Rellende_Rotscholier | zondag 14 mei 2023 @ 00:47 |
Tappa 9: Savignano sul Rubicone - Cesena (Technogym Village Tudor ITT), 35 km Zo, de achtste rit leek lang op een sof uit te draaien maar uiteindelijk kregen we dan toch nog te maken met een spectaculair slot. Daar waren we ook wel aan toe, na die blamage tijdens de 7e rit. De klassementsrenners gaven de wind de schuld, terwijl ik zelf de vroeg lossende Henok verdedigde door het op het weer te gooien. Als ik zijn story op instagram mag geloven zat ik er niet heel ver naast. Althans, als ik zijn cryptische woorden goed interpreteer. It's good day for breakaway opportunity but I feel not good because o father cold I will fighting for another day. Hij had het koud, of hij is verkouden, of iets in die geest. In ieder geval zuiveren we hem bij dezen van alle blaam en geven we de weergoden de schuld, of de hevig in het peloton rondgaande virussen. Als het zonnetje had geschenen hadden WE gewonnen, pijnlijk. Hoe dan ook, de achtste rit werd opnieuw een prooi voor de vluchters. Ditmaal reed er een grotere en sterkere groep weg, al duurde dat wel even. In eerste instantie reden er maar vier renners weg, dat werden er vijf en heel veel kilometers later sloten er nog een aantal aan. Uiteindelijk mochten we het met 13 man doen, maar eigenlijk was er maar één renner vooraan die echt telde. Healy zat in de kopgroep en dus had de rest een groot probleem. De Ier, eigenlijk helemaal geen Ier, maakte de hype volledig waar. Op de eerste de beste serieuze klim liet hij de rest van de groep meteen achter. Hij wilde de spelletjes voor zijn en besloot de rest met 50 kilometer te gaan ter plaatste te laten. Zijn voorsprong liep snel op naar een minuut of twee en dat was het dan voor de spanning. Een eenvoudige zege voor Healy, hij maakt zijn status helemaal waar. Bij de beloften was Healy al een renner die opviel door zijn lange ontsnappingen, die trend zet hij bij de elite volledig door. In die zin komt deze ritzege niet uit de lucht vallen, zeker niet als je zijn prestaties in de Amstel Gold Race en Luik-Bastenaken-Luik er nog eens bij optelt. Hij doet het eigenlijk altijd vanuit de vlucht, maar het lukt hem dus ook best vanuit het peloton. Over het peloton gesproken, daar gebeurde vrij lang vrij weinig. Maar op de muurtjes aan het eind van de rit werd er toch wat tempo gemaakt door enkele ploegen. Het was vooral Jumbo dat het tempo opvoerde, terwijl ook Ineos en Bora zich zo nu en dan lieten zien. Jumbo moest haast wel een plannetje hebben, anders sloeg al dat werk nergens op. En op de laatste klim van de dag bleek dat inderdaad zo te zijn. Bora begon hard op kop te rijden, terwijl Roglic steeds verder naar voren schoof. Op zo'n manier dat een aanval eigenlijk onvermijdelijk leek. En de aanval kwam. Kämna sprong op het wiel, Leknessund wilde dolgraag volgen, terwijl Evenepoel op een gat kwam te zitten. Net als de rest. Even leek Evenepoel dan toch naar Roglic toe te rijden, maar de Sloveen voerde het tempo in iedere bocht net weer een beetje meer op en zo bleef het gat stabiel. Tot hij na een laatste versnelling dan toch Evenepoel wist te kraken. Al klinkt dat dan weer heel heftig, maar de benen van de Belg liepen wel vol en hij kon het laatste gat niet meer dichten. Andere renners deelden de klim anders in en reageerden niet echt op Roglic. Geoghegan Hart en Thomas reden op hun eigen tempo omhoog en kwamen in de buurt van de top in de buurt van Roglic. In de afdaling sloten ze aan en met z'n drieën reden ze verder omlaag. Het was vooral Roglic zelf die al het werk mocht doen, met een Evenepoel en de rest van de favorieten op achterstand hadden de jongens van Ineos waarschijnlijk beter wat eerder kunnen overnemen, al blijft Roglic natuurlijk een concurrent. De achtervolgers kwamen in de afdaling en het laatste vlakke stukje richting de finish niet meer terug, al bleven de verschillen beperkt. Een tikje voor Evenepoel, die bergop niet ongenaakbaar is. Kan liggen aan zijn valpartijen van een paar dagen geleden, of misschien is Roglic wel gewoon gigantisch op de brommer. Daar komen we over ongeveer een week pas achter, nog even geduld. De Belg gaf 14 seconden toe op Roglic, klein bier als je bedenkt dat er nu een tijdrit van 35 kilometer gaat volgen. We sluiten de eerste week van de Giro af met een lange individuele opdracht, een kolfje naar de hand van Evenepoel. Hij verloor gisteren 14 seconden, hij wint er vandaag met een beetje pech 140. ![]() ![]() De laatste rit van de eerste week gaat van start in Savignano sul Rubicone, een plaats in de provincie Forli-Cesena, regio Emilia-Romagna, waar ongeveer 18.000 mensen wonen. De Giro komt hier nooit op bezoek voor een vertrek of aankomst, toch zijn we hier de afgelopen jaren al een aantal keer geweest. In de Giro van 2021 reden we tijdens de vijfde etappe van Modena naar Cattolica, het was een volledig vlakke rit die in de sprint werd gewonnen door Caleb Ewan. Een paar maanden eerder, eind 2020, reden we tijdens de coronagiro van Cesenatio naar Cesenatico. Dat was een volledig verregende etappe, die zich voornamelijk afspeelde in de heuvels. Het werd een prooi voor de vluchters, Jhonatan Narvaez was die dag bijzonder sterk en ging met de zege lopen. Onderweg reden we door Savignano sul Rubicone, waar nu de tijdrit van start zal gaan. Savignano sul Rubicone is vooral bekend vanwege de lokale Ponte Romano, waar een heel verhaal aan vast is geknoopt. Op deze locatie zou Julius Caesar de Rubicon zijn overgestoken, waarna hij Rome veroverde. Daar zit een hele geschiedenis aan vast, maar daar hebben we natuurlijk geen tijd voor. Een klein stukje: In 50 v.Chr. beval de senaat aan Julius Caesar om terug te keren naar Rome. Zijn termijn als consul was afgelopen, hij was tot staatsvijand (hostis) uitgeroepen en Caesar moest terecht staan voor vele aanklachten van corruptie en machtsmisbruik. Dit was een unaniem besluit van de senaat. Brutus (zoon van Servilia, de vroegere maîtresse van Caesar) was een van de senatoren, maar waarschijnlijk had hij geen andere keuze. Caesar was overigens wel populair bij een groot deel van de bevolking. Ook omdat door het bewind van Pompeius de stad tot wanorde was vervallen waar straatbendes vrij spel hadden. In 49 v.Chr. kwam hij ook terug. Door Italië loopt de rivier de Rubicon. Ten noorden van deze rivier was Caesar consul en genoot hij onschendbaarheid en hij mocht zijn troepen niet meenemen ten zuiden van de rivier. Caesar lag met zijn leger aan de Rubicon. De hele avond moet hij peinzend langs het water hebben gelopen. Hier sprak hij in het Grieks woorden die in het Latijn vertaald werden als "Alea iacta est" ("De teerling is geworpen" oftewel "Er is geen weg terug"). De volgende dag trok hij met zijn leger in geforceerde dagmarsen naar Rome. En niet om het voor de stadspoorten te ontbinden. Het oversteken van de Rubicon zou hij dus in Savignano sul Rubicone gedaan hebben, op de historische plek staat bij de Ponte Romano een beeld van Caesar. Savignano sul Rubicone heette eerst overigens Sagignano nel Romagna, Benito Mussolini gaf het bevel tot deze hernoeming, waarmee het riviertje dat door de stad stroomt voortaan als de Rubicon aangeduid werd. Er is over getwist of dit watertje overeenkomt met de Rubicon die beroemd werd door de overtocht van Julius Caesar, omdat historische bronnen niet duidelijk waren en het stroomgebied in de loop van de eeuwen veranderd kan zijn. De stroom van riviertjes wil nog wel eens veranderen, soms onder invloed van de mens en soms onder invloed van natuurlijke verschijnselen. Of dé Rubicon van Caesar door dit plaatstje stroomt is nog altijd een punt van discussie, al denkt men het ondertussen toch wel zeker te weten. Meer valt er overigens niet echt over Savignano te vertellen, of het moet zijn dat er hier een museum valt te vinden met wat Romeinse voorwerpen. Daarna beginnen ze al over de villa van Secondo Casadei, blijkbaar de Strauss van Romagna. Steek die brug maar snel over. ![]() De tijdrit gaat van start in het centrum van Savignano sul Rubicone, een paar meter voorbij de befaamde brug. De renners vertrekken vanaf het Piazza Bartolomeo Borghesi, een pittoresk pleintje waar we enkele opvallende gebouwen zien. Een kerk bijvoorbeeld, Chiesa Parrocchiale di Santa Lucia V.M. En er is een zuil met een beeld erop, midden op het plein, het Monumento ai Caduti. Tegenover de kerk vinden we dan weer het lokale gemeentehuis, ook geen onaardig gebouw. Na de start op het met klinkers gevulde pleintje slaan de renners meteen rechtsaf, waarna ze een paar meter later op de geasfalteerde Corso Giulio Perticari terechtkomen. Deze weg volgen we een meter of 600, goeddeels rechtdoor. We verlaten vervolgens het centrum en komen op een brede weg terecht die ons Savignano sul Rubicone zal laten verlaten. Na een halve kilometer over deze weg te gereden hebben volgt er een flinke bocht naar links en dan komen we de eerste uitdaging van de dag tegen, een viaduct. Het gaat een paar meter omhoog en daarna natuurlijk omlaag, aan de andere kant van het viaduct komen de renners een rotonde tegen waar ze weinig last van zullen hebben. Voorbij de rotonde gaat het een kleine kilometer rechtdoor over een brede en vlakke weg, tot aan de volgende rotonde. Hier gaan we bij de watertoren in de vorm van een lantaarnpaal naar links en dan rijden we rechtdoor San Mauro Pascoli binnen. De plaats is vernoemd naar de poëet Giovanni Pascoli, een poëet die ver voor de Tweede Wereldoorlog overleed. Tijdens die Tweede Wereldoorlog werd bijna het hele dorp verwoest, een kapelletje ter eren van de gevallenen verschijnt in het blikveld van de renners als ze lang rechtdoor fietsen in San Mauro Pascoli. Als we bijna rechtdoor bij het kapelletje naar binnen fietsen wordt het tijd om linksaf te slaan, heel snel daarna volgt een bocht naar rechts en dan volgt ook meteen een rotonde. Bij die rotonde gaan we schuin naar rechts en 400 meter later slaan we na een paar flauwe bochten en een paar meter over steentjes gereden te hebben linksaf, een brede bocht. 200 meter daarna gaat het bij de volgende rotonde naar links, rijden we over het tweede viaduct van de dag en dan zit de enigszins technische passage in San Mauro Pascali er weer op. Nu al meer bochten gehad dan tijdens de openingstijdrit. ![]() Aan de andere kant van het viaduct komen we na een lange bocht naar links een rotonde tegen. Midden in de rotonde staat een grote schoen met een hoge hak. Dit omdat er in San Mauro Pascoli heel veel schoenen worden geproduceerd, de lokale economie loopt daardoor goed. Bij de rotonde gaat het naar links en daarna volgen we vier kilometer dezelfde vlakke weg richting de kust. Of nouja, ik zeg vlak, maar het loopt dus steeds een beetje vals plat naar beneden want we fietsen naar de zee en dus zeeniveau. De weg is breed en kent wat flauwe bochten, maar de enige mogelijke tegenstander in dit stuk van de tijdrit is de wind. Blijkbaar gaat er wel wat wind staan, hier vooral schuin tegen. Tot aan het eerste tussenpunt vooral tegenwind, belangrijk om je tijdrit goed in te delen en je niet meteen op te blazen in het begin. Het is in dit stuk van vier kilometer zo open als wat, de wind gaat een factor zijn. Aan het eind van deze weg komen de renners uit bij een rotonde, waar ze uiteindelijk linksaf moeten slaan. Er is kans op regen gedurende de dag, vooral in de ochtend. De wegen zouden nat kunnen liggen en als dat het geval is vormt iedere bocht een groot probleem. Vooral dit soort bochten bij rotondes, een bocht die normaal doodsimpel is kan nu ineens levensgevaarlijk blijken te zijn. Na de bocht naar links bij de rotonde rijden de renners door wat meer beschut terrein 800 meter rechtdoor, waarna ze als een ware Julius Caesar via een smallere brug de Rubicone oversteken. Aan de andere kant van het watertje slaan we meteen scherp rechtsaf en tien meter daarna volgt een scherpe bocht naar links. Een listige, technische passage. Na deze bochtencombinatie fietst men een 500 meter rechtdoor, waarna we uitkomen bij de volgende rotonde. Hier lijken we in eerste instantie rechtdoor te gaan, maar na de eerste afslag overgeslagen te hebben duiken we alsnog rechtsaf een smaller weggetje in. Een lastige bocht, vooral omdat het meteen smaller wordt. De smallere weg is wel vlak en loopt een kleine meter rechtdoor, we slaan vervolgens linksaf en dan rijden we rechtdoor het eerste tussenpunt tegemoet. Na een kleine twee kilometer rechtdoor te hebben gereden in open terrein met tegenwind over de vlakke weg bereiken we na 13 kilometer het eerste tussenpunt in het dorpje Fossa. Klein viaductje tussendoor, terwijl het echt volledig rechtdoor loopt. ![]() We bevinden ons in Fossa op een paar meter van de kust, iets verderop ligt Gatteo a Mare en ook Cesenatico is dichtbij. Het is een regio waar de koers vaker passeert, het bewijs wordt meteen geleverd als je via streetview jezelf een weg door het parcours klikt. Kom je op de rotonde richting de wegversmalling gewoon ineens een auto tegen van Colombia Tierra de Atletas. Dat was een continentale ploeg waar vooral Colombiaanse jeugd voor reed. Vorig jaar reden ze nog rond en zakten ze regelmatig af richting Italië, dit jaar zijn ze samengesmolten met de restanten van Androni. GW Shimano-Sidermec is het nu, we gaan ze de komende tijd ook weer regelmatig in Italië zien. Benieuwd of Gianni Savio het nog voor elkaar kan krijgen om deze continentale ploeg uit te laten groeien tot een ProTeam en dat we hem en zijn Colombianen over een tijdje weer in de grote Giro gaan zien. Enfin, dit even terzijde, we gaan weer snel door met de koers. Voorbij het eerste tussenpunt in het nietige Fossa gaat het een halve kilometer rechtdoor over een keurig geasfalteerde weg, daarna volgt een brede bocht naar links. Na die bocht rijden we een tijd over een licht kronkelende weg, om aan het eind van die weg dan weer rechtsaf te slaan. Een makkelijke bocht, waarna we weer over een hele brede weg mogen fietsen. Die weg volgen we een dikke kilometer, onderweg alleen onderbroken door een rotonde. We zijn inmiddels gedraaid en krijgen vanaf dit moment wat meer wind in de zij. Zodra er een bijzonder lelijke blauwe brug in beeld komen slaan de renners scherp linksaf, na een paar meter rechtdoor te hebben gereden in het dorpje Sala volgt er bij een rotonde in het centrum een bocht naar rechts en na dit obstakel rijden we rechtdoor over dezelfde weg het tweede tussenpunt tegemoet. Of nouja, rechtdoor, we komen uiteraard wel wat bochten tegen, maar het zijn allemaal van die flauwe bochtjes waar je in je eentje fietsend amper iets van merkt. Af en toe is het terrein wat meer open, terwijl we ook door wat dorpjes fietsen. De wind staat hier volledig schuin in de zij. Van wind in de rug zal deze tijdrit weinig sprake zijn, het is vooral een continu gevecht met tegenwind en zijwind. Het is geen stormkracht, maar het gaat zeker merkbaar waaien. Geen feest op de tijdritfiets, in die positie en met die wielen ben je altijd net een beetje extra vatbaarder voor een stevige windvlaag. Enfin, zonder verder gedoe komen we na 23,1 kilometer uit in een gehuchtje met wat tuinbouw dat blijkbaar naar de naam Ruffio luistert. Hier volgt de tweede tussentijd van de dag, op 12 kilometer van het eind. ![]() Na het tweede tussenpunt komen we vrij snel een brede rotonde tegen, hier gaat het min of meer rechtdoor en daarna volgen we 3,5 kilometer dezelfde weg tot in Ponte Pietra. Aan het begin van deze weg komen we weer een viaduct mee, we pakken weer een paar spaarzame hoogtemeters mee en dalen uiteraard ook weer een paar meter af. De weg van 3,5 kilometer is behoorlijk recht, we komen alleen wat flauwe bochten tegen en daar merk je als eenzame fietser weinig van. We rijden wel weer weg van de kust en in het binnenland is er net iets meer reliëf te vinden, maar het gaat op zo'n subtiele manier metertje voor metertje omhoog dat we daar totaal niets van merken. In Ponte Pietra volgt een brede bocht naar links, daarna volgen we een kleine twee kilometer dezelfde brede weg. Onderweg komen de renners alleen een brede rotonde tegen, de Rotonda Madonna del Dipanatoio. In het midden van deze rotonde staat een kapelletje, een lichtelijk onpraktische locatie maar verder wel leuk. Als de weg nat ligt is dit weer een gevaarlijke rotonde, anders, ja, niet. De renners fietsen rechtdoor Cesena binnen, in het centrum van deze stad wordt de tijdrit toch weer wat technischer. Aan het eind van de rechte strook volgt er een lopende bocht naar links, we rijden daarna weer een viaduct op. De renners dalen dit viaduct af en komen aan het eind meteen een rotonde tegen, hier gaat het naar rechts. Hoge snelheid door het afdalinkje, dus een listige bocht. Enkele meters later volgt er een lopende bocht naar links en aan het eind van die bocht gaat het direct een stuk steviger naar rechts. Na deze bocht gaat het een meter of 800 rechtdoor, met onderbreking van een rotonde. We komen uit bij een ovalen rotonde, die passeren we en meteen daarna gaat het schuin naar links. Na deze bocht loopt de weg een paar hectometer merkbaar omhoog, maar heel snel wordt het toch weer gewoon vlak. We fietsen recht op de Porta Santi af, een prima poortje. Vlak voor we onder die poort door zouden fietsen slaan we echter stevig rechtsaf en meteen daarna gaat het naar links. Na deze bocht rijden we langs het derde tussenpunt, dat na 29 kilometer volgt in het centrum van Cesena. ![]() We zijn dan al wel in finishplaats Cesena, maar stiekem finishen we helemaal niet in de stad. We finishen zes kilometer verderop op een industrieterrein. De weg rond het derde tussenpunt is enorm breed en buigt steeds een beetje af naar rechts. Na een paar rechte meters even verderop slaan de renners rechtsaf de Corso Cavour in en verlaten ze het centrum van Cesena weer. We rijden een meter of 400 rechtdoor en slaan dan rechtsaf, om heel snel daarna linksaf te slaan. Na een paar rechte meters en een schuine bocht naar rechts rijden we vervolgens over de volgende brug heen, er wachten weer een paar artificiële hoogtemeters op ons. We dalen vervolgens de brug af en komen aan het eind meteen weer een rotonde tegen, hier gaat het zonder pardon zeer scherp naar links. Heel kort daarna volgt er dan weer een scherpe bocht naar rechts. Na deze bocht lijkt het even heel mooi rechtdoor te gaan over een brede weg, maar dan volgt er toch weer een bocht naar links. Na een flauwe bocht naar rechts gaat het nu wel rechtdoor tot op twee kilometer van de finish. Een dikke twee kilometer volledig rechtdoor in heel minimaal dalende lijn. De weg begint breed en wordt iets minder breed, eventueel vervelend als je hier nog auto's en renners moet inhalen. In het begin is de weg beschut, maar richting het eind wordt het terrein toch weer wat meer open. De laatste strookjes met tegenwind. Op twee kilometer van het eind slaan we rechtsaf, de laatste bocht van de tijdrit. Rechtdoor tot aan de finish bij de Technogym Village. Een brede weg richting de finish, met eindelijk een beetje wind in de rug. Toch nog een redelijk technische tijdrit, met uitzondering van de laatste vier kilometer. Het eind is ongekend eenvoudig, doodleuk twee kilometer rechtdoor over die brede weg. Als je in de verte iemand ziet rijden kun je er hier aan het eind mooi nog een laatste sprintje uitpersen. ![]() ![]() Finishen doen we voor de poorten van Technogym Village, of Technogym Cesena. We vinden hier het hoofdkantoor van Technogym, een fabrikant van fitnessapparatuur. Het bedrijf werd in 1983 opgericht door Nerio Alessandri. In Italië is alles te koop, we hebben hier te maken met een voorzichtig gesponsorde aankomst. Het bedrijf heeft een intrigerende Wikipagina, het zijn maar een paar zinnetjes maar ze weten wel meteen de aandacht te grijpen: In 1985 bracht Technogym haar eerste lijn van krachtapparatuur uit. In 1990 werden ook cardioproducten toegevoegd. In 2002 verschenen de eerste fitnessapparaten met ingebouwd televisiescherm. Vanaf juli 2014 ging het bedrijf een samenwerking aan met ontwerper Antonio Citterio voor een serie van thuisapparatuur. Deze serie bevat een ingebouwde tabletcomputer. In 1993 was Technogym sponsor van het Formule 1-team Benetton Formula. Technogym was ook sponsor van fitnessapparaten voor de Olympische Spelen in Sydney, Athene, Turijn en Peking. Ik denk dat er amper relevantere informatie bestaat op het internet. De officiële site van Technogym heeft ook een Nederlandse variant en daar vinden we dan weer dit soort pareltjes: Wat is Technogym Village? Technogym Village is het hoofdkantoor van het bedrijf. Het is de plaats waar wellness tot leven komt, waar personeel en bezoekers elk aspect van de wellness lifestyle kunnen ontwikkelen, bevorderen en ervan kunnen genieten. In Technogym Village kom je de Technogym University tegen, de T-Wellness Science Centre en natuurlijk de T-Factory! Ze produceren hier hometrainers, loopbanden, crosstrainers, van die roeiapparaten en wat al niet meer. Zo prijzen ze zichzelf aan via hun officiële site: 's Werelds meest complete aanbod in fitnessspatiegebruik.nlapparaten, jawel! De marketing werkt, want Technogym is een van de Official/Technical Suppliers van Jumbo-Visma. Nou, interessant. Ben ik gewoon reclame aan het maken voor een bedrijf dat loopbanden en kettlebells maakt, ik vervloek Mauro Vegni. Op het terrein van Technogym Village staan enkele opvallende bouwwerken, het geld klotst hier overduidelijk tegen de plinten. Om te vieren dat ze met hun geld een aankomst in de Giro hebben kunnen kopen werd een van de gebouwen op het terrein roze gemaakt. Origineel, heeft nog nooit iemand eerder bedacht. ![]() Technogym Village, ik vind dit denk ik nog erger dan die uit de kluiten gewassen slagerij waar de Vuelta altijd op bezoek komt. Laten we om deze vieze smaak weg te spoelen het dan toch maar even over Cesena hebben. Een stad in de regio Emilia-Romagna, samen met Forlì de hoofdstad van de provincie Forlì-Cesena. De stad ligt aan de rivier de Savio op vijftien kilometer van de Adriatische Zee. De plaatselijke economie draait vooral op de landbouw en de voedingsmiddelenindustrie. En loopt op banden, dus. De stad is officieel in de derde eeuw voor Christus ontstaan als Romeinse stad onder de naam Caesena. Waarschijnlijk werd deze plaats aan de voet van de Apennijnen daarvoor al bewoond door de Etrusken. Het hedendaagse Cesena heeft een compact stadscentrum. De hoofdstraat is de Corso Garibaldi, die een voortzetting van de historische Via Emilia is. In Cesena zijn diverse parken. Cesena bezit een van de drie nog bestaande 'kettingbibliotheken' met circa 300.000 boeken waarvan 1753 met de hand geschreven. Boh, een kettingbibliotheek. Cesena is verder natuurlijk vooral de plaats waar Marco Pantani werd geboren. Zijn Italiaanse wiki is precies op een manier die je niet vaak ziet: Marco Pantani werd geboren om 11:45 op 13 januari 1970 in het "Maurizio Bufalini" ziekenhuis in Cesena , de tweede zoon van Ferdinando Pantani, bekend als Paolo, en Tonina Belletti, die wraps en waterkers verkochten in een kiosk aan de kust van Cesenatico. Ieder jaar doet de organisatie een poging om een of meerdere ritten te koppelen aan Pantani, dit is er weer eentje. Overal waar Pantani is geweest zijn we in de Giro de afgelopen jaren ook geweest. Nu dus eens in zijn geboorteplaats, ofschoon hij verder opgroeide in Cesenatico, een stukje verderop aan de kust, maar in Cesenatico waren we een paar jaar geleden nog. Een passage in Cesena zelf is langer geleden, tijdens de editie van 2021 reden we nog wel even door de stad heen maar voor een aankomst moeten we helemaal terug naar 2008. Toen won Alessandro Bertolini vanuit de vlucht, solo. Een solo zagen we ook in 2004, toen kwam het absolute fenomeen Emanuele Sella hier ver voor de rest aan. Zijn eerste profzege in zijn eerste jaar als prof, later zou hij nog veel meer mooie dingen laten zien in de Giro. In de stad waar naast Marco Pantani ook Manuel Belletti werd geboren kwam vorig jaar de Giro voor vrouwen voorbij. Annemiek van Vleuten klopte Mavi Garcia in een sprintje, terwijl de rest van het peloton helemaal overhoop werd gereden. Enkele bezienswaardigheden in Cesena zijn het Rocca Malatestiana Cesena, een kasteel uit 1380, de Duomo Cesena, een 14de-eeuwse kathedraal, de Abbazia di Santa Maria del Monte, abdij van Santa Maria del Monte met Galleria dei dipinti antichi della Cassa di Risparmio di Cesena (geen idee wat hier staat), de brug Ponte Clemente uit 1732 over de rivier de Savio, het Teatro Alessandro Bonci, de Piazza del Popolo met fontein in 1591 gemaakt door Francesco Masini en het Palazzo Comunale di Cesena, gemeentehuis. Dat lijkt me wel weer meer dan genoeg. Of je moet willen weten dat de motorcoureur Nicky Hayden in een ziekenhuis in Cesena overleed nadat hij tijdens een rondje fietsen in de buurt van Rimini werd aangereden door een automobilist. Italië, waar iedere weg de gevaarlijkste is. ![]() Het heeft er alle schijn van dat we te maken krijgen met een natte tijdrit. Al wil ik graag een slag om de arm houden, de afgelopen dagen heeft men meer regen voorspeld die dan uiteindelijk niet kwam opdagen. Toch lijkt het zo te zijn dat het vooral aan het begin van de middag stevig gaat regenen, waarna het later op de dag droger zal worden. Een potentiële ramp, want de tijdrit is toch behoorlijk technisch. Iedere bocht en iedere rotonde is met een een gevaar als je over natte Italiaanse wegen moet fietsen. Het zou richting het eind van de tijdrit kunnen opdrogen, wat in het voordeel zou zijn van de klassementsrenners, maar helemaal droog zal het wegdek vast niet meer worden als het tot 16:00 blijft druppelen. Naast de factor regen hebben we ook nog te maken met de factor wind. Gedurende de hele dag zal er een stevig briesje te voelen zijn, al zwakt het wellicht wat af richting het eind van de middag. Nog een extra nadeel voor de vroege starters derhalve. De wind komt uit het noordwesten en dat zorgt ervoor dat we in het eerste deel van de tijdrit vooral met tegenwind te maken hebben en dat daarna de wind vooral schuin tegen zal staan. Pas aan het eind staat de wind wat meer in de rug. Een lastige tijdrit wordt daardoor nog wat lastiger, bovendien is tegenwind een voordeel voor de meest aerodynamische renners. De topfavoriet, om er maar eentje te noemen. Een lastig dagje, zelfs met lekker weer, maar als de voorspellingen een beetje kloppen wordt het helemaal een enerverend geheel. Of we ditmaal daadwerkelijk met regen te maken krijgen gaan we meemaken vanaf 13:15, want dan staat Veljko Stojnic van Corratec als eerste aan het vertrek. Een minuut later start een ploeggenoot van hem, de mannen van Corratec doen wel uitstekende zaken als het gaat om het winnen van de zwarte trui. Cerny vertrekt om 13:39, dat is waarschijnlijk de eerste die een mooie richttijd neer kan zetten. Al vertrekken vrij snel na hem ook De Bod en Affini. Stefan Küng vertrekt om 15:18, daar moeten we wel even naar uitkijken. Daarna moeten we vooral veel geduld hebben, om 16:01 gaat Lennard Kämna van start en hij is voorlopig de nummer 10 van het klassement. Ze vertrekken na hem om de drie minuten, Leknessund begint om 16:28 als laatste aan de opdracht. In het onderstaande documentje kun je vanaf pagina 31 de volledige startvolgorde terugvinden. https://mcusercontent.com(...)lia_2023_Stage_8.pdf ![]() Een tijdrit van 35 kilometer, voor hedendaagse begrippen is dat lang. Hij lijkt simpel, want we komen amper hoogteverschil tegen, maar makkelijk is anders. Het is toch een redelijk technische tijdrit, met onderweg de nodige bochten en rotondes. Een aantal daarvan zijn zelfs in droge omstandigheden link, als we met natte wegen te maken krijgen kun je er donder op zeggen dat er renners op hun smoel zullen gaan. Met de tegenwind in het eerste deel is indelen van levensbelang, al is het in zekere zin 35 kilometer lang tegenwind. Een ontzettend zware tijdrit gaat het worden, zeker zo aan het eind van de eerste week. Een tijdrit voor de absolute specialisten. Er gaat met minuten gesmeten worden, ben daar maar zeker van. 1. Evenepoel. Gaat afgetekend winnen. Hoe afgetekend, dat hangt een beetje af van het feit of hij daadwerkelijk last heeft van zijn eerdere valpartijen en of hij een beetje op een comfortabele manier zijn tijdritpositie kan innemen. Als hij weinig last heeft zal er geen maat op staan en wint hij met meer dan een minuut voorsprong op de tweede. De eerste tijdrit van deze ronde gaf wat dat betreft al een aardige indicatie. Nu gaat de ajrokogel dan ook nog geholpen worden door de tegenwind, waar hij vanwege zijn positie op de fiets doorheen gaat klieven alsof het windstil is. Niets aan te doen, na het tikje van gisteren is het nu boeken toe. 2. Küng. Op gepaste afstand tweede, het leven van Stefan Küng. 3. Roglic. Zijn eerste tijdrit leek nergens op, wat deels te maken zou hebben dat hij er nog maar weinig op heeft kunnen trainen dit jaar. Dat zal nu niet ineens heel anders zijn, maar je hebt wel het gevoel dat hij zich in vorm aan het fietsen is. Met de benen van gisteren moet hij tijdens deze tijdrit beter voor de dag kunnen komen. Alsnog verliest ie minstens een minuut, maar ja. 4. Almeida. Werd derde in de openingstijdrit en toen deed Ganna nog mee. Als je het zo bekijkt zou hij nu zonder Ganna tweede moeten worden, maar dat gaat niet gebeuren. Wel een gemis dat Ganna er niet meer bij is, kutcorona. 5. Thomas. Al sluit ik niet uit dat hij op de grond eindigt. Mits hij op de fiets blijft zitten wel een gevaarlijke klant, waarbij ik het toch wel eindeloos verbazingwekkend vind dat hij nu ineens weer de topvorm te pakken heeft terwijl hij de rest van het jaar niet vooruit te branden was. Clownesk. | |
_-_ratjetoe_-_ | zondag 14 mei 2023 @ 08:26 |
Evenepoel won bij de eerste tijdrit op het vlakke gedeelte 2,5 seconde per kilometer op Roglic. Dat vertaalt naar zo'n anderhalve minuut in deze tijdrit. | |
Marcoss | zondag 14 mei 2023 @ 11:27 |
Columbiafan | zondag 14 mei 2023 @ 11:55 |
Belachelijk dat iedereen om de minuut start en dan de klassmentsrijders om de 3 minuten. Zeer gunstig wel voor Thymen Arensman en Kung. | |
Columbiafan | zondag 14 mei 2023 @ 12:39 |
Ik verwacht zeer veel van Thymen Arensman. | |
franklop | zondag 14 mei 2023 @ 12:47 |
Maar dat is niks nieuws toch? En Arensman heeft nog vrij weinig laten zien. Top 10 maximaal | |
wimderon | zondag 14 mei 2023 @ 12:47 |
Arensman is gisteren gevallen op zijn ribben (en had pech bovenop de slotklim). | |
TommyL0204 | zondag 14 mei 2023 @ 13:04 |
Present. Met een lichte kater na het Songfestival ![]() | |
superniger | zondag 14 mei 2023 @ 13:07 |
CHA CHA CHA | |
Felagund | zondag 14 mei 2023 @ 13:08 |
Ik hoop wel dat Roglic er nu iets dichter bij zit. | |
Zwansen | zondag 14 mei 2023 @ 13:11 |
Ik denk dat deze TT qua timing niet echt lekker uitkomt voor Remco. Benen zijn niet 100% dus ik zie hem hier geen 1,5 - 2 minuten op Roglic pakken. Hoop ik. ![]() | |
TommyL0204 | zondag 14 mei 2023 @ 13:13 |
FinlandGoden. Zoveel beter dan de altijd overgewaardeerde Loreen | |
Columbiafan | zondag 14 mei 2023 @ 13:32 |
Wat zijn de laatste voorspellingen qua weer voor de klassementsrijders. | |
wimderon | zondag 14 mei 2023 @ 13:35 |
Tudor neem je rotzooi mee. | |
wimderon | zondag 14 mei 2023 @ 13:36 |
Droog/droger en iets minder harde wind. | |
Columbiafan | zondag 14 mei 2023 @ 13:38 |
Ik ben echt helemaal klaar met TUDOR. | |
TommyL0204 | zondag 14 mei 2023 @ 13:42 |
Zwitserse precisie m'n reet | |
Aguero | zondag 14 mei 2023 @ 13:46 |
Hoole gaat die twee Corratecs wel inhalen mag ik hopen. | |
Marcoss | zondag 14 mei 2023 @ 13:46 |
Zit weinig Zwitsers bij | |
Marcoss | zondag 14 mei 2023 @ 13:49 |
Zo hard gaat hij niet | |
Marcoss | zondag 14 mei 2023 @ 13:51 |
Er verdwijnen weer allerlei tijden, gaat lekker.. | |
Rellende_Rotscholier | zondag 14 mei 2023 @ 13:52 |
Maar het is geen Tudor. | |
H.Vviv | zondag 14 mei 2023 @ 13:53 |
Toch is het Hoole gelukt. | |
Columbiafan | zondag 14 mei 2023 @ 13:54 |
Denk dat de verschillen wel vrij klein zullen zijn. | |
Marcoss | zondag 14 mei 2023 @ 13:55 |
Ja, er stonden allerlei tussentijden die daarna weer verdwenen, maar uiteindelijk ging hij toch wat harder | |
Frozen-assassin | zondag 14 mei 2023 @ 14:04 |
Ik wou 'Daan kan er geen hoole van'-grap maken maar hij rijdt goed vandaag | |
Columbiafan | zondag 14 mei 2023 @ 14:12 |
Gokje op de winnende tijd? | |
franklop | zondag 14 mei 2023 @ 14:12 |
Mooie random plekje voor TP1 | |
Columbiafan | zondag 14 mei 2023 @ 14:12 |
Waar blijven de tussentijden van De Bod? | |
Slobeend | zondag 14 mei 2023 @ 14:13 |
🤪 | |
Rellende_Rotscholier | zondag 14 mei 2023 @ 14:13 |
Tweede tussenpunt is niet veel beter. | |
TommyL0204 | zondag 14 mei 2023 @ 14:20 |
Onder de three quarter man | |
Bill_Hillie | zondag 14 mei 2023 @ 14:20 |
Charlie Quarterman ruim onder Daan Hoole ![]() | |
Marcoss | zondag 14 mei 2023 @ 14:23 |
Hoole zei al dat hij niet voluit was gegaan | |
Marcoss | zondag 14 mei 2023 @ 14:25 |
De tijdwaarneming is weer prut.. | |
franklop | zondag 14 mei 2023 @ 14:26 |
Kunnen ze tissot niet gewoon rebranden naar Tudor | |
Dale__Cooper | zondag 14 mei 2023 @ 14:31 |
41.55 Of richting 40.45 als Kirsch al rond de 43 minuten zit. | |
TommyL0204 | zondag 14 mei 2023 @ 14:33 |
Maar welk systeem tijdwaarneming hebben ze nu dan? Ik zie overal met koeienletters Tudor staan. Maar het is Tissot? | |
Marcoss | zondag 14 mei 2023 @ 14:34 |
Nee, was het maar Tissot.. het is een andere tijdwaarneming (die kwam hier al eens voorbij, maar ik heb het niet onthouden) waar ze de naam Tudor op hebben geplakt | |
Dale__Cooper | zondag 14 mei 2023 @ 14:41 |
Goedzo Hepburn | |
Dale__Cooper | zondag 14 mei 2023 @ 14:47 |
Bijzonder dat Kung een minuut na ploeggenoot Armirail start. | |
wimderon | zondag 14 mei 2023 @ 14:47 |
Tissot is ook maar een stickertje op een ander systeem ![]() | |
Marcoss | zondag 14 mei 2023 @ 14:49 |
Ah, dan hebben ze daar in ieder geval een goed systeem uitgekozen ![]() | |
TommyL0204 | zondag 14 mei 2023 @ 14:54 |
Tsja, lekker dan. Dat je als Tudor of Tissot met dit soort prul wordt geassocieerd | |
wimderon | zondag 14 mei 2023 @ 14:54 |
Dat verschilt ook per koers. Matsport, Microplus en Swiss Timing (dat dan wel weer een zusterbedrijf van Tissot is) worden over het algemeen gebruikt. | |
WAvanBuren | zondag 14 mei 2023 @ 14:55 |
Karsten ![]() | |
wimderon | zondag 14 mei 2023 @ 14:56 |
Ik denk dat het 95% van de kijkers weinig boeit of de tussentijden direct online staan en of de volledige uitslag een minuut of een uur na de koers beschikbaar is. | |
TommyL0204 | zondag 14 mei 2023 @ 14:57 |
Daar heb je wel een punt ja | |
heywoodu | zondag 14 mei 2023 @ 14:58 |
Swiss Timing heeft in elk geval een fijne online pagina voor de resultaten en dergelijken (zoals voor het niet-Europese zwemmen), en de pagina's van Tissot voor baanwielrennen zijn ook altijd top ![]() | |
Frozen-assassin | zondag 14 mei 2023 @ 14:58 |
Lekker wel die kasseien met dit weer | |
Frozen-assassin | zondag 14 mei 2023 @ 15:05 |
Doe je best Multilul | |
Dale__Cooper | zondag 14 mei 2023 @ 15:11 |
Omstandigheden voor hem om op zijn bek te gaan. | |
DutchSL | zondag 14 mei 2023 @ 15:13 |
Karsten Kroon is een vriend van Poetin en vindt dat de Krim (Balaclava) in Rusland ligt | |
Rellende_Rotscholier | zondag 14 mei 2023 @ 15:14 |
Jasha Dimitri Sutterlin | |
Frozen-assassin | zondag 14 mei 2023 @ 15:14 |
Jeetje Sutterlin met eens een aardige tijdrit | |
wimderon | zondag 14 mei 2023 @ 15:16 |
Nog een geluk dat Louis Du Buisson Meintjes niet meedoet. | |
Mexicanobakker | zondag 14 mei 2023 @ 15:18 |
Bokkema blijft toch goed in ITTs in GTs tegenwoordig | |
Frozen-assassin | zondag 14 mei 2023 @ 15:19 |
Wie verzint het om een cameramotor bij Oomen te laten rijden | |
Dale__Cooper | zondag 14 mei 2023 @ 15:21 |
McNulty, matig, slecht. | |
Rellende_Rotscholier | zondag 14 mei 2023 @ 15:22 |
Ik kom er vandaag pas achter dat dit blijkbaar zijn volledige naam is, jemig. | |
wimderon | zondag 14 mei 2023 @ 15:28 |
Karsten en Jeroen hebben het daar in de Ronde van Sicilië een half uur over gehad ![]() | |
TommyL0204 | zondag 14 mei 2023 @ 15:30 |
Met zo'n naam zou ik ook constant achter aan bungelen | |
wimderon | zondag 14 mei 2023 @ 15:30 |
Dit was niet de bedoeling, Mol. | |
Frozen-assassin | zondag 14 mei 2023 @ 15:30 |
Enigma Bauke | |
heywoodu | zondag 14 mei 2023 @ 15:30 |
Sow Bauke ![]() | |
Dale__Cooper | zondag 14 mei 2023 @ 15:31 |
Jeetje Mollema | |
ijs_beer | zondag 14 mei 2023 @ 15:31 |
Netjes Bauke | |
Marcoss | zondag 14 mei 2023 @ 15:31 |
Bauke kan ook dit jaar nog tijdrijden | |
Momo | zondag 14 mei 2023 @ 15:33 |
En nu ineens wel weer ![]() | |
Frozen-assassin | zondag 14 mei 2023 @ 15:34 |
Benieuwd naar Armirail (geen spelletjevoorkeur ![]() | |
Koffieplanter | zondag 14 mei 2023 @ 15:47 |
Wie gaat Gilbert uitleggen hoe w/kg werkt? | |
wimderon | zondag 14 mei 2023 @ 15:49 |
Stefan Küng, die kent de regie niet. | |
wimderon | zondag 14 mei 2023 @ 15:50 |
Oh, Küng zelfs langzamer dan Armirail. | |
H.Vviv | zondag 14 mei 2023 @ 15:50 |
Armirail de snelste bij het tweede tussenpunt. | |
Dale__Cooper | zondag 14 mei 2023 @ 15:52 |
Lijkt we wat droger te zijn. | |
_-_ratjetoe_-_ | zondag 14 mei 2023 @ 15:53 |
Kung faalt hopeloos. | |
Frozen-assassin | zondag 14 mei 2023 @ 15:54 |
Hoop is uitgestelde teleurstelling | |
Van_Poppel | zondag 14 mei 2023 @ 15:54 |
Mooie anekdote, Karsten | |
Dagoduck | zondag 14 mei 2023 @ 15:54 |
Blij dat ik dit verhaal heb gehoord. | |
Frozen-assassin | zondag 14 mei 2023 @ 15:56 |
ARensman toch beter dan ik dacht | |
heywoodu | zondag 14 mei 2023 @ 15:56 |
Degelijk begin van Thymen, hup hup. | |
Dale__Cooper | zondag 14 mei 2023 @ 15:56 |
Kijken of die beter indeelt dan in de openingstijdrit. | |
Dale__Cooper | zondag 14 mei 2023 @ 15:59 |
Bruno ![]() | |
Aguero | zondag 14 mei 2023 @ 15:59 |
Armirail, poeh | |
Frozen-assassin | zondag 14 mei 2023 @ 15:59 |
Kung alsnog | |
heywoodu | zondag 14 mei 2023 @ 15:59 |
Hoe kom je na 35km tijdrijden (en een prima tijd) ogenschijnlijk door je neus ademend aan de meet? ![]() | |
H.Vviv | zondag 14 mei 2023 @ 16:00 |
Küng netjes | |
Van_Poppel | zondag 14 mei 2023 @ 16:00 |
Als het harder gaat regenen, dan zou Küng wel 's kunnen verrassen. | |
heywoodu | zondag 14 mei 2023 @ 16:00 |
![]() | |
Aguero | zondag 14 mei 2023 @ 16:01 |
Remco sub-40? | |
wimderon | zondag 14 mei 2023 @ 16:07 |
Slecht afgeteld door die aftelmevrouw, piepje ging al toen zij nog bij anderhalf was. | |
wimderon | zondag 14 mei 2023 @ 16:14 |
Er zijn vandaag al 6 inzendingen voor de shirtjesactie van Sander Kleikers, gisteren maar liefst 11! | |
Van_Poppel | zondag 14 mei 2023 @ 16:16 |
Arensman ![]() | |
H.Vviv | zondag 14 mei 2023 @ 16:16 |
Arensman bij het derde tussenpunt op twee seconden van Armirail. | |
Chiappucci | zondag 14 mei 2023 @ 16:16 |
Erg sterk van Arensman. Blijkbaar weinig last van zijn ribben. | |
Columbiafan | zondag 14 mei 2023 @ 16:19 |
Arensman, zoals verwacht, zeer sterk. Kämna, goed, maar niet zeer goed. | |
wimderon | zondag 14 mei 2023 @ 16:19 |
Mooi op de verkeerde Movistar ingezoomd door de regie. | |
wimderon | zondag 14 mei 2023 @ 16:21 |
Damiano Caruso. | |
Dale__Cooper | zondag 14 mei 2023 @ 16:21 |
Caruso, jeetje. | |
Rellende_Rotscholier | zondag 14 mei 2023 @ 16:21 |
Het enigma Caruso. | |
wimderon | zondag 14 mei 2023 @ 16:21 |
Toch weer stilgevallen zoals in de openingstijdrit. | |
Frozen-assassin | zondag 14 mei 2023 @ 16:22 |
Arensman moet nog wat procentjes winnen | |
Bill_Hillie | zondag 14 mei 2023 @ 16:22 |
Pozzovivo zien tijdrijden doet me wel pijn aan de ogen. | |
wimderon | zondag 14 mei 2023 @ 16:23 |
Vlasov ook snel begonnen. Is het fenomeen wind weer op de afspraak? | |
Rellende_Rotscholier | zondag 14 mei 2023 @ 16:23 |
Het meest bijzondere is nog wel dat hij af en toe zelfs goede tijdritten heeft gereden. | |
Van_Poppel | zondag 14 mei 2023 @ 16:23 |
De weg lijkt een stuk natter dan een half uur geleden. | |
DIJK | zondag 14 mei 2023 @ 16:26 |
Remco gaat wel een stuk gretiger van start dan Roglic. Hij moet alleen op de fiets blijven zitten. | |
Zorro | zondag 14 mei 2023 @ 16:27 |
Dirk, moet je niet bij Feyenoord zijn? | |
heywoodu | zondag 14 mei 2023 @ 16:28 |
Lekker een tikje op de kont. | |
Koffieplanter | zondag 14 mei 2023 @ 16:29 |
Theo gaat hard. | |
Rellende_Rotscholier | zondag 14 mei 2023 @ 16:29 |
Geoghegan Hart. | |
wimderon | zondag 14 mei 2023 @ 16:31 |
Kan dit? | |
Koffieplanter | zondag 14 mei 2023 @ 16:31 |
Thomas Geraint gaat nog harder. | |
Zorro | zondag 14 mei 2023 @ 16:31 |
Zo'n muur met spreukjes? Nee dat kan absoluut niet. | |
Dale__Cooper | zondag 14 mei 2023 @ 16:32 |
De Pinarello staat op punt. | |
heywoodu | zondag 14 mei 2023 @ 16:32 |
Ik neem aan dat je doelt op die muur? ![]() | |
Frozen-assassin | zondag 14 mei 2023 @ 16:34 |
Dat is niet zo fine | |
franklop | zondag 14 mei 2023 @ 16:34 |
Mooi op tijd beginnen | |
Koffieplanter | zondag 14 mei 2023 @ 16:34 |
Colnago rommel. | |
Rellende_Rotscholier | zondag 14 mei 2023 @ 16:35 |
Dat valt tegen, Zjauw. | |
Mexicanobakker | zondag 14 mei 2023 @ 16:36 |
Iedereen gaat wel ver harder dan Mollema/Hepburn/Multilul, of vorm of wind zou ik zeggen ja | |
WAvanBuren | zondag 14 mei 2023 @ 16:36 |
Nee, veel te klein die tv. | |
Koffieplanter | zondag 14 mei 2023 @ 16:37 |
Wtf? | |
Columbiafan | zondag 14 mei 2023 @ 16:37 |
Kämna heeft het echt niet deze Giro voorlopig. | |
Aguero | zondag 14 mei 2023 @ 16:37 |
Remco ![]() ![]() | |
WAvanBuren | zondag 14 mei 2023 @ 16:37 |
![]() | |
Van_Poppel | zondag 14 mei 2023 @ 16:37 |
Rogla valt zwaar tegen | |
Aguero | zondag 14 mei 2023 @ 16:37 |
Roglic beetje matig. | |
Dale__Cooper | zondag 14 mei 2023 @ 16:38 |
Ook matig van Roglic. | |
H.Vviv | zondag 14 mei 2023 @ 16:38 |
Gewoon matig van Roglic | |
Frozen-assassin | zondag 14 mei 2023 @ 16:38 |
Meh van Roglic. Dit gaat dik verlies worden | |
Rellende_Rotscholier | zondag 14 mei 2023 @ 16:38 |
Het is tijd om de brommer aan te slingeren, Primoz. | |
Godshand | zondag 14 mei 2023 @ 16:38 |
Wie is "Multilul" ook alweer? #durftevragen | |
DiegoFuser | zondag 14 mei 2023 @ 16:38 |
Ja jammer | |
Koffieplanter | zondag 14 mei 2023 @ 16:38 |
Vlasov +10 op TP2. | |
WAvanBuren | zondag 14 mei 2023 @ 16:38 |
Dan is Hij ook niet geweldig omderweg. | |
H.Vviv | zondag 14 mei 2023 @ 16:38 |
McNulty. | |
Columbiafan | zondag 14 mei 2023 @ 16:39 |
Evenepoel moet toch wel een seconde of 10 onder die tijd van Thomas kunnen? | |
Zorro | zondag 14 mei 2023 @ 16:39 |
Thomas zal de belangrijkste concurrent van Eef gaan zijn in het vervolg. | |
franklop | zondag 14 mei 2023 @ 16:39 |
25 | |
Godshand | zondag 14 mei 2023 @ 16:40 |
Bijzondere bijnaam. Waarom? | |
Frozen-assassin | zondag 14 mei 2023 @ 16:40 |
Dat lijkt me zeer voorbarig | |
Koffieplanter | zondag 14 mei 2023 @ 16:40 |
53 per uur. ![]() | |
Dale__Cooper | zondag 14 mei 2023 @ 16:40 |
Dit is geen schokkend verschil | |
WAvanBuren | zondag 14 mei 2023 @ 16:40 |
Ik ben niet onder de indruk van Hem. | |
Zorro | zondag 14 mei 2023 @ 16:40 |
Dat moet ook, anders is het achteraf gezien geen briljante voorspelling. | |
DeeBee | zondag 14 mei 2023 @ 16:41 |
Einde tijdperk Roglic hype Broekje van @Koffieplanter is he-le-maal uit | |
Chiappucci | zondag 14 mei 2023 @ 16:41 |
Slechts 11 seconden sneller dan Thomas. Einde tijdperk R.EV. | |
H.Vviv | zondag 14 mei 2023 @ 16:41 |
Had het verschil groter verwacht | |
wimderon | zondag 14 mei 2023 @ 16:43 |
Droog aan de finish nu wel. | |
DeeBee | zondag 14 mei 2023 @ 16:44 |
Lennard de Greef met een prachtige tijdrit, we zullen het nooit vergeten | |
Dale__Cooper | zondag 14 mei 2023 @ 16:44 |
geen roze bonus vandaag. | |
Aguero | zondag 14 mei 2023 @ 16:44 |
Gisteren alles gebruikt. | |
Bill_Hillie | zondag 14 mei 2023 @ 16:44 |
Leknessund is toe aan de rustdag. | |
DeeBee | zondag 14 mei 2023 @ 16:44 |
Toch dat pak he! | |
Frozen-assassin | zondag 14 mei 2023 @ 16:45 |
Caruso verrast me zeer | |
wimderon | zondag 14 mei 2023 @ 16:46 |
Dale__Cooper | zondag 14 mei 2023 @ 16:46 |
Een zonnetje zowaar | |
Frozen-assassin | zondag 14 mei 2023 @ 16:47 |
Tao schroeit | |
WAvanBuren | zondag 14 mei 2023 @ 16:47 |
Zjoewauw toch ook matig. | |
Aguero | zondag 14 mei 2023 @ 16:48 |
INEOS moet echt iets gaan doen in de bergen. | |
DeeBee | zondag 14 mei 2023 @ 16:48 |
Geoghegan Hart, dit is echt Froome-achtig | |
Bill_Hillie | zondag 14 mei 2023 @ 16:49 |
Dat is een keurige tijdrit van de man met het witte vlaggetje. | |
Chiappucci | zondag 14 mei 2023 @ 16:50 |
Sterk van Vlasov. Jammer alleen dat hij niet meer zo goed klimt. | |
DIJK | zondag 14 mei 2023 @ 16:50 |
Gaan we straks nog een keer de beste Vlasov bergop zien? Als we maar niet naar de afdaling hoeven kijken. | |
Koffieplanter | zondag 14 mei 2023 @ 16:50 |
Waarom is er geen enkel beeld van TP2? | |
wimderon | zondag 14 mei 2023 @ 16:50 |
-3000, jawel! | |
Aguero | zondag 14 mei 2023 @ 16:50 |
Italiaanse regie | |
DeeBee | zondag 14 mei 2023 @ 16:51 |
TudorGoden | |
Dale__Cooper | zondag 14 mei 2023 @ 16:51 |
Thomas verliest 5 seconden per bocht. | |
Bill_Hillie | zondag 14 mei 2023 @ 16:52 |
Haha die ging er wel even vierkant doorheen ja | |
Van_Poppel | zondag 14 mei 2023 @ 16:52 |
Einde tijdperk Evenepoel | |
DeeBee | zondag 14 mei 2023 @ 16:53 |
Definitief | |
Dale__Cooper | zondag 14 mei 2023 @ 16:53 |
Jeetje, menselijke trekjes | |
WAvanBuren | zondag 14 mei 2023 @ 16:53 |
De teloorgang van Hem. Ach ach ach. | |
Frozen-assassin | zondag 14 mei 2023 @ 16:53 |
Blijf eens stil zitten zeg Joewauw | |
Bill_Hillie | zondag 14 mei 2023 @ 16:53 |
Remco Evenechoke | |
Chiappucci | zondag 14 mei 2023 @ 16:53 |
Verrassende wending. | |
Frozen-assassin | zondag 14 mei 2023 @ 16:53 |
Hier gaan kletsen uitgedeeld worden dat het niet meer mooi is. Carl Berteele | |
WAvanBuren | zondag 14 mei 2023 @ 16:54 |
Arme Steef, stel u voor, geen Ganna, geen Hem en dan verliest die van Djie ![]() | |
DIJK | zondag 14 mei 2023 @ 16:54 |
Zou wel lAchen zijn als G hier wint | |
DeeBee | zondag 14 mei 2023 @ 16:54 |
Maar ik las op Sporza dat hij de alleraerodynamischteooitallertijden is, hoe kan dit? | |
Columbiafan | zondag 14 mei 2023 @ 16:55 |
Matig | |
Rellende_Rotscholier | zondag 14 mei 2023 @ 16:55 |
Arme, arme Kung. Altijd hetzelfde. | |
WAvanBuren | zondag 14 mei 2023 @ 16:55 |
Het weer, de val of iets verkeerds gegeten? | |
Frozen-assassin | zondag 14 mei 2023 @ 16:55 |
Lichtjes ontplofte motor van Tao | |
Aguero | zondag 14 mei 2023 @ 16:55 |
Er verandert toch best veel tussen de verschillende punten. | |
DeeBee | zondag 14 mei 2023 @ 16:55 |
Stefan Cuck | |
WAvanBuren | zondag 14 mei 2023 @ 16:55 |
Koeng gaat nooit meer een grote tijdrit winnen. | |
Bill_Hillie | zondag 14 mei 2023 @ 16:55 |
Ik had het Küng wel erg gegund. | |
Dale__Cooper | zondag 14 mei 2023 @ 16:55 |
Kung verliest het nipt door in slechtere omstandigheden te rijden, tja. | |
Van_Poppel | zondag 14 mei 2023 @ 16:57 |
Rogla heeft zich goed hersteld | |
Aguero | zondag 14 mei 2023 @ 16:57 |
Dit doet Primoz erg knap. | |
Bill_Hillie | zondag 14 mei 2023 @ 16:57 |
Roglic deed tot T1 nog even een warming up | |
Zorro | zondag 14 mei 2023 @ 16:57 |
Thomas snelste | |
Frozen-assassin | zondag 14 mei 2023 @ 16:57 |
Zit nog kort op elkaar ![]() | |
WAvanBuren | zondag 14 mei 2023 @ 16:58 |
Erg leuk voor de zeer sympathieke Djie ![]() | |
Koffieplanter | zondag 14 mei 2023 @ 16:58 |
Het gelijk van Tosatto. | |
Rellende_Rotscholier | zondag 14 mei 2023 @ 16:58 |
Verbazingwekkende werken van Ineos. | |
Mexicanobakker | zondag 14 mei 2023 @ 16:59 |
Dat Tao tegenwoordig kan tijdrijden is echt lachwekkend. | |
DIJK | zondag 14 mei 2023 @ 16:59 |
Hebben ze in België ook een Brienenoord? | |
Dale__Cooper | zondag 14 mei 2023 @ 16:59 |
Bruno had dit bijna gewonnen | |
TargaFlorio | zondag 14 mei 2023 @ 17:00 |
Konijnentunnel? | |
Mani89 | zondag 14 mei 2023 @ 17:00 |
Remco in crisi. | |
Faraday01 | zondag 14 mei 2023 @ 17:00 |
God is een mens | |
Frozen-assassin | zondag 14 mei 2023 @ 17:00 |
Dit ziet er niet soepel uit bij Remco | |
GotenSSJ | zondag 14 mei 2023 @ 17:00 |
Hoe kan dit, DE AEROKOGEL | |
Aguero | zondag 14 mei 2023 @ 17:00 |
Aerokoning Dan Bigham | |
Zorro | zondag 14 mei 2023 @ 17:00 |
Oh ik dacht een DJ | |
TargaFlorio | zondag 14 mei 2023 @ 17:00 |
België in crisi. | |
DeeBee | zondag 14 mei 2023 @ 17:00 |
Vast al ingestort, met de bouwkwaliteit in Belgie | |
WAvanBuren | zondag 14 mei 2023 @ 17:00 |
Maak je je nu al zorgen om Karrel? | |
Rellende_Rotscholier | zondag 14 mei 2023 @ 17:00 |
Het is werkendag voor de Rem. | |
DiegoFuser | zondag 14 mei 2023 @ 17:01 |
Ik stel de vermaarde mirabrug voor. | |
DIJK | zondag 14 mei 2023 @ 17:01 |
Je kan je moeilijk van de konijnenpijp afwerpen | |
Frozen-assassin | zondag 14 mei 2023 @ 17:01 |
Slecht van Joewauw. Matxin is niet op afspraak | |
Ambrosius | zondag 14 mei 2023 @ 17:01 |
Het Atomium? | |
Aguero | zondag 14 mei 2023 @ 17:01 |
Almeida komt weer terug in het tweede deel. Classic. | |
Faraday01 | zondag 14 mei 2023 @ 17:01 |
Arensman levert vandaag wel, kunnen ze bij Ineos mee gaan spelen | |
_-_ratjetoe_-_ | zondag 14 mei 2023 @ 17:02 |
Roglic voorzichtig, en dat lijkt me verstandig. | |
Koffieplanter | zondag 14 mei 2023 @ 17:03 |
Je kunt je afvragen waarom DSM er alle moeite voor deed om Barguil binnen schot te houden, want in beeld genomen wordt Leknessund geen seconde. | |
Dale__Cooper | zondag 14 mei 2023 @ 17:03 |
Die moto zit wel dicht zeg | |
Frozen-assassin | zondag 14 mei 2023 @ 17:04 |
Knap hersteld van Roglic | |
TargaFlorio | zondag 14 mei 2023 @ 17:04 |
![]() | |
Rellende_Rotscholier | zondag 14 mei 2023 @ 17:04 |
Primoz had iets sneller mogen starten. | |
WAvanBuren | zondag 14 mei 2023 @ 17:04 |
De Roog goed ingedeeld of te traag gestart? | |
Dale__Cooper | zondag 14 mei 2023 @ 17:04 |
Roglic start wel vaak relatief traag. | |
DeeBee | zondag 14 mei 2023 @ 17:05 |
De Roog had de brommer eerder moeten aan slingeren | |
Dale__Cooper | zondag 14 mei 2023 @ 17:05 |
Remco wint wel dus | |
_-_ratjetoe_-_ | zondag 14 mei 2023 @ 17:05 |
Zeker ja, vroeger ontsnappingen etc., kan hij ook goed in principe. Echt hele goede kansen voor Ineos overall. | |
DeeBee | zondag 14 mei 2023 @ 17:05 |
Erg jammer | |
Van_Poppel | zondag 14 mei 2023 @ 17:05 |
Remco wint waarschijnlijk nipt | |
Bill_Hillie | zondag 14 mei 2023 @ 17:06 |
Evenepoel kan nog steeds een dubbelslag pakken en toch zal het teleurstellend zijn. | |
Dale__Cooper | zondag 14 mei 2023 @ 17:06 |
Meewind, dat moet kunnen | |
Koffieplanter | zondag 14 mei 2023 @ 17:06 |
Als je een lange tijdrit niet in het slotweekend legt krijg je spektakel, wie had dat gedacht? | |
WAvanBuren | zondag 14 mei 2023 @ 17:07 |
Jammer voor Djie. | |
Bill_Hillie | zondag 14 mei 2023 @ 17:07 |
Hahaha wat fantastisch. | |
Frozen-assassin | zondag 14 mei 2023 @ 17:07 |
Hier zal R.EV niet tevreden mee zijn | |
Rellende_Rotscholier | zondag 14 mei 2023 @ 17:07 |
Amai. | |
Zorro | zondag 14 mei 2023 @ 17:07 |
Oppermachtig, zoals iedereen al lang wist. | |
DeeBee | zondag 14 mei 2023 @ 17:07 |
Zeer jammer dat de zeer onsympathieke klootzak Remco E. hier toch wint
| |
Aguero | zondag 14 mei 2023 @ 17:07 |
Spettacolo | |
Bill_Hillie | zondag 14 mei 2023 @ 17:07 |
Nou nou nou | |
Rellende_Rotscholier | zondag 14 mei 2023 @ 17:07 |
Goed voor de koers, in ieder geval. We kunnen blijven kijken. | |
TargaFlorio | zondag 14 mei 2023 @ 17:07 |
Toch kan ik me niet voorstellen dat hij, ook gezien gisteren, diep in zijn hart echt blij is. Niet twee dagen die het zelfvertrouwen een boost geven. | |
Marcoss | zondag 14 mei 2023 @ 17:08 |
4 renners binnen 4 seconden ![]() | |
GotenSSJ | zondag 14 mei 2023 @ 17:08 |
Kung had hier wel behoorlijk gewonnen onder gelijke omstandigheden lijkt mij. | |
JopJuh | zondag 14 mei 2023 @ 17:08 |
Dit gaat nog een mooie Giro worden | |
DeeBee | zondag 14 mei 2023 @ 17:08 |
Dit is satire. Dit kan toch nog een fantastisch rondje worden. ![]() ![]() | |
_-_ratjetoe_-_ | zondag 14 mei 2023 @ 17:08 |
Jammer dat Roglic niet op 16' zat voor de perfecte reeks. | |
Aguero | zondag 14 mei 2023 @ 17:08 |
Alles op een zakdoek. Had ik niet verwacht | |
heywoodu | zondag 14 mei 2023 @ 17:08 |
Regie, wordt eens wakker. Nog even naar de roze trui aub. | |
Marcoss | zondag 14 mei 2023 @ 17:09 |
Vorig jaar Vuelta was iets minder spannend anders ![]() | |
JopJuh | zondag 14 mei 2023 @ 17:09 |
Ja vreemd | |
_-_ratjetoe_-_ | zondag 14 mei 2023 @ 17:09 |
Je zag toch aan de uitslagen van Thomas dat het hier een gigantisch succes ging worden? | |
Marcoss | zondag 14 mei 2023 @ 17:09 |
Die moet nog eventjes | |
WAvanBuren | zondag 14 mei 2023 @ 17:09 |
Dus al met al wint Hij slechts 15 seconden dit weekend op de Roog. Jeetje. | |
DiegoFuser | zondag 14 mei 2023 @ 17:09 |
Dit valt goed mee, ik had verwacht dat het na vandaag gespeeld zou zijn. | |
Chiappucci | zondag 14 mei 2023 @ 17:09 |
Veel kleinere verschillen dan in de openingstijdrit ![]() | |
Bill_Hillie | zondag 14 mei 2023 @ 17:10 |
Ach het kon altijd een hele mooie ronde worden toch, maar mensen doen op voorhand net of die Remco met twee vingers in de neus dat rondje even gaat winnen. | |
Rellende_Rotscholier | zondag 14 mei 2023 @ 17:10 |
Daarom ook zo raar dat organisaties bang zijn voor lange tijdritten. Ik kijk naar jullie, ASO. | |
Blik | zondag 14 mei 2023 @ 17:11 |
Remco in 2 dagen dus 3 seconden op Roglic gewonnen, en 13 seconden verloren op het trio van Ineos Zal die niet lekker van slapen denk ik | |
WAvanBuren | zondag 14 mei 2023 @ 17:11 |
Volgend jaar een lange tijdrit rond Pau? | |
wimderon | zondag 14 mei 2023 @ 17:11 |
DNS van Cimolai overigens, was nog niet gemeld dacht ik. | |
Marcoss | zondag 14 mei 2023 @ 17:11 |
Minder als je ook gisteren meeneemt | |
Koffieplanter | zondag 14 mei 2023 @ 17:11 |
Dat zou prachtig zijn, want de vorige tijdrit in Pau was fantastisch. | |
Van_Poppel | zondag 14 mei 2023 @ 17:12 |
Wout heeft hier een andere mening over. | |
wimderon | zondag 14 mei 2023 @ 17:12 |
U bent welkom voor de Boucles de l'Aulne. Misschien wel de zoveelste eerste zege van Romain Gregoire! WLR / [Wielrennen #534] | |
WAvanBuren | zondag 14 mei 2023 @ 17:14 |
Ik ga even naar Jip de nabeschouwing kijken. | |
Rellende_Rotscholier | zondag 14 mei 2023 @ 17:15 |
Ganna had overigens met een kwartier voorsprong gewonnen. | |
WAvanBuren | zondag 14 mei 2023 @ 17:16 |
Die mouwen maken niet uit voor de meest aerodynamische renner ooit Sander. | |
_-_ratjetoe_-_ | zondag 14 mei 2023 @ 17:17 |
"Misschien wel", maar dat werd gek genoeg weggelaten uit de titel van een bepaald artikel. | |
WAvanBuren | zondag 14 mei 2023 @ 17:18 |
Goede reactie van de zeer sympathieke Hij. | |
Rellende_Rotscholier | zondag 14 mei 2023 @ 17:19 |
De Rem ziet er ongezond uit. | |
WAvanBuren | zondag 14 mei 2023 @ 17:19 |
Corred? | |
Rellende_Rotscholier | zondag 14 mei 2023 @ 17:21 |
Pinot mogelijk wel. Altijd tegen Thibaut. | |
Rellende_Rotscholier | zondag 14 mei 2023 @ 17:22 |
![]() | |
WAvanBuren | zondag 14 mei 2023 @ 17:23 |
Ik ga even met spullen gooien ![]() | |
kibo | zondag 14 mei 2023 @ 17:33 |
Jip >> Marijn | |
wimderon | zondag 14 mei 2023 @ 17:33 |
Leuk Thymeninterview weer. | |
wimderon | zondag 14 mei 2023 @ 17:37 |
Theo Gégenhàrt ~Kleikers | |
Dagoduck | zondag 14 mei 2023 @ 17:39 |
Hallo Jip. | |
Rellende_Rotscholier | zondag 14 mei 2023 @ 17:44 |
Die springt vroeg of laat nog een keer van de Matterhorn. | |
Faraday01 | zondag 14 mei 2023 @ 17:46 |
Gisteren op tijd lossen en hij had zo maar kunnen winnen | |
H.Vviv | zondag 14 mei 2023 @ 17:51 |
Als hij wat beter weer had gehad was de kans ook wat groter op winst. Küng zal zelf wel weten wat beter voor hem is richting zijn tijdrit toe. | |
wimderon | zondag 14 mei 2023 @ 17:58 |
Ik kan me uit het verleden herinneren dat hij het prettig vond om een flinke inspanning te hebben een dag voor een tijdrit. | |
Marcoss | zondag 14 mei 2023 @ 17:59 |
Kung wel echt gevlogen in het laatste deel, misschien ook iets te behoudend gereden daarvoor | |
The_Undertone | zondag 14 mei 2023 @ 18:08 |
Beetje een Pyrrhusoverwinning van Remco, rustdag zal welkom zijn. Nasleep van de val, CORRED of een dipje? | |
kibo | zondag 14 mei 2023 @ 20:22 |
Het tragisch lot van een tijdrijder . | |
Frozen-assassin | zondag 14 mei 2023 @ 20:23 |
Volgens remco zelf nasleep van de valpartijen | |
H.Vviv | zondag 14 mei 2023 @ 20:32 |
Op HLN valt te lezen dat hij zich wat ziekjes voelde.
| |
_-_ratjetoe_-_ | zondag 14 mei 2023 @ 20:37 |
Ik had het meteen al wel te doen met die arme Remco, eigenlijk ![]() | |
Koffieplanter | zondag 14 mei 2023 @ 20:55 |
Hij klinkt verkouden. | |
H.Vviv | zondag 14 mei 2023 @ 21:07 |
Uran heeft corona en zal niet meer van start gaan. | |
Idisrom | zondag 14 mei 2023 @ 21:08 |
Remco heeft gewoon weer de tijdrit gewonnen. En net als in de eerste tijdrit zat het niet in de laatste vijf kilometers. Iedereen die verwachtte dat hij minuut of meer kon pakken, had niet een reëel beeld van het tijdrijden. Ik denk dat Remco gewoon nog genoeg kans heeft om over twee weken nog of weer bovenaan te staan. Eerst even een wel verdiende rustdag. | |
Idisrom | zondag 14 mei 2023 @ 21:13 |
Ik weet nog wel een keer dat Gerrie Knetemann slechts zeven seconden tekort kwam op Bernard Hinault, maar dat de nummer drie (meende ik) op minuten achterstand lag. | |
Zwansen | zondag 14 mei 2023 @ 21:45 |
Veel kleren aan, doet me denken aan: | |
Van_Poppel | zondag 14 mei 2023 @ 22:18 |
https://www.hln.be/wielre(...)moz-roglic~acd7a0a6/ De Belgen zijn ziedend. | |
Szura | zondag 14 mei 2023 @ 22:21 |
Die moto-rubriek in België altijd als het ze niet uitkomt ![]() | |
H.Vviv | zondag 14 mei 2023 @ 22:34 |
Momo | zondag 14 mei 2023 @ 22:35 |
dicht |