Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.'s Werelds meest complete aanbod in fitnessspatiegebruik.nlapparaten, jawel! De marketing werkt, want Technogym is een van de Official/Technical Suppliers van Jumbo-Visma. Nou, interessant. Ben ik gewoon reclame aan het maken voor een bedrijf dat loopbanden en kettlebells maakt, ik vervloek Mauro Vegni. Op het terrein van Technogym Village staan enkele opvallende bouwwerken, het geld klotst hier overduidelijk tegen de plinten. Om te vieren dat ze met hun geld een aankomst in de Giro hebben kunnen kopen werd een van de gebouwen op het terrein roze gemaakt. Origineel, heeft nog nooit iemand eerder bedacht.
![technogym-village-pink_2.jpg]()
Technogym Village, ik vind dit denk ik nog erger dan die uit de kluiten gewassen slagerij waar de Vuelta altijd op bezoek komt. Laten we om deze vieze smaak weg te spoelen het dan toch maar even over Cesena hebben. Een stad in de regio Emilia-Romagna, samen met Forlì de hoofdstad van de provincie Forlì-Cesena. De stad ligt aan de rivier de Savio op vijftien kilometer van de Adriatische Zee. De plaatselijke economie draait vooral op de landbouw en de voedingsmiddelenindustrie. En loopt op banden, dus. De stad is officieel in de derde eeuw voor Christus ontstaan als Romeinse stad onder de naam Caesena. Waarschijnlijk werd deze plaats aan de voet van de Apennijnen daarvoor al bewoond door de Etrusken. Het hedendaagse Cesena heeft een compact stadscentrum. De hoofdstraat is de Corso Garibaldi, die een voortzetting van de historische Via Emilia is. In Cesena zijn diverse parken. Cesena bezit een van de drie nog bestaande 'kettingbibliotheken' met circa 300.000 boeken waarvan 1753 met de hand geschreven. Boh, een kettingbibliotheek. Cesena is verder natuurlijk vooral de plaats waar Marco Pantani werd geboren. Zijn Italiaanse wiki is precies op een manier die je niet vaak ziet: Marco Pantani werd geboren om 11:45 op 13 januari 1970 in het "Maurizio Bufalini" ziekenhuis in Cesena , de tweede zoon van Ferdinando Pantani, bekend als Paolo, en Tonina Belletti, die wraps en waterkers verkochten in een kiosk aan de kust van Cesenatico. Ieder jaar doet de organisatie een poging om een of meerdere ritten te koppelen aan Pantani, dit is er weer eentje. Overal waar Pantani is geweest zijn we in de Giro de afgelopen jaren ook geweest. Nu dus eens in zijn geboorteplaats, ofschoon hij verder opgroeide in Cesenatico, een stukje verderop aan de kust, maar in Cesenatico waren we een paar jaar geleden nog. Een passage in Cesena zelf is langer geleden, tijdens de editie van 2021 reden we nog wel even door de stad heen maar voor een aankomst moeten we helemaal terug naar 2008. Toen won Alessandro Bertolini vanuit de vlucht, solo. Een solo zagen we ook in 2004, toen kwam het absolute fenomeen Emanuele Sella hier ver voor de rest aan. Zijn eerste profzege in zijn eerste jaar als prof, later zou hij nog veel meer mooie dingen laten zien in de Giro. In de stad waar naast Marco Pantani ook Manuel Belletti werd geboren kwam vorig jaar de Giro voor vrouwen voorbij. Annemiek van Vleuten klopte Mavi Garcia in een sprintje, terwijl de rest van het peloton helemaal overhoop werd gereden. Enkele bezienswaardigheden in Cesena zijn het Rocca Malatestiana Cesena, een kasteel uit 1380, de Duomo Cesena, een 14de-eeuwse kathedraal, de Abbazia di Santa Maria del Monte, abdij van Santa Maria del Monte met Galleria dei dipinti antichi della Cassa di Risparmio di Cesena (geen idee wat hier staat), de brug Ponte Clemente uit 1732 over de rivier de Savio, het Teatro Alessandro Bonci, de Piazza del Popolo met fontein in 1591 gemaakt door Francesco Masini en het Palazzo Comunale di Cesena, gemeentehuis. Dat lijkt me wel weer meer dan genoeg. Of je moet willen weten dat de motorcoureur Nicky Hayden in een ziekenhuis in Cesena overleed nadat hij tijdens een rondje fietsen in de buurt van Rimini werd aangereden door een automobilist. Italië, waar iedere weg de gevaarlijkste is.
![Pizza_Masini_-_bird%27s_view.jpg]()
Het heeft er alle schijn van dat we te maken krijgen met een natte tijdrit. Al wil ik graag een slag om de arm houden, de afgelopen dagen heeft men meer regen voorspeld die dan uiteindelijk niet kwam opdagen. Toch lijkt het zo te zijn dat het vooral aan het begin van de middag stevig gaat regenen, waarna het later op de dag droger zal worden. Een potentiële ramp, want de tijdrit is toch behoorlijk technisch. Iedere bocht en iedere rotonde is met een een gevaar als je over natte Italiaanse wegen moet fietsen. Het zou richting het eind van de tijdrit kunnen opdrogen, wat in het voordeel zou zijn van de klassementsrenners, maar helemaal droog zal het wegdek vast niet meer worden als het tot 16:00 blijft druppelen. Naast de factor regen hebben we ook nog te maken met de factor wind. Gedurende de hele dag zal er een stevig briesje te voelen zijn, al zwakt het wellicht wat af richting het eind van de middag. Nog een extra nadeel voor de vroege starters derhalve. De wind komt uit het noordwesten en dat zorgt ervoor dat we in het eerste deel van de tijdrit vooral met tegenwind te maken hebben en dat daarna de wind vooral schuin tegen zal staan. Pas aan het eind staat de wind wat meer in de rug. Een lastige tijdrit wordt daardoor nog wat lastiger, bovendien is tegenwind een voordeel voor de meest aerodynamische renners. De topfavoriet, om er maar eentje te noemen. Een lastig dagje, zelfs met lekker weer, maar als de voorspellingen een beetje kloppen wordt het helemaal een enerverend geheel. Of we ditmaal daadwerkelijk met regen te maken krijgen gaan we meemaken vanaf 13:15, want dan staat Veljko Stojnic van Corratec als eerste aan het vertrek. Een minuut later start een ploeggenoot van hem, de mannen van Corratec doen wel uitstekende zaken als het gaat om het winnen van de zwarte trui. Cerny vertrekt om 13:39, dat is waarschijnlijk de eerste die een mooie richttijd neer kan zetten. Al vertrekken vrij snel na hem ook De Bod en Affini. Stefan Küng vertrekt om 15:18, daar moeten we wel even naar uitkijken. Daarna moeten we vooral veel geduld hebben, om 16:01 gaat Lennard Kämna van start en hij is voorlopig de nummer 10 van het klassement. Ze vertrekken na hem om de drie minuten, Leknessund begint om 16:28 als laatste aan de opdracht. In het onderstaande documentje kun je vanaf pagina 31 de volledige startvolgorde terugvinden.
https://mcusercontent.com(...)lia_2023_Stage_8.pdf![Rocca-Malatestiana-Cesena.jpg]()
Een tijdrit van 35 kilometer, voor hedendaagse begrippen is dat lang. Hij lijkt simpel, want we komen amper hoogteverschil tegen, maar makkelijk is anders. Het is toch een redelijk technische tijdrit, met onderweg de nodige bochten en rotondes. Een aantal daarvan zijn zelfs in droge omstandigheden link, als we met natte wegen te maken krijgen kun je er donder op zeggen dat er renners op hun smoel zullen gaan. Met de tegenwind in het eerste deel is indelen van levensbelang, al is het in zekere zin 35 kilometer lang tegenwind. Een ontzettend zware tijdrit gaat het worden, zeker zo aan het eind van de eerste week. Een tijdrit voor de absolute specialisten. Er gaat met minuten gesmeten worden, ben daar maar zeker van.
1. Evenepoel. Gaat afgetekend winnen. Hoe afgetekend, dat hangt een beetje af van het feit of hij daadwerkelijk last heeft van zijn eerdere valpartijen en of hij een beetje op een comfortabele manier zijn tijdritpositie kan innemen. Als hij weinig last heeft zal er geen maat op staan en wint hij met meer dan een minuut voorsprong op de tweede. De eerste tijdrit van deze ronde gaf wat dat betreft al een aardige indicatie. Nu gaat de
ajrokogel dan ook nog geholpen worden door de tegenwind, waar hij vanwege zijn positie op de fiets doorheen gaat klieven alsof het windstil is. Niets aan te doen, na het tikje van gisteren is het nu boeken toe.
2. Küng. Op gepaste afstand tweede, het leven van Stefan Küng.
3. Roglic. Zijn eerste tijdrit leek nergens op, wat deels te maken zou hebben dat hij er nog maar weinig op heeft kunnen trainen dit jaar. Dat zal nu niet ineens heel anders zijn, maar je hebt wel het gevoel dat hij zich in vorm aan het fietsen is. Met de benen van gisteren moet hij tijdens deze tijdrit beter voor de dag kunnen komen. Alsnog verliest ie minstens een minuut, maar ja.
4. Almeida. Werd derde in de openingstijdrit en toen deed Ganna nog mee. Als je het zo bekijkt zou hij nu zonder Ganna tweede moeten worden, maar dat gaat niet gebeuren. Wel een gemis dat Ganna er niet meer bij is, kutcorona.
5. Thomas. Al sluit ik niet uit dat hij op de grond eindigt. Mits hij op de fiets blijft zitten wel een gevaarlijke klant, waarbij ik het toch wel eindeloos verbazingwekkend vind dat hij nu ineens weer de topvorm te pakken heeft terwijl hij de rest van het jaar niet vooruit te branden was. Clownesk.