Stockfish warriorsquote:
Klopt, had ik ook bekeken.quote:Op zondag 16 april 2023 18:00 schreef Ericr het volgende:
Er is een tweede checkmate lijn.
44...Bxg6 45. hxg6+ Kh8 46. Qxg8+ Kxg8 47. Ra8#
Paard en koningin geofferd maar alsnog onontkoombaar volgens mij
SPT / Het grote SCHAAK-topic (ook om te leren)quote:Op maandag 29 mei 2023 13:19 schreef manny het volgende:
Wellicht laat de zoekfunctie me in de steek, maar is er een topic of FOK! voor schaakliefhebbers / mensen met een chess.com account om af en toe een potje te spelen ?
quote:Indiase tiener Gukesh kan legende Kasparov naar de kroon steken op WK schaken
Vanaf maandag verdedigt de Chinees Ding Liren in Singapore zijn wereldtitel schaken tegen het Indiase toptalent Dommaraju Gukesh. Die laatste is de grote favoriet om op zijn 18de de jongste wereldkampioen ooit te worden.
In 1985 kroonde Garri Kasparov zich tegen Anatoli Karpov op amper 22-jarige leeftijd tot wereldkampioen schaken. De Russische schaaklegende is daarmee tot vandaag de jongste wereldkampioen ooit. Maar de kans dat hij straks van de troon gestoten wordt door Dommaraju Gukesh is reëel. Het 18-jarige Indiase toptalent is in korte tijd naar de top 5 van de wereldranking geklommen. Gukesh behoort samen met Rameshbabu ‘R. Pragg’ Praggnanandhaaen en Arjun Erigaisi tot de reeks jonge Indiase talenten die in de slipstream van de Indiase ex-wereldkampioen Vishy Anand de wereldtop bestormen. Op de Landenolympiade deze zomer behaalde hij goud voor de beste individuele prestatie op het eerste bord. Gukesh kijkt dus met vertrouwen de komende WK-match tegemoet.
Gukesh gelooft volop in zijn kansen. “Het is dan wel mijn eerste WK-match, ik heb al vaak onder grote druk gespeeld.” De maandenlange voorbereiding met de computer neemt hij er graag bij en zijn jeugdigheid ziet hij als een troef. “Ik heb zeker meer energie dan mijn tegenstander, en kan makkelijker gefocust blijven in lange toernooien.”
Depressie
Die tegenstander is wereldkampioen Ding Liren (32). De Chinees gold vóór de coronapandemie als een van de sterkste schakers ter wereld. Hij genoot toen een zeer solide reputatie en was haast onklopbaar. In 2017-2018 bleef hij zelfs honderd partijen op rij ongeslagen. Maar de strenge lockdownmaatregelen in China tijdens de coronaperiode bleken een grote handicap voor zijn schaakcarrière: in 2023-2024 boerden zijn resultaten fors achteruit. Het leidde bij Ding, die kampt met psychische problemen, zelfs tot een depressie. Sinds januari 2024 wist hij geen enkele partij meer te winnen en hij is weggezakt naar de 22ste plek op de wereldranglijst.
Toch pompt Ding zichzelf moed in voor de tweekamp met Gukesh: “Mijn carrière mag dan in een neerwaartse spiraal zijn terechtgekomen, ik geloof echt dat er heel snel een positief keerpunt komt.” Hij ziet licht aan het einde van de tunnel: “Het ergste heb ik nu achter de rug. Ik weet gewoon dat ik recent geweldig schaak heb gespeeld, alleen kon ik sommige stellingen niet tot winst brengen. Ik geloof nog altijd dat ik dat kan veranderen, misschien al in de match tegen Gukesh.”
Misschien kan Ding zich ook optrekken aan de onderlinge score: hij won al twee keer van Gukesh en speelde een keer gelijk.
Onverstoorbaar
Van de schaakkenners geeft bijna niemand een cent om Dings kansen. De Amerikaanse grootmeester Maurice Ashley bewondert de cool van Gukesh. “Hij is amper 18, maar hij lijkt wel 28 of 38. Zo ervaren en kalm lijkt hij aan het bord. Niets kan hem storen.” De beste schaker ter wereld, de Noor Magnus Carlsen, houdt zijn hart vast voor Ding. “Gukesh is veruit favoriet, en als hij eerst een klap uitdeelt, zal hij moeiteloos de match winnen. Het kan een bloedbad worden!”
Maar oud-wereldkampioen Kasparov ziet Ding-Gukesh niet als een match om het wereldkampioenschap. “Een WK-match duidt voor mij de beste speler op de planeet aan, en dat is nog steeds Magnus Carlsen.” Zoals bekend, wil Carlsen al enkele jaren geen WK-matches meer spelen, omdat die een maandenlange voorbereiding vergen. Klassiek schaak lijkt de Noor ook nog weinig te boeien. In januari 2025 bedankt hij voor de tweede keer op rij voor een deelname aan het Tata Steel Toernooi, het Wimbledon van het schaken.
De match Ding-Gukesh loopt over maximum veertien partijen. De prijzenpot bedraagt 2,5 miljoen euro.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |