Klinkt idd als een goed uitgekiende scam ja, zou niet weten hoe je daar niet zou in moeten trappen als je een bezichtiging gehad hebtquote:Op vrijdag 21 april 2023 04:41 schreef Moederenkind het volgende:
Ik koop zeer geregeld op marktplaats. Tientallen transacties per jaar. Een paar keer opgelicht gelukkig niet voor grote bedragen. Ging om enkele tientjes.
Ik ben in mijn tienerjaren opgelicht voor veel geld (voor mij dan) en dat deed zoveel pijn omdat ik er echt hard en lang voor had gespaard.
Ik woonde op kamers en wilde zo graag een eigen appartement. Ik was geloof ik 19 en vond via marktplaats een 2-kamer appartement. De huurprijs was 410 euro. Ik ben geweest naar de bezichtiging en was er heel blij mee. Met de ‘eigenaar’ afgesproken dat ik 1 maand huur en 1 maand borg zou betalen. Zo gezegd zo gedaan. Ik kreeg een contract en sleutels. Einde van de maand zou ik mogen intrekken als het appartement geverfd was en een vloertje erin was gelegd. M’n kamer had ik intussen ook al opgezegd en zelfs een aanbetaling gedaan op een nieuwe bankstel.
Ik probeer in contact met de zogenaamde eigenaar te komen om na te gaan of alles al klaar was in het appartement. Nooit meer van die beste man gehoord. Ik ben geweest naar het appartement op de 2de verdieping maar de sleutels deden het niet meer dus slot was vervangen. Ik spraak een stel op de eerste verdieping en die zeiden dat de eigenaar een Duitser was. Ik had een Hindoestaans gesproken die zich als eigenaar voordeed. Politie gebeld maar die konden niks doen want het contract wat ik had was fake. De naam die erop stond was uiteraard niet van de eigenaar.
Ik weet niet zo goed of ik het had kunnen voorkomen. Maar goed wijze les was het wel.
Domme fout. Maar geld inhouden omdat 'was er wel tijd aan kwijt' is wel echt heel laag.quote:Op donderdag 20 april 2023 22:27 schreef baskick het volgende:
Per abuis een te hoog bedrag overgemaakt bij een Marktplaats-deal (komma verkeerd, dus factor 10) en maar een deel ervan teruggekregen. Want ja, de ontvanger 'was er wel tijd aan kwijt'. Feitelijk niet echt oplichting, maar goed.
Wat had je met de bank gedaan als je die niet had aangeboden aan deze gebruiker?quote:Op vrijdag 21 april 2023 16:11 schreef Holenbeer het volgende:
E en oud user.
Ik had hem een gratis bank aangeboden en na het maken van een afspraak kwam hij nooit opdagen, waardoor ik zelf moeite moest doen om die bank weg te krijgen
Dit ook ooit meegemaakt. Toen hij weer om een vooruitbetaling vroeg, heb ik er de stekker uitgetrokken. Hij moest nog 2500 krijgen. Die nooit meer betaald. Op de gespecificeerde rekening stonden enkele posten die nog niet waren uitgevoerd, voor dat bedrag. Heb daar iemand anders voor laten komen en was veel goedkoper uit.quote:Op donderdag 20 april 2023 21:40 schreef monkyyy het volgende:
Weleens in zee gegaan met (wat achteraf bleek) een louche aannemer, kwam afspraken niet na, leverde prutswerk af, was brutaal. Na een week heb ik de stekker eruit getrokken. Maar die aanbetaling van ¤3.000 was ik wel kwijt.
Dit.quote:Op donderdag 20 april 2023 21:34 schreef CoolGuy het volgende:
Nog nooit volgens mij. Ja die scam mails heb ik natuurlijk ook gekregen maar ik ben nog nooit daadwerkelijk opgelicht.
Ze wilden niets doen, want als je een bezichtiging gehad hebt heeft je scammer dus ooit toegang tot de woning gehad. Ws een oud-huurder. Niet zo lastig om vast te stellen wie dat was.quote:Op vrijdag 21 april 2023 04:41 schreef Moederenkind het volgende:
Politie gebeld maar die konden niks doen want het contract wat ik had was fake. De naam die erop stond was uiteraard niet van de eigenaar.
Dat is een mogelijkheid maar onwaarschijnlijk omdat de onderburen hem kennelijk nooit eerder gezien hadden. Zelf dacht ik aan een katvanger die de echte eigenaar gebruikt had voor de scam.quote:Op zaterdag 22 april 2023 11:46 schreef probeer het volgende:
[..]
Ze wilden niets doen, want als je een bezichtiging gehad hebt heeft je scammer dus ooit toegang tot de woning gehad. Ws een oud-huurder. Niet zo lastig om vast te stellen wie dat was.
Ach, dat gebeurt toch best op reis.quote:
Vind ik niet echt oplichting, dit heb ik in indonesoe ook gehad, taxichauffeur zette ons ongevraagd af bij een koffieplantage en een zilversmid. Ja leuk maar niemand (ondanks de druk) verplicht mij om daar wat te kopen.quote:Op zaterdag 22 april 2023 12:10 schreef ETA het volgende:
Verder op reizen genoeg scams tegengekomen
In Ethiopië:
Willekeurige voorbijganger vlak buiten het hotel: Hey, jiji verblijft toch in het hotel? Ik zag je daar, want ik werk daar ook. Vandaag ben ik vrij (vertrouwen proberen op te bouwen). blablablabla.... toevallig is er een kunsttentoonstelling vandaag van paar arme kinderen, klein stukje verderop, ik kan ervoor zorgen dat je gratis naar binnen kan (als je meegaat, wordt je daar onder enorme druk gezet donaties te doen of wat te kopen).
In Griekenland:
Willekeurige voorbijganger vlak buiten het hotel: Hey, weet jij hoe laat het is? Oh, kom je uit Nederland. Mijn dochter gaat studeren in Amsterdam, Mag ik je wat vragen over Nederland? (vertrouwen proberen op te bouwen). blablablabla.... toevallig zit hier om de hoek een authentiek barretje, mag ik je een drankje aanbieden daar? (als je meegaat, krijg je de standaard barscam).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |