abonnement Unibet Coolblue
pi_209147091
Plaats hier bijzondere feitjes en statistieken van de puntenverdeling van het ESF 2023.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_209147110
Het meest opmerkelijke was waarschijnlijk dat winnaar Zweden bij het publiek geen enkele keer 12 punten ontving. Na Duncan's laagterecord van 2x douze points, is dit wel echt een unicum.

Zweden ontving wel 8x 10 punten. Het ontving ook van 36 van de 37 stemmende landen punten. Dat 37e land waar het publiek als enige Zweden geen punten gaf was....Finland.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_209147122
Australië won de tweede semi, voor Oostenrijk. In de finale waren de voorkeuren van het publiek heel anders. Gekweld door slechte startposities werd Australië bij het publiek 9e en Oostenrijk 10e, van de 10 landen die zich kwalificeerden uit de tweede semi.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_209147142
quote:
0s.gif [b]Op zondag 14 mei 2023 10:05 schreef Fred_B het volgende:

Zweden ontving wel 8x 10 punten. Het ontving ook van 36 van de 37 stemmende landen punten. Dat 37e land waar het publiek als enige Zweden geen punten gaf was....Finland.
En dat als buurland. Die hebben echt massaal afgesproken strategisch niet te stemmen 🤣

Verder moge duidelijk zijn dat publiek en jury behoorlijk uit elkaar lopen weer. Stel je voor dat de jury weer vervalt; dan vult het festival zich in rap tempo weer met fluitende dwergen e.d.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_209147143
Noorwegen werd als opener 6e in de eerste semi. In de finale had het een betere startpositie, en ondanks de betere competitie werden de Noren daarin 3e bij het publiek.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  Moderator zondag 14 mei 2023 @ 10:11:04 #6
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209147161
Weet niet helemaal wat ik verwacht had maar maar wel opvallend veel landen met minder dan 10 punten in halve finales, waaronder Nederland, maar ook Azerbeidzjan, Malta, Denemarken. En Roemenië en San Marino met 0 punten in de halve finale.
  Redactie Sport zondag 14 mei 2023 @ 10:12:24 #7
274204 crew  Mexicanobakker
pi_209147166
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 10:06 schreef Fred_B het volgende:
Australië won de tweede semi, voor Oostenrijk. In de finale waren de voorkeuren van het publiek heel anders. Gekweld door slechte startposities werd Australië bij het publiek 9e en Oostenrijk 10e, van de 10 landen die zich kwalificeerden uit de tweede semi.
Australië viel toch wel mee? Wel redelijk kort op Finland maar had erger gekund
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_209147170
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 10:11 schreef Momo het volgende:
Weet niet helemaal wat ik verwacht had maar maar wel opvallend veel landen met minder dan 10 punten in halve finales, waaronder Nederland, maar ook Azerbeidzjan, Malta, Denemarken. En Roemenië en San Marino met 0 punten in de halve finale.
Dat bloedbad in de onderste regionen is wel opvallend inderdaad. Het publiek is over heel Europa best eensgezind over wat ze echt helemaal niets vinden.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_209147176
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 10:12 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Australië viel toch wel mee? Wel redelijk kort op Finland maar had erger gekund
Als je wint, is het wel opvallend dat je beloond wordt met de tweede startpositie van je starthelft.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  Moderator zondag 14 mei 2023 @ 10:15:06 #10
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209147183
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 10:13 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Dat bloedbad in de onderste regionen is wel opvallend inderdaad. Het publiek is over heel Europa best eensgezind over wat ze echt helemaal niets vinden.
Ik had nog wel verwacht dat wij en ook een Malta en Denemarken enzo nog wel ten minste 20 punten hadden inderdaad. Roemenië en San Marino is dan weer geen verrassing eigenlijk, daar zat ook niks in.
pi_209147329
Puur gekeken door de ogen van een producer en door een prehistorische ESF bril zou het huidige lied inderdaad de terechte nummer 1 zijn. Maar in die context zou Nederland ook veel beter scoren en de finales hebben gehaald. Het lied van NL was geen hoogvlieger voor de nummer 1 positie maar er zit bij het ESF behoorlijk wat troep welke lauter hoog scoorde om de act of om onderling geknuffel tussen landen.
pi_209147347
Wel bijzonder hoe Cyprus een keer geen 12 punten kreeg van Griekenland.
Ben hier voor het songfestivalforum.
  zondag 14 mei 2023 @ 10:43:02 #13
181519 Guanabana
Pluviophile
pi_209147379
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 10:09 schreef Fred_B het volgende:
Noorwegen werd als opener 6e in de eerste semi. In de finale had het een betere startpositie, en ondanks de betere competitie werden de Noren daarin 3e bij het publiek.
Ik vind dit echt een van de raarste dingen. Ik schrok gisteren echt van die achterlijke score van Noorwegen :') Inderdaad zeker als je het vergelijkt met de semi (ook televote).
Koel en donker bewaren
pi_209147422
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 10:05 schreef Fred_B het volgende:Dat 37e land waar het publiek als enige Zweden geen punten gaf was....Finland.
Zo hilarisch dit _O- Wat een grap
pi_209147528
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 10:09 schreef Fred_B het volgende:
Noorwegen werd als opener 6e in de eerste semi. In de finale had het een betere startpositie, en ondanks de betere competitie werden de Noren daarin 3e bij het publiek.
Vond haar optreden eerlijk gezegd in de finale wel veel beter. In de semi keek ze alleen maar boos, alsof ze de camera niet kon vinden. Gisteren kwam ze veel beter over. :Y

(En uiteindelijk was het al een dikke hit op TikTok natuurlijk, kan gisteren ook door veel mensen herkend zijn)
pi_209147533
quote:
10s.gif Op zondag 14 mei 2023 10:47 schreef Meridiaan het volgende:

[..]
Zo hilarisch dit _O- Wat een grap
Best een prestatie eigenlijk, of het massaal afgesproken is. _O-
  zondag 14 mei 2023 @ 11:02:20 #17
498835 Wienerschnitzels
mit kartoffelsalat
pi_209147586
Israel en Italie vrij gelijke punten jury/televoting, vooral Italie is bijna perfect (174 televote, 176 jury).
pi_209147590
België die het beter doet bij de jury dan het publiek heeft me echt verbaast
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
  zondag 14 mei 2023 @ 11:03:40 #19
498835 Wienerschnitzels
mit kartoffelsalat
pi_209147598
quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2023 11:02 schreef Nexum het volgende:
België die het beter doet bij de jury dan het publiek heeft me echt verbaast
België is echt zo'n act die het heel goed doet in de Eurovisie bubbel maar daarbuiten (en dat is het gros van de stemmers) ziet men een vreemde oude gast die niet zo goed kan zingen.

Australië en Oostenrijk trouwens helemaal een groot verschil jury/televoting. Wat dat betreft vreemd allemaal dat soort acts als Australië en België hoge punten door jury, maar Finland dan weer niet (relatief gezien).
pi_209147615
Oostenrijk die de tweede semi bijna wint maar in de finale maar 15 punten krijgt van het publiek

De running order is echt leidend wat dat betreft, ze zouden eigenlijk de lijnen al open moeten gooien wanneer het eerste lied aantreed zoals in het verleden
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_209147687
- Moldavië dat in de finale maar 7 punten krijgt van de Roemeense jury (wel 12 van het publiek)

- Grieke jury in finale geeft maar 4 punten aan Cyprus (wel 12 van het publiek)

- Niet schrokkend, maar indicatie dat de diaspora toch wel flink helpt bij Litouwen en Polen in de finale. Met name Polen heeft er voordeel aan gehad, en het verklaart gelijk het relatief grote aantal televotepunten (81) voor Blanka:
quote:
10 televotepunten voor Litouwen van Ierland, Letland en het Verenigd Koninkrijk.

8 televotepunten voor Polen van Ierland, Letland en het Verenigd Koninkrijk, 7 televotepunten uit IJsland en 6 televotepunten uit Noorwegen (in alle benoemde landen behalve Letland vormen de Polen de grootste migrantengroep)
- Rest of the world gaf in de semi 12 punten aan Albanië. Mogelijk een hoop stemmen uit niet-deelnemende Balkanlanden als Montenegro, Kosovo, Bulgarije en Noord-Macedonië?

- Van de 5 televotepunten voor Spanje komen 3 van Portugal, 1 van Albanië en 2 van de ROTW. Ik had verwacht dat er in Zuid-Amerika veel support zou zijn, maar dat valt dus uiteindelijk wel mee.
pi_209147774
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 11:13 schreef Nashipeer het volgende:


- Rest of the world gaf in de semi 12 punten aan Albanië. Mogelijk een hoop stemmen uit niet-deelnemende Balkanlanden als Montenegro, Kosovo, Bulgarije en Noord-Macedonië?
Die familie van Albanië komt uit Kosovo en is erg populair in de regio, dus die zullen ongetwijfeld een zware stempel op de televoting hebben gedrukt. Ik denk dat zeker in die semi’s het aantal stemmen van andere continenten sowieso echt minimaal is geweest.

quote:
- Van de 5 televotepunten voor Spanje komen 3 van Portugal, 1 van Albanië en 2 van de ROTW. Ik had verwacht dat er in Zuid-Amerika veel support zou zijn, maar dat valt dus uiteindelijk wel mee.
Misschien dat ze daar ook vrij weinig met het liedje konden. Ik denk dat Chanel de 12 wel gepakt had.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_209147780
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 11:13 schreef Nashipeer het volgende:
- Moldavië dat in de finale maar 7 punten krijgt van de Roemeense jury (wel 12 van het publiek)

- Grieke jury in finale geeft maar 4 punten aan Cyprus (wel 12 van het publiek)

- Niet schrokkend, maar indicatie dat de diaspora toch wel flink helpt bij Litouwen en Polen in de finale. Met name Polen heeft er voordeel aan gehad, en het verklaart gelijk het relatief grote aantal televotepunten (81) voor Blanka:
[..]
- Rest of the world gaf in de semi 12 punten aan Albanië. Mogelijk een hoop stemmen uit niet-deelnemende Balkanlanden als Montenegro, Kosovo, Bulgarije en Noord-Macedonië?

- Van de 5 televotepunten voor Spanje komen 3 van Portugal, 1 van Albanië en 2 van de ROTW. Ik had verwacht dat er in Zuid-Amerika veel support zou zijn, maar dat valt dus uiteindelijk wel mee.
Albanië heeft een grote diaspora verspreid over de wereld vooral ook in Amerika bijv.

Armenië kreeg ook in de finale 8 punten van de ROTW vote en dat is ook mede dankzij diaspora. Kim Kardashian heeft zelfs op Instagram gevraagd of Armenen op Brunette konden stemmen _O-
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_209147882
quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2023 11:27 schreef Nexum het volgende:

[..]
Albanië heeft een grote diaspora verspreid over de wereld vooral ook in Amerika bijv.

Armenië kreeg ook in de finale 8 punten van de ROTW vote en dat is ook mede dankzij diaspora. Kim Kardashian heeft zelfs op Instagram gevraagd of Armenen op Brunette konden stemmen _O-
In ons deel van de wereld is de Armeense diaspora wel redelijk ingedommeld ondertussen. Gisteren nog wel 12 Franse punten en 6 Belgische punten bij de televoting, maar dat was het wel zo’n beetje in West-Europa.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zondag 14 mei 2023 @ 12:17:33 #25
39237 crew  H_T
2733
pi_209148183
Finland heeft van 14 jury's 0 punten gekregen. Dat is best veel voor een land dat 18 keer de 12 punten krijgt in de televote
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')