abonnement Unibet Coolblue
pi_208816674
Na aanleiding van het discussie in de Mia en Dion topic: De vraag of NSF terug moet komen.

Zo ja, in welke vorm?

Zo nee, waarom niet?
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  Moderator dinsdag 18 april 2023 @ 19:50:00 #2
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208816729
Nee, Nederland is een smakeloos land. Dan krijg je weer een kneuterig showtje met Martien Meiland en Carlo Boszhard in de jury die hun wansmaak in muziek komen tonen en weer een leuke snabbel hebben en uiteindelijk wint Jaap Reesema.
pi_208816733
Ik sta zelf dubbel in of NSF terug moet komen. Aan de ene kant wel met voorgeselecteerde liedjes van de selectiecommissie.

Andere kant toch niet als de selectiecommissie voor meer gewaagder liedjes gaan
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_208816757
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 19:50 schreef Momo het volgende:
Nee, Nederland is een smakeloos land. Dan krijg je weer een kneuterig showtje met Martien Meiland en Carlo Boszhard in de jury die hun wansmaak in muziek komen tonen en weer een leuke snabbel hebben en uiteindelijk wint Jaap Reesema.
Daar ben ik ook bang, dat je Carlo, Martien en Frits Huffnagel in de jury hebt zitten. Die zijn blijven hangen in ESF muziek van 20 jaar terug.
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  dinsdag 18 april 2023 @ 19:54:18 #5
115121 Arizona
The Grand Canyon State
pi_208816810
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 19:46 schreef ESF1Gamer het volgende:
Na aanleiding van het discussie in de Mia en Dion topic: De vraag of NSF terug moet komen.

Zo ja, in welke vorm?

Zo nee, waarom niet?
Ik heb tot nu toe maar één enigszins zinnig argument vóór een NSF gezien: dat het voor de artiesten goed is om de druk van een wedstrijd te ervaren. Door een wedstrijdelement toe te voegen aan de selectie, scheid je het kaf van het koren wat betreft om kunnen gaan met wedstrijddruk.

Veel van onze vorige deelnemers kwamen wel uit een talentenjacht, zoals The_Vulture terecht opmerkte, maar bijvoorbeeld Mia en Dion hebben geen "wedstrijdervaring" en ik denk dat dat wel een van de redenen is waarom ze niet goed presteren tot nu toe.

Behalve dat zie ik geen toegevoegde waarde in een NSF. Ik heb in het stemgedrag van de Nederlandse bevolking een stuk minder vertrouwen dan in de selectiecommissie, ookal lijkt die dit jaar ook een steekje te hebben laten vallen.

Wacht, jawel, toch nog één argument voor een NSF: vermaak. "Doe maar Sieneke" blijft legendarische televisie _O-
I'm gonna love you 'til the heavens stop the rain
I'm gonna love you 'til the stars fall from the sky
For you and I
pi_208816820
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 19:50 schreef Momo het volgende:
Nee, Nederland is een smakeloos land. Dan krijg je weer een kneuterig showtje met Martien Meiland en Carlo Boszhard in de jury die hun wansmaak in muziek komen tonen en weer een leuke snabbel hebben en uiteindelijk wint Jaap Reesema.
Ja, precies dit. Geen speld tussen te krijgen, strik er omheen, topic kan dicht :P
pi_208816833
Nee, omdat het gewoon goed gaat nu. Een dipje hoort erbij, en vergeleken met landen die intern kiezen doen we het enorm goed de laatste tijd.

Ja, maar dan wel met de focus op kwaliteit. Begin met een een beperkt aantal liedjes, geef elke artiest de ruimte. Een 50/50 televoting/jury systeem lijkt me prima. Uitbreiden kan als er voldoende draagvlak voor is en als de resultaten goed zijn.
Begin in ieder geval niet gelijk aan een meerdelige NF met 20+ deelnemers, om deze het jaar daarna af te schaffen als die ene keer niet een goeie uitslag oplevert. Dan wordt het nooit een houdbaar iets.
Op vrijdag 16 oktober 2020 11:18 schreef molloot200 het volgende: De ESF Playlist Hero :Y
Het ESF-playlist topic
pi_208816875
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 april 2023 19:54 schreef Arizona het volgende:

[..]
Ik heb tot nu toe maar één enigszins zinnig argument vóór een NSF gezien: dat het voor de artiesten goed is om de druk van een wedstrijd te ervaren. Door een wedstrijdelement toe te voegen aan de selectie, scheid je het kaf van het koren wat betreft om kunnen gaan met wedstrijddruk.

Veel van onze vorige deelnemers kwamen wel uit een talentenjacht, zoals The_Vulture terecht opmerkte, maar bijvoorbeeld Mia en Dion hebben geen "wedstrijdervaring" en ik denk dat dat wel een van de redenen is waarom ze niet goed presteren tot nu toe.
Een keer op een zondagavond in een studio in Weesp van nog 5 andere goedwillende amateurs winnen is toch niet echt vergelijkbaar met de enorme grootheid van een ESF. Zie Joan, 3JS of Treble hoe dat uitpakte bijvoorbeeld.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_208816895
Geen NSF gaarne, om de redenen die hierboven al genoemd zijn.

Bovendien denk ik niet dat het goed is om na 1 NQ in blinde paniek de hele procedure aan te passen. Het is een wedstrijd en je kan niet altijd 6 gooien. Het heeft ons de afgelopen jaren meerdere prima klasseringen en een winst opgeleverd. Als we de semi niet overleven gewoon rustig evalueren en nu niet onder druk van de publieke opinie een NSF houden met het risico dat we weer jarenlang pulp sturen met dito resultaten.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 18 april 2023 @ 20:01:03 #10
408813 crew  trein2000
pi_208816923
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 19:50 schreef Momo het volgende:
Nee, Nederland is een smakeloos land. Dan krijg je weer een kneuterig showtje met Martien Meiland en Carlo Boszhard in de jury die hun wansmaak in muziek komen tonen en weer een leuke snabbel hebben en uiteindelijk wint Jaap Reesema.
Wat is het alternatief? Valse kanarie's of iemand die 'iets te dwingend in z'n activisme' is. Dat is toch ook geen succesverhaal?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_208816950
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:01 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Wat is het alternatief? Valse kanarie's of iemand die 'iets te dwingend in z'n activisme' is. Dat is toch ook geen succesverhaal?
Doorgaan op de ingeslagen weg en accepteren dat je af en toe een jaar mis schiet. Afgezien van het fiasco met Trijntje hebben we nu 10 jaar aardig succes op het ESF.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 18 april 2023 @ 20:03:25 #12
408813 crew  trein2000
pi_208816975
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:02 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Doorgaan op de ingeslagen weg en accepteren dat je af en toe een jaar mis schiet.
Vorig jaar haalden we nul punten en nu hebben in De T. al meerder stukken gestaan over hoe slecht het is. Ik volg dit allemaal op afstand, maar dat lijkt me geen kwestie van een keer een jaar misschieten maar van een meer structurele oorzaak.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator dinsdag 18 april 2023 @ 20:04:00 #13
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208816986
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:01 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Wat is het alternatief? Valse kanarie's of iemand die 'iets te dwingend in z'n activisme' is. Dat is toch ook geen succesverhaal?
Denk dat commissie ook wel een beetje op de schop kan, te vaak gekozen voor singer song writer nummers de laatste jaren. Op reddit noemen mensen voor de grap onze nummers Dutch Sad Songs. Van Stade vond De Diepte een riskant nummer, nou die kan er wel uit. Die zijn ook wel wakker na dit jaar dat je er niet blind een topartiest achter na moet gaan en alles los laten.
pi_208816987
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:03 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Vorig jaar haalden we nul punten en nu hebben in De T. al meerder stukken gestaan over hoe slecht het is. Ik volg dit allemaal op afstand, maar dat lijkt me geen kwestie van een keer een jaar misschieten maar van een meer structurele oorzaak.
Que? S10 werd elfde in de finale?
  Moderator dinsdag 18 april 2023 @ 20:04:03 #15
446930 crew  ESF1Gamer
pi_208816989
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:02 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Doorgaan op de ingeslagen weg en accepteren dat je af en toe een jaar mis schiet. Afgezien van het fiasco met Trijntje hebben we nu 10 jaar aardig succes op het ESF.
Zeker met 1, 2 en paar 11de plekken .
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  Moderator dinsdag 18 april 2023 @ 20:04:10 #16
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208816991
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:03 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Vorig jaar haalden we nul punten en nu hebben in De T. al meerder stukken gestaan over hoe slecht het is. Ik volg dit allemaal op afstand, maar dat lijkt me geen kwestie van een keer een jaar misschieten maar van een meer structurele oorzaak.
Vorig jaar werden we 11de....
  Moderator dinsdag 18 april 2023 @ 20:04:13 #17
375570 crew  Cyan9
pi_208816993
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:03 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Vorig jaar haalden we nul punten en nu hebben in De T. al meerder stukken gestaan over hoe slecht het is. Ik volg dit allemaal op afstand, maar dat lijkt me geen kwestie van een keer een jaar misschieten maar van een meer structurele oorzaak.
Vorig jaar werden we gewoon netjes 11e in de finale. :P

Daarnaast zijn we één van de meest succesvolle landen sinds 2013.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  Moderator dinsdag 18 april 2023 @ 20:04:37 #18
446930 crew  ESF1Gamer
pi_208817005
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:03 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Vorig jaar haalden we nul punten en nu hebben in De T. al meerder stukken gestaan over hoe slecht het is. Ik volg dit allemaal op afstand, maar dat lijkt me geen kwestie van een keer een jaar misschieten maar van een meer structurele oorzaak.
Vorig jaar 0 punten echt niet. Heb je vorig jaar wel gekeken?
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_208817019
Verder heb ik de voorbije weken al een paar keer wat gezegd over een NSF. De korte samenvatting is dat we hebben bewezen geen goed NSF te kunnen organiseren. Dat we in de jaren met een NSF nagenoeg altijd matig hebben gescoord. En dat de omringende landen in de recente jaren met een NSF ook niet scoorden. Kortom er is een overvloed aan bewijs waarom een NSF geen goed idee is.

Voor de liefhebber hieronder nog eens het lange verhaal:

quote:
14s.gif Op donderdag 9 maart 2023 12:29 schreef Greys het volgende:
Alles in mij gilt ook nog steeds NEE tegen een voorronde Fred maar misschien is het na het gemopper en getwijfel wel goed om 1 jaar op te offeren zodat iedereen dan wellicht zelf kan zien wat het niveau is van wat er nou eigenlijk ingezonden wordt en waaruit de keuze gemaakt moet worden en dat dat heel misschien nog niet zo'n groot aanbod aan geweldige songs is zoals soms misschien gedacht wordt. Het schept wel iets meer duidelijkheid zeg maar en als (!) het dan per ongeluk ondanks dat we jaren verder zijn toch weer een treurige bende wordt qua aanbod weten we in elk geval dat we weer rap terug moeten naar de/een commissie die er idd wel voor zorgde dat we de laatste jaren gewoon verwend zijn qua inzending in tegenstelling tot de ellende in de vroegere jaren.

En als die opzet ervoor zorgt dat er bv ineens wel Shums en Cha Cha's gaan deelnemen (geen idee waarom maar het kan!) dan hoera! *O*
Nee, jij was er toch ook gewoon bij in de jaren dat we de mensonterend slechte NSF’s hadden? Onze edities van 2010 en 2011 werden ooit gekozen in de Top
5 van slechtste nationale voorrondes allertijden. En als je het eenmaal hebt heringevoerd, is het maar de vraag of je er weer zo makkelijk vanaf komt. Het is toch een garantie voor kijkcijfers en televoting-inkomsten en een eventueel slecht scorende inzending kan je altijd wijten aan “hadden we maar liedje X moeten kiezen”.

Ik zou het ook best leuk vinden om zoiets als Melodifestivalen bij ons te hebben, maar die lat ligt voor de NPO gewoon op onbereikbare hoogte. 12 liedjes van hoog niveau (meestal dan), een vlot lopende professionele show, een uitverkochte muziekhal, internationale vakjury’s van teams van deskundigen, publiek dat niet wordt beïnvloed.

Zet dat eens af tegen het geklooi van ons. Zo’n show gepresenteerd door Jan Smit in een studio in Weesp met een paar honderd bejaarden. Na elk liedje beïnvloedend commentaar van onnozele vakjuryleden. Waardeloze liedjes. René Froger, Daniël Dekker, Tatjana, enz. die 50% van de stemmen bepalen. En dan het publiek dat denkt dat Maan met een DJ en een liedje dat 10 jaar terug hip zou zijn toch echt beter was dan de nieuwe Calm After The Storm of Birds.

quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 00:22 schreef grazz het volgende:

[..]
Meh :{w

En toch vind ik dat ze een NF gewoon eens een kans moeten geven. Ja, de cijfers liegen er niet om als je dat vergelijkt met interne keuzes, maar we zijn nu jaren verder. Blijven we dan voor altijd maar hangen in "omdat het toen zo slecht ging, gaan we het gewoon nooit meer doen" :{ Vind ik echt te gemakkelijk. Kom uit die comfortzone en durf out of the box te denken. De selectie commissie van toen bestaat niet eens meer. En de mensen die er destijds betrokken bij waren met het opzetten van een NF zien we ook heus niet terug. Met nieuwe mensen aan het roer kunnen ze echt wel zorgen voor een goede NF niveautje a la UMK (...)
We kunnen wel niet naar de cijfers kijken, maar na Teach-In hebben we in 37 jaar met vrijwel altijd iets van een NSF precies nul keer de Top 3 gehaald en 8 keer de finale gemist. Sinds 2013 hebben we in 9 jaar een 1e en 2e plek bereikt, en maar 1 keer de finale gemist en maar 3 keer überhaupt het linkerrijtje niet gehaald.

Ik ben het er wel mee eens dat we momenteel op een dood spoor zitten van weinig opbeurende Radio 2-muziek, maar dan moeten we dat probleem aanpakken. Een NSF lijkt me de verkeerde oplossing, dat tonen onze buurlanden ook telkens weer aan.

Er is ook helemaal geen reden om te verwachten dat het zoiets als Melodifestivalen wordt. De Nederlandse TV kan gewoon niet zonder BN’ers (de kijker wel trouwens). Als je nu gewoon gisteren op NPO 1 kijkt. Daar is op prime-time één of ander onbenullig quizje met Freek Vonk en daarna het net zo dertien-in-dozijn format The Connection. Een zaterdagavond gevuld met flut-entertainment met BN’ers, waar maar 8-900.000 mensen naar kijken. Als ze de belangrijkste avond van de week al niet beter kunnen dan dit, waarom zouden we dan een NSF moeten verwachten zonder dat de telefoonklapper met welbekende onbenullen als jurylid weer wordt opengetrokken?

quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2023 12:54 schreef Momo het volgende:

Terugkeer Nationaal Songfestival ‘zeker niet uitgesloten’


Het is niet ondenkbaar dat het Nationaal Songfestival op termijn terugkeert in Nederland. De verantwoordelijke omroep AvroTros voert daar regelmatig gesprekken over, zegt Eric van Stade, algemeen directeur en lid van de songfestivalselectiecommissie.
Showredactie 17-04-23, 12:39

Eigenlijk is er ieder jaar discussie, stelt Van Stade in gesprek met persbureau ANP. ,,We proberen natuurlijk te kijken of we het nog steeds goed doen en of we daar niet af en toe verandering in moeten brengen. We hebben het er regelmatig over maar tot nu toe leek het ons verstandiger dat we doorgaan op de weg die we nu zijn ingeslagen.”
(...)

.....back to the dark ages...

Als je nu eens kijkt naar de afgelopen 10 jaar. Dan heeft Nederland 1x gewonnen, 1x 2e geworden en in totaal 6x het linkerrijtje gehaald.

Daarmee hebben WE vaker gewonnen, vaker de Top 2 bereikt én vaker het linkerrijtje gehaald dan de inzendingen die uit een Nationaal Songfestival kwamen uit onze omringende landen Ierland, UK, België, Frankrijk, Zwitserland en Duitsland bij elkaar opgeteld. In totaal zijn dat 31 inzendingen. En je kan moeiteloos, IJsland, Portugal, Spanje, Denemarken, Polen, Oostenrijk en Slovenië toevoegen als de tweede ring van buren, want dan blijft het beeld hetzelfde. Net als wat toevalstreffers daargelaten in al die landen de prestaties significant beter waren in de jaren dat ze geen NSF hadden.

Ik zie ook dat uitzonderingen Zweden en Italië het beter doen met een festival dat al sinds 1959 en 1951 bestaat, maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat wij met onze Nederlandse kennis en budgetten iets uit de grond zouden stampen dat wezenlijk afwijkt van wat de andere West-Europese landen het voorbije decennium hebben gedaan.

Kortom, nooit meer aan een NSF beginnen.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  dinsdag 18 april 2023 @ 20:06:10 #20
115121 Arizona
The Grand Canyon State
pi_208817038
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 19:58 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Een keer op een zondagavond in een studio in Weesp van nog 5 andere goedwillende amateurs winnen is toch niet echt vergelijkbaar met de enorme grootheid van een ESF. Zie Joan, 3JS of Treble hoe dat uitpakte bijvoorbeeld.
Ik noemde dit argument omdat Marlayne gisteren aangaf dat zij het wel een toegevoegde waarde vond destijds. En ik denk dat daar wel wat in kan zitten :)

Als ik een parallel trek met mijn amateur-tennisspel: bij het inslaan voor een wedstrijd, zijn sommige tegenstanders heel goed. Raken alles lekker, mooie opslag. Maar zodra de daadwerkelijke wedstrijd dan begint, blijft er van hun mooie slagen niets meer over. Dan zijn ze zenuwachtig. Dat los je niet op door meer te oefenen, maar door meer wedstrijden te spelen.

De Jees en Treble gingen niet ten onder aan vals zingen door zenuwen toch? Verder wel met je eens dat een optreden voor Vader Abraham (Grote Smurf hebbe zijn ziel) niet hetzelfde is als een optreden voor een miljoenenpubliek, maar toch zou "wedstrijdbestendigheid" wel meer een rol moeten spelen imo en een NSF zou daarvoor een middel kunnen zijn.

Maar overall: tegen een NSF, op dit argument en het vermakelijkheids-argument na dus.
I'm gonna love you 'til the heavens stop the rain
I'm gonna love you 'til the stars fall from the sky
For you and I
pi_208817052
Om terug te kijken: https://youtube.com/@NSFToentotNu
pi_208817057
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:04 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Vorig jaar 0 punten echt niet. Heb je vorig jaar wel gekeken?
Trein is denk ik in de war met Jeangu. Maar dat is ondergesneeuwd omdat we toen ook moesten hosten.

Het gastland stuurt wel vaker een matige inzending. Ik denk deels ook omdat veel landen niet 2x achter elkaar willen hosten. En veel geld gaat waarschijnlijk naar de organisatie waardoor er minder budget is voor de eigen act. Maar daar heeft iemand anders misschien meer zicht op.
pi_208817079
Noem een paar artiesten die als winnaar uit het NSF kwamen en vervolgens door de halve finales van het ESF kwam? :P

Er is op zich niets mis mee om gewoon 1 artiest / groep het vertrouwen te geven.
Je zal een keer een minder jaar hebben, daar ontkom je niet aan.
pi_208817122
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Noem een paar artiesten die als winnaar uit het NSF kwamen en vervolgens door de halve finales van het ESF kwam? :P

Er is op zich niets mis mee om gewoon 1 artiest / groep het vertrouwen te geven.
Je zal een keer een minder jaar hebben, daar ontkom je niet aan.
Ik herinner me eigenlijk alleen Re-Union. Alles wat daarna kwam was allemaal NQ.
  Moderator dinsdag 18 april 2023 @ 20:10:26 #25
375570 crew  Cyan9
pi_208817137
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:07 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Trein is denk ik in de war met Jeangu. Maar dat is ondergesneeuwd omdat we toen ook moesten hosten.

Het gastland stuurt wel vaker een matige inzending. Ik denk deels ook omdat veel landen niet 2x achter elkaar willen hosten. En veel geld gaat waarschijnlijk naar de organisatie waardoor er minder budget is voor de eigen act. Maar daar heeft iemand anders misschien meer zicht op.
Plus dat door het niet door gaan van editie 2020 en het niet mogen meenemen van zijn goede nummer naar de editie van 2021 had hij betrekkelijk weinig tijd om een nieuw nummer te creëren. En ik denk inderdaad dat een organiserend land zich altijd wat meer artistieke vrijheid kan permitteren omdat het toch al in de finale staat. :s)
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 18 april 2023 @ 20:10:57 #26
408813 crew  trein2000
pi_208817148
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:07 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Trein is denk ik in de war met Jeangu. Maar dat is ondergesneeuwd omdat we toen ook moesten hosten.
Dat dus. Nou er zat een jaar tussen. 11e. Ook al zo'n geweldige prestatie; not. Althans niet dermate goed dat je er dit systeem mee kunt stutten wat mij betreft.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator dinsdag 18 april 2023 @ 20:11:09 #27
446930 crew  ESF1Gamer
pi_208817154
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:09 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik herinner me eigenlijk alleen Re-Union. Alles wat daarna kwam was allemaal NQ.
Totdat Anouk zei Ik wil naar het ESF, maar ik wil geen NSF doen. Dat werd toen zo'n rel, dat toentertijd Tros overstag ging. Sinds dat jaar hebben geen NSF meer.
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 18 april 2023 @ 20:11:20 #28
408813 crew  trein2000
pi_208817160
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:10 schreef Cyan9 het volgende:
Plus dat door het niet door gaan van editie 2020 en het niet mogen meenemen van zijn goede nummer naar de editie van 2021 had hij betrekkelijk weinig tijd om een nieuw nummer te creëren.
Daar had iedereen even veel last van natuurlijk.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_208817162
POLL
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_208817176
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:09 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik herinner me eigenlijk alleen Re-Union. Alles wat daarna kwam was allemaal NQ.
En dat was ook waardeloos, nee geen NSF meer
pi_208817189
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:10 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dat dus. Nou er zat een jaar tussen. 11e. Ook al zo'n geweldige prestatie; not. Althans niet dermate goed dat je er dit systeem mee kunt stutten wat mij betreft.
Elfde in de finale is niet zo slecht, ik kan me een decennium herinneren dat we daar heel blij mee geweest zouden zijn.
  Moderator dinsdag 18 april 2023 @ 20:13:00 #32
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208817218
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:11 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Daar had iedereen even veel last van natuurlijk.
Andere landen hebben andere artiesten gestuurd, bij hebben gewoon Jeangu opnieuw de kans gegeven, wel zo netjes

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:10 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dat dus. Nou er zat een jaar tussen. 11e. Ook al zo'n geweldige prestatie; not. Althans niet dermate goed dat je er dit systeem mee kunt stutten wat mij betreft.
Als 11de een flop uitslag is dan heb je ook wel verkeerde verwachtingen denk ik. Sinds 2013 horen we bij de zoveel beste landen op het ESF. Moeten we daar echt nummer 1 zijn?
  Moderator dinsdag 18 april 2023 @ 20:13:24 #33
375570 crew  Cyan9
pi_208817237
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:11 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Daar had iedereen even veel last van natuurlijk.
Klopt, en in zijn geval pakte het niet zo goed uit. Mijn punt is vooral dat we het absoluut niet slecht doen de afgelopen 10 jaar, zoals gezegd: één van de meest succesvolle landen over deze tijdsspanne.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_208817263
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:10 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dat dus. Nou er zat een jaar tussen. 11e. Ook al zo'n geweldige prestatie; not. Althans niet dermate goed dat je er dit systeem mee kunt stutten wat mij betreft.
Maar wil je elk jaar meedoen om de prijzen? Ik heb in alle eerlijkheid niet het idee dat de AvroTros dat nastreeft. We zijn geen Zweden ofzo.
pi_208817279
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:13 schreef Momo het volgende:

[..]
Andere landen hebben andere artiesten gestuurd, bij hebben gewoon Jeangu opnieuw de kans gegeven, wel zo netjes
Niet allemaal toch? Ik heb de lijstjes van die jaren zo slecht in m'n hoofd, beetje langs me heen gegaan.

België had sowieso Hooverphonic 2x.
Wel met 2x een andere zangeres.
  Moderator dinsdag 18 april 2023 @ 20:15:11 #36
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208817302
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Niet allemaal toch?

België had sowieso Hooverphonic 2x.
Wel met 2x een andere zangeres.
Ja een aantal landen hebben ook hun 2020 artiest weer gestuurd, anderen niet. Sommige landen hebben wel meteen een schrijfteam meegestuurd om te helpen voor nieuw nummer artiest.
  Moderator dinsdag 18 april 2023 @ 20:15:43 #37
446930 crew  ESF1Gamer
pi_208817321
quote:
84s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:13 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Klopt, en in zijn geval pakte het niet zo goed uit. Mijn punt is vooral dat we het absoluut niet slecht doen de afgelopen 10 jaar, zoals gezegd: één van de meest succesvolle landen over deze tijdsspanne.
quote:
Best qualification streaks

After Ukraine, Sweden is the first country on the list. Surprise, surprise! There has only been one year that the Nordic country has failed to qualify for the Eurovision final. That year was 2010, when Anna Bergendahl took "This Is My Life" to the competition. Five more points were needed.

If it weren't for Eurovision 2022, both Cyprus and Israel would've been the next honorable mentions. But both Andromache and Michael Ben David failed to qualify for the show's Grand Final. Before yesterday, the friendly neighbors had had a six-year qualification streak.

That brings us to the Netherlands, who hosted last year's contest after Duncan Laurence's 2019 victory with "Arcade." Since 2016, the country has never missed out on a Eurovision final. Despite having eight consecutive non-qualifications from 2005 until 2013, the Dutch team has stepped up their game, only failing to qualify in 2015.

With Subwoolfer's qualification at this year's Eurovision, Norway has now put together a five-year qualification streak, followed closely by Serbia, which has seen their number increase from three to four after Konstrakta's recent qualification.
https://eurovisionworld.c(...)ualification-streaks
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_208817329
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:15 schreef Momo het volgende:

[..]
Ja een aantal landen hebben ook hun 2020 artiest weer gestuurd, anderen niet.
Ah ok, ik twijfelde al ;)
pi_208817335
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:10 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dat dus. Nou er zat een jaar tussen. 11e. Ook al zo'n geweldige prestatie; not. Althans niet dermate goed dat je er dit systeem mee kunt stutten wat mij betreft.
De recentste 12 NSF’s kwamen we niet zo hoog hoor :')
De Sahara is zonder meer erg droog.
  dinsdag 18 april 2023 @ 20:16:09 #40
115121 Arizona
The Grand Canyon State
pi_208817339
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Elfde in de finale is niet zo slecht, ik kan me een decennium herinneren dat we daar heel blij mee geweest zouden zijn.
Elfde is keurig :) En het was niet dat we een modderfiguur sloegen, integendeel. Alleen de staging was wat "underwhelming".
I'm gonna love you 'til the heavens stop the rain
I'm gonna love you 'til the stars fall from the sky
For you and I
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 18 april 2023 @ 20:17:25 #41
408813 crew  trein2000
pi_208817371
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:14 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Maar wil je elk jaar meedoen om de prijzen? Ik heb in alle eerlijkheid niet het idee dat de AvroTros dat nastreeft. We zijn geen Zweden ofzo.
Het eindresultaat boeit mij niet zo veel, alhoewel wanneer de kranten volstaan over vals zingende duo's dan heb ik wat last van plaatsvervangende schaamte. Je representeert toch Nederland, we slaan een pleefiguur zo. Daarnaast ik twijfel er ernstig aan of je met zo'n incrowd clubje het beste resultaat gaat halen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator dinsdag 18 april 2023 @ 20:21:48 #42
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208817489
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:17 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Het eindresultaat boeit mij niet zo veel, alhoewel wanneer de kranten volstaan over vals zingende duo's dan heb ik wat last van plaatsvervangende schaamte. Je representeert toch Nederland, we slaan een pleefiguur zo. Daarnaast ik twijfel er ernstig aan of je met zo'n incrowd clubje het beste resultaat gaat halen.
Maar dan moet de commissie op de schop, een NSF is geen oplossing gezien we daar constant niet door de halve finale mee kwamen.
pi_208817490
Nog een reden om geen NSF te willen naast alles wat genoemd is: stel als voorbeeld, Goldband wil meedoen. Die zijn live gewoon waardeloos en gaan op een ESF waarschijnlijk ook gewoon af. Maar ze zijn zo populair dat de AVROTROS ze niet kan weigeren want dan heb je meteen weer gezeik. Laat je ze wel meedoen, dan winnen ze.

Gewoon hoe dan ook een shitshow waar je niet meer aan moet beginnen.
pi_208817505
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:17 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Het eindresultaat boeit mij niet zo veel, alhoewel wanneer de kranten volstaan over vals zingende duo's dan heb ik wat last van plaatsvervangende schaamte. Je representeert toch Nederland, we slaan een pleefiguur zo. Daarnaast ik twijfel er ernstig aan of je met zo'n incrowd clubje het beste resultaat gaat halen.
Ik ben ook wel wat verbaasd over dat vals zingen.

Voor het nummer bekend was heb ik hier en daar wat live optredens van de 2 artiesten afzonderlijk opgezocht en dat was toch wel zuiver genoeg om er vertrouwen in te hebben. En dat was geen "autotune" en gewoon kleine podia.

Dus of het nummer is te hoog gegrepen of er zijn echt problemen met de oortjes.

Beter dat het nu mis gaat dan in mei...
pi_208817520
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:16 schreef Arizona het volgende:

[..]
Elfde is keurig :) En het was niet dat we een modderfiguur sloegen, integendeel. Alleen de staging was wat "underwhelming".
Ook gewoon tweede in de semi. Was prima en pech in de finale met de running order. Tweede helft had ze waarschijnlijk nog wel de top 10 gehaald ook.
pi_208817544
Nee, ik denk dat de resultaten van de afgelopen jaren voldoende bewezen hebben dat een commissie uiteindelijk beter in staat is om iets goeds te kiezen dan een NSF. En een keer een jaar geen finale is geen absolute wereldramp.
Je zou wel iets kunnen veranderen aan die interne commissie. Deze breder kunnen maken bijvoorbeeld of uitbreiden met mensen van buitenaf, opener zijn over het hoe en waarom en nog actiever op zoek gaan naar nummers.. Eventueel ook een interne stemming organiseren om zo de inzending te kiezen.
Als er dan toch een nationale finale moet komen dan aub met een internationale jury, die géén commentaar gaat geven na ieder nummer en een échte 50/50 verdeling jury/publiek
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 18 april 2023 @ 20:24:19 #47
408813 crew  trein2000
pi_208817554
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:21 schreef Momo het volgende:

[..]
Maar dan moet de commissie op de schop, een NSF is geen oplossing gezien we daar constant niet door de halve finale mee kwamen.
Ook best hoor, het is geen doel op zichzelf. Maximale zittingstermijnen etc. Maar dat er iets moet veranderen lijkt me wel helder.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_208817567
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Noem een paar artiesten die als winnaar uit het NSF kwamen en vervolgens door de halve finales van het ESF kwam? :P
Lenny Kuhr. Of nou ja, toen was er nog geen halve finale. Maar ze schopte het wel ver.
pi_208817579
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:24 schreef Rebel- het volgende:

[..]
Lenny Kuhr. Of nou ja, toen was er nog geen halve finale. Maar ze schopte het wel ver.
Ik had moeten specificeren dat ik deze eeuw bedoelde :P
  Moderator dinsdag 18 april 2023 @ 20:25:44 #50
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208817586
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:24 schreef Rebel- het volgende:

[..]
Lenny Kuhr. Of nou ja, toen was er nog geen halve finale. Maar ze schopte het wel ver.
Dat is meer dan 50 jaar geleden he
pi_208817649
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:17 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Het eindresultaat boeit mij niet zo veel, alhoewel wanneer de kranten volstaan over vals zingende duo's dan heb ik wat last van plaatsvervangende schaamte. Je representeert toch Nederland, we slaan een pleefiguur zo. Daarnaast ik twijfel er ernstig aan of je met zo'n incrowd clubje het beste resultaat gaat halen.
Er wordt wel vaker vals gezongen op het ESF, dat is geen uitzondering. De Azeri’s hebben ooit het ESF gewonnen met een draak van een nummer dat ook nog eens vals gezongen werd.

Het is meer dat bij ons de zang altijd wel goed zat, dat het nu zo opvalt. O’G3NE had ook een kutnummer maar was wel een vocale powerhouse bijvoorbeeld. Maar vals zingen an sich is bepaald geen unicum op het ESF, hoor.
  Moderator dinsdag 18 april 2023 @ 20:30:13 #52
375570 crew  Cyan9
pi_208817682
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:24 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ook best hoor, het is geen doel op zichzelf. Maximale zittingstermijnen etc. Maar dat er iets moet veranderen lijkt me wel helder.
Maar oprechte vraag: waarom moet er per se wat veranderen los van wat er specifiek dit jaar speelt/mogelijk gebeurt? De resultaten zijn al jaren goed, en we hebben maar één keer de finale gemist.

Het enige wat ik zelf graag van de commissie zou willen is dat ze wat meer open zouden staan voor andere muziekstijlen, naast de veilige middle of the road Radio2 muziek waar we ook al jaren aan vast lijken te zitten.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_208817690
quote:
10s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:25 schreef Momo het volgende:

[..]
Dat is meer dan 50 jaar geleden he
Was wel een NSF met (voor toen ook al?) grote namen: Dave, Rob de Nijs, Anneke Grönloh, Patricia Paay. Die kennen we 50 jaar later nog.
pi_208817709
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:30 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Maar oprechte vraag: waarom moet er per se wat veranderen los van wat er specifiek dit jaar speelt/mogelijk gebeurt? De resultaten zijn al jaren goed, en we hebben maar één keer de finale gemist.

Het enige wat ik zelf graag van de commissie zou willen is dat ze wat meer open zouden staan voor andere muziekstijlen, naast de veilige middle of the road Radio2 muziek waar we ook al jaren aan vast lijken te zitten.
Eens. Het voelt een beetje als het kind met het badwater weggooien zo.
pi_208817721
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:23 schreef Spumonisal het volgende:
Nee, ik denk dat de resultaten van de afgelopen jaren voldoende bewezen hebben dat een commissie uiteindelijk beter in staat is om iets goeds te kiezen dan een NSF. En een keer een jaar geen finale is geen absolute wereldramp.
Je zou wel iets kunnen veranderen aan die interne commissie. Deze breder kunnen maken bijvoorbeeld of uitbreiden met mensen van buitenaf, opener zijn over het hoe en waarom en nog actiever op zoek gaan naar nummers.. Eventueel ook een interne stemming organiseren om zo de inzending te kiezen.
Als er dan toch een nationale finale moet komen dan aub met een internationale jury, die géén commentaar gaat geven na ieder nummer en een échte 50/50 verdeling jury/publiek
Zoiets lijkt me beter ja. Minder geheimzinnig én minder pretentieus. Het lijkt nu alsof alles misgaat door de livezang, maar het begon al met het nummer zelf en hoe alles dit jaar werd aangekondigd (of juist de complete stilte rond een groot deel).
pi_208817726
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:24 schreef Rebel- het volgende:

[..]
Lenny Kuhr. Of nou ja, toen was er nog geen halve finale. Maar ze schopte het wel ver.
Lenny Kuhr verloor dat NSF bij het publiek hè. Die wilden De Toeteraar van Conny Vink.

Zelfs toen waren we al een smakeloos land :(
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_208817753
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:23 schreef Spumonisal het volgende:
Nee, ik denk dat de resultaten van de afgelopen jaren voldoende bewezen hebben dat een commissie uiteindelijk beter in staat is om iets goeds te kiezen dan een NSF. En een keer een jaar geen finale is geen absolute wereldramp.
Je zou wel iets kunnen veranderen aan die interne commissie. Deze breder kunnen maken bijvoorbeeld of uitbreiden met mensen van buitenaf, opener zijn over het hoe en waarom en nog actiever op zoek gaan naar nummers.. Eventueel ook een interne stemming organiseren om zo de inzending te kiezen.
Je kunt wel enigszins de stijl van Zwitserland/Oostenrijk volgen. Met een selectiecommissie die een voorselectie maakt en daarna een anonieme stemming onder genodigden die de winnaar bepaalt.

Nu is een probleem dat die anonimiteit in Nederland lastiger is dan in de Alpenlanden, waar het ESF niet zo leeft. Dus dan kan je beter een internationale vakjury met een brede groep mensen inzetten, vergelijkbaar met de Eurojury. Dat is een stuk lastiger te achterhalen voor de media.

Denk aan iets als Pasha Parfeny (Moldavië), Gustaph (België), de delegatieleider van Tsjechië, de nummer 3 van de voorronde van Estland vorig jaar, een Griekse platenbaas, de schrijver van Toy (Israël), enz.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_208817759
Ik heb het nummer van dit jaar nog maar 5x in z'n geheel gehoord waarvan 2x vals :P
Dat is wel een diepterecord, heb nog niet echt een "band" met het liedje geloof ik.
pi_208817807
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik heb het nummer van dit jaar nog maar 5x in z'n geheel gehoord waarvan 2x vals :P
Dat is wel een diepterecord, heb nog niet echt een "band" met het liedje geloof ik.
Niemand had ook maar iets om dit liedje gegeven als we het hadden gehoord in een voorronde in Estland ofzo. :@
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 18 april 2023 @ 20:35:26 #60
408813 crew  trein2000
pi_208817810
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:30 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Maar oprechte vraag: waarom moet er per se wat veranderen los van wat er specifiek dit jaar speelt/mogelijk gebeurt? De resultaten zijn al jaren goed, en we hebben maar één keer de finale gemist.

Het enige wat ik zelf graag van de commissie zou willen is dat ze wat meer open zouden staan voor andere muziekstijlen, naast de veilige middle of the road Radio2 muziek waar we ook al jaren aan vast lijken te zitten.
Laat ik eens grote en stevige woorden gebruiken: omdat het trekken heeft van een sekte. Er is een heel klein clubje dat alles doet en regelt en daar bijzonder weinig commentaar op duldt laat staan inmenging. Je maakt mij niet wijs dat je op die manier langdurig het best mogelijke resultaat behaalt.

En het is echt niet alsof dit een one-off is. Die Jeangu hebben we gehad en 11e is misschien niet zo slecht, maar je kunt toch moeilijk betogen dat het zo'n goed resultaat is dat het systeem kennelijk werkt zoals je dat in de jaren daarvoor wel kunt zeggen. Het lijkt op.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_208817813
Misschien gewoon Maan of Meau een keer vragen voor volgend jaar. Niet teveel poespas, spotlight, microfoon en gaan.
  dinsdag 18 april 2023 @ 20:37:38 #62
493737 Forumtijger
RROOAAARRRR!!
pi_208817853
Wel terughalen, omdat bij het ESF in de halve finales alleen nog gestemd wordt door het publiek, en niet door de vakjury's. En publiek stemt toch heel anders dan een jury. Als je het in te sturen nummer dus laat kiezen door enkel een vakjury achter gesloten deuren, is de kans mogelijk kleiner dat je doorkomt dan met (mede) een publieksstem zoals ook in de halve finales van het ESF. Bovendien heeft een NSF als bijkomend voordeel dat er minder gemopperd en gemekkerd over het ingestuurde nummer dan nu het geval is, omdat het publiek het dan mede heeft bepaalt wie meedoet namens Nederland, en dan dus al weet wat voor vlees ze in de kuip hebben.
Een probleem is pas een probleem als je er een probleem van maakt.
pi_208817882
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Misschien gewoon Maan of Meau een keer vragen voor volgend jaar. Niet teveel poespas, spotlight, microfoon en gaan.
Het maakt echt niet zo veel uit wie we sturen. Zolang diegene maar goed kan zingen en er een beetje leuk uitziet. Het gaat echt in de eerste plaats om het liedje.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_208817891
Niet omdat ik denk dat het de beste inzending gaat opleveren, maar qua voorpret zou ik het wel een keertje leuk vinden om alle provincies tegen elkaar te laten strijden, zoals het vroegere Bundesvision Song Contest.
pi_208817895
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:37 schreef Forumtijger het volgende:
Wel terughalen, omdat bij het ESF in de halve finales alleen nog gestemd wordt door het publiek, en niet door de vakjury's. En publiek stemt toch heel anders dan een jury. Als je het in te sturen nummer dus laat kiezen door enkel een vakjury achter gesloten deuren, is de kans mogelijk kleiner dat je doorkomt dan met (mede) een publieksstem zoals ook in de halve finales van het ESF. Bovendien heeft een NSF als bijkomend voordeel dat er minder gemopperd en gemekkerd over het ingestuurde nummer dan nu het geval is, omdat het publiek het dan mede heeft bepaalt wie meedoet namens Nederland, en dan dus al weet wat voor vlees ze in de kuip hebben.
Maar dan krijg je waarschijnlijk wel wat meer een "volkse" keuze en niet direct iets internationaals.

Ik zie alweer wat uit Volendam of omgeving die kant op gaan dan en krijg dat nog niet direct een warm gevoel bij.
  Moderator dinsdag 18 april 2023 @ 20:40:20 #66
375570 crew  Cyan9
pi_208817913
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:37 schreef Forumtijger het volgende:
Wel terughalen, omdat bij het ESF in de halve finales alleen nog gestemd wordt door het publiek, en niet door de vakjury's. En publiek stemt toch heel anders dan een jury. Als je het in te sturen nummer dus laat kiezen door enkel een vakjury achter gesloten deuren, is de kans mogelijk kleiner dat je doorkomt dan met (mede) een publieksstem zoals ook in de halve finales van het ESF. Bovendien heeft een NSF als bijkomend voordeel dat er minder gemopperd en gemekkerd over het ingestuurde nummer dan nu het geval is, omdat het publiek het dan mede heeft bepaalt wie meedoet namens Nederland, en dan dus al weet wat voor vlees ze in de kuip hebben.
Ik moest lachen. _O-
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_208817948
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:37 schreef Forumtijger het volgende:
Wel terughalen, omdat bij het ESF in de halve finales alleen nog gestemd wordt door het publiek, en niet door de vakjury's. En publiek stemt toch heel anders dan een jury. Als je het in te sturen nummer dus laat kiezen door enkel een vakjury achter gesloten deuren, is de kans mogelijk kleiner dat je doorkomt dan met (mede) een publieksstem zoals ook in de halve finales van het ESF.
Maar de halve finale doorkomen is toch niet de doelstelling? Dit jaar wel, vanwege bekende oorzaken, maar dat moet normaliter een formaliteit zijn.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_208817949
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:38 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Het maakt echt niet zo veel uit wie we sturen. Zolang diegene maar goed kan zingen en er een beetje leuk uitziet. Het gaat echt in de eerste plaats om het liedje.
Op zich wel waar. Al zal uitstraling ook wel helpen. En je moet een liedje ook kunnen dragen. Als Meau het zingt geloof je het wel echt, al zingt ze Nederlandstalig. Maan kan zowel powerballads als kwetsbare liedjes doen, heeft ze bewezen.

Maar inderdaad, als het liedje ruk is wordt het sowieso niets.
pi_208817985
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:40 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Ik moest lachen. _O-
Ik heb heel wat zitten mopperen na zo'n NSF in het verleden :P
Dan was het al niet veel en dan ook nog één van de slechtste opties sturen.

Al is "E-mail to Berlin" ons bespaard gebleven.
  dinsdag 18 april 2023 @ 20:44:09 #70
493737 Forumtijger
RROOAAARRRR!!
pi_208818006
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:41 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Maar de halve finale doorkomen is toch niet de doelstelling? Dit jaar wel, vanwege bekende oorzaken, maar dat moet normaliter een formaliteit zijn.
Nee, tuurlijk niet, maar als je niet door de halve finale komt van het ESF, waar alleen nog het publiek stemt, dan kom je ook niet in de finale, waar dan wel weer een vakjury meestemt...
Een probleem is pas een probleem als je er een probleem van maakt.
pi_208818012
Lijkt me trouwens ook een zeer slecht idee om na dit jaar met een NSF te komen. :D Waarom zou je dat als artiest nog willen, na al dat gezeik dat Mia en Dion nu over zich heen krijgen. Als ze het dan willen doen kun je beter wachten tot we weer een succesvoller jaar hebben. De hele positieve sfeer is nu wel weer even verdwenen.
pi_208818020
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Op zich wel waar. Al zal uitstraling ook wel helpen. En je moet een liedje ook kunnen dragen. Als Meau het zingt geloof je het wel echt, al zingt ze Nederlandstalig. Maan kan zowel powerballads als kwetsbare liedjes doen, heeft ze bewezen.

Maar inderdaad, als het liedje ruk is wordt het sowieso niets.
Ja, van mij mogen die twee zo gaan. Maar dan wel als ze een goed liedje hebben. Ze zomaar een budget geven en verder de vrije hand, is wat we deden in de jaren voor Duncan, en daar kwam iets als Lights And Shadows uit naar voren. Een goede uitvoerende, met een liedje van niks.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_208818073
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:44 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Ja, van mij mogen die twee zo gaan. Maar dan wel als ze een goed liedje hebben. Ze zomaar een budget geven en verder de vrije hand, is wat we deden in de jaren voor Duncan, en daar kwam iets als Lights And Shadows uit naar voren. Een goede uitvoerende, met een liedje van niks.
Ja, Og3ne had genoeg potentie maar geen goed nummer. Wel goed gezongen.
  Moderator dinsdag 18 april 2023 @ 20:47:23 #74
375570 crew  Cyan9
pi_208818084
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb heel wat zitten mopperen na zo'n NSF in het verleden :P
Dan was het al niet veel en dan ook nog één van de slechtste opties sturen.

Al is "E-mail to Berlin" ons bespaard gebleven.
Ik weet dat de verkeerde keuze maken niet per se een euvel uniek voor de mensen thuis is, soms kan een jury er ook wat van, maar gezien de vele resultaten in het verleden van een NSF in Nederland..

Vingers niet aan gaan branden, echt niet.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_208818143


[ Bericht 100% gewijzigd door blackswangreen op 19-04-2023 07:53:03 ]
pi_208818150
Het enige dat mij stiekem leuk lijkt is een voorronde zoals in Moldavie. Zodat je heerlijk tros muziekfeest op het plein krijgt zoals dit.

pi_208818395
Absoluut niet. Dan sturen we weer van die 'Heb je even voor mij' achtige nummers naar het ESF en zijn we weer 'met z'n allen' verbaasd dat we de finale weer niet hebben gehaald... :N
pi_208818424
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:28 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Er wordt wel vaker vals gezongen op het ESF, dat is geen uitzondering. De Azeri’s hebben ooit het ESF gewonnen met een draak van een nummer dat ook nog eens vals gezongen werd.

Het is meer dat bij ons de zang altijd wel goed zat, dat het nu zo opvalt. O’G3NE had ook een kutnummer maar was wel een vocale powerhouse bijvoorbeeld. Maar vals zingen an sich is bepaald geen unicum op het ESF, hoor.
Misschien off-topic, maar aangezien ik het ESF toen nog niet volgde: had dat niet met omkoping te maken?
pi_208818541
Sinds 2010 zijn 8 van de winnende liedjes voortgekomen uit nationale voorrondes.

Ik zeg ja *O*
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_208818561
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:07 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Trein is denk ik in de war met Jeangu. Maar dat is ondergesneeuwd omdat we toen ook moesten hosten.

Het gastland stuurt wel vaker een matige inzending. Ik denk deels ook omdat veel landen niet 2x achter elkaar willen hosten. En veel geld gaat waarschijnlijk naar de organisatie waardoor er minder budget is voor de eigen act. Maar daar heeft iemand anders misschien meer zicht op.
Een vriendin van mij is elk jaar nauw betrokken bij de productie en zei toen ook dat er bewust wordt gekozen naar een liedje dat andere dingen biedt dan 'kans op de titel', inderdaad ook uit economische redenen. Twee keer achter elkaar organiseren zit niemand op te wachten.
-nee-
pi_208819455
Ik zou dit alleen willen als Ilse de Lange het belangrijkste jurylid is.
Laten we het gewoon een keertje aankijken.
Ben hier voor het songfestivalforum.
pi_208820787
Geen NSF maar wel meer transparantie. Maak alle inzendingen hoorbaar. Kunnen we zien of er echt niks beters tussen zat
pi_208821123
In het andere topic heb ik het ook al gemeld. Wij Nederlanders hebben gewoon echt een wansmaak qua muziek. We hebben in veel genre’s echt goede artiesten, producers en schrijvers zitten maar eindigen altijd weer in een soort circlejerk doordat er een aantal mensen zijn aangesteld die wellicht niet allemaal geschikt zijn.
pi_208821201
Ik zou het ook graag weer eens willen.

Als je als publiek niets te kiezen hebt en er alleen low-quality acts staan, tsja dan is de kans ook groot dat het niks wordt toch :D . Maar de selectie commissie, die sowieso op de schop mag idd, kan ervoor zorgen dat liedjes van de Roelvinkjes, Bauers e.d. worden tegenhouden. Dan nog moeten ze het doen met het aanbod, maar laat ze zelf actief op zoek gaan naar goede liedjes. Benader tekstschrijvers, desnoods buitenlandse componisten, zoek daar artiesten bij bijvoorbeeld.

Het hoeft ook geen grote NF te zijn. 4 a 5 goede liedjes , het liefst in diverse genres met acts die ESF-ready zijn. Flink in investeren als avrotros.

En hoezo zouden we een slecht in elkaar gedraaid showtje krijgen met in de jury de Meilandjes, Tatjana, Johny Logan etc etc? Dat is enkel gebaseerd op wat we in het verleden hebben gezien. Het is best mogelijk dat de avrotros voor een iets andere aanpak gaat. We zitten niet meer in die periode van voor 2012 hé. Voor mij hoeft een jury met BNers niet zo, maar als ze daar wel voor kiezen dan heb ik ook graag iemand als Ilse die al 2x heeft bewezen hoe je een goed resultaat kunt behalen. Vakvrouw _O_

Mij lijkt het gewoon weer eens leuk. En ik ben reuze benieuwd hoe de avrotros dat tegenwoordig zou aanpakken. En misschien komt het ook wel doordat we recent hebben gewonnen dat het me even niet uitmaakt wat het resultaat dan uiteindelijk is.
~The present is all there is~
pi_208822942
Ik ben er alleen voorstander van als je het beperkt tot een aantal echte kwaliteitsinzendingen en de schijtlollige liedjes al van tevoren uitfiltert. Dat neemt niet weg dat er natuurlijk best een goede gimmick in de liedjes mag zitten.

Ik heb 'm gisteren al in het Mia en Dion-topic gezet, maar de beste nationale finale was die van 1998. Daarbij benaderde AVROTROS een viertal songwriters voor een lied en werden de andere 4 uit een open inzending gekozen. Dat was echt een topfinale met natuurlijk Edsilia (Fluitsma & Van Tijn); Nurlaila (John Ewbank), Frederique Spigt (Huub van der Lubbe) en ook een liedje van de destijds mateloos populaire Charly Lownoise en Mental Theo (Hou me nou maar vast). De gimmick-inzending was waarschijnlijk die van Nubia, gelegenheidsformatie die zong over de VOC-handel (Heya Hoppa Hee als refrein), maar dat was eigenlijk ook gewoon een heel catchy leuk lied. :Y

Puntentelling was 50% vakjury (een nog vrij jonge Cornald, Angela Groothuizen, Manuela Kemp, Sandra Reemer, Cor Bakker, Albert Verlinde en nog wat journalisten geloof ik) en 50% publiek. Opvallend genoeg kreeg Edsilia daar van de jury trouwens vooral 2e plekken en vrijwel niet de hoogste scores :D

Uitzending staat nog op YT:


Een jaar later werd dezelfde formule toegepast, maar toen was de zangkwaliteit en de liedjeskwaliteit al wel stukken minder. Marlayne won met overmacht, en eigenlijk kwam alleen Deante in de buurt. Gelegenheidsformatie Colorz van het toptrio Fluitsma/Van Tijn/Ewbank was vooraf de grote favoriet, maar kwam niet verder dan de subtop. Vooral dankzij de matige rommelige performance, en een lied dat toen nog in 3 verschillende talen werd gezongen.

Ook het jaar van Double Date :D



[ Bericht 1% gewijzigd door TheVulture op 19-04-2023 10:21:09 ]
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_208823119
Wat ik ook wel grappig vind is dat mensen nu moord en brand schreeuwen dat het allemaal teveel kost, maar tegelijkertijd ook een Nationaal Songfestival terug willen. Dan ben je per saldo dus veel meer geld kwijt dan bij een interne keuze. :P
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_208823469
quote:
7s.gif Op woensdag 19 april 2023 00:50 schreef grazz het volgende:
En hoezo zouden we een slecht in elkaar gedraaid showtje krijgen met in de jury de Meilandjes, Tatjana, Johny Logan etc etc? Dat is enkel gebaseerd op wat we in het verleden hebben gezien. Het is best mogelijk dat de avrotros voor een iets andere aanpak gaat. We zitten niet meer in die periode van voor 2012 hé. Voor mij hoeft een jury met BNers niet zo, maar als ze daar wel voor kiezen dan heb ik ook graag iemand als Ilse die al 2x heeft bewezen hoe je een goed resultaat kunt behalen. Vakvrouw

Mij lijkt het gewoon weer eens leuk. En ik ben reuze benieuwd hoe de avrotros dat tegenwoordig zou aanpakken. En misschien komt het ook wel doordat we recent hebben gewonnen dat het me even niet uitmaakt wat het resultaat dan uiteindelijk is.
Dit, ja.

Tegelijkertijd snap ik wel dat mensen het niet zien zitten, want de kans is natuurlijk ook vrij groot dat het een matig (op zijn best) resultaat oplevert, maar ik ben gewoon erg benieuwd inderdaad hoe het er anno nu zou uitzien.
Koel en donker bewaren
pi_208823624
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 10:05 schreef TheVulture het volgende:
Ik ben er alleen voorstander van als je het beperkt tot een aantal echte kwaliteitsinzendingen en de schijtlollige liedjes al van tevoren uitfiltert. Dat neemt niet weg dat er natuurlijk best een goede gimmick in de liedjes mag zitten.

Ik heb 'm gisteren al in het Mia en Dion-topic gezet, maar de beste nationale finale was die van 1998. Daarbij benaderde AVROTROS een viertal songwriters voor een lied en werden de andere 4 uit een open inzending gekozen. Dat was echt een topfinale met natuurlijk Edsilia (Fluitsma & Van Tijn); Nurlaila (John Ewbank), Frederique Spigt (Huub van der Lubbe) en ook een liedje van de destijds mateloos populaire Charly Lownoise en Mental Theo (Hou me nou maar vast). De gimmick-inzending was waarschijnlijk die van Nubia, gelegenheidsformatie die zong over de VOC-handel (Heya Hoppa Hee als refrein), maar dat was eigenlijk ook gewoon een heel catchy leuk lied. :Y
Dat jaar was er heel veel werk gemaakt van het NSF, omdat Nederland hoog moest scoren, want anders zouden we het jaar erna gediskwalificeerd worden. En daaruit volgde precies wat je nodig hebt, niet een NSF natuurlijk, maar sterke schrijvers van nummers die mee wilden doen, waarbij Edsilia er duidelijk bovenuit stak.

En dat laatste is maar goed ook, want dat Nubia werd zelfs in dit deelnemersveld al 2e bij demense thuis, en daar hadden ze in Letland of Kroatië niets mee gekund natuurlijk.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_208823666
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 11:20 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Dat jaar was er heel veel werk gemaakt van het NSF, omdat Nederland hoog moest scoren, want anders zouden we het jaar erna gediskwalificeerd worden. En daaruit volgde precies wat je nodig hebt, niet een NSF natuurlijk, maar sterke schrijvers van nummers die mee wilden doen, waarbij Edsilia er duidelijk bovenuit stak.

En dat laatste is maar goed ook, want dat Nubia werd zelfs in dit deelnemersveld al 2e bij demense thuis, en daar hadden ze in Letland of Kroatië niets mee gekund natuurlijk.
In 1999 werd Tamara Tol met haar palingsound 2e bij de mensen thuis, in 2004 kwamen Idols-boys Joel en Bas nog bijna als winnaar bij de televote uit de bus.... Toen deed de jury inderdaad precies wat een jury hoort te doen, kijken naar de totaalkwaliteit. Je zou nu hetzelfde kunnen krijgen als je een Bankzitters of John de Bever ertussen zou zetten. Je weet gewoon dat die minimaal top 3 gaan scoren bij de mensen, ongeacht wie er tegenover staat.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_208823852
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 11:25 schreef TheVulture het volgende:

[..]
In 1999 werd Tamara Tol met haar palingsound 2e bij de mensen thuis, in 2004 kwamen Idols-boys Joel en Bas nog bijna als winnaar bij de televote uit de bus.... Toen deed de jury inderdaad precies wat een jury hoort te doen, kijken naar de totaalkwaliteit. Je zou nu hetzelfde kunnen krijgen als je een Bankzitters of John de Bever ertussen zou zetten. Je weet gewoon dat die minimaal top 3 gaan scoren bij de mensen, ongeacht wie er tegenover staat.
Ja, hou maar op, de spruitjeslucht komt bijna door het scherm heen :')

Maar voor dit soort gevallen is het dus handig een selectiecommissie te hebben, die zulke types buiten beeld kunnen afserveren en eventueel kunnen adviseren de plaat alsnog uit te brengen. “Want misschien wordt het toch een grote hit”.

En bij grotere namen, zoals we dit jaar vermoedelijk Merol hadden met dat onbenullige liedje, is het ook goed dat je de nationale fanclub buiten de stemming houdt.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_208824511
Nou, ik ben wel voor weer eens een keer nationale voorronde, maar dan wel één met een goeie voorselectie en diversiteit. Dit hoeft niet meteen jaarlijks plaats te vinden. En misschien beter niet komend jaar want anders gaan Mia & Dion de boeken in als degenen die het NSF hebben teruggebracht.

Voor wie geen zin heeft dit allemaal te lezen, er staat een tl;dr onder aan het bericht.


Diversiteit en openheid ontbreekt in de huidige selecties

Wat mij onwijs begint te storen aan de huidige commissie is dat zij elke keer weer voor die veilige singer-songwriter nummers gaan. Of het nou country of een trieste ballade is. Ik ben daar klaar mee. Verandering van spijs doet eten. De commissie begint voor mij te voelen als een elitair clubje. Vooral ook omdat ze verder zo geheimzinnig doen over de selectie en wij niet mogen weten wie de andere potentiële winnaars zijn geweest.

Juist die geslotenheid en dat gebrek aan diversiteit doet mij verlangen naar een nationale voorronde. Mocht er dan bagger uit komen, prima. Ik heb dan veel liever een Snollebollekes waar (mogelijk) niemand op stemt dan zo'n Burning Daylights. Nou was S10 nog wel relatief anders en eens een keer in het Nederlands, maar het kan nog veel anders. S10 was geweldig trouwens, daar niet van.


Competentie selectiecommissie

Voor dit jaar heb ik in ieder geval al vanaf het begin er moeite mee om erop te vertrouwen dat Burning Daylights inderdaad de beste optie was. Na alles wat sinds de presentatie allemaal heeft voorgevallen en vooral deze laatste weken geloof ik er sowieso niks meer van. Het is daarnaast op zijn minst opmerkelijk te noemen dat een commissie bestaande uit zes verschillende personen unaniem (vrij) direct weten dat dit het beste nummer is.

Dan moet je je afvragen of zij wel een eigen mening hebben. Worden ze door elkaar beïnvloed? Worden ze beïnvloed door de naam Duncan Laurence? Zo ja, dan zijn zij ongeschikt als commissieleden wegens het ontbreken van onafhankelijkheid en onpartijdigheid. Zijn zij specifiek op zoek naar emotionele piano- en gitaarnummers van het liefst jonge artiesten? Of hebben zij gewoon geheel toevallig exact dezelfde smaak met zijn allen? Ook in deze gevallen zijn de leden ongeschikt, want dan hebben zij als commissie géén open blik.

Als zes bop-enthousiastelingen 10 jaar lang voor de beste slay queen gaan heb je vast ook een keer een Eleni Foureira of een Chanel. De kunst is juist om een Chanel te kiezen wanneer die de eerste plek zou kunnen behalen en een Common Linnets wanneer zíj daar beter kans op maken. Je hoeft niet 10x iets vergelijkbaars te sturen tot je vanzelf beet hebt (of juist de plank volledig misslaat zoals nu lijkt te gebeuren).

Wat mij betreft mag het één en ander dus veranderen. Ja, Nederland doet het redelijk goed de afgelopen jaren maar dat betekent niet dat andersoortige muziek ongeschikt is of dat Nederland het niet beter kan doen. Nederland mag van mij best wat vaker in de top 5 belanden in plaats van veilig rond de 11e plek en het mag simpelweg vaker wat anders sturen. Mede voor de fans.


Mogelijke aanpassingen (anders dan NSF)

De oplossing hiervoor hoeft niet per se een nationale voorronde te zijn, maar veel liever zie ik dat dan nog een keer zo een zeiknummer. Ik zie wel wat in dat idee van een geheim demoscopische jury van 100 man, náást de selectiecommissie. Dus 50/50. Graag wel met serieuze mensen die enige aantoonbare affiniteit hebben met het Songfestival. Een korte muzieksmaak-assessment mag daar best deel van uitmaken.

Een geheel nieuwe commissie is sowieso wel een goed idee. En dan zonder BN'ers erin. Zonder personen die verbonden zijn aan een radio- of televisieprogramma. De commissieleden moeten deskundig, ervaren en het liefst succesvol zijn in de muziekwereld (radio maken valt hier niet onder). Ook moeten zij een verschillende achtergrond of muzieksmaak hebben.

Wat ook al zou helpen wat mij betreft is dat bijvoorbeeld de top 5 van de afgevallen nummers verplicht wordt bekendgemaakt, tegelijkertijd met de uiteindelijk gekozen artiest. Op die manier creëer je openheid en kan het publiek zelf zien wat de andere al dan niet goede inzendingen waren. Vervolgens kan iedereen voor zichzelf nagaan of de juiste beslissing is gemaakt. Je zult wel gezeur en gespeculeer blijven houden zoals nu, maar men krijgt in ieder geval veel meer begrip ervoor terug. Ook wordt zo duidelijk of de commissie te veel één kant op denkt.


Voorwaarden nationale voorronde

Zoals gezegd ben ik wel voor een Nationaal Songfestival, echter enkel onder bepaalde voorwaarden.

Ten eerste moet er een goede voorselectie worden gemaakt. Dit betekent kwaliteit en diversiteit in elk nummer. Niet twee keer het zelfde genre of de zelfde sound of soort artiest. Überhaupt niet twee keer de zelfde componist of producer. Laat ze maar hun beste nummer/artiest insturen en anders valt de rest automatisch af in de voorselectie.

Die voorselectie moet net zo gedaan worden als nu: een selectiecommissie die álle nummers serieus beluistert en beoordeelt. Slechte zang valt net als nu af. Een goed live-optreden voor de commissie blijft een vereiste. Geen nonsens zoals met de Toppers dat de commissie alleen een artiest kiest, of nog erger de liedjesschrijver. Dat al die jaren NSF niks brachten, was vooral doordat er weinig te kiezen viel. Artiest stond al vast en die mocht zelf z'n matige nummers voordragen. Het jaar van Joan had nog 2 best aardige nummers, maar dat kwam ook allemaal uit dezelfde hoek (TROS/The Voice). Met een betere performance/act had Joan zich denk ik ook wel gekwalificeerd.

De show zelf moet overzichtelijk blijven. Daarom moet het aantal artiesten beperkt blijven. Ook om de kwaliteit te waarborgen van zowel de show als de nummers. Ik denk zelf aan 5-8 artiesten in één show. Geen wekenlange getreuzel met slechte nummers en getetter. Ook in deze ene show moet niet te veel worden gepraat. Houd de vaart erin zodat de show niet langer duurt dan maximaal anderhalf uur.

Daarnaast lijkt mij een mix van een jury en televotes het beste. De jury moet zijn mond houden gedurende de show. De jury moet niet bestaan uit BN'ers. Dus inderdaad geen Carlo Boszhard en Ali B types die zich ermee bemoeien; ook niet via een "deskundigenpanel". Het liefste heb ik een internationale jury met punten uit elk land apart. Dit kan eventueel 25/25 gecombineerd worden met een nationale jury, waarbij de overige 50 voor de televote is.

Voor de rest wil ik sowieso geen BN'ers in de show zien. Geen infantiel gelach. Geen Hilversumse onderonsjes. En eigenlijk dus ook geen Paul de Leeuw als presentator. Een leuke, maar serieuze presentator. Chantal Janzen bijvoorbeeld. Al mag dat ook best Cornald zijn of Frits Sissing ofzo. Als het maar niet iemand is van al die tv-programma's nu zoals Carlo Boszhard, Martien Meiland, Jeroen van Koningsbrugge. Of van die 'talenten' die geen presentator zijn (Tim Douwsma, Yolanthe e.d.). Maar goed, wie het presenteert is ondergeschikt aan wie meedoet en wie meebeslist.

Tot slot
Excuus voor de lange post en als ik nu overkom alsof ik mezelf belangrijk vind, want zo leest het een beetje. Maar geloof mij, ik vind mijzelf alles behalve belangrijk. :D Ik wilde een keer alles opschrijven van hoe ik erover nadenk na een paar dagen alleen maar lezen en liken. Ik heb geprobeerd het overzichtelijk te houden.

TL;DR
We sturen te veel hetzelfde en de commissie is te gesloten. De commissie is mogelijk partijdig/afhankelijk/niet divers en dus ongeschikt. We doen het goed maar we kunnen ook scoren met andere nummers.
Tijd voor een nieuwe commissie met enkel niet-BN'er deskundigen. Een interne demoscopische jury van 100 man is ook een optie. Interne top 5 afvallers moeten bekend worden gemaakt.
Een eventueel Nationaal Songfestival moet kort zijn (5-8 deelnemers, max 1,5 uur), zonder BN'ers in de jury of show, zonder spreekrecht voor de jury. Een combinatie van (internationale) jury en televote. Max 1 nummer per genre/sound en per componist/producer.
Dus nummer en artiest worden samen gekozen. Niet een show met één artiest en 5 matige nummers.
Hotapnyc
pi_208824578
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2023 11:46 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Ja, hou maar op, de spruitjeslucht komt bijna door het scherm heen :')

Maar voor dit soort gevallen is het dus handig een selectiecommissie te hebben, die zulke types buiten beeld kunnen afserveren en eventueel kunnen adviseren de plaat alsnog uit te brengen. “Want misschien wordt het toch een grote hit”.

En bij grotere namen, zoals we dit jaar vermoedelijk Merol hadden met dat onbenullige liedje, is het ook goed dat je de nationale fanclub buiten de stemming houdt.
Applaus had ik dan wel in een NF vinden passen :@
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_208824589
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 10:05 schreef TheVulture het volgende:
Ik ben er alleen voorstander van als je het beperkt tot een aantal echte kwaliteitsinzendingen en de schijtlollige liedjes al van tevoren uitfiltert. Dat neemt niet weg dat er natuurlijk best een goede gimmick in de liedjes mag zitten.

Ik heb 'm gisteren al in het Mia en Dion-topic gezet, maar de beste nationale finale was die van 1998. Daarbij benaderde AVROTROS een viertal songwriters voor een lied en werden de andere 4 uit een open inzending gekozen. Dat was echt een topfinale met natuurlijk Edsilia (Fluitsma & Van Tijn); Nurlaila (John Ewbank), Frederique Spigt (Huub van der Lubbe) en ook een liedje van de destijds mateloos populaire Charly Lownoise en Mental Theo (Hou me nou maar vast). De gimmick-inzending was waarschijnlijk die van Nubia, gelegenheidsformatie die zong over de VOC-handel (Heya Hoppa Hee als refrein), maar dat was eigenlijk ook gewoon een heel catchy leuk lied. :Y

Puntentelling was 50% vakjury (een nog vrij jonge Cornald, Angela Groothuizen, Manuela Kemp, Sandra Reemer, Cor Bakker, Albert Verlinde en nog wat journalisten geloof ik) en 50% publiek. Opvallend genoeg kreeg Edsilia daar van de jury trouwens vooral 2e plekken en vrijwel niet de hoogste scores :D

Uitzending staat nog op YT:


Een jaar later werd dezelfde formule toegepast, maar toen was de zangkwaliteit en de liedjeskwaliteit al wel stukken minder. Marlayne won met overmacht, en eigenlijk kwam alleen Deante in de buurt. Gelegenheidsformatie Colorz van het toptrio Fluitsma/Van Tijn/Ewbank was vooraf de grote favoriet, maar kwam niet verder dan de subtop. Vooral dankzij de matige rommelige performance, en een lied dat toen nog in 3 verschillende talen werd gezongen.

Ook het jaar van Double Date :D

Achteraf ook wel wat gezichten die later weer teruggezien zijn in Idols en dergeljke.
Die rechter (blonde) zanger van "All of Us", zat volgens mij in Idols (?). Had hij niet die irritant enthousiaste vader? :P
pi_208824670
Hangt voor mij erg af van wie er in de jury zitten. Het grote probleem voor mij blijft dat het allemaal bij een redelijk conservatieve omroep blijft hangen. Als er een jury komt dan verwacht ik dat terug te zien.
Waar ik meer in zou zien is dat het hele gebeuren naar een andere omroep gaat, bijv. Vara BNN. Je kunt dat zelf laten rouleren.
pi_208824686
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 12:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Achteraf ook wel wat gezichten die later weer teruggezien zijn in Idols en dergeljke.
Die rechter (blonde) zanger van "All of Us", zat volgens mij in Idols (?). Had hij niet die irritant enthousiaste vader? :P
Ja dat is Joel, die zat dus inderdaad eerst in Idols en kwam met die populariteit in 2004 terug samen met Bas in de NF.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_208824703
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 12:42 schreef Cirilico het volgende:
Nou, ik ben wel voor weer eens een keer nationale voorronde, maar dan wel één met een goeie voorselectie en diversiteit. Dit hoeft niet meteen jaarlijks plaats te vinden. En misschien beter niet komend jaar want anders gaan Mia & Dion de boeken in als degenen die het NSF hebben teruggebracht.

Voor wie geen zin heeft dit allemaal te lezen, er staat een tl;dr onder aan het bericht.
Een heel goed verhaal ^O^
pi_208824709
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 12:56 schreef Dutchguy het volgende:
Hangt voor mij erg af van wie er in de jury zitten. Het grote probleem voor mij blijft dat het allemaal bij een redelijk conservatieve omroep blijft hangen. Als er een jury komt dan verwacht ik dat terug te zien.
Waar ik meer in zou zien is dat het hele gebeuren naar een andere omroep gaat, bijv. Vara BNN. Je kunt dat zelf laten rouleren.
Ik zou dat dan wel weer van MF willen overnemen, neem gewoon 8 internationale juries bestaande uit een paar mensen. Dat komt het dichtst bij het nabootsen van een jurystem op het ESF. Ook daar zitten natuurlijk outliners tussen, maar die heb je bij het echte ESF ook.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_208824748
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 12:59 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Ik zou dat dan wel weer van MF willen overnemen, neem gewoon 8 internationale juries bestaande uit een paar mensen. Dat komt het dichtst bij het nabootsen van een jurystem op het ESF. Ook daar zitten natuurlijk outliners tussen, maar die heb je bij het echte ESF ook.
Dit is inderdaad een goede suggestie.
pi_208824776
Trouwens, uit de post van @Cirilico
quote:
Voor dit jaar heb ik in ieder geval al vanaf het begin er moeite mee om erop te vertrouwen dat Burning Daylights inderdaad de beste optie was. Na alles wat sinds de presentatie allemaal heeft voorgevallen en vooral deze laatste weken geloof ik er sowieso niks meer van. Het is daarnaast op zijn minst opmerkelijk te noemen dat een commissie bestaande uit zes verschillende personen unaniem (vrij) direct weten dat dit het beste nummer is.
Ik heb nog steeds het gevoel dat ze het al langer wisten en dat Mia haar post over ‘in november gaat er iets geweldigs gebeuren’ helemaal niet over een album ging. Vertrouw het ook voor geen meter meer. :@
pi_208824799
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2023 13:03 schreef Em31 het volgende:
Trouwens, uit de post van @:Cirilico
[..]
Ik heb nog steeds het gevoel dat ze het al langer wisten en dat Mia haar post over ‘in november gaat er iets geweldigs gebeuren’ helemaal niet over een album ging. Vertrouw het ook voor geen meter meer. :@
Ja het is dit jaar wel echt verkloot qua transparantie. Al zou je Duncan in 2019-stijl hebben gevraagd of ie toevallig nog wat had liggen omdat de rest gewoon bagger was, had dat dan gewoon gezegd. :P
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_208825016
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 13:05 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Ja het is dit jaar wel echt verkloot qua transparantie. Al zou je Duncan in 2019-stijl hebben gevraagd of ie toevallig nog wat had liggen omdat de rest gewoon bagger was, had dat dan gewoon gezegd. :P
Ik zou zeggen of desnoods zeg je dat je dit nummer al had (aangezien het geschreven is in 2021) en open je geen inschrijving, maar dan krijg je natuurlijk ook extra gezeur als het nummer dan niet goed genoeg is zoals dit jaar. Maar dan moet je dus zorgen dat Mia zoiets verwijderd heeft van haar Instagram.

Al met al krijg je nou niet echt het gevoel dat ook maar iemand anders een kans heeft gehad dit jaar. En dat er geen winnaar tussenzit wil ik best geloven, maar echt niets beters dan Burning Daylight? Kan het me niet meer voorstellen.
pi_208825112
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2023 13:03 schreef Em31 het volgende:
Trouwens, uit de post van @:Cirilico
[..]
Ik heb nog steeds het gevoel dat ze het al langer wisten en dat Mia haar post over ‘in november gaat er iets geweldigs gebeuren’ helemaal niet over een album ging. Vertrouw het ook voor geen meter meer. :@

Maar verder eens hoor. Ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat dit Duncan en zijn team al veel eerder ‘onderhands gegund’ was, in plaats van dat er een echte selectie was. Maar goed, dat is jouw woord tegen iemand anders die dat niet gelooft, en daar kun je dus verder niets mee :{
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_208825155
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 13:27 schreef Fred_B het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Maar verder eens hoor. Ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat dit Duncan en zijn team al veel eerder ‘onderhands gegund’ was, in plaats van dat er een echte selectie was. Maar goed, dat is jouw woord tegen iemand anders die dat niet gelooft, en daar kun je dus verder niets mee :{
Misschien was het nog wel Duncan zelf die ze gestrikt dachten te hebben als uitvoerende, en kwam ie later met het bericht Mia en Dion in zijn plaats te sturen _O- Ik zie de miscommunicatie in die selectiecommissie al helemaal voor me. _O-
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_208825167
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 13:27 schreef Fred_B het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Maar verder eens hoor. Ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat dit Duncan en zijn team al veel eerder ‘onderhands gegund’ was, in plaats van dat er een echte selectie was. Maar goed, dat is jouw woord tegen iemand anders die dat niet gelooft, en daar kun je dus verder niets mee :{
We zullen het inderdaad nooit zeker weten, maar zeker een vermoeden van! :7

Nee maar door al het geheimzinnige en wat pretentieuze gedoe krijgen ze toch ook wat de schijn tegen. Dat was altijd al wel wat zo, maar omdat onze inzendingen nog wel prima waren en we natuurlijk net hadden gewonnen accepteerde iedereen dat ook wel. Als het dan misgaat is de kritiek denk ik ook extremer, wat we nu ook zien.
pi_208825229
@Cirilico ik ben het met eens met nagenoeg alles wat je zegt. Met name het probleem dat de selectiecommissie telkens uitkomt op veilige Radio 2-muziek, waar hun luisterpubliek, de 40’ers en 50’ers in ruitjesoverhemd, werkzaam bij de belastingdienst en in de zomer met de caravan naar Frankrijk, de wenkbrauwen niet van fronzen. Dan krijg je dus nooit een Shum of Zitti E Buoni.

Alleen vind ik een NSF daar geen goede oplossing voor. Niet alleen vanwege persoonlijke voorkeur, maar omdat je gewoon feitelijk heel goed kan onderbouwen waarom dat niet werkt. Het falen van West-Europese NSF’s is zo standaard dat een goed resultaat daaruit een uitzondering is. De enige reden om het toch te doen is een This time it’s different-benadering. Alsof we nu opeens een voorronde krijgen met de prestige en het budget van MF of San Remo, die al sinds de jaren ‘50 bestaan, ook los van het ESF glorie bieden aan de deelnemers en waar de grote artiesten voor in de rij staan.

Een demoscopic jury kan een oplossing zijn. Zoals ik eerder zei is mijn vrees daarbij dat anonimiteit niet gegarandeerd kan worden, en dat de Arans van deze wereld met een zakje geld wel een lek kunnen creëren. Maar de denkrichting lijkt me prima. Maar dan met een eigen Eurojury als alternatief. Dan wordt de taak van de selectiecommissie de voorselectie en een inschatting wat het publiek kan aanspreken, en mag vervolgens de internationale jury nog eens laten weten wat over de grens overeind blijft.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  Moderator woensdag 19 april 2023 @ 13:40:13 #106
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208825251
@Cirilico Goede post.

Hier kan ik het eigenlijk wel in vinden. Zelf sta ik wel minder optimistisch tegenover NSF, omdat ik niet denk dat wij nu kunnen maken wat je beschrijft in je stukje. Een demoscopische jury zou een tussenweg kunnen zijn. Al zie ik daar wel iemand lekken naar de pers toe. In Griekenland dit jaar heeft ook iemand stiekem stukjes opgenomen met een telefoon. Kreeg je ook weer meteen gedoe dat de mensen daar de nummer 2 eigenlijk beter vonden dan wat de jury en demoscopische jury hadden gekozen. Zelf ben ik denk ik voor een bezem door de commissie. Niet meer mensen toevoegen want dan krijg je altijd een veilige midden keuze maar gewoon wat mensen vervangen en meer echte muzikanten/producers toevoegen die weten welke muziek nu hip is en wat ook vooral de jeugd wil horen.
pi_208825622
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 13:37 schreef Fred_B het volgende:
@:cirilico ik ben het met eens met nagenoeg alles wat je zegt. Met name het probleem dat de selectiecommissie telkens uitkomt op veilige Radio 2-muziek, waar hun luisterpubliek, de 40’ers en 50’ers in ruitjesoverhemd, werkzaam bij de belastingdienst en in de zomer met de caravan naar Frankrijk, de wenkbrauwen niet van fronzen. Dan krijg je dus nooit een Shum of Zitti E Buoni.

Alleen vind ik een NSF daar geen goede oplossing voor. Niet alleen vanwege persoonlijke voorkeur, maar omdat je gewoon feitelijk heel goed kan onderbouwen waarom dat niet werkt. Het falen van West-Europese NSF’s is zo standaard dat een goed resultaat daaruit een uitzondering is. De enige reden om het toch te doen is een This time it’s different-benadering. Alsof we nu opeens een voorronde krijgen met de prestige en het budget van MF of San Remo, die al sinds de jaren ‘50 bestaan, ook los van het ESF glorie bieden aan de deelnemers en waar de grote artiesten voor in de rij staan.

Een demoscopic jury kan een oplossing zijn. Zoals ik eerder zei is mijn vrees daarbij dat anonimiteit niet gegarandeerd kan worden, en dat de Arans van deze wereld met een zakje geld wel een lek kunnen creëren. Maar de denkrichting lijkt me prima. Maar dan met een eigen Eurojury als alternatief. Dan wordt de taak van de selectiecommissie de voorselectie en een inschatting wat het publiek kan aanspreken, en mag vervolgens de internationale jury nog eens laten weten wat over de grens overeind blijft.
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 13:40 schreef Momo het volgende:
@:Cirilico Goede post.

Hier kan ik het eigenlijk wel in vinden. Zelf sta ik wel minder optimistisch tegenover NSF, omdat ik niet denk dat wij nu kunnen maken wat je beschrijft in je stukje. Een demoscopische jury zou een tussenweg kunnen zijn. Al zie ik daar wel iemand lekken naar de pers toe. In Griekenland dit jaar heeft ook iemand stiekem stukjes opgenomen met een telefoon. Kreeg je ook weer meteen gedoe dat de mensen daar de nummer 2 eigenlijk beter vonden dan wat de jury en demoscopische jury hadden gekozen. Zelf ben ik denk ik voor een bezem door de commissie. Niet meer mensen toevoegen want dan krijg je altijd een veilige midden keuze maar gewoon wat mensen vervangen en meer echte muzikanten/producers toevoegen die weten welke muziek nu hip is en wat ook vooral de jeugd wil horen.
Een tussenweg is ook prima, want een NSF hoeft inderdaad niet per se. :Y Al zou het ook gewoon leuk zijn indien men een goede show zou kunnen neerzetten, maar ja die kans is klein. Als je bijvoorbeeld kijkt naar hoe de tv-deskundigen van nu Avastars en Alles is muziek op de buis hebben durven te brengen... :')

Ach ja. Voor nu is het hopen dat Mia en Dion het onwijs goed doen. Ik sluit overigens nog steeds niet uit dat alles een stunt is geweest die volledig uit de hand is gelopen. :P Duncan kwam geïrriteerd over in zijn filmpje, alsof hij onnodig gesommeerd was. :D
Hotapnyc
  woensdag 19 april 2023 @ 15:57:34 #108
181519 Guanabana
Pluviophile
pi_208826411
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 12:42 schreef Cirilico het volgende:
Wat ook al zou helpen wat mij betreft is dat bijvoorbeeld de top 5 van de afgevallen nummers verplicht wordt bekendgemaakt, tegelijkertijd met de uiteindelijk gekozen artiest. Op die manier creëer je openheid en kan het publiek zelf zien wat de andere al dan niet goede inzendingen waren. Vervolgens kan iedereen voor zichzelf nagaan of de juiste beslissing is gemaakt. Je zult wel gezeur en gespeculeer blijven houden zoals nu, maar men krijgt in ieder geval veel meer begrip ervoor terug. Ook wordt zo duidelijk of de commissie te veel één kant op denkt.
Hahaha, stel je voor de maanden aan gezeur en discussies die je dáárvoor terugkrijgt. 'OMG hoe kunnen ze niet voor x kiezen maar wel voor 'y, etc. Liever niet wat mij betreft.

Dat heb je met een NSF natuurlijk ook. Extra frustratie over een nummer dat de betere keuze was geweest. In die zin is het nu wel lekker rustig, ondanks het gebrek aan transparantie. Dit is het nummer en daar moeten we het mee doen.
Koel en donker bewaren
  woensdag 19 april 2023 @ 16:01:20 #109
181519 Guanabana
Pluviophile
pi_208826447
Kunnen we de uitgebreidere analyses van bijvoorbeeld Fred_B en Cirilico en anderen niet bundelen en naar iemand sturen, Cornald of AvroTros? :P
Koel en donker bewaren
pi_208828413
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 15:57 schreef Guanabana het volgende:

[..]
Hahaha, stel je voor de maanden aan gezeur en discussies die je dáárvoor terugkrijgt. 'OMG hoe kunnen ze niet voor x kiezen maar wel voor 'y, etc. Liever niet wat mij betreft.
Die heb je nu al. Alleen dan krijg je te zien of het recht was of niet. Als men duidelijk de verkeerde act heeft gekozen dan mag daar terecht kritiek op komen. :P
Hotapnyc
pi_208829219
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 18:38 schreef Cirilico het volgende:

[..]
Die heb je nu al. Alleen dan krijg je te zien of het recht was of niet. Als men duidelijk de verkeerde act heeft gekozen dan mag daar terecht kritiek op komen. :P
Dat is wel zo, maar we zeiken nu 40 jaar later nog over het niet sturen van Een Beetje Van Dit van Vulcano, omdat Bernadette won. En die werd uiteindelijk keurig 7e.

Zelfs als we de nieuwe Arcade sturen, zullen de mensen over elkaar heen buitelen om te melden dat liedje X veel beter was, want op het vlak van muzieksmaak hebben velen echt een nultolerantie. Tante Sjaan die liever Thomas Berge had zien gaan. Elk neefje of buurjongetje had liever Lil’Kleine. Van die types die denken dat er geen goede muziek bestaat zonder gitaren. Of nog erger als een protégé van Johan Derksen gepasseerd wordt ofzo.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  woensdag 19 april 2023 @ 19:55:13 #112
465903 Hamlapjes
Niet voor op de BBQ
pi_208829639
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 19:32 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Dat is wel zo, maar we zeiken nu 40 jaar later nog over het niet sturen van Een Beetje Van Dit van Vulcano, omdat Bernadette won. En die werd uiteindelijk keurig 7e.

Zelfs als we de nieuwe Arcade sturen, zullen de mensen over elkaar heen buitelen om te melden dat liedje X veel beter was, want op het vlak van muzieksmaak hebben velen echt een nultolerantie. Tante Sjaan die liever Thomas Berge had zien gaan. Elk neefje of buurjongetje had liever Lil’Kleine. Van die types die denken dat er geen goede muziek bestaat zonder gitaren. Of nog erger als een protégé van Johan Derksen gepasseerd wordt ofzo.
Is toch ook zo?
pi_208835067
twitter

twitter

twitter

twitter

Nou inderdaad ja.
pi_208835167
Uiteindelijk zei Eric toch alleen maar dat elk jaar weer gediscussieerd wordt over een eventueel terugkeer? Niet dat ze nu n.a.v. de matige preparty-optredens het volgend jaar willen omgooien?
Hotapnyc
  Moderator donderdag 20 april 2023 @ 12:08:45 #115
375570 crew  Cyan9
pi_208835243
Wel een beetje een gevalletje van "lost in translation" dit, maar toch ook qua timing ietwat onhandig.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_208835273
De houding die AvroTros nu aanneemt t.o.v. een eventueel NSF voelt vooral als m’n moeder die vroeger zei “ik ga erover nadenken”.

Om daarna te zeggen: “ik heb erover nagedacht maar neen”.

Er is iets over geroepen maar er is absoluut geen enkele toezegging gedaan, en alsnog gaat het een eigen leven leiden.
pi_208835950
twitter

:')
pi_208836192
quote:
1s.gif Op donderdag 20 april 2023 13:16 schreef Em31 het volgende:
[ twitter ]
:')
Daar heeft België in 2009 nog een trauma aan overgehouden

pi_208836243
quote:
1s.gif Op donderdag 20 april 2023 13:38 schreef NailQueen het volgende:

[..]
Daar heeft België in 2009 nog een trauma aan overgehouden

_O-

1 na laatste van de hele competitie ook, nog onder de Toppers :')
  Moderator donderdag 20 april 2023 @ 13:49:54 #120
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208836323
Bijna versteende dinos zoals Johan Derksen die dan opmerkingen maken van oh als je dit stuurt winnen we het songfestival en geen enkel concept hebben van muziek die nu gedraaid wordt of in de hitlijsten staat. Zie je ook bij van die Gerdas online, als er iemand goed zingt in een talentenjacht moet die gene ook naar songfestival.
  donderdag 20 april 2023 @ 13:57:09 #121
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_208836405
quote:
1s.gif Op donderdag 20 april 2023 13:49 schreef Momo het volgende:
Bijna versteende dinos zoals Johan Derksen die dan opmerkingen maken van oh als je dit stuurt winnen we het songfestival en geen enkel concept hebben van muziek die nu gedraaid wordt of in de hitlijsten staat. Zie je ook bij van die Gerdas online, als er iemand goed zingt in een talentenjacht moet die gene ook naar songfestival.
En veel van die talentenjacht-mensen moeten het vooral van hun stem hebben, en zijn verder heel doorsnee buurjongens/buurmeisjes die misschien niet lelijk zijn, maar ook weer niet bulken van het charisma.

Wellicht de ideale schoondochter/schoonzoon voor Gerda, en ik snap sowieso best waarom mensen op zulke types stemmen, maar op een Eurovisie-podium vallen ze weg. Prima voor het achtergrondkoortje.
pi_208836431
quote:
9s.gif Op donderdag 20 april 2023 11:46 schreef Em31 het volgende:
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
Nou inderdaad ja.
Het gaat altijd fout als Eurovoix besluit om iets uit het Nederlands te vertalen
pi_208836517
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 13:57 schreef Eightyone het volgende:

[..]
En veel van die talentenjacht-mensen moeten het vooral van hun stem hebben, en zijn verder heel doorsnee buurjongens/buurmeisjes die misschien niet lelijk zijn, maar ook weer niet bulken van het charisma.

Wellicht de ideale schoondochter/schoonzoon voor Gerda, en ik snap sowieso best waarom mensen op zulke types stemmen, maar op een Eurovisie-podium vallen ze weg. Prima voor het achtergrondkoortje.
De Belgen sturen nogal eens iemand uit een talentenjacht. De ene keer succesvoller dan de andere.

Toch is België ook een land dat de laatste 10 jaar wel regelmatig uit de envelop komt in de semi. Als je doel is om de finale te halen en vervolgens gemiddeld genomen in de middenmoot te eindigen kan zoiets denk ik best prima werken.
pi_208836603
quote:
1s.gif Op donderdag 20 april 2023 13:16 schreef Em31 het volgende:
[ twitter ]
:')
Net als nog duizenden anderen mag hij gaan, mits hij een goed liedje heeft. Iemand anders nadoen is een talent dat er wel meer bezitten en wat anders dan zelf een hit aandragen en die overtuigend zingen.

Is dit trouwens dezelfde Bouke die zich in 2010 samen met coach Gordon voor het NSF aanmeldde, maar zich daarna terugtrok toen hij Shalalie hoorde?

Overigens is dit natuurlijk wel een potentiële bron van veel gezeik. Als er een NSF komt, krijg je straks een tweestrijd tussen de fans van VI die Bouke 44% van de stemmen geven en de fans van Goldband die hun helden 43% van de punten geven, en vervolgens is iemand met een echt goed liedje (en al dan niet jurywinaar) kansloos.
En als het zo blijft als nu zal de selectiecommissie en de gestuurde artiest tot vervelens toe kritiek krijgen, omdat Boukes plaat toch echt veel beter was.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_208837460
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 14:12 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Is dit trouwens dezelfde Bouke die zich in 2010 samen met coach Gordon voor het NSF aanmeldde, maar zich daarna terugtrok toen hij Shalalie hoorde?
Jazeker!
pi_208838298
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 14:05 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
De Belgen sturen nogal eens iemand uit een talentenjacht. De ene keer succesvoller dan de andere.

Toch is België ook een land dat de laatste 10 jaar wel regelmatig uit de envelop komt in de semi. Als je doel is om de finale te halen en vervolgens gemiddeld genomen in de middenmoot te eindigen kan zoiets denk ik best prima werken.
Als je meedoet om in de middenmoot te eindigen kun je beter gewoon stoppen. Daarbij geloof ik niet dat het de intentie van een willekeurig land is om in de middenmoot mee te draaien. Je kunt beter een gok nemen en heel hoog of heel laag scoren.
pi_208838368
quote:
1s.gif Op donderdag 20 april 2023 15:59 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Als je meedoet om in de middenmoot te eindigen kun je beter gewoon stoppen. Daarbij geloof ik niet dat het de intentie van een willekeurig land is om in de middenmoot mee te draaien. Je kunt beter een gok nemen en heel hoog of heel laag scoren.
Er zijn zat landen die al jarenlang geen deuk in een pakje boter slaan en vooral meedoen om de exposure. San Marino, Montenegro en in het verleden Andorra zijn daar aardige voorbeelden van.
pi_208838421
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 15:03 schreef NailQueen het volgende:

[..]
Jazeker!
Dan heeft die op dat vlak in elk geval oneindig veel respect verdiend! :)
De Sahara is zonder meer erg droog.
  vrijdag 21 april 2023 @ 09:19:16 #129
478909 molloot200
alles muziek.
pi_208848559
Twitter schiet alweer in de drama- en paniekmodus en noemt dat het “inevitable” is dat de NF terugkomt, en dat Nederland weer terug is in de doom days voor Anouk.

Ik denk dat het wel meevalt. Na het ESF zal dit allemaal geëvalueerd worden, en ik neem toch aan dat de conclusie niet is: “het huidige systeem werkt niet”, maar dat de conclusie is “wij moeten de selectieprocedure steviger maken”. Ik kan niet geloven dat o.a. Cornald en Lars Lourenco ervoor kiezen om een NF te doen. Zeker nu veel mensen er niet meer zo voor open zullen staan om het NF te doen, na alle negatieve berichtgeving over Mia en Dion.

Nee, ik geloof niet dat Nederland voor 2024 een Nationaal Songfestival gaat houden.
pi_208972271
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:39 schreef Lt.Bookman het volgende:
Niet omdat ik denk dat het de beste inzending gaat opleveren, maar qua voorpret zou ik het wel een keertje leuk vinden om alle provincies tegen elkaar te laten strijden, zoals het vroegere Bundesvision Song Contest.
NU.nl: Nederlandse regionale omroepen komen met eigen variant van Songfestival O-)
  maandag 1 mei 2023 @ 21:11:34 #131
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_208972687
quote:
quote:
De dertien regionale omroepen in Nederland komen komend najaar met de eerste editie van het Regio Songfestival. Alle omroepen zullen een artiest afvaardigen voor de finale in de stijl van het Eurovisie Songfestival.
Eigenlijk is dit al de tweede editie. In 1995 (omdat Nederland niet mee mocht doen) hebben ze dit ook al een keer gedaan. Winnaar was Wia Buze (en ik dacht namens Groningen)



[ Bericht 7% gewijzigd door usagi414 op 01-05-2023 21:19:39 ]
Life is what happens to you while you're busy making other plans
pi_208973711
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2023 21:11 schreef usagi414 het volgende:

[..]
[..]
Eigenlijk is dit al de tweede editie. In 1995 (omdat Nederland niet mee mocht doen) hebben ze dit ook al een keer gedaan. Winnaar was Wia Buze (en ik dacht namens Groningen)

Wat grappig, nooit geweten dat het al eens is gedaan :D
  Moderator / KerstCrewQuizWinner woensdag 10 mei 2023 @ 21:59:49 #133
39237 crew  H_T
2733
pi_209095643
Zijn er nog mensen van mening veranderd nu Mia en Dion het definitief niet hebben gehaald?
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  woensdag 10 mei 2023 @ 22:22:48 #134
476221 GeorgeM
1963-2016
pi_209096059
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 21:59 schreef H_T het volgende:
Zijn er nog mensen van mening veranderd nu Mia en Dion het definitief niet hebben gehaald?
Nee.
Geen NSF wmb.
Jij?
Apart from some of the videos and haircuts, I don't think I've made any wrong moves.
George Michael
  Moderator / KerstCrewQuizWinner woensdag 10 mei 2023 @ 22:24:09 #135
39237 crew  H_T
2733
pi_209096083
quote:
1s.gif Op woensdag 10 mei 2023 22:22 schreef GeorgeM het volgende:

[..]
Nee.
Geen NSF wmb.
Jij?
Wat mij betreft ook niet, maar een andere invulling van de commissie kan denk ik geen kwaad :)
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  Moderator woensdag 10 mei 2023 @ 22:26:04 #136
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209096108
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 22:24 schreef H_T het volgende:

[..]
Wat mij betreft ook niet, maar een andere invulling van de commissie kan denk ik geen kwaad :)
Ik denk dat dit jaar alle pijnpunten van de commissie wel heeft blootgesteld.
  woensdag 10 mei 2023 @ 22:29:12 #137
476221 GeorgeM
1963-2016
pi_209096158
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 22:24 schreef H_T het volgende:

[..]
Wat mij betreft ook niet, maar een andere invulling van de commissie kan denk ik geen kwaad :)
Ik ben benieuwd wie er voor Jan S. terugkomt.
Of is dat al bekend?
Apart from some of the videos and haircuts, I don't think I've made any wrong moves.
George Michael
pi_209096180
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 21:59 schreef H_T het volgende:
Zijn er nog mensen van mening veranderd nu Mia en Dion het definitief niet hebben gehaald?
Nope, gewoon niet aan beginnen. Het Nederlands volk is niet in staat om een winnend lied te kiezen.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_209096399
Nee.
Geen NSF.
Nooit meer!
Never ever!
pi_209096406
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 22:31 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Nope, gewoon niet aan beginnen. Het Nederlands volk is niet in staat om een winnend lied te kiezen.
twitter


Dat publiek zet vrolijk Zwitserland boven Finland. Want het moet toch vooral iemand zijn die lekker gewoon gebleven is.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  Moderator woensdag 10 mei 2023 @ 22:50:22 #141
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209096432
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 22:47 schreef Fred_B het volgende:

[..]
[ twitter ]

Dat publiek zet vrolijk Zwitserland boven Finland. Want het moet toch vooral iemand zijn die lekker gewoon gebleven is.
Ja Nederlands publiek zou zo maar een heel middelmatig spruitjeslucht nummer (pop tot levenslied) van een sympathieke jongen van het platteland stemmen boven een goede meer artistieke inzending. Zeg maar van dit soort dingen, maar dan nog matiger:

Al kan die jongen vast zingen, denk niet dat Europa op dit soort dingen zit te wachten.
pi_209096722
Ik heb het al eerder geroepen, maar het Nederlands publiek had liedjes als Birds, CATS en Arcade echt niet uitgekozen om naar het ESF te gaan.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_209098163
Geen NSF maar misschien zoiets als Waylon deed?
1 goede artiest met meerdere liedjes en dan kijken wat het publiek zegt maar dan wel dat de artiest de mogelijkheid heeft om toch invloed op deze keuze te hebben. Want die moet wel 100% achter zijn/haar liedje staan.
Maar ja welke artiest wil nu na al die drama en negativiteit nog deelnemen?

Ach ik weet het eigenlijk niet maar wat er nu is gebeurd dat wil ik zeker niet meer. Niet voor NL maar vooral niet voor de artiesten die toch wat meer beschermd moeten worden.
pi_209099126
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2023 08:21 schreef summer52 het volgende:
Geen NSF maar misschien zoiets als Waylon deed?
1 goede artiest met meerdere liedjes en dan kijken wat het publiek zegt maar dan wel dat de artiest de mogelijkheid heeft om toch invloed op deze keuze te hebben. Want die moet wel 100% achter zijn/haar liedje staan.
Maar ja welke artiest wil nu na al die drama en negativiteit nog deelnemen?
Dat zal echt wel meevallen. Als het Nederlands Elftal zich niet kwalificeert voor het EK, krijgt Ronald Koeman ook een hele giertank aan kritiek over zich heen. Maar daarna staan de trainers weer in de rij om bondscoach te worden.

De gebeurtenissen van dit jaar zullen vast wat onzekere kindjes afschrikken. Maar aan de andere kant ook weer anderen aantrekken die na wat mindere jaren willen laten zien hoe het wel moet. En indien iedereen toch niet durft, kan je altijd nog aankloppen bij iemand die er wat nuchterder inzit als Ilse DeLange. Die heeft vast wel een protégé met een poepsaai Radio 2-liedje dat goed genoeg is voor de finale.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_209099245
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 10:03 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Dat zal echt wel meevallen. Als het Nederlands Elftal zich niet kwalificeert voor het EK, krijgt Ronald Koeman ook een hele giertank aan kritiek over zich heen. Maar daarna staan de trainers weer in de rij om bondscoach te worden.

De gebeurtenissen van dit jaar zullen vast wat onzekere kindjes afschrikken. Maar aan de andere kant ook weer anderen aantrekken die na wat mindere jaren willen laten zien hoe het wel moet. En indien iedereen toch niet durft, kan je altijd nog aankloppen bij iemand die er wat nuchterder inzit als Ilse DeLange. Die heeft vast wel een protégé met een poepsaai Radio 2-liedje dat goed genoeg is voor de finale.
Even vooruitlopend op een winst van Zweden, denk ik niet dat SVT zal stoppen met 100% televote in de semi. Dus je zal toch iets moeten uitkiezen wat eruit steekt tussen 15-18 inzendingen en waar mensen de telefoon voor pakken.

Het is leuk als je met zo’n radio 2-nummer een Rosa Linnetje kan doen maar daar zou ik ten eerste vooraf niet op gokken en ten tweede heb je er op het ESF zelf weinig aan.
  donderdag 11 mei 2023 @ 10:44:05 #146
403253 Meke
after all this time? always.
pi_209099516
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2023 08:21 schreef summer52 het volgende:
Geen NSF maar misschien zoiets als Waylon deed?
1 goede artiest met meerdere liedjes en dan kijken wat het publiek zegt maar dan wel dat de artiest de mogelijkheid heeft om toch invloed op deze keuze te hebben. Want die moet wel 100% achter zijn/haar liedje staan.
Maar ja welke artiest wil nu na al die drama en negativiteit nog deelnemen?

Ach ik weet het eigenlijk niet maar wat er nu is gebeurd dat wil ik zeker niet meer. Niet voor NL maar vooral niet voor de artiesten die toch wat meer beschermd moeten worden.
Nou hier zat ik wel over na te denken. Zoiets als bij Better Than Ever, dat je in een beetje een gecontroleerde omgeving het wel live performt, zodat heel Nederland het kan zien. En dat publiek / fans wel kaartjes kunnen kopen.
Maar ook dat het aanwezige publiek stemt, en niet het thuiszittende publiek. Met de opzet van dat programma kun je ook mooi aandacht geven aan iedereen, dan leren demensethuis ze ook een beetje kennen en bouw je een relatie op.

En als je toegangskaartjes moet kopen, zit er iig publiek dat affiniteit heeft met het ESF :)
Op woensdag 9 september 2020 20:31 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod die we nooit hebben gehad.
pi_209099537
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 10:18 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Even vooruitlopend op een winst van Zweden, denk ik niet dat SVT zal stoppen met 100% televote in de semi. Dus je zal toch iets moeten uitkiezen wat eruit steekt tussen 15-18 inzendingen en waar mensen de telefoon voor pakken.

Het is leuk als je met zo’n radio 2-nummer een Rosa Linnetje kan doen maar daar zou ik ten eerste vooraf niet op gokken en ten tweede heb je er op het ESF zelf weinig aan.
Nee, we moeten in elk scenario werken aan iets wat televotinggenieker is inderdaad. Sinds Marlayne in ‘99 hebben we twee keer Top 10 gehaald bij de televoting. Dat is natuurlijk wel heel mager. Eigenlijk geldt dat zodra we niet meedoen om de winst, onze inzendingen erg weinig mensen de telefoon laten oppakken. Daar moet dus iets aan gebeuren.

Alleen niet met een NSF. Want onze smaak is niet bepaald representatief voor wat Europawijd aanspreekt (zie ook onze Avrotros app-stemmen hierboven). En de NSF’s in onze buurlanden hebben hetzelfde euvel, dus het is onwaarschijnlijk dat dit recent is veranderd. Ik zou nog steeds gaan voor een interne selectie, maar het gekozen liedje (of bij twijfel meerdere favorieten) aan een soort Eurojury van wat muzikale experts uit heel Europa laten horen. Dan krijg je in een jaar als dit hopelijk de feedback dat het een mooi liedje is, maar niet commercieel genoeg om hoog te scoren op een ESF. Zeg maar wat wij hier twee maanden terug ook meteen concludeerden.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_209099562
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 10:44 schreef Meke het volgende:

[..]
Nou hier zat ik wel over na te denken. Zoiets als bij Better Than Ever, dat je in een beetje een gecontroleerde omgeving het wel live performt, zodat heel Nederland het kan zien. En dat publiek / fans wel kaartjes kunnen kopen.
Maar ook dat het aanwezige publiek stemt, en niet het thuiszittende publiek. Met de opzet van dat programma kun je ook mooi aandacht geven aan iedereen, dan leren demensethuis ze ook een beetje kennen en bouw je een relatie op.

En als je toegangskaartjes moet kopen, zit er iig publiek dat affiniteit heeft met het ESF :)
Als je de zaal bij EIC laat kiezen, zouden we elk jaar een Raffaella sturen waarschijnlijk :P
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_209099738
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 10:48 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Als je de zaal bij EIC laat kiezen, zouden we elk jaar een Raffaella sturen waarschijnlijk :P
Inderdaad ja. Het probleem met fanfavorieten is dat je nooit zeker weet of het scoort. Zo’n gaystamper is leuk, maar bijvoorbeeld Keiino was een enorme klapper terwijl Hera Björk uiteindelijk 20e ofzo werd. Er is echt geen peil op te trekken vooraf.
pi_209100289
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 10:03 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Dat zal echt wel meevallen. Als het Nederlands Elftal zich niet kwalificeert voor het EK, krijgt Ronald Koeman ook een hele giertank aan kritiek over zich heen. Maar daarna staan de trainers weer in de rij om bondscoach te worden.

De gebeurtenissen van dit jaar zullen vast wat onzekere kindjes afschrikken. Maar aan de andere kant ook weer anderen aantrekken die na wat mindere jaren willen laten zien hoe het wel moet. En indien iedereen toch niet durft, kan je altijd nog aankloppen bij iemand die er wat nuchterder inzit als Ilse DeLange. Die heeft vast wel een protégé met een poepsaai Radio 2-liedje dat goed genoeg is voor de finale.
Ja maar je kunt voetbal niet met ESF vergelijken. Zo'n artiest staat toch maar alleen op zo'n podium en wordt vol in beeld gebracht, ook na NQ. Terwijl een trainer na verlies snel de catacomben in kan vluchten en zich achter het elftal kan verschuilen. En ik denk dat Mia en Dion van te voren al veel meer shit over zich heen hebben gekregen dan van Gaal. En wat denk je over de centen die een bondscoach krijgt, ach dan vergeet je al snel al die kritiek.

En een poepsaai Radio 2 liedje willen wij toch niet meer? Tenminste ik niet!
Maar ik denk ook als NL zo'n act als Finland zou zenden het ook niet geapprecieerd zou worden. Wat voor commentaar en opschudding krijgen we dan weer?
  donderdag 11 mei 2023 @ 12:10:55 #151
403253 Meke
after all this time? always.
pi_209100598
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 10:48 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Als je de zaal bij EIC laat kiezen, zouden we elk jaar een Raffaella sturen waarschijnlijk :P
Ja maar misschien in een iets andere (rustigere?) setting niet? Ik weet dat ook niet hoor, maar daar ben je natuurlijk HELEMAAL in de partymodus *G*
Op woensdag 9 september 2020 20:31 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod die we nooit hebben gehad.
pi_209107892
STOP DE PERSEN!

DRIES ROELVINK WIL HET NEDERLANDS SONGFESTIVAL SYSTEEM OP DE SCHOP!

(Pffffff)

[ Bericht 3% gewijzigd door Aadrianus op 11-05-2023 21:11:22 ]
pi_209122517
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 10:48 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Als je de zaal bij EIC laat kiezen, zouden we elk jaar een Raffaella sturen waarschijnlijk :P
Dat jaar was er toch ook een internationale jury? Die dit nummer hoger rankeden???
pi_209123131
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 18:31 schreef Boomboomkoffie het volgende:

[..]
Dat jaar was er toch ook een internationale jury? Die dit nummer hoger rankeden???
Die hadden sowieso alleen een adviserende functie, en volgens mij hadden ze Joan wel als favoriet.

Maar goed, die internationale jury was net zo internationaal als You’ll Never Walk Alone van Leen is, want dat waren gewoon mensen die in Nederland woonden.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_209123454
Ik verander graag mijn antwoord van "NSF onder voorwaarden" naar "geen NSF". Die voorwaarden gaan nooit ontmoet worden. Joling die nu al solliciteert naar een presentatieklus en alles. :')
Hotapnyc
  Moderator vrijdag 12 mei 2023 @ 19:43:45 #156
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209123540
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 19:39 schreef Cirilico het volgende:
Ik verander graag mijn antwoord van "NSF onder voorwaarden" naar "geen NSF". Die voorwaarden gaan nooit ontmoet worden. Joling die nu al solliciteert naar een presentatieklus en alles. :')
Een NSF zou wel een lekker snabbeltjes circuit worden voor mensen in het BN-er circuit.
  vrijdag 12 mei 2023 @ 21:51:10 #157
436222 Japepk
Padvinder
pi_209125432
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 11:07 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Inderdaad ja. Het probleem met fanfavorieten is dat je nooit zeker weet of het scoort. Zo’n gaystamper is leuk, maar bijvoorbeeld Keiino was een enorme klapper terwijl Hera Björk uiteindelijk 20e ofzo werd. Er is echt geen peil op te trekken vooraf.
Conclusie; de methode van interne selectie lijkt nog steeds het meeste resultaat op te leveren. We kunnen alleen wel concluderen dat de huidige commuissie al even aan metaal moeheid lijkt en dat er dit jaar misschien teveel incrowd is gewerkt. Tijd om de bezem erdoor te halen dus.
't Echte en 't ware!
pi_209162225
Maak er een NPO-brede commissie van
pi_209164367
Ja maar met een professionalisering van Avrotros. Dus geen Carlo Boszhard en Gerard Joling in de jury maar flink verjongen en ook een internationale jury uitnodigen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')