Scheutje.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 21:38 schreef maily het volgende:
De titel zegt het al: boter.
Eventueel met een slokje olijfolie.
Bak je niet te heet?quote:Op dinsdag 2 mei 2023 21:37 schreef Fer het volgende:
Gebruik nu boter goud bak en braden, maar die is vrij snel zwart. Zelfs voordat ik mijn biefstukje in de pan heb gelegd. Enige tips?
Ik gebruik die ook, maar als je die te snel zwart laat worden bak je te heet. Als je niet lager wil, dan kun je beter olijfolie gebruiken, en dan niet de (extra) vierge.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 21:37 schreef Fer het volgende:
Gebruik nu boter goud bak en braden, maar die is vrij snel zwart. Zelfs voordat ik mijn biefstukje in de pan heb gelegd. Enige tips?
Daarom dus aanbakken in olie en daarna pas een beetje boter toevoegen.quote:Op woensdag 3 mei 2023 12:37 schreef junkiesietze het volgende:
ik gebruikte vroeger altijd croma, tot ze die bij de keuringsdienst van waarde hadden onderzocht, die hoef ik niet meer.
Nu gebruik ik een gewoon huismerk roomboter voor biefstuk en blue band vloeibaar voor de rest.
Maar ook bij die 2 soorten boters word de boter snel zwart, maakt niet uit hoe niet heet je bakt.
quote:Op woensdag 3 mei 2023 13:31 schreef golfer het volgende:
[..]
Daarom dus aanbakken in olie en daarna pas een beetje boter toevoegen.
Elke chefkok zou je het zo leren.
Sowieso kan je vlees met boter arroseren, maar toch eerst dichtschroeien met olie.quote:Op woensdag 3 mei 2023 13:57 schreef junkiesietze het volgende:
[ afbeelding ]
Ik doe altijd dit met mijn biefstuk in roomboter, helpt ook tegen aanbrandend boter
Probeer het eens met een grillpanquote:Op woensdag 3 mei 2023 13:42 schreef Fer het volgende:
Ik wil mijn biefstuk wel dichtschroeien. Dus toch met olie beginnen
De vraag was: welke boter om te bakken.. Niet hoe grill ik een stukje vlees.quote:Op donderdag 4 mei 2023 07:17 schreef Watuntrik het volgende:
Probeer het eens met een grillpan
-knip-
Dus gegeven eventuele optie is dus helemaal geen boter...quote:Op donderdag 4 mei 2023 11:44 schreef golfer het volgende:
[..]
De vraag was: welke boter om te bakken.. Niet hoe grill ik een stukje vlees.
Ik ben in ieder geval blij met je uiteenzetting, heel interessant en ga het zeker gebruiken.quote:Op donderdag 4 mei 2023 12:20 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Dus gegeven eventuele optie is dus helemaal geen boter...![]()
Kan het ook niet verbranden...
![]()
Om dan maar vragen voor te zijn, gelijk maar even erbij vertellen hoe dit moet dan.
Maar dat wist jij al he?
Ik heb een RVS Demeiere om vlees te bakken. Je hebt toch wel een beetje vet nodig om lekker te schroeien.quote:Op donderdag 4 mei 2023 07:17 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Probeer het eens met een grillpan
https://www.culinea.nl/mijn-perfecte-gietijzer-grillpan/
en dan neem je daar een grillpers bij
https://www.google.com/search?q=grillpers
Gietijzer is het beste en koop een die al ingebrand is hoef je dat zelf niet te doen. Die pan laat je eerst loei heet worden. Hij is warm genoeg wanneer het water wat je erop spettert sissend over de pan danst.
Dan het vlees, maakt bijna niet uit wat, al het vlees bevat vet ook al ziet het mager uit. Pan heet genoeg dus vlees erin zonder vet bij te voegen. Pers erop drukken en even laten liggen. Trek het vlees niet te vroeg van de pan af het zal kleven. Na 2 minuten wat erg lang aanvoelt even voelen of het vlees heeft losgelaten met voorzichtig omhoog trekken. Pan heet genoeg laat het vlees vanzelf weer los, dan draai je het om en doet hetzelfde.
[ afbeelding ]
Nu zul je zien dat er al heel wat vet uit het vlees wordt uitgebakken en in de pan ligt. Afhankelijk van het soort biefstuk meer of minder. Bv. een Ribeye barst van het vet en een haas biefje heeft minder.
Wil je graag een ruitje erop dan draai het vlees nog even in de juiste richting t.o.v. van de ribbels in de pan. Of je daar tijd voor hebt ligt allemaal aan de dikte van de bief en hoe gaar je het wilt hebben. Meten is weten, gebruik dus altijd een vleesthermometer voor de kerntemperatuur en zoek de juiste temperatuur op. Bv. ideaal voor bief is tussen de 45°C en 50°C kerntemperatuur.
Is je vlees dik genoeg en heb je qua temperatuur nog tijd kun je ook in de grill pan nog wat boter toevoegen en omscheppen zoals eerder aangegeven boven. Maar hoeft in principe niet... Doe je het zonder smoor je het vlees dus in zijn eigen vet. Je zou eventueel voordat het vlees de grillpan in gaat het kunnen instrijken met een beetje olie... Maar hoef niet bij een goed dooraderd stuk bief, bij een kipfilet zou dit toepasselijker kunnen zijn.
Afijn,het fijne is van de gietijzer grillpan is dat je hem echt hee kunt maken en is daarom ideaal om į la minute lapjes goed kort te schroeien. Wat in de pan met boter of olie bijna niet te doen is omdat dit de temperatuur niet aankan en te lang door gebakken lapjes oplevert met vaak verbrande boter.
Bieflapje zegt niet zoveel, de stelregel, hoe dunner het lapje hoe lastiger om er iets mee te kunnen hoe sneller en heter je moet werken op gevoel want bij die dunne lapjes valt ook weinig te meten, je hebt geen vlees. Heb je goeie dikke lap >2,5cm dan krijg je wat meer tijd en speelruimte met lagere temperaturen. Ik persoonlijk zou een bief dunner dan 2,5cm nooit in een pan met boter of olie gooien, maar houd je van wel done, then do it...
Ja inderdaad en het ligt ook beetje aan het stuk vlees dat je wil bakken. Zo'n stuk vlees is een of meer spierdelen. En in en tussen spieren zit eigenlijk al behoorlijk wat vet. Ook in spier dat er heel mager uitziet zit nog vet opgeslagen. Heb je bv. een Lendenbiefstuk/Entrecote of een Staartstuk/Picanha o.i.d. met een dikke vetrand dan kun je al volstaan met eerst die vetrand op de hete droge pan te leggen en die bak je dan even uit en crisp. Dat uitgebakken vet uit een bief is wat je in de supermarkt kunt kopen als 'Ossewit Blanc de B½uf' staat tussen de frituurproducten waarin je kunt frituren en bakken. Ossewit is dus uitgesmolten rundvet en Reuzel is uitgesmolten varkensvet. Dus wat dit laatste betreft kun je dit ook doen met speklappen etc. Wanneer er vet aan het vlees zit eerst de kant met het vet in de pan en dat vet in de hete pan uitsmelten en daarin de vleeskanten dan afschroeien.quote:Op donderdag 4 mei 2023 20:14 schreef Fer het volgende:
[..]
Ik heb een RVS Demeiere om vlees te bakken. Je hebt toch wel een beetje vet nodig om lekker te schroeien.
Dat dacht ik vroegah ook altijd, tot ik er achter kwam dat je boter hebt van koeien die alleen vers gras eten, die boter is zachter van structuur en fijn van smaak, grasboter, kerrygold en afaik botergoud zijn zulke boters. Ze hebben een andere samenstelling van vetzuren dan andere boter. Meer enkelvoudig verzadigde en onverzadigde vetzuren en de boter is zachterquote:Op vrijdag 5 mei 2023 06:55 schreef Watuntrik het volgende:
Welke boter? Is een heel gemakkelijk antwoord er is maar 1 soort boter en dat is roomboter. Hier bestaan 2 varianten gezouten en ongezouten. Kwestie van smaak ik neem altijd ongezouten, dat flikker ikzelf wel erbij als ik dat wil. Verder Grasboter, Goudboter of boter dit of dat is allemaal 1 pot nat en commerciėle noemers om op je gevoel te spelen met een leuke verpakking en naam en daar centjes aan te verdienen. Maar boter is en blijft boter en er zit niets anders in dan boter.![]()
Succes!
Er zullen best kleine genuanceerde verschillen zijn inderdaad bij kleine boeren bedrijven die nog zelf boter maken. Een koe die alleen maar graast eet ook kruiden, ook dit kan seizoensgebonden smaaknuances in de boter en vlees brengen. Zo is een biefstuk dan ook geen biefstuk want niet elke koe is 100% identiek en ook haar dieet zal invloed hebben op de structuur van het vlees. Gras gevoerd is doorgaans magerder vlees dan Mais gevoerd en dan nog proef je soms verschillen onderling omdat het van een andere koe komt ook al is het dieet hetzelfde.quote:Op vrijdag 5 mei 2023 22:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dat dacht ik vroegah ook altijd, tot ik er achter kwam dat je boter hebt van koeien die alleen vers gras eten, die boter is zachter van structuur en fijn van smaak, grasboter, kerrygold en afaik botergoud zijn zulke boters. Ze hebben een andere samenstelling van vetzuren dan andere boter. Meer enkelvoudig verzadigde en onverzadigde vetzuren en de boter is zachter
Zo zijn er ook koeien gefokt, die gevoerd worden met krachtvoer, om meer eiwit in de melk te krijgen, melk voor de kaasindustrie, waar het allemaal om eiwit draait en in wat mindere mate om vet.
En dan heb je ook weer koeien die krachtvoer en palmvet gevoerd krijgen, de boter die van die melk gemaakt wordt is zelfs bij kamertemperatuur hard. Goedkope supermarkt papieren wikkel boter is dat vaak. Deze heeft veel meer verzadigde vetzuren (door het Palmvet) en daardoor keihard.
Haal je boter bij een boer die het zelf maakt van grasgevoerde koeien, dan word de room zuur gemaakt met melkzuur bacterien en daarna gekarnt, een mooie smaakvolle boter, in de Normandie zijn er soorten die richtig milde kaas smaken.
Dus nee Boter =/= Boter
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |