abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 30 mei 2023 @ 16:38:06 #201
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_209339112
Over 3 kWh staan we gelijk aan mei 2022. *O* Toch nog een goede maand gehad.

Mei 2022: 600
Juni: 2022: 611
Juli 2022: 623

Eens kijken of we het tekort van maart van dit jaar (ruim 100 kWh) nog goed kunnen maken. :)
Protège moi de mes désirs.
pi_209339539
Mei was een prima opbrengst voor mijn zonnenpanelen
Ik vraag mij wel af hoe rendabel het nog is als straks de salderings regeling er af gaat en je er niets meer op terug krijgt.

Ik vind het wel jammer dat je de energie die je niet gebruikt niet op slaat in een accu en dat savonds of in de winter kan gebruiken. Hopelijk komt dat nog, dat de accu s zo goed worden dat dit zinvol wordt.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 18:11:16 #203
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_209340025
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 16:38 schreef arvensis het volgende:
Over 3 kWh staan we gelijk aan mei 2022. *O* Toch nog een goede maand gehad.

Mei 2022: 600
Juni: 2022: 611
Juli 2022: 623

Eens kijken of we het tekort van maart van dit jaar (ruim 100 kWh) nog goed kunnen maken. :)
En voorbij.
Protège moi de mes désirs.
pi_209340678
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 17:21 schreef ZanneG het volgende:
Mei was een prima opbrengst voor mijn zonnenpanelen
Ik vraag mij wel af hoe rendabel het nog is als straks de salderings regeling er af gaat en je er niets meer op terug krijgt.

Ik vind het wel jammer dat je de energie die je niet gebruikt niet op slaat in een accu en dat savonds of in de winter kan gebruiken. Hopelijk komt dat nog, dat de accu s zo goed worden dat dit zinvol wordt.
Zie niet snel gebeuren dat je er meer dan 2 dagen in opslaat. Maar dat is ook weer bijna niet nodig als je een WP hebt. Immers de dag erop is het weer zonnig enz. En
bijna alle energie is S’winters nodig.

Of er moet een heel nieuwe vinding komen die gigantisch veel energie veilig kan opslaan. Misschien door omzetting in een vloeistof (bv mierenzuur)
Vakman pur sang
pi_209341119
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 19:03 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Zie niet snel gebeuren dat je er meer dan 2 dagen in opslaat. Maar dat is ook weer bijna niet nodig als je een WP hebt. Immers de dag erop is het weer zonnig enz. En
bijna alle energie is S’winters nodig.

Of er moet een heel nieuwe vinding komen die gigantisch veel energie veilig kan opslaan. Misschien door omzetting in een vloeistof (bv mierenzuur)
Ja idd een accu die echt effectief de zomer energie kan opslaan , die je dan in de herfst kan gebruiken dat zal wel niet gaan gebeuren.
Het zal ook wel gevaarlijk worden als je zoveel volt in je accu hebt?

Wel jammer want ik maak veel meer energie dan dat ik gebruik en als je dat straks niet meer terug kan leveren, wat heb je er dan aan?
pi_209341200
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 19:37 schreef ZanneG het volgende:

[..]
Ja idd een accu die echt effectief de zomer energie kan opslaan , die je dan in de herfst kan gebruiken dat zal wel niet gaan gebeuren.
Het zal ook wel gevaarlijk worden als je zoveel volt in je accu hebt?

Wel jammer want ik maak veel meer energie dan dat ik gebruik en als je dat straks niet meer terug kan leveren, wat heb je er dan aan?
“Het net” of “de Europese energievoorziening” heeft er ook echt niks aan. Dat is het grote nadeel van zonne-energie.
De afgelopen weken ging de uurprijs elke zonnige dag naar negatief. Wat aangeeft dat er teveel energie wordt geproduceerd en er bedrijven dat opkopen om te “verbranden”.
Vakman pur sang
  dinsdag 30 mei 2023 @ 19:43:34 #207
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209341243
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 17:21 schreef ZanneG het volgende:
Mei was een prima opbrengst voor mijn zonnenpanelen
Ik vraag mij wel af hoe rendabel het nog is als straks de salderings regeling er af gaat en je er niets meer op terug krijgt.

Ik vind het wel jammer dat je de energie die je niet gebruikt niet op slaat in een accu en dat savonds of in de winter kan gebruiken. Hopelijk komt dat nog, dat de accu s zo goed worden dat dit zinvol wordt.
Die zijn er allang, punt is dat het in NL door de salderingsregeling nog niet rendabel is, in België en Duitsland kan er wel gesaldeerd worden en hebben mensen ook gewoon accu's.

Dus ja, je kunt de energie die je overdag opwekt 's avonds gebruiken maar dan moet je wel investeren in een accu.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_209341270
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 17:21 schreef ZanneG het volgende:
Mei was een prima opbrengst voor mijn zonnenpanelen
Ik vraag mij wel af hoe rendabel het nog is als straks de salderings regeling er af gaat en je er niets meer op terug krijgt.

Ik vind het wel jammer dat je de energie die je niet gebruikt niet op slaat in een accu en dat savonds of in de winter kan gebruiken. Hopelijk komt dat nog, dat de accu s zo goed worden dat dit zinvol wordt.
Stel dat je inderdaad voor 6 maanden stroom zou willen opslaan, dan kan dat zomaar om 1000 tot 3000kWh gaan, afhankelijk van hoe je de woning verwarmt en hoe zuinig je verder met stroom bent.
Dan hou ik nog even geen rekening met een EV.

Een 14kWh accu zit momenteel op zo'n ¤7.000
Een Megapack met 3.900kWh stroomopslag zit op zo'n ¤2.000.000

Dus je betaalt ongeveer ¤500 per kWh opslag.

Om een half jaar te overbruggen bij een levensduur van 15 jaar, zou de prijs eigenlijk rond de ¤2 per kWh opslag moeten zitten. De prijs van accu's zou daarvoor nog 250x lager moeten zijn...

En dan nog moet je je afvragen of je voor 6 maanden stroom wil opslaan.

Je verdient een accu 180x sneller terug als je een kleinere gebruikt en die iedere dag laadt en 's nachts weer ontlaadt.

Het is dus eigenlijk zinloos, zelfs als het kan. Pas als de hele wereld verzadigd is met accu's dan kan je aan opslag voor meerdere dagen / weken gaan denken.

Dus wat te doen? Wachten tot ~2028 om te zien of salderen echt bijna afgebouwd is en dan eens opnieuw gaan rekenen of een (kleine) thuisaccu al uit kan.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 19:47:34 #209
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_209341328
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 19:41 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
“Het net” of “de Europese energievoorziening” heeft er ook echt niks aan. Dat is het grote nadeel van zonne-energie.
De afgelopen weken ging de uurprijs elke zonnige dag naar negatief. Wat aangeeft dat er teveel energie wordt geproduceerd en er bedrijven dat opkopen om te “verbranden”.
Dat gaat marktwerking prima oplossen.
Huilen dan.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 19:47:58 #210
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209341334
Mei vorig jaar (en 2021) voorbij, dus morgen is sowieso alles meegenomen, als morgen wordt zoals vandaag zelfs over de 1 MWh in mei.... maar goed, eerst zien, dan geloven.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_209341383
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 19:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Stel dat je inderdaad voor 6 maanden stroom zou willen opslaan, dan kan dat zomaar om 1000 tot 3000kWh gaan, afhankelijk van hoe je de woning verwarmt en hoe zuinig je verder met stroom bent.
Dan hou ik nog even geen rekening met een EV.

Een 14kWh accu zit momenteel op zo'n ¤7.000
Een Megapack met 3.900kWh stroomopslag zit op zo'n ¤2.000.000

Dus je betaalt ongeveer ¤500 per kWh opslag.

Om een half jaar te overbruggen bij een levensduur van 15 jaar, zou de prijs eigenlijk rond de ¤2 per kWh opslag moeten zitten. De prijs van accu's zou daarvoor nog 250x lager moeten zijn...

En dan nog moet je je afvragen of je voor 6 maanden stroom wil opslaan.

Je verdient een accu 180x sneller terug als je een kleinere gebruikt en die iedere dag laadt en 's nachts weer ontlaadt.

Het is dus eigenlijk zinloos, zelfs als het kan. Pas als de hele wereld verzadigd is met accu's dan kan je aan opslag voor meerdere dagen / weken gaan denken.

Dus wat te doen? Wachten tot ~2028 om te zien of salderen echt bijna afgebouwd is en dan eens opnieuw gaan rekenen of een (kleine) thuisaccu al uit kan.
Als je dat wilt ontginnen en aan de gigantische hoeveelheid opgewekte energie wilt koppelen dan is de impact op grondstoffen enorm.
Gebeurt al (teveel) alleen al voor mobiliteit (auto’s bv), daarvoor zullen ook niet voldoende grondstoffen zijn.

Denk dat uiteindelijk vraaggestuurde opwekking (zonder CO2 uitstoot) de oplossing is.
Dit is geen zon/wind, of iig niet meer dan 20% vd basisbehoefte.
Geen buffer is geen verlies, ontginning en enorme veiligheids en risico beperking.
Vakman pur sang
  dinsdag 30 mei 2023 @ 19:53:31 #212
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209341429
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 19:51 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Als je dat wilt ontginnen en aan de gigantische hoeveelheid opgewekte energie wilt koppelen dan is de impact op grondstoffen enorm.
Gebeurt al (teveel) alleen al voor mobiliteit (auto’s bv), daarvoor zullen ook niet voldoende grondstoffen zijn.

Denk dat uiteindelijk vraaggestuurde opwekking (zonder CO2 uitstoot) de oplossing is. Geen buffer is geen verlies, ontginning en enorme veiligheids en risico beperking.
Het gaat dan ook nergens over, behalve dat iemand verzint dat het nuttig of zinnig zou moeten zijn de opgewekte energie van de zomer te kunnen opslaan tot de winter.
Als je dat soort nonsens verkondigt omdat het anders vreselijk gaat worden als salderen niet meer mogelijk is, dan heb je je gewoon totaal niet ingelezen en roep je maar wat.

Al neem je alleen maar de moeite de posts van @Jan_Onderwater in dit topic te lezen dan weet je al dat je op zo ongeveer 80-90% zelfvoorzienend kunt uitkomen met een accu.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_209341459
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 19:51 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Gebeurt al (teveel) alleen al voor mobiliteit (auto’s bv), daarvoor zullen ook niet voldoende grondstoffen zijn.
Er zijn zat grondstoffen voor EV-accu's en motoren, daar heeft Tesla al wat informatie over gedeeld en ik mag aannemen dat die hun onderzoek gedaan hebben.
Dat is echt geen probleem.

En dat is dan ook nog eens gebaseerd op NCA / NCM li-ion accu's, terwijl je nu ziet dat LFP en So-ion ook terreinwinst boeken. BYD gebruikt al CATL So-ion in enkele accupakketten. Daar zitten dan nog wel ~25% lithium-accu's bij omdat die een hogere piek stroomsterkte kunnen leveren.

De enige limiet is momenteel dat de winning en raffinage de groeiende vraag niet kan bijhouden.
Daarom heeft Tesla nu ook zelf een lithium raffinaderij in aanbouw.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 19:56:03 #214
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209341478
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 21:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Nu 1 jaar rond aan eigen productie.
8.838 kWh
Wanneer heb je je accu gekregen en hoe is je Autark percentage sindsdien?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_209341571
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 19:53 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het gaat dan ook nergens over, behalve dat iemand verzint dat het nuttig of zinnig zou moeten zijn de opgewekte energie van de zomer te kunnen opslaan tot de winter.
Als je dat soort nonsens verkondigt omdat het anders vreselijk gaat worden als salderen niet meer mogelijk is, dan heb je je gewoon totaal niet ingelezen en roep je maar wat.

Al neem je alleen maar de moeite de posts van @:Jan_Onderwater in dit topic te lezen dan weet je al dat je op zo ongeveer 80-90% zelfvoorzienend kunt uitkomen met een accu.
Dat komt omdat, in de EU lijkt het, tegen de techniek in, wordt vastgehouden aan zon/wind als opwekking vd toekomst. Hierdoor worden daarvoor allerlei subsidies uitgedeeld.
En gaan mensen die gebruiken. Het verbruik stijgt echter alleen maar.
Zelfvoorzienend kan alleen bij een extreem laag verbruik of met aardwarmte.
Heel logisch eigenlijk.

Terwijl als je de bron aanpakt het helemaal niet erg is dat je energie verbruikt en we ons als mensheid kunnen centreren op belangrijkere zaken.
Vakman pur sang
pi_209341635
Ik ben persoonlijk enorm tegen decentrale opslag. Leuk voor een enkele nihilist. Maar de uiteindelijke footprint per woning wordt zo groot daar zou bigfoot jaloers op zijn.
Vakman pur sang
pi_209341696
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 20:04 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik ben persoonlijk enorm tegen decentrale opslag. Leuk voor een enkele nihilist. Maar de uiteindelijke footprint per woning wordt zo groot daar zou bigfoot jaloers op zijn.
Ook dat vind ik wel wat meevallen.

Neem een gemiddelde EV, die heeft zo'n 65kWh aan accu's aan boord.

Een thuisaccu is gemiddeld zo'n 14kWh dus dat is echt niet zo gigantisch, dat is ~20% van een EV-accu.
Maar daarmee kan je wel pieken opvangen, het netwerk ontzien en ook nog wat meer autonoom worden qua stroomverbruik.

Moderne thuisaccu's zijn ook nog eens opgebouwd met LFP cellen, dus geen kobalt als kathode, redelijk brandveilig ook.

Als je EV vaak bij huis staat, is V2G ook wel een oplossing, dan gebruik je 10 of 20% van je accu voor je huishouden.
pi_209341829
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 20:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ook dat vind ik wel wat meevallen.

Neem een gemiddelde EV, die heeft zo'n 65kWh aan accu's aan boord.

Een thuisaccu is gemiddeld zo'n 14kWh dus dat is echt niet zo gigantisch, dat is ~20% van een EV-accu.
Maar daarmee kan je wel pieken opvangen, het netwerk ontzien en ook nog wat meer autonoom worden qua stroomverbruik.

Moderne thuisaccu's zijn ook nog eens opgebouwd met LFP cellen, dus geen kobalt als kathode, redelijk brandveilig ook.

Als je EV vaak bij huis staat, is V2G ook wel een oplossing, dan gebruik je 10 of 20% van je accu voor je huishouden.
Ja de ontwikkelingen gaan snel en alles daarin wordt beter. Toch ik geloof er vooralsnog niet in, op grote schaal. Het zal een bepaald percentage aandeel halen.
De wereld heeft krap aan genoeg metalen voor EVs alleen al, recyclen moet plaatsvinden.
https://cleantechnica.com(...)vehicles-needed/amp/
Je moet je afvragen wat op EU schaal thuisaccus kunnen toevoegen op de energiemarkt en of men dit überhaupt moet willen. Ik denk het niet.
Vakman pur sang
pi_209341971
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 20:13 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja de ontwikkelingen gaan snel en alles daarin wordt beter. Toch ik geloof er vooralsnog niet in, op grote schaal. Het zal een bepaald percentage aandeel halen.
Grote schaal zal lastig worden, niet iedereen heeft nu >¤7.000 liggen voor een thuisaccu.
Maar je zal hoe dan ook wel een groei gaan zien.

quote:
De wereld heeft krap aan genoeg metalen voor EVs alleen al, recyclen moet plaatsvinden.
https://cleantechnica.com(...)vehicles-needed/amp/
Je moet je afvragen wat op EU schaal thuisaccus kunnen toevoegen op de energiemarkt en of men dit überhaupt moet willen. Ik denk het niet.
Uiteindelijk maakt het weinig uit of je die lithium gebruikt voor een thuisaccu of een 3.9MWh Megapack XL, het gaat dan vooral om centraal vs decentraal.

Decentraal kunnen wij burgers er zelf nog wat aan verdienen, centraal gaat het op de grote hoop van de bedrijven die dat spul leveren en uitbaten.

Nu heb ik aandelen Tesla dus ik zit hoe dan ook wel goed ;)
  dinsdag 30 mei 2023 @ 20:21:18 #220
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209341995
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 20:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ook dat vind ik wel wat meevallen.

Neem een gemiddelde EV, die heeft zo'n 65kWh aan accu's aan boord.

Een thuisaccu is gemiddeld zo'n 14kWh dus dat is echt niet zo gigantisch, dat is ~20% van een EV-accu.
Maar daarmee kan je wel pieken opvangen, het netwerk ontzien en ook nog wat meer autonoom worden qua stroomverbruik.

Moderne thuisaccu's zijn ook nog eens opgebouwd met LFP cellen, dus geen kobalt als kathode, redelijk brandveilig ook.

Als je EV vaak bij huis staat, is V2G ook wel een oplossing, dan gebruik je 10 of 20% van je accu voor je huishouden.
Ik kan niet wachten tot dat een beetje betaalbaar wordt.... met een hele slechte week in de winter dan even ergens gaan laden (waar ze wel windstroom voor weinig hebben).
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_209342048
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 20:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Grote schaal zal lastig worden, niet iedereen heeft nu >¤7.000 liggen voor een thuisaccu.
Maar je zal hoe dan ook wel een groei gaan zien.
[..]
Uiteindelijk maakt het weinig uit of je die lithium gebruikt voor een thuisaccu of een 3.9MWh Megapack XL, het gaat dan vooral om centraal vs decentraal.

Decentraal kunnen wij burgers er zelf nog wat aan verdienen, centraal gaat het op de grote hoop van de bedrijven die dat spul leveren en uitbaten.

Nu heb ik aandelen Tesla dus ik zit hoe dan ook wel goed ;)
Om het pleidooi tegen de decentrale accu kracht bij te zetten een stukje tekst.
quote:
. Nee, je hebt geen thuisaccu nodig. En al helemaal geen subsidie
DOOR THIJS TEN BRINCK · 22 FEB 2022


Na waterstof en kernenergie is nu de thuisaccu uitverkoren als ideale transitieoplossing zonder enige nadelen. Lyrische netbeheerders, politici, spullenverkopers en rapportenmakers brengen de blijde boodschap collectief onder de aandacht.

Grote daken vangen veel zon
De salderingsregeling voor zonnepanelen suggereert dat het elektriciteitsnet een oneindig grote en volledig verliesvrije gratis accu is. Politici hebben verzuimd de lucratieve salderingsregeling tijdig af te schaffen.

Zonnige middagen zijn typisch niet de momenten dat huishoudens veel elektriciteit gebruiken. De meeste zonnestroom gaat juist dan direct het net op. Politici hebben verzuimd netbeheerders op te dragen het elektriciteitsnet daarvoor geschikt te maken. Het bestaande net kan de groeiende piek zonnestroom nu niet overal meer op elke prachtige zomerdag aan.

Geconfronteerd met uitvallende omvormers en een gierend tekort aan mankracht bij netbeheerders moet er iets gebeuren. Gelukkig is daar de thuisaccu. Na pleidooien van netbeheerders, installateurs en verkopers om accu’s te subsidiëren, hapten VVD en ChristenUnie vorige week toe met een voorstel om huishoudens 30% van de aanschaf cadeau te doen.

Als het elektriciteitsnet niet meer als accu werkt, dan maar een echte

Goed denkbaar is dat zonnestroomproblemen vooralsnog vooral optreden in wijken met vrij grote koopwoningen, met bewoners met een vrij fors elektriciteitsverbruik. Bewoners die in het verleden met teveel subsidie een flink aantal zonnepanelen hebben geplaatst. Enige overlap met de traditionele achterban van VVD en ChristenUnie valt niet uit te sluiten.

Verkiezingscadeautje
“Ons doel is dat de komende drie jaar 100.000 huishoudens kiezen voor een thuis- en buurtbatterij”, zegt Pieter Grinwis, kamerlid voor de ChristenUnie.

Een beetje thuisaccu kost inclusief installatie zo ¤10.000. De voorgestelde nieuwe subsidie kan dus zo’n ¤3.000 per huishouden bedragen. Uitgaande van de beoogde 100.000 huishoudens is dat bij elkaar ¤300 mln. De kans dat deze miljoenen belanden bij de huishoudens die bij de huidige energieprijzen steun nodig hebben om rond te komen, is gering.


Bron: Alliander
Non-oplossing voor een niet bestaand probleem

Als gesubsidieerde thuisaccu’s heel veel extra zonnedaken mogelijk zouden maken, dan zou het te billijken zijn dat de beoogde thuisaccu-subsidie vooral neerslaat bij welgestelde huiseigenaren. Maar de thuisaccu zal de Nederlandse elektriciteitsproductie niet vergroenen. Integendeel.

Een zonnepaneel in Nederland haalt maar enkele tientallen uren per jaar zijn maximale vermogen, zie grafiek*. Dit zijn de middagen dat in wijken met veel zonnepanelen mogelijk een paar kilowattuur verloren gaat. Alleen dit deel van de opwek kunnen thuisaccu’s ‘redden’, de overige ±98% van de jaarproductie vindt ook zonder thuisaccu direct een verbruiker.

De beperkte hoeveelheid zonnestroom die een thuisaccu zo alsnog bruikbaar maakt, is bij lange na niet genoeg om de CO2-uitstoot in de productie van de accu te compenseren. En zeker niet genoeg om ¤300 mln subsidie te verantwoorden. Gegeven dat de salderingsregeling ooit echt eens afgebouwd wordt, helpt een gesubsidieerde thuisaccu de eigenaar eerst en vooral met het ontwijken van energiebelasting.

*Hoewel ook Alliander nu op de trom slaat voor thuisaccu-subsidie, weet deze netbeheerder dondersgoed dat aftoppen de logische oplossing voor incidentele probleempiekjes zonnestroom is. Op deze pagina legt Alliander de voordelen van peakshaving goed uit.

De thuisaccu-subsidie kan netproblemen evengoed verergeren

Met alleen laden op de pieken zonnestroom van het eigen dak is de accu het overgrote deel van het jaar werkloos. Om toch een beetje nut uit de dure en ruimtevretende accu te halen, zullen huishoudens proberen ook op minder zonnige dagen iets te verdienen met de accu. Dat kan door zelfstandig te handelen, of door gespecialiseerde bedrijfjes in te schakelen.

Extra vraag in de wijk
Als elektriciteit goedkoop is, bijvoorbeeld omdat het hard waait op de Noordzee, zullen thuisaccu’s dan juist collectief stroom de wijk in trekken.

Een beetje thuisaccu kan laden met een vermogen van 5 kilowatt. Het zit er bovendien dik in dat elektrische auto’s, warmtepompen en warmwaterboilers ook op dergelijke prijzen gaan handelen. De problematische piek aan zonnestroom die dankzij de salderingssubsidie nu af en toe het elektriciteitsnet lokaal overbelast, kan wel eens verbleken bij de gecombineerde vraag naar goedkope windstroom in de wijk de komende jaren. Daarvoor zal dan alsnog netverzwaring nodig zijn.

Er zijn zeker maatregelen denkbaar die dit scenario beheersen, maar die maatregelen zijn beter te implementeren op accu’s die niet achter de voordeur van 100.000 huishoudens staan. Uitsparen van ¤300 mln aan geefgeld voor overbodige thuisaccu’s is met afstand de meest kosteneffectieve maatregel om problemen met accu’s achter de voordeur te voorkomen.

Voor de zekerheid: Accu’s zijn van grote waarde in de energietransitie, nu al in elektrische (vracht)auto’s en bussen, in binnenvaartschepen en bouwmachines. En ook al in zonnige regio’s waar vrijwel elke middag een piek zonnestroom op te slaan valt. Nederland is afgezien van enkele overzeese gemeenten niet zo’n zonnig land. Met wind, zon en kernenergie bij elkaar ontstaan ook in Nederland desondanks geleidelijk kansen om accu’s zinvol in te zetten. Ook dan is accu’s verspreiden over Nederlandse woningen geen goed idee. Dat is het in België en Duitsland ook niet, ook al doen ze dat daar al jaren.
https://www.wattisduurzaa(...)emaal-geen-subsidie/
Vakman pur sang
pi_209342098
Het laden en ontladen zal grote pieken en dus problemen opleveren (goedkope windstroom bv)
Waarbij vele huishoudens tegelijk willen laden.
Dit zorgt dan weer voor nodige verzwaringen in de wijk, wat je nu juist wil voorkomen met opslag (bv bij centrale opslag wel kan)
Vakman pur sang
pi_209342166
Ik ben ook niet voor subsidies op thuisaccu's, warmtepompen of EV's.

In de praktijk zie je als gevolg dat een warmtepomp hier duizenden Euro's meer kost dan in Spanje, door de subsidie.

Steek dat geld liever in infra.

In de renteloze leningen voor woningverbetering, zoals de "energiebespaarlening" zie ik wel wat.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 20:48:28 #224
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209342320
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 19:56 schreef Leandra het volgende:

[..]
Wanneer heb je je accu gekregen en hoe is je Autark percentage sindsdien?
Gelijk met de installatie van de panelen, en in de afgelopen 12 maanden zit ik op 87,4% autark
pi_209342350
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 20:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Gelijk met de installatie van de panelen, en in de afgelopen 12 maanden zit ik op 87,4% autark
Waarom niet gewoon de Nederlandse term ‘zelfvoorzienend’? Ipv moeilijke Griekse woorden? :D
Vakman pur sang
  dinsdag 30 mei 2023 @ 20:52:23 #226
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209342365
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 20:00 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat komt omdat, in de EU lijkt het, tegen de techniek in, wordt vastgehouden aan zon/wind als opwekking vd toekomst. Hierdoor worden daarvoor allerlei subsidies uitgedeeld.
En gaan mensen die gebruiken. Het verbruik stijgt echter alleen maar.
Zelfvoorzienend kan alleen bij een extreem laag verbruik of met aardwarmte.
Heel logisch eigenlijk.

Terwijl als je de bron aanpakt het helemaal niet erg is dat je energie verbruikt en we ons als mensheid kunnen centreren op belangrijkere zaken.
Ik heb helemaal geen Subsidies gekregen voor mijn Zonnepanelen, ik betaal bijna 44 cent per kWh die ik koop en krijg net iets meer dan 6 cent voor de kWh die ik verkoop, wat heel duidelijk onder kostprijs is.
Waarom zulke moeilijke Latijnse woorden als Subsidie btw?

[ Bericht 2% gewijzigd door Jan_Onderwater op 30-05-2023 21:00:27 ]
  dinsdag 30 mei 2023 @ 20:59:21 #227
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209342422
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 20:51 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Waarom niet gewoon de Nederlandse term ‘zelfvoorzienend’? Ipv moeilijke Griekse woorden? :D
Zoals woorden als hypotheek, polemiek, barbaar of mentor bedoel je?
pi_209342458
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 20:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Zoals woorden als hypotheek, polemiek, barbaar of mentor bedoel je?
Die zijn wel wat meer ingeburgerd hè?
Net als demografie, muziek en alphabet.
Vakman pur sang
  dinsdag 30 mei 2023 @ 21:04:29 #229
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209342491
Weersverwachting zei dat het een bewolkte dag zou worden. Is de beste dag van de afgelopen 370 Dagen, en ga straks waarschijnlijk over de 60kWh heen. Als ik morgen meer dan 16kWh produceer (wat zeker zal gebeuren) wordt mei de beste maand van het afgelopen jaar.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 21:06:19 #230
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209342517
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 21:02 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Die zijn wel wat meer ingeburgerd hè?
Net als demografie, muziek en alphabet.
Ironie en sarcasme niet te vergeten.
pi_209342966
Ik dacht per vandaag. Maar per gisteren zit ik op een negatief energieverbruik
pi_209342974
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 21:47 schreef investeerdertje het volgende:
Ik dacht per vandaag. Maar per gisteren zit ik op een negatief energieverbruik
Dat is positief.
pi_209343016
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 20:51 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Waarom niet gewoon de Nederlandse term ‘zelfvoorzienend’? Ipv moeilijke Griekse woorden? :D
Duits gok ik overigens in dit geval
pi_209343031
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 20:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik ben ook niet voor subsidies op thuisaccu's, warmtepompen of EV's.

In de praktijk zie je als gevolg dat een warmtepomp hier duizenden Euro's meer kost dan in Spanje, door de subsidie.

Steek dat geld liever in infra.

In de renteloze leningen voor woningverbetering, zoals de "energiebespaarlening" zie ik wel wat.
Zeker. Maar moet je niet teveel verdienen
  dinsdag 30 mei 2023 @ 22:00:39 #235
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209343187
Zon is onder, 60,2 kWh
  Moderator dinsdag 30 mei 2023 @ 22:19:50 #236
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_209343466
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 20:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik ben ook niet voor subsidies op thuisaccu's, warmtepompen of EV's.
Zoals een collega al eens zei. Subsidies worden verstrekt om iets wat elders geheel spaak loopt weer recht te kunnen trekken.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 23:00:19 #237
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209344064
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 20:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Gelijk met de installatie van de panelen, en in de afgelopen 12 maanden zit ik op 87,4% autark
Wow! Indrukwekkend.
Dat lijkt me prima rendabel toch?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_209344989
leuke discussie over thuisaccus, in België hebben de thuisaccus als voordeel dat er aan pieken scheren (peak shaving) mee gedaan wordt. dit is voordelig omdat je dan een lager tarief betaald, en het net tegelijkertijd ontlast.

Ik draai sinds 2 weken twee gesimuleerde accu's in mijn home assistant mee, een 5kwh en een 10kwh. gewoon on inzichtelijk te krijgen wat dit zou betekenen voor mijn situatie. Mijn inschatting is dat in de huidige situatie ik met een 10kwh accu 8 maanden zo goed als in mijn eigen stroom kan voorzien en met een 5kwh accu 7 maanden. waarbij de 10kwh accu een stuk minder laad cycles maakt dus langer meegaat.

in de afgelopen 14 dagen hebben ze beiden fictief 42 kwh saved en slechts 8 kwh import vanwege pieken omdat panelen + accu niet genoeg vermogen kunnen leveren. nadeel van 2 ovens en vaatwasser tegelijkertijd aan wegens feestje.

in het huidige Nederlandse fiscaal landschap lijkt de tvt van een thuisaccu langer dan 10 jaar. maar met de veranderende salderingsregels wordt het wel interessanter.

nog los van de opties voor de accu om zelf te handelen op stroomprijs.

Maar we hadden het over panelen. wat een slechte dag vandaag in regio leiden, slechts 3.2kwh/kwp, waar ik vorige week gemiddeld op 5.44 zat.
  woensdag 31 mei 2023 @ 08:24:08 #239
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209346113
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 23:00 schreef Leandra het volgende:

[..]
Wow! Indrukwekkend.
Dat lijkt me prima rendabel toch?
Ja, is het ook, zonder akku was het rond de 51% geweest
  woensdag 31 mei 2023 @ 08:25:26 #240
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209346121
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2023 00:17 schreef Hanschje het volgende:

in het huidige Nederlandse fiscaal landschap lijkt de tvt van een thuisaccu langer dan 10 jaar. maar met de veranderende salderingsregels wordt het wel interessanter.

duidelijk langer, ik kan niet salderen en hier is de terugverdientijd van een accu 8-9 jaar minstens.
pi_209347151
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 22:19 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Zoals een collega al eens zei. Subsidies worden verstrekt om iets wat elders geheel spaak loopt weer recht te kunnen trekken.
Subsidie is een toeslag voor de rijken. Gelukkig nu met ODE van 0 wat minder. Maar nee, toen er nog ODE was heb ik geen subsidies aangevraagd.

quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 08:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
duidelijk langer, ik kan niet salderen en hier is de terugverdientijd van een accu 8-9 jaar minstens.
Nja als ik voor 6000 een 5kw accu koop denk ik toch dat ik best wat energiebelasting ga besparen. Ik moet 15384 kWh er uit halen bij huidige stroomprijs. Afgelopen 3 maanden gebruikte ik ongeveer 273 kWh gemiddeld uit het net die ik anders kon salderen (ook genoeg opbrengst er voor), maakt 4.7 jaar.

Of ik schat de accu veel te goedkoop in, dat kan ook.

Edit: 6-7 jaar uit mijn hoofd. Die drie wintermaanden vergeten

[ Bericht 2% gewijzigd door investeerdertje op 31-05-2023 12:02:55 ]
  Moderator woensdag 31 mei 2023 @ 13:18:48 #242
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_209348588
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2023 10:39 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Subsidie is een toeslag voor de rijken. Gelukkig nu met ODE van 0 wat minder. Maar nee, toen er nog ODE was heb ik geen subsidies aangevraagd.
[..]
Nja als ik voor 6000 een 5kw accu koop denk ik toch dat ik best wat energiebelasting ga besparen. Ik moet 15384 kWh er uit halen bij huidige stroomprijs. Afgelopen 3 maanden gebruikte ik ongeveer 273 kWh gemiddeld uit het net die ik anders kon salderen (ook genoeg opbrengst er voor), maakt 4.7 jaar.

Of ik schat de accu veel te goedkoop in, dat kan ook.

Edit: 6-7 jaar uit mijn hoofd. Die drie wintermaanden vergeten
Een sessy is een stuk goedkoper, maar ik ben nog niet helemaal overtuigd van dat product.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 31 mei 2023 @ 13:31:56 #243
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209348777
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2023 10:39 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Subsidie is een toeslag voor de rijken. Gelukkig nu met ODE van 0 wat minder. Maar nee, toen er nog ODE was heb ik geen subsidies aangevraagd.

Persoonlijk vind ik dat alle subsidies, toe en bijslagen, leuke aftrekposten en ander omverdeling allemaal mogen worden afgeschaft, en het bespaarde geld in algemene lastenverlichting gestoken kan.
Verder dan alle aanvraagverwerkers, controleurs, toekenners en andere overhead die nodig is voor deze omverdeling (inclusief tools en faciliteiten) ook geschrapt kunnen worden en dit ook in lastenverlaging kan worden gestoken.
Iedereen gaat er dan op vooruit, behalve de overhead, die zal wat anders moeten gaan zoeken.
Jaren geleden bij zijn afscheid zei de directeur van de Rekenkamer dat voor iedere omverdeelde Euro en een Euro aan overhead bij komt.
Bijkomend voordeel, fraude wordt hiermee onmogelijk, daar er niets is om mee te frauderen, nog een besparing.
pi_209349002
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 13:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Persoonlijk vind ik dat alle subsidies, toe en bijslagen, leuke aftrekposten en ander omverdeling allemaal mogen worden afgeschaft, en het bespaarde geld in algemene lastenverlichting gestoken kan.
Verder dan alle aanvraagverwerkers, controleurs, toekenners en andere overhead die nodig is voor deze omverdeling (inclusief tools en faciliteiten) ook geschrapt kunnen worden en dit ook in lastenverlaging kan worden gestoken.
Iedereen gaat er dan op vooruit, behalve de overhead, die zal wat anders moeten gaan zoeken.
Jaren geleden bij zijn afscheid zei de directeur van de Rekenkamer dat voor iedere omverdeelde Euro en een Euro aan overhead bij komt.
Bijkomend voordeel, fraude wordt hiermee onmogelijk, daar er niets is om mee te frauderen, nog een besparing.
Alleen ben ik geen fan van "iedereen gaat er op vooruit". Uiteindelijk zijn dat weer de grootverdieners in plaats van de arme populatie. Immers wat voor last wil je bij de armen verlichten?
  woensdag 31 mei 2023 @ 13:49:32 #245
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_209349046
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2023 13:47 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Alleen ben ik geen fan van "iedereen gaat er op vooruit". Uiteindelijk zijn dat weer de grootverdieners in plaats van de arme populatie. Immers wat voor last wil je bij de armen verlichten?
Basisinkomen.
Huilen dan.
pi_209349054
Mn zonnepanelen zijn jarig vandaag, 1 jaar _O_

11200 kWh terwijl 10600 kWh verwacht was. Meer dan prima dus.
pi_209349085
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 13:18 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Een sessy is een stuk goedkoper, maar ik ben nog niet helemaal overtuigd van dat product.
Oh ja. Maar ik ging nog even uit van wat overhead aan plaatsing, aanpassing meterkast etc. Gewoon, omdat het kan.

Maar je hebt gelijk. 2 per fase, 10kwh totaal. Best prima. Ik zal toch maar overwegen mij in te schrijven. Of heb je echt slechte dingen gelezen?
pi_209349102
quote:
7s.gif Op woensdag 31 mei 2023 13:49 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Basisinkomen.
En ik wens dat niet. Ik zie niet in waarom we de zelfredzame bevolking een basisinkomen moeten geven.

Maar dit is heel offtopic
  woensdag 31 mei 2023 @ 13:58:51 #249
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209349131
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2023 13:47 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Alleen ben ik geen fan van "iedereen gaat er op vooruit". Uiteindelijk zijn dat weer de grootverdieners in plaats van de arme populatie. Immers wat voor last wil je bij de armen verlichten?
Mensen met een laag inkomen betalen zich blauw aan lokale lasten, BTW, etc etc
Van mij mogen de lastenverlagingen rustig allemaal bij de laagste inkomstenklassen terecht komen.
pi_209349165
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 13:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Mensen met een laag inkomen betalen zich blauw aan lokale lasten, BTW, etc etc
Van mij mogen de lastenverlagingen rustig allemaal bij de laagste inkomstenklassen terecht komen.
Mijn laatste offtopic post:
Als je die verlaagt help je ook de mensen die zich prima redden weer. Verder --> wgr
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')