abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zaterdag 15 april 2023 @ 11:09:44 #1
485843 crew  Jippie
pi_208778603

Meer dan dertig jaar na de Bijlmerramp zijn er nog veel onbeantwoorde vragen. Daarom wil de Tweede Kamer dat geheime archiefstukken in het onderzoek naar de ramp op korte termijn openbaar worden gemaakt. Op dit moment zit het archief voor 75 jaar achter slot en grendel. "Mensen gaan hierdoor juist denken dat er dingen worden achtergehouden. " Zo meldt AT5.

In 1992 stort een vliegtuig van de Israëlische luchtvaartmaatschappij El Al neer op de flats Groeneveen en Klein-Kruitberg, middenin de Bijlmer. Ongeveer honderd appartementen werden vernietigd en 43 mensen kwamen om het leven. Fractievoorzitter van de ChristenUnie Don Ceder is geboren en getogen in Zuidoost en ziet dat de ramp nog dagelijks invloed heeft op zijn buurt. "Ik merk dat buurtgenoten en familie nog steeds vragen hebben. Dat heb ik mijn hele leven gehoord een meegekregen. Ik vind het belangrijk dat de overheid transparantie biedt", vertelt hij.

Nationale veiligheid

Daarom diende hij deze week met Sylvana Simons en Pieter Omtzigt een motie in om de archiefstukken openbaar te maken. De reden dat de stukken op dit moment geheim zijn, is het gevolg van de Archiefwet en staat in internationale afspraken over onderzoeken naar vliegtuigongelukken.

Daarom vindt Ceder ook niet dat alle informatie koste wat kost openbaar moet zijn. "Ik begrijp natuurlijk ook dat wanneer de nationale veiligheid in het geding komt, bepaalde stukken geheim moeten blijven, dat is logisch. Maar ook verslagen die bijvoorbeeld eerst openbaar waren, zijn nu opeens geheim. Dat klopt niet.", vertelt hij.

Ceder: "In de Bijlmer is op dit moment weinig vertrouwen in de overheid. En ik denk dat dat de overheid er alles aan moet doen om dat vertrouwen te herstellen en transparant zijn kan daarbij helpen." De motie is inmiddels ingediend en de initiatiefnemers kunnen rekenen op de steun van een ruime meerderheid in de Kamer.

om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
Na de Bijlmerramp | ANDERE TIJDEN (video)

om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
Een reconstructie van de Bijlmerramp (video)

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
30 jaar na Bijlmerramp: ?Dacht dat ik hoofden zag liggen? (video)

Spellchecker zaterdag 15 april 2023 @ 11:18:53 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_208778688
Deze serie was zeer indrukwekkend: https://rampvlucht.kro-ncrv.nl/
pi_209288151
@TS, waarom denk jij dat het verborgen is gehouden voor de duur van 75 jaar, grofweg het aantal generaties later zodat ze bijna zeker zijn dat geen bejaarde "er meer aan gaat beginnen" om actie te ondernemen. Na 75 jaar is er vrijwel niemand meer in leven die het heeft meegemaakt, en dus niemand met de passie en volharding, dit te gaan "opspelen".

We kunnen ook proberen te speculeren zoals: Wat zou het in vredesnaam kunnen zijn, dat de Nationale veiligheid in gevaar brengt?

En daarnaast, gezien waar het vliegtuig vandaan kwam, is er in mijn beleving altijd geheimzinnigheid en lopen op eieren.. ik doe dat nu al eigenlijk. Wellicht bedoelt men niet de Nationale Veiligheid van Nederland maar meer die van het land waar het vliegtuig vandaan kwam. Dat kunnen ze nu nog makkelijk verhullen, gezien de stukken niet openbaar zijn!

En ook daar, wat zou het dan in vredesnaam kunnen zijn, met alle fantasie en creativiteit erop losgelaten, dat de Nationale (of Internationale) veiligheid in gevaar brengt zelfs na 75 jaar nog?

En stel, dat inderdaad blijkt, dat land van herkomst iets héél fouts deed.. en er zijn hoge functionarissen in Nederland die wel de inhoud van de stukken kennen, zijn zij dan niet een "tikkeltje" aan het Landverraden? (ligt er natuurlijk aan wat het is!)
  zaterdag 3 juni 2023 @ 23:43:38 #4
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209393779
Ik heb destijds verschillende malen gesproken met mensen van de onderzoekscommissie, wat mij vooral opviel was de totale incompetentie en het volledig afwezig zijn van enige kennis van schei en natuurkunde, zelfs op Havo/VWO niveau. Bijvoorbeeld niet willen horen dat verarmd uranium een zwaar metaal is, en dus giftig, net als alle zware metalen, ja dit volledig niet begrijpen.

Kortom, verklaar nooit zaken met een complot als het met incompetentie te verklaren is.
pi_209438869
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 12:55 schreef Buikbrein het volgende:
@:TS, waarom denk jij dat het verborgen is gehouden voor de duur van 75 jaar, grofweg het aantal generaties later zodat ze bijna zeker zijn dat geen bejaarde "er meer aan gaat beginnen" om actie te ondernemen. Na 75 jaar is er vrijwel niemand meer in leven die het heeft meegemaakt, en dus niemand met de passie en volharding, dit te gaan "opspelen".

We kunnen ook proberen te speculeren zoals: Wat zou het in vredesnaam kunnen zijn, dat de Nationale veiligheid in gevaar brengt?

En ook daar, wat zou het dan in vredesnaam kunnen zijn, met alle fantasie en creativiteit erop losgelaten, dat de Nationale (of Internationale) veiligheid in gevaar brengt zelfs na 75 jaar nog?

Er staat dan ook niet dat deze stukken omwille van de nationale veiligheid worden geheimgehouden. Die Don Ceder geeft alleen aan dat hij nationale veiligheid een gegronde reden zou vinden om in het algemeen stukken geheim te houden.

Over deze stukken staat er dat ze vanwege internationale afspraken over onderzoeken naar vliegtuigongevallen geheim blijven. Ik weet niet wat de achterliggende reden is om dat soort internationale afspraken te maken maar het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat je wilt voorkomen dat er gedurende de resterende levensduur van betrokken individuen blaming en shaming plaatsvindt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_209887412
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 12:55 schreef Buikbrein het volgende:
@TS, waarom denk jij dat het verborgen is gehouden voor de duur van 75 jaar, grofweg het aantal generaties later zodat ze bijna zeker zijn dat geen bejaarde "er meer aan gaat beginnen" om actie te ondernemen. Na 75 jaar is er vrijwel niemand meer in leven die het heeft meegemaakt, en dus niemand met de passie en volharding, dit te gaan "opspelen".

En daarnaast, gezien waar het vliegtuig vandaan kwam, is er in mijn beleving altijd geheimzinnigheid en lopen op eieren.. ik doe dat nu al eigenlijk. Wellicht bedoelt men niet de Nationale Veiligheid van Nederland maar meer die van het land waar het vliegtuig vandaan kwam. Dat kunnen ze nu nog makkelijk verhullen, gezien de stukken niet openbaar zijn!

En stel, dat inderdaad blijkt, dat land van herkomst iets héél fouts deed.. en er zijn hoge functionarissen in Nederland die wel de inhoud van de stukken kennen, zijn zij dan niet een "tikkeltje" aan het Landverraden? (ligt er natuurlijk aan wat het is!)
Het was gewoon een kist vol met (illegale) wapens voor Israël, en Nederland heeft toegestaan dat Mossad hier druk zette op meerdere betrokken individuen (in mijn omgeving gezien; met verregaande gevolgen). Ongetwijfeld een wapendeal waar geen officiële documentatie voor bestond. Het landsbelang in dezen: Isra-Amerika niet boos maken.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  vrijdag 14 juli 2023 @ 09:55:25 #7
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209887777
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 09:23 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Het was gewoon een kist vol met (illegale) wapens voor Israël, en Nederland heeft toegestaan dat Mossad hier druk zette op meerdere betrokken individuen (in mijn omgeving gezien; met verregaande gevolgen). Ongetwijfeld een wapendeal waar geen officiële documentatie voor bestond. Het landsbelang in dezen: Isra-Amerika niet boos maken.
zover ik het begreep zat er in de 747 contragewichten uit verarmd uranium, en dat is een zwaar metaal, en giftig (de radioactiviteit is nauwelijks een issue). In de Golfoorlog gebruikte men anti tank Sabots (een soort ammunitie ) van verarmd uranium.
De ziekte verschijnselen van mensen bij de Bijlmerramp lijken heel veel overeenkomsten te hebben met het zogenaamde golf syndroom. Als zo een Sabot een tank raakt, verbrand het uranium en je krijgt stof.
Verarmd uranium ontbrand al bij 600oC en brand met een temperatuur van rond de 6000 oC wat aluminium weer doet ontbranden.
Het is dus heel goed mogelijk dat het verarmde uranium wat als stabilisatie gewichten in de 747 zat ontbrand is, en dat het aluminium heeft doen ontbranden wat voor een verspreiding van het stof heeft gevoerd.

Niets geheime wapens of andere spannende zaken, gewoon navolgbaar en logisch.
Dat de RLD dat verzwegen heeft is een ander verhaal
https://www.trouw.nl/home(...)-verzwegen~b5eaac8a/
pi_209887808
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 09:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik sta er dicht genoeg op om beter te weten. Daar kan jij niks mee, dat begrijp ik, maar goed... wilde het toch kwijt.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_209887843
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 23:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:

Kortom, verklaar nooit zaken met een complot als het met incompetentie te verklaren is.
Een incompetente onderzoekscomissie die aangesteld is, versterkt juist het vermoeden van een complot. Zie de shitshow die de 9/11-comissie voorstelde.
pi_209887877
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 09:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Dat de RLD dat verzwegen heeft is een ander verhaal
https://www.trouw.nl/home(...)-verzwegen~b5eaac8a/
Wil het trouwens wel lezen (vind het een interessante hypothese, die het andere niet vanzelfsprekend uitsluit of er zelfs als bedekking voor kan dienen) maar paywall.
pi_209887953
Mijn conclusie is: er zijn fouten gemaakt en/of er zijn dingen niet gedaan die wel gedaan moesten worden. Met andere woorden: iemand of meerdere mensen hebben sporen uitgewist van hun niet-functioneren. Als alles openbaar bestaat dus de kans dat er koppen gaan rollen of dat personen aansprakelijk worden gehouden.
Lijkt me dus een doofpot-geval.
  vrijdag 14 juli 2023 @ 10:16:58 #12
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209888068
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 09:58 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ik sta er dicht genoeg op om beter te weten. Daar kan jij niks mee, dat begrijp ik, maar goed... wilde het toch kwijt.
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 09:58 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ah, jij hebt informatie die je echter niet kan delen,
:') :')
  vrijdag 14 juli 2023 @ 10:17:24 #13
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209888077
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 10:03 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Wil het trouwens wel lezen (vind het een interessante hypothese, die het andere niet vanzelfsprekend uitsluit of er zelfs als bedekking voor kan dienen) maar paywall.
Java script ff uitzetten
  vrijdag 14 juli 2023 @ 10:18:16 #14
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209888085
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 10:09 schreef -Sigaartje het volgende:
Mijn conclusie is: er zijn fouten gemaakt en/of er zijn dingen niet gedaan die wel gedaan moesten worden. Met andere woorden: iemand of meerdere mensen hebben sporen uitgewist van hun niet-functioneren. Als alles openbaar bestaat dus de kans dat er koppen gaan rollen of dat personen aansprakelijk worden gehouden.
Lijkt me dus een doofpot-geval.
Maar eerder niet willen toegeven dat er fouten gemaakt zijn dan een groot complot,
pi_209888116
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 10:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Maar eerder niet willen toegeven dat er fouten gemaakt zijn dan een groot complot,
Ik denk ook niet dat er een complot is. De waarheid is vaak veel simpeler dan je denkt. Waar ernstige dingen gebeuren, worden fouten gemaakt. En iemand probeert dat waarschijnlijk te verdoezelen. Het zou maar zo kunnen zijn dat er een ministernaam aan hangt. En die heeft de macht om iets achter slot en grendel te zetten.
  vrijdag 14 juli 2023 @ 10:23:00 #16
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209888153
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 10:20 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Ik denk ook niet dat er een complot is. De waarheid is vaak veel simpeler dan je denkt. Waar ernstige dingen gebeuren, worden fouten gemaakt. En iemand probeert dat waarschijnlijk te verdoezelen. Het zou maar zo kunnen zijn dat er een ministernaam aan hangt. En die heeft de macht om iets achter slot en grendel te zetten.
denk eerder ambtenaren, ministers worden ook alleen maar geinformeert (of niet). Rijksluchtvaartdienst heeft een paar flinke steken laten vallen.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 14 juli 2023 @ 10:23:53 #17
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_209888160
Ik denk nog steeds dat er dingen in dat vliegtuig hebben gelegen die zeer dubieus waren. En dat die dingen zijn verborgen door o.a. Israel.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_209888262
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 10:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ah, jij hebt informatie die je echter niet kan delen,
Ten dele al gedeeld, en zoals ik al zei: je kan er weinig mee, maar tegelijkertijd; wat zou jij doen als je (naar jouw inziens betrouwbare) informatie tot je krijgt (van een direct betrokkene) waar je niet over mag/kan uitwijden, maar veelzeggend is wb het vraagstuk? Ik geef het mee opdat het, hopend dat ik enigszins betrouwbaar geacht wordt, op zijn minst ergens in een achterhoofd blijft plakken. Ik pretendeer niet dat ik hiermee bewijs heb geleverd o.i.d..

Verder kan de hele ramp en oorzaak me aan m'n reet roesten.
  vrijdag 14 juli 2023 @ 10:32:05 #19
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209888263
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 10:23 schreef Netsplitter het volgende:
Ik denk nog steeds dat er dingen in dat vliegtuig hebben gelegen die zeer dubieus waren. En dat die dingen zijn verborgen door o.a. Israel.
Waarom denk je dat? Omdat het een spannend verhaal is om in te geloven?
pi_209888326
Ik denk wel dat er dingen op wapengebied gebeuren waar we geen weet van (mogen) hebben omdat ze waarschijnlijk illegaal zijn of geheim. Omdat de vijand het niet mag weten bijvoorbeeld.
Ik was ook deze week stomverbaasd toen op het journaal het nieuws kwam dat de VS de laatste chemische wapens had vernietigd, incl. mosterdgas!
Ik dacht dat die dingen al heel erg lang waren verboden! Al sinds de Conventie van Geneve.
  vrijdag 14 juli 2023 @ 10:44:35 #21
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209888435
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 10:35 schreef -Sigaartje het volgende:

Ik was ook deze week stomverbaasd toen op het journaal het nieuws kwam dat de VS de laatste chemische wapens had vernietigd, incl. mosterdgas!
Ik dacht dat die dingen al heel erg lang waren verboden! Al sinds de Conventie van Geneve.
Verbod is in 1997 van kracht gegaan. Die shit is in grote hoeveelheden geproduceerd, en kan je niet ff in de Vuilverbranding tiefen. Bij het maken ervan is wel nagedacht over hoe je het inzet, maar niet hoe je het vernietigd. Niet verwonderlijk dat dit 25 duurt voordat het opgeruimd is vernietigd is.
Methodes ontwikkelen, testen, fabriek bouwen, uitvoeren. Zo een fabriek heeft een bepaalde capaciteit. Als je veel fabrieken bouwt kost dat veel meer geld. Minder fabrieken alleen maar tijd.
  vrijdag 14 juli 2023 @ 11:41:49 #22
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_209889106
testing 123
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop