abonnement Unibet Coolblue
pi_209178936
Binnenkort komt er een laadpaal bij mijn huis en daarvoor moet de meterkast uitgebreid worden.
Bestaande hager kasten zijn vrijwel vol dus ik wil er een derde bij hebben. (aansluiting is 3x25A)
Zoiets:


De spullen voor de laadpaal kan ik nog wel bedenken maar ik heb geen idee wat er voor het aansluiten van PV nodig is.
Stel je hebt 20 panelen op je dak wat moet je dan in de meterkast opnemen?
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_209179281
Je wil het toch niet zelf doen hé? (mag ik hopen)

Je vraag is veel complexer, dus dat zal je dan moeten laten berekenen, een beetje installateur kan dat wel.

Je hebt te maken met hoeveel ampere, hoeveel wp's, afstand, en weet ik veel wat (niet mijn expertise).
Just say hi!
pi_209179567
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 21:39 schreef quo_ het volgende:
Binnenkort komt er een laadpaal bij mijn huis en daarvoor moet de meterkast uitgebreid worden.
Bestaande hager kasten zijn vrijwel vol dus ik wil er een derde bij hebben. (aansluiting is 3x25A)
Zoiets:
[ afbeelding ]

De spullen voor de laadpaal kan ik nog wel bedenken maar ik heb geen idee wat er voor het aansluiten van PV nodig is.
Stel je hebt 20 panelen op je dak wat moet je dan in de meterkast opnemen?
Werkschakelaar bij de omvormer.

Automaat + aardlekschakelaar of een aardlekautomaat (dus combi van beiden) in je meterkast.

En na een intensieve discussie in het PV-topic (@Makrolon) kwamen we er op uit dat dit het veiligste aansluitschema is voor een omvormer in de meterkast (waarbij je het in gedachten dan moet aanpassen voor 3-fase in jouw geval):



[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 16-05-2023 22:39:29 ]
pi_209179612
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 22:04 schreef Chandler het volgende:
Je wil het toch niet zelf doen hé? (mag ik hopen)

Je vraag is veel complexer, dus dat zal je dan moeten laten berekenen, een beetje installateur kan dat wel.

Je hebt te maken met hoeveel ampere, hoeveel wp's, afstand, en weet ik veel wat (niet mijn expertise).
Valt wel mee op zich.

Met 20 panelen zal je een 20x 350Wp = 7 of 8kW omvormer hebben en dus op 3-fasen.

Dus dan kan je prima toe met een 16A automaat (voor 3-fasen).

De omvormer zelf is leidend voor het afzekeren, hoeveel panelen je hebt staat daar los van. De paneln moeten alleen maar binnen de specificaties in de datasheet van je omvormer blijven.
pi_209179640
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 22:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Werkschakelaar bij de omvormer.

Automaat + aardlekschakelaar of een aardlekautomaat (dus combi van beiden) in je meterkast.

En na een intensieve discussie in het PV-topic kwamen we er op uit dat dit het veiligste aansluitschema is voor een omvormer in de meterkast (waarbij je het in gedachten dan moet aanpassen voor 3-fase in jouw geval):

[ afbeelding ]
Dus de PV aansluiten op een gewone schakelaar/aardlek.

Maar waarom in dit schema de 40A zekering na de hoofdschakelaar?
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_209179666
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 22:40 schreef quo_ het volgende:

[..]
Dus de PV aansluiten op een gewone schakelaar/aardlek.

Maar waarom in dit schema de 40A zekering na de hoofdschakelaar?
Omdat je in theorie anders meer dan 40A door de meterkast kan krijgen door de invoeding van de omvormer.
@Makrolon wees me hier op.

In jouw geval zou dat dan een 3x25A zijn.

Mijn meterkast is dus niet optimaal aangesloten, bij mij zit het zonder die extra automaat.



Werkschakelaar niet vergeten:





En uiteraard de aarding / vereffening:

pi_209179700
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 22:04 schreef Chandler het volgende:
Je wil het toch niet zelf doen hé? (mag ik hopen)

Je vraag is veel complexer, dus dat zal je dan moeten laten berekenen, een beetje installateur kan dat wel.

Je hebt te maken met hoeveel ampere, hoeveel wp's, afstand, en weet ik veel wat (niet mijn expertise).
De meterkast laat ik aanleggen door de plaatselijke installateur omdat ik voorrang geef aan kwaliteit en degelijkheid van zowel het ontwerp als de montage. Een lage prijs komt voor mij op de allerlaatste plaats.

Ik laat de aanpassingen bewust niet over aan de leverancier van een laadpaal of later eventuele PV. In de hele keten van aanbieders wil namelijk iedereen geld verdienen en de installatie moet dan uiteindelijk voor een appel en een ei. Natuurlijk zitten daar desondanks wel vaklui tussen maar het risico op knurften die in heel weinig tijd wat moet fabrieken is mij te groot. Voor je het weet hangt de meterkast vol met vage losse kastjes van op dat moment het goedkoopste merk. (kijk het meterkast topic er maar op na)
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_209179780
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 22:48 schreef quo_ het volgende:

[..]
De meterkast laat ik aanleggen door de plaatselijke installateur omdat ik voorrang geef aan kwaliteit en degelijkheid van zowel het ontwerp als de montage. Een lage prijs komt voor mij op de allerlaatste plaats.

Ik laat de aanpassingen bewust niet over aan de leverancier van een laadpaal of later eventuele PV. In de hele keten van aanbieders wil namelijk iedereen geld verdienen en de installatie moet dan uiteindelijk voor een appel en een ei. Natuurlijk zitten daar desondanks wel vaklui tussen maar het risico op knurften die in heel weinig tijd wat moet fabrieken is mij te groot. Voor je het weet hangt de meterkast vol met vage losse kastjes van op dat moment het goedkoopste merk. (kijk het meterkast topic er maar op na)
PV, warmtepomp en meterkast zijn hier allemaal door dezelfde persoon gedaan in 2018.
Dus geen gerommel ;)
pi_209179783
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 22:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Omdat je in theorie anders meer dan 40A door de meterkast kan krijgen door de invoeding van de omvormer.
@:Makrolon wees me hier op.

In jouw geval zou dat dan een 3x25A zijn.

Mijn meterkast is dus niet optimaal aangesloten, bij mij zit het zonder die extra automaat.

[ afbeelding ]

Werkschakelaar niet vergeten:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En uiteraard de aarding / vereffening:

[ afbeelding ]
Om van te smullen dit soort plaatjes !
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_209179799
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 22:56 schreef quo_ het volgende:

[..]
Om van te smullen dit soort plaatjes !
Ik vind het ook leuk spul.

Het enige wat ik zelf gedaan heb, is beide omvormers nog van wat actieve koeling voorzien:



Simpele W1209 thermostaat ($2 van Aliexpress) om het aan te sturen:



Temperatuursensor van die thermostaat met wat alu-tape op het koellichaam van de omvormer geplakt.
Dat zit al 5 jaar zonder problemen op z'n plek en de koeling werkt ook nog steeds prima.
Vorig jaar nog even een compressor erdoor gehaald, wat spinnenwebben weggeblazen ;)



En het schema:
  Moderator woensdag 17 mei 2023 @ 08:36:36 #11
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_209181149
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 22:48 schreef quo_ het volgende:
Ik laat de aanpassingen bewust niet over aan de leverancier van een laadpaal of later eventuele PV. In de hele keten van aanbieders wil namelijk iedereen geld verdienen en de installatie moet dan uiteindelijk voor een appel en een ei. Natuurlijk zitten daar desondanks wel vaklui tussen maar het risico op knurften die in heel weinig tijd wat moet fabrieken is mij te groot. Voor je het weet hangt de meterkast vol met vage losse kastjes van op dat moment het goedkoopste merk. (kijk het meterkast topic er maar op na)
Dat heb je goed, vaak pakt men ook gewoon de goedkoopst mogelijke (spanningsafhankelijke) automaat en dito kastje en word dat letterlijk ergens bij aan geknutseld daar waar plek is. :{
pi_209181188
Waarom zou je dit in godsnaam allemaal willen. Moet je nou eens kijken wat een apparatuur en bijbehorende miieuvervuiling. Wat een geldverkwistende waanzin.
pi_209181298
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 21:39 schreef quo_ het volgende:
Binnenkort komt er een laadpaal bij mijn huis en daarvoor moet de meterkast uitgebreid worden.
Bestaande hager kasten zijn vrijwel vol dus ik wil er een derde bij hebben. (aansluiting is 3x25A)
Zoiets:
[ afbeelding ]

De spullen voor de laadpaal kan ik nog wel bedenken maar ik heb geen idee wat er voor het aansluiten van PV nodig is.
Stel je hebt 20 panelen op je dak wat moet je dan in de meterkast opnemen?
Heb je micro-omvormers of een omvormer voor je panelen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209181304
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 08:40 schreef B4llistic het volgende:
Waarom zou je dit in godsnaam allemaal willen. Moet je nou eens kijken wat een apparatuur en bijbehorende miieuvervuiling.
Wel grappig dat mensen probleemloos auto's, computers, laptops, wasmachines, wasdrogers, vaatwassers, mobieltjes, bloembollen, TV's, etc. kopen en daar vrijwel nooit het "milieuvervuiling" argument gebruikt wordt.

Maar op het moment dat je iets doet om minder energie te verbruiken en minder CO2 uit te stoten, dan telt het milieu ineens als argument voor je aanschaf.

Zo 1x per 1-2 maanden kom jij dit weer melden in een random topic, het went.

quote:
Wat een geldverkwistende waanzin.
Ik ben in 2018 van een energierekening van + ¤185 per maand (en dat was nog in de tijd dat aardgas ¤0,65 per m3 en stroom ¤0,22 per kWh was) naar een negatieve energierekening van - ¤55 gegaan.

Geen geld verkwist, het scheelt me ieder jaar weer ¤2.880 en (en dan hou ik nog geen rekening met de prijsverhogingen).
  Moderator woensdag 17 mei 2023 @ 09:04:05 #15
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_209181413
@TheFreshPrince

In zijn geval hoort een auto in ieder geval niet bij geld verkwistende onzin.
Dan koopt ie gewoon een 150 pk benzine slurpende BMW.

quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 21:27 schreef B4llistic het volgende:
Ik heb een leuke BMW 335i Touring beschikbaar. Die checkt zeker de snelheids vinkjes aan :)
Maar @B4llistic, je hoeft niet te reageren in ieder topic dat je niet zint *)
pi_209181462
Overigens is het gewoon hobby voor me.

M'n moeder huurt m'n 2e woning (hoekwoning uit 1972) en die woning wordt dit jaar ook gasloos.
Voorgaande jaren al HR++ glas in gekomen, 20 zonnepanelen (10 op zuid, 10 op noord), een inductiekookplaat, radiatoren vervangen door Jaga (en aanbouw heeft al vloerverwarming).

En deze zomer komt de warmtepomp (8kW Mitsubishi) er in en gaat het gas eruit.

Huur blijft hetzelfde, dus mij levert het niets op.

En wat levert dat op, 10 op noord en 10 op zuid (op een dak met 18 graden helling)?
Dit: https://pvoutput.org/aggregate.jsp?id=70798&sid=89771&t=y
pi_209181664
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 09:04 schreef Vonkenboer het volgende:
@:TheFreshPrince

In zijn geval hoort een auto in ieder geval niet bij geld verkwistende onzin.
Dan koopt ie gewoon een 150 pk benzine slurpende BMW.
[..]
Maar @:B4llistic, je hoeft niet te reageren in ieder topic dat je niet zint *)
Hijstaatbij mij op mijn negeer lijstje
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209181720
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 22:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Omdat je in theorie anders meer dan 40A door de meterkast kan krijgen door de invoeding van de omvormer.
@:Makrolon wees me hier op.
Niet met een 3x25A aansluiting en ~9kW PV op een 3-fasen omvormer. 25A + ~13A blijft onder de 40A.
pi_209181791
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 09:36 schreef XanderH het volgende:

[..]
Niet met een 3x25A aansluiting en ~9kW PV op een 3-fasen omvormer. 25A + ~13A blijft onder de 40A.
Daar heb je wel een goed punt denk ik. We keken toen naar een 1-fase scenario.

Die extra automaat zou dan kunnen vervallen.
Evengoed natuurlijk invoeden met eigen aardlekschakelaar en niet op een bestaande groep.
pi_209183344
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 08:52 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Heb je micro-omvormers of een omvormer voor je panelen?
Ik heb nog geen panelen en dus ook geen omvormer(s)
Maar ik probeer qua ruimte en layout voorbereid te zijn op het moment dat ik ze wel zou willen plaatsen.
De voorzieningen in de meterkast blijken echter behoorlijk simpel te zijn. De hager kast die ik in gedachten heb om bij te plaatsen biedt ruimte zat lijkt mij..

Maar maakt het voor de meterkast iets uit of je meerdere kleine omvormers hebt of één grote ?
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_209183683
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 22:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik vind het ook leuk spul.

Het enige wat ik zelf gedaan heb, is beide omvormers nog van wat actieve koeling voorzien:

[ afbeelding ]

Simpele W1209 thermostaat ($2 van Aliexpress) om het aan te sturen:

[ afbeelding ]

Temperatuursensor van die thermostaat met wat alu-tape op het koellichaam van de omvormer geplakt.
Dat zit al 5 jaar zonder problemen op z'n plek en de koeling werkt ook nog steeds prima.
Vorig jaar nog even een compressor erdoor gehaald, wat spinnenwebben weggeblazen ;)

[ afbeelding ]

En het schema:
[ afbeelding ]
Mooi idee en het ziet er echt keurig uit! Wat voor een ventilators heb je daarvoor gekocht? M'n ouders zijn na jarenlang aandringen nu ook warm aan het lopen voor verduurzaming, ze hebben sinds afgelopen vrijdag 22 panelen op het dak liggen. Ik zat er ook al aan te denken de omvormer extra te koelen, en dit vind ik wel goede oplossing.
pi_209183841
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2023 12:38 schreef J.B. het volgende:

[..]
Mooi idee en het ziet er echt keurig uit! Wat voor een ventilators heb je daarvoor gekocht? M'n ouders zijn na jarenlang aandringen nu ook warm aan het lopen voor verduurzaming, ze hebben sinds afgelopen vrijdag 22 panelen op het dak liggen. Ik zat er ook al aan te denken de omvormer extra te koelen, en dit vind ik wel goede oplossing.
Dit zijn 92mm computerfans, 12 volt.
In principe kan ieder formaat, afhankelijk van de ruimte die je hebt.
En daar dan wat "fan guards" voor mee besteld, zodat je niet je vingers in de fan kan krijgen.

In overleg met m'n installateur heeft hij de omvormers iets verder van de muur gehangen.
Daarvoor gewoon aluminium montagerails van zonnepanelen gebruikt (40mm).
Daardoor kon ik wat grotere fans gebruiken.
pi_209184131
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 12:07 schreef quo_ het volgende:
Maar maakt het voor de meterkast iets uit of je meerdere kleine omvormers hebt of één grote ?
Dat zou kunnen. Stel dat je een Enphase systeem met micro-omvormers neemt dan komen daar nog allerlei componenten bij voor in de groepenkast en/of meterkast (Q Relay, Envoy, mogelijk nog stroomtransformatoren in de groepenkast.
  woensdag 17 mei 2023 @ 16:47:09 #24
332676 OkkieTrooy
Het leven is geen krentenbol
pi_209186506
Even een klein puntje van aandacht. Ik zie dergelijke configuraties haast dagelijks voorbij komen in mijn werk bij een grote netbeheerder. De ervaring leert wel dat een aansluiting 3x25A in combinatie met een warmtepomp en laadpaal zelden fatsoenlijk werkt. Nu weet ik niet welke netbeheerder je hebt en of je automaten hebt als hoofdzekering, maar anders heb je de storingsdienst nog weleens nodig. Meestal draait het uit op een verzwaring naar 3x35 bij draaizekeringen, of 3x40A bij automaten. Het is in netbeheerkosten wel aanzienlijk duurder, maar vaak onvermijdelijk.
Waar de schakeling rookt, loopt de meeste stroom.
pi_209187175
@OkkieTrooy Daar hebben ze laadpalen met loadbalancing voor bedacht toch? Die hoef je eigenlijk niet meer mee te rekenen aangezien ze alleen laden als daar ruimte voor is.
pi_209187307
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 17:35 schreef XanderH het volgende:
@:OkkieTrooy Daar hebben ze laadpalen met loadbalancing voor bedacht toch? Die hoef je eigenlijk niet meer mee te rekenen aangezien ze alleen laden als daar ruimte voor is.
Klopt, bijna iedere fatsoenlijke laadpaal kan de P1 meter uitlezen (of desnoods met een stroomklem) en op die manier z'n laadstroom aanpassen aan wat er beschikbaar is.

Als je 2 EV's moet laden wordt het wel wat spannend, vooral als je met beiden iedere dag lange ritten maakt.

Daarom loont het ook om een goede kwaliteit warmtepomp te kiezen die niet hoeft te vertrouwen op elektrische elementen als het koud wordt. Die van mij (14kW Zubadan) trekt op vol vermogen als het heel koud is zo'n 7kW (dus 2,3kW per fase) maar hij is sinds 2019 begrensd op 50% vermogen dus dat houdt wel op met 3,5kW nu als het hard vriest en hij warm water moet maken. Op normale winterdagen schommelt het tussen de 1,1 en 2,3kW als hij draait, dus afgerond zo'n 400 tot 800Watt per fase.

Als je beseft dat je 17,25kW beschikbaar hebt met 3x 25A dan kan ik dus met gemak nog een auto laden.

Ga je spelen met doorstroomverwarmers of Nefit warmtepompen met 3x 3kW elektrische elementen, ja, dan kan je wel in de problemen komen met 3x 25A.
  woensdag 17 mei 2023 @ 17:55:29 #27
332676 OkkieTrooy
Het leven is geen krentenbol
pi_209187349
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 17:35 schreef XanderH het volgende:
@:OkkieTrooy Daar hebben ze laadpalen met loadbalancing voor bedacht toch? Die hoef je eigenlijk niet meer mee te rekenen aangezien ze alleen laden als daar ruimte voor is.
Dat klopt, maar dat lijkt nog niet de standaard, geen idee waarom. Probleem is vaak dat de warmtepomp in de winter constant dusdanig veel vraagt dat ook bij gebalanceerd laden er van laden nauwelijks iets terecht komt. De warmtepomp moet vooral in de nacht aan de bak en juist dan wordt ook de auto geladen. Op het moment dat de zonnepanelen niks doen. Overdag precies tegengesteld, veel aanbod van zonnepanelen energie, maar te weinig vraag. Dat pompt de netspanning omhoog tot gemakkelijk 250V. We zullen de komende jaren voor vraagstukken komen te staan hoe dit nog te handelen valt. Zonnepanelen lijken mooi, maar voor ons als netbeheerder is het een ramp.
Waar de schakeling rookt, loopt de meeste stroom.
pi_209187558
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 17:55 schreef OkkieTrooy het volgende:

[..]
Dat klopt, maar dat lijkt nog niet de standaard, geen idee waarom. Probleem is vaak dat de warmtepomp in de winter constant dusdanig veel vraagt dat ook bij gebalanceerd laden er van laden nauwelijks iets terecht komt. De warmtepomp moet vooral in de nacht aan de bak en juist dan wordt ook de auto geladen.
Wat denk je dat een 8kW of 14kW warmtepomp aan vermogen trekt als het koud wordt?

quote:
Op het moment dat de zonnepanelen niks doen. Overdag precies tegengesteld, veel aanbod van zonnepanelen energie, maar te weinig vraag. Dat pompt de netspanning omhoog tot gemakkelijk 250V.
Dat klopt maar als de netspanning hoog is, is het juist verstandig om je auto te gaan laden, dan daalt deze weer iets. Dat is geen argument tegen het laden.

quote:
We zullen de komende jaren voor vraagstukken komen te staan hoe dit nog te handelen valt. Zonnepanelen lijken mooi, maar voor ons als netbeheerder is het een ramp.
Er is jarenlang onvoldoende geïnvesteerd in het stroomnet en daardoor zijn er gebieden waar knelpunten zijn nu.
Hier in de wijk gaat het vooralsnog prima.
  woensdag 17 mei 2023 @ 19:01:15 #29
332676 OkkieTrooy
Het leven is geen krentenbol
pi_209188059
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 18:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wat denk je dat een 8kW of 14kW warmtepomp aan vermogen trekt als het koud wordt?
[..]
Dat klopt maar als de netspanning hoog is, is het juist verstandig om je auto te gaan laden, dan daalt deze weer iets. Dat is geen argument tegen het laden.
[..]
Er is jarenlang onvoldoende geïnvesteerd in het stroomnet en daardoor zijn er gebieden waar knelpunten zijn nu.
Hier in de wijk gaat het vooralsnog prima.
Dat er jarenlang niet in geïnvesteerd is, ben ik het mee oneens. Men wil alleen een mega verbouwing in een te korte tijd. In het buitengebied hebben we nog delen 3kV netten liggen. Dit voldeed altijd prima. Dan komt de overheid met een campagne dat de energietransitie doorgevoerd moet worden, maar niemand die exact weet hoe of wat. Aan het einde van het vergaderen volgt de opdracht dat zo'n beetje het hele elektriciteitsnet in 10 jaar herbouwd moet worden. Waanzin, maar dat is trouwens die hele transitie.
Waar de schakeling rookt, loopt de meeste stroom.
pi_209198131
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 16:47 schreef OkkieTrooy het volgende:
Even een klein puntje van aandacht. Ik zie dergelijke configuraties haast dagelijks voorbij komen in mijn werk bij een grote netbeheerder. De ervaring leert wel dat een aansluiting 3x25A in combinatie met een warmtepomp en laadpaal zelden fatsoenlijk werkt. Nu weet ik niet welke netbeheerder je hebt en of je automaten hebt als hoofdzekering, maar anders heb je de storingsdienst nog weleens nodig. Meestal draait het uit op een verzwaring naar 3x35 bij draaizekeringen, of 3x40A bij automaten. Het is in netbeheerkosten wel aanzienlijk duurder, maar vaak onvermijdelijk.
Dat komt omdat jij alleen bij de mensen komt waar t niet voor elkaar is.

Ik plaats laadpalen en het is in t geval van een huishouden op een aansluiting echt nooit nodig hoger dan 3x25 te gaan.

Of mensen moeten t hele huis met cop1 verwarmen oid, maar dat moet je sowieso niet willen.
  donderdag 18 mei 2023 @ 19:03:51 #31
332676 OkkieTrooy
Het leven is geen krentenbol
pi_209198843
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 17:58 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Dat komt omdat jij alleen bij de mensen komt waar t niet voor elkaar is.

Ik plaats laadpalen en het is in t geval van een huishouden op een aansluiting echt nooit nodig hoger dan 3x25 te gaan.

Of mensen moeten t hele huis met cop1 verwarmen oid, maar dat moet je sowieso niet willen.
Eerlijk is eerlijk, wij bemoeien ons inderdaad niet met de klantinstallatie. Ik heb mijn storingsdienst pas gehad, maar met een paar weken tref ik ze wel weer. De warmtepompen zullen nu veel minder doen, maar ik zal voortaan eens wat dieper kijken naar de belasting per fase, mits ik geen 4 problemen in de wachtrij heb staan. Ik bedoel dan wel warmtepomp+laadpaal en alles verder ook elektrisch. Veruit de meerderheid met kapotte hoofdzekeringen deze winter waren huishoudens met een te dikke gasrekening die overstapten op elektrische kachels. Soms zelfs i.c.m. de warmtepomp die het niet kon bijbenen (al zal dat wel een andere oorzaak hebben)

[ Bericht 7% gewijzigd door OkkieTrooy op 18-05-2023 19:19:53 ]
Waar de schakeling rookt, loopt de meeste stroom.
pi_209440186
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 17:58 schreef Makrolon het volgende:

Ik plaats laadpalen en het is in t geval van een huishouden op een aansluiting echt nooit nodig hoger dan 3x25 te gaan.

Mijn klusje is ingepland bij de installateur.

Nu verder met de laadpaal. Welk fabrikaat zou je aanbevelen? En heb je ervaring met Cube ?
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_209440481
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 11:06 schreef quo_ het volgende:

[..]
Mijn klusje is ingepland bij de installateur.

Nu verder met de laadpaal. Welk fabrikaat zou je aanbevelen? En heb je ervaring met Cube ?
Zakelijk heb ik Alfen palen genomen met loadbalancing omdat dat toch het beste lijkt te werken. Heb je echter geen backend en dergelijke nodig dan kun je goedkoper uit zijn met anderen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_209440514
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 19:01 schreef OkkieTrooy het volgende:

[..]
Dat er jarenlang niet in geïnvesteerd is, ben ik het mee oneens. Men wil alleen een mega verbouwing in een te korte tijd. In het buitengebied hebben we nog delen 3kV netten liggen. Dit voldeed altijd prima. Dan komt de overheid met een campagne dat de energietransitie doorgevoerd moet worden, maar niemand die exact weet hoe of wat. Aan het einde van het vergaderen volgt de opdracht dat zo'n beetje het hele elektriciteitsnet in 10 jaar herbouwd moet worden. Waanzin, maar dat is trouwens die hele transitie.
Er moet zoveel vanuit de overheid. Moeten is niet gelijk aan doen.
Ze kunnen moeten tot ze een ons wegen. Op mijn werk komt ook veel moeten vanuit de overheid.
Mijn eerste gesprek is altijd: dat gaat niet gebeuren punt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209440873
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 11:06 schreef quo_ het volgende:

[..]
Mijn klusje is ingepland bij de installateur.

Nu verder met de laadpaal. Welk fabrikaat zou je aanbevelen? En heb je ervaring met Cube ?
Zelf heb ik wel interesse bij een Zappi V2.1 laadpaal voor m'n toekomstige EV.
pi_209441574
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 22:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Omdat je in theorie anders meer dan 40A door de meterkast kan krijgen door de invoeding van de omvormer.
@:Makrolon wees me hier op.

In jouw geval zou dat dan een 3x25A zijn.

Mijn meterkast is dus niet optimaal aangesloten, bij mij zit het zonder die extra automaat.

[ afbeelding ]

Werkschakelaar niet vergeten:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En uiteraard de aarding / vereffening:

[ afbeelding ]
Dit soort meterkastporno wil straks ook. Wel nog 1 vraag: waarom al die losse meters wanneer je dat ook kan integreren in Home assistant.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_209441874
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 13:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dit soort meterkastporno wil straks ook. Wel nog 1 vraag: waarom al die losse meters wanneer je dat ook kan integreren in Home assistant.
Ik lees ze uit met een Raspi met Domoticz.
In 2018 een prima oplossing die ik op dat moment kende en het werkt 5 jaar later ook nog ;)
pi_209442002
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2023 13:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik lees ze uit met een Raspi met Domoticz.
In 2018 een prima oplossing die ik op dat moment kende en het werkt 5 jaar later ook nog ;)
Dat zijn draadloze hagermeters of hoe koppel je die dingen?

Domoticz heb ik ook gebruikt maar dat was vaak toch wel echt pionieren.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_209442181
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 14:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dat zijn draadloze hagermeters of hoe koppel je die dingen?

Domoticz heb ik ook gebruikt maar dat was vaak toch wel echt pionieren.
USB S0 puls lezer met 5 ingangen.
Per meter (4 in totaal) een afgeschermde 2-aderige kabel die de meterkast in gaat.



abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')