abonnement Unibet Coolblue
pi_209173153
Ramadan drukt eindexamenscore: ‘Oplossing zou anders plannen van toetsweken zijn’

Als de ramadan en schoolexamens samenvallen, scoren scholieren met een moslimachtergrond aanzienlijk slechter. Dat blijkt uit een studie van de Erasmus Universiteit. Een mogelijke oplossing zou volgens de onderzoekers het aanpassen van de examenplanning zijn.



Het komt af en toe voor dat de ramadan en de eindexamens tegelijkertijd zijn en dan halen vastende leerlingen gemiddeld slechtere resultaten. ,,Terwijl de eindexamens meetmomenten zijn die effect hebben op de rest van hun leven’’, zegt onderzoeker Kyra Hanemaaijer.

‘Niet ‘s ochtends’
‘Schokkend’, noemen de onderzoekers de uitkomsten. Zij adviseren om examens en andere toetsen zo te plannen dat ze ‘niet overlappen met religieuze plichten zoals de ramadan’. En anders de examens niet ’s ochtends vroeg te houden. Volgens Hanemaaijer zouden de onderzoeksuitkomsten ook een boodschap kunnen zijn voor de moslimgemeenschap.

Tijdens de ramadan eten en drinken moslims niet tussen zonsopgang en zonsondergang. De islam staat uitzonderingen toe: jonge kinderen en zieken hoeven niet mee te doen, evenals zwangere vrouwen en mensen die zware lichamelijke inspanning moeten leveren. Moslims maken zelf de afweging of dit voor hen geldt. Conservatieve moslims zien het afzien van vasten als een ernstige zonde, terwijl vrijzinniger gelovigen die ruimte wel bieden.
https://www.bndestem.nl/h(...)weken-zijn~a4bcf90d/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_209173206
Of je past je religieuze rituelen aan, aan het land waarin je woont.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 dinsdag 16 mei 2023 @ 13:17:24 #3
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_209173209
Heel vervelend hoor, maar dan sla je ramadan maar een jaar over.

Beetje klaar met dat eenrichtingsverkeer, zeker als het ook nog eens niet nodig is.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_209173266
Ik snap sowieso niet waarom je als examenleerling er vrijwillig voor zou kiezen om net dan te gaan vasten.
Zoals die onderzoeker al terecht concludeerde hebben die examens gevolgen voor de rest van je leven.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Moderator dinsdag 16 mei 2023 @ 13:22:06 #5
5428 crew  miss_sly
pi_209173278
Is het niet zo dat als de ramadan op dat moment voor jou niet mogelijk is (denk aan zwangere vrouwen) dat je dan op een later tijdstip mag inhalen? Of met betalen van een bepaald bedrag je verplichting voor dat jaar kunt afkopen?

Examens lijken me echt een goed moment om het even uit te stellen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_209173304
quote:
Zij adviseren om examens en andere toetsen zo te plannen dat ze ‘niet overlappen met religieuze plichten zoals de ramadan’.
Is helemaal geen plicht.
pi_209173305
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 13:22 schreef miss_sly het volgende:
Is het niet zo dat als de ramadan op dat moment voor jou niet mogelijk is (denk aan zwangere vrouwen) dat je dan op een later tijdstip mag inhalen? Of met betalen van een bepaald bedrag je verplichting voor dat jaar kunt afkopen?

Examens lijken me echt een goed moment om het even uit te stellen.
Dat klopt. Alleen moslims die heel streng in de leer zijn verplichten zich om dan toch te moeten vasten. Maar volgens die onderzoekers is dat blijkbaar een groot probleem in Nederland.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  dinsdag 16 mei 2023 @ 13:24:30 #8
117098 Hathor
Effe niet
pi_209173312
Kan me er zo weinig bij voorstellen, ik presteerde altijd het best op een lege maag. Met een volle maag werd ik altijd loom en kon me minder goed concentreren.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  dinsdag 16 mei 2023 @ 13:26:07 #9
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209173332
Nee.

Islam dient zich aan te passen naar het land waar het in zit. Examens aanpassen aan de ramadan doe je maar in Noord Afrika of Midden Oosten.

En anders doe je het maar overnieuw.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_209173333
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 13:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Dat klopt. Alleen moslims die heel streng in de leer zijn verplichten zich om dan toch te moeten vasten. Maar volgens die onderzoekers is dat blijkbaar een groot probleem in Nederland.
En nu al hun zin geven door aan te passen maakt het in de toekomst alleen maar erger.

Dan is minder presteren op het werk ook ineens toegestaan want het is ramadan etc. Dan word ramadan ineens overal een excuus voor.
  dinsdag 16 mei 2023 @ 13:27:06 #11
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209173355
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 13:17 schreef Straatcommando. het volgende:
Heel vervelend hoor, maar dan sla je ramadan maar een jaar over.

Beetje klaar met dat eenrichtingsverkeer, zeker als het ook nog eens niet nodig is.
Helemaal niet vervelend. Puur eigen keuze om in sprookjes te geloven.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_209173364
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 13:26 schreef descon het volgende:

[..]
Dan is minder presteren op het werk ook ineens toegestaan want het is ramadan etc. Dan word ramadan ineens overal een excuus voor.
NWS / KNVB introduceert pauze voor vastende spelers tijdens ramadan
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_209173376
Of je past de Ramadan aan en deelt examenkandidaten in bij de mensen die ziek zijn. Want zieken kunnen/mogen niet vasten.
Google is your friend, abuse your friends
pi_209173394
Ja en leerlingen waarvan hun vriendinnetje het net heeft uitgemaakt, waarvan de ouders in scheiding liggen, die op dat moment verkouden zijn, of die op andere wijze lichamelijk of geestelijk tijdelijk niet optimaal functioneren, die zullen ook slechter scoren dan ze op een ander tijdstip zouden doen.

Iedereen zijn eigen examenmoment laten kiezen dan maar?

quote:
‘Schokkend’, noemen de onderzoekers de uitkomsten.
:') Gewoon een bevinding die sowieso nogal voor de hand ligt, maar ja het betreft hier een tot zielig gemaakte minderheidsgroep, dus ach en wee en schokkend enzo.
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 16 mei 2023 @ 13:33:14 #15
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_209173432
We hebben toch ook christelijke feestdagen? Waarom niet ook rekening houden met andere feestdagen?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 16 mei 2023 @ 13:34:02 #16
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_209173442
Wat moet er aan aangepast worden dan bij christelijke feestdagen? dan zijn er geen examens.
  dinsdag 16 mei 2023 @ 13:34:30 #17
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209173449
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 13:22 schreef miss_sly het volgende:
Is het niet zo dat als de ramadan op dat moment voor jou niet mogelijk is (denk aan zwangere vrouwen) dat je dan op een later tijdstip mag inhalen? Of met betalen van een bepaald bedrag je verplichting voor dat jaar kunt afkopen?

Examens lijken me echt een goed moment om het even uit te stellen.
Verschilt per gemeenschap. Ik heb een paar jaar geleden in mijn klas 2 islamitische leerlingen gehad waarvan de ene van zijn imam vrijstelling kreeg tijdens de examens en dat later mocht inhalen, en de ander juist niet.

Overigens: de komende dertig jaar vallen de eindexamens toch niet samen met de ramadan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_209173473
Beter het schema aanpassen, anders gaan ze naar de hel.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  dinsdag 16 mei 2023 @ 13:37:06 #19
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209173483
quote:
84s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 13:33 schreef Starhopper het volgende:
We hebben toch ook christelijke feestdagen? Waarom niet ook rekening houden met andere feestdagen?
Omdat die, carnaval uitgezonderd, geen invloed hebben op je concentratie bij het examen. Bovendien zijn ze in principe al vrij.

Overigens mag een islamitische leerling tijdens het suikerfeest vrijvragen - ook als er op die dag een (school)examen is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_209173489
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 13:26 schreef Red_85 het volgende:
Islam dient zich aan te passen naar het land waar het in zit.
"Islam says no".
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
  Moderator dinsdag 16 mei 2023 @ 13:37:32 #21
5428 crew  miss_sly
pi_209173490
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 13:34 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Verschilt per gemeenschap. Ik heb een paar jaar geleden in mijn klas 2 islamitische leerlingen gehad waarvan de ene van zijn imam vrijstelling kreeg tijdens de examens en dat later mocht inhalen, en de ander juist niet.

Overigens: de komende dertig jaar vallen de eindexamens toch niet samen met de ramadan.
Ja, dat laatste dacht ik oo. Het verwijdert zich voorlopig alleen maar verder er vandaan en het duurt wel weer even voor het samen zou vallen.

Da thet per gemeenschap verschilt zal net zo zijn als in de christelijke gemeenschap; de ene is wat strenger in de leer dan de andere.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_209173545
quote:
84s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 13:33 schreef Starhopper het volgende:
We hebben toch ook christelijke feestdagen? Waarom niet ook rekening houden met andere feestdagen?
Het gaat natuurlijk niet om een dag, maar om een maand ofzo.

Met Suikerfeest kun je wat mij betreft prima rekening houden, maar je kunt moeilijk de hele examenperiode een maand eerder plannen of de examens voor alle leerlingen pas na zonsondergang geven.
  dinsdag 16 mei 2023 @ 13:42:40 #23
338319 ZarB
Piña colada
pi_209173577
Ah, her geloof gaat weer eens boven alles. Snap ik wel, want heel belangrijk voor de toekomst en de samenleving _O_
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 16 mei 2023 @ 13:43:17 #24
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_209173592
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 13:34 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Verschilt per gemeenschap. Ik heb een paar jaar geleden in mijn klas 2 islamitische leerlingen gehad waarvan de ene van zijn imam vrijstelling kreeg tijdens de examens en dat later mocht inhalen, en de ander juist niet.

Overigens: de komende dertig jaar vallen de eindexamens toch niet samen met de ramadan.
:D

Klinkt als een probleem waar we tegen 2050 wellicht wel een oplossing voor hebben dan.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  dinsdag 16 mei 2023 @ 13:43:27 #25
338319 ZarB
Piña colada
pi_209173593
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2023 13:40 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Het gaat natuurlijk niet om een dag, maar om een maand ofzo.

Met Suikerfeest kun je wat mij betreft prima rekening houden, maar je kunt moeilijk de hele examenperiode een maand eerder plannen of de examens voor alle leerlingen pas na zonsondergang geven.
De leerlingen die ramadan doen 's nachts om 3 uur examen laten doen. ^O^
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')