quote:
Op zondag 23 april 2023 22:23 schreef Momo het volgende:[..]
Al vind ik zelf ook dat Cornald moet blijven, weet niet of het houdbaar is voor de buitenwereld om hem aan te houden na ESF. Of dat nou wel of niet zo was dat de selectie voor het nummer van Duncan rigged was, het idee alleen al krijgen ze er niet meer uit, #ophef en alles. Denk dat hij juist wel visie heeft voor wat werkt op ESF. Maar dat de rest van de commissie meer remmend werkt qua keuzes. De keuze van de commissie in 2019 , 2020, (2021 regelde Jeangu zelf) 2022 waren allemaal singer song writers nummers met een "boodschap". Het werkt niet als je zo vaak hetzelfde stuurt. Cyprus stuurde na Eleni ook allemaal sexy dames met catchy nummer en choreografie en op een gegeven moment werkte dat ook een stuk minder.
Ik vind allemaal maar lastig. Als zwart op wit blijkt dat Duncan en zijn team carte blanche hebben gekregen, dan is het natuurlijk klaar voor alle commissieleden. En de schijn hebben ze dit jaar wel tegen, omdat er gevoelsmatig het één en ander niet ‘klopt’ aan hoe het dit jaar allemaal gaat. Maar waarschijnlijk blijft dat grotendeels gissen.
Voor wat Cornald betreft, is natuurlijk niemand onvervangbaar. Het is wel jammer dat een eventuele vervanger weer eerst alle beginnersfouten zal gaan maken, terwijl hij er nu eindelijk lekker in lijkt te zitten, na genoeg stomme dingen te hebben gedaan. Eerst gingen we om de winst meedoen met Esther en Glennis, in 2007 een oorverdovend zwijgen over de selectiemethode van Edsilia voor de liedjes van haar eigen partner, daarna werd Hind niet afgeremd met één van onze zwakste inzendingen ooit, weer later ruzie met de baas van de Tros, daarna ging Trijntje (met een liedje van Anouk!) nog eens voor de Top 10, en nog recenter de betekenisvolle act van Waylon, die gewoon echt niet kon. Al heb ik het idee dat zo ongeveer in het jaar van Douwe Bob het kwartje wel is gevallen van wat je nodig hebt. Niet alleen een overtuigende uitvoerende, maar ook een goed liedje, zie ook de correct negatieve houding richting de inzending van OG3NE.
Alleen blijven er wat structurele problemen, zoals dat we steeds dezelfde Radio 2-muziek sturen en dat we deze eeuw nog maar twee keer in de Top10 van de televoting zijn geraakt. Dat zie ik eigenlijk ook niet opgelost worden met de huidige selectiecommissie. En ik vrees er erg voor dat Jan vervangen gaat worden door iemand anders die vooral instemmend gaat knikken voor dezelfde soort inzendingen, dus dan is het misschien beter om eens grote schoonmaak te houden en anderen aan te stellen. Zo moeilijk moet het voor een muziekprofessional ook niet zijn om een stel demo’s te beoordelen op kwaliteit en onderzoek te doen naar wat recentelijk heeft gescoord in een TV-show als het ESF. Maar ik zou het ook nog steeds geen slecht idee vinden als de huidige selectiecommissie een voorselectie maakt (dat mag ook best een eindselectie zijn van 1 liedje) en dat dat resultaat dan beoordeeld wordt door een onbevooroordeelde internationale vakjury. Als wij hier zonder al te veel moeite na drie luisterbeurten kunnen concluderen dat Burning Daylight bij een goede uitvoering hooguit een nipte qualifier en daarna middenmoter is, zou je verwachten dat oud-deelnemers/delegatieleiders/componisten/enz. van over de grens dat oordeel ook kunnen vellen en dat het gewenst is en dat er nog even doorgezocht wordt naar iets beters. Met dan het verschil dat als het door zo’n onverdachte bron wordt gezegd, het wat meer indruk zal maken dan wanneer iemand het hier roept.
Maar alle aanpassingen wel binnen de huidige selectiemethode die gewoon prima werkt. Absoluut geen NSF of iets dergelijks natuurlijk.