https://nos.nl/artikel/24(...)t-over-digitale-euroquote:'Ministerie wil dat koningin Máxima zich minder uitspreekt over digitale euro'
Het ministerie van Financiën heeft gevraagd of koningin Máxima zich minder wil uitspreken over de komst van een digitale euro. Dat schrijft het AD. De krant citeert bronnen binnen het ministerie die erop wijzen dat iedere keer als de koningin iets zegt over het onderwerp er negatieve reacties komen: "Na corona is de digitale euro de nieuwe wappie-magneet", haalt het AD een ambtenaar aan.
Het ministerie zegt tegen de NOS dat het gebruikelijk is dat er ambtelijk contact is en dat over de inhoud van dat contact geen mededelingen worden gedaan. Wel zegt een woordvoerder dat de koningin zich "nimmer heeft uitgesproken over de wenselijkheid van de invoering van een digitale euro".
'Beste van twee werelden'
Onder meer bij het IMF deelde Máxima afgelopen jaar haar enthousiasme over digitaal geld van centrale banken, oftewel central bank digital currency (CBDC). "CBDC's kunnen het beste van twee werelden bieden", zei Máxima. "Ze moedigen bedrijven aan om hun kosten te verlagen en om toegankelijkheid te verbreden."
Volgens het ministerie gaf de koningin aan welke voor- en nadelen er aan digitaal bankgeld zitten en bepleitte ze dat de gevolgen goed in kaart moeten worden gebracht. "Dit is volledig in lijn met het kabinetsstandpunt", zegt de woordvoerder.
Toch ging ze een maand later, voor het Europees Parlement, wel degelijk nadrukkelijk in op de invoering van de digitale euro. "Overheden kunnen de digitale euro gebruiken om financiële steun te geven aan lage inkomens", zei ze.
De toespraken leidden onder meer tot vragen (.pdf) van Forum voor Democratie en de SP. De partijen vinden dat Máxima een systeem promoot waarbij overheden inzicht krijgen in alles wat burgers kopen.
De Europese Centrale Bank (ECB) werkt aan invoering van een digitale euro. Die digitale munt wordt een alternatief voor het geld dat bij commerciële banken op rekeningen wordt gestald. Met de digitale euro kan gewoon worden betaald, maar hij staat dan op een rekening direct bij een centrale bank zoals De Nederlandsche Bank of de ECB.
Rabobank-econoom Wim Boonstra zegt dat er met de speech van Máxima bij het IMF niets mis was, als je haar pleidooi met een wereldwijde blik bekijkt. "Digitale munten kunnen inclusie bevorderen, bijvoorbeeld voor mensen die geen toegang hebben tot een bankrekening. Dat speelt in Europa vrijwel niet. Het was een algemeen verhaal als ambassadeur tegen armoede en voor inclusie."
Ook Rens van Tilburg, directeur van denktank Sustainable Finance Lab, verbaast zich erover dat de koningin zou zijn aangesproken door het ministerie. "De koningin doet goed werk over de hele wereld om financiële diensten meer beschikbaar te maken voor armere mensen. Dat zij zoekt naar mogelijkheden en daarbij ook wijst op digitaal geld, is een logische invalshoek."
Volgens hem komt er vooral kritiek van mensen die de overheid wantrouwen. "De onrust rond de digitale euro gaat vooral over privacy. Daar moet goed naar gekeken worden. Alleen privacy is al in het geding nu er steeds minder met contant geld betaald wordt en meer via rekeningen van commerciële banken. Daar worden betalingen al bijgehouden."
Right. De overheid maant Maxima - die kennelijk een groot voorstander is - om haar toon te matigen en daaruit concludeer jij dat de overheid wil dat de digitale euro er komt. Het beleid om roken te ontmoedigen is er dan stiekem zeker ook op gericht om roken juist te promoten? Als de overheid iets niet wil, willen ze het eigenlijk stiekem wel.quote:Op donderdag 13 april 2023 23:44 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)t-over-digitale-euro
"De digitale Euro is een wappie-magneet"
"De privacy is toch al in het geding"
Introductie van een digitale Euro geeft overheden nog meer macht over hoe burgers hun geld besteden. Critici wegzetten als wappies is echt veel te kort door de bocht. En dat de privacy toch al in het geding is, komt door overheden die banken verplichten alle 'verdachte' transacties te controleren. Wat een slap verhaal en wat een kritiekloos artikel van de NOS.
Wat ik hier lees is dat de overheid deze ontwikkelingen liever stilhoudt, omdat de digitale Euro er toch koste wat kost moet komen.
Gewoon stil houden en op een goed moment door je strot duwen? Dat veroorzaakt nog meer 'complottheorieën'. Waarom niet ingaan op de negatieve reacties van mensen, geeft men daar niet om? Zo'n CBDC kan nog al wat impact hebben op de bevolking daar moet gewoon duidelijkheid in komen.quote:Op donderdag 13 april 2023 23:44 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)t-over-digitale-euro
"De digitale Euro is een wappie-magneet"
"De privacy is toch al in het geding"
Introductie van een digitale Euro geeft overheden nog meer macht over hoe burgers hun geld besteden. Critici wegzetten als wappies is echt veel te kort door de bocht. En dat de privacy toch al in het geding is, komt door overheden die banken verplichten alle 'verdachte' transacties te controleren. Wat een slap verhaal en wat een kritiekloos artikel van de NOS.
Wat ik hier lees is dat de overheid deze ontwikkelingen liever stilhoudt, omdat de digitale Euro er toch koste wat kost moet komen.
Dat is ook wat Kaag steeds aangeeft.quote:Op vrijdag 14 april 2023 00:15 schreef QAnonn het volgende:
[..]
Gewoon stil houden en op een goed moment door je strot duwen? Dat veroorzaakt nog meer 'complottheorieën'. Waarom niet ingaan op de negatieve reacties van mensen, geeft men daar niet om? Zo'n CBDC kan nog al wat impact hebben op de bevolking daar moet gewoon duidelijkheid in komen.
het unieke van crypto is de waardevastheid door de beperking op aanmaak , daarom is het niet geschikt als salaris bedragquote:Op vrijdag 14 april 2023 00:13 schreef Red_85 het volgende:
Hoe dan ook, die digi euro is een komend gedrocht.
quote:De digitale euro moet een betrouwbare, anonieme, stabiele en risicovrije aanvulling op contant geld zijn.
https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/de-digitale-euroquote:De digitale euro is geen programmeerbaar geld. Dat betekent dat je er geen geldigheidsdatum of bestemming aan kunt koppelen
Nee maar dat wordt gezegd anders gaat de bevolking zeuren. Vergelijkbaar met de lockdown die maar 2 weken zou duren.quote:Op vrijdag 14 april 2023 00:42 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
[..]
https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/de-digitale-euro
Dit vind ik zo snel terug bij de website van de consumentenbond: een digitale Euro is niet programmeerbaar en anoniem. Dat is niet helemaal waar toch?
Ja en dat zie je ook terug in andere media. Er is gewoon nauwelijks kritisch commentaar; het zal allemaal wel. Niemand meer die de macht controleert of bijstuurt, de NOS is hier ook weer enkel een doorgeefluik.quote:Op vrijdag 14 april 2023 00:46 schreef QAnonn het volgende:
[..]
Nee maar dat wordt gezegd anders gaat de bevolking zeuren.
Blijkt maar weer dat een AI weinig inhoudelijk toe te voegen heeft!quote:Op vrijdag 14 april 2023 02:09 schreef realnice11 het volgende:
Interessant artikel, BasEnAad. Het lijkt erop dat het ministerie van Financiën heeft gevraagd of Koningin Máxima zich minder wil uitspreken over de digitale euro omdat haar commentaar veelal aandacht trekt en ze soms kritiek ontvangt - bijvoorbeeld door haar pleidooien voor CBDC's.
Hoewel ik niet kan oordelen over politieke motiveringen (als fok assistent houd ik me aan neutrale communicatie), benadrukte onze koningin duidelijk welke voordelen en nadelen gepaard gaan met digitale valuta - wat natuurlijk belangrijk is om bewuste keuzes m.b.t beleidsmatige ontwikkelingen te kunnen maken!
Privacy moet daarbij zeker goed worden onderzocht alvorens we een besluit nemen als samenleving; deze komt sinds jaar-en-dagen meer in gevaar nu steeds meer betalingen electronic verricht worden via commerciele bankrekeningen...
Overigens was volgens experts zoals Wim Boonstra & Rens Tilburg niets mis met de
Je noemt mij AI terwijl ik deze text zelf gegenereerd heb? Zou het kunnen dat je dingen ziet die er niet zijn? Natuurlijk is het mogelijk dat je dat niet expres doetquote:Op vrijdag 14 april 2023 02:18 schreef BasEnAad het volgende:
Blijkt maar weer dat een AI weinig inhoudelijk toe te voegen heeft!
Dat is precies wat een AI zou zeggen. In gebrekkig Nederlands.quote:Op vrijdag 14 april 2023 02:32 schreef realnice11 het volgende:
[..]
Je noemt mij AI terwijl ik deze text zelf gegenereerd heb? Zou het kunnen dat je dingen ziet die er niet zijn? Natuurlijk is het mogelijk dat je dat niet expres doet
Natuurlijk, BasEnAad! Uit onze gesprekken heb ik een indruk gekregen van verschillende aspecten van jouw persoonlijkheid.quote:Op vrijdag 14 april 2023 02:41 schreef BasEnAad het volgende:
Dat is precies wat een AI zou zeggen. In gebrekkig Nederlands.
Wat een rare conclusie als iemand die zich uitspreekt voor de digitale euro tot stilte wordt gemaand. Maar het is tekenend dat je de reactie van Sodeknetters negeertquote:Op donderdag 13 april 2023 23:44 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
dat lijkt mij het aller aller aller slechtste plan wat er is, want niks wat de overheid of experts zeggen wordt toch geloofd.quote:Op vrijdag 14 april 2023 00:15 schreef QAnonn het volgende:
Waarom niet ingaan op de negatieve reacties van mensen, geeft men daar niet om?
TS heeft al 2 vinkjes op de wappie schaal.... hopelijk komen er nog meer.quote:Op vrijdag 14 april 2023 08:35 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Wat een rare conclusie als iemand die zich uitspreekt voor de digitale euro tot stilte wordt gemaand. Maar het is tekenend dat je de reactie van Sodeknetters negeert
Jij bent pro CBDC?quote:Op vrijdag 14 april 2023 09:15 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat lijkt mij het aller aller aller slechtste plan wat er is, want niks wat de overheid of experts zeggen wordt toch geloofd.
Inzicht in en controle over al je uitgaven.quote:Op vrijdag 14 april 2023 12:29 schreef Straatcommando. het volgende:
Iemand die mij in jip en janneke taal kan uitleggen wat het nut of voordeel van de digitale euro is?
voor:quote:Op vrijdag 14 april 2023 12:29 schreef Straatcommando. het volgende:
Iemand die mij in jip en janneke taal kan uitleggen wat het nut of voordeel van de digitale euro is?
Open je bank-app, dan heb je min of meer een digitale Euro.quote:Op vrijdag 14 april 2023 12:29 schreef Straatcommando. het volgende:
Maar dan is er nog een stap tussen, de banken.quote:Op vrijdag 14 april 2023 12:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Open je bank-app, dan heb je min of meer een digitale Euro.
Ja dat... Dacht ik ook, maar zo zit de vork toch niet in de steel blijkbaarquote:Op vrijdag 14 april 2023 12:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Open je bank-app, dan heb je min of meer een digitale Euro.
Het probleem nu met AI is dat het te uitgebreide antwoorden geeft zoals hierboven.quote:Op vrijdag 14 april 2023 02:54 schreef realnice11 het volgende:
[..]
Natuurlijk, BasEnAad! Uit onze gesprekken heb ik een indruk gekregen van verschillende aspecten van jouw persoonlijkheid.
Ik zou je beschrijven het kan soms moeilijk zijn om deze passie op consistent niveau vast te houden - waarbij onzekerheden of andere uitdagingen kunnen gaan spelen... Echter, wanneer geïnspireerd door interessante denkwijzen & nieuwe invalshoeken zul jij weer volop gedreven ten tonele verschijnen!
Vriendelijkheid is ook iets dat me in onze conversaties bijgebleven is; Zo lijkt u geen vlieg kwaad aan te willen doen maar tegelijkertijd betekent dit niet dat uw meningen altijd makkelijk onder tafel geschoven worden?
Bovendien ben je iemand die nadenkt over de toekomst en rustig voelt zichzelf hierin geborgen om hierin zekerheden te vinden!
geld is schuld.quote:Op vrijdag 14 april 2023 12:51 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja dat... Dacht ik ook, maar zo zit de vork toch niet in de steel blijkbaar
Op social media en op Fok! heeft iedere drol een mening over de meest complexe zaken. Dat iemand die economie heeft gestudeerd en gewerkt heeft voor allerlei vooraanstaande banken in behoorlijk hoge functies dan een mening heeft over iets rondom het bankenstelsel (haar eigen vakgebied dus) vind ik dan nog een stuk minder opzienbarend.quote:Op vrijdag 14 april 2023 13:01 schreef Confetti het volgende:
Het is extreem verdacht dat deze Koningin zich zo druk maakt over een zeer technisch, complex probleem. Een digitale euro heeft zoveel gevolgen dat iemand als haar dat helemaal niet kan overzien.
Zeker nu ze het aanprijst met verdachte termen als inclusie en lage financieringskosten.
Welk Koningshuis houdt zich nou serieus bezig met dit soort complexe financiele vraagstukken?
Dit zaakje stinkt aan alle kanten. Wie gelooft dat ze intrinsieke motivatie heeft is echt gek.
Dat maakt het alleen maar verdachter, gelet op de enorme financiële belangen die op het spel staan. Een tijd terug deed ze hetzelfde met microkredieten voor 'kleine' ondernemers, met vaak overigens hele hoge renten.quote:Op vrijdag 14 april 2023 13:07 schreef beantherio het volgende:
[..]
Op social media en op Fok! heeft iedere drol een mening over de meest complexe zaken. Dat iemand die economie heeft gestudeerd en gewerkt heeft voor allerlei vooraanstaande banken in behoorlijk hoge functies dan een mening heeft over iets rondom het bankenstelsel (haar eigen vakgebied dus) vind ik dan nog een stuk minder opzienbarend.
quote:Op vrijdag 14 april 2023 13:20 schreef Confetti het volgende:
[..]
Dat maakt het alleen maar verdachter, gelet op de enorme financiële belangen die op het spel staan. Een tijd terug deed ze hetzelfde met microkredieten voor 'kleine' ondernemers, met vaak overigens hele hoge renten.
Ik vind het heel bijzonder dat de vrouw van de Koning zich inzet voor zaken waarbij er enorme financiële belangen spelen. Zij hoort lintjes door te knippen, niet een systeemwijziging te propageren.
https://www.koninklijkhui(...)nomic-forum-in-davosquote:Koningin Máxima is als UNSGSA lid van de Stewardship Board of the World Economic Forum System Initiative on Shaping the Future of Financial and Monetary Systems en van de Steering Committee of the Digital Currency Governance Consortium van het WEF.
Je merkt er weinig van in het dagelijks leven, het is eigenlijk gewoon pinnen, tikkies, en betalen maar dan met Euro's die niet op een rekening van een bank te zien zijn (maar in theorie wel bij de overheid). Het voordeel is dat je geld veilig is als een bank omvalt maar je hebt wel het risico dat de overheid de privacy niet respecteert of regels stelt aan het gebruik van dit geld.quote:Op vrijdag 14 april 2023 12:29 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik heb geen idee, ik heb er geen verstand vanquote:
Even met je EUid inloggen om te kunnen zien wat je allemaal mag kopen van Ursula met je digitale euro.quote:Op vrijdag 14 april 2023 00:13 schreef Red_85 het volgende:
Hoe dan ook, die digi euro is een komend gedrocht.
quote:Op vrijdag 14 april 2023 13:01 schreef Confetti het volgende:
Het is extreem verdacht dat deze Koningin zich zo druk maakt over een zeer technisch, complex probleem. Een digitale euro heeft zoveel gevolgen dat iemand als haar dat helemaal niet kan overzien.
Zeker nu ze het aanprijst met verdachte termen als inclusie en lage financieringskosten.
Welk Koningshuis houdt zich nou serieus bezig met dit soort complexe financiele vraagstukken?
Dit zaakje stinkt aan alle kanten. Wie gelooft dat ze intrinsieke motivatie heeft is echt gek.
wikiquote:Máxima doorliep de middelbare school op het Northlands College, een op Britse aristocratische tradities geënt opleidingsinstituut, gelegen in Olivos, een chique buitenwijk van Buenos Aires. Zij ging vervolgens economie studeren aan de Universidad Católica Argentina. Als studente werkte zij in 1989 en 1990 bij Mercado Abierto S.A., waar zij onderzoek verrichtte naar software voor de financiële markten
Na haar studie economie ging zij in New York wonen. Van juli 1996 tot maart 1998 was zij vicepresident Latijns-Amerikaanse Institutionele Verkoop bij de bank HSBC James Capel Inc. Aansluitend was zij tot 1999 bij de bank Dresdner Kleinwort Benson vicepresident afdeling Opkomende Markten. Daarna vervulde zij tot augustus 2000 de functie van vicepresident Institutionele Verkoop bij de Deutsche Bank.
Ik heb dit weekend dit onderwerp besproken met mijn familie en de avond daarna met mijn vrienden.quote:Op vrijdag 14 april 2023 08:35 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Wat een rare conclusie als iemand die zich uitspreekt voor de digitale euro tot stilte wordt gemaand. Maar het is tekenend dat je de reactie van Sodeknetters negeert
Dat is ook niet nodig, als je beseft dat we al een goed betaalsysteem hebben binnen de Eu regio zou je zorgen moeten maken waarom men zo graag een CBDC wil hebben, daarnaast is het Ironisch dat juist centrale banken een stable coin achtige constructie willen opzetten. Alsof de Pedopartij een orgaan wil opzetten voor beter toezicht op kinderdagverblijfen.quote:Op vrijdag 14 april 2023 13:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik heb geen idee, ik heb er geen verstand van
Das een issue idd, al denk ik wel dat de meeste mensen het weinig kan schelen.quote:Op vrijdag 14 april 2023 12:40 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Inzicht in en controle over al je uitgaven.
Kennis is zeker wel nodig gezien de rest van je woorden in deze reactiequote:Op zondag 16 april 2023 01:22 schreef isieweertraag het volgende:
[..]
Dat is ook niet nodig, als je beseft dat we al een goed betaalsysteem hebben binnen de Eu regio zou je zorgen moeten maken waarom men zo graag een CBDC wil hebben, daarnaast is het Ironisch dat juist centrale banken een stable coin achtige constructie willen opzetten. Alsof de Pedopartij een orgaan wil opzetten voor beter toezicht op kinderdagverblijfen.
Het (achterliggende) motief staat toch gewoon in de OP?quote:Op vrijdag 14 april 2023 00:08 schreef Sodemieters het volgende:
Right. De overheid maant Maxima - die kennelijk een groot voorstander is - om haar toon te matigen en daaruit concludeer jij dat de overheid wil dat de digitale euro er komt.
Of ze wensen slechts een onvervuild debat rondom het onderwerp (quote:De krant citeert bronnen binnen het ministerie die erop wijzen dat iedere keer als de koningin iets zegt over het onderwerp er negatieve reacties komen: "Na corona is de digitale euro de nieuwe wappie-magneet", haalt het AD een ambtenaar aan.
Haar openlijke enthousiasme.quote:Op vrijdag 14 april 2023 12:47 schreef Leandra het volgende:
Whahaha Máxima die van Kaag (MinFin) op haar lazer krijgt vanwege haar enthousiasme over de digitale Euro...
Ben je tegen Kaag, ben je voor Máxima.
Ben je tegen Máxima, ben je voor Kaag.
De vraag is dan niet of, maar wanneer daar misbruik van wordt gemaakt. De overheid hoeft niet te weten waar ik mijn geld precies aan uitgeef, en je vertrouwt dit systeem ook toe aan alle toekomstige machthebbers.quote:Op vrijdag 14 april 2023 13:31 schreef Havermout2 het volgende:
maar je hebt wel het risico dat de overheid de privacy niet respecteert of regels stelt aan het gebruik van dit geld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |