Binnenkort krijg ik de sleutels van mijn nieuwbouwwoning en omdat het budget nagenoeg op is willen we de tuin zelf gaan ontwerpen en aanleggen. Op de inrit en tegels na.
Nu vraag ik me af of jullie wat tips kunnen geven voor de aanleg van een tuin.
1). Moet ik de tuin straks eerst gaan laten afgraven ivm bouwgrond nu?
2). Wij willen zoals denk ik de meeste mensen het liefst een tuin die onderhoudsvrij is maar toch wel veel groen heeft. Dus geen tegeltuin met plantenbakken.
Daarnaast vind ik een stukje gazon wel leuk, maar de tuin ligt niet op het zuiden, meer noord-oost dus ik weet niet of dat wel praktisch en haalbaar gaat zijn.
Wat ik zelf al van plan ben; Leibomen (welke precies nog geen idee) aan de rechterkant, om inkijk van de rechterburen te beperken.
Gebruik maken van een bodembedekker zoals de kleine maagdenpalm (vinca minor) om onkruid tegen te gaan.
Wellicht een paadje van grind in een splitplaat.
Verder heb ik er nog niet goed over nagedacht, ik heb hier ook weinig ervaring in.
Om wat perspectief te geven om wat voor tuin het gaat, zie hieronder de afbeelding, het gaat om het rechterhuis uit:
![HUdNOcN.md.png]()
Ik wil dus geen tuinarchitect gaan inhuren maar zelf een tuin ontwerpen. De vraag is dan waar ik op moet letten en of jullie bruikbare tips kunnen delen die ik kan gebruiken.