abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 10 mei 2023 @ 19:48:13 #251
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209093536
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 19:22 schreef Janneke141 het volgende:
Misschien moeten wij gewoon foldertjes gaan drukken waar in staat dat Slovenië het paradijs op aarde is.
Ik weet niet of je het weet maar slovenie is inderdaad het paradijs op aarde , alleen niet voor werkzoekende afrikanen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_209093552
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 15:32 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Wat een onsamenhangend relaas. Waarom spring je van de hak op de tak en wat is nou precies je punt?
Beschouw het maar als een moment opname van irritatie en onmacht t.o. onze beleidsmakers en uitvoerders.

En als men eerlijk is, kan men zo een soort onsamenhangend relaas, wel onder alle politieke topics hangen tegenwoordig. :P

Slotje maar denk ik
pi_209095715
quote:
14s.gif Op woensdag 10 mei 2023 10:41 schreef aTypisch het volgende:
[ twitter ]

goed plan, een prijsplafond lost namelijk niks op en verstoort een markt

'Het kabinet wil vanaf 2027 de kinderopvang grotendeels gratis maken voor alle kinderen.' het wordt grotendeels gratis zelfs

gefeliciteerd allemaal!
Eerst een toeslagenaffaire, daarna gratis kinderopvang, daarna toch maar later gratis kinderopvang, dan nu maar een prijsplafond.

En dan afvragen waarom het vertrouwen zo laag is?
  woensdag 10 mei 2023 @ 22:13:03 #254
323876 michaelmoore
pi_209095861
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 22:04 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Eerst een toeslagenaffaire, daarna gratis kinderopvang, daarna toch maar later gratis kinderopvang, dan nu maar een prijsplafond.

en een minister van Stikstof 8)7 8)7 8)7

het hele stel kan zo de Donald Duck in
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_209096241
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 22:04 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Dat prijsplafond is icm gratis kinderopvang, dat snap je hopelijk wel. Want dat 'gratis' is natuurlijk relatief, iemand moet het betalen en als de ouders dat niet doen is dat de overheid. En dan is er dus geen prikkel meer om de prijs laag te houden, daarom dat prijsplafond. Anders gaan er straks miljarden naar winsten van kinderopvancentra.

quote:
Het kabinet wil vanaf 2027 de kinderopvang grotendeels gratis maken voor alle kinderen. Er waren al zorgen dat dit zou leiden tot extra prijsstijging en er gingen daarom al stemmen op om gelijktijdig met deze hervorming een prijsplafond in te stellen. Onder andere brancheorganisatie BMK pleitte daarvoor.
Het enige wat d66 nu wil is dat plafond iets eerder laten ingaan dan het gratis maken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 10 mei 2023 @ 23:04:11 #256
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_209096588
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 19:48 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Ik weet niet of je het weet maar slovenie is inderdaad het paradijs op aarde , alleen niet voor werkzoekende afrikanen
Qua natuur is het zeker een paradijs.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  woensdag 10 mei 2023 @ 23:08:22 #257
323876 michaelmoore
pi_209096632
quote:
14s.gif Op woensdag 10 mei 2023 23:04 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Qua natuur is het zeker een paradijs.
heb je de Sloveense vrouwen wel eens gezien ?
  woensdag 10 mei 2023 @ 23:29:54 #258
323876 michaelmoore
pi_209096799
quote:
1s.gif Op woensdag 10 mei 2023 22:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat prijsplafond is icm gratis kinderopvang, dat snap je hopelijk wel. Want dat 'gratis' is natuurlijk relatief, iemand moet het betalen en als de ouders dat niet doen is dat de overheid. En dan is er dus geen prikkel meer om de prijs laag te houden, daarom dat prijsplafond. Anders gaan er straks miljarden naar winsten van kinderopvancentra.
[..]
Het enige wat d66 nu wil is dat plafond iets eerder laten ingaan dan het gratis maken.
vroeger ving mijn vrouw de kinderen zelf op
maar dat moet nu iemand anders doen kennelijk, , die heeft daar ook weer een goeie baan aan

De overheid is maar druk met het creeren van werk , Boa s en Kinderopvang en ambtenaren die kinderopvang
schandaal moeten uitrekenen en advocaten die de kinderopvang moeten regelen en de instanties die de kinderen moeten weghalen bij de ouders

straks krijgen we biologisch toeslag boeren zonder stikstof mest en ga zo maar door
  Vis een optie? donderdag 11 mei 2023 @ 00:14:47 #259
70532 loveli
N
pi_209097035
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 23:29 schreef michaelmoore het volgende:
die heeft daar ook weer een goeie baan aan
Niet als er een prijsplafond komt. Niks marktwerking, laat die vrouwen van het kinderdagverblijf maar weinig verdienen. En D66 maar klagen over de gender paygap.
crap in = crap out
  donderdag 11 mei 2023 @ 06:07:57 #260
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_209097467
quote:
Afvalwater lozen op de Waddenzee is verboden, toch hebben zestig bedrijven een vergunning

Door: Niels Heithuis
Gisteren 15:00

Niet alleen zuivelbedrijf FrieslandCampina loost afvalwater op het beschermde natuurgebied de Waddenzee, nog 58 bedrijven en instellingen doen dat. Dat blijkt uit informatie die minister Harbers naar de Kamer heeft gestuurd. Kamerlid Sandra Beckerman (SP) had daar om gevraagd na een uitzending van Pointer.

Onder de bedrijven zijn onder meer chemische fabrieken in de omgeving van Delfzijl en Eemshaven, en zoutwinningsbedrijven. De bedrijven hebben een vergunning, maar Rijkswaterstaat zoekt nog uit of die deugt schrijft Harbers.

Ook het waterschap Noorderzijlvest, de formele eigenaar van de pijp die het FrieslandCampina-afval naar zee brengt, heeft een vergunning gekregen. Daarmee is de lozing volgens de minister gelegaliseerd. In het warme afvalwater van de fabriek zaten de afgelopen jaren herhaaldelijk te vaak ‘onopgeloste bestanddelen’ uit de zuivelproductie. Bij de monding van de pijp zijn witte schilfers te zien die in het warme restwater drijven.

In een nota bij de Kamerbrief schrijven ambtenaren: “De Waddenzee is een bijzonder natuurgebied waar ook veel bedrijvigheid plaats vindt. In principe geldt een lozingsverbod voor bedrijven. Het lozen is alleen onder strikte voorwaarden toegestaan met een vergunning.”

Kamerlid Beckerman keek op van de lijst. “Bijna zestig bedrijven die lozen op de Waddenzee, dat is meer dan ik had gedacht. We hebben ze nu in beeld, maar we weten nog niet wat ze precies lozen. Hoe zit het met de handhaving? Uit andere dossiers weten we dat vergunningen verouderd of onvolledig kunnen zijn. Dat is alarmerend.”

Beckerman komt binnenkort op de zaak terug in een debat met de minister. “Het duurde een half jaar om deze informatie boven tafel te krijgen. De minister concludeert wat al te makkelijk dat nu de kous af is. Ik heb, met een meerderheid in de Kamer, ook gevraagd om de vergunningen te controleren. Die informatie zit hier nog helemaal niet bij en het is onduidelijk wanneer we die kunnen verwachten.”
https://www.nporadio1.nl/(...)ijven-een-vergunning
pi_209097783
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 00:14 schreef loveli het volgende:

[..]
Niet als er een prijsplafond komt. Niks marktwerking, laat die vrouwen van het kinderdagverblijf maar weinig verdienen. En D66 maar klagen over de gender paygap.
Heeft iemand gezegd dat dat prijsplafond extreem laag moet worden? Volgens mij is het helemaal niet bedoeld om de kinderopvang goedkoper dan nu te maken.

Alleen als je de prijsprikkel 100% uit een markt haalt, dan moet je de prijsstijgingen natuurlijk ergens anders mee dempen. Straks gaan kinderdagverblijven de ouders overhalen met de belofte van het allerduurste speelgoed, minstens elke week een uitje naar een pretpark met de bus of wat voor geks dan ook maar. Of gaan ze gewoon het salaris van de directie vervijfvoudigen. En dan heb je als overheid beloofd dat te gaan betalen.

Er zijn bij het overnemen van de betaling door de overheid (gratis wordt het alleen voor de ouders, niet voor het land) maar 2 opties: je maximeert de prijzen of je maximeert de vergoeding. Met bij dat laatste het risico dat je een soort overheidsopvang met weinig extra's krijgt en een opvang met meer extra's voor mensen die een bedrag bovenop de maximale vergoeding kunnen en willen betalen.

En dan zit de opvang voor de kinderen van de alleenstaande moeder met een laag inkomen dus al snel zonder personeel, omdat dat personeel weg loopt naar de opvang waar wel meer aan ouderbijdrage zal worden gevraagd omdat daar de salarissen hoger zullen zijn.

Een prijsplafond lijkt me dus de enige logische optie als je de betaling van de kinderopvang over neemt als overheid.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 11 mei 2023 @ 10:15:43 #262
3542 Gia
User under construction
pi_209099229
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 17:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, mijn zwager doet dat werk onder andere. Staat binnen een paar minuten op de stoep.
Mijn moeder, 83, zit in een zorgwoning, waar overdag zorg aanwezig is, maar 's nachts niet. De zorg die 's nachts werkt, staat op meerdere tehuizen in de omgeving, die onder dezelfde overkoepelende organisatie staan. Als zij 's nachts hulp nodig heeft, kan het wel een kwartier duren eer er iemand is. Iemand die vaak 's nachts hulp nodig heeft moet, op dit moment nog, verhuizen naar een verpleegtehuis; mag daar niet blijven. Mijn moeder is daar met indicatie 24-uurs zorg WLZ. In elke woning die nu vrij komt, komen mensen met deze indicatie. De bedoeling voor de toekomst is, als de meeste mensen daar deze indicatie hebben, dat er dan wel 24 uurs zorg aanwezig is.

En dan beweer jij dat iemand die nog zelfstandig woont en 's nachts in zijn broek schijt binnen een paar minuten een wijkverzorgende op de stoep heeft staan! Echt niet. Dat is ook niet te doen.

De vroegere bejaardenhuizen waren veel efficiënter. Daar was 's nachts gewoon zorg in huis. En ja, klopt, een echtpaar dat nog goed zelf uit de voeten kan, wil daar niet naartoe. Mijn schoonouders zijn net zo oud en wonen nog geheel zelfstandig in een kast van een vrijstaand huis, voor een habbekrats. Dus nee, die verhuizen niet. Niet naar een duurder appartement en ook niet naar een bejaardenwoning.
Maar er zijn genoeg alleenstaande ouderen, 75+ die, alleen al vanwege de aanspraak, graag naar een bejaardenhuis/zorgwoning, maar dan niet zo'n muffe instelling zoals vroeger, maar moderner, zouden willen verhuizen.

Komt nog bij dat veel van deze oudjes, in hun uppie, een gezinswoning bezet houden, want dat is 'thuis' voor de kinderen en kleinkinderen.
  donderdag 11 mei 2023 @ 10:20:02 #263
3542 Gia
User under construction
pi_209099264
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 19:36 schreef MoreDakka het volgende:
Overigens ga ik nu iets geks doen: Hugo de Jonge steunen in iets dat hij doet: https://nos.nl/artikel/24(...)t-maakt-vaak-bezwaar
[..]
Hij zal er wel weer op aangevallen worden dat hij geld verspilt door die dingen voorbarig te kopen, maar het is de juiste volgorde wat mij betreft. Als je eerst op de gemeentes moet wachten voordat je überhaupt koopt ben je zo weer twee jaar verder.
Gisteren een item over die flexwoningen gezien. Daar wil geen asielzoekersgezin in wonen. Kamertjes van 2,5 bij 2,5 is dan een slaapkamer voor 2. Een badkamer waar je aan de ene kant douche en toilet hebt, en als je je omdraait een wasbak met daarnaast ruimte om je af te drogen en aan te kleden.
Ik ben behoorlijk rechts en al snel van 'ze moeten blij zijn met wat ze krijgen', maar in dit geval snap ik het als ze dit weigeren.
  donderdag 11 mei 2023 @ 10:30:45 #264
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209099360
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 10:20 schreef Gia het volgende:

[..]
Gisteren een item over die flexwoningen gezien. Daar wil geen asielzoekersgezin in wonen. Kamertjes van 2,5 bij 2,5 is dan een slaapkamer voor 2. Een badkamer waar je aan de ene kant douche en toilet hebt, en als je je omdraait een wasbak met daarnaast ruimte om je af te drogen en aan te kleden.
Ik ben behoorlijk rechts en al snel van 'ze moeten blij zijn met wat ze krijgen', maar in dit geval snap ik het als ze dit weigeren.
Klinkt wel beter dan een menig studentenhuis.
  donderdag 11 mei 2023 @ 10:32:01 #265
3542 Gia
User under construction
pi_209099380
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 10:30 schreef Momo het volgende:

[..]
Klinkt wel beter dan een menig studentenhuis.
Oh ja, voor mijn zoon zou zoiets ideaal zijn. Maar niet voor een gezin van minimaal 4 personen, waar zeker nog een 5de en 6de bij gaat komen.
  donderdag 11 mei 2023 @ 10:37:43 #266
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209099451
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 10:32 schreef Gia het volgende:

[..]
Oh ja, voor mijn zoon zou zoiets ideaal zijn. Maar niet voor een gezin van minimaal 4 personen, waar zeker nog een 5de en 6de bij gaat komen.
Niet verstandig om aan zoveel kinderen te beginnen als compleet afhankelijk bent van wat de staat aan je geeft en met deze woningkrapte.
  donderdag 11 mei 2023 @ 10:43:02 #267
3542 Gia
User under construction
pi_209099507
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 10:37 schreef Momo het volgende:

Niet verstandig om aan zoveel kinderen te beginnen als compleet afhankelijk bent van wat de staat aan je geeft en met deze woningkrapte.
Ze zien meer kinderen ook als dwangmiddel om een grotere woning te kunnen krijgen. Ze willen vaak ook een slaapkamer per kind. Twee kinderen op een kamer is niet goed genoeg.

Heb een Syrisch gezin naast me gehad, aardige mensen overigens, die 3 tienerzonen hadden. Het huis stond op de nominatie om gesloopt te worden, dus ze mochten er tijdelijk wonen. Toen kregen ze verschillende aanbiedingen van huizen met 3 slaapkamers, maar die wezen ze af, want ze moesten 4 slaapkamers hebben. Dit terwijl de oudste al 18 was en waarschijnlijk zou gaan studeren. En ja hoor, ze hebben hun zin gekregen.
pi_209099571
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 10:15 schreef Gia het volgende:

[..]
Mijn moeder, 83, zit in een zorgwoning, waar overdag zorg aanwezig is, maar 's nachts niet. De zorg die 's nachts werkt, staat op meerdere tehuizen in de omgeving, die onder dezelfde overkoepelende organisatie staan. Als zij 's nachts hulp nodig heeft, kan het wel een kwartier duren eer er iemand is. Iemand die vaak 's nachts hulp nodig heeft moet, op dit moment nog, verhuizen naar een verpleegtehuis; mag daar niet blijven. Mijn moeder is daar met indicatie 24-uurs zorg WLZ. In elke woning die nu vrij komt, komen mensen met deze indicatie. De bedoeling voor de toekomst is, als de meeste mensen daar deze indicatie hebben, dat er dan wel 24 uurs zorg aanwezig is.

En dan beweer jij dat iemand die nog zelfstandig woont en 's nachts in zijn broek schijt binnen een paar minuten een wijkverzorgende op de stoep heeft staan! Echt niet. Dat is ook niet te doen.

De vroegere bejaardenhuizen waren veel efficiënter. Daar was 's nachts gewoon zorg in huis. En ja, klopt, een echtpaar dat nog goed zelf uit de voeten kan, wil daar niet naartoe. Mijn schoonouders zijn net zo oud en wonen nog geheel zelfstandig in een kast van een vrijstaand huis, voor een habbekrats. Dus nee, die verhuizen niet. Niet naar een duurder appartement en ook niet naar een bejaardenwoning.
Maar er zijn genoeg alleenstaande ouderen, 75+ die, alleen al vanwege de aanspraak, graag naar een bejaardenhuis/zorgwoning, maar dan niet zo'n muffe instelling zoals vroeger, maar moderner, zouden willen verhuizen.

Komt nog bij dat veel van deze oudjes, in hun uppie, een gezinswoning bezet houden, want dat is 'thuis' voor de kinderen en kleinkinderen.
Ik weet zijn precieze aanrijtijden niet, maar met een paar minuten bedoelde ik inderdaad ongeveer een kwartier. Een kwartier was in de oude bejaardentehuizen trouwens ook helemaal niet ongebruikelijk, omdat personeel dat daar nachtdienst had of slaapdiensten draaide en dus eerst wakker moest worden, of ook andere taken had en dus niet elke seconde wegroepbaar (dat hangt er vanaf of het ook een verzorgingstehuis was of niet).

Dus volgens mij zijn we het eens, alleen niet over de definitie van 'een paar minuten'. Ik vind een kwartier een paar minuten, jij blijkbaar niet. Maar ik denk dat het onrealistisch is om waar dan ook en hoe je het ook organiseert, snellere tijden te verwachten. Dat halen ze in de 24-uurs-zorg vaak genoeg ook niet.
  donderdag 11 mei 2023 @ 10:53:12 #269
3542 Gia
User under construction
pi_209099617
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 10:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik weet zijn precieze aanrijtijden niet, maar met een paar minuten bedoelde ik inderdaad ongeveer een kwartier. Een kwartier was in de oude bejaardentehuizen trouwens ook helemaal niet ongebruikelijk, omdat personeel dat daar nachtdienst had of slaapdiensten draaide en dus eerst wakker moest worden, of ook andere taken had en dus niet elke seconde wegroepbaar (dat hangt er vanaf of het ook een verzorgingstehuis was of niet).

Dus volgens mij zijn we het eens, alleen niet over de definitie van 'een paar minuten'. Ik vind een kwartier een paar minuten, jij blijkbaar niet. Maar ik denk dat het onrealistisch is om waar dan ook en hoe je het ook organiseert, snellere tijden te verwachten. Dat halen ze in de 24-uurs-zorg vaak genoeg ook niet.
Mijn zus werkt in een verzorgingstehuis met 24 uurs zorg en die had echt geen slaapdienst als ze nachtdienst had. Ze hoeft dat nu, vanwege haar leeftijd en gezondheid niet meer. Maar die was echt de hele nacht bezig. Was het niet met de mensen dan wel met het klaarzetten van de medicatie voor de volgende ochtend en andere hand- en spandiensten. Ook vroeger in de bejaardenhuizen waren er wel slaapdiensten, maar die waren extra, voor als de nachtdienst het niet aankon. Je had dan nachtdienst of slaapdienst.
pi_209099654
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 10:53 schreef Gia het volgende:

[..]
Mijn zus werkt in een verzorgingstehuis met 24 uurs zorg en die had echt geen slaapdienst als ze nachtdienst had. Ze hoeft dat nu, vanwege haar leeftijd en gezondheid niet meer. Maar die was echt de hele nacht bezig. Was het niet met de mensen dan wel met het klaarzetten van de medicatie voor de volgende ochtend en andere hand- en spandiensten. Ook vroeger in de bejaardenhuizen waren er wel slaapdiensten, maar die waren extra, voor als de nachtdienst het niet aankon. Je had dan nachtdienst of slaapdienst.
Klopt, dat zijn de verzorgingstehuizen. Die zijn ook helemaal niet verdwenen, die zijn er nog. Daar hebben we het dan ook niet over. In de oude bejaardentehuizen, waar mensen zaten die niet echt zorg nodig hadden, waren het wel slaapdiensten. En vaak genoeg alleen maar slaapdiensten. Zoals ik zei: er waren gemengde instellingen en daar was altijd een wakkere nachtdienst als het goed is, maar de pure bejaardentehuizen hadden dat zeker niet allemaal.
  donderdag 11 mei 2023 @ 11:17:39 #271
3542 Gia
User under construction
pi_209099871
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 10:56 schreef Hanca het volgende:

Klopt, dat zijn de verzorgingstehuizen. Die zijn ook helemaal niet verdwenen, die zijn er nog. Daar hebben we het dan ook niet over. In de oude bejaardentehuizen, waar mensen zaten die niet echt zorg nodig hadden, waren het wel slaapdiensten. En vaak genoeg alleen maar slaapdiensten. Zoals ik zei: er waren gemengde instellingen en daar was altijd een wakkere nachtdienst als het goed is, maar de pure bejaardentehuizen hadden dat zeker niet allemaal.
De grootouders van mij en mijn man woonden in drie verschillende bejaardenhuizen, allen geboren rond 1908. Bij alledrie had je kamers in het huis en aanleunwoningen. Zodra je in een kamer in het huis kwam, had je al meer zorg nodig en daar was altijd wakkere nachtdienst voor aanwezig. Meer dan één.

Nu is het wel zo dat mensen, vroeger, op jongere leeftijd zorg nodig hadden; zij hadden een veel zwaarder leven gehad dan de huidige oudere generatie. Als ik zie dat mijn schoonouders van 83 nog geheel zelfstandig wonen, kan ik dat niet vergelijken met mijn opa (moeders kant) die op 68-jarige leeftijd overleed. Maar mijn oma (vaderskant) ging op haar 78ste naar een bejaardenhuis en is 96 geworden. Dat had ze nooit gehaald zonder de nodige zorg, in een zelfstandige woning.

Het zou goed zijn als er meer wooncomplexen komen zoals waar mijn moeder woont. Ze woont zelfstandig (eigen huur, g/w/l e.d.), krijgt hulp in het huishouden, persoonlijke zorg, medicijnrobot en elke dag warm eten in het restaurant/huiskamer van het complex. Ze heeft 2 slaapkamers, een grote badkamer (rolstoeltoegankelijk) met toilet en een apart toilet, een zeer ruime woonkamer met keukentje, waar ze een electrisch kookplaatje heeft staan. Verder een extra ruimte waar de koelkast en zo staat en die ook als voorraadkast dient. En dan nog een groot balkon van zo'n 6 bij anderhalve meter. Ideaal! En dan heeft ze van haar AOW'tje ook nog maandelijks zo'n 460 euro over voor zaken als kleding, persoonlijke verzorging, cadeautjes e.d. Compleet zorgeloos!

Mijn schoonouders zouden zoiets ook wel willen, maar die komen hiervoor niet in aanmerking, want teveel eigen vermogen.
Maar voor alleenstaande huurders van eengezinswoningen, zou dit ideaal zijn. Toch ruimte genoeg om de kinderen en kleinkinderen te ontvangen en voor de kinderen de zekerheid dat de ouder de nodige zorg krijgt. Geeft gewoon heel veel rust.
pi_209099970
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 11:17 schreef Gia het volgende:

[..]
De grootouders van mij en mijn man woonden in drie verschillende bejaardenhuizen, allen geboren rond 1908. Bij alledrie had je kamers in het huis en aanleunwoningen. Zodra je in een kamer in het huis kwam, had je al meer zorg nodig en daar was altijd wakkere nachtdienst voor aanwezig. Meer dan één.

Nu is het wel zo dat mensen, vroeger, op jongere leeftijd zorg nodig hadden; zij hadden een veel zwaarder leven gehad dan de huidige oudere generatie. Als ik zie dat mijn schoonouders van 83 nog geheel zelfstandig wonen, kan ik dat niet vergelijken met mijn opa (moeders kant) die op 68-jarige leeftijd overleed. Maar mijn oma (vaderskant) ging op haar 78ste naar een bejaardenhuis en is 96 geworden. Dat had ze nooit gehaald zonder de nodige zorg, in een zelfstandige woning.

Het zou goed zijn als er meer wooncomplexen komen zoals waar mijn moeder woont. Ze woont zelfstandig (eigen huur, g/w/l e.d.), krijgt hulp in het huishouden, persoonlijke zorg, medicijnrobot en elke dag warm eten in het restaurant/huiskamer van het complex. Ze heeft 2 slaapkamers, een grote badkamer (rolstoeltoegankelijk) met toilet en een apart toilet, een zeer ruime woonkamer met keukentje, waar ze een electrisch kookplaatje heeft staan. Verder een extra ruimte waar de koelkast en zo staat en die ook als voorraadkast dient. En dan nog een groot balkon van zo'n 6 bij anderhalve meter. Ideaal! En dan heeft ze van haar AOW'tje ook nog maandelijks zo'n 460 euro over voor zaken als kleding, persoonlijke verzorging, cadeautjes e.d. Compleet zorgeloos!

Mijn schoonouders zouden zoiets ook wel willen, maar die komen hiervoor niet in aanmerking, want teveel eigen vermogen.
Maar voor alleenstaande huurders van eengezinswoningen, zou dit ideaal zijn. Toch ruimte genoeg om de kinderen en kleinkinderen te ontvangen en voor de kinderen de zekerheid dat de ouder de nodige zorg krijgt. Geeft gewoon heel veel rust.
Ja, die wooncomplexen zijn nodig, ben ik het helemaal met je eens. Alleen dan niet als grootschalige bejaardentehuizen, maar als kleine complexen. Aangezien de wijkverpleging ook altijd een gebouw in de wijk heeft, kan je die mooi samenvoegen. Scheelt voor hen ook weer een hoop gedoe.

Maar je moet het wel op dat niveau organiseren. Ik heb niet zo'n moeite met door het hele land heen verhuizen, maar uit alle onderzoeken blijkt gewoon dat ouderen dicht bij hun huis en de buurt en de mensen die ze kennen willen blijven, dezelfde winkels willen blijven bezoeken. Als je weer grote bejaardentehuizen op gaat zetten in het bos, zoals het vroeger was, komen die niet vol. Er moet kleinschalig worden gebouwd voor ouderen die (nog) niet toe zijn aan een verzorgingstehuis, maar wel iets meer veiligheid willen hebben en uit die woning met trap naar hun bed weg willen.

Deze mensen in aanleunwoningen bij verzorgingstehuizen plaatsen ben ik wat minder voor. Die verzorgingstehuizen kampen met enorme personeelstekorten, dat personeel nog meer taken geven en ook nog eens taken waardoor ze van de groep af moeten lijkt me een slecht idee.
  donderdag 11 mei 2023 @ 11:35:57 #273
3542 Gia
User under construction
pi_209100126
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2023 11:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, die wooncomplexen zijn nodig, ben ik het helemaal met je eens. Alleen dan niet als grootschalige bejaardentehuizen, maar als kleine complexen. Aangezien de wijkverpleging ook altijd een gebouw in de wijk heeft, kan je die mooi samenvoegen. Scheelt voor hen ook weer een hoop gedoe.

Maar je moet het wel op dat niveau organiseren. Ik heb niet zo'n moeite met door het hele land heen verhuizen, maar uit alle onderzoeken blijkt gewoon dat ouderen dicht bij hun huis en de buurt en de mensen die ze kennen willen blijven, dezelfde winkels willen blijven bezoeken. Als je weer grote bejaardentehuizen op gaat zetten in het bos, zoals het vroeger was, komen die niet vol. Er moet kleinschalig worden gebouwd voor ouderen die (nog) niet toe zijn aan een verzorgingstehuis, maar wel iets meer veiligheid willen hebben en uit die woning met trap naar hun bed weg willen.

Deze mensen in aanleunwoningen bij verzorgingstehuizen plaatsen ben ik wat minder voor. Die verzorgingstehuizen kampen met enorme personeelstekorten, dat personeel nog meer taken geven en ook nog eens taken waardoor ze van de groep af moeten lijkt me een slecht idee.
Er zou al veel efficiënter gewerkt kunnen worden als je, binnen een wijk met veel seniorenwoningen, één van de woningen zou inrichten voor bewoning door een oudere verzorgende. Op basis van vrijwilligheid, uiteraard. Die persoon, bijvoorbeeld een alleenstaande moeder van 45 of ouder, zou dan én kleiner kunnen gaan wonen én de zorg kunnen verlenen aan de mensen om haar heen aangevuld met ambulante zorg in een ruimere cirkel. Zij kan dan ook hulp bieden als 's nachts iemand dringend hulp nodig heeft. Kan helpen in het langer zelfstandig blijven wonen van ouderen.
Misschien een wat idealistisch beeld. Maar waar mijn moeder voorheen woonde, zou dat ideaal zijn geweest. Was een hofje van zo'n 30 seniorenwoningen. Als daar steeds een verzorgende van ergens uit de stad naartoe moet, om 8 uur de bewoner op 10 douchen, om 10 uur steunkousen aantrekken bij mevrouw op nummer 18. Het is een af- en aanrijden van verzorgenden, met scooters, autootjes enz....
pi_209100318
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 11:35 schreef Gia het volgende:

[..]
Er zou al veel efficiënter gewerkt kunnen worden als je, binnen een wijk met veel seniorenwoningen, één van de woningen zou inrichten voor bewoning door een oudere verzorgende. Op basis van vrijwilligheid, uiteraard. Die persoon, bijvoorbeeld een alleenstaande moeder van 45 of ouder, zou dan én kleiner kunnen gaan wonen én de zorg kunnen verlenen aan de mensen om haar heen aangevuld met ambulante zorg in een ruimere cirkel. Zij kan dan ook hulp bieden als 's nachts iemand dringend hulp nodig heeft. Kan helpen in het langer zelfstandig blijven wonen van ouderen.
Misschien een wat idealistisch beeld. Maar waar mijn moeder voorheen woonde, zou dat ideaal zijn geweest. Was een hofje van zo'n 30 seniorenwoningen. Als daar steeds een verzorgende van ergens uit de stad naartoe moet, om 8 uur de bewoner op 10 douchen, om 10 uur steunkousen aantrekken bij mevrouw op nummer 18. Het is een af- en aanrijden van verzorgenden, met scooters, autootjes enz....
Idealistisch, inderdaad. Klinkt perfect. Is alleen niet vanuit overheidswege op te leggen. Niet dat er een verzorgende tussen de ouderen in gaat wonen, niet dat de ouderen die thuishulp nodig hebben bij elkaar gaan wonen. De overheid gaat daar niet over. Gelukkig maar. Stel dat ze dat soort dingen wel konden doen, dan zouden ze zo maar die oudere die heel gelukkig is in een op het oog iets te groot huis kunnen dwingen te verhuizen, niet door hebbend dat de grootte van het huis wordt gebruikt voor de opvang van kleinkinderen of voor andere voor de samenleving best nuttige activiteiten.

En omdat de overheid mensen dus gelukkig niet kan dwingen, zijn dus de grootschalige bejaardentehuizen verdwenen. Want daar was gewoon geen behoefte meer aan.

Waar wel behoefte aan is, is goede thuiszorg en wijkverpleging. En gelukkig lijkt dat met digitale hulpmiddelen beter bereikbaar: https://www.ad.nl/binnenl(...)-opleveren~ab3e1bb7/
Want meer personeel vinden, die hoop zou ik maar opgeven. Dat proberen ze nu al 30 jaar.
pi_209104488
De huurwet van CU en PvdA haalt het toch zonder het VVD/CDA amendement: https://nos.nl/artikel/24(...)ontract-weer-de-norm
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')