Beetje bij beetje gaat het beter met de (mentale) gezondheid van Fred van Leer (46), die opkrabbelt na een burn-out. Na een periode waarin de stylist zichzelf volledig voorbij loopt, heeft hij rust gevonden. Dat vertelt Fred in gesprek met weekendmagazine 'Mezza'.
"Dat is het proces. Dat weet ik ook"Het lukt Fred om meer in het nu te leven door zijn agenda 'minder vol te stampen'. Het werken pakt hij sinds kort weer op: zo is hij team captain in het drag-programma Make Up Your Mind en bereidt hij zich voor op een nieuwe Fred & Friends in september.
Dat er nu een betere balans is, betekent niet dat Fred alleen maar aan het pieken is. 'Als ik me kut voel, wil ik helemaal niet in het nu leven. Dan wil ik vluchten', zegt hij. Als hij een slechte dag heeft, zoals op een zaterdag vlak voor het interview, probeert Fred daar op zijn manier het beste mee om te gaan. 'Dan ga ik gewoon zitten op de bank en laat het gevoel toe. Nou ja, ik heb uiteindelijk drie films gekeken: Der Untergang, Sobibor en Schindler’s List. Topzaterdag!'
DuurzaamheidsvergelijkerFred spreekt wekelijks met een psycholoog om te voorkomen dat hij weer zo 'moe en compleet gesloopt' raakt. Al is het af en toe een uitdaging. 'Hoe dat is? Nou, de ene week, denk ik: dit was helemaal fantastisch. De andere week denk ik: nou vriendin, waarom zit ik hier? En de derde week denk ik: ik bijt je kop eraf. Maar dat is het proces. Dat weet ik ook.'
Hij is 'minder obsessief' met zijn telefoon bezig en probeert zijn bewijsdrang onder controle te houden. 'Maar nu, ook door die gesprekken met de psycholoog, voel ik meer rust. Denk ik: dit is gewoon wie ik ben. En daar komen kennelijk twaalfduizend mensen op af', zegt hij, doelend op zijn show.
![ANP-353961848.jpg?h=a9edb586&itok=69md2ukE]()

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !