Ook niet tijdens piekopwekking? Ik probeer een beetje uit te vinden wat normaal is (waarbij merk omvormer ongetwijfeld een rol speelt)quote:Op vrijdag 14 april 2023 10:43 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb SolarEdge, en die hoor ik in zijn geheel niet. En ik heb er 2, en beiden maken geen (hoorbaar)(voor mij) geluid, maar in mijn vorige huis had ik ook SolarEdge en die hoorde ik ook niet, ook niet als ik er bij stond, even los van het klikken bij het aan en uitslaan.
Nee. Die dingen hangen op zolder en mijn kantoor is ook op zolder dus ik zit er vrijwel naast zeg maar, in dezelfde ruimte. Actuele vermogen momenteel is 4.1 kW en is nog oplopende maar ik hoor die dingen simpelweg totaal niet.quote:Op vrijdag 14 april 2023 11:13 schreef jcr700 het volgende:
[..]
Ook niet tijdens piekopwekking? Ik probeer een beetje uit te vinden wat normaal is (waarbij merk omvormer ongetwijfeld een rol speelt)
Ik heb hier 2 grote 3-fase omvormers hangen van SolarEdge, die hoor je alleen bij het opstarten klikken (en 's avonds als de zon ondergaat weer) maar daar hoor ik verder geen geluid uit komen.quote:Op vrijdag 14 april 2023 10:40 schreef jcr700 het volgende:
Hi allen,
Wij hebben sinds vorige week zonnepanelen op ons dak (11 panelen van 405wp en een GW4K-DT 3-fasen omvormer). Tot nu toe erg tevreden over de opbrengsten, maar nu zit ik toch met een vraag.
De omvormer is bij ons geplaatst in de 'extra' kamer op de bovenste verdieping, naast mijn kantoor. Bij de installatie heb ik nog gevraagd naar het geluidsniveau van de omvormer, maar werd mij gezegd dat deze onhoorbaar zou moeten zijn (anders dan bij het aan- en uitslaan).
Dit is echter niet het geval. De omvormer maakt gedurende de dag constant een soort zoemend geluid, soms hard (>43DB) en soms wat zachter (>30 en <38). Het lijkt erop dat het geluid het ergst is als er tussen de 1200 en 2500w wordt opgewekt. Zelfs met gesloten deuren is het geluid nog hoorbaar en immens irritant.
Ik heb contact opgenomen met de installateur, maar zij zeggen dat een geluidsniveau tussen de 25DB en 40DB heel normaal is. Ik heb ze al bericht dat het ook boven de 40db uitkomt (ik wacht nog op reactie), maar deze stelling lijkt mij ook niet helemaal juist. In de datasheet van de omvormer staat dan het geluidsniveau onder de 30db zou moeten zijn (en volgens mij al helemaal niet constant, maar eerder bij het aanslaan van de relais). Als ik had geweten dat het geluid zo luid en constant zou zijn, dan had ik wellicht de omvormer buiten laten plaatsen.
Nu vraag ik mij af of het juist is dat omvormers constant geluid maken. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Is is dit normaal? IS dit een Goodwe kwaal (al googlend kom ik niet op een concreet antwoord).
Er zitten al rubbers tussen de muur en de omvormer. De opwekking is nu bijvoorbeeld 3300w en ik hoor helemaal niets meer (terwijl logica zou zeggen dat er meer geluid zou kunnen ontstaan bij meer opwekking).quote:Op vrijdag 14 april 2023 11:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb hier 2 grote 3-fase omvormers hangen van SolarEdge, die hoor je alleen bij het opstarten klikken (en 's avonds als de zon ondergaat weer) maar daar hoor ik verder geen geluid uit komen.
Bij m'n moeder hangt een SE5000HD en ook die is stil, afgezien van dat klikken van relais.
Dus het brommen lijkt me iets voor het merk zelf.
Het klikken is wel normaal.
Misschien kan je de omvormers nog wat "ontkoppelen" van de muur door er rubbers tussen te plaatsen?
Dat lijkt me niet, want dan zou @Darkomen he ook moeten ervaren want zelfde merk. Ik zou eerder hopen dat het aan jouw specifieke exemplaar ligt, want dan kun je die laten vervangen voor een van hetzelfde merk die dit probleem niet heeft.quote:Op vrijdag 14 april 2023 11:24 schreef jcr700 het volgende:
[..]
Er zitten al rubbers tussen de muur en de omvormer. De opwekking is nu bijvoorbeeld 3300w en ik hoor helemaal niets meer (terwijl logica zou zeggen dat er meer geluid zou kunnen ontstaan bij meer opwekking).
Het zou inderdaad aan het merk kunnen liggen (hoop het eerlijk gezegd niet).
Ja, dat ben ik aan het proberen, maar de installateur stelt zich nu nog op het standpunt dat alles tussen de 25db-40db normaal voor de werking van de omvormer is (en 40db is echt al storend luid).quote:Op vrijdag 14 april 2023 11:26 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet, want dan zou @:Darkomen he ook moeten ervaren want zelfde merk. Ik zou eerder hopen dat het aan jouw specifieke exemplaar ligt, want dan kun je die laten vervangen voor een van hetzelfde merk die dit probleem niet heeft.
Ik zou de dBA's erbuiten laten en gewoon melden dat het ding een storend geluid maakt.quote:Op vrijdag 14 april 2023 11:24 schreef jcr700 het volgende:
[..]
Er zitten al rubbers tussen de muur en de omvormer. De opwekking is nu bijvoorbeeld 3300w en ik hoor helemaal niets meer (terwijl logica zou zeggen dat er meer geluid zou kunnen ontstaan bij meer opwekking).
Het zou inderdaad aan het merk kunnen liggen, maar gezien de reactie van @:darkomen lijkt dat niet. Ik heb de installateur al bericht dat ik wil dat ze langskomen, maar zij stellen zich nu nog op het standpunt dat alles tussen de 25db-40db normaal is (en 40db is echt al storend luid).
Ik heb het doorgegeven. Hopelijk is hier wat aan te doen. Omvormer staat nu in de logeerkamer die met dit geluid niet echt meer geschikt is voor andere doeleinden dan opslagquote:Op vrijdag 14 april 2023 11:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik zou de dBA's erbuiten laten en gewoon melden dat het ding een storend geluid maakt.
Het ene geluid is het andere niet, aan het volume kan je niet altijd vaststellen of een geluid storend is.
Als ik ga zingen is het ook storend, hoe zacht ik ook zing.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |