abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 10 mei 2023 @ 11:37:11 #1
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209087609
quote:
De centrale eindexamens zijn in de afgelopen jaren makkelijker geworden, zo stellen meer dan 4 op de 10 middelbareschoolleraren in De Telegraaf. VVD-Tweede Kamerlid en onderwijswoordvoerder Mariëlle Paul geeft aan dat zij vindt dat het College voor Toetsen en Examens (CvTE) hiernaar moet kijken. Ook vindt ze dat er in de lerarenopleidingen veel meer aandacht moet zijn voor basisvaardigheden.

De schriftelijke eindexamens in het voortgezet onderwijs gaan vanaf donderdag van start. Meer dan 150.000 leerlingen zwoegen twee weken lang om vervolgens na de zomervakantie naar het mbo, de hbo of de universiteit te vertrekken. Maar zijn ze daar wel klaar voor? Die vraag rijst nu meer dan 4 op de 10 leraren inschatten dat het inhoudelijke niveau in hun vakgebied de afgelopen twintig jaar licht of sterk gedaald is. Die cijfers komen voort uit een rondvraag van Teacher Tapp onder leraren in het voortgezet onderwijs. Een derde weet het niet zeker, en slechts 8 procent denkt dat het examen door de tijd heen moeilijker is geworden, zo schrijft De Telegraaf.

‘Niveau van stof moet ook omhoog bij aanpassingen examens’
Zes op de tien leraren vindt dat de opzet van de eindexamens aangepast moet worden. Het CvTE geeft Het Cito ieder jaar de opdracht de eindexamens te maken, en die eerste moet volgens Paul kijken naar deze bevindingen. “Maar ze kunnen alleen een slag maken als het niveau van de stof ook omhooggaat”, benadrukt ze in Goedemorgen Nederland. “Je kunt examens niet moeilijker maken zonder de stof ook op een hoger niveau te brengen. Want anders ben je onredelijk bezig naar de leerlingen die je aan het toetsen bent.”

Paul gaat verder: “Een tweede punt is dat er ook in de lerarenopleidingen veel meer aandacht zou moeten zijn veel meer focus op basisvaardigheden zoals taal en rekenen.”

Reactie examenmakers
Volgens het CvTE wordt in principe geprobeerd de examens ieder jaar ongeveer even moeilijk te maken. “Alleen als bij een vak de examens al een poosje te moeilijk of te makkelijk zijn, kan het CvTE de opdracht geven de examens respectievelijk makkelijker of moeilijker te maken”, zegt een woordvoerder tegen De Telegraaf. Bij bepaalde vakken is het echter moeilijk om de examens door de tijd heen met elkaar te vergelijken. “Als we kijken naar wis- en natuurkunde zie je dat het examenprogramma met de tijd mee is gegaan. In dertig jaar is het door politieke en beleidsmatige besluiten aangepast naar de tijd van nu. Hierdoor zijn leerlingen van nu anders voorbereid en maken een ander examen dan leerlingen uit 1990.”
Bron

Inhoudelijk is het, door wisselende examenprogramma's en door cijfermatige correcties, volgens mij heel moeilijk te beoordelen of de examens echt makkelijker geworden zijn. Maar als je het statistisch bekijkt: bij de start van het vmbo zat daar ongeveer 60% van de leerlingen. Inmiddels is dat onder de 50% gezakt. Ik ga er niet vanuit dat 'we' in zo'n relatief korte periode veel slimmer zijn geworden, en op basis van de lerarentekorten en alle alarmerende berichten over dalend lees- en rekenniveau lijkt het me ook niet erg aannamelijk dat ons funderend onderwijs in die tijd zo veel beter is geworden. Dus ik zou niet willen uitsluiten dat er een kern van waarheid zit in dit bericht.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator woensdag 10 mei 2023 @ 12:00:50 #2
5428 crew  miss_sly
pi_209087859
Zouden studenten dan in de doorstroom naar MBO, HBO en universiteit dan niet in de problemen moeten komen, omdat ze nie voldoende basiskennis hebben voor de gekozen opleiding? Is dat een ding?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_209087878
quote:
7s.gif Op woensdag 10 mei 2023 12:00 schreef miss_sly het volgende:
Zouden studenten dan in de doorstroom naar MBO, HBO en universiteit dan niet in de problemen moeten komen, omdat ze nie voldoende basiskennis hebben voor de gekozen opleiding? Is dat een ding?
Of het niveau op het MBO en HBO is simpelweg bijgesteld. Naar beneden.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  woensdag 10 mei 2023 @ 12:06:31 #4
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209087919
quote:
7s.gif Op woensdag 10 mei 2023 12:00 schreef miss_sly het volgende:
Zouden studenten dan in de doorstroom naar MBO, HBO en universiteit dan niet in de problemen moeten komen, omdat ze nie voldoende basiskennis hebben voor de gekozen opleiding? Is dat een ding?
Dat zou misschien een deel van de mentale problemen van de diverse groepen studenten kunnen verklaren, doordat er een hoop eigenlijk boven hun niveau zitten te werken. Maar je ziet daar hetzelfde: de aantallen studenten op de hogere opleidingen zijn ook hard gegroeid over de laatste decennia. Ik zou ook niet direct willen uitsluiten dat het nu makkelijker is om, bijvoorbeeld, een hbo-diploma te halen dan 20 of 30 jaar geleden.

Overigens: zelfs áls de conclusie is dat het niveau al jaren gelijk is, dan nog kan het misschien geen kwaad om het te verhogen. Daar maak je geen vrienden mee, maar in feite leiden we momenteel te veel mensen 'hoog' op.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 10 mei 2023 @ 12:06:57 #5
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_209087921
quote:
7s.gif Op woensdag 10 mei 2023 12:00 schreef miss_sly het volgende:
Zouden studenten dan in de doorstroom naar MBO, HBO en universiteit dan niet in de problemen moeten komen, omdat ze nie voldoende basiskennis hebben voor de gekozen opleiding? Is dat een ding?
Ja, dat gebeurt ook. Waar vroeger de studenten VWO voor een studie in de exacte vakken gewoon direct de colleges kon gaan volgen, moeten ze tegenwoordig eerst bijgespijkerd worden in wiskunde, want het niveau van de vakken wiskunde op de VWO, en dus ook in de examens, is steeds minder geworden.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  woensdag 10 mei 2023 @ 12:09:46 #6
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_209087952
In de T ook een verhaal.

https://www.telegraaf.nl/(...)ingen-is-zorgwekkend
quote:
Het lerarentekort loopt nog steeds op en de Inspectie maakt zich zorgen over het niveau van nieuwe leraren. „Sommige beginnende leraren in het basisonderwijs geven ook zelf aan niet voldoende kennis en vaardigheden te hebben om taal en rekenen duidelijk uit te kunnen leggen.” Enerzijds wil de Onderwijsinspectie meer aandacht voor het curriculum van de lerarenopleidingen, anderzijds kan de begeleiding van jonge leraren door hun werkgever ook beter. Minister Wiersma zegt ’alle registers open te trekken om voldoende, goede en gemotiveerde leraren voor de klas te hebben’.
Maar ook:
quote:
Een andere opvallende bevinding: bijna vijftien procent van mbo 2-studenten die een diploma haalden, hebben volgens de inspectie niet het niveau Nederlands om ’maatschappelijk te kunnen functioneren’. Meer dan 5500 studenten stroomden ’onvoldoende geletterd’ het onderwijs uit.
:wtf:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 10 mei 2023 @ 12:11:34 #7
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_209087972
quote:
7s.gif Op woensdag 10 mei 2023 12:00 schreef miss_sly het volgende:
Zouden studenten dan in de doorstroom naar MBO, HBO en universiteit dan niet in de problemen moeten komen, omdat ze nie voldoende basiskennis hebben voor de gekozen opleiding? Is dat een ding?
Maar dat komen ze...

Ik las juist dat ze het aantal studiepunten wat in het eerste jaar gehaald moet worden gehalveerd gaat worden.
Dat is niet omdat ze het te makkelijk vinden lijkt me.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  woensdag 10 mei 2023 @ 12:12:05 #8
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_209087978
quote:
Een andere opvallende bevinding: bijna vijftien procent van mbo 2-studenten die een diploma haalden, hebben volgens de inspectie niet het niveau Nederlands om ’maatschappelijk te kunnen functioneren’. Meer dan 5500 studenten stroomden ’onvoldoende geletterd’ het onderwijs uit.
Is dit ook weer het niet goed kunnen lezen of verstaan van brieven van de overheid?
  woensdag 10 mei 2023 @ 12:14:56 #9
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_209088004
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 12:12 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Is dit ook weer het niet goed kunnen lezen of verstaan van brieven van de overheid?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_209088147
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 12:09 schreef Bocaj het volgende:
In de T ook een verhaal.

https://www.telegraaf.nl/(...)ingen-is-zorgwekkend
[..]
Maar ook:
[..]
:wtf:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tja, inderdaad. De multi-culti maatschappij heeft een grote weerslag op ons onderwijs en de manier waarop onze jeugd opgroeit. En daar hoort straattaal altijd bij wat mij betreft, maar de laatste 10-20 jaar zie je wel dat het is verandert van sommige woorden gebruiken - zoals "doekoe" of "djonko" - naar het compleet aanpassen van de manier van spreken en zich uiten als een soort imitatie van. Dat doet echt afbreuk aan onze taal én de mogelijkheden van deze jongeren die met hun MBO diploma toch al aan de onderkant van de samenleving hangen qua opties.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  Moderator woensdag 10 mei 2023 @ 12:49:15 #11
5428 crew  miss_sly
pi_209088501
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 12:06 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Ja, dat gebeurt ook. Waar vroeger de studenten VWO voor een studie in de exacte vakken gewoon direct de colleges kon gaan volgen, moeten ze tegenwoordig eerst bijgespijkerd worden in wiskunde, want het niveau van de vakken wiskunde op de VWO, en dus ook in de examens, is steeds minder geworden.
Is dat ook niet deels omdat wiskunde verplicht is? Enerzijds snap ik wel dat wiskunde als een belangrijk vak wordt gezien, maar het blijft voor veel leerlingen wel een enorm lastig vak. Misschien zou echte rekenvaardigheid en cijfermatig inzicht een beter verplicht vak zijn. Dan kan wiskunde als wiskunde ook weer meer op niveau blijven?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator woensdag 10 mei 2023 @ 12:52:57 #12
5428 crew  miss_sly
pi_209088554
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 12:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dat zou misschien een deel van de mentale problemen van de diverse groepen studenten kunnen verklaren, doordat er een hoop eigenlijk boven hun niveau zitten te werken. Maar je ziet daar hetzelfde: de aantallen studenten op de hogere opleidingen zijn ook hard gegroeid over de laatste decennia. Ik zou ook niet direct willen uitsluiten dat het nu makkelijker is om, bijvoorbeeld, een hbo-diploma te halen dan 20 of 30 jaar geleden.

Overigens: zelfs áls de conclusie is dat het niveau al jaren gelijk is, dan nog kan het misschien geen kwaad om het te verhogen. Daar maak je geen vrienden mee, maar in feite leiden we momenteel te veel mensen 'hoog' op.
Op de hogere opleidingen zitten ook steeds grotere aantallen buitenlandse studenten, dacht ik.
Misschien toch weer meer in het Nederlands en op een hoger niveau. Als je dat niet kunt bijbenen, hoor je wellicht niet op die opleiding thuis.

Van de andere kant is inderdaad het aantal te halen punten in het eerste jaar nu ook naar beneden bijgesteld, vanwege de stress die studenten ervaren. Dat zou dan toch niet wijzen op een te laag niveau van de opleiding, lijkt me.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator woensdag 10 mei 2023 @ 12:53:18 #13
5428 crew  miss_sly
pi_209088555
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 12:02 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]
Of het niveau op het MBO en HBO is simpelweg bijgesteld. Naar beneden.
Daar zegt het artikel niets over. Ook een goede om te onderzoeken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 10 mei 2023 @ 12:57:21 #14
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209088621
quote:
7s.gif Op woensdag 10 mei 2023 12:49 schreef miss_sly het volgende:
Is dat ook niet deels omdat wiskunde verplicht is?
Nee. Voor de vwo-leerlingen die wiskunde niet kunnen maar nu eenmaal toch wiskunde moeten doen hebben ze wiskunde C uitgevonden: Ik vermoed dat mijn beste wiskundeleerlingen (op vmbo-t) daar wel een voldoende voor moeten kunnen halen. Dat je een idee hebt van het niveau van dat vak.

Maar daarmee mag je natuurlijk geen technische opleiding gaan doen, dan moet je wiskunde B hebben. En door de implementatie van de grafische rekenmachine in dat vak heb je veel minder algebraďsche vaardigheden nodig, en heb je er een cursus knopjes rammen voor in de plaats gekregen. Daar heb je niks aan als je ineens wel met het handje moet gaan zitten integreren, en dus moeten technische opleidingen in het eerste jaar reparatievakken gaan aanbieden.

Op havo en vmbo is wiskunde niet verplicht. Al gaat dat in de komende jaren wellicht wel veranderen, waarbij het verplichte onderdeel dan vooral rekenvaardigheid leert en toetst.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator woensdag 10 mei 2023 @ 13:04:41 #15
5428 crew  miss_sly
pi_209088734
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 12:57 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Nee. Voor de vwo-leerlingen die wiskunde niet kunnen maar nu eenmaal toch wiskunde moeten doen hebben ze wiskunde C uitgevonden: Ik vermoed dat mijn beste wiskundeleerlingen (op vmbo-t) daar wel een voldoende voor moeten kunnen halen. Dat je een idee hebt van het niveau van dat vak.

Maar daarmee mag je natuurlijk geen technische opleiding gaan doen, dan moet je wiskunde B hebben. En door de implementatie van de grafische rekenmachine in dat vak heb je veel minder algebraďsche vaardigheden nodig, en heb je er een cursus knopjes rammen voor in de plaats gekregen. Daar heb je niks aan als je ineens wel met het handje moet gaan zitten integreren, en dus moeten technische opleidingen in het eerste jaar reparatievakken gaan aanbieden.

Op havo en vmbo is wiskunde niet verplicht. Al gaat dat in de komende jaren wellicht wel veranderen, waarbij het verplichte onderdeel dan vooral rekenvaardigheid leert en toetst.
Wij zijn nog niet aanbeland bij de keuze van het vakkenpakket en wat wiskunde A, B of C precies inhoudt. Ik heb een kind dat met hard werken en extra bijles (ja, wij kunnen dat gelukkig regelen en betalen, geen sorry) hiervoor net een 5 kan halen. Dat zal dan een wiskunde C klant worden, denk ik.

Als je een technische opleiding wil gaan doen, moet je uiteraard een bepaalde basis hebben. Als daaraan niet meer wordt voldaan tegenwoordig, kun je toch gevoeglijk aannemen dat de basis op het VWO niet voldoende is, maar eigenlijk ook dat de opleidingseisen naar beneden zijn bijgsteld. Als deze vaardigheden echt van belang zijn voor de opleiding, moet de basis daarvan een vereiste zijn, lijkt me.

Ik ben groot voorstander van een goede rekenvaardigheid. Ik vind het echt schokkend hoe slecht men tegenwoordig kan rekenen, na basisschool, maar ook na middelbare school.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 10 mei 2023 @ 13:16:42 #16
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209088926
quote:
7s.gif Op woensdag 10 mei 2023 13:04 schreef miss_sly het volgende:
Wij zijn nog niet aanbeland bij de keuze van het vakkenpakket en wat wiskunde A, B of C precies inhoudt. Ik heb een kind dat met hard werken en extra bijles (ja, wij kunnen dat gelukkig regelen en betalen, geen sorry) hiervoor net een 5 kan halen. Dat zal dan een wiskunde C klant worden, denk ik.

Ik ben er niet op uit om jouw kind aan te vallen, maar in het oorspronkelijke idee van "wiskunde verplicht op het vwo" was dit dus een havist geworden. Je komt immers te kort om over de volle breedte het vwo-niveau aan te kunnen. Dat was echter een maatschappelijk ongewenste uitkomst, en dus is er een wiskundevak verzonnen wat iedere nitwit met een beetje gezond verstand kan halen. Dit is w.m.b. wél een aantoonbaar voorbeeld van verlagen van het niveau.

Je moet het slechte taalniveau van de gediplomeerde leerlingen eigenlijk ook in dat licht zien. De eisen voor taalbeheersing, met name schrijfvaardigheid en spelling, zijn op alle niveaus eigenlijk heel laag. Als je die gaat verhogen dan zal dat allerlei gevolgen hebben, maar een ervan is dat er veel meer leerlingen gaan zakken op het vak Nederlands, en/of gaan afstromen vanwege dat vak. Daar zijn wel argumenten voor te geven - maar ook allerlei argumenten tegen. Het is een hele moeilijke afweging.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_209088955
quote:
7s.gif Op woensdag 10 mei 2023 13:04 schreef miss_sly het volgende:

[..]
k heb een kind dat met hard werken en extra bijles (ja, wij kunnen dat gelukkig regelen en betalen, geen sorry) hiervoor net een 5 kan halen.
Niks mis met bijles an sich, en ook niet met hard werken/studeren. Waar het imo pas mis gaat is als de ouders perse meer uit het kind willen persen dan waar het toe in staat is.
  Moderator woensdag 10 mei 2023 @ 13:22:44 #18
5428 crew  miss_sly
pi_209089011
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 13:16 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik ben er niet op uit om jouw kind aan te vallen, maar in het oorspronkelijke idee van "wiskunde verplicht op het vwo" was dit dus een havist geworden. Je komt immers te kort om over de volle breedte het vwo-niveau aan te kunnen. Dat was echter een maatschappelijk ongewenste uitkomst, en dus is er een wiskundevak verzonnen wat iedere nitwit met een beetje gezond verstand kan halen. Dit is w.m.b. wél een aantoonbaar voorbeeld van verlagen van het niveau.

Je moet het slechte taalniveau van de gediplomeerde leerlingen eigenlijk ook in dat licht zien. De eisen voor taalbeheersing, met name schrijfvaardigheid en spelling, zijn op alle niveaus eigenlijk heel laag. Als je die gaat verhogen dan zal dat allerlei gevolgen hebben, maar een ervan is dat er veel meer leerlingen gaan zakken op het vak Nederlands, en/of gaan afstromen vanwege dat vak. Daar zijn wel argumenten voor te geven - maar ook allerlei argumenten tegen. Het is een hele moeilijke afweging.
Misschien is het dan toch een idee om meer richting 'vakken op het niveau waarop men het kan halen' examen te kunnen doen.
Mijn dochter is niet goed in wiskunde, maar wel in alle overige vakken. Dan is het toch zonde als deze leerlingen naar de havo moeten, alleen omdat wiskunde lastig is?

Waarom is echte wiskunde onontbeerlijk op het VWO? Goede rekenvaardigheid en cijfermatig inzicht uiteraard, maar veel wat bij wiskunde wordt geleerd, wordt door leerlingen die een bepaalde richting uit gaan, helemaal niet meer gebruikt.

Ik snap dat je mijn kind niet wil aanvallen, en ik wil even zeggen dat mijn kind van mij niet naar het VWO hoeft. Mijn kind wil dat graag, kan het ook prima aan en zet zich er ook voor in. Qua werkhouding ook. Vind ik knap. Maar ik vraag me wel af of je leerlingen dus moet straffen voor het feit dat ze een bepaald vak qua inzicht gewoon echt heel moeilijk vinden, ondanks hard werken. Het is ook een vak waarbij heel hard werken en nog harder werken niet per se alsnog het gewenste inzicht en de juiste cijfers garandeert.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator woensdag 10 mei 2023 @ 13:23:29 #19
5428 crew  miss_sly
pi_209089021
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 13:18 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Niks mis met bijles an sich, en ook niet met hard werken/studeren. Waar het imo pas mis gaat is als de ouders perse meer uit het kind willen persen dan waar het toe in staat is.
Eens. Doen wij dan ook niet. Ze wil dit zelf, en dan faciliteren we dat.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 10 mei 2023 @ 13:27:41 #20
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209089092
quote:
7s.gif Op woensdag 10 mei 2023 13:22 schreef miss_sly het volgende:
Mijn dochter is niet goed in wiskunde, maar wel in alle overige vakken. Dan is het toch zonde als deze leerlingen naar de havo moeten, alleen omdat wiskunde lastig is?
Maar dan moet je wiskunde dus niet verplicht stellen. Het wel verplicht stellen en er dan een vwo-onwaardig vak van maken lijkt me per definitie de slechte oplossing. Vervolgvraag is echter wel: moet je dan ook stoppen met Engels (of Nederlands) als verplicht vak? Ik haalde zelf vroeger achten en negens voor wis-, natuur- en scheikunde maar met veel pijn en moeite had ik uiteindelijk een 5 voor Engels.

Ik ben zelf niet per definitie tegen niveaudifferentiatie per vak, maar het is voor scholen een organisatorische hel en het levert grote problemen op voor het vervolgonderwijs.

En dan loop je dus tegen het maatschappelijke probleem op dat niemand het erg vindt als het aantal vwo-leerlingen kleiner zou worden, zo lang het maar niet ten koste gaat van het eigen kind. Dat dilemma ligt uiteindelijk ten grondslag aan alles waar we nu over praten. Het vergroten van kansen staat niet gelijk aan het vergroten van het aantal leerlingen dat een hoger niveau kan doen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_209089102
Als ik uit m'n eigen collectie wat leerboeken uit verschillende tijdperken over dezelfde onderwerpen naast elkaar leg, is het over het algemeen mijn indruk dat de stof inderdaad steeds verder versimpeld is. Ook als je door layout, formeler taalgebruik en dergelijke heen kijkt. Geldt ook voor boeken gericht op volwassen/het vakonderwijs trouwens.De oudere uitgaves hebben vaak een zeer gedetailleerde diepgang, en daarvan uitgaand een achting voor de lezer, die ik node mis in moderne werken over dezelfde onderwerpen.

Waar het aan ligt? Ik denk dat het zeker meespeelt dat de beoogde doelgroep is veranderd. Hogere opleidingen zijn voor een veel breder publiek toegankelijk gemaakt.
  Moderator woensdag 10 mei 2023 @ 13:28:49 #22
5428 crew  miss_sly
pi_209089112
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 13:16 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
In dus is er een wiskundevak verzonnen wat iedere nitwit met een beetje gezond verstand kan halen.
Ik vind dit overigens een beetje jammer.
Ik vind zelf wiskunde ook heel moeilijk. Kan er nu iets meer van begrijpen dan toen ik op de middelbare school zat (40 jaar geleden :') ), maar ik blijf het erg lastig vinden. Zo zijn er veel. Om wiskunde c dan zo te bestempelen, vind ik niet nodig.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_209089115
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 13:16 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik ben er niet op uit om jouw kind aan te vallen, maar in het oorspronkelijke idee van "wiskunde verplicht op het vwo" was dit dus een havist geworden. Je komt immers te kort om over de volle breedte het vwo-niveau aan te kunnen. Dat was echter een maatschappelijk ongewenste uitkomst, en dus is er een wiskundevak verzonnen wat iedere nitwit met een beetje gezond verstand kan halen. Dit is w.m.b. wél een aantoonbaar voorbeeld van verlagen van het niveau.

Je moet het slechte taalniveau van de gediplomeerde leerlingen eigenlijk ook in dat licht zien. De eisen voor taalbeheersing, met name schrijfvaardigheid en spelling, zijn op alle niveaus eigenlijk heel laag. Als je die gaat verhogen dan zal dat allerlei gevolgen hebben, maar een ervan is dat er veel meer leerlingen gaan zakken op het vak Nederlands, en/of gaan afstromen vanwege dat vak. Daar zijn wel argumenten voor te geven - maar ook allerlei argumenten tegen. Het is een hele moeilijke afweging.
Vroeger had je 2 soorten wiskunde op het VWO: A en B en geen van beiden waren verplicht. Ze zijn echter zo onhandig geweest om wiskunde te verplichten. Was nergens voor nodig. Daarom moest er een 3e wiskunde vak bijkomen.

Heb trouwens nog meegemaakt dat je 4 soorten wiskunde had. Wiskunde 1, Wiskunde 1,2, Wiskunde 2, Wiskunde 2 nogiets.

Er is geen kritische nadenk-cultuur op ministerie OCW. Dat mag ook wel eens aangestipt worden.
  woensdag 10 mei 2023 @ 13:32:27 #24
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209089160
quote:
7s.gif Op woensdag 10 mei 2023 13:28 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik vind dit overigens een beetje jammer.
Ik vind zelf wiskunde ook heel moeilijk. Kan er nu iets meer van begrijpen dan toen ik op de middelbare school zat (40 jaar geleden :') ), maar ik blijf het erg lastig vinden. Zo zijn er veel. Om wiskunde c dan zo te bestempelen, vind ik niet nodig.
Misschien moeten we dan ook een Engels C gaan maken voor de vwo-leerlingen die niet zo goed zijn in Engels. Als je een broodje kan bestellen en een hotel kan boeken, dan krijg je een voldoende.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator woensdag 10 mei 2023 @ 13:34:31 #25
5428 crew  miss_sly
pi_209089189
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 13:27 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Maar dan moet je wiskunde dus niet verplicht stellen. Het wel verplicht stellen en er dan een vwo-onwaardig vak van maken lijkt me per definitie de slechte oplossing. Vervolgvraag is echter wel: moet je dan ook stoppen met Engels (of Nederlands) als verplicht vak? Ik haalde zelf vroeger achten en negens voor wis-, natuur- en scheikunde maar met veel pijn en moeite had ik uiteindelijk een 5 voor Engels.

Ik ben zelf niet per definitie tegen niveaudifferentiatie per vak, maar het is voor scholen een organisatorische hel en het levert grote problemen op voor het vervolgonderwijs.

En dan loop je dus tegen het maatschappelijke probleem op dat niemand het erg vindt als het aantal vwo-leerlingen kleiner zou worden, zo lang het maar niet ten koste gaat van het eigen kind. Dat dilemma ligt uiteindelijk ten grondslag aan alles waar we nu over praten. Het vergroten van kansen staat niet gelijk aan het vergroten van het aantal leerlingen dat een hoger niveau kan doen.
Ik vraag me ook af of wiskunde verplicht moet zijn, zoals ik al aangaf, maar dat een vak met rekenvaardigheden en cijfermatig inzicht dat wel zou kunnen zijn.
Ik vind dat Nederlands wel verplicht moet zijn, omdat het onze eigen taal is. Maar de andere talen, tja. Als je op de universiteit een bepaalde opleiding wil volgen waarbij veel Engelse boeken en colleges zijn, is het wel handig om Engels als examenvak te kiezen.

Ik geloof zeker dat niveaudifferentiatie heel lastig vorm te geven is. Een andere optie zou kunnen zijn om 6 of 7 examenvakken te laten kiezen, met alleen Nederlands verplicht. Kunnen leerlingen zelf hun vakken bij elkaar shoppen passend bij waar hun kwaliteiten liggen en welke opleiding ze willen doen na het VWO.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik op geen enkele manier gehinderd wordt door kennis over of ervaring in het onderwijs, dus het is zomaar mogelijk dat ik iets totaal onzinnigs zeg en dat er goede redenen zijn waarom dit niet mogelijk is en bijvoorbeeld Engels wel verplicht moet zijn. Daar sta ik dan ook voor open.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator woensdag 10 mei 2023 @ 13:35:35 #26
5428 crew  miss_sly
pi_209089201
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 13:32 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Misschien moeten we dan ook een Engels C gaan maken voor de vwo-leerlingen die niet zo goed zijn in Engels. Als je een broodje kan bestellen en een hotel kan boeken, dan krijg je een voldoende.
Ik ben er vooral voorstander van om niemand op welk niveau en over welke leerkwaliteit dan ook een nitwit te noemen :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 10 mei 2023 @ 13:44:37 #27
408813 crew  trein2000
pi_209089295
quote:
7s.gif Op woensdag 10 mei 2023 13:34 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik vraag me ook af of wiskunde verplicht moet zijn, zoals ik al aangaf, maar dat een vak met rekenvaardigheden en cijfermatig inzicht dat wel zou kunnen zijn.
Ik vind dat Nederlands wel verplicht moet zijn, omdat het onze eigen taal is. Maar de andere talen, tja. Als je op de universiteit een bepaalde opleiding wil volgen waarbij veel Engelse boeken en colleges zijn, is het wel handig om Engels als examenvak te kiezen.

Ik geloof zeker dat niveaudifferentiatie heel lastig vorm te geven is. Een andere optie zou kunnen zijn om 6 of 7 examenvakken te laten kiezen, met alleen Nederlands verplicht. Kunnen leerlingen zelf hun vakken bij elkaar shoppen passend bij waar hun kwaliteiten liggen en welke opleiding ze willen doen na het VWO.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik op geen enkele manier gehinderd wordt door kennis over of ervaring in het onderwijs, dus het is zomaar mogelijk dat ik iets totaal onzinnigs zeg en dat er goede redenen zijn waarom dit niet mogelijk is en bijvoorbeeld Engels wel verplicht moet zijn. Daar sta ik dan ook voor open.
We moeten ook oppassen dat we het niveau niet te veel verlagen. Uiteindelijk gaat zo’n middelbare school diploma toch ook voor een groot gedeelte over een brede, algemene ontwikkeling. Als je dat te veel versmalt naar de dingen waar je goed in bent dan doet dat daar behoorlijk afbreuk aan.
Een ander nadeel is dat je dan feitelijk je studiekeuze al drie jaar eerder moet maken. Die profielen zorgen er juist voor dat er in de 6e altijd nog wat te kiezen is.

Laten we er niet te veel aan sleutelen, het niveau moet eerder omhoog dan omlaag.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_209089397
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 13:44 schreef trein2000 het volgende:

[..]
We moeten ook oppassen dat we het niveau niet te veel verlagen.
Dat hebben we natuurlijk allang gedaan door uitzonderingen met o.a(mondelinge tentamens)te gaan maken voor de dyslecten en discalculatorische kinderen. ;)
pi_209089431
quote:
het mbo, de hbo of de universiteit
Is het echt de hbo? Ik heb geen hbo, dus het zou best kunnen, maar dacht altijd het het hbo was.
.
  Moderator woensdag 10 mei 2023 @ 13:55:38 #30
5428 crew  miss_sly
pi_209089464
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 13:44 schreef trein2000 het volgende:

[..]
We moeten ook oppassen dat we het niveau niet te veel verlagen. Uiteindelijk gaat zo’n middelbare school diploma toch ook voor een groot gedeelte over een brede, algemene ontwikkeling. Als je dat te veel versmalt naar de dingen waar je goed in bent dan doet dat daar behoorlijk afbreuk aan.
Een ander nadeel is dat je dan feitelijk je studiekeuze al drie jaar eerder moet maken. Die profielen zorgen er juist voor dat er in de 6e altijd nog wat te kiezen is.

Laten we er niet te veel aan sleutelen, het niveau moet eerder omhoog dan omlaag.
Heb je wel een punt.

Ik vind het lastig. Uiteindelijk wil je toch dat jongeren van alles leren, deels algemeen en deels specifiek voor de oplediing en dus hun toekomst. Je wil ook, lijkt mij, wel een kind de mogelijkheid bieden eruit te halen wat erin zit, als het dat zelf wil. Om dan heel star te zijn met vakken als wiskunde en Engels, terwijl een deel van de leerlingen daar echt helemaal niets mee gaat doen, is wellicht best iets om over na te denken. Hoe zou dit anders kunnen? Want is een kind geen VWO-materiaal als het wiskunde of Engels te moeilijk vindt, maar met alle andere vakken wel goed scoort?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_209089499
quote:
7s.gif Op woensdag 10 mei 2023 13:55 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Heb je wel een punt.

Ik vind het lastig. Uiteindelijk wil je toch dat jongeren van alles leren, deels algemeen en deels specifiek voor de oplediing en dus hun toekomst. Je wil ook, lijkt mij, wel een kind de mogelijkheid bieden eruit te halen wat erin zit, als het dat zelf wil. Om dan heel star te zijn met vakken als wiskunde en Engels, terwijl een deel van de leerlingen daar echt helemaal niets mee gaat doen, is wellicht best iets om over na te denken. Hoe zou dit anders kunnen? Want is een kind geen VWO-materiaal als het wiskunde of Engels te moeilijk vindt, maar met alle andere vakken wel goed scoort?
Ook bij je vervolg opleiding ga je daarna vakken krijgen waar je 90% nooit meer van gaat gebruiken. Opleidingen zijn er in mijn optiek om bepaalde denkpatronen aan te leren ipv uitzonderingen te maken voor vakken die de leerlingen opeens te moeilijk vinden.
  Moderator woensdag 10 mei 2023 @ 14:06:55 #32
5428 crew  miss_sly
pi_209089621
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 13:58 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Ook bij je vervolg opleiding ga je daarna vakken krijgen waar je 90% nooit meer van gaat gebruiken. Opleidingen zijn er in mijn optiek om bepaalde denkpatronen aan te leren ipv uitzonderingen te maken voor vakken die de leerlingen opeens te moeilijk vinden.
Bepaalde denkpatronen kun je ook op andere manieren leren, dan met die bepaalde vakken. Universitaire ppleidingen waarvoor je geen wiskunde nodig hebt, of Engels, zijn toch niet minder?

Ik denk dat we daar ook vanaf moeten: bepaalde opleidingen (of dat nu universitaire a-opleidingen zijn of mbo-oipleidingen) als minder te zien. Zoals gezegd: ik ben niet goed in wiskunde, dus een opleiding waar je dat voor nodig hebt, is voor mij bepaald lastig. Engels of Nederlands is voor mij simpel, maar voor sommige mensen weer heel lastig. Waarom kunnen we niet gewoon ieders kwaliteiten omarmen, in plaats van denigrerend doen over dat wat iemand lastiger vindt?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 10 mei 2023 @ 14:10:49 #33
408813 crew  trein2000
pi_209089664
quote:
7s.gif Op woensdag 10 mei 2023 13:55 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Heb je wel een punt.

Ik vind het lastig. Uiteindelijk wil je toch dat jongeren van alles leren, deels algemeen en deels specifiek voor de oplediing en dus hun toekomst. Je wil ook, lijkt mij, wel een kind de mogelijkheid bieden eruit te halen wat erin zit, als het dat zelf wil. Om dan heel star te zijn met vakken als wiskunde en Engels, terwijl een deel van de leerlingen daar echt helemaal niets mee gaat doen, is wellicht best iets om over na te denken. Hoe zou dit anders kunnen? Want is een kind geen VWO-materiaal als het wiskunde of Engels te moeilijk vindt, maar met alle andere vakken wel goed scoort?
Ik vind eerlijk gezegd van niet nee. Dat zijn zulke elementaire vakken, ook voor het vervolg dat ik denk (is er een WO-opleiding waar je het redt zonder wiskunde én Engels?) datje daar wel aan moet vasthouden.
En laten we ooo niet doen alsof de havo het einde van de wereld is.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator woensdag 10 mei 2023 @ 14:14:36 #34
5428 crew  miss_sly
pi_209089709
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 14:10 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik vind eerlijk gezegd van niet nee. Dat zijn zulke elementaire vakken, ook voor het vervolg dat ik denk (is er een WO-opleiding waar je het redt zonder wiskunde én Engels?) datje daar wel aan moet vasthouden.
En laten we ooo niet doen alsof de havo het einde van de wereld is.
Ik heb geen idee hoe de WO-opleidingen zijn ingericht. Ik kan me voorstellen dat Engels, zeker met het oog op veel buitenlandse studenten, veel voorkomt. Een zeker cijfermatig inzich zal ook voor vrijwel iedere opleiding nodig zijn, kan ik me voorstellen.

Eens, havo is zeker niet het einde van de wereld. Maar wat doe je dan als je een WO-opleiding wil doen? Kun je doorstromen naar vwo als je havo eindexamen hebt gedaan zonder wiskunde? Want er zullen ook leerlingen blijven die willen stapelen.

Is er ook nog een verplicht eindcijfer voor wiskunde, Engels, Nederlands om te kunnen slagen? Kun je ook slagen met een 5 voor een van die vakken?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 10 mei 2023 @ 14:14:52 #35
408813 crew  trein2000
pi_209089714
quote:
7s.gif Op woensdag 10 mei 2023 14:06 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Bepaalde denkpatronen kun je ook op andere manieren leren, dan met die bepaalde vakken. Universitaire ppleidingen waarvoor je geen wiskunde nodig hebt, of Engels, zijn toch niet minder?

Ik denk dat we daar ook vanaf moeten: bepaalde opleidingen (of dat nu universitaire a-opleidingen zijn of mbo-oipleidingen) als minder te zien. Zoals gezegd: ik ben niet goed in wiskunde, dus een opleiding waar je dat voor nodig hebt, is voor mij bepaald lastig. Engels of Nederlands is voor mij simpel, maar voor sommige mensen weer heel lastig. Waarom kunnen we niet gewoon ieders kwaliteiten omarmen, in plaats van denigrerend doen over dat wat iemand lastiger vindt?
Omdat zo’n diploma ook een bewijs van een bepaald denkniveau en algemene ontwikkeling is. Laten we niet vergeten dat naast wiskunde ook een 2e mvt verplicht is op het vwo. Je moet gewoon wat kunnen om bij de besten te horen.

En zo niet dan is er via de havo, hbo alsnog een route naar de universiteit voor wie dat perse wil. Al vraag ik mij af of dat een doel op zich moet zijn.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 10 mei 2023 @ 14:16:02 #36
408813 crew  trein2000
pi_209089728
quote:
7s.gif Op woensdag 10 mei 2023 14:14 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik heb geen idee hoe de WO-opleidingen zijn ingericht. Ik kan me voorstellen dat Engels, zeker met het oog op veel buitenlandse studenten, veel voorkomt. Een zeker cijfermatig inzich zal ook voor vrijwel iedere opleiding nodig zijn, kan ik me voorstellen.

Eens, havo is zeker niet het einde van de wereld. Maar wat doe je dan als je een WO-opleiding wil doen? Kun je doorstromen naar vwo als je havo eindexamen hebt gedaan zonder wiskunde? Want er zullen ook leerlingen blijven die willen stapelen.
Nee kan niet. Maar je kunt via het hbo alsnog op de universiteit terecht natuurlijk.
quote:
Is er ook nog een verplicht eindcijfer voor wiskunde, Engels, Nederlands om te kunnen slagen? Kun je ook slagen met een 5 voor een van die vakken?
* trein2000 kijkt op cijferlijst.
Ja dat kan.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator woensdag 10 mei 2023 @ 14:21:29 #37
5428 crew  miss_sly
pi_209089800
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 14:14 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Omdat zo’n diploma ook een bewijs van een bepaald denkniveau en algemene ontwikkeling is. Laten we niet vergeten dat naast wiskunde ook een 2e mvt verplicht is op het vwo. Je moet gewoon wat kunnen om bij de besten te horen.

En zo niet dan is er via de havo, hbo alsnog een route naar de universiteit voor wie dat perse wil. Al vraag ik mij af of dat een doel op zich moet zijn.
Natuurlijk moet naar de universiteit gaan geen doel op zich zijn, maar wat als je daar moet zijn voor de opleiding die je brengt tot het beroep dat je graag wil gaan doen?

mvt = moderne vreemde taal. Dus wiskunde plus een van de vakken Engels, Frans, Duits of Spaans?

Ik ben het met je eens dat je er wat voor moet kunnen en doen om bij de besten te horen, ik vind het alleen best vreemd dat je kennelijk niet tot de besten kunt behoren, en dus best heel behoorlijk intelligent kunt zijn, als je niet goed bent in Engels of wiskunde.

Nogmaals: mijn dochter hoeft van mij niet naar het vwo. We hebben haar zelfs nog even extra op de havo gewezen, maar ze wil dit. En de bijles werpt zijn vruchten af, dus eventueel slagen met een 5 voor wiskunde is dan ook een optie :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator woensdag 10 mei 2023 @ 14:22:04 #38
5428 crew  miss_sly
pi_209089809
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 14:16 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Nee kan niet. Maar je kunt via het hbo alsnog op de universiteit terecht natuurlijk.
[..]
* trein2000 kijkt op cijferlijst.
Ja dat kan.
O ja, je kunt via die weg ook 'stapelen' natuurlijk.

Goed om te weten, van die 5 :Y
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_209089867
quote:
7s.gif Op woensdag 10 mei 2023 14:21 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Natuurlijk moet naar de universiteit gaan geen doel op zich zijn, maar wat als je daar moet zijn voor de opleiding die je brengt tot het beroep dat je graag wil gaan doen?

Wat dat is uitjanken en naar een andere beroep zoeken. Gechargeerd ik wil geen doctor waar ik kom die niet eens 1 en 1 kan optellen waardoor de dosering verkeerd voorgeschreven wordt omdat dit voor de student te moeilijk was. :)
  Moderator woensdag 10 mei 2023 @ 14:31:54 #40
5428 crew  miss_sly
pi_209089907
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 14:27 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Wat dat is uitjanken en naar een andere beroep zoeken. Gechargeerd ik wil geen doctor waar ik kom die niet eens 1 en 1 kan optellen waardoor de dosering verkeerd voorgeschreven wordt omdat dit voor de student te moeilijk was. :)
Gechargeerd kan iemand die geen wiskunde kan op zich nog steeds een prima rekenaar zijn.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_209090001
Zijn de oude examens online te vinden, zodat we zelf kunnen vergelijken?
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_209090050
quote:
7s.gif Op woensdag 10 mei 2023 13:55 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Heb je wel een punt.

Ik vind het lastig. Uiteindelijk wil je toch dat jongeren van alles leren, deels algemeen en deels specifiek voor de oplediing en dus hun toekomst. Je wil ook, lijkt mij, wel een kind de mogelijkheid bieden eruit te halen wat erin zit, als het dat zelf wil. Om dan heel star te zijn met vakken als wiskunde en Engels, terwijl een deel van de leerlingen daar echt helemaal niets mee gaat doen, is wellicht best iets om over na te denken. Hoe zou dit anders kunnen? Want is een kind geen VWO-materiaal als het wiskunde of Engels te moeilijk vindt, maar met alle andere vakken wel goed scoort?
Dan ben je geen VWO materiaal nee. We hebben het hier over 2 van de belangrijkste vakken van het VWO.

quote:
7s.gif Op woensdag 10 mei 2023 14:06 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Bepaalde denkpatronen kun je ook op andere manieren leren, dan met die bepaalde vakken. Universitaire ppleidingen waarvoor je geen wiskunde nodig hebt, of Engels, zijn toch niet minder?

Ik denk dat we daar ook vanaf moeten: bepaalde opleidingen (of dat nu universitaire a-opleidingen zijn of mbo-oipleidingen) als minder te zien. Zoals gezegd: ik ben niet goed in wiskunde, dus een opleiding waar je dat voor nodig hebt, is voor mij bepaald lastig. Engels of Nederlands is voor mij simpel, maar voor sommige mensen weer heel lastig. Waarom kunnen we niet gewoon ieders kwaliteiten omarmen, in plaats van denigrerend doen over dat wat iemand lastiger vindt?
Vroeger kon je na 4 VWO wiskunde laten vallen.
  woensdag 10 mei 2023 @ 14:50:21 #43
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_209090101
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 14:45 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Dan ben je geen VWO materiaal nee. We hebben het hier over 2 van de belangrijkste vakken van het VWO.
[..]
Vroeger kon je na 4 VWO wiskunde laten vallen.
In mijn tijd (80-86) was dat na 3 VWO.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
  Moderator woensdag 10 mei 2023 @ 14:54:42 #44
5428 crew  miss_sly
pi_209090152
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 14:50 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
In mijn tijd (80-86) was dat na 3 VWO.
Volgens mij 4, hoor. Eerst drie jaar basis, dan A of B, dan vakkenpakket waarbij wiskunde niet verplicht was.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 10 mei 2023 @ 14:58:48 #45
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_209090220
quote:
7s.gif Op woensdag 10 mei 2023 14:54 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Volgens mij 4, hoor. Eerst drie jaar basis, dan A of B, dan vakkenpakket waarbij wiskunde niet verplicht was.
Nu je het zegt zou dat heel goed kunnen. Ik weet wel dat je na de 3e een aantal vakken kon laten vallen. Ik wilde vooral schei- en natuurkunde zo snel mogelijk kwijt, wiskunde A heb ik wel examen in gedaan.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
  Moderator woensdag 10 mei 2023 @ 15:13:12 #46
5428 crew  miss_sly
pi_209090428
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 14:58 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
Nu je het zegt zou dat heel goed kunnen. Ik weet wel dat je na de 3e een aantal vakken kon laten vallen. Ik wilde vooral schei- en natuurkunde zo snel mogelijk kwijt, wiskunde A heb ik wel examen in gedaan.
Ik niet, maar wel beide economie-vakken. En rekenen kan ik als de beste; ook wel handig als boekhouder.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_209090728
Dat komt omdat aan de ene kant de klassen roemoerig zijn en de docent geen rustige meer les kan geven door de straatcultuur, en de telefoons en tablets die de klas zijn binnengeslopen. En aan de andere kant de hyperfocus op 20th century skills waardoor de basis achterblijft.
Purr.
pi_209092888
quote:
7s.gif Op woensdag 10 mei 2023 13:55 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Heb je wel een punt.

Ik vind het lastig. Uiteindelijk wil je toch dat jongeren van alles leren, deels algemeen en deels specifiek voor de oplediing en dus hun toekomst. Je wil ook, lijkt mij, wel een kind de mogelijkheid bieden eruit te halen wat erin zit, als het dat zelf wil. Om dan heel star te zijn met vakken als wiskunde en Engels, terwijl een deel van de leerlingen daar echt helemaal niets mee gaat doen, is wellicht best iets om over na te denken. Hoe zou dit anders kunnen? Want is een kind geen VWO-materiaal als het wiskunde of Engels te moeilijk vindt, maar met alle andere vakken wel goed scoort?
Het is wel het VWO. De hoogst beschikbare vooropleiding, ooit voor minder dan de beste 10%. Voorbereidend wetenschappelijk onderwijs is waar het voor staat, wetenschap, de frontlinie van kennis en begrip en dus voor de knapste koppen.

Dat is nogal wat, maar het idee dat heel erg is, een persoonlijke diskwalificatie, als je kop daar niet knap genoeg voor is, vertekent het beeld nogal. Als je op je plek bent in de wetenschap dan is zelfs dat VWO van vroeger een makkie. Je zwakste vakken zijn geen probleem, maar het is goed dat je af en toe er ook nog eens voor moet werken. Dan heb je ook nog een groep die zich erdoor wurmt en zo mee kan profiteren van de leeromgeving die de universiteit biedt, maar dat zijn meelifters en moet je ook als zodanig beschouwen.

De balans is zoek. De leerling wil het hoogste diploma, de school, de ouders en de leraar willen dat voor die leerling ook. Niemand wil dat die faalt, maar dan is er dus ook niemand die daadwerkelijk de norm wil handhaven. Er is geen tegenkracht meer. Eigenlijk zou je leraren of correctors moeten hebben die net zo bezorgd zijn om het niveau van het onderwijs in het algemeen als dat ze begaan zijn met de leerling. Als je kwaliteit wil moet je ook afvallers willen maar de noodzakelijke hardheid is weg.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 10 mei 2023 @ 19:12:26 #49
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209093096
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 14:40 schreef crystal_meth het volgende:
Zijn de oude examens online te vinden, zodat we zelf kunnen vergelijken?
Via examenblad kun je 20 jaar terug.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 10 mei 2023 @ 19:20:28 #50
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209093187
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 14:14 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Omdat zo’n diploma ook een bewijs van een bepaald denkniveau en algemene ontwikkeling is. Laten we niet vergeten dat naast wiskunde ook een 2e mvt verplicht is op het vwo. Je moet gewoon wat kunnen om bij de besten te horen.

En zo niet dan is er via de havo, hbo alsnog een route naar de universiteit voor wie dat perse wil. Al vraag ik mij af of dat een doel op zich moet zijn.
Nou ja, dit dus. Dat een gebrekkige vaardigheid in wiskunde, of misschien juist in Duits of Frans, ervoor kan zorgen dat een leerling geen vwo-diploma kan halen is uitermate vervelend voor het individu, maar voor 'het systeem' en 'de samenleving' misschien niet zo'n slechte optie.

Een voorbereiding op wetenschappelijk onderwijs mag een bepaald niveau over de breedte van het spectrum veronderstellen. Ook als je geen technische studie doet heb je een wiskundig/analytische basis nodig en ook als je in Nederland/het Nederlands studeert is kennis van vreemde onontbeerlijk om ook literatuur uit den vreemde tot je te kunnen nemen.

We hebben het veel over kansengelijkheid, maar dat staat niet gelijk aan het idee dat iedere leerling op het vwo of op de universiteit terecht zou moeten kunnen komen. Dat is gewoon niet waar. En bovendien hebben we praktisch geschoolde mensen ook nog eens heel hard nodig. De focus op theoretische opleidingen en kantoorbaantjes als het hoogste goed bijt ons ook gewoon in onze staart.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')