Je kan het ook anders doen: van de 10*10 zaag je een profiel (10 buitenkant, 9 binnenkant, 1 cm dik), dan hou je een balk van 9x9 over, herhaal je het nog 3 maal. Heb je uiteindelijk 4 profielen van respectievelijk 10, 9, 8 en 7 cm.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 21:43 schreef Boris_Boef het volgende:
Met een handcirkel kun je dit soort profielen mooi zagen. Ik heb dat ook wel eens gedaan om schapdragers te maken.
Of het goedkoper is om een balk van 10x10 te verzagen naar 4x 4.8x4.8 hoekprofiel dat betwijfel ik
Je moet namelijk je balk in een kruis zagen en dan de hoekjes uit de 4 balken die je hebt zagen.
Dus een 10x10 zaag je in 4maal 4.8x4.8
Daar haal je dan de binnenzijde uit.
Dat doe je door de handcirkel op een diepte aanslag in te stellen en op bijvoorbeeld 1 cm van de kant een snede te maken van 3.8 cm diep en aan de andere kant hetzelfde.
Dan heb je een 4.8 hoekprofiel met 3.8 binnenkant.
Het werk valt wel mee en als je er heel veel mee bespaart is dat mooi.
Maar ik twijfel of dat echt zo is.
Je vergeet de zaagsnede.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 21:50 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Je kan het ook anders doen: van de 10*10 zaag je een profiel (10 buitenkant, 9 binnenkant, 1 cm dik), dan hou je een balk van 9x9 over, herhaal je het nog 3 maal. Heb je uiteindelijk 4 profielen van respectievelijk 10, 9, 8 en 7 cm.
Omdat tijd ook geld is zullen maar weinig mensen dit doen en ik denk zomaar dat je meer geluk heb bij houtbewerkers met een uitkering.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 20:56 schreef Chandler het volgende:
Wat schiet je er mee op? Nou het volgende.
- Ik leer meer over werken met hout
- Ik kan meer profielen uit 1 balk halen.
1 balk kost 25 euro
1 los hoekprofiel kost 38 euro.
Dus met een beetje moeite en tijd bepaar ik al gauw een hoop centjes.
Maar ik begrijp dat jullie iig de kennis niet bezitten.
Tijd heb ik zat, dus dat is het probleem niet. En anders maken we er tijd voor. Het heeft ook allemaal geen haast héquote:Op woensdag 3 mei 2023 10:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Omdat tijd ook geld is zullen maar weinig mensen dit doen en ik denk zomaar dat je meer geluk heb bij houtbewerkers met een uitkering.
Voor velen isdat niet zo.quote:Op woensdag 3 mei 2023 11:43 schreef Chandler het volgende:
[..]
Tijd heb ik zat, dus dat is het probleem niet. En anders maken we er tijd voor. Het heeft ook allemaal geen haast hé
Ik zaag nog een stuk weg, zodat het als het ware overgaat in.quote:Op woensdag 3 mei 2023 12:02 schreef ueberduitser het volgende:
Is het de bedoeling om de hoekjes om de buitenhoek te zetten? Wat voor tuinhuis heb je?
Het is bij een tuinhuis beter een balkje rechtop te zetten en daar de geveldelen tegenaan laten lopen in plaats van de geveldelen te omsluiten met een hoek.
Maar waarom dan geen volle balk in de hoek?quote:Op woensdag 3 mei 2023 17:27 schreef Chandler het volgende:
[..]
Ik zaag nog een stuk weg, zodat het als het ware overgaat in.
Omdat ik daar geen rekening mee heb gehouden toen ik het framewerk in elkaar heb gezet. Wist toen ook nog niet wat voor gevelbekleding ik wilde. Vandaarquote:Op donderdag 4 mei 2023 08:24 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Maar waarom dan geen volle balk in de hoek?
Je hebt als het goed is wel ruimte voor verticaal regelwerk gehouden (bij horizontale gevelbekleding) toch? Dan kun je een hoeklat ook wel kwijtquote:Op donderdag 4 mei 2023 12:37 schreef Chandler het volgende:
[..]
Omdat ik daar geen rekening mee heb gehouden toen ik het framewerk in elkaar heb gezet. Wist toen ook nog niet wat voor gevelbekleding ik wilde. Vandaar
Yes, nu lopen de planken nog tot elkaar. Maar straks haal ik het stuk weg waar de hoekprofielen komen. Is het gelijk 100% recht en passend.quote:Op donderdag 4 mei 2023 12:39 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Je hebt als het goed is wel ruimte voor verticaal regelwerk gehouden (bij horizontale gevelbekleding) toch? Dan kun je een hoeklat ook wel kwijt
Nee niet helemaal strak, er zit overal tussen de 3-5mm tussen!quote:Op dinsdag 2 juli 2024 13:39 schreef ueberduitser het volgende:
Heb je nou overal het hout strak laten aansluiten? Er kan niks werken?
Ok, het leek er zo strak op te zittenquote:Op dinsdag 2 juli 2024 15:12 schreef Chandler het volgende:
[..]
Nee niet helemaal strak, er zit overal tussen de 3-5mm tussen!Dus ruimte zat, plus hout van het huisje zit er al bijna een jaar op!
Het is Surinaams hout.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 13:39 schreef ueberduitser het volgende:
Heb je nou overal het hout strak laten aansluiten? Er kan niks werken?
Haha, zit ook strak maar gelukkig niet zo strak!quote:Op dinsdag 2 juli 2024 16:40 schreef ueberduitser het volgende:
Ok, het leek er zo strak op te zitten
quote:Op dinsdag 2 juli 2024 17:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het is Surinaams hout.
Geen probleem.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |