abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208959274

‘Acht mensen per uur onwel’ tijdens dagenlange illegale rave in België, ziekenhuis schaalt op

In België is een illegale rave gaande die gezien de veiligheid volgens de politie niet kan worden gestopt. De hulpdiensten zijn wel zeer druk met de feestgangers, die volgens de gouverneur van de provincie Limburg ‘zeer veel drugs’ gebruiken. ,,Per uur worden ongeveer acht mensen naar het ziekenhuis afgevoerd.”

De rave begon vrijdagavond en was niet aangekondigd. Er kwamen aanvankelijk 5000 tot 6000 bezoekers op af, maar dat aantal is inmiddels verdubbeld. Lokale autoriteiten zitten al de hele middag samen om te bedenken hoe ze het feest veilig kunnen stoppen.

Te risicovol
Zeker tienduizend mensen zijn momenteel aanwezig op het militaire domein in Brustem bij Sint-Truiden, niet ver van de grens bij Maastricht. Door het grote aantal mensen en de grootte van het gebied is het te risicovol om de plek te ontruimen. ,,En omdat we in het verleden gezien hebben dat een harde aanpak leidt tot buitensporig geweld, kiezen we daar bewust niet voor”, zegt gouverneur Jos Lantmeeters.

Door vermoeid­heid en het drugsge­bruik wordt verwacht dat het aantal interven­ties zal toenemen

Noodplanning en Crisisbeheer Limburg
Intussen nemen de medische interventies op het terrein toe. Zes mensen zijn afgevoerd naar het Sint-Trudo Ziekenhuis. In alle gevallen gaat het om mensen die buiten bewustzijn waren of die een epileptische aanval hadden door een overdosis drugs. ,,Die problemen zijn niet te vergelijken met de opnames bij een plaatselijke fuif”, benadrukt Noodplanning en Crisisbeheer Limburg. ,,Door vermoeidheid en het drugsgebruik wordt verwacht dat het aantal interventies zal toenemen. Dat vormt niet alleen een risico voor de aanwezigen, maar we moeten er ook voor waken dat dit illegaal gebeuren niet zorgt voor een overbelasting van onze ziekenhuizen.”

De middelen van het noodnummer 112 en het Sint-Trudo Ziekenhuis zijn al opgeschaald. En ook nabijgelegen ziekenhuizen blijven stand-by voor een eventuele toename van opnames.

Begrip voor buren
Omwonenden hebben erg veel last van de rave. Sommigen zijn sinds vrijdagochtend wakker, vertelden ze de Vlaamse site HLN. ,,Binnen in mijn huis heb ik meer 50 decibel gemeten”, zegt Serge die naast het militair domein woont. ,,Toch ben ik afgelopen nacht nog hier gebleven, gewoon uit angst voor wat die aanwezigen zouden doen. Ik heb hen gezien: ze zijn zo ver weg dat ze tot alles in staat zijn. Zo is er vuurwerk afgestoken in het bos en heb ik een paar knallen gehoord iets weg hadden van schoten.”

En Rohnny, die in zijn B&B gasten verwacht, zegt zondagochtend: ,,Voor mijn deur staat een auto met twee groggy mensen in. En een derde man met een pint in zijn hand komt aangestrompeld, maar je ziet gewoon dat ze nog verder zijn dan gisteren.”

,,De politie wil nu wel de druk verhogen en in overleg gaan op het terrein om mensen aan te zetten om vreedzaam te vertrekken”, aldus lokale autoriteiten. Die zeggen ‘alle begrip’ te hebben voor de frustraties van de omwonenden die kampen met geluidsoverlast en een onveilig gevoel. ,,Andere acties zullen steeds weloverwogen plaatsvinden en met en minimum aan risico op escalatie,” klinkt het.

Uiteraard kan je gedrogeer­de mensen niet met de auto laten vertrekken, maar tegelijker­tijd kunnen we hen niet op het militair domein houden

Gouverneur Jos Lantmeeters
Onder de bezoekers zijn ook veel Nederlanders, hoort een HLN-verslaggever. ,,We hebben met een groep zelfs een bus geregeld om hier te komen", zegt één van hen. ,,Drie uur hebben we gereden vanuit Amsterdam, maar dat is het waard. Het is hier prachtig trouwens. We kunnen nog dagen blijven doorgaan. Moe word je niet als je nu en dan een energiedrankje drinkt en een lijntje snuift hè.”

Organisatie

Wie de organisatie van het feest is, is nog niet helemaal duidelijk. ,,Eigenlijk groeit dat vanzelf. Iemand tipt een locatie en er wordt afgesproken om daar iets te organiseren. Vervolgens zetten heel veel mensen zelf iets op poten en dan krijg je dit”, zegt iemand die bij de aanstichters zegt te horen. Ze zouden zich verenigen onder de naam ‘Belgitek’ en hebben in het verleden ook al raveparty’s georganiseerd. Kleinere illegale feesten zijn er wekelijks, maar zelden zijn ze zo groot als nu in Sint-Truiden.

De organisaite kan - net als de bezoekers - strafrechtelijk worden vervolgd voor het betreden van een militair terrein of het overtreden van de drugswet. Maar vooralsnog durft de politie niet in te grijpen.

Wanneer de feestgangers moeten vertrekken, is dan ook nog niet duidelijk. En ook hoe die uittocht precies in zijn werk zal gaan is voorlopig een raadsel. Gouverneur Lantmeesters noemt het ‘één van de moeilijkste ordehandhavingen in de geschiedenis van onze provincie’. ,,Uiteraard kan je gedrogeerde mensen niet met de auto laten vertrekken, maar tegelijkertijd kunnen we hen niet op het militair domein houden”, zegt hij. De politie controleert voertuigen rondom het feestterrein. Dat heeft al tot de intrekking van 21 rijbewijzen en een arrestatie geleid.
https://www.ad.nl/buitenl(...)schaalt-op~a5b006b0/

https://www.telegraaf.nl/(...)ichtig-met-ingrijpen

Wat een ellende. En dat rijdt straks allemaal zwaar onder invloed de weg op.
-O-
pi_208959554
quote:
Militaire domeinen behoren tot de meest unieke en ongerepte natuurgebieden van Vlaanderen, waaronder ook het GSV. Zeldzame fauna en flora floreert hier welig en kan zich in alle rust ontwikkelen, ondanks de militaire activiteit. Die domeinen vormen ongeveer 10 % van het NATURA 2000-netwerk in Vlaanderen.
Maar goed, oplossing:

“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_208959580
Na alle drugs ook dit soort raves legaliseren. Ook weer opgelost.
pi_208960040
Die in het ziekenhuis belanden geef ze maar de rekening. ook van de politie etc.
Als ze het terrein verlaten naam en adres opnemen en achteraf een boete geven + de kosten die de politie heeft moeten maken en andere mensen.
Pak dat gajes maar in hun portemonnee.
pi_208960090
inkakken is bijpakken :Y)

Rave on! *O* *O*

M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  zondag 30 april 2023 @ 21:15:54 #6
308523 the-eye
I'm a Live Wire
  zondag 30 april 2023 @ 21:18:58 #7
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_208960214
Sluit gewoon de stroom af :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_208960299
Waarom droppen ze niet gewoon een bom op dat terrein vanuit een helikopter ofzo?
pindazakje
pi_208960300
In kerona tijd waren dit soort illegale feestjes nog wel geinig. Maar nu toch niet echt meer nodig...
Zonder wrijving geen glans
pi_208960342
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2023 21:23 schreef Haags het volgende:
In kerona tijd waren dit soort illegale feestjes nog wel geinig. Maar nu toch niet echt meer nodig...
He he, werd toen ook meerdere malen benaderd of ik wist waar de (hardcore)feestjes waren :D
pi_208960375
quote:
Dit is ook gewoon ronduit gevaarlijk. Op de feesten hebben ze niet voor niets een noodhospitaal staan of hoe je het ook wil noemen.
Wat ik daar aan veelal jonge gastjes heb zien afgevoerd worden :X
pi_208960469
Kunnen ze niet gewoon de stroom afzetten?
No bitch to me
pi_208960521
Ach, is toch mooi zo'n illegale rave. Wil zelf graag ook nog wel een keer naar zoiets als het een vette plek is en de muziek niet al te hardcorederig is. Het heeft ook wel iets spannends.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  zondag 30 april 2023 @ 21:39:09 #14
433994 jigggy
moegenblatvlekker
pi_208960546
Illegale raves _O_
pi_208960673
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2023 21:10 schreef Sorella het volgende:
Die in het ziekenhuis belanden geef ze maar de rekening. ook van de politie etc.
Meetsal als ze in ziekenhuis belanden dan zijn ze wel doodziek, an sich al een straf opzich?
  Moderator zondag 30 april 2023 @ 21:56:27 #16
441859 crew  Lenny77
pi_208960814
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2023 21:39 schreef jigggy het volgende:
Illegale raves _O_
Dit kunnen wij goed _O_ _O_ _O_
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  zondag 30 april 2023 @ 21:56:32 #17
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_208960816
Je kan er ook gewoon voor kiezen om geen ambulance te sturen, dan lost het probleem zich vanzelf op.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zondag 30 april 2023 @ 21:59:04 #18
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_208960862
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2023 21:56 schreef BlaZ het volgende:
Je kan er ook gewoon voor kiezen om geen ambulance te sturen, dan lost het probleem zich vanzelf op.
Darwin rules!
  Spellchecker zondag 30 april 2023 @ 22:02:55 #19
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_208960936
Die arme buurtbewoners ....
pi_208961038
Zet dan alles op alles om in elk geval iedereen die bij de organisatie van dit illegale feest betrokken is geweest op te pakken en te veroordelen. Een paar jaar de bak in en financieel ook volledig kaalplukken.
pi_208961164
Standaard tekno krakers en ander Frans tuig.
  zondag 30 april 2023 @ 22:23:08 #22
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_208961309
quote:
84s.gif Op zondag 30 april 2023 21:18 schreef Starhopper het volgende:
Sluit gewoon de stroom af :')
Denk niet dat zo een rave op het stroomnet is aangesloten :D
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_208961619
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2023 21:56 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Dit kunnen wij goed _O_ _O_ _O_
Shit helemaal gemist.

maar wel

lekker bezig ^O^ ^O^ ^O^
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
pi_208961630
In La Roche-sur-Yon is er nu ook een bezig maar een beetje te ver weg O-)
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
pi_208961674
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2023 21:36 schreef Discombobulate het volgende:
Ach, is toch mooi zo'n illegale rave.
Nou. Lekker de omgeving vervuilen, mensen die er wonen lastig vallen en als het even moeilijk wordt toch wel graag gebruik willen maken van de medische faciliteiten van de overheid die je thuis waarschijnlijk weer af gaat zeiken op facebook.

Hou dan fijn een rave in donker afrika waar niemand er last van heeft. Dit zijn gewoon vervelende en vooral stinkende semi-pubers.
Conscience do cost.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')