Moet dit nou weer zo? De vraag hoe ver je wil gaan om verkeersslachtoffers te voorkomen is toch gewoon legitiem?quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:49 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Je haalt er weer iets irrelevants bij. Die helm is (vooralsnog en wat mij betreft blijft dat zo) een persoonlijke keuze waar verder niemand last van heeft. Zullen altijd wel lieden zijn die zich gekrenkt voelen in hun Hollandsche Trots bij het zien van een fietshelm maar dat moet je verder niet te serieus nemen.
De maximale snelheid die ergens wordt gereden heeft gevolgen voor iedereen in het verkeer, van vrachtwagenchauffeur tot voetganger en kleuter op een driewieler.
Veel wegen in de bebouwde kom waar doden vallen zijn gewoon fout ingericht. Hier is 2 maanden terug een scholier omgekomen op een weg waar geen ruimte is voor fietsers die tevens dienst doet als gebiedsontsluitingsweg voor een bedrijventerrein. Zo'n weg kan je niet 30 maken, dat werkt niet.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:47 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Wat verder totaal losstaat van de discussie over veiligheid op snelwegen op zich.
Maar ja, in een hoop van die 50 km zones kan de snelheid ook gerust omlaag. Al zul je daarvoor de weg anders moeten inrichten, de snelheid aanpassen met een simpel bordje is niet effectief.
Zeker. Mag ik daarom niet benoemen dat haat jegens het concept fietshelm vrij ridicuul is?quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:51 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Moet dit nou weer zo? De vraag hoe ver je wil gaan om verkeersslachtoffers te voorkomen is toch gewoon legitiem?
Fietsdoden omhoog -> bepaalde figuren schreeuwen om een helmplichtquote:Op dinsdag 25 april 2023 11:49 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Je haalt er weer iets irrelevants bij. Die helm is (vooralsnog en wat mij betreft blijft dat zo) een persoonlijke keuze waar verder niemand last van heeft. Zullen altijd wel lieden zijn die zich gekrenkt voelen in hun Hollandsche Trots bij het zien van een fietshelm maar dat moet je verder niet te serieus nemen.
De maximale snelheid die ergens wordt gereden heeft gevolgen voor iedereen in het verkeer, van vrachtwagenchauffeur tot voetganger en kleuter op een driewieler.
Natuurlijk kan dat wel. Kwestie van prioriteiten.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:52 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Veel wegen in de bebouwde kom waar doden vallen zijn gewoon fout ingericht. Hier is 2 maanden terug een scholier omgekomen op een weg waar geen ruimte is voor fietsers die tevens dienst doet als gebiedsontsluitingsweg voor een bedrijventerrein. Zo'n weg kan je niet 30 maken, dat werkt niet.
Dit heeft bij mij niks te maken met covid. Ik vond bij de invoering voor covid de veiligheid al een hele goede reden voor de snelheidsverlaging.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:48 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik denk dat de toegenomen risico-aversie ook deels is terug te voeren op covid. Velen zijn het normaal gaan vinden dat de overheid maar maatregelen moet nemen om allerlei risico’s te verkleinen die lange tijd gewoon acceptabel waren en waar geen hond zich druk over maakte.
Wiskundig gezien is die aanname niet juist. Uiteraard hangt het af van de drukte en of je die snelheid dus kunt vasthouden maar als je 10 km/u harder rijdt win je per uur al ca. 5 minuten. Als je echt per uur 30 km meer kunt afleggen dan win je ca. 15 minuten per uur.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het verschil tussen 130 en 100 is op meer dan 3 uur rijden nog geen kwartier, van 100 naar 50 zou de reistijd wel ongeveer verdubbelen. Oftewel: niet serieus te nemen.
Nee, dat kan gewoon niet, doe niet zo dom. Je kan een gebiedsomsluitingsweg voor een bedrijventerrein niet inrichten als 30 weg.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:54 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Natuurlijk kan dat wel. Kwestie van prioriteiten.
Daarom ook gewoon 130 in de bebouwde komquote:Op dinsdag 25 april 2023 11:38 schreef Nattekat het volgende:
En om die populistische onzin eens en voor altijd de kop in te drukken, hier voor de grap nog even een mooi grafiekje waaruit blijkt dat het toch echt de gemeentelijke wegen zijn die het gevaarlijkst zijn
[ afbeelding ]
Kan me niet schelen wat het wiskundig is, ik rij die afstand zeer regelmatig en dan scheelt het gewoon nog geen kwartier. Ook op de TomTom is dat verschil zo klein, of ik hem overdag invoer of na 19u.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:55 schreef alpeko het volgende:
[..]
Wiskundig gezien is die aanname niet juist. Uiteraard hangt het af van de drukte en of je die snelheid dus kunt vasthouden maar als je 10 km/u harder rijdt win je per uur al ca. 5 minuten. Als je echt per uur 30 km meer kunt afleggen dan win je ca. 15 minuten per uur.
Het is dezelfde Pavlov als tijdens de pandemie. Zodra dat soort cijfers naar buiten komt, begint het gejank om maatregelen. Waarbij er uiteraard altijd naar de overheid wordt gekeken ipv zelf in actie te komen.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:54 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Fietsdoden omhoog -> bepaalde figuren schreeuwen om een helmplicht
Doden omhoog -> bepaalde figuren schreeuwen om een verlaging Vmax
Het is dezelfde krampachtige conclusie die even onnozel is.
Waarom niet?quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:56 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nee, dat kan gewoon niet, doe niet zo dom. Je kan een gebiedsomsluitingsweg voor een bedrijventerrein niet inrichten als 30 weg.
Alhoewel ik het ermee eens ben dat er tijdens Covid idd soms even achterlijk werd gehandeld, is dat debat dusdanig gepolariseerd dat ik mijn vingers er niet eens aan ga branden.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:57 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het is dezelfde Pavlov als tijdens de pandemie. Zodra dat soort cijfers naar buiten komt, begint het gejank om maatregelen. Waarbij er uiteraard altijd naar de overheid wordt gekeken ipv zelf in actie te komen.
N=1 Mijn ervaring is anders. Dan kijk je niet ver vooruit. Of je rijdt in de drukte. Dat kan ook. Voor mij maakt het op een kort ritje naar mijn ouders al 5 min uit sinds het niet meer overal 120/130 is.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kan me niet schelen wat het wiskundig is, ik rij die afstand zeer regelmatig en dan scheelt het gewoon nog geen kwartier. Ook op de TomTom is dat verschil zo klein, of ik hem overdag invoer of na 19u.
Dit is wel een beetje N=1 en wat matig als weerlegging hè.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kan me niet schelen wat het wiskundig is, ik rij die afstand zeer regelmatig en dan scheelt het gewoon nog geen kwartier. Ook op de TomTom is dat verschil zo klein, of ik hem overdag invoer of na 19u.
Zelf in actie komen?quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:57 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het is dezelfde Pavlov als tijdens de pandemie. Zodra dat soort cijfers naar buiten komt, begint het gejank om maatregelen. Waarbij er uiteraard altijd naar de overheid wordt gekeken ipv zelf in actie te komen.
Akkoord, maar het gaat me meer om de stelling dat de maatschappij sinds de pandemie door de bank genomen meer risicomijdend is geworden en men gewend is geraakt aan overheidsingrijpen om allerlei risico’s te beteugelen die voorheen gewoon voor lief werden genomen zonder er acht op te slaan.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:59 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Alhoewel ik het ermee eens ben dat er tijdens Covid idd soms even achterlijk werd gehandeld, is dat debat dusdanig gepolariseerd dat ik mijn vingers er niet eens aan ga branden.
Weg met heel veel vrachtwagens kan je niet inrichten als 30 weg. Er zijn in dit land gewoon regels over hoe een 30 weg eruit moet zien, en daar vrachtwagens overheen laten rijden is gevaarlijk. Een 50 weg gewoon 30 maken is even gevaarlijk, want wegen moeten gewoon reflecteren wat hun Vmax is. Daarbovenop werkt het ook nog sluipverkeer in de hand, en ben je nog verder van huis.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:58 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Waarom niet?
Ik ken de specifieke situatie niet he, dus het zou zomaar kunnen dat ik het in dit geval net je eens ben. Maar het alles overkoepelende argument "het is een ontsluitingsweg dus het moet minstens 50 zijn" is flauwekul.
Nee, hij zei dat wat ik zei niet klopte, maar het klopt dus wel. Want ik gaf duidelijk mijn eigen verhaal als voorbeeld.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:59 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dit is wel een beetje N=1 en wat matig als weerlegging hè.
Dan speelt de discussie dus wel, of zijn PVV en FvD niet actief in politiek Den Haag?quote:Op dinsdag 25 april 2023 12:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gelukkig speelt deze discussie in Den Haag helemaal niet, alleen PVV en FvD willen weer naar 130.
Minder ongelukken in 2020 en 2021? Niet normaal joh, hoe kan dat nou weerquote:Op dinsdag 25 april 2023 12:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, hij zei dat wat ik zei niet klopte, maar het klopt dus wel. Want ik gaf duidelijk mijn eigen verhaal als voorbeeld.
Maar goed, er zijn hier een stel 130 sympathisanten die daar eigenlijk geen enkel legitiem argument voor hebben. Blijkbaar valt daar niet mee te praten. Het bewezen aantal minder ongelukken doet er niet toe, verkeersdoden doen er niet toe, kosten in de zorg door langdurig letsel na ongelukken doen er niet toe, de veel betere doorstroming doet er niet toe en de waarheid qua beperkte tijdswinst doet er ook niet toe. Alles om maar lekker gas te kunnen geven.Tja, dan houdt het gewoon op.
Gelukkig speelt deze discussie in Den Haag helemaal niet, alleen PVV en FvD willen weer naar 130.
Die slaan nog geen deuk in een pakje boter.quote:Op dinsdag 25 april 2023 12:13 schreef Donaldson het volgende:
[..]
Dan speelt de discussie dus wel, of zijn PVV en FvD niet actief in politiek Den Haag?
Die partijen hebben geen invloed (ook niet als partij die het kabinet aan een meerderheid kan helpen), dus is er geen discussie.quote:Op dinsdag 25 april 2023 12:13 schreef Donaldson het volgende:
[..]
Dan speelt de discussie dus wel, of zijn PVV en FvD niet actief in politiek Den Haag?
Je leest dus niet, zie Hanca in POL / Het kabinet #145 Rutte IV Hoe lang nog?quote:Op dinsdag 25 april 2023 12:14 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Minder ongelukken in 2020 en 2021? Niet normaal joh, hoe kan dat nou weer
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |