaartsvermeerdering realiseren) en hierbij speelt het inkomen een veel minder belangrijke rol dan je denkt (te meer omdat inkomens in Nederland behoorlijk genavileerd zijn). Het verschil tussen kopen en huren voor de welvaart is echt veel groter dan de verschillen in inkomens. Aldus in Nederland.
Definieer 'verzorgd'. Ik betaalde gewoon kostgeld (dat hoefde niet maar ik deed het wel). Maar als mijn vader en ik thuis kwamen van werk, dan stond het eten klaar etc. Dus in die zin werd er wel voor me 'gezorgd' ja. Of is dat niet waar je op doelt?quote:Op vrijdag 19 mei 2023 18:59 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Werd je dan ook 'verzorgd' tot je 27e zoals in de OP wordt beschreven? Want dat is mi het problematische en wat iemand onvolwassen maakt.
Het is geen competitiequote:Op vrijdag 19 mei 2023 17:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Eerste huis op mijn 21e gekocht, op de “top” toen, nu een nieuwbouwhuis erbij gekocht, weer “op de top” en ben nu aan het sparen voor nummer 3, maar hopelijk koop ik die dan “in een dip”
Hoe het in de OP wordt bedoeld moet @Oostblokkert antwoord opgeven. Maar deed je iets in het huishouden en hield je bijvoorbeeld zelf je kamer schoon?quote:Op vrijdag 19 mei 2023 19:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Definieer 'verzorgd'. Ik betaalde gewoon kostgeld (dat hoefde niet maar ik deed het wel). Maar als mijn vader en ik thuis kwamen van werk, dan stond het eten klaar etc. Dus in die zin werd er wel voor me 'gezorgd' ja. Of is dat niet waar je op doelt?
Ja doh, natuurlijk. Het is geen hotel he.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 19:11 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Deed je iets in het huishouden en hield je bijvoorbeeld zelf je kamer schoon?
Nee. Maar wel handig als een kind als het volwassen wordt, een keer leert zwemmen. Iemand tot z'n 30e thuis houden is het andere uiterste en ook niet gezond.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 19:54 schreef etuiedelapiel het volgende:
Op zijn 18e je kind in het diepe gooien is ook niet gezond.
Er zijn wel landen waar ze zo lang thuis blijven wonen, Italië bijvoorbeeld, en daar gaat het leven ook gewoon zoals het kan gaan. Ongezond is het zeker niet. Je bedoeld met niet gezond gewoon dat iemand niet voor zichzelf kan zorgen en niet volwassen is, maar dat is niet per se het geval als iemand van 30 die nog thuis woont. Die kan ook heel goed prima volwassen zijn.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 19:58 schreef Halcon het volgende:
Nee. Maar wel handig als een kind als het volwassen wordt, een keer leert zwemmen. Iemand tot z'n 30e thuis houden is het andere uiterste en ook niet gezond.
Dat valt ook wel mee hoorquote:Op vrijdag 19 mei 2023 16:03 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Gefeliciteerd dat jij dat kon, de mensen van nu hebben die mogelijkheid niet.
Dan is een kamer te duur, zijn de wachtlijsten te lang or is er zelfs helemaal geen kamer.
Ik neem aan dat iemand zelf wel kan bepalen of ze iets huren of niet?quote:Op vrijdag 19 mei 2023 20:44 schreef Oostblokkert het volgende:
[..]
Dat valt ook wel mee hoor![]()
En dan huur je maar iets, het is echt zo'n smoesje om maar langer thuis te kunnen blijven wonen.
Je kan huren, op studentenkamers, intrekken, kopen, samenwonen, kraakwoning nemen en thuis wonen.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 20:47 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik neem aan dat iemand zelf wel kan bepalen of ze iets huren of niet?
Probleem is alleen dat eerst huren er voor zorgt dat een koopwoning veel onbereikbaarder wordt doordat de huizenprijzen sinds 2013 als een raket zijn gestegen en stug blijven doorstijgen. Gevolg is dat alles wat je spaart gelijk verdampt doordat de huizenprijzen net zo hard of zelfs nog harder meestijgen.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 20:44 schreef Oostblokkert het volgende:
[..]
Dat valt ook wel mee hoor![]()
En dan huur je maar iets, het is echt zo'n smoesje om maar langer thuis te kunnen blijven wonen.
Ja, maar dan gaat het volgens mij meer om zelfstandigheid dan de leeftijd van een persoon?quote:Op vrijdag 19 mei 2023 20:52 schreef Oostblokkert het volgende:
[..]
Je kan huren, op studentenkamers, intrekken, kopen, samenwonen, kraakwoning nemen en thuis wonen.
Van al die opties is thuis wonen ook een keuze en in mijn optiek na je 25e een slechte.
Een actief studentenleven op kamers is echt fundamenteel anders dan thuiswonend. Een ervaring die je in latere levensfases vaak niet zomaar meer kunt inhalen.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 17:53 schreef CoolGuy het volgende:
Tja, ik vraag me dan altijd af welke ontwikkelingen, of bedoel je een studentenhuis?
Ik weet niet of dat zo erg is, want in de studentenhuizen waar ik wel eens geweest hoort bij die ervaring in ieder geval niet verstandig met geld omgaan, het huishouden, het nemen van verantwoordelijkheid voor je shit of zelfs maar hygiëne.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 21:15 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Een actief studentenleven op kamers is echt fundamenteel anders dan thuiswonend. Een ervaring die je in latere levensfases vaak niet zomaar meer kunt inhalen.
Rond je 30e als een zeikwijf, die oudere buurvrouwen ook zo goed onder elkaar kunnen zijn, je "vrienden" afzeiken in een topic op FOK!quote:Op vrijdag 19 mei 2023 15:35 schreef inslagenreuring het volgende:
"Ik kan met deze jongen ook niet praten over volwassen dingen"
Wat zijn deze "volwassen dingen"?
Ik heb zelf gewoon thuis gewoond tijdens mijn studententijd en direct daarna mijn eerste woning gekocht dus ik ben wat dat betreft ook een outsider die naar binnen kijkt. Om antwoord te geven op je vraag: het is een stuk makkelijker om er een actief studentenleven op na te houden met uitgaan en studentensport als je op jezelf woont in de stad waar je studeert dan als je na afloop naar het ouderlijk huis moet en dus nog de trein moet pakken bijvoorbeeld. Ik denk dat vooral het netwerk dat je op kunt doen heel waardevol kan zijn.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 21:19 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat zo erg is, want in de studentenhuizen waar ik wel eens geweest hoort bij die ervaring in ieder geval niet verstandig met geld omgaan, het huishouden, het nemen van verantwoordelijkheid voor je shit of zelfs maar hygiëne.
Dus ik ben dan benieuwd naar die ervaring die ik dan mis, in latere levensfases waar ik dan van zeg 'he, nou, echt kut dat ik dié ervaring niet heb, die had me in mijn latere levensfases écht geholpen.
De maatschappij infantieliseert veel mensen die in beginsel gewoon volwassen zijn. Het probleem zit ‘m in de hedendaagse opvoeding waardoor veel mensen op hun achttiende nog niet zelfstandig zijn.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 19:54 schreef etuiedelapiel het volgende:
Mja, een actief studentenleven is niet iets waar ik van denk, jeetje wat jammer dat ik dat gemist heb, pak 'm beet 21 jaar geleden want daar had ik me nu een partij voordeel van gehad.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 21:26 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Ik heb zelf gewoon thuis gewoond tijdens mijn studententijd en direct daarna mijn eerste woning gekocht dus ik ben wat dat betreft ook een outsider die naar binnen kijkt. Om antwoord te geven op je vraag: het is een stuk makkelijker om er een actief studentenleven op na te houden met uitgaan en studentensport als je op jezelf woont in de stad waar je studeert dan als je na afloop naar het ouderlijk huis moet en dus nog de trein moet pakken bijvoorbeeld. Ik denk dat vooral het netwerk dat je op kunt doen heel waardevol kan zijn.
Verschilt van persoon tot persoon inderdaad in hoeverre iemand daar belang aan hecht en denk dat 'nut' ook niet de juiste metric is, eerder ervaring of zingeving. Het bied toch een bepaalde structuur, studentenhuizen, disputen die jaarlijks meermaals terugkomen voor allerlei festiviteiten met alles dat daar bij komt kijken aan sociale contacten en netwerkmogelijkheden. Nodig is het geenzins maar ik snap wel heel goed waarom mensen er wel voor kiezen. Naarmate je ouder word zullen die verschillen waarschijnlijker ook groter zijn. Regelmatig berichten over eenzaamheid bijvoorbeeld omdat veel mensen onbewust helemaal niet aan dit soort dingen hebben gewerkt en daar pas achterkomen als ze klaar zijn en uit de gekaderde omgevingen van het onderwijs komen en de werkmaatschappij ingaan.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 21:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Mja, een actief studentenleven is niet iets waar ik, jeetje wat jammer dat ik dat gemist heb, pak 'm beet 21 jaar geleden want daar had ik me nu een partij voordeel van gehad.
Denk dat die zelfstandigheid later ook prima kan komen inderdaad of zelfs al tijdens het thuis wonen opgedaan kan worden. Mijn posts moet je zien als een verklaring waarom veel mensen ondanks het kostenplaatje er toch voor kiezen om op kamers te gaan.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 21:37 schreef Stepperoller het volgende:
Tja je hoeft niet elke denkbare ervaring in je leven te hebben toch. Mensen met een mbo-opleiding hebben zelden de ervaring van een studentenleven, maar heb niet de indruk dat dat een probleem is. Zeker niet qua zelfstandigheid.
Sommige mensen wel dus praat vooral voor jezelf.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 21:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Mja, een actief studentenleven is niet iets waar ik van denk, jeetje wat jammer dat ik dat gemist heb, pak 'm beet 21 jaar geleden want daar had ik me nu een partij voordeel van gehad.
Ja dat deed ik. Dat 'waar IK van denk' stukje geeft dat een beetje weg ook wel he.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 22:16 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Sommige mensen wel dus praat vooral voor jezelf.
Ik hoor wel mensen zeggen die tussen hun 20 - 30e jaar niet uit zijn gegaan en reisjes hebben gemaakt enzo, die dat nu willen ''inhalen'', maar die behoefte heb je dan allang niet meer.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 21:19 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat zo erg is, want in de studentenhuizen waar ik wel eens geweest hoort bij die ervaring in ieder geval niet verstandig met geld omgaan, het huishouden, het nemen van verantwoordelijkheid voor je shit of zelfs maar hygiëne.
Dus ik ben dan benieuwd naar die ervaring die ik dan mis, in latere levensfases waar ik dan van zeg 'he, nou, echt kut dat ik dié ervaring niet heb, die had me in mijn latere levensfases écht geholpen.
Ik ga hem ontvrienden denk ik.quote:
Ja dat zeg ik dus; wélke ontwikkeling dan concreet? Want van wat ik gezien heb in studentenhuizen zit bij die ontwikkeling in ieder geval niet verantwoordelijkheidsgevoel, met geld kunnen omgaan, huishouden en hygiëne. Dus ik vraag me dan af wat ik dan concreet heb misgelopen waar ik nu, op 42 jarige leeftijd last van heb?quote:Op vrijdag 19 mei 2023 22:56 schreef Oostblokkert het volgende:
[..]
Ik hoor wel mensen zeggen die tussen hun 20 - 30e jaar niet uit zijn gegaan en reisjes hebben gemaakt enzo, die dat nu willen ''inhalen'', maar die behoefte heb je dan allang niet meer.
Ook vrouwen die te vroeg aan kinderen begonnen zijn en amper tijd met hun partner kunnen doorbrengen, door het kind. Ze kunnen geen reizen meer maken of zonder kind mee te hoeven nemen ergens gezellig te lunchen.
Maar met thuis wonen versus uitwonen heeft het vooral met een ontwikkeling te maken dat je enorm misloopt.
Een 'vriend' die zich zo opstelt kan hij waarschijnlijk ook missen als kiespijn.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 22:58 schreef Oostblokkert het volgende:
[..]
Ik ga hem ontvrienden denk ik.
De reacties hier in dit topic hebben me geďnspireerd.
Ging prima bij mij hoor. Ik kon nog geen ei bakken toen ik op kamers ging, maar dat keer je gauw genoeg als je honger hebtquote:Op vrijdag 19 mei 2023 19:54 schreef etuiedelapiel het volgende:
Inderdaad een studentenhuis, het is een feit dat huur natuurlijk een flink deel van je studiefinanciering opeet of van je bijbaan dat je niet in een huis kan stoppen.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 17:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oh dat eerste huis is al lang alleen nog maar een herinnering![]()
Echt totaal geen onzin wat ik zeg.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 18:58 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Echt totale onzin. Ja, baantjes zoals steigerbouwer of in de fabriek aan de lopende band staan. Allemaal minimumloon slavenbaantjes liggen voor het oprapen.
En je reageert niet op het tweede wat ik zeg. Niet iedereen heeft goede praatjes. Wat meer introverte mensen hebben moeite met een geschikte en goed betaalde baan te vinden. Niet elke afstudeerrichting heeft evenveel banen. Wat dacht je van betekenisvol werk?
Ongelijkheid, blabla.
Oja, en bijstuderen kost veel geld, etc.
Je bent echt totaal niet oplossingsgericht ingesteld. Je komt niet verder dan "niet huilen". Logisch dat al die problemen nooit opgelost worden als mensen dezelfde instelling hebben.
Het zit hem niet in de opvoeding maar in de complexiteit van de maatschappij tegenwoordig, 1 cruciale fout kan de rest van je leven bepalen.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 21:31 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
De maatschappij infantieliseert veel mensen die in beginsel gewoon volwassen zijn. Het probleem zit ‘m in de hedendaagse opvoeding waardoor veel mensen op hun achttiende nog niet zelfstandig zijn.
Daar heb je een punt inderdaad, het is een combinatie van meerdere factoren. Het feit dat mensen steeds later aan kinderen beginnen terwijl er allerlei biologisch gegronde redenen te noemen zijn om dat eerder te doen komt bijvoorbeeld voort uit die infantilisering van volwassenen.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 07:22 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Het zit hem niet in de opvoeding maar in de complexiteit van de maatschappij tegenwoordig, 1 cruciale fout kan de rest van je leven bepalen.
Doodsteek is zwaar overdreven. Het is absoluut een minpunt, maar niet onoverkomelijk. Mannen die seksueel gefrustreerd zijn en thuiswonen en het daarop afschuiven, komen van een koude kermis thuis als ze eenmaal het huis uit gaan.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 12:10 schreef cleanfreak het volgende:
Voor vrouwen is het niet zo erg. Als man nog thuiswonende is een doodsteek voor z'n dating ervaring. Door de staat van de huizenmarkt zullen steeds meer mannen genoodzaakt blijven om thuis te wonen. Deze mannen zullen daardoor steeds meer seksueel gefrustreerd worden. En de mannen die wel een eigen huis hebben zullen meer aandacht krijgen.
"Die dat overkomt."quote:Op vrijdag 19 mei 2023 21:44 schreef AFOL het volgende:
Ik heb ook tot na mijn 30ste thuisgewoond:
Betaalde gewoon kostgeld, deed gewoon huishouden en alles wat nodig was
Zit nu een aantal jaar in een koophuis
Zo neerbuigend doen naar mensen die dat overkomt zegt imho meer over jou dan over de mensen die tot na hun 30ste thuiswonen
Triest.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 12:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
op mijn werk en op mijn vorige werk waren er oo heel veel 25+ers en ook wel 30+ers die nog bij hun ouders wonen omdat ze nergens iets kunnen vinden wat betaalbaar is.
zo slecht verdienen ze volgens mij niet.... ze zitten in een schaal met een minimum loon van ca 3500 per maand, maar volgens mij hebben ze wel meer, en dat hoop ik ook voor hun.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 12:25 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Triest.
Hopelijk geeft de baas overigens gauw een loonsverhoging
Dat hij thuis woont is niet je irritatie. Je ergert je aan het feit dat hij niet zelfstandig is.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 14:53 schreef Oostblokkert het volgende:
Ik heb een vriend die nog steeds bij mamie en papie woont en hij is in de 30.![]()
Op dates is dat voor mij dan ook nummer uno van de afknappers.
En ik zal uitleggen waarom.
En die vriend is ook niet echt volwassen in gedrag.
Hij hoeft ook niets in het huis te betalen en heeft nog zijn eigen kamertje en alles.
Werkt fulltime en moet wel aardig wat centen op bank hebben staan als je heel je leven lang geen rekening heb gezien.
Dan zeg ik tegen hem: ga je niet eens wat huren of kopen?
Hij wil dan kopen maar zit ook nog wel goed thuis.
Ja...Zo kom je er nooit.
Hij heeft verder ook geen relaties of wat gehad. En het is geen lelijke jongen. Alleen zó onvolwassen, zeg maar gerust kinderlijk.
Als vrouwen ergens van houden dan is dat volwassenheid wel.
Aan zoveel dingen merk je dat hij nog verzorg wordt door mamie en papie. Hij vergeet ook dingen en waarschijnlijk omdat mamie voor hem denkt.
Het is de grootste egotripper in mijn vrindenkring, maar op een kinderlijke manier egoďstisch.
Het moet volgens zijn zin gaan en anders is er discussie.
Ik kan met deze jongen ook niet praten over volwassen dingen.
Dat krijg je als dingen als verantwoordelijkheid nemen en voor jezelf zorgen zo ver van je bedshow is, dan intereseert het je ook niet.
Ik ging op kamers toen ik 18 was en in de stad ook.
Door op jezelf te gaan ontwikkel je.
Al mijn andere vrienden zijn harstikke tof hoor.
Alleen hoe ik deze nog in mijn kring heb zitten, is mij een raadsel.
Zijn er hier mensen die nog thuis wonen na je 25e?
En waarom ben je daar nog?
Dit inderdaad. Het wordt als synoniem gebruikt.quote:Op maandag 5 juni 2023 20:54 schreef Terreros85 het volgende:
[..]
Dat hij thuis woont is niet je irritatie. Je ergert je aan het feit dat hij niet zelfstandig is.
En opeens.... ziet die het licht, komt een partner tegen waar die een nu-kan-het-net-nog-kind mee maakt en ze leefden nog lang en gelukkig.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 19:58 schreef -Sigaartje het volgende:
Ik ken ook zo'n iemand. Die is al bijna 40. Hij heeft een kamertje met een éénpersoonsbed en een bureautje en schuift elke dag aan aan de eettafel bij paps en mams. Hoeft ook geen kostgeld te betalen. Hij gaat nooit uit. Als ik het even zo snel bereken, kom uit ik op een enorm vette spaarrekening die hij moet hebben.
En waar zijn die kamers voor werkenden dan? Veel coöperaties die studentenkamers verhuren eisen een inschrijvingsbewijs bij een onderwijsinstelling en in een particulier studentenhuis gaan werkenden en studenten ook niet altijd samen (de werkende moet tussen 6 uur en 7 uur opstaan en zou dus op tijd moeten slapen, lastig voor studenten die dan vooral 's nachts leven).quote:Op dinsdag 6 juni 2023 19:49 schreef BaksteenMongool het volgende:
Ik snap niet dat mensen niet gewoon een kamer kunnen huren, dat kan iedereen toch opbrengen als je een 40 uren baan hebt?
Gemiddelde kamerkosten zijn ongeveer 350-550 (Amsterdam wel buiten beschouwing gelaten) dat kun je zelfs met een minimumloon nog wel opbrengen dat is namelijk 1750 netto dus dat zou betekenen dat je maximaal 30% van je inkomen aan de huur kwijt bent wat een vrij normaal percentage is.
Ik ben momenteel als startende werkende op zoek naar een kamer in een van de grote 4 Nederlandse steden en daar hebben ze dit per huis ingericht en zijn er ook huizen die juist geen studenten willen maar alleen werkende mensen. Oftewel, er zijn dus verschillende typen huizen.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 20:41 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
En waar zijn die kamers voor werkenden dan? Veel coöperaties die studentenkamers verhuren eisen een inschrijvingsbewijs bij een onderwijsinstelling en in een particulier studentenhuis gaan werkenden en studenten ook niet altijd samen (de werkende moet tussen 6 uur en 7 uur opstaan en zou dus op tijd moeten slapen, lastig voor studenten die dan vooral 's nachts leven).
Het is wel echt heel handig om een enorm vette spaarrekening te hebben. Dat is wel echt een mega groot voordeel.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 19:58 schreef -Sigaartje het volgende:
Ik ken ook zo'n iemand. Die is al bijna 40. Hij heeft een kamertje met een éénpersoonsbed en een bureautje en schuift elke dag aan aan de eettafel bij paps en mams. Hoeft ook geen kostgeld te betalen. Hij gaat nooit uit. Als ik het even zo snel bereken, kom uit ik op een enorm vette spaarrekening die hij moet hebben.
Die zijn er niet en als die er zijn dan ga je daar ook echt niet zo makkelijk in komen.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 20:41 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
En waar zijn die kamers voor werkenden dan? Veel coöperaties die studentenkamers verhuren eisen een inschrijvingsbewijs bij een onderwijsinstelling en in een particulier studentenhuis gaan werkenden en studenten ook niet altijd samen (de werkende moet tussen 6 uur en 7 uur opstaan en zou dus op tijd moeten slapen, lastig voor studenten die dan vooral 's nachts leven).
Klopt. Heb ik ook met een andere vriend meegemaakt, die nog 26 was toen hij nog thuis woonde. Hij ontmoette een vrouw en hij wist niet hoe snel hij uit huis moest.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 20:16 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
En opeens.... ziet die het licht, komt een partner tegen waar die een nu-kan-het-net-nog-kind mee maakt en ze leefden nog lang en gelukkig.
Volgens mij valt dat best wel mee toch? (hoop ikquote:Op dinsdag 6 juni 2023 22:29 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ik denk dat het vooral mannen zijn die de angst hebben dat ze op zichzelf moeten staan. Ik snap dat. Veel mannen kunnen hun eigen potje nog niet eens koken en de was doen. En elke dag patat eten houdt je jong, maar maakt je niet oud.
Kanje niet zelfstandig zijn en bij je ouders wonen? Voor iedereen verschillend, echt niet iedere 30er die thuis woont is een ongewassen gamer die de hele dag op zn nest ligt en geen reet uitvoertquote:Op vrijdag 19 mei 2023 21:01 schreef Icegiant het volgende:
Ligt eraan wat de reden is dat iemand bij z’n ouders woont, maar vind wel dat je rond de 30 echt wel een beetje zelfstandig moet zijn.
Jij hebt liever dat hij in de woonkamer slaapt?quote:Op vrijdag 19 mei 2023 14:53 schreef Oostblokkert het volgende:
en heeft nog zijn eigen kamertje en alles.
Bij pappie en mammie in de slaapkamerquote:Op woensdag 7 juni 2023 08:41 schreef DerekB het volgende:
[..]
Jij hebt liever dat hij in de woonkamer slaapt?
De mensen die op die leeftijd nog bij hun ouders wonen en nooit uit huis zijn geweest, daar heb ik mijn bedenkingen bij.quote:Op woensdag 7 juni 2023 08:07 schreef 111210 het volgende:
[..]
Kanje niet zelfstandig zijn en bij je ouders wonen? Voor iedereen verschillend, echt niet iedere 30er die thuis woont is een ongewassen gamer die de hele dag op zn nest ligt en geen reet uitvoert
Een netwerk van (studie)vrienden. Maar daarvoor hoef je niet perse op kamers.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 23:05 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja dat zeg ik dus; wélke ontwikkeling dan concreet? Want van wat ik gezien heb in studentenhuizen zit bij die ontwikkeling in ieder geval niet verantwoordelijkheidsgevoel, met geld kunnen omgaan, huishouden en hygiëne. Dus ik vraag me dan af wat ik dan concreet heb misgelopen waar ik nu, op 42 jarige leeftijd last van heb?
Wat erg.quote:Op woensdag 7 juni 2023 07:33 schreef Justinn het volgende:
waar de ouders nog letterlijk alles voor ze regelen, incl. bammetjes voor werk.
Geen handdoeken meer?quote:Op woensdag 7 juni 2023 11:33 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Wat erg.
Ik moet er trouwens niet aan denken als volwassen man dat mijn moeder mijn was doet en mijn bed verschoont. Toen ik op mijn 20e uit huis ging en mijn ouders op bezoek kwamen ging mijn moeder checken of ik de handdoeken wel netjes had opgevouwen in de kast. Ik heb daar direct een einde aan gemaakt.
Nee, nog wel een moeder, je weet nooit waar die nog eens handig voor is.quote:
Ik was geen 30 maar kwam aardig in de buurt, lekker kunnen sparen, en meteen vanuit het ouderlijk huis een eigen huis gekocht ipv eerst jaren op te veel dure studenten kamertjes te hebben gewoond.quote:Op woensdag 7 juni 2023 09:43 schreef Icegiant het volgende:
[..]
De mensen die op die leeftijd nog bij hun ouders wonen en nooit uit huis zijn geweest, daar heb ik mijn bedenkingen bij.
Ik ook.quote:Op woensdag 7 juni 2023 14:39 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ik was geen 30 maar kwam aardig in de buurt, lekker kunnen sparen, en meteen vanuit het ouderlijk huis een eigen huis gekocht ipv eerst jaren op te veel dure studenten kamertjes te hebben gewoond.
Maar is puur stigma. En je bent vrouw zeker.quote:Op woensdag 7 juni 2023 09:05 schreef herverwijderd het volgende:
Ik knap daar ook enorm op af, en ja, ik snap heus dat het lastig is om woonruimte te vinden. Ik zie ook de kinderen van vrienden tot ver in de 20 of nog later nog thuis wonen.
Er zijn ook mensen die na een scheiding bijvoorbeeld weer tijdelijk bij hun ouders gaan wonen. Ook begrijpelijk, maar ook een afknapper voor me. Oh well.
Ik ben een man. En uiteraard is het een stigma, maar dat verandert niks aan wat ik een afknapper vind.quote:Op woensdag 7 juni 2023 18:43 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Maar is puur stigma. En je bent vrouw zeker.
Als man zou het voor mij echt geen afknapper zijn als iemand nog thuis woont bij haar ouders wegen omstandigheden als de woningcrisis of iets anders. Zo lang diegene maar zelfstandig is.
En dan kijk je na een tijdje gewoon voor iets met z'n tweeën. De hele maatschappij is, helaas, ingericht voor stellen/gezinnen. Dat is pure discriminatie voor alleenstaanden. Maar als je wel met z'n tweeën bent heb je zo een huurwoning gefixt. Dubbel geld. Het wordt dan gelijk makkelijker. En niet janken met dat kopen enzo.
Het gaat vast nog veel erger worden.quote:Op woensdag 7 juni 2023 19:05 schreef -Sigaartje het volgende:
Het is wel waar, de huizenmarkt is verschrikkelijk op het moment. Ik prijs elke dag dat ik een eigen plek heb. Ik zou me nu geen raad weten als ik dat niet had. Werkelijk bizar die huizenprijzen. Onbegrijpelijk dat het zo ver is gekomen.
Dat denk ik ook. Op een dag klapt de hele boel in elkaar. Ik weet niet of ik dat nog meemaak.quote:Op woensdag 7 juni 2023 19:12 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Het gaat vast nog veel erger worden.
En dat allemaal voor dat stikstof gedoe eh? Je gunt iedereen toch een eigen woning.quote:Op woensdag 7 juni 2023 19:13 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. Op een dag klapt de hele boel in elkaar. Ik weet niet of ik dat nog meemaak.
Nee, maar het is wel irrationeel en dat is per definitie dom en een slechte eigenschap. Je kan dat stigma ook proberen te overwinnen.quote:Op woensdag 7 juni 2023 19:01 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
Ik ben een man. En uiteraard is het een stigma, maar dat verandert niks aan wat ik een afknapper vind.
Liefde en aantrekkingskracht zijn nooit rationeelquote:Op woensdag 7 juni 2023 19:24 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Nee, maar het is wel irrationeel en dat is per definitie dom en een slechte eigenschap. Je kan dat stigma ook proberen te overwinnen.
Soms wel, soms niet. Verliefdheid is ook zoiets stoms. Ga je ook ongelooflijk domme dingen van doen.quote:Op woensdag 7 juni 2023 19:25 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
Liefde en aantrekkingskracht zijn nooit rationeel
Ach ja.quote:Op woensdag 7 juni 2023 19:31 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Soms wel, soms niet. Verliefdheid is ook zoiets stoms. Ga je ook ongelooflijk domme dingen van doen.
Maar stel dat iemand dezelfde muzieksmaak heeft als mij, we allebei iets diepers vinden over het leven in de teksten die we luisteren, je leert elkaar er van kennen, zelfde herinneringen, etc. dat maakt dus de connectie. En die is echt niet irrationeel. Daarin kan je juist mooi een partner vinden vanuit een wederkerigheid.
Dus om af te knappen op iemand die nog thuis woont... Die persoon heeft veel meer te bieden, wat zijn haar hobby's, wat vind ze waardevol, etc. Dat is geen kwestie van puur gevoel.
Die ontwikkeling is er doorgaans wel. Even een oude post van me recyclenquote:Op vrijdag 19 mei 2023 23:05 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja dat zeg ik dus; wélke ontwikkeling dan concreet? Want van wat ik gezien heb in studentenhuizen zit bij die ontwikkeling in ieder geval niet verantwoordelijkheidsgevoel, met geld kunnen omgaan, huishouden en hygiëne. Dus ik vraag me dan af wat ik dan concreet heb misgelopen waar ik nu, op 42 jarige leeftijd last van heb?
Wat overigens niet wil zeggen dat dit voor jou ook zo van toepassing is en je er concreet nadeel aan hebt in jouw persoonlijke situatie. Die is immers uniek. Maar ik denk wel dat wat ik noem voor het gros van de mensen wel op zou gaan in hun ontwikkeling.quote:Op zondag 25 juli 2021 08:57 schreef Hexagon het volgende:
Op jezelf gaan wonen rond je 20e is wel goed voor je ontwikkeling ja.
Dan heb ik het niet eens zozeer over de praktische kant. Wassen, schoonmaken en koken kun je ook leren als je bij je ouders woont. Het gaat vooral om minder tastbare zaken.
Zo zit je bij je ouders toch in een bepaalde door hen geschapen structuur. Je leeft in hun gewoonten en hebt te maken met hun smaak. Ga je op jezelf wonen dan moet je je eigen structuur opbouwen. Je mag helemaal zelf gaan bepalen hoe je tuin eruit ziet, wat voor inrichting je huis heeft, hoe en wanneer je je bezoek ontvangt, hoeveel rommel je toestaat. Het daagt je ook uit daarover na te denken en verder te kijken dan wat je allemaal gewend was.
Evenals ook je ouders minder invloed op je hebben als je op jezelf woont. Met je ouders steeds op je lip, ga je onderbewust rekening houden met hun goedkeuring of zul je ze sneller betrekken bij keuzes die je maakt. En daardoor ga je meer hun normen en waarden overnemen dan dan je die zelf stelt.
Ook omgaan met eenzame momenten moet je anders doen als je alleen woont. Dat prikkelt je om nieuwe oplossingen te zoeken en te vinden, in plaats van te blijven hangen in het vertrouwde gezelschap van je ouders.
Dus voor het ontwikkelen van je eigen identiteit en levensstijl. En ook het prikkelen van je eigen creativiteit en het leren maken van keuzes. Dan is het goed als je ouders op een gegeven moment op meer afstand komen te staan. En dat werkt beter als je 20 bent, en je leven nog totaal niet uitgekristalliseerd is, dan op je 30e als je al heel wat ingesleten gedragspatronen hebt.
Puur rationeel in het leven staan is ook dom. Dan zit je voortdurend in je hoofd en daar zit zeker het geluk niet in.quote:Op woensdag 7 juni 2023 19:31 schreef Discombobulate het volgende:
Soms wel, soms niet. Verliefdheid is ook zoiets stoms. Ga je ook ongelooflijk domme dingen van doen.
Maar stel dat iemand dezelfde muzieksmaak heeft als mij, we allebei iets diepers vinden over het leven in de teksten die we luisteren, je leert elkaar er van kennen, zelfde herinneringen, etc. dat maakt dus de connectie. En die is echt niet irrationeel. Daarin kan je juist mooi een partner vinden vanuit een wederkerigheid.
Dus om af te knappen op iemand die nog thuis woont... Die persoon heeft veel meer te bieden, wat zijn haar hobby's, wat vind ze waardevol, etc. Dat is geen kwestie van puur gevoel.
Wow, damn... de zuidelijke landen! En dat zijn dan nog wel GEMIDDELDES... oké, dit relativeert wel ff haha.quote:
Daar is het ook meer een cultuurding geloof ik, dat je langer thuis blijft wonen. Maar de economie speelt daar wellicht ook mee.quote:Op donderdag 8 juni 2023 12:30 schreef Maharski het volgende:
[..]
Wow, damn... de zuidelijke landen! En dat zijn dan nog wel GEMIDDELDES... oké, dit relativeert wel ff haha.
Sowieso is dat een cultuurding, in Zuid-Europa spelen religie en/of de conservatieve familiewaarden nog steeds een grote hoofdrol.quote:Op donderdag 8 juni 2023 12:35 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
Daar is het ook meer een cultuurding geloof ik, dat je langer thuis blijft wonen. Maar de economie speelt daar wellicht ook mee.
En dan staat ook nog in de titel: young peoplequote:Op vrijdag 9 juni 2023 16:25 schreef Halcon het volgende:
[..]
33,6. Lol. En dat is dan een gemiddelde.
quote:Op vrijdag 9 juni 2023 16:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
En dan staat ook nog in de titel: young people
Ik ben altijd benieuwd naar het seks leven van hun en van die ouders. Vooral in die kleine hutjes zoals die in NL zijn.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 16:29 schreef Halcon het volgende:
[..]
Er zijn daar dan zat die als veertiger het huis uit gaan. Alsof dat dan nog zin heeft.
Dat zal zich meestal niet thuis afspelen. Misschien in het bordeel, in het homobos of gewoon niet?quote:Op vrijdag 9 juni 2023 16:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik ben altijd benieuwd naar het seks leven van hun en van die ouders. Vooral in die kleine hutjes zoals die in NL zijn.
Iedereen is verchillend! Ik heb veel geleerd, geëxperimenteerd en ervaren toen ik in de te dure studentenkamers woonde. Ik kijk daar positief op terug, dat had ik niet gekund bij mijn ouders.quote:Op woensdag 7 juni 2023 14:39 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ik was geen 30 maar kwam aardig in de buurt, lekker kunnen sparen, en meteen vanuit het ouderlijk huis een eigen huis gekocht ipv eerst jaren op te veel dure studenten kamertjes te hebben gewoond.
In het oostblok ligt het anders, daar leven opa, oma, moeder, vader, kinderen in één huis voor langere tijd.quote:
Die leeftijd is gewoon prima om nog thuis te wonen, als je het jaar erna maar weg bent.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 14:46 schreef hoechst het volgende:
Toen ik 25 was woonde ik nog bij mijn ouders ja....
omdat het kan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |