abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_209181555
Hoi mama's en papa's,

Ik zit ergens mee en vond dit wel een geschikte plek om een discussie te starten ;)

Vandaag mochten de kinderen bij ons op de basisschool een vervoermiddel op wielen meenemen, oftewel een fiets, step, rolschaatsen, skateboard etc.

Mijn dochter wilde haar nieuwe fiets meenemen die ze onlangs heeft gekregen. Ze kan er nog niet helemaal goed op fietsen, dus vond dat geen goed idee. Na veel drama, wilde ze dan een step meenemen. Wij hebben een step die nog van mijn bonusdochter is geweest zo'n 10 jaar terug. Is een simpel en stevig ding, dus vond het niet nodig om een nieuwe te kopen.

Wij nemen de step mee naar school en een of andere snotneus uit haar groep zegt dat ze de step van mijn dochter lelijk vind en dat er geen plaatjes op staan. Ze had zelf een nieuwe step mee met een mandje en frozen afbeeldingen. Ik stond even met een mond vol tanden, wist even niet hoe te reageren. De juf zei: 'dat geeft toch niet dat er niets op staat.' En het onderwerp was weer afgesloten.

Toch zit ik er nu mee. Waarom is alles tegenwoordig niet goed genoeg? Waarom moet alles nieuw en mooi zijn? Waarom zie je tijdens Pasen en Sinterklaas allemaal kunstwerkjes die gemaakt zijn door de ouders ipv door het kind zelf?

De traktaties zijn over the top. Het is een wedstrijd geworden tussen ouders wie met de mooiste surprise/ traktatie komt, terwijl het om het kind hoort te draaien.

Ik vind het lastig. Wellicht is mijn dochter het voorval alweer vergeten of begreep het niet helemaal, maar ik zit er mee. We zijn niet arm, verdienen voldoende. Een (normale) nieuwe step kost tussen de 50 a 100 euro en dat kunnen we echt wel betalen, maar vind het onnodig om een nieuwe te halen als we al eentje hebben die prima is, maar geen printje en extra's heeft. Toch voel ik me op deze manier onder druk gezet, want mijn kind wordt aangesproken op het feit dat ze geen nieuwe step heeft.

Hoe gaan jullie hiermee om?
  woensdag 17 mei 2023 @ 09:23:10 #2
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209181607
Je hebt zelf een nieuwe fiets voor je kind gekocht, en dan vraag je waarom anderen niets goed genoeg vinden?

Ik heb nog nooit een nieuwe fiets voor mijn kinderen gekocht, altijd een goede tweedehands.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_209181702
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 09:23 schreef Leandra het volgende:
Je hebt zelf een nieuwe fiets voor je kind gekocht, en dan vraag je waarom anderen niets goed genoeg vinden?

Ik heb nog nooit een nieuwe fiets voor mijn kinderen gekocht, altijd een goede tweedehands.
Daar gaat het nu toch niet om? Het gaat erom dat zij niet tegen een ander zegt dat haar fiets de mooiste is en dat de fiets van een ander lelijk is. Een fiets is een fiets of het nou nieuw of tweedehands is, zou niet moeten uitmaken.
  woensdag 17 mei 2023 @ 09:36:35 #4
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209181726
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 09:34 schreef CaVaBien het volgende:

[..]
Daar gaat het nu toch niet om? Het gaat erom dat zij niet tegen een ander zegt dat haar fiets de mooiste is en dat de fiets van een ander lelijk is. Een fiets is een fiets of het nou nieuw of tweedehands is, zou niet moeten uitmaken.
Dat zegt iets over het gedrag van dat kind, niet over het al dan niet verwend zijn.
Jouw kind is net zo goed verwend met haar nieuwe fiets, voor een kind dat nog niet goed kan fietsen nota bene.

Je doet alsof het gemiep over de stickers over verwend zijn gaat, maar dat gaat het niet, nieuw gaat over verwend en dat is jouw kind net zo goed.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_209181781
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 09:36 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat zegt iets over het gedrag van dat kind, niet over het al dan niet verwend zijn.
Jouw kind is net zo goed verwend met haar nieuwe fiets, voor een kind dat nog niet goed kan fietsen nota bene.

Je doet alsof het gemiep over de stickers over verwend zijn gaat, maar dat gaat het niet, nieuw gaat over verwend en dat is jouw kind net zo goed.
Ze heeft juist een fiets gehad, zodat ze kan leren fietsen :')
Overigens heeft ze ook nog een zusje, die de fiets later ook nog kan gebruiken.

Haar vierwieler en loopfiets waren wel tweedehands. Wij hebben geen goede ervaring met tweedehands fietsen, al 3x pech mee gehad bij stiefdochter, dus vandaar onze keuze om een nieuwe fiets te kopen. Maar nogmaals, ik beweer nergens dat iedereen tweedehands moet kopen. Het gaat mij erom dat je niet neerkijkt op een ander die misschien een minder mooie versie heeft.

En verder. Ik heb liever dat jij niet reageert op mijn topics, want we liggen elkaar duidelijk niet ;) Jammer dat je hier geen mensen kan blokkeren.
pi_209181800
Ik snap je punt wel, maar ik denk dat de enige manier om ermee om te gaan is om je schouders erover op te halen en je kind te leren dat ook te doen zodra zij er last van heeft. Dat lijkt nu nog niet zo te zijn.

Ik vind dit soort dingen ook wel ingewikkeld. Realiseer me wel dat sommige ouders helemaal niet al die dure spullen kopen om op te scheppen, maar gewoon ‘omdat het kan’. Een paar klasgenootjes van mijn dochter hebben ouders die goedlopende bedrijven hebben en die leven op andere voet dan wij, zogezegd :+ Die kindjes lopen altijd in heel dure kleding en hebben ook supermooie stepjes en fietsjes en duur speelgoed; die ouders hoeven wat mij betreft niet een tweedehands step van Marktplaats te trekken omdat ik dat niet kan/wil doen.

Volgens mij zit het probleem ook niet in die chique step op zich, maar in het feit dat zo’n kind er een stomme opmerking over maakt.
pi_209181815
Ik denk dat je je kind blijer maakt als je zelf de step met haar verft, kan ze zelf de kleur uitkiezen. Kan ze de andere kinderen vertellen dat het zelf gevergd heeft, krijg je klachten van ouders die met hun kinderen steppen moeten gaan verven.
  woensdag 17 mei 2023 @ 10:03:49 #8
149959 SQ
snelle trees
pi_209182014
Ik denk misschien dat je het een beetje te zwaar maakt. Dit gedrag vertoonden wij ook al in onze tijd :D zulke kinderen heb je er nou eenmaal altijd wel tussen. De één gaat hard op spullen (Ik heb de nieuwste spelcomputer), de ander op kennis (Mijn dochter vindt het belangrijk om vaak te benoemen dat ze bij de slimste 3 van de klas zit :')) en weer een ander op populariteit (Ik heb de meeste vrienden!).

Mensen zoeken naar status, en vinden die op verschillende manieren. Wat voor de één heel belangrijk is, is het voor de ander niet. Het zijn net volwassenen. Die doen dat ook :D

Dus als ik je 1 tip mag geven: loslaten en accepteren. En geef jouw kind vooral de waardes mee die voor jou tellen.
disclaimer
pi_209182027
Ik denk dat je er een te groot punt van maakt.

Boeiend dat dat andere kind de step van jouw kind niet mooi vindt, zij is er blij mee toch?

Jonge kinderen reageren vrij primair en uit hun eigen ervaringen. Ik vind de reactie van de juf wel goed. Heeft geeft inderdaad niet dat er niets op de step staat. En weer door!
  woensdag 17 mei 2023 @ 10:06:20 #10
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_209182029
Wat betreft het kind dat iets zei over dat de step lelijk is: besef je dat jij degene bent die dat op een bepaalde manier inkleurt? :) Misschien vond ze het gewoon een lelijke step, los van hoe nieuw of oud de step was. Misschien had ze een nare ochtend gehad en was ze zich aan het afreageren. Misschien wilde ze inderdaad het verschil opmerken tussen haar nieuwe step en de niet-nieuwe van een klasgenootje. Wat het ook moge zijn doet er niet zoveel toe, je kan gewoon je schouders ophalen en je kinderen hetzelfde meegeven. Dat jij je nu onder druk gezet voelt is vervelend, maar wel van jou.

Verder: je leeft naar wat je hebt. Er is niets mis met een nieuwe fiets voor je kind kopen, net zoals er niets mis is met een tweedehands step aan je kind geven.
pi_209182032
Nou ja, eigenlijk wat @SQ zegt dus :Y
pi_209182079
Ik denk dat je het groter maakt dan het is. Het ging dat kind toch over de frozen plaatjes, en niet over nieuw of duur?
Die frozen stepjes kosten nieuw trouwens evenveel of minder dan een "merk" step tweedehands.
pi_209182090
Ik snap wel dat die opmerking even naar viel bij je CaVa. Helaas zijn, met name hele jonge kinderen, soms lomp eerlijk en flappen er van alles uit. Ik vind dat je op dat moment het kind wel mag spiegelen dat zo'n opmerking niet heel vriendelijk is. Ik zeg vaak: denk eerst na. Als je niks leuks kan zeggen of niks kan bijdragen, zeg dan niks.

Helaas is dit wel onze maatschappelijke werkelijkheid. De verschillen zijn groot, vrijheid van meningsuiting staat hoog in het vaandel en niet iedereen heeft de voelsprieten (of wordt in de opvoeding voldoende gecorrigeerd) op wat je beter wel/niet kan zeggen.
Voor jouw dochter (en jou) een les om soms dingen van je af te laten glijden en een beetje weerbaar te worden. Vertel je dochter dat het niet echt een vriendelijke opmerking is geweest, maar dat ze zich er maar even niks van moet aantrekken. Focus je op de mensen die wel aardig zijn en die wel leuke dingen kunnen zeggen. Ik denk dat de opmerking van juf wel voldoende is. Maak het niet groter dan het is. Als ik in een gemiddelde schoolklas kijk, gebeuren dit soort dingen regelmatig. Ik keur het niet goed, maar het is ook wel onderdeel van de sociaal-emotionele ontwikkeling. Testen hoe iemand reageert als je x zegt of x doet.

Kind in kwestie die die opmerking maakt zal later in het leven echt nog wel de deksel op haar neus krijgen op haar manier. Ze komt vanzelf een keer in een situatie waarin niet geaccepteerd wordt dat ze zomaar dingen over materialen van anderen zegt. Of ze wordt hopelijk wel een keer in een goed gesprek door haar ouders gecorrigeerd.
pi_209182105
Je kinderen met een 3e hands kutfietsje afschepen :')
Niet in groep 4 al met je iPhone 16 MaxproElite shinen. :')

TL:DR Skere ouders, als je ze niet kan betalen, niet fokken zou ik zeggen. :6
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_209182206
Hoe ik daarmee omga: niet. Ik hoor het en mijn leven gaat verder. Ik zou het ook 2sec later compleet vergeten zijn.

Hoe jij ermee omgaat is eigenlijk veel zorgwekkender. Wellicht kan je daar hulpvoor vragen om sterker in het leven te staan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209182230
Bedankt voor jullie reacties. Waarschijnlijk heeft het mij inderdaad meer geraakt dan mijn dochter.

Ik ga straks aan haar vragen of ze een leuke dag heeft gehad en even peilen of er nog iets is gezegd. Dan kunnen we er een gesprek over hebben. Mocht ze er niets meer over vertellen, laat ik het voor wat het is. Dan is de opmerking van de juf voldoende geweest.
pi_209182247
Kinderen zijn inderdaad bruut eerlijk en daarbij soms heel lomp. Hoort er ook een beetje bij en veel trekt ook wel weer recht met een beetje schoolpleinoorlog.
pi_209182248
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 10:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
Hoe ik daarmee omga: niet. Ik hoor het en mijn leven gaat verder. Ik zou het ook 2sec later compleet vergeten zijn.

Hoe jij ermee omgaat is eigenlijk veel zorgwekkender. Wellicht kan je daar hulpvoor vragen om sterker in het leven te staan.
Klopt, ik trek het me heel erg aan. Vooral als het om mijn kinderen gaat. Ik wil dat absoluut niet doorgeven aan mijn kinderen, dus ik moet er wel aan werken ;)
  woensdag 17 mei 2023 @ 10:32:27 #19
338319 ZarB
Piña colada
pi_209182273
Dat is niet opeens iets van nu hoor. Zo ging het vroeger al (ik ben midden 30). Ik trok me daar als kind veel van aan, maar mijn ouders totaal niet. Nu ik zelf een kind heb ben ik blij dat mijn ouders daar toen geen big deal van hebben gemaakt. Ik zou het vreselijk vinden om zo'n lege ouder te zijn die zn kind alles nieuw geeft "voor de buitenkant". Of ter compensatie. Er zullen vast uitzonderingen zijn maar bij het grootste deel zullen dit wel de redenen zijn.

En wat betreft dat meisje: misschien vond ze die step echt lelijk, los van de staat van de step.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_209182373
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 10:30 schreef CaVaBien het volgende:

[..]
Klopt, ik trek het me heel erg aan. Vooral als het om mijn kinderen gaat. Ik wil dat absoluut niet doorgeven aan mijn kinderen, dus ik moet er wel aan werken ;)
Juist door het er niet over te hebben en te handelen dat het niks voorstelt, wat ook zo is, leer je kinderen een dikke huid te kweken waar ze alleen maar prifijt van gaan krijgen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209182416
Als het gezeik doorgaat koop een vel frozen stickers en gooi die gore aftandse step vol. Probleem opgelost.

Sta je als ouder ook te huilen aan de poort als ze bijvoorbeeld zou vallen met haar nieuwe fietsje en er een krasje op zou komen?
  woensdag 17 mei 2023 @ 10:50:52 #22
33189 RM-rf
1/998001
pi_209182491
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2023 09:18 schreef CaVaBien het volgende:
Ik vind het lastig. Wellicht is mijn dochter het voorval alweer vergeten of begreep het niet helemaal, maar ik zit er mee. (...)

Hoe gaan jullie hiermee om?
Zoals je zelf al aangeeft, je weet niet eens of het je dochter verder iets uitmaakt en maakt je nu hooguit zelf druk erover (alsof je moet bevestigen dat je 'niet arm bent')

Als die jongen vind dat er 'plaatjes' op een step moeten staan is dat verder zijn mening, die hij verder best mag aangeven, maar ook moet realiseren dat dat niet gelijk voor steppen van iemand anders geld (exact wat die juf terecht aangaf).

Overigens zijn dit soort ervaringen voor je dochter best goed omdat dat soort negatieve opmerking ook in een volwassen leven voorkomen (hooguit mischien niet meer over steppen en frozen-plaatjes gaan, maar in essentie wel dezelfde basis hebben).
En het goed is eraan te wennen dat dit voorkomt en dat je je niet gelijk enorm druk moet maken over wat anderen vinden (en zelf te leren denken dat dat soort mensen dat vaak zelf eerder roept vanuit hun eigen onzekerheid)...

Straks lig ze nog wakker om opmerkingen van een 'snotneus' over het ontbreken van Frozen-plaatjes op de step van haar kind als ze later ouder wordt...

[ Bericht 2% gewijzigd door RM-rf op 17-05-2023 11:08:05 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  Moderator woensdag 17 mei 2023 @ 10:53:45 #23
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209182525
Dit is natuurlijk gedrag dat ook vroeger zo was. Kan mij wel herinneren dat je na sinterklaas aantal spullen mocht showen op school, sommige kinderen zaten daar dan met een pennenset en een voetbal en andere kinderen met honderden guldens aan spullen. Dat vond ik toen raar als kind dat nog in sinterklaas geloofde, waarom had sinterklaas dat ene kind wat zeker geen braaf kind was alle mooie dingetjes gegeven. Een kind als dat toen natuurlijk ook even laten weten dat de spulletjes van de rest toch een stuk minder waren. Maar dat soort dingen doen natuurlijk veel mensen, ook volwassenen, hun status willen opkrikken met materiële spulletjes. Denk toch dat je een kind daar niet helemaal van kan beschermen. Hoort bij het leven en er zullen meer kinderen in de klas zijn die nog minder hebben qua spullen. En juist dat kind maar alles geven wat ze willen kan ook zeker tegen ze gaan werken. Verwende kinderen worden meestal geen leuke volwassenen.
  woensdag 17 mei 2023 @ 10:56:27 #24
149959 SQ
snelle trees
pi_209182565
Ze besteden bij ons op school trouwens VEEL aandacht aan milieu en overconsumptie :D ik merk dus wel dat mijn dochter heel erg pro tweedehands is inmiddels, en van repareren boven weggooien. Nieuw is dus niet persé meer het streven, ik vind dat wel mooi om te zien.
disclaimer
pi_209182792
Ze gaan toch gewoon met de fiets naar school?
  woensdag 17 mei 2023 @ 11:17:29 #26
149959 SQ
snelle trees
pi_209182813
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 11:14 schreef hoechst het volgende:
Ze gaan toch gewoon met de fiets naar school?
Niet als ze 4 zijn. :D
disclaimer
  woensdag 17 mei 2023 @ 11:22:38 #27
338319 ZarB
Piña colada
pi_209182856
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2023 10:56 schreef SQ het volgende:
Ze besteden bij ons op school trouwens VEEL aandacht aan milieu en overconsumptie :D ik merk dus wel dat mijn dochter heel erg pro tweedehands is inmiddels, en van repareren boven weggooien. Nieuw is dus niet persé meer het streven, ik vind dat wel mooi om te zien.
Tof. Ik ben zelf ook wel pro tweedehands. Zowel voor mezelf als voor kind. Ik bestel al haar kleding via Vinted of 2e hands kinderwinkeltje. En al zeg ik het zelf, ze ziet er altijd het leukste uit van de hele opvang. Al moet dat natuurlijk ook geen streven zijn (wel mijn zwakke plek) dus dat is ook work in progress van mijn kant want ik wil niet dat zij overneemt dat dat belangrijk is :+

Maar hopelijk wordt tweedehands het nieuwe nieuw 8-)
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_209182866
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2023 09:18 schreef CaVaBien het volgende:

De juf zei: 'dat geeft toch niet dat er niets op staat.' En het onderwerp was weer afgesloten.

Toch zit ik er nu mee.
Kort door de bocht ben jij dan het probleem. Jij zit er mee. Verder niemand. That's it.

quote:
Hoe gaan jullie hiermee om?
Balans. De kinderen willen dolgraag het nieuwste van het nieuwste en alleen maar merkspul. Dat mogen ze best willen en soms krijgen ze dat ook wel (als het in de aanbieding is).

Meestal moeten ze dan (een deel) zelf betalen, want mensen zijn nu eenmaal een stuk zuiniger op hun spullen als ze er zelf voor moeten dokken.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  woensdag 17 mei 2023 @ 11:26:04 #29
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_209182887
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2023 11:17 schreef SQ het volgende:

[..]
Niet als ze 4 zijn. :D
en bovendien is het ook als je wel met de fiets naar school gaat tof om een keer op skeelers te komen, of met een step. Wieltjesdag is ook in groep 6 nog steeds populair :D

Verder zou ik er ook echt niet wakker van liggen. Een met wat SQ hier boven al ergens beschrijft.
  woensdag 17 mei 2023 @ 11:38:09 #30
149959 SQ
snelle trees
pi_209183030
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 11:22 schreef ZarB het volgende:

[..]
Tof. Ik ben zelf ook wel pro tweedehands. Zowel voor mezelf als voor kind. Ik bestel al haar kleding via Vinted of 2e hands kinderwinkeltje. En al zeg ik het zelf, ze ziet er altijd het leukste uit van de hele opvang. Al moet dat natuurlijk ook geen streven zijn (wel mijn zwakke plek) dus dat is ook work in progress van mijn kant want ik wil niet dat zij overneemt dat dat belangrijk is :+

Maar hopelijk wordt tweedehands het nieuwe nieuw 8-)
Ach, maar "leuk" is ook ontzettend subjectief. Ik vind gekleurde kleding in heftige prints heel leuk, maar ik denk dat de helft van de moeders er juist weer van gruwelt en juist vinden dat hun kinderen in vingino, of 50 shades of beige, er het leukst uitzien van allemaal ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door SQ op 17-05-2023 12:01:05 ]
disclaimer
  woensdag 17 mei 2023 @ 11:58:19 #31
338319 ZarB
Piña colada
pi_209183220
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2023 11:38 schreef SQ het volgende:

[..]
Ach, maar "leuk" is ook ontzettend subjectief. Ik vind gekleurde kleding in heftige prints heel leuk, maar ik denk dat de helft van de moeders er juist weer van gruwelt en juist vinden dan hun kinderen in vingino, of 50 shades of beige, er het leukst uitzien van allemaal ;)
Dat eerste heb ik ook liever. Zolang het geen Disney of ander tekenfilmfiguur is het goed.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_209183748
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 10:28 schreef CaVaBien het volgende:
Bedankt voor jullie reacties. Waarschijnlijk heeft het mij inderdaad meer geraakt dan mijn dochter.

Ik ga straks aan haar vragen of ze een leuke dag heeft gehad en even peilen of er nog iets is gezegd. Dan kunnen we er een gesprek over hebben. Mocht ze er niets meer over vertellen, laat ik het voor wat het is. Dan is de opmerking van de juf voldoende geweest.
Ik vind het wel ingewikkeld dat dit soort uitspraken onze dochter raken. Maar ja, dat is iets waar ze mee om moet leren gaan, het oordeel van anderen. Is dat niet iets waar velen van ons mee worstelen? En de gevoeligheid voor het oordeel van een ander is niet alleen iets slechts. Een zekere mate van conformisme maakt dat we op grote schaal kunnen samenleven met elkaar.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209183944
Dus? Een of ander bijdehand kutkind roept iets en jij trekt het je gelijk persoonlijk aan. Het echte probleem zit niet in verwende kinderen maar in jouw onzekerheid.
blablablabla
  woensdag 17 mei 2023 @ 13:00:40 #34
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_209183994
Tegenwoordig? Dit gedrag is ouder dan de weg naar Rome
Laffe huichelaar
  Moderator woensdag 17 mei 2023 @ 17:22:24 #35
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_209187017
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 09:23 schreef Leandra het volgende:
Je hebt zelf een nieuwe fiets voor je kind gekocht, en dan vraag je waarom anderen niets goed genoeg vinden?

Ik heb nog nooit een nieuwe fiets voor mijn kinderen gekocht, altijd een goede tweedehands.
Wat is er mis met een nieuwe fiets kopen? Ik vind deze post wel een beetje je verheven laten voelen boven de ander -O- Alsof alles tweedehands tegenwoordig de norm is en je per definitie verwend bent als je iets nieuws krijgt :?
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  woensdag 17 mei 2023 @ 17:42:26 #36
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_209187240
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2023 17:22 schreef MaJo het volgende:

[..]
Wat is er mis met een nieuwe fiets kopen? Ik vind deze post wel een beetje je verheven laten voelen boven de ander -O- Alsof alles tweedehands tegenwoordig de norm is en je per definitie verwend bent als je iets nieuws krijgt :?
Ik lees het anders. Prima dat een kind een nieuwe fiets krigt. Maar waarom zou je dan een kind wat een nieuwe step krijgt verwend noemen. Dat werd even aangestipt.
  woensdag 17 mei 2023 @ 17:45:35 #37
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_209187265
Dit is niet nieuw. Kinderen zijn kut en we leven in een consumptiemaatschappij, dus zeiken ze elkaar af op hun spullen. Bovendien zit jij er zelf niet meer tussen, dus is het enige onderscheid dat je maakt tussen jouw kind en de rest. Toen je zelf een kind was wist je het verschil tussen de verschillende kinderen. Misschien weet jouw dochter allang dat ze dat vervelende kind niet serieus moet nemen.
pi_209187518
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 09:23 schreef Leandra het volgende:
Je hebt zelf een nieuwe fiets voor je kind gekocht, en dan vraag je waarom anderen niets goed genoeg vinden?

Ik heb nog nooit een nieuwe fiets voor mijn kinderen gekocht, altijd een goede tweedehands.
Dat is toch niet het punt? Niks mis met een goede tweedehands fiets. Maar als nooit iemand een nieuwe fiets of step zou kopen hebben mensen zoals jij ( die liever tweedehands kopen, waar niks mis mee is ) ook niets om uit te kiezen.

De TS heeft een heel andere boodschap / punt. Misschien nog eens de OP lezen?

Het gaat er om dat blijkbaar de norm qua hipheid anders ligt tegenwoordig. In dit geval had het er waarschijnlijk niet eens toe gedaan of de step nieuw was of niet. Volgens dat kindje was het lelijk en niet van deze tijd ( dus met bijvoorbeeld plaatjes van Frozen of andere dingen zoals LOL )


Ik ga nu weer verder het topic lezen, maar dit moest me even van het hart. :D
Born to Lose, but Built to Win.
pi_209188435
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 17:42 schreef Kyara het volgende:

[..]
Ik lees het anders. Prima dat een kind een nieuwe fiets krigt. Maar waarom zou je dan een kind wat een nieuwe step krijgt verwend noemen. Dat werd even aangestipt.
Ik noem het kind niet verwend, omdat zij een nieuwe step mee had. Het is helemaal prima dat ze een nieuwe step heeft en dat heeft meegenomen. Ik noem het verwend als zij vervolgens zegt dat de step van mijn kind 'lelijk' is en het geen printje heeft.

Mijn dochter heeft een nieuwe (dure) fiets. Zij zou niet tegen een ander kindje met een tweedehands fiets zeggen dat zijn fiets lelijk is en geen printje/ mooi mandje heeft. Dat vind ik verwend gedrag. Dat alles blijkbaar nieuw en 'mooi' moet zijn.
pi_209188533
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 19:33 schreef CaVaBien het volgende:

[..]
L
Dat vind ik verwend gedrag. Dat alles blijkbaar nieuw en 'mooi' moet zijn.
Maar zoals anderen al zeiden: je weet helemaal of dat kind dacht in termen van nieuw. Misschien vindt ze een grijze step gewoon lelijk en een mandje onmisbaar. En ik wilde vroegah ook graag mooie spullen, vind ik ook niet gek.

En je hebt het over kleuters neem ik aan. Echt, laat gaan, dit is helemaal geen tweede gedachte waard. Mijn dochtertje (ook kleuter) kwam eens op school in een outfit die ze zelf heeeeelemaal briljant vond en toen zei haar vriendin: ‘Wat zie jij er raar uit :{ ‘. Zit gewoon nog geen filter op. Zulke lompheid zegt niks over verwend imho. Nu ging het toevallig over die step, volgende keer over een tekening, kapsel of rugzak. Ze leren dat in de meeste gevallen :+ ook wel weer af.
pi_209188543
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 11:22 schreef ZarB het volgende:

[..]
Tof. Ik ben zelf ook wel pro tweedehands. Zowel voor mezelf als voor kind. Ik bestel al haar kleding via Vinted of 2e hands kinderwinkeltje. En al zeg ik het zelf, ze ziet er altijd het leukste uit van de hele opvang. Al moet dat natuurlijk ook geen streven zijn (wel mijn zwakke plek) dus dat is ook work in progress van mijn kant want ik wil niet dat zij overneemt dat dat belangrijk is :+

Maar hopelijk wordt tweedehands het nieuwe nieuw 8-)
Ik ook hoor. Voor mezelf koop ik zelden nieuw, behalve pyjama, schoenen en ondergoed. Voor mijn kinderen is het fifty/ fifty.

Ik geef wel veel om uiterlijk/ kleding en begin nu te merken dat mijn dochter dat overneemt. Laatst moest ze bepaalde schoenen aandoen van haar vader, maar dat weigerde ze omdat die schoenen echt niet pasten bij haar jurk :')

Ik ga dus teruggas geven en laat haar voortaan meer zelf bepalen.
  Moderator woensdag 17 mei 2023 @ 19:51:37 #42
382129 crew  Donna
pi_209188690
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2023 19:41 schreef Jentin het volgende:

[..]
Maar zoals anderen al zeiden: je weet helemaal of dat kind dacht in termen van nieuw. Misschien vindt ze een grijze step gewoon lelijk en een mandje onmisbaar. En ik wilde vroegah ook graag mooie spullen, vind ik ook niet gek.

En je hebt het over kleuters neem ik aan. Echt, laat gaan, dit is helemaal geen tweede gedachte waard. Mijn dochtertje (ook kleuter) kwam eens op school in een outfit die ze zelf heeeeelemaal briljant vond en toen zei haar vriendin: ‘Wat zie jij er raar uit :{ ‘. Zit gewoon nog geen filter op. Zulke lompheid zegt niks over verwend imho. Nu ging het toevallig over die step, volgende keer over een tekening, kapsel of rugzak. Ze leren dat in de meeste gevallen :+ ook wel weer af.
Haha zo herkenbaar. Mijn oudste is net 5 en die dames zijn gewoon bruut eerlijk tegen elkaar.

Kijk ik heb een nieuwe rok!
Oh ik vind 'm stom.

Ehh. Okido :X

Dochter heeft er geen last van en ik kan het op zich ook wel weer waarderen. Die eerlijkheid.
pi_209188759
Zou gvd gelijk een nieuwe step kopen, elektrisch met leds in de wielen en VOL stickers.
Dat zal die snotneus leren.
En dan bij het brengen dat kind uitlachen, pfff frozen, wat ouderwets joh.
Vakman pur sang
  woensdag 17 mei 2023 @ 20:09:35 #44
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_209188978
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2023 19:56 schreef Lospedrosa het volgende:
Zou gvd gelijk een nieuwe step kopen, elektrisch met leds in de wielen en VOL stickers.
Dat zal die snotneus leren.
En dan bij het brengen dat kind uitlachen, pfff frozen, wat ouderwets joh.
LOL _O-
Het lijkt mij ook dat de TS zich teveel aantrekt van wat een kind te zeggen heeft. Beter proberen hier snel aan te wennen want er gaat vast nog veel meer komen. :D
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_209189110
Bedankt allemaal. Mijn dochter heeft een leuke dag gehad en heeft lekker gespeeld met de step. Ze vond het zo leuk dat we in de middag ook nog een rondje hebben gestept, nadat school uit was.

Ik heb het dus gelaten voor wat het is. We hebben ook al een keer eerder meegemaakt dat een kindje van de opvang tegen haar zei dat hij haar nieuwe schoenen niet mooi vind. En toen heb ik ook al gezegd dat het prima is als dat kindje dat vind, want iedereen vindt weer andere dingen mooi. Het gaat erom dat zij het zelf mooi vindt.

Je leert weer van alle gebeurtenissen die je meemaakt ;)
  Moderator woensdag 17 mei 2023 @ 23:41:15 #46
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_209191609
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 17:42 schreef Kyara het volgende:

[..]
Ik lees het anders. Prima dat een kind een nieuwe fiets krigt. Maar waarom zou je dan een kind wat een nieuwe step krijgt verwend noemen. Dat werd even aangestipt.
Nee er zit een waardeoordeel in door de opmerking dat ze zelf alleen tweedehands heeft gekocht. TS zegt niet dat het kind verwend is door de nieuwe step maar omdat ze een sneer maakt naar een mindere step en dat is volgens mij de definitie van verwend.
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  Moderator woensdag 17 mei 2023 @ 23:43:30 #47
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_209191621
Ik vind de reacties hier sowieso een beetje gek. Er wordt alleen ingegaan op dit voorbeeld maar volgens mij is de vraag veel breder. Hoe weer je je kind tegen het verwende gedrag van andere kinderen als je met iets loopt dat volgens hen “minder” is. Ik snap die vraag heel goed en zou daar zelf ook over nadenken.
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  woensdag 17 mei 2023 @ 23:48:01 #48
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209191656
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 23:41 schreef MaJo het volgende:

[..]
Nee er zit een waardeoordeel in door de opmerking dat ze zelf alleen tweedehands heeft gekocht. TS zegt niet dat het kind verwend is door de nieuwe step maar omdat ze een sneer maakt naar een mindere step en dat is volgens mij de definitie van verwend.
Dat heeft niets met verwend te maken, dit hele topic heeft niets met verwend te maken maar puur met dat waardeoordeel van dat kind, een vierjarig kind, het gaat nergens over.

Als je dan begint over verwend en een nieuwe fiets dan maak je dat er zelf van.

Even los van het feit dat dat kind een "mindere" step waarschijnlijk niet eens van een luxe, betere of duurdere step kan onderscheiden als er glitterstickers op die "mindere" step zitten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_209191703
Je moet niet vergeten dat kinderen heel erg dom zijn, dus dan kan je het ook minder serieus nemen zo iets.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Moderator donderdag 18 mei 2023 @ 00:13:25 #50
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_209191812
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2023 23:48 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat heeft niets met verwend te maken, dit hele topic heeft niets met verwend te maken maar puur met dat waardeoordeel van dat kind, een vierjarig kind, het gaat nergens over.

Als je dan begint over verwend en een nieuwe fiets dan maak je dat er zelf van.

Even los van het feit dat dat kind een "mindere" step waarschijnlijk niet eens van een luxe, betere of duurdere step kan onderscheiden als er glitterstickers op die "mindere" step zitten.
Uhm jij begint over verwend in combinatie met de nieuwe fiets :D

Ik denk dat we een andere definitie van verwend hebben. Verwend is niet het krijgen van nieuwe spullen maar op het neerkijken op anderen en verwachten dat je altijd maar nieuw spul krijgt.

Daarom snap ik echt niet wat je bedoelt met de zin “Je hebt zelf een nieuwe fiets voor je kind gekocht, en dan vraag je waarom anderen niets goed genoeg vinden?”

Het gaat om de reactie van dat andere kind die blijkbaar neerkijkt op een oude step. En ja, dat vind ik verwend. Een nieuwe fiets krijgen maakt je toch niet per definitie verwend :? Net als die nieuwe step. Zolang je anderen in hun waarde laat en de waarde kent van nieuw versus tweedehands (dat dat ook prima is) dan is het geen probleem.

Maar goed, mijn kind is nog geen 4 dus geen idee hoe de belevingswereld dan is. Maar als Aapie zoiets tegen een ander kind zegt zou ik dat wel corrigeren, net als de juf dat deed.
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')