abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_208981913


Bassie en Adriaan is een van de succesvolste duo's uit de Nederlandse televisiegeschiedenis. Generaties kinderen groeiden op met hun avonturenseries op televisie. De series zijn in verschillende uitgaves verkrijgbaar op videoband, waar met name de oude banden gewild zijn onder liefhebbers vanwege de klassieke achtergrondmuziek. In latere uitgaves is de muziek vervangen door nieuwe, op elkaar aansluitende maar ook meer generieke achtergrondmuziek van Bert Smorenburg.

Bassie en Adriaan tourden ook door het land met een Lachspektakelshow en hadden in de jaren 70 en 80 zelfs hun eigen circus. Samen met theatergrootheid Joop van den Ende maakten ze deel uit van de top van de Nederlandse varieté. In 2003 maken ze bekend te stoppen als televisieduo, het einde van een tijdperk. De afscheidstournee moet vroegtijdig worden afgebroken omdat bij Aad van Toor (Adriaan) kanker wordt ontdekt. Gelukkig herstelt hij en in de jaren erna maken Bassie en Adriaan nog regelmatig hun entree op film en televisie.

Op het moment leidt Bas een teruggetrokken bestaan in verband met een verslechterde gezondheid en renteniert Adriaan in Spanje. Beide heren schreven een boek, waarin met name in het boek van Aad behoorlijk wat vuile was wordt buiten gehangen over eigenlijk, ehh, nou ja iedereen waar ze ooit mee hebben samengewerkt. Alles is voor Bassie (En Aad), is wel zo'n beetje een treffende samenvatting.

Een overzicht van de bekende televisieseries: De Plaaggeest, Het geheim van de sleutel, De diamant, De Huilende Professor, Het geheim van de schatkaart, De verdwenen kroon, De geheimzinnige opdracht (Europa) en De reis vol verrassingen (Amerika)

Een overzicht van de pikkeboeven waar het duo het regelmatig mee aan de stok kreeg:









Officiële website:
www.bassie-adriaan.nl
Youtube kanaal:
https://www.youtube.com/user/bassieadriaanchannel
Interessante 'docu-serie' met veel anekdotes van B&A:
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_208982295
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2023 15:07 schreef JOO het volgende:
Voor de liefhebbers hier Bassie zonder clownsneus in de Plaaggeest, wat later dus is verwijderd. :+
[ afbeelding ]
Als kind heb je wel eens vreemde gedachtes, en ik dacht dat Bassie in de B&A-wereld een soort van alien was en dat z'n neus en make-up gewoon hoorde bij z'n lichaam. Waarom zou hij anders 24/7 zo rondlopen? 8)7

B&A kwamen ook een keer langs bij een of andere kindershow van Danny Verbiest waarbij Bas (als Bassie) verscheen zonder kostuum en in de aflevering z'n make-up en pruik op deed. Was heel raar om te zien, snapte daarna ook wel waarom ze dat nooit in de serie lieten zien. _O-
pi_208996063
Haha, nouja Bassie doet in de series ook nooit zijn make-up af en het blijft er altijd op zitten. Ook na water of olie over zijn gezicht of extreme warmte. Hij slaapt er ook mee.
  donderdag 4 mei 2023 @ 14:58:45 #4
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_209001759
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2023 18:44 schreef Writersright het volgende:
Ja. Die foto is creepy. Wel bedanky voor het delen. Dit kwam dan na het einde van de plaaggeest?
Aan het begin. Allereerste scène (Ga je mee naar het circus). Al in de 1996-heruitgave is dit weggemonteerd, bij de 2001-heruitgave hebben ze het helemaal omgegooid en een poster extra lang als still in beeld gezet (en volgens mij ook bepaalde shots vertraagd?) om het weggevallen shot op te vangen.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_209005994
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 14:58 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Aan het begin. Allereerste scène (Ga je mee naar het circus). Al in de 1996-heruitgave is dit weggemonteerd, bij de 2001-heruitgave hebben ze het helemaal omgegooid en een poster extra lang als still in beeld gezet (en volgens mij ook bepaalde shots vertraagd?) om het weggevallen shot op te vangen.
Interessant maar aparte keuze. Vooral omdat je ook in de Plaaggeest Bassie voor de rest altijd met neus op ziet.
Sterker nog, volgens mij wordt in geen enkele serie iets gezegd over dat zijn neus niet echt is.
  donderdag 4 mei 2023 @ 20:42:25 #6
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_209006043
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 20:40 schreef Writersright het volgende:

[..]
Interessant maar aparte keuze. Vooral omdat je ook in de Plaaggeest Bassie voor de rest altijd met neus op ziet.
Sterker nog, volgens mij wordt in geen enkele serie iets gezegd over dat zijn neus niet echt is.
Niet eens een keuze, gewoon een allereerste serie, misschien zelfs de allereerste draaidagen. De toon was nog heel erg zoekende. Je zei het volgens mij zelf al in het vorige deel.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  donderdag 4 mei 2023 @ 21:06:32 #7
431496 girlnextdoor.
Could be mine, could be yours.
pi_209006622
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2023 15:07 schreef JOO het volgende: Voor de liefhebbers hier Bassie zonder clownsneus in de Plaaggeest, wat later dus is verwijderd. :+ [ afbeelding ]
Dit ziet er echt raar en creepy uit :o
With love :*
pi_209009094
quote:
1s.gif Op donderdag 4 mei 2023 21:06 schreef girlnextdoor. het volgende:

[..]
Dit ziet er echt raar en creepy uit :o
Bijna even creepy als Adriaan met zijn valse neus in de Diamant.😉
  vrijdag 5 mei 2023 @ 00:58:24 #9
431496 girlnextdoor.
Could be mine, could be yours.
pi_209010348
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 22:56 schreef Writersright het volgende:

[..]
Bijna even creepy als Adriaan met zijn valse neus in de Diamant.😉
Dit dus.
With love :*
pi_209022592
Of natuurlijk die pruik die B1 op had die zo'n 17 maten te groot was. Wat een aparte gebeurtenis met die vermomming.
  zondag 7 mei 2023 @ 23:34:38 #11
431496 girlnextdoor.
Could be mine, could be yours.
pi_209053943
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 14:42 schreef JOO het volgende:

[..]
Nee oorspronkelijk zat er onder deze beelden het titelliedje Bassie en Adriaan. De versie uit 1996 is muziek van Klaris. Bij deze ook de originele versie :) Geen idee trouwens hoe ze dit liedje eruit hebben kunnen halen als de filmrollen kwijt zijn.
Heb je nu al een auteursrechtenclaim aan je broek hangen _O- Arme jij
With love :*
pi_209055802
Aad is er snel bij.
  maandag 8 mei 2023 @ 12:11:10 #13
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_209056634
Doet Aad zaken met CTM Music BV? Zo nee, dan kan je een appeal doen.

In een vroeger verleden had ik een video van K3 in Tien voor Taal geüpload. Ik kreeg toen een waarschuwing op mijn kanaal vanwege een claim van Studio 100. Gertje was blijkbaar in de waan dat Tien voor Taal daar ook bij hoorde.

En een kennis had ooit eens gefilmd in de Efteling, waarna de video werd weggelaimed door.. De Efteling :')
Via een mail werd het ongedaan gemaakt. Ze willen blijkbaar niet dat hun muziek in andere video's gebruikt wordt. Begrijpelijk, maar om een video uit hun eigen park dan te blokkeren :')... Wauw _O-
pi_209056835
Ja helaas heb ik claims gekregen. Jammer het was een fragment van slechts 30 seconden ter illustratie. Ze vallen inderdaad onder CTM. Zie https://ctm.nl/item/bassie-adriaan/
  maandag 8 mei 2023 @ 13:23:47 #15
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_209057385
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 10:33 schreef Writersright het volgende:
Aad is er snel bij.
De Spaanse zon doet een mens goed. :P
soooo, da's mooi!
pi_209058965
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 12:32 schreef JOO het volgende:
Ja helaas heb ik claims gekregen. Jammer het was een fragment van slechts 30 seconden ter illustratie. Ze vallen inderdaad onder CTM. Zie https://ctm.nl/item/bassie-adriaan/
Vrij kinderachtig. Het is niet dat die clip enige "concurrentie" is ofzo. Sterker nog, wat jij liet zien is niet eens legaal verkrijgbaar.

Wat denken ze nu? Dat mensen door die clip opeens geen Plaaggeest meer kijken/kopen?
pi_209094131
Nog weer een continuïteitsfoutje in de aflevering van Denemarken. Ze zijn intussen minimaal één keer heen en weer gevaren:
B. Hoe lang varen we naar Kopenhagen?
A. Geen idee, ik ga het eens vragen.
Hoewel de Grote Beltbrug nog werd bedacht ten tijde van de opnames en je dus met de boot over moest van Jutland naar de rest, is dit niet de boot naar Kopenhagen. Het is een veerboot naar een klein eilandje voor de kust, maar ik snap ook wel dat je geen drukke veerboot wilt.
pi_209129881
Ik vraag me trouwens af hoe de orginele aflevering 8 van het geheim van de sleutel, begonnen moet zijn, daar zijn ook een paar scènes van verwijderd
  zaterdag 13 mei 2023 @ 13:35:55 #19
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_209130706
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 11:44 schreef WouterBoeve het volgende:
Ik vraag me trouwens af hoe de orginele aflevering 8 van het geheim van de sleutel, begonnen moet zijn, daar zijn ook een paar scènes van verwijderd
Mail Adriaan maar eens. Vaak wil hij best wel antwoord geven. :)
soooo, da's mooi!
pi_209147749
Toch zou het mooi zijn als die laatste sleutel-aflevering nog eens opduikt, zodat we de montage van de serie kunnen zien zoals bedoeld. Dat zeggende was ik al blij verrast met het feit dat we een aantal jaar terug al die ene verloren aflevering zagen. Was ook nog eens best een leuke aflevering.
pi_209149950
Bedoel je de verloren aflevering, ik ben wel benieuwd hoe de overgaan van aflevering 7 op 8 zal zijn geweest op de dvd, aangezien het totaal niet op elkaar aan slaat, misschien een Voice over die zegt de volgende dag zaten we op ons balkon
pi_209152608
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2023 15:12 schreef WouterBoeve het volgende:
Bedoel je de verloren aflevering, ik ben wel benieuwd hoe de overgaan van aflevering 7 op 8 zal zijn geweest op de dvd, aangezien het totaal niet op elkaar aan slaat, misschien een Voice over die zegt de volgende dag zaten we op ons balkon
Ja die bedoel ik.
Volgens mij was de 2e verloren aflevering wel een tijdje online te zien in hele lage resolutie maar Aad zei ook dat door het ontbreken van die aflevering er delen uit andere afleveringen geknipt zijn.
pi_209153904
Die versie staat nu ook op YouTube, alleen aflevering 6 duurt nu maar 10 minuten
pi_209156044
Nu wil ik toch weleens weten, wat is de journalistieke waarde om in een krant te vermelden dat er ergens in een meertje jetski's liggen ?

:') :') :')
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_209162839

Op de website stond in 2004 dat een groot deel van aflevering 8 is weggeknipt. Het is inderdaad de vraag om welk materiaal het precies gaat. Wat mijn betreft één van de weinige vragen waar nog geen antwoord op is :)

Net zoals de vraag welke scènes dit precies zijn:


Harry Dikmans is vandaag 96 jaar geworden *O*

[ Bericht 2% gewijzigd door JOO op 15-05-2023 15:44:44 ]
pi_209163023
Zou leuk zijn als ze die scènes op YouTube plaatsen als die er nog zijn
  maandag 15 mei 2023 @ 16:56:15 #27
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_209163957
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 15:44 schreef WouterBoeve het volgende:
Zou leuk zijn als ze die scènes op YouTube plaatsen als die er nog zijn
Ja, als je die laatste 'verloren aflevering' kijkt en ervoor aflevering 6 en 8 dan loopt het ook helemaal niet logisch. De overgang daarna naar het strand is ook heel raar. Jammer, ik zou zo graag al het materiaal zien..
Rini dankjewel.
pi_209164503
Waarschijnlijk was het teveel moeite om die scènes er weer tussen te plaatsen,er is trouwens weinig bewerkt aan de YouTube versie, want aan het einde van aflevering 5 zie je bij de volgende keer bij Bassie en Adriaan een scène dat Adriaan met de auto aan komt, terwijl dat op YouTube pas in aflevering 8 gebeurt
  maandag 15 mei 2023 @ 18:14:27 #29
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_209164946
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 17:41 schreef WouterBoeve het volgende:
Waarschijnlijk was het teveel moeite om die scènes er weer tussen te plaatsen,er is trouwens weinig bewerkt aan de YouTube versie, want aan het einde van aflevering 5 zie je bij de volgende keer bij Bassie en Adriaan een scène dat Adriaan met de auto aan komt, terwijl dat op YouTube pas in aflevering 8 gebeurt
Over de plaaggeest staat een paar posts geleden zelfs dat ze verwijderd zijn. Geen idee of dat ook echt zo is, maar zou toch zonde zijn..
Rini dankjewel.
pi_209165702
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 19:33 schreef JOO het volgende:
Overigens worden Peppi en Kokki opnieuw uitgezonden door ONS, omdat zet 50 jaar geleden op televisie kwamen. Er zijn een paar leuke overeenkomsten met Bassie en Adriaan.
Zo speelt een aflevering zich af in Circus Mariska. Dit is hetzelfde circus als uit de Plaaggeest.
[ afbeelding ]
Gaan Peppi en Kokki aan het werk in een garage net als in de Plaaggeest.
[ afbeelding ]
Wie herkent deze locatie uit een droomwereld uit de Diamant?
[ afbeelding ]
Update: En uiteraard Jaap Stobbe zelf die zich als vriend presenteert, maar stiekem ook een plaaggeest is ^O^
[ afbeelding ]
Update 2: Net als Bassie droomt Kokki over een avontuur bij de Indianen. :D
[ afbeelding ]
Update 3: Er is dus ook een aflevering van Peppi en Kokki dat Kokki zich verkleedt als aap net als Bassie in Een vergissing is menselijk. Zelfs het merk caravan is hetzelfde. _O_

Ook dezelfde ganzenkooi :D

pi_209170470
Verbaast me dat Bassie en Adriaan nooit iets samen met Peppi en Kokkie gedaan hebben.
pi_209171450
Hoe denken jullie eigenlijk hoe de verwijderde scènes zijn, ik heb zelf het idee, dat Adriaan komt met de aspirine, en de Boeven terugkeren in het hotel, en B2 vraagt, zijn er nog spoken, B1 antwoord met er is niks te zien, B2 wat zijn er nou 10, zeker weten doe je het niet maar het is een idee
pi_209242923
Ik zou zeggen, mail Adriaan gewoon. Die wil vast wel antwoord geven.
pi_209245419
Gedaan, helaas nog niks terug
pi_209248106
Ik blijf mij verbazen over de overeenkomsten. Peppi en Kokki rijden ook in een buggy (Plaaggeest) en komen ook terecht op het circuit in Zandvoort (Sleutel).


[ Bericht 0% gewijzigd door JOO op 23-05-2023 09:53:28 ]
  dinsdag 23 mei 2023 @ 10:38:13 #36
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_209248562
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 09:44 schreef JOO het volgende:
Ik blijf mij verbazen over de overeenkomsten. Peppi en Kokki rijden ook in een buggy (Plaaggeest) en komen ook terecht op het circuit in Zandvoort (Sleutel).
[ afbeelding ]
Peppi en Kokki zijn in een alternatief universum Bassie en Adriaan. ;)
soooo, da's mooi!
pi_209248699
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 09:44 schreef JOO het volgende:
Ik blijf mij verbazen over de overeenkomsten. Peppi en Kokki rijden ook in een buggy (Plaaggeest) en komen ook terecht op het circuit in Zandvoort (Sleutel).
[ afbeelding ]
Is dat uit een aflevering? Zo ja, dan is dat vast wel leuk te monteren met de Sleutel.
pi_209249540
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:51 schreef Writersright het volgende:

[..]
Is dat uit een aflevering? Zo ja, dan is dat vast wel leuk te monteren met de Sleutel.
Het komt idd uit een aflevering.
https://www.kijkbijons.nl(...)z1xJoDEJpc0VMyadMQ==
pi_209291891
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 12:00 schreef JOO het volgende:

[..]
Het komt idd uit een aflevering.
https://www.kijkbijons.nl(...)z1xJoDEJpc0VMyadMQ==
Grappig zeg. Vond zelf Peppi en Kokkie als kind flauw maar het is best goed gedaan. Duidelijk een basis waar Bas en Aad naar keken, vooral in het begin.

Op zijn beurt zou ik zeggen dat Ernst en Bobbie naar Bas en Aad keken en dat wat moderner maakten.
pi_209301096
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 17:20 schreef Writersright het volgende:

[..]
Grappig zeg. Vond zelf Peppi en Kokkie als kind flauw maar het is best goed gedaan. Duidelijk een basis waar Bas en Aad naar keken, vooral in het begin.

Op zijn beurt zou ik zeggen dat Ernst en Bobbie naar Bas en Aad keken en dat wat moderner maakten.
Terwijl EBR dan weer meer de grap was dan BA, die meer de spanning erin hielden.
pi_209308288
Wat ik me altijd afvroeg is waarom stond de reis door Europa altijd op 6 DVDS, terwijl die makkelijk op 2 DVDS had gekund, misschien waren kinderen na een uur wel uitgekeken, en wouden ze de DVDS niet te lang laten duren, reis door Europa is een leuke serie vanwege de locaties, maar voor de rest vind ik hem eentonig, elke aflevering een pakje zoeken, Harry die een boem laat ontploffen, b100 die pech heeft, Adriaan wil stoppen met de pakjes te zoeken, Bassie haald hem over om door te gaan, het is bijna elke aflevering hetzelfde,
  zondag 28 mei 2023 @ 13:51:53 #42
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_209313738
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 22:07 schreef WouterBoeve het volgende:
Wat ik me altijd afvroeg is waarom stond de reis door Europa altijd op 6 DVDS, terwijl die makkelijk op 2 DVDS had gekund, misschien waren kinderen na een uur wel uitgekeken, en wouden ze de DVDS niet te lang laten duren, reis door Europa is een leuke serie vanwege de locaties, maar voor de rest vind ik hem eentonig, elke aflevering een pakje zoeken, Harry die een boem laat ontploffen, b100 die pech heeft, Adriaan wil stoppen met de pakjes te zoeken, Bassie haald hem over om door te gaan, het is bijna elke aflevering hetzelfde,
Wellicht ook gewoon commercieel. 6x cashen is meer dan 2x..!
Rini dankjewel.
pi_209313933
Volgens mij was die serie zelfs oorspronkelijk op 2 DVD's, daarna op 6 (Zonder het Universal-pretpark deel) en daarna weer op 2 DVD's (met het Universal-pretpark deel)
pi_209324932
Dat was de reis door Amerika, Europa is volgens mij wel eenmalig uitgebracht op 3 DVDS, maar dat was wel slecht gemonteerd, na 2 afleveringen, zag je weer de eindtune en begintune
pi_209344730
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 22:07 schreef WouterBoeve het volgende:
Wat ik me altijd afvroeg is waarom stond de reis door Europa altijd op 6 DVDS, terwijl die makkelijk op 2 DVDS had gekund, misschien waren kinderen na een uur wel uitgekeken, en wouden ze de DVDS niet te lang laten duren, reis door Europa is een leuke serie vanwege de locaties, maar voor de rest vind ik hem eentonig, elke aflevering een pakje zoeken, Harry die een boem laat ontploffen, b100 die pech heeft, Adriaan wil stoppen met de pakjes te zoeken, Bassie haald hem over om door te gaan, het is bijna elke aflevering hetzelfde,
Er was een baklava voor nodig tot Adriaan de smaak te pakken had en de rollen waren omgedraaid. En B100 was inderdaad minder geestig dan het oude drietal, maar er zitten toch nog voldoende aardige grapjes in:
- de dronkenschap in Porto;
- de losse veter op de boot in Duitsland, waar Harry ook wat van voelt;
- de boot die de kade op vaart en op een terras belandt;
- de ballen in Denemarken;
- de terugreis uit België;
- en tot slot de vallende steen in Luxemburg, al was die inclusief de bloopers nog leuker.
pi_209350475
Daar ben ik het mee eens, ik vind de Amerika serie een stuk beter, volgens mij was het bij die serie ook de bedoeling, dat ze een pakje moesten zoeken, maar dat is gelukkig niet doorgaan, waardoor we nu een betere Amerika serie hebben
pi_209372860
ze hebben het beeld kwaliteit verbeterd, ziet er goed uit, ik hoop dat ze dat met meerdere series gaan doen
pi_209373384
Wauw. Dat ziet er idd wel een stuk scherper uit. Leuk dat je deelt.
Ben nu idd benieuwd naar wat ze met andere series gaan doen.
pi_209373470
Deze lijkt ook iets scherper maar minder aanzienlijk

pi_209374287
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 10:06 schreef WouterBoeve het volgende:
ze hebben het beeld kwaliteit verbeterd, ziet er goed uit, ik hoop dat ze dat met meerdere series gaan doen
Bijzonder om te zien :o Ik had dit niet verwacht. Wel toevallig omdat ik het laatst over het verbeteren van het beeld had doormiddel van AI in het vorige topic :) Alleen jammer van de verkeerde beeldverhouding.

[ Bericht 6% gewijzigd door JOO op 02-06-2023 12:49:01 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')