abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_209134719
Hoi! Ik heb een vraagje aan mensen met verstand van kippen.

Ik heb best een leuke tuin, ruim en vol groen, gras en beplanting. Ik woon in een woonwijk waarbij om mij heen de achtertuin alleen grenst aan die van 1 buurthuis, en andere achtertuinen maar met steeg ertussen.

Heb een open hokje van zo’n 7-8 m2, weliswaar betegeld maar ik kan er een deel uit halen en heb wel een paar m2 graszoden maar ook zoden van een bodembedekker liggen die ik daar kan plaatsen. En een kuub zand mocht dat prettiger zijn in het verblijf.

Het lijkt me leuk om een paar scharrelkippen te hebben want dat is gezellig en ik hou van eieren. Wil graag dieren, maar niet in huis.

Nu vroeg ik mij een paar dingen af voordat ik hier aan begin en ben ik op zoek naar de meest geschikte soort.

1) Maakt weinig geluid
2) Tam en vriendelijk/ op te pakken bij voldoende vertrouwen
3) Veel grote eieren
4) Vliegt niet hoog op (al heb ik wel om de hele tuin een hoge haag staan, een makkelijk hanteerbare afrastering waarbinnen ze kunnen scharrelen lijkt mij wel fijn)
5) Wintervast al is isoleren geen probleem.

En de volgende vragen;

1) Moet er een haan bij?
2) Slopen kippen je planten?
3) Zijn uitwerpselen funest voor je gazon?

Als er ook nog twee konijnen bij zouden kunnen zonder gezeik onderling dan is dat al helemaal fantastisch. En ja die zijn wel kut voor je planten maar die blijven gewoon binnen de afrastering, waar ik kippen wel door heel de tuin heen zou laten grazen eventueel.

Ah ja en vallen kippen random in slaap of gaan ze op eigen houtje naar hun nachtverblijf?

Belangrijk is dat ik geen overlast wil veroorzaken. Heb wel ooit een onderbuurvrouw met kippen gehad en die heb ik nooit gehoord.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 7% gewijzigd door Azula2.0 op 13-05-2023 19:32:29 ]
  zaterdag 13 mei 2023 @ 19:37:44 #2
396386 sturmpie
for night & nature
pi_209134845
als je er een haan bij doet dan heb je kans dat buren gaan klagen, zo was er 'n aflevering bij Meester Frank Visser De Rijdende Rechter waarbij buren klaagden over een haan en uiteindelijk mocht de haan wel blijven en hadden de klagers gewoon pech.
wat betreft kippen, ik weet dat ze bij kippen een stuk van de vleugels afknippen zodat ze niet hoog kunnen vliegen, dat noemen ze: KORTWiEKEN
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  zaterdag 13 mei 2023 @ 19:44:56 #3
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_209134941
Nee een haan hoeft niet. Fuck hanen binnen de bebouwde kom.

Inbe4 iemand die zegt maar blaffende honden dan, die trappen mensen hopelijk naar binnen, een haan gaat wat moeilijker.

Je gazon kan je wel gedag zeggen afhankelijk van de beschikbare ruimte die ze krijgen. Heb het ooit bij een familielid gezien die een handvol kippen had op een redelijk aantal vierkante meters waar het gazon werd omgetoverd tot grond.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_209134952
Ik kreeg een tijdje terug kippen als cadeautje van mijn tante en woon ook in een woonwijk maar zou daar niet aan beginnen. Die beesten schreeuwden de hele wijk bij elkaar als ze broeds waren, een ei hadden gelegd of er binnen een straal van 10km een bewegend object zat. Echt niet fijn als je buren lekker buiten zitten en die kippen schreeuwen de longen uit hun lijf.

Dan nog de stank als het heet is in de zomer, muizen die op het voer af komen en constant ophokplicht door vogelgriep. Ik heb ze heel snel teruggebracht.
Sicker than your average.
  zaterdag 13 mei 2023 @ 19:46:15 #5
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_209134962
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 19:45 schreef Aberkullie het volgende:
Ik kreeg een tijdje terug kippen als cadeautje van mijn tante en woon ook in een woonwijk maar zou daar niet aan beginnen. Die beesten schreeuwden de hele wijk bij elkaar als ze broeds waren, een ei hadden gelegd of er binnen een straal van 10km een bewegend object zat. Echt niet fijn als je buren lekker buiten zitten en die kippen schreeuwen de longen uit hun lijf.

Dan nog de stank als het heet is in de zomer, muizen die op het voer af komen en constant ophokplicht door vogelgriep. Ik heb ze heel snel teruggebracht.
Ik mis je chickpics wel
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_209134984
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 19:46 schreef Catkiller het volgende:

[..]
Ik mis je chickpics wel
Ik ook maar ze kunnen er nu lekker op los neuken in het weiland.
Sicker than your average.
pi_209135066
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 19:44 schreef Catkiller het volgende:
Nee een haan hoeft niet. Fuck hanen binnen de bebouwde kom.

Inbe4 iemand die zegt maar blaffende honden dan, die trappen mensen hopelijk naar binnen, een haan gaat wat moeilijker.

Je gazon kan je wel gedag zeggen afhankelijk van de beschikbare ruimte die ze krijgen. Heb het ooit bij een familielid gezien die een handvol kippen had op een redelijk aantal vierkante meters waar het gazon werd omgetoverd tot grond.
Ja als een haan zou moeten is het einde verhaal. Ik weet wel dat er rustige kippen zijn die niet hoog opvliegen. Gras heb ik opzich wel (en ook losse zoden) en ruimte om dagelijks te verplaatsen qua waar ze scharrelen. Kunnen ze gelijk smerige naaktslakken uit mijn gras plukken want durf nu niet met blote voeten op mijn gras te lopen daardoor. :r :r :r :r :r

quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 19:45 schreef Aberkullie het volgende:
Ik kreeg een tijdje terug kippen als cadeautje van mijn tante en woon ook in een woonwijk maar zou daar niet aan beginnen. Die beesten schreeuwden de hele wijk bij elkaar als ze broeds waren, een ei hadden gelegd of er binnen een straal van 10km een bewegend object zat. Echt niet fijn als je buren lekker buiten zitten en die kippen schreeuwen de longen uit hun lijf.

Dan nog de stank als het heet is in de zomer, muizen die op het voer af komen en constant ophokplicht door vogelgriep. Ik heb ze heel snel teruggebracht.
Wel een schattig cadeau van je tante. Ik heb wel gekeken naar kipsoorten maar was teveel informatie allemaal. Er zijn rustige die niet zoveel lawaai maken. Die zoek ik. Iemand hier weet dat vast wel. _O-

Dat ophokken maakt niet uit want ze gaan sowieso op hok en op slot in de avond. Er lopen katten rond hier en zo’n plaats delict in de ochtend heb ik geen zin in.

Zal later even betere foto’s plaatsen van mijn tuin.

Leuk wel dat je kippen hebt gehad.
pi_209135114
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 19:53 schreef Azula2.0 het volgende:

[..]
Ja als een haan zou moeten is het einde verhaal. Ik weet wel dat er rustige kippen zijn die niet hoog opvliegen. Gras heb ik opzich wel (en ook losse zoden) en ruimte om dagelijks te verplaatsen qua waar ze scharrelen. Kunnen ze gelijk smerige naaktslakken uit mijn gras plukken want durf nu niet met blote voeten op mijn gras te lopen daardoor. :r :r :r :r :r
[..]
Wel een schattig cadeau van je tante. Ik heb wel gekeken naar kipsoorten maar was teveel informatie allemaal. Er zijn rustige die niet zoveel lawaai maken. Die zoek ik. Iemand hier weet dat vast wel. _O-

Dat ophokken maakt niet uit want ze gaan sowieso op hok en op slot in de avond. Er lopen katten rond hier en zo’n plaats delict in de ochtend heb ik geen zin in.

Zal later even betere foto’s plaatsen van mijn tuin.

Leuk wel dat je kippen hebt gehad.
Kippen zonder haan maken sowieso lawaai want ze kakelen als er gevaar in de buurt is (en elke mus die langs vliegt is gevaar). Dus ook al zijn ze volgens het boekje rustig, ze leveren hoe dan ook overlast op voor omwonenden.
Sicker than your average.
pi_209135216
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 19:26 schreef Azula2.0 het volgende:

1) Moet er een haan bij?
2) Slopen kippen je planten?
3) Zijn uitwerpselen funest voor je gazon?

1) Zeker niet doen in een woonwijk. Het heeft geen invloed op het leggen van eieren maar uitbroeden gaat geen succes hebben.
2) Absoluut
3) Geen idee want dat is al weg als die beeste vrij mogen lopen.

Serieus, ik had twee krielkipjes op ruim 20 m2. Struiken zijn blijven staan maar voor de rest was het in no time kale dicht geslipte zwarte grond.

Kippen moet je een overnachtingplek bieden, een stok van de grond en liefst overdekt. Voor de zomer is het handig als het er ook donker is anders wordt je vroeg wakker in de morgen. Verder een leghok met stro of hooi en goed beschut met een dakje op ongeveer 20 - 25 cm hoog. Dagelijks eieren rapen maar een kalk ei in het nest laten bevorderd wel vaak de leg en ze leggen dan eerder in het leghok.

Het kan wel in een woonwijk maar niet te veel (ruzie tussen kippen) en zeker geen haan. Elke dag voeren, drinken en eieren rapen. Ook tijdens vakantie of weekendje weg.
pi_209135367
Wel tikje oppassen met zwangere vrouwen, want de poep trekt nogal wat insecten etc etc aan en die kan onder je schoen mee naar binnen nemen als je niet uitkijkt , Maar ok voor normaal gezond mens ook niet extreem gevaarlijk,

het ei rapen kan enorm leuk zijn, heb je echt biologische ei thuis!
pi_209135376
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 19:57 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Kippen zonder haan maken sowieso lawaai want ze kakelen als er gevaar in de buurt is (en elke mus die langs vliegt is gevaar). Dus ook al zijn ze volgens het boekje rustig, ze leveren hoe dan ook overlast op voor omwonenden.
Ik heb een bbq als het toch kut is. Ik heb van de kippen van zo’n onderbuur rouw nooit last gehad dus het MOET kunnen.

Anders neem ik wel konijnen ofzo of vissen.
pi_209135381
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 20:16 schreef realnice11 het volgende:
Wel tikje oppassen met zwangere vrouwen, want de poep trekt nogal wat insecten etc etc aan en die kan onder je schoen mee naar binnen nemen als je niet uitkijkt , Maar ok voor normaal gezond mens ook niet extreem gevaarlijk,

het ei rapen kan enorm leuk zijn, heb je echt biologische ei thuis!
Schoenen is huis _O-
pi_209135397
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 19:26 schreef Azula2.0 het volgende:
1) Moet er een haan bij?
2) Slopen kippen je planten?
3) Zijn uitwerpselen funest voor je gazon?
1. nee
2. ja
3. ja
Google is your friend, abuse your friends
pi_209135431
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 20:04 schreef qajariaq het volgende:

[..]
1) Zeker niet doen in een woonwijk. Het heeft geen invloed op het leggen van eieren maar uitbroeden gaat geen succes hebben.
2) Absoluut
3) Geen idee want dat is al weg als die beeste vrij mogen lopen.

Serieus, ik had twee krielkipjes op ruim 20 m2. Struiken zijn blijven staan maar voor de rest was het in no time kale dicht geslipte zwarte grond.

Kippen moet je een overnachtingplek bieden, een stok van de grond en liefst overdekt. Voor de zomer is het handig als het er ook donker is anders wordt je vroeg wakker in de morgen. Verder een leghok met stro of hooi en goed beschut met een dakje op ongeveer 20 - 25 cm hoog. Dagelijks eieren rapen maar een kalk ei in het nest laten bevorderd wel vaak de leg en ze leggen dan eerder in het leghok.

Het kan wel in een woonwijk maar niet te veel (ruzie tussen kippen) en zeker geen haan. Elke dag voeren, drinken en eieren rapen. Ook tijdens vakantie of weekendje weg.
Ja dacht twee of drie zoiets. Voor de gezelligheid. Is de grond wel gewoon vruchtbaar daarna? Het is maar kippensoep. Beetje bij zaaien. Vers gras is toch mooier dan uitgegroeid.

Ik wil dus absoluut geen haan en ook geen kuiken. Gewoon gezelligheidsdieren en een beetje leven in de brouwerij.
pi_209135437
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 20:16 schreef Azula2.0 het volgende:

[..]
Ik heb een bbq als het toch kut is. Ik heb van de kippen van zo’n onderbuur rouw nooit last gehad dus het MOET kunnen.

Anders neem ik wel konijnen ofzo of vissen.
Ah ok, dacht dat je advies wilde.
Sicker than your average.
pi_209135515
https://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=72926

Je kan hier ook nog rondkijken maar de conclusie is dat als je alleen hennen houdt ze hoe dan ook lawaai maken.
Sicker than your average.
pi_209135544
Bij ons vorige huis hadden mensen 3 straten verderop kippen en die hoorde ik echt regelmatig.
pi_209135556
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zwaar uit proportie foto. Het groene deel is zo’n 2/3e tov het betegelde. Morgen verder met plukken en dan om het gras heen een afrastering sowieso maken als er kippen komen (zodat ze niet in de tuin kunnen) en daarbinnen ook afrasteren in blokken per paar dagen.

Links dat hok wil ik dan een beetje omtoveren deels tot kippenhok. Donker maken zal wel lukken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Eigenlijk begint het al als teveel gedoe te klinken :')
pi_209135557
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 20:20 schreef Azula2.0 het volgende:

[..]
Ja dacht twee of drie zoiets. Voor de gezelligheid. Is de grond wel gewoon vruchtbaar daarna? Het is maar kippensoep. Beetje bij zaaien. Vers gras is toch mooier dan uitgegroeid.

Ik wil dus absoluut geen haan en ook geen kuiken. Gewoon gezelligheidsdieren en een beetje leven in de brouwerij.
Er blijft een soort van berglandschap over. Als je het plat maakt heb je de grond ook weer wat los gemaakt en dan zal er vanzelf van alles gaan groeien, in Kippenvoer zit van alles namelijk. Als je de grond laat zoals het was na de ki8ppen dan heb je een harder laagje bovenop en dat wordt een modderpoel en zaad spoelt dan naar de diepere stukken. Zou het na de kippen dus even glad maken.

De meeste mensen kunnen geen beesten dood maken en opeten als ze een naam hebben gehad. Ondanks dat ik ze geen naam had gegeven heb ik ooit in plaats van de bijl te laten vallen toch maar een kartonnen doos gezocht en ze bij een ander gedumpt.
pi_209135574
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 20:20 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Ah ok, dacht dat je advies wilde.
_O-

Ja wil ik ook maar ga ze niet al direct nemen wil eerst weten of het kan.

Als jij zegt dat alleen hennen gedoe oplevert dan neem ik dat wel aan.
pi_209135592
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 20:28 schreef Azula2.0 het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zwaar uit proportie foto. Het groene deel is zo’n 2/3e tov het betegelde. Morgen verder met plukken en dan om het gras heen een afrastering sowieso maken als er kippen komen (zodat ze niet in de tuin kunnen) en daarbinnen ook afrasteren in blokken per paar dagen.

Links dat hok wil ik dan een beetje omtoveren deels tot kippenhok. Donker maken zal wel lukken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Eigenlijk begint het al als teveel gedoe te klinken :')
Die foto's doen het niet.

Een hek moet je minimaal vijftien cm ingraven
pi_209135599
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 19:26 schreef Azula2.0 het volgende:
3) Zijn uitwerpselen funest voor je gazon?
Een gazond wat klein beetje verweerd is kan ook zijn charme hebben,

quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 19:26 schreef Azula2.0 het volgende:
3) Veel grote eieren
Extra groot formaat kip kopen ?

of als je land genoeg hebt struisvogels?
pi_209135607
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 20:30 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Die foto's doen het niet.

Een hek moet je minimaal vijftien cm ingraven
Gewoon gaas en een paar haringen het hoeft niet zo ingewikkeld allemaal.
pi_209135608
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 20:31 schreef realnice11 het volgende:

[..]
Een gazond wat klein beetje verweerd is kan ook zijn charme hebben,
[..]
Extra groot formaat kip kopen ?

of als je land genoeg hebt struisvogels?
Je brengt me op ideeën met je struisvogels. _O-

Dat Weert wel kinderen uit mijn tuin. Ben een inloophuis aan het worden.
pi_209135646
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 20:31 schreef Azula2.0 het volgende:

[..]
Gewoon gaas en een paar haringen het hoeft niet zo ingewikkeld allemaal.
Jij onderschat de graafkwaliteiten van die kippen behoorlijk. Je alternatief is ook gaas op de bodem, dan wel aansluiten bij de zijkanten.
pi_209135656
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 20:31 schreef Azula2.0 het volgende:

[..]
Je brengt me op ideeën met je struisvogels. _O-

Dat Weert wel kinderen uit mijn tuin. Ben een inloophuis aan het worden.
Aja die zijn wel te koop in ons Noorden, en de eieren zijn echt majesteitelijk groot!
pi_209135674
Nieuwe post met foto’s maar dan goed.



pi_209135683
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 20:34 schreef realnice11 het volgende:

[..]
Aja die zijn wel te koop in ons Noorden, en de eieren zijn echt majesteitelijk groot!
Hoeveel pk zit er in zo’n ding?
pi_209135720
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 20:31 schreef Azula2.0 het volgende:

[..]
Gewoon gaas en een paar haringen het hoeft niet zo ingewikkeld allemaal.
Wat denk je van roofdieren die wel een kippetje lusten
Sicker than your average.
pi_209135766
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 20:37 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Wat denk je van roofdieren die wel een kippetje lusten
Er is 1 kat die in mijn tuin komt en dat is via een gat in m’n heg maar dat kan makkelijk weggewerkt worden.

Ik ben nu aan het denken. Kan alle tegels uit het hok halen en daar gras neer gooien en ze lekker daar houden. Dat kan gewoon prima volledig afgesloten.
pi_209135777
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 20:41 schreef Azula2.0 het volgende:

[..]
Er is 1 kat die in mijn tuin komt en dat is via een gat in m’n heg maar dat kan makkelijk weggewerkt worden.

Ik ben nu aan het denken. Kan alle tegels uit het hok halen en daar gras neer gooien en ze lekker daar houden. Dat kan gewoon prima volledig afgesloten.
Gaat vooral om vossen en steenmarters die zichzelf onder het gaas doorgraven.
Sicker than your average.
pi_209135845
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat donkere deel is 2m2 en de rest ongeveer 5-6 zoiets.
pi_209135857
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 20:41 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Gaat vooral om vossen en steenmarters die zichzelf onder het gaas doorgraven.
Die bestaan hier alleen in boeken. Waar ik woon. Moet minimaal drie kwartier rijden om bij een beetje enigszins bos te komen.
pi_209135902
NIET DOEN.

Tyfusgeluid voor omwonenden.
pi_209135904
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 20:46 schreef Azula2.0 het volgende:

[..]
Die bestaan hier alleen in boeken. Waar ik woon. Moet minimaal drie kwartier rijden om bij een beetje enigszins bos te komen.
Steenmarters leven in de stad en vossen tegenwoordig ook. Hoop dat als je je plan doorzet je eerst goed gaat inlezen of anders advies vraagt aan een professional. Ook over de huisvesting.
Sicker than your average.
pi_209136202
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 20:49 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Steenmarters leven in de stad en vossen tegenwoordig ook. Hoop dat als je je plan doorzet je eerst goed gaat inlezen of anders advies vraagt aan een professional. Ook over de huisvesting.
Uiteraard. Ik start niet zomaar een project zonder eerst van a tot z alles te weten. Helemaal betreft dieren niet, die verdienen gewoon de allerbeste huisvesting imo.
pi_209136354
Leuk perceeltje, wat vraag je ervoor?
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
pi_209136577
Even een paar kanttekeningen na het lezen van de OP

1. Reken erop dat de kippen eigenlijk altijd met een of twee dingen bezig zijn. Een is ontsnappen en het andere is om zoveel mogelijk destructie aan te richten. Als ze in je planten komen trekken ze alles eruit wat ze er uit kunnen trekken. Ze trekken al je gras eruit en dat van de buren ook als ze erbij kunnen.
2. Er is momenteel eigenlijk een soort continutele ophokplicht. Dit betekent dat als je er meer dan 2 bij elkaar heb staan ze elkaars veren eruit gaan trekken door verveling/te kleine ruimte.
3. Kippen zijn luid. Ze gaan gillen als ze een ei moeten leggen, als ze iets "engs" zien, als ze gevaar waarnemen, en soms gewoon just because.
4. Kippen stront stinkt als een malle. Vooral in de zomer. Als je hier niet bovenop zit krijg je al snel geuroverlast.
5. De katten in je buurt gaan diverse pogingen doen om dat hok binnen te komen, en als je ze buiten het hok laat lopen kunnen ze ook snel gegrepen worden door een buizerd.


Het zijn leuke dieren maar dit lijkt me echt geen goed plan :P
Twiddel
pi_209137082
Wij hebben 2 (hollandse) krielkipjes gehad met 1 haantje in een woonwijk en heb de buren er nog nooit over gehoord.
Ze vlogen af en toe wel over het dak van het huis of de schutting heen en kon ik ze weer bij de buren op halen maar toen ze door hadden dat rammelen met de voerbak eten betekende bleven ze op het erf.
Onze hok was denk 1,5 meter breed en 3 meter lang. deze was van steen gemaakt met een betonnen vloer en daarop een laag aarde en door de witkalk was d8 jodium gedaan i.v.m. bloedluis.
Er zat een leghok in en boven het leghok was het slaaphok en als ze sliepen ging het luik dicht en pas weer open als mijn man naar zijn werk ging (rond 07.00) en op vrije dagen pas rond negenen. Ook was de slaapstok op zo,n hoogte gehangen dat als de haan wel wou kraaien hij zijn kop stootte dus dat was gauw afgelopen.
Hou er rekening mee dat voor het welzijn van de kipjes ze ingeënt moeten worden dus dan komt de DA 1 x per jaar langs met een plantenspuit. 1 x hebben we ze eitjes uit laten broeden en dat was kei leuk.
Onze hond en kat lieten de kippen met rust.
Na anderhalf jaar hebben we ze weggedaan naar een tuindersvereniging waar ze lekker rond mochten scharrelen.
Als we weg waren moest je toch weer elke keer oppas zien te vinden + het is toch wel bewerkelijk qua hok schoonmaken, de muren moest met water en jodium, aarde vernieuwen want schijten kunnen ze wel, leghok uitmesten etc, maar het is wel erg leuk om ze te zien scharrelen en ons grasveld lieten ze met rust ze hadden een stuk grond van denk 1 bij 2 meter waar ze zandbaden namen en liepen te scharrelen.

Buren verderop hadden hetzelfde idee opgevat maar die hadden barnevelders genomen, die hebben ze niet lang gehad dat ging de buurt toch ff te ver.

P.s. de haan was de baas in de tuin, zo,n klein ding maar was voor de duvel niet bang ;(
pi_209137705
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 21:09 schreef NaarMensje het volgende:
Leuk perceeltje, wat vraag je ervoor?
Een kip en een ei _O-

quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 21:14 schreef summer2bird het volgende:
Even een paar kanttekeningen na het lezen van de OP

1. Reken erop dat de kippen eigenlijk altijd met een of twee dingen bezig zijn. Een is ontsnappen en het andere is om zoveel mogelijk destructie aan te richten. Als ze in je planten komen trekken ze alles eruit wat ze er uit kunnen trekken. Ze trekken al je gras eruit en dat van de buren ook als ze erbij kunnen.
2. Er is momenteel eigenlijk een soort continutele ophokplicht. Dit betekent dat als je er meer dan 2 bij elkaar heb staan ze elkaars veren eruit gaan trekken door verveling/te kleine ruimte.
3. Kippen zijn luid. Ze gaan gillen als ze een ei moeten leggen, als ze iets "engs" zien, als ze gevaar waarnemen, en soms gewoon just because.
4. Kippen stront stinkt als een malle. Vooral in de zomer. Als je hier niet bovenop zit krijg je al snel geuroverlast.
5. De katten in je buurt gaan diverse pogingen doen om dat hok binnen te komen, en als je ze buiten het hok laat lopen kunnen ze ook snel gegrepen worden door een buizerd.


Het zijn leuke dieren maar dit lijkt me echt geen goed plan :P
Hm. Nah dan toch maar naar het Noorden verhuizen. ;(

Jammer. Leek me idd leuk, al geef ik het nog niet op. Er zijn zoveel verschillende soorten kippen. Maar ja ben niet impulsief, zeker betreft beestjes niet. Dat scheelt.
pi_209139246
Mijn voormalige buurvrouw had kippen midden in een woonwijk. Ze heeft nooit klachten gehad, ze had in de zomer wel doek om het hok heen om te zorgen dat de kippen niet te vroeg wakker waren. Ik heb ze eigenlijk bijna nooit gehoord terwijl ik er 15 meter vandaan woonde.
pi_209148625
Het kan prima in een woonwijk maar je moet een aantal zaken niet onderschatten. Inderdaad de graaf en sloop mogelijkheden van die beestjes. Verder vind ik los laten vaak geen goed plan want als ze wel een keer gaan vliegen dan zijn er veel te veel buren die de zielige beestjes wel wat bij gaan voeren en dan ben je ze kwijt.

Als je het beperkt tot twee kleinere kippen dan heb je minder kans op ruzie in het hok. In de zomer afdekken is beter voor de nachtrust van de buurt. Een lampje erbij in de winter dan leggen ze door. Slapen en leghok heb ik eerder al opgeschreven. Zorg ook dat je het leghok eenvoudig van buiten af kunt bereiken, dan hoef je niet in de stromende regen onder een stuk gaas te pielen.

Mest stinkt minder als het droog is. Evengoed zo nu en dan proberen de ergste mest weg te halen, zeker op en onder de slaapstok moet je gewoon gaan ruimen. Je kan dat evt met hooi of stro vullen, dan krijg je de mest makkelijker weg maar je hebt wel weer het risico dat ze dan daar gaan leggen.

Katten kan een probleem zijn maar ook evt ratten of ander verstedelijkte wilde dieren.

Kippen is leuk maar je moet dus wel vrijwel dagelijks voeren en eieren rapen. Meenemen op vakantie lukt niet echt.
  zondag 14 mei 2023 @ 18:09:22 #43
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_209151946
Kippen vernielen je hele tuin als je ze los laat lopen. En je gras is weg voor het last zou kunnen krijgen vd uitwerpselen.
Als je er een haan bij zet krijg je ruzie met de buren ivm geluidsoverlast. En bevruchte eieren en dus kuikens. Bovendienheeft een haan territoriumdrang, dus los laten lopen is een slecht idee.
Overigens zijn kippen ook niet geluidloos.

EDIT Oeps, spuit elf :@

[ Bericht 25% gewijzigd door Whiskers2009 op 14-05-2023 18:20:47 ]
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_209196469
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 19:26 schreef Azula2.0 het volgende:
1) Moet er een haan bij?
Voor de sociale orde wel, kippen hebben nogal een pikorde, er is 1 kip de baas (matriarch) en die kan gemeen pikken. De Haan houd hier ook een oogje in het zijl en houd die orde redelijk in stand. Baas boven baas.

quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 19:26 schreef Azula2.0 het volgende:
2) Slopen kippen je planten?
Kippen zijn echte holigans, ze graven als een dolle tijdens het foerageren op zoek naar wormpjes en andere beestjes, zaadjes en plantenwortels en eten ook sommige planten. Ook hebben ze regelmatig een zandbadje nodig, graven dan een gat waar ze in gaan liggen en zichzelf bestuiven met het onderliggend droge zand. En zo heeft elke kip zijn eigen kuiltje. Afhankelijk van de gezondheid van je gazon kunnen ze dit in notime omtoveren lijkend op een kaal slagveld vol granaatkraters. Een hele gezonde en redelijk verwilderde tuinen met hoge begroeiing valt dit wel mee. Maar kort en verzorgt dan duurt het niet lang voordat zij er een puinhoop van maken. Dus grote kippen, grote gaten.
Ik had stuk of 6 kleine Japanse Chabo's en die maakten van 25m² gazon in 1 jaar korte metten nuawelijks nog sprietje gras te vinden.

quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 19:26 schreef Azula2.0 het volgende:
3) Zijn uitwerpselen funest voor je gazon?
Zie 2, er zal na een tijd door het graven niet veel gazon meer over zijn. EN hebben ze bv. vrije uitloop ook op het terras en staat de achterdeur in de zomer open, dan komen zo ook daar kijken. Ze schijten behoorlijk en schijten waar ze staan. Alles behalve zindelijk en poep zul je dus overal vinden.

Vind je dit allemaal geen probleem dan is het geen probleem. Zo wel dan moet je ze ophokken en een ren geven.

quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 19:26 schreef Azula2.0 het volgende:
Als er ook nog twee konijnen bij zouden kunnen zonder gezeik onderling dan is dat al helemaal fantastisch.
Geen probleem, kippen zijn chicken... ;) (bang aangelegt) en konijnen zijn leuke rakkers met humor. Die hebbn snel door en zullen zo nu en dan de kippen zelfs beetje pesten met eropaf te springen om de kip de stuipen op het lijf te jagen. Ik heb ze samen gehad en ze lijken het zomaar te doen omdat ze dat leuk vinden, kippetje op stang jagen. Maar verder zijn ze vriendelijk tegen elkaar.

Geef ze wel een afsluitbaar nachthok en sluit dit consequent af als ze op stok gaan. Kippen doen dit vanzelf elke avond vlak voor de schemering. Ze hebben wat dit betreft een perfect Circadiaans ritme. Maar ook door woonwijken struimen 't snachts vossen en marterachtigen, krijgen ze de gelegenheid zal de vos de kippen pikken en de marter zal ze 1 voor 1 uitmoorden, als die eenmaal beginnen krijgen ze een Kill Frenzie. Voor de vos is het als een Drive In en zullen terugkeren om lekker kippetje te snacken, vooral in de periode dat ze welpjes hebben. Dan bijten ze meer kippen kapot met de intentie ze een voor een weer op te halen om de jongen te voeden.

Ik woon redelijk landelijk en de eerste 6 werder er 13, maar dus ook meer vossen en ook in de periode dat ze welpjes hebben 13 kippen weg in 5 dagen tijd. Maar ik vond het niet erg want moest er sowieso vanaf. Dus dat ging dan als vanouds terug naar de natuur in het buikje van jonge vosjes.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 18-05-2023 14:48:51 ]
pi_209262589
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 14:42 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Voor de sociale orde wel, kippen hebben nogal een pikorde, er is 1 kip de baas (matriarch) en die kan gemeen pikken. De Haan houd hier ook een oogje in het zijl en houd die orde redelijk in stand. Baas boven baas.
[..]
Kippen zijn echte holigans, ze graven als een dolle tijdens het foerageren op zoek naar wormpjes en andere beestjes, zaadjes en plantenwortels en eten ook sommige planten. Ook hebben ze regelmatig een zandbadje nodig, graven dan een gat waar ze in gaan liggen en zichzelf bestuiven met het onderliggend droge zand. En zo heeft elke kip zijn eigen kuiltje. Afhankelijk van de gezondheid van je gazon kunnen ze dit in notime omtoveren lijkend op een kaal slagveld vol granaatkraters. Een hele gezonde en redelijk verwilderde tuinen met hoge begroeiing valt dit wel mee. Maar kort en verzorgt dan duurt het niet lang voordat zij er een puinhoop van maken. Dus grote kippen, grote gaten.
Ik had stuk of 6 kleine Japanse Chabo's en die maakten van 25m² gazon in 1 jaar korte metten nuawelijks nog sprietje gras te vinden.
[..]
Zie 2, er zal na een tijd door het graven niet veel gazon meer over zijn. EN hebben ze bv. vrije uitloop ook op het terras en staat de achterdeur in de zomer open, dan komen zo ook daar kijken. Ze schijten behoorlijk en schijten waar ze staan. Alles behalve zindelijk en poep zul je dus overal vinden.

Vind je dit allemaal geen probleem dan is het geen probleem. Zo wel dan moet je ze ophokken en een ren geven.
[..]
Geen probleem, kippen zijn chicken... ;) (bang aangelegt) en konijnen zijn leuke rakkers met humor. Die hebbn snel door en zullen zo nu en dan de kippen zelfs beetje pesten met eropaf te springen om de kip de stuipen op het lijf te jagen. Ik heb ze samen gehad en ze lijken het zomaar te doen omdat ze dat leuk vinden, kippetje op stang jagen. Maar verder zijn ze vriendelijk tegen elkaar.

Geef ze wel een afsluitbaar nachthok en sluit dit consequent af als ze op stok gaan. Kippen doen dit vanzelf elke avond vlak voor de schemering. Ze hebben wat dit betreft een perfect Circadiaans ritme. Maar ook door woonwijken struimen 't snachts vossen en marterachtigen, krijgen ze de gelegenheid zal de vos de kippen pikken en de marter zal ze 1 voor 1 uitmoorden, als die eenmaal beginnen krijgen ze een Kill Frenzie. Voor de vos is het als een Drive In en zullen terugkeren om lekker kippetje te snacken, vooral in de periode dat ze welpjes hebben. Dan bijten ze meer kippen kapot met de intentie ze een voor een weer op te halen om de jongen te voeden.

Ik woon redelijk landelijk en de eerste 6 werder er 13, maar dus ook meer vossen en ook in de periode dat ze welpjes hebben 13 kippen weg in 5 dagen tijd. Maar ik vond het niet erg want moest er sowieso vanaf. Dus dat ging dan als vanouds terug naar de natuur in het buikje van jonge vosjes.
Bedankt voor de duidelijke uitleg!

Ik heb hiertoe besloten om geen kippen te nemen. Dan toch maar konijntjes overwegen 🥹.
pi_209262775
Hier aan de rand van een woonwijk heb ik 4 hennen én een haan. Nooit klachten gehad, ik heb al meer dan 20 jaar kippen. Maar ik zou als ik jou was geen haan nemen, nergens voor nodig. Zorg voor een goed donker nachthok, eventueel geïsoleerd om geluid tegen te gaan. Ik heb zelf Chabo kippen, deze zijn laagbenig en kleine krieltjes. Ze krabben niet veel kapot, ze lopen los in mijn tuin. Tegen eind van dag zoeken ze zelf hun nachthok weer op. Zorg voor een goede stok waarop je kippen de nacht kunnen doorbrengen, niet te smal en niet te breed. Je kunt hierover genoeg vinden op internet. Denk er wel om,steenmarters zitten zeker ook bij jou,al zie je ze niet. Je moet daarom zorgen dat je hok 's nachts goed af te sluiten is. Katten is hier nooit een probleem geweest. En let op dat je in de zomer bloedluis in je hok kan krijgen. Deze verzwakken je kippen. Ze kunnen er dood aan gaan. Bloedluizen zijn kleine fuck beestjes die in de kieren van je hok zitten en in de nacht op je kippen. Heel moeilijk weg te krijgen.
Verder is het alleen maar leuk.
pi_209262781
Oh ik zie dat het konijnen worden. Ook leuk! :)
  Moderator zaterdag 27 mei 2023 @ 23:22:57 #48
441859 crew  Lenny77
pi_209309078
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 14:42 schreef Watuntrik het volgende:


Ik had stuk of 6 kleine Japanse Chabo's en die maakten van 25m² gazon in 1 jaar korte metten nuawelijks nog sprietje gras te vinden.

Apart.. ik heb chabo's gehad en die scharrelden wel maar maakten geen tot zeer weinig schade.

Hoe dan ook: kippen houden lijkt heel leuk (is het ook wel) maar is pokkeveel werk als je het goed wil doen.
Alleen al de eindeloze strijd tegen bloedluis wil ik nooit meer doen.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_209310490
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 23:22 schreef Lenny77 het volgende:
Apart.. ik heb chabo's gehad en die scharrelden wel maar maakten geen tot zeer weinig schade.
Het zal veel te doen hebben met de gezondheid van het gazon en de grond in de tuin. Ik woon gehuurd in een stockoud huisje van 100jaar oud met een klein tuintje. Naast een boerderij, naar het schijnt volgens de verhalen van de oudjes uit de buurt staat mijn huisje op het fundament van de oude veestallen van de boer. Daarnaast ligt de tuin op het noorden en het gazon staat in vanaf de middag 40% in de schaduw.

Wanneer ik in de tuin een schop in de grond steek en ga graven vind ik veel zand en (bouw)puin. Dus het is niet de beste grond voor gras, overwegend zand waar niets in zit. Het groeit wel vooral in de zomer, in de winter zijn er nogal wat kale plekjes in de schaduwzijdes. Moet dan ook erg veel mesten om het echt goed te laten groeien. En dat mestkorrels strooien wordt beetje lastig met loslopende scharrelende kippetjes. Er lopen ook veel katten in mijn buurt heb er zelf ook een en nog de nodige andere wild life wat op mijn vijver afkomt. Dus wat mesten betreft ben ik erg huiverig en laks, strooi die troep liever niet.

Het zijn die kale plekjes waar de kip dan gretig gebruik van maakt en maakt ze alleen maar groter en kaler. Met 6 van die fanatieke graafmachientjes als er eenmaal een begin is dan is het einde zoek. Dus bij nij was het echt in no time een puinhoop. Ik woon dus redelijk landelijk en ben niet de enige (geweest) het stikt van de kippen en hanen in de buurt. En zie het op meer plaatsen bij de een kale boel en bij de ander perfect. Kippen houden is dus geen universele wetmatige ervaring. De kans dat je binnen een jaar met een kale modderboel zit is aanwezig ik denk 50/50 en Rusisch roulette als je geen bedreven tuinder bent die weet op wat voor grond zijn gazon staat.

Verder is kippen houden geweldig leuk vooral als je kuikentjes erbij krijgt... Kostelijk om te zien hoe dat allemaal verloopt en verzorgt wordt door Pa en Ma. En hoe mama kip haar kuikens dus ook leert gaten graven en zandbadjes maken. :P

En inderdaad, bloedluis en kalkpoot mijten bestrijden is weer een opgave apart dat komt gratis en voor niks erbij.
  Moderator zondag 28 mei 2023 @ 07:24:27 #50
441859 crew  Lenny77
pi_209310497
Ja dat zou het best kunnen zijn. Hier sterke leemgrond plus goed en sterk gras. De grote kippen (brahma's) kregen het wel kapot hoor :D

Oja kalkpoot :X

Nee ik doe het niet meer..
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')