abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209072027
Binnenkort krijg ik de sleutels van mijn nieuwbouwwoning en omdat het budget nagenoeg op is willen we de tuin zelf gaan ontwerpen en aanleggen. Op de inrit en tegels na.

Nu vraag ik me af of jullie wat tips kunnen geven voor de aanleg van een tuin.
1). Moet ik de tuin straks eerst gaan laten afgraven ivm bouwgrond nu?
2). Wij willen zoals denk ik de meeste mensen het liefst een tuin die onderhoudsvrij is maar toch wel veel groen heeft. Dus geen tegeltuin met plantenbakken.
Daarnaast vind ik een stukje gazon wel leuk, maar de tuin ligt niet op het zuiden, meer noord-oost dus ik weet niet of dat wel praktisch en haalbaar gaat zijn.
Wat ik zelf al van plan ben; Leibomen (welke precies nog geen idee) aan de rechterkant, om inkijk van de rechterburen te beperken.
Gebruik maken van een bodembedekker zoals de kleine maagdenpalm (vinca minor) om onkruid tegen te gaan.
Wellicht een paadje van grind in een splitplaat.

Verder heb ik er nog niet goed over nagedacht, ik heb hier ook weinig ervaring in.

Om wat perspectief te geven om wat voor tuin het gaat, zie hieronder de afbeelding, het gaat om het rechterhuis uit:

Ik wil dus geen tuinarchitect gaan inhuren maar zelf een tuin ontwerpen. De vraag is dan waar ik op moet letten en of jullie bruikbare tips kunnen delen die ik kan gebruiken.
BlaBlaBla
pi_209072286
Als je een automatische maaier op je gazon zet hoef je daar al niet meer naar om te kijken ;)
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  Moderator dinsdag 9 mei 2023 @ 15:38:39 #3
5428 crew  miss_sly
pi_209072573
Wij hebben wegens te weinig budget gekozen voor niet afgraven en proberen de grond die er lag te verbeteren. Op zich is dat al best aardig gelukt, maar we zijn er nog niet en we wonen hier inmiddels drie jaar. Als ik zelf weer een nieuwbouwtuin zou moeten starten, zou ik daar toch wel voor kiezen als dat financieel uit kon.

Wat betreft ontwerp goed opletten waar je zou willen zitten, hoe de zon gaat, wanneer je op welke plek zon hebt. Leuk is als je niet in één oogopslag je hele tuin ziet, maar je door hogere beplanting hoekjes maakt of delen net een beetje afscheidt. Dat kan met hogere struiken, of met hoge siergrassen, bomen, een muurtje.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_209072839
Hoe hebben jullie zelf de grond proberen te verbeteren, zelf afgegraven en vervangen?

Waar laat je dan die vervuilde bouwgrond aarde?
BlaBlaBla
  Moderator dinsdag 9 mei 2023 @ 16:15:02 #5
5428 crew  miss_sly
pi_209072952
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 16:05 schreef Soldier2000 het volgende:
Hoe hebben jullie zelf de grond proberen te verbeteren, zelf afgegraven en vervangen?

Ik heb gewerkt met de grond as is.

Sowieso de boel heel goed omgespit. Wormen uitgezet. Bodemverbeteraar erdoor gewerkt (vivimus van DCM, lavameel, mest, compost, dat soort dingen). En dan planten, want planten zijn heel goede bodemverbeteraars. Nog meer wormen uitgezet, etc.

Heeft wel tijd nodig. Ik denk dat we uiteindelijk wel een goede bodem hebben, maar afgraven en gezonde grond erin maakt wel dat je tuin al eerder gezond is en goed groeit.

Ik vind het van de andere kant wel heel bevredigend wat ik met mijn tuin heb bereikt, als je ziet waar ik vandaan kom. Dat is dan wel weer het mooie van een tuin en planten en bomen: het is erg mooi om het te zien groeien.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_209075580
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 16:05 schreef Soldier2000 het volgende:

Hoe kom je erbij dat er vervuilde grond ligt?
pi_209077274
Wij hebben ook niet laten afgraven, er wordt straks alleen wat uitgegraven voor het zandbed van de (half)verharding. Ik heb een opzetje gemaakt voor de indeling, maar gaan uiteindelijk wel met een tuinontwerper cq hovenier aan de slag. Zelf hebben we inmiddels hagen geplant (geen schuttingen) en op de schuttingpalen die we samen met 1 buur hebben hebben we inmiddels gaas vastgemaakt en klimplanten geplant. En nog een paar gedeeltes hebben we ook aangeplant. Dus rondom is/wordt het nu groen en dan komt tzt de rest.
Volgens mij hebben alle buren rondom wel laten afgraven (en drainageslangen in laten graven) van 1 buur weet ik dat dat bij hen een grote mislukking was, er is op 1 deel te veel afgegraven en bij een ander deel te weinig en wat er weer aangevuld is was echt enorme troep.
Onze grond zit vol bouwtroep, ik kan wel een museum vol met opgegraven ‘schatten’ beginnen :X maar goed, daar waar we nu geplant hebben is de grond wat verbeterd met aanplantaarde, lavameel en compost en ik heb daar net een wormenmix voor grondverbetering uitgezet.
Ik kan best zelf wat bedenken, maar er echt een leuk geheel van maken laat ik toch echt aan een echte ontwerper over.
pi_209087559
Ik zou er in jouw geval toch voor kiezen om een tuinontwerp te laten maken. Zeker als je helemaal met een leeg kavel begint en niet eerder hebt getuinierd (ik weet niet of jullie eerder een tuin hebben gehad). Een slim ontwerp is niet alleen mooi en zorgt ervoor dat de tuin aan jouw wensen voldoet, maar kan ook latere kosten voorkomen door rekening te houden met welke planten waar geplaatst worden en hoe je het beste kunt werken met de bodem die je hebt. En advies over waar je bijvoorbeeld bomen koopt, welke bomen dat dan zijn en hoe ze te planten. De kosten zijn veel minder hoog dan bijvoorbeeld grond afgraven en vervangen.

Ik heb zelf ervaring met een tuinontwerper die aangesloten is bij de wilde weelde, een vakgroep voor duurzame tuinbedrijven. Die ontwerpster heeft me geholpen om van een deprimerende oprit omringd door muren een duurzame stadstuin te maken. Met hergebruik van materialen en de bestaande grond (die in mijn geval grotendeels bestaat uit zand en puin). En een plan voor de indeling waarbij rekening gehouden is met waterberging, de stand van de zon en de meest voorkomende windrichtingen. Ik had dat zelf niet zo kunnen bedenken, en het tuinieren ging daardoor met veel meer gemak en plezier.
pi_209087620
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 11:32 schreef yinu het volgende:
Ik zou er in jouw geval toch voor kiezen om een tuinontwerp te laten maken. Zeker als je helemaal met een leeg kavel begint en niet eerder hebt getuinierd (ik weet niet of jullie eerder een tuin hebben gehad). Een slim ontwerp is niet alleen mooi en zorgt ervoor dat de tuin aan jouw wensen voldoet, maar kan ook latere kosten voorkomen door rekening te houden met welke planten waar geplaatst worden en hoe je het beste kunt werken met de bodem die je hebt. En advies over waar je bijvoorbeeld bomen koopt, welke bomen dat dan zijn en hoe ze te planten. De kosten zijn veel minder hoog dan bijvoorbeeld grond afgraven en vervangen.

Ik heb zelf ervaring met een tuinontwerper die aangesloten is bij de wilde weelde, een vakgroep voor duurzame tuinbedrijven. Die ontwerpster heeft me geholpen om van een deprimerende oprit omringd door muren een duurzame stadstuin te maken. Met hergebruik van materialen en de bestaande grond (die in mijn geval grotendeels bestaat uit zand en puin). En een plan voor de indeling waarbij rekening gehouden is met waterberging, de stand van de zon en de meest voorkomende windrichtingen. Ik had dat zelf niet zo kunnen bedenken, en het tuinieren ging daardoor met veel meer gemak en plezier.
Wat heb jij uiteindelijk betaald voor jouw ontwerp?
BlaBlaBla
pi_209092464
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 11:38 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]
Wat heb jij uiteindelijk betaald voor jouw ontwerp?
Net even opgezocht: ¤492 incl btw
Daarvoor is ze twee keer langs geweest, een keer om onze wensen te bespreken en de tuin te bekijken en op te meten, en een keer om de mogelijke ontwerpen te bespreken. Daarna kreeg ik het definitieve ontwerp en een beplantingsplan, waarbij ze ook aangaf wat we waar konden kopen. En na een jaar ofzo is ze nog een keer geweest om te kijken hoe het geworden was, en ze is nog wel eens geweest met planten die ze van een klus elders over had.

Het ontwerp was in 2019.
pi_209093782
Je hebt én weinig ervaring én het klinkt alsof je weinig zin hebt er een hobby van te maken. Dan lijkt het me helemaal niet gek om zoals @yinu adviseert een ontwerp te laten maken. Dat is waarschijnlijk de beste investering die je kunt doen.

Mocht je toch zelf willen ontwerpen, dan zou ik eerst bedenken welke vaste elementen je wil en waar je terras komt. Ook helpt het om plaatjes te verzamelen van tuinen die je mooi vindt. Voor inspiratie kun je eventueel naar de Tuinen van Appeltern gaan of de inspiratietuinen online bekijken.

Weet je hoelang je op welke plekken in de tuin zon hebt? Laat je in ieder geval niet verleiden om mooie planten uit te zoeken die eigenlijk heel andere omstandigheden op prijs stellen, bijvoorbeeld veel zon en een heel droge of juist natte bodem.

Wat grind betreft: veel onkruid komt van boven en dat houd je niet tegen met een plaat. Ik vind het zelf erg lelijk als je op den duur delen van een splitplaat gaat zien. Wij hebben halfverharding zonder worteldoek of plaat.

Tot slot: je kunt borderpakketten kopen! Dan hoef je zelf niet na te denken over mooie combinaties. Dit is bijv. een borderpakket voor schaduwrijke plekken:

Met:
• Choisya
• Wolfsmelk
• Lievevrouwebedstro
• Kerstroos
• Kaukasisch vergeet-mij-nietje

Of dit pakket:

Met:
• Hakonechloa macra 'Aureola'
• Asarum europaeum
• Anthyrium nip. 'Red Beauty'
• Hosta june
• Heuchera 'Lime Rickey'

[ Bericht 8% gewijzigd door Claudia_x op 10-05-2023 20:12:12 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')