Bronquote:De centrale eindexamens zijn in de afgelopen jaren makkelijker geworden, zo stellen meer dan 4 op de 10 middelbareschoolleraren in De Telegraaf. VVD-Tweede Kamerlid en onderwijswoordvoerder Mariëlle Paul geeft aan dat zij vindt dat het College voor Toetsen en Examens (CvTE) hiernaar moet kijken. Ook vindt ze dat er in de lerarenopleidingen veel meer aandacht moet zijn voor basisvaardigheden.
De schriftelijke eindexamens in het voortgezet onderwijs gaan vanaf donderdag van start. Meer dan 150.000 leerlingen zwoegen twee weken lang om vervolgens na de zomervakantie naar het mbo, de hbo of de universiteit te vertrekken. Maar zijn ze daar wel klaar voor? Die vraag rijst nu meer dan 4 op de 10 leraren inschatten dat het inhoudelijke niveau in hun vakgebied de afgelopen twintig jaar licht of sterk gedaald is. Die cijfers komen voort uit een rondvraag van Teacher Tapp onder leraren in het voortgezet onderwijs. Een derde weet het niet zeker, en slechts 8 procent denkt dat het examen door de tijd heen moeilijker is geworden, zo schrijft De Telegraaf.
‘Niveau van stof moet ook omhoog bij aanpassingen examens’
Zes op de tien leraren vindt dat de opzet van de eindexamens aangepast moet worden. Het CvTE geeft Het Cito ieder jaar de opdracht de eindexamens te maken, en die eerste moet volgens Paul kijken naar deze bevindingen. “Maar ze kunnen alleen een slag maken als het niveau van de stof ook omhooggaat”, benadrukt ze in Goedemorgen Nederland. “Je kunt examens niet moeilijker maken zonder de stof ook op een hoger niveau te brengen. Want anders ben je onredelijk bezig naar de leerlingen die je aan het toetsen bent.”
Paul gaat verder: “Een tweede punt is dat er ook in de lerarenopleidingen veel meer aandacht zou moeten zijn veel meer focus op basisvaardigheden zoals taal en rekenen.”
Reactie examenmakers
Volgens het CvTE wordt in principe geprobeerd de examens ieder jaar ongeveer even moeilijk te maken. “Alleen als bij een vak de examens al een poosje te moeilijk of te makkelijk zijn, kan het CvTE de opdracht geven de examens respectievelijk makkelijker of moeilijker te maken”, zegt een woordvoerder tegen De Telegraaf. Bij bepaalde vakken is het echter moeilijk om de examens door de tijd heen met elkaar te vergelijken. “Als we kijken naar wis- en natuurkunde zie je dat het examenprogramma met de tijd mee is gegaan. In dertig jaar is het door politieke en beleidsmatige besluiten aangepast naar de tijd van nu. Hierdoor zijn leerlingen van nu anders voorbereid en maken een ander examen dan leerlingen uit 1990.”
Of het niveau op het MBO en HBO is simpelweg bijgesteld. Naar beneden.quote:Op woensdag 10 mei 2023 12:00 schreef miss_sly het volgende:
Zouden studenten dan in de doorstroom naar MBO, HBO en universiteit dan niet in de problemen moeten komen, omdat ze nie voldoende basiskennis hebben voor de gekozen opleiding? Is dat een ding?
Dat zou misschien een deel van de mentale problemen van de diverse groepen studenten kunnen verklaren, doordat er een hoop eigenlijk boven hun niveau zitten te werken. Maar je ziet daar hetzelfde: de aantallen studenten op de hogere opleidingen zijn ook hard gegroeid over de laatste decennia. Ik zou ook niet direct willen uitsluiten dat het nu makkelijker is om, bijvoorbeeld, een hbo-diploma te halen dan 20 of 30 jaar geleden.quote:Op woensdag 10 mei 2023 12:00 schreef miss_sly het volgende:
Zouden studenten dan in de doorstroom naar MBO, HBO en universiteit dan niet in de problemen moeten komen, omdat ze nie voldoende basiskennis hebben voor de gekozen opleiding? Is dat een ding?
Ja, dat gebeurt ook. Waar vroeger de studenten VWO voor een studie in de exacte vakken gewoon direct de colleges kon gaan volgen, moeten ze tegenwoordig eerst bijgespijkerd worden in wiskunde, want het niveau van de vakken wiskunde op de VWO, en dus ook in de examens, is steeds minder geworden.quote:Op woensdag 10 mei 2023 12:00 schreef miss_sly het volgende:
Zouden studenten dan in de doorstroom naar MBO, HBO en universiteit dan niet in de problemen moeten komen, omdat ze nie voldoende basiskennis hebben voor de gekozen opleiding? Is dat een ding?
Maar ook:quote:Het lerarentekort loopt nog steeds op en de Inspectie maakt zich zorgen over het niveau van nieuwe leraren. „Sommige beginnende leraren in het basisonderwijs geven ook zelf aan niet voldoende kennis en vaardigheden te hebben om taal en rekenen duidelijk uit te kunnen leggen.” Enerzijds wil de Onderwijsinspectie meer aandacht voor het curriculum van de lerarenopleidingen, anderzijds kan de begeleiding van jonge leraren door hun werkgever ook beter. Minister Wiersma zegt ’alle registers open te trekken om voldoende, goede en gemotiveerde leraren voor de klas te hebben’.
quote:Een andere opvallende bevinding: bijna vijftien procent van mbo 2-studenten die een diploma haalden, hebben volgens de inspectie niet het niveau Nederlands om ’maatschappelijk te kunnen functioneren’. Meer dan 5500 studenten stroomden ’onvoldoende geletterd’ het onderwijs uit.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar dat komen ze...quote:Op woensdag 10 mei 2023 12:00 schreef miss_sly het volgende:
Zouden studenten dan in de doorstroom naar MBO, HBO en universiteit dan niet in de problemen moeten komen, omdat ze nie voldoende basiskennis hebben voor de gekozen opleiding? Is dat een ding?
Is dit ook weer het niet goed kunnen lezen of verstaan van brieven van de overheid?quote:Een andere opvallende bevinding: bijna vijftien procent van mbo 2-studenten die een diploma haalden, hebben volgens de inspectie niet het niveau Nederlands om ’maatschappelijk te kunnen functioneren’. Meer dan 5500 studenten stroomden ’onvoldoende geletterd’ het onderwijs uit.
quote:Op woensdag 10 mei 2023 12:12 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Is dit ook weer het niet goed kunnen lezen of verstaan van brieven van de overheid?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
quote:Op woensdag 10 mei 2023 12:09 schreef Bocaj het volgende:
In de T ook een verhaal.
https://www.telegraaf.nl/(...)ingen-is-zorgwekkend
[..]
Maar ook:
[..]
Tja, inderdaad. De multi-culti maatschappij heeft een grote weerslag op ons onderwijs en de manier waarop onze jeugd opgroeit. En daar hoort straattaal altijd bij wat mij betreft, maar de laatste 10-20 jaar zie je wel dat het is verandert van sommige woorden gebruiken - zoals "doekoe" of "djonko" - naar het compleet aanpassen van de manier van spreken en zich uiten als een soort imitatie van. Dat doet echt afbreuk aan onze taal én de mogelijkheden van deze jongeren die met hun MBO diploma toch al aan de onderkant van de samenleving hangen qua opties.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
Is dat ook niet deels omdat wiskunde verplicht is? Enerzijds snap ik wel dat wiskunde als een belangrijk vak wordt gezien, maar het blijft voor veel leerlingen wel een enorm lastig vak. Misschien zou echte rekenvaardigheid en cijfermatig inzicht een beter verplicht vak zijn. Dan kan wiskunde als wiskunde ook weer meer op niveau blijven?quote:Op woensdag 10 mei 2023 12:06 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Ja, dat gebeurt ook. Waar vroeger de studenten VWO voor een studie in de exacte vakken gewoon direct de colleges kon gaan volgen, moeten ze tegenwoordig eerst bijgespijkerd worden in wiskunde, want het niveau van de vakken wiskunde op de VWO, en dus ook in de examens, is steeds minder geworden.
Op de hogere opleidingen zitten ook steeds grotere aantallen buitenlandse studenten, dacht ik.quote:Op woensdag 10 mei 2023 12:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat zou misschien een deel van de mentale problemen van de diverse groepen studenten kunnen verklaren, doordat er een hoop eigenlijk boven hun niveau zitten te werken. Maar je ziet daar hetzelfde: de aantallen studenten op de hogere opleidingen zijn ook hard gegroeid over de laatste decennia. Ik zou ook niet direct willen uitsluiten dat het nu makkelijker is om, bijvoorbeeld, een hbo-diploma te halen dan 20 of 30 jaar geleden.
Overigens: zelfs áls de conclusie is dat het niveau al jaren gelijk is, dan nog kan het misschien geen kwaad om het te verhogen. Daar maak je geen vrienden mee, maar in feite leiden we momenteel te veel mensen 'hoog' op.
Daar zegt het artikel niets over. Ook een goede om te onderzoeken.quote:Op woensdag 10 mei 2023 12:02 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Of het niveau op het MBO en HBO is simpelweg bijgesteld. Naar beneden.
Nee. Voor de vwo-leerlingen die wiskunde niet kunnen maar nu eenmaal toch wiskunde moeten doen hebben ze wiskunde C uitgevonden: Ik vermoed dat mijn beste wiskundeleerlingen (op vmbo-t) daar wel een voldoende voor moeten kunnen halen. Dat je een idee hebt van het niveau van dat vak.quote:Op woensdag 10 mei 2023 12:49 schreef miss_sly het volgende:
Is dat ook niet deels omdat wiskunde verplicht is?
Wij zijn nog niet aanbeland bij de keuze van het vakkenpakket en wat wiskunde A, B of C precies inhoudt. Ik heb een kind dat met hard werken en extra bijles (ja, wij kunnen dat gelukkig regelen en betalen, geen sorry) hiervoor net een 5 kan halen. Dat zal dan een wiskunde C klant worden, denk ik.quote:Op woensdag 10 mei 2023 12:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee. Voor de vwo-leerlingen die wiskunde niet kunnen maar nu eenmaal toch wiskunde moeten doen hebben ze wiskunde C uitgevonden: Ik vermoed dat mijn beste wiskundeleerlingen (op vmbo-t) daar wel een voldoende voor moeten kunnen halen. Dat je een idee hebt van het niveau van dat vak.
Maar daarmee mag je natuurlijk geen technische opleiding gaan doen, dan moet je wiskunde B hebben. En door de implementatie van de grafische rekenmachine in dat vak heb je veel minder algebraďsche vaardigheden nodig, en heb je er een cursus knopjes rammen voor in de plaats gekregen. Daar heb je niks aan als je ineens wel met het handje moet gaan zitten integreren, en dus moeten technische opleidingen in het eerste jaar reparatievakken gaan aanbieden.
Op havo en vmbo is wiskunde niet verplicht. Al gaat dat in de komende jaren wellicht wel veranderen, waarbij het verplichte onderdeel dan vooral rekenvaardigheid leert en toetst.
Ik ben er niet op uit om jouw kind aan te vallen, maar in het oorspronkelijke idee van "wiskunde verplicht op het vwo" was dit dus een havist geworden. Je komt immers te kort om over de volle breedte het vwo-niveau aan te kunnen. Dat was echter een maatschappelijk ongewenste uitkomst, en dus is er een wiskundevak verzonnen wat iedere nitwit met een beetje gezond verstand kan halen. Dit is w.m.b. wél een aantoonbaar voorbeeld van verlagen van het niveau.quote:Op woensdag 10 mei 2023 13:04 schreef miss_sly het volgende:
Wij zijn nog niet aanbeland bij de keuze van het vakkenpakket en wat wiskunde A, B of C precies inhoudt. Ik heb een kind dat met hard werken en extra bijles (ja, wij kunnen dat gelukkig regelen en betalen, geen sorry) hiervoor net een 5 kan halen. Dat zal dan een wiskunde C klant worden, denk ik.
Niks mis met bijles an sich, en ook niet met hard werken/studeren. Waar het imo pas mis gaat is als de ouders perse meer uit het kind willen persen dan waar het toe in staat is.quote:Op woensdag 10 mei 2023 13:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
k heb een kind dat met hard werken en extra bijles (ja, wij kunnen dat gelukkig regelen en betalen, geen sorry) hiervoor net een 5 kan halen.
Misschien is het dan toch een idee om meer richting 'vakken op het niveau waarop men het kan halen' examen te kunnen doen.quote:Op woensdag 10 mei 2023 13:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik ben er niet op uit om jouw kind aan te vallen, maar in het oorspronkelijke idee van "wiskunde verplicht op het vwo" was dit dus een havist geworden. Je komt immers te kort om over de volle breedte het vwo-niveau aan te kunnen. Dat was echter een maatschappelijk ongewenste uitkomst, en dus is er een wiskundevak verzonnen wat iedere nitwit met een beetje gezond verstand kan halen. Dit is w.m.b. wél een aantoonbaar voorbeeld van verlagen van het niveau.
Je moet het slechte taalniveau van de gediplomeerde leerlingen eigenlijk ook in dat licht zien. De eisen voor taalbeheersing, met name schrijfvaardigheid en spelling, zijn op alle niveaus eigenlijk heel laag. Als je die gaat verhogen dan zal dat allerlei gevolgen hebben, maar een ervan is dat er veel meer leerlingen gaan zakken op het vak Nederlands, en/of gaan afstromen vanwege dat vak. Daar zijn wel argumenten voor te geven - maar ook allerlei argumenten tegen. Het is een hele moeilijke afweging.
Eens. Doen wij dan ook niet. Ze wil dit zelf, en dan faciliteren we dat.quote:Op woensdag 10 mei 2023 13:18 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Niks mis met bijles an sich, en ook niet met hard werken/studeren. Waar het imo pas mis gaat is als de ouders perse meer uit het kind willen persen dan waar het toe in staat is.
Maar dan moet je wiskunde dus niet verplicht stellen. Het wel verplicht stellen en er dan een vwo-onwaardig vak van maken lijkt me per definitie de slechte oplossing. Vervolgvraag is echter wel: moet je dan ook stoppen met Engels (of Nederlands) als verplicht vak? Ik haalde zelf vroeger achten en negens voor wis-, natuur- en scheikunde maar met veel pijn en moeite had ik uiteindelijk een 5 voor Engels.quote:Op woensdag 10 mei 2023 13:22 schreef miss_sly het volgende:
Mijn dochter is niet goed in wiskunde, maar wel in alle overige vakken. Dan is het toch zonde als deze leerlingen naar de havo moeten, alleen omdat wiskunde lastig is?
Ik vind dit overigens een beetje jammer.quote:Op woensdag 10 mei 2023 13:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In dus is er een wiskundevak verzonnen wat iedere nitwit met een beetje gezond verstand kan halen.
Vroeger had je 2 soorten wiskunde op het VWO: A en B en geen van beiden waren verplicht. Ze zijn echter zo onhandig geweest om wiskunde te verplichten. Was nergens voor nodig. Daarom moest er een 3e wiskunde vak bijkomen.quote:Op woensdag 10 mei 2023 13:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik ben er niet op uit om jouw kind aan te vallen, maar in het oorspronkelijke idee van "wiskunde verplicht op het vwo" was dit dus een havist geworden. Je komt immers te kort om over de volle breedte het vwo-niveau aan te kunnen. Dat was echter een maatschappelijk ongewenste uitkomst, en dus is er een wiskundevak verzonnen wat iedere nitwit met een beetje gezond verstand kan halen. Dit is w.m.b. wél een aantoonbaar voorbeeld van verlagen van het niveau.
Je moet het slechte taalniveau van de gediplomeerde leerlingen eigenlijk ook in dat licht zien. De eisen voor taalbeheersing, met name schrijfvaardigheid en spelling, zijn op alle niveaus eigenlijk heel laag. Als je die gaat verhogen dan zal dat allerlei gevolgen hebben, maar een ervan is dat er veel meer leerlingen gaan zakken op het vak Nederlands, en/of gaan afstromen vanwege dat vak. Daar zijn wel argumenten voor te geven - maar ook allerlei argumenten tegen. Het is een hele moeilijke afweging.
Misschien moeten we dan ook een Engels C gaan maken voor de vwo-leerlingen die niet zo goed zijn in Engels. Als je een broodje kan bestellen en een hotel kan boeken, dan krijg je een voldoende.quote:Op woensdag 10 mei 2023 13:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind dit overigens een beetje jammer.
Ik vind zelf wiskunde ook heel moeilijk. Kan er nu iets meer van begrijpen dan toen ik op de middelbare school zat (40 jaar geleden ), maar ik blijf het erg lastig vinden. Zo zijn er veel. Om wiskunde c dan zo te bestempelen, vind ik niet nodig.
Ik vraag me ook af of wiskunde verplicht moet zijn, zoals ik al aangaf, maar dat een vak met rekenvaardigheden en cijfermatig inzicht dat wel zou kunnen zijn.quote:Op woensdag 10 mei 2023 13:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar dan moet je wiskunde dus niet verplicht stellen. Het wel verplicht stellen en er dan een vwo-onwaardig vak van maken lijkt me per definitie de slechte oplossing. Vervolgvraag is echter wel: moet je dan ook stoppen met Engels (of Nederlands) als verplicht vak? Ik haalde zelf vroeger achten en negens voor wis-, natuur- en scheikunde maar met veel pijn en moeite had ik uiteindelijk een 5 voor Engels.
Ik ben zelf niet per definitie tegen niveaudifferentiatie per vak, maar het is voor scholen een organisatorische hel en het levert grote problemen op voor het vervolgonderwijs.
En dan loop je dus tegen het maatschappelijke probleem op dat niemand het erg vindt als het aantal vwo-leerlingen kleiner zou worden, zo lang het maar niet ten koste gaat van het eigen kind. Dat dilemma ligt uiteindelijk ten grondslag aan alles waar we nu over praten. Het vergroten van kansen staat niet gelijk aan het vergroten van het aantal leerlingen dat een hoger niveau kan doen.
Ik ben er vooral voorstander van om niemand op welk niveau en over welke leerkwaliteit dan ook een nitwit te noemenquote:Op woensdag 10 mei 2023 13:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Misschien moeten we dan ook een Engels C gaan maken voor de vwo-leerlingen die niet zo goed zijn in Engels. Als je een broodje kan bestellen en een hotel kan boeken, dan krijg je een voldoende.
We moeten ook oppassen dat we het niveau niet te veel verlagen. Uiteindelijk gaat zo’n middelbare school diploma toch ook voor een groot gedeelte over een brede, algemene ontwikkeling. Als je dat te veel versmalt naar de dingen waar je goed in bent dan doet dat daar behoorlijk afbreuk aan.quote:Op woensdag 10 mei 2023 13:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vraag me ook af of wiskunde verplicht moet zijn, zoals ik al aangaf, maar dat een vak met rekenvaardigheden en cijfermatig inzicht dat wel zou kunnen zijn.
Ik vind dat Nederlands wel verplicht moet zijn, omdat het onze eigen taal is. Maar de andere talen, tja. Als je op de universiteit een bepaalde opleiding wil volgen waarbij veel Engelse boeken en colleges zijn, is het wel handig om Engels als examenvak te kiezen.
Ik geloof zeker dat niveaudifferentiatie heel lastig vorm te geven is. Een andere optie zou kunnen zijn om 6 of 7 examenvakken te laten kiezen, met alleen Nederlands verplicht. Kunnen leerlingen zelf hun vakken bij elkaar shoppen passend bij waar hun kwaliteiten liggen en welke opleiding ze willen doen na het VWO.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik op geen enkele manier gehinderd wordt door kennis over of ervaring in het onderwijs, dus het is zomaar mogelijk dat ik iets totaal onzinnigs zeg en dat er goede redenen zijn waarom dit niet mogelijk is en bijvoorbeeld Engels wel verplicht moet zijn. Daar sta ik dan ook voor open.
Dat hebben we natuurlijk allang gedaan door uitzonderingen met o.a(mondelinge tentamens)te gaan maken voor de dyslecten en discalculatorische kinderen.quote:Op woensdag 10 mei 2023 13:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
We moeten ook oppassen dat we het niveau niet te veel verlagen.
Is het echt de hbo? Ik heb geen hbo, dus het zou best kunnen, maar dacht altijd het het hbo was.quote:het mbo, de hbo of de universiteit
Heb je wel een punt.quote:Op woensdag 10 mei 2023 13:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
We moeten ook oppassen dat we het niveau niet te veel verlagen. Uiteindelijk gaat zo’n middelbare school diploma toch ook voor een groot gedeelte over een brede, algemene ontwikkeling. Als je dat te veel versmalt naar de dingen waar je goed in bent dan doet dat daar behoorlijk afbreuk aan.
Een ander nadeel is dat je dan feitelijk je studiekeuze al drie jaar eerder moet maken. Die profielen zorgen er juist voor dat er in de 6e altijd nog wat te kiezen is.
Laten we er niet te veel aan sleutelen, het niveau moet eerder omhoog dan omlaag.
Ook bij je vervolg opleiding ga je daarna vakken krijgen waar je 90% nooit meer van gaat gebruiken. Opleidingen zijn er in mijn optiek om bepaalde denkpatronen aan te leren ipv uitzonderingen te maken voor vakken die de leerlingen opeens te moeilijk vinden.quote:Op woensdag 10 mei 2023 13:55 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Heb je wel een punt.
Ik vind het lastig. Uiteindelijk wil je toch dat jongeren van alles leren, deels algemeen en deels specifiek voor de oplediing en dus hun toekomst. Je wil ook, lijkt mij, wel een kind de mogelijkheid bieden eruit te halen wat erin zit, als het dat zelf wil. Om dan heel star te zijn met vakken als wiskunde en Engels, terwijl een deel van de leerlingen daar echt helemaal niets mee gaat doen, is wellicht best iets om over na te denken. Hoe zou dit anders kunnen? Want is een kind geen VWO-materiaal als het wiskunde of Engels te moeilijk vindt, maar met alle andere vakken wel goed scoort?
Bepaalde denkpatronen kun je ook op andere manieren leren, dan met die bepaalde vakken. Universitaire ppleidingen waarvoor je geen wiskunde nodig hebt, of Engels, zijn toch niet minder?quote:Op woensdag 10 mei 2023 13:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ook bij je vervolg opleiding ga je daarna vakken krijgen waar je 90% nooit meer van gaat gebruiken. Opleidingen zijn er in mijn optiek om bepaalde denkpatronen aan te leren ipv uitzonderingen te maken voor vakken die de leerlingen opeens te moeilijk vinden.
Ik vind eerlijk gezegd van niet nee. Dat zijn zulke elementaire vakken, ook voor het vervolg dat ik denk (is er een WO-opleiding waar je het redt zonder wiskunde én Engels?) datje daar wel aan moet vasthouden.quote:Op woensdag 10 mei 2023 13:55 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Heb je wel een punt.
Ik vind het lastig. Uiteindelijk wil je toch dat jongeren van alles leren, deels algemeen en deels specifiek voor de oplediing en dus hun toekomst. Je wil ook, lijkt mij, wel een kind de mogelijkheid bieden eruit te halen wat erin zit, als het dat zelf wil. Om dan heel star te zijn met vakken als wiskunde en Engels, terwijl een deel van de leerlingen daar echt helemaal niets mee gaat doen, is wellicht best iets om over na te denken. Hoe zou dit anders kunnen? Want is een kind geen VWO-materiaal als het wiskunde of Engels te moeilijk vindt, maar met alle andere vakken wel goed scoort?
Ik heb geen idee hoe de WO-opleidingen zijn ingericht. Ik kan me voorstellen dat Engels, zeker met het oog op veel buitenlandse studenten, veel voorkomt. Een zeker cijfermatig inzich zal ook voor vrijwel iedere opleiding nodig zijn, kan ik me voorstellen.quote:Op woensdag 10 mei 2023 14:10 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik vind eerlijk gezegd van niet nee. Dat zijn zulke elementaire vakken, ook voor het vervolg dat ik denk (is er een WO-opleiding waar je het redt zonder wiskunde én Engels?) datje daar wel aan moet vasthouden.
En laten we ooo niet doen alsof de havo het einde van de wereld is.
Omdat zo’n diploma ook een bewijs van een bepaald denkniveau en algemene ontwikkeling is. Laten we niet vergeten dat naast wiskunde ook een 2e mvt verplicht is op het vwo. Je moet gewoon wat kunnen om bij de besten te horen.quote:Op woensdag 10 mei 2023 14:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Bepaalde denkpatronen kun je ook op andere manieren leren, dan met die bepaalde vakken. Universitaire ppleidingen waarvoor je geen wiskunde nodig hebt, of Engels, zijn toch niet minder?
Ik denk dat we daar ook vanaf moeten: bepaalde opleidingen (of dat nu universitaire a-opleidingen zijn of mbo-oipleidingen) als minder te zien. Zoals gezegd: ik ben niet goed in wiskunde, dus een opleiding waar je dat voor nodig hebt, is voor mij bepaald lastig. Engels of Nederlands is voor mij simpel, maar voor sommige mensen weer heel lastig. Waarom kunnen we niet gewoon ieders kwaliteiten omarmen, in plaats van denigrerend doen over dat wat iemand lastiger vindt?
Nee kan niet. Maar je kunt via het hbo alsnog op de universiteit terecht natuurlijk.quote:Op woensdag 10 mei 2023 14:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik heb geen idee hoe de WO-opleidingen zijn ingericht. Ik kan me voorstellen dat Engels, zeker met het oog op veel buitenlandse studenten, veel voorkomt. Een zeker cijfermatig inzich zal ook voor vrijwel iedere opleiding nodig zijn, kan ik me voorstellen.
Eens, havo is zeker niet het einde van de wereld. Maar wat doe je dan als je een WO-opleiding wil doen? Kun je doorstromen naar vwo als je havo eindexamen hebt gedaan zonder wiskunde? Want er zullen ook leerlingen blijven die willen stapelen.
* trein2000 kijkt op cijferlijst.quote:Is er ook nog een verplicht eindcijfer voor wiskunde, Engels, Nederlands om te kunnen slagen? Kun je ook slagen met een 5 voor een van die vakken?
Natuurlijk moet naar de universiteit gaan geen doel op zich zijn, maar wat als je daar moet zijn voor de opleiding die je brengt tot het beroep dat je graag wil gaan doen?quote:Op woensdag 10 mei 2023 14:14 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Omdat zo’n diploma ook een bewijs van een bepaald denkniveau en algemene ontwikkeling is. Laten we niet vergeten dat naast wiskunde ook een 2e mvt verplicht is op het vwo. Je moet gewoon wat kunnen om bij de besten te horen.
En zo niet dan is er via de havo, hbo alsnog een route naar de universiteit voor wie dat perse wil. Al vraag ik mij af of dat een doel op zich moet zijn.
O ja, je kunt via die weg ook 'stapelen' natuurlijk.quote:Op woensdag 10 mei 2023 14:16 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee kan niet. Maar je kunt via het hbo alsnog op de universiteit terecht natuurlijk.
[..]
* trein2000 kijkt op cijferlijst.
Ja dat kan.
Wat dat is uitjanken en naar een andere beroep zoeken. Gechargeerd ik wil geen doctor waar ik kom die niet eens 1 en 1 kan optellen waardoor de dosering verkeerd voorgeschreven wordt omdat dit voor de student te moeilijk was.quote:Op woensdag 10 mei 2023 14:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Natuurlijk moet naar de universiteit gaan geen doel op zich zijn, maar wat als je daar moet zijn voor de opleiding die je brengt tot het beroep dat je graag wil gaan doen?
Gechargeerd kan iemand die geen wiskunde kan op zich nog steeds een prima rekenaar zijn.quote:Op woensdag 10 mei 2023 14:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat dat is uitjanken en naar een andere beroep zoeken. Gechargeerd ik wil geen doctor waar ik kom die niet eens 1 en 1 kan optellen waardoor de dosering verkeerd voorgeschreven wordt omdat dit voor de student te moeilijk was.
Dan ben je geen VWO materiaal nee. We hebben het hier over 2 van de belangrijkste vakken van het VWO.quote:Op woensdag 10 mei 2023 13:55 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Heb je wel een punt.
Ik vind het lastig. Uiteindelijk wil je toch dat jongeren van alles leren, deels algemeen en deels specifiek voor de oplediing en dus hun toekomst. Je wil ook, lijkt mij, wel een kind de mogelijkheid bieden eruit te halen wat erin zit, als het dat zelf wil. Om dan heel star te zijn met vakken als wiskunde en Engels, terwijl een deel van de leerlingen daar echt helemaal niets mee gaat doen, is wellicht best iets om over na te denken. Hoe zou dit anders kunnen? Want is een kind geen VWO-materiaal als het wiskunde of Engels te moeilijk vindt, maar met alle andere vakken wel goed scoort?
Vroeger kon je na 4 VWO wiskunde laten vallen.quote:Op woensdag 10 mei 2023 14:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Bepaalde denkpatronen kun je ook op andere manieren leren, dan met die bepaalde vakken. Universitaire ppleidingen waarvoor je geen wiskunde nodig hebt, of Engels, zijn toch niet minder?
Ik denk dat we daar ook vanaf moeten: bepaalde opleidingen (of dat nu universitaire a-opleidingen zijn of mbo-oipleidingen) als minder te zien. Zoals gezegd: ik ben niet goed in wiskunde, dus een opleiding waar je dat voor nodig hebt, is voor mij bepaald lastig. Engels of Nederlands is voor mij simpel, maar voor sommige mensen weer heel lastig. Waarom kunnen we niet gewoon ieders kwaliteiten omarmen, in plaats van denigrerend doen over dat wat iemand lastiger vindt?
In mijn tijd (80-86) was dat na 3 VWO.quote:Op woensdag 10 mei 2023 14:45 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Dan ben je geen VWO materiaal nee. We hebben het hier over 2 van de belangrijkste vakken van het VWO.
[..]
Vroeger kon je na 4 VWO wiskunde laten vallen.
Volgens mij 4, hoor. Eerst drie jaar basis, dan A of B, dan vakkenpakket waarbij wiskunde niet verplicht was.quote:Op woensdag 10 mei 2023 14:50 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
In mijn tijd (80-86) was dat na 3 VWO.
Nu je het zegt zou dat heel goed kunnen. Ik weet wel dat je na de 3e een aantal vakken kon laten vallen. Ik wilde vooral schei- en natuurkunde zo snel mogelijk kwijt, wiskunde A heb ik wel examen in gedaan.quote:Op woensdag 10 mei 2023 14:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Volgens mij 4, hoor. Eerst drie jaar basis, dan A of B, dan vakkenpakket waarbij wiskunde niet verplicht was.
Ik niet, maar wel beide economie-vakken. En rekenen kan ik als de beste; ook wel handig als boekhouder.quote:Op woensdag 10 mei 2023 14:58 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Nu je het zegt zou dat heel goed kunnen. Ik weet wel dat je na de 3e een aantal vakken kon laten vallen. Ik wilde vooral schei- en natuurkunde zo snel mogelijk kwijt, wiskunde A heb ik wel examen in gedaan.
Het is wel het VWO. De hoogst beschikbare vooropleiding, ooit voor minder dan de beste 10%. Voorbereidend wetenschappelijk onderwijs is waar het voor staat, wetenschap, de frontlinie van kennis en begrip en dus voor de knapste koppen.quote:Op woensdag 10 mei 2023 13:55 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Heb je wel een punt.
Ik vind het lastig. Uiteindelijk wil je toch dat jongeren van alles leren, deels algemeen en deels specifiek voor de oplediing en dus hun toekomst. Je wil ook, lijkt mij, wel een kind de mogelijkheid bieden eruit te halen wat erin zit, als het dat zelf wil. Om dan heel star te zijn met vakken als wiskunde en Engels, terwijl een deel van de leerlingen daar echt helemaal niets mee gaat doen, is wellicht best iets om over na te denken. Hoe zou dit anders kunnen? Want is een kind geen VWO-materiaal als het wiskunde of Engels te moeilijk vindt, maar met alle andere vakken wel goed scoort?
Via examenblad kun je 20 jaar terug.quote:Op woensdag 10 mei 2023 14:40 schreef crystal_meth het volgende:
Zijn de oude examens online te vinden, zodat we zelf kunnen vergelijken?
Nou ja, dit dus. Dat een gebrekkige vaardigheid in wiskunde, of misschien juist in Duits of Frans, ervoor kan zorgen dat een leerling geen vwo-diploma kan halen is uitermate vervelend voor het individu, maar voor 'het systeem' en 'de samenleving' misschien niet zo'n slechte optie.quote:Op woensdag 10 mei 2023 14:14 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Omdat zo’n diploma ook een bewijs van een bepaald denkniveau en algemene ontwikkeling is. Laten we niet vergeten dat naast wiskunde ook een 2e mvt verplicht is op het vwo. Je moet gewoon wat kunnen om bij de besten te horen.
En zo niet dan is er via de havo, hbo alsnog een route naar de universiteit voor wie dat perse wil. Al vraag ik mij af of dat een doel op zich moet zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |