Zinken dakgoot? Wat is dat een Bakgoot (rechthoek) of een mastgoot (halfrond)? Op zich maakt het niet zo veel uit wanneer beide in beugels moet worden gehangen. Een bakgoot zoals de naam al aangeeft kan ook in een houten bekisting liggen.
Ik ga voor het gemak uit van een mastgoot, die komt het meest voor. Links op de afbeelding.
![vmzinc-zinken-dakgoot-m37-prijs-voor-3-meter.jpg]()
Zie je die krul aan de goot (C)? Dat is de Kraal(rand) en die behoor je over een lip op de bugel heen te draaien zodat ie aan de voorkant gefixeerd is en niet uit de beugel kunt optillen. Aan de overzijde van de Kraal zie je dat diagonaal naar beneden gebogen randje. Dat id de Stormrand, houd opspattend/waaiend water tegen en wordt zo terug de goot in gedwongen, daar buig je na het plaatsen in de beugel een flexibele lip (Klang) overheen. Zo ligt de goot dan goed vat in de beugel.
![E3621EC044F479E4835ECF8B5170774C.jpg?width=3000&height=]()
Bakgoot in beugel hetzelfde verhaal maar dan rechthoekig ipv rond.
Ongeveer afhankelijk van de maat goot hang je elke 80cm 1 beugel, komt het handigst uit met stukken van 1meter goot. Dt zullen dan +/- 8 beugels worden op bijna 7 meter.
7 meter goot op de grond solderen en in al die beugels tegelijk goed inhangen dat kun je vergeten. Die goot moet je dan met de kraal naar beneden in iets meer dan 90° over de beugel schuiven dat deze in de kraal komt en dan naar achteren draaien en de klang eroverheen buigen. Dat is dan ongeveer zo, dit kan per goot en maatvoering een beetje verschillen. Dit over meerde beugels simultaan, tillen, trekken. duwen, draaien etc. met 6 meter goot op een ladder dat lukt niet die goot zal doorzakken, buigen en mogelijk deuken of breken voordat je boven aan de ladder bent met dat ding.
Gaat dus een drama worden. Je kunt de broekstukken (eindstukken) en uitlooppijpjes op de werkbank solderen. Maar de masten zelf zul per deel op de plaats moeten doen. Dus je moet leren om ter plekke op de lader te solderen. Zie je dat echt niet zitten dan kun je zink tegenwoordig ook nog wel lijmen, maar daar heb ik geen persoonlijke ervaring mee. Vind het ook maar 3 x niks, maar weet het eigenlijk niet.
Verder wanneer de eindstukken een paar cm oversteken bij de dakranden is voldoende. Dat bekijk je ook even ter plekke en beetje afhankelijk welke bedekking op het dak ligt dan an ook van alles zijn van bitumen tot pannen.
Zink solderen is een vakje apart dat moet je echt goed oefenen en je hoort er de juiste tin verhouding bij te gebruiken. Is die niet goed kan het zink smelten voordat de tin goed warm is. Ook heb ik geen persoonlijke ervaring met zink elektrisch te solderen, heb het nog met de gasbrander en bout gedaan en dat is wel tricky en moet je kunnen. Het wordt snel te heet of je steekt de boel in de fik.
En dan 2e hands zink? Ik zou er niet eens aan beginnen... Sorry... Oud zink kan broos en rot zijn en je moet het heel goed schoon schuren op de naden. Sluit het niet meer goed aan i.v.m. deuken krijg jet het niet dicht.
[ Bericht 2% gewijzigd door Watuntrik op 19-05-2023 11:00:22 ]