abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208682476
Goedemiddag allen,

Kan iemand mij adviseren?

Ik wil graag een wateraansluiting naar een nieuw schuurtje of tuinkas brengen, waar een oude pompput heeft gezeten. Rond het huis liggen tegels die ik graag met rust zou laten (zwaar, mooi). Vanuit de kruipruimte kan ik echter een aftakking maken op de aansluiting naar de garage en via een oude rioolbuis, welke door de fundering steekt, naar de tuin komen. Deze buis komt tot voorbij de tegels... Deze rioolbuis is leeg en niet gebruikt, maar zit nog wel op de riolering aangesloten. Op zich geen probleem nu het een gesloten systeem is en het open eind onder de grond zit. Maar ik dacht aan een gaatje boren in deze buis, in de bocht in de kruipruimte, en daardoorheen een slang steken (thyleen) welke ik dan aan de andere kant van de tegels kan oppakken. Over twee weken komt iemand de graszoden leggen, dus idealiter leg ik nu die slang door naar de oude pompput (waar ook al een gaatje in de fundering zit.

Alleen, als ik nu dat gaatje in de rioolbuis boor in de kruipruimte ben ik bang dat er stankoverlast gaat komen, dus misschien kan ik dat slim afdichten. Ik dacht aan pur, maar is dat wel de juiste keuze?

Zie ook mijn tekening. De rode cirkels wil ik dan netjes afdichten. De oude rioolbuis is ongeveer 20 cm doornsnede, zo'n typisch pvc ding.

Thanks!

Tekening: https://freeimage.host/i/HOMNJQs
pi_208683201
niet met pur, dat sowieso nooit

afzagen daarna een eindkap van de juiste maat er op lijmen,

maar misschien is het in dit geval beter om er een schroefeindkap op te lijmen, dan kun je er nog eventueel bij/in als je een verstopping hebt
pi_208685507
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 15:44 schreef lkbenookeenklant het volgende:
niet met pur, dat sowieso nooit

afzagen daarna een eindkap van de juiste maat er op lijmen,
[ afbeelding ]

maar misschien is het in dit geval beter om er een schroefeindkap op te lijmen, dan kun je er nog eventueel bij/in als je een verstopping hebt
[ [url=https://cdn.zilvercms.nl/http://witway.zilvercdn.n(...)eksel.png]afbeelding[/url] ]
Bedankt voor de reactie! Is die kap wel echt luchtdicht dan? Er zit al een andere mogelijkheid om verstopping te bereiken, dit stuk buis ligt er alleen nog als heel oude erfenis van vroeger. Vanaf waar de buis de muur doorgaat is het nog een meter of 10 naar de rioolbuis welke op het riool is aangesloten. Deze kan ik ongestraft afsluiten. Misschien een laag tape met wat plastic eromheen?
En aan de andere zijde, waar mijn thyleenslang uitkomt, kan ik dan een gat boren in die eindkap of is pur daar wel geschikt? Het gaat me er daar vooral om dat er geen vocht de kruipruimte in komt.
pi_208686245
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 19:33 schreef Voncarsteine het volgende:

[..]
Bedankt voor de reactie! Is die kap wel echt luchtdicht dan? Er zit al een andere mogelijkheid om verstopping te bereiken, dit stuk buis ligt er alleen nog als heel oude erfenis van vroeger. Vanaf waar de buis de muur doorgaat is het nog een meter of 10 naar de rioolbuis welke op het riool is aangesloten. Deze kan ik ongestraft afsluiten. Misschien een laag tape met wat plastic eromheen?
En aan de andere zijde, waar mijn thyleenslang uitkomt, kan ik dan een gat boren in die eindkap of is pur daar wel geschikt? Het gaat me er daar vooral om dat er geen vocht de kruipruimte in komt.
Als je die eindkap op de rioolkant lijmt (genoeg, maar niet te veel lijm, en na het erop zetten de kap ongeveer 45 graden draaien zodat de lijm zich goed uitsmeert) dan is dat gewoon water/luchtdicht, alle afvoeren worden namelijk gelijmd

Aan de ''rioolkant" moet je echt geen pur gebruiken, dat komt alleen maar op de verkeerde plekken terecht en gaat voor verstopping zorgen

de 'loze buis' naar de tuin daarmee kan je doen en laten wat je wil, zelf zou ik niet gaan purren omdat je dan die buis nooit meer kan gebruiken voor iets anders (bv stroom, een waterleiding, gasbuis, afvoer van vuilwater, of wat je later ook maar kan bedenken waar je nu geen weet van hebt)
pi_208694453
Ik weet niet helemaal of dat hierboven ook bedoeld wordt, maar kun je die loze buis niet afkoppelen van de riolering en daar dan die eindkap opzetten? Een stukje ertussenuit zagen zeg maar. Dan heb je toch ook geen last meer van stank?
pi_208694545
Aansluiting van oude aftakking op riool afdoppen inderdaad. Dan kun je de oude aftakking voor van alles en nog wat gebruiken.
Ik vraag me ook af wat je met de waterleiding gaat doen ná de tegels, gewoon ingraven? En denk je ook wel aan mogelijke aftappen van de waterleiding? Anders vriest-ie misschien wel kapot.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_208694549
Als je een schroefdop op de aansluiting met het riool zet kun je die gebruiken als afvoer wanneer je de waterleiding leeg wil laten lopen voor de winter.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_208701443
quote:
11s.gif Op vrijdag 7 april 2023 16:30 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Aansluiting van oude aftakking op riool afdoppen inderdaad. Dan kun je de oude aftakking voor van alles en nog wat gebruiken.
Ik vraag me ook af wat je met de waterleiding gaat doen ná de tegels, gewoon ingraven? En denk je ook wel aan mogelijke aftappen van de waterleiding? Anders vriest-ie misschien wel kapot.
Umm...tja. Niet echt over nagedacht. Vriest thyleen ook kapot dan? Het zal op ongeveer 40 cm diepte begraven liggen. Kan er ook buisisolatie omheen leggen nog.
pi_208701456
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2023 16:20 schreef ciewy het volgende:
Ik weet niet helemaal of dat hierboven ook bedoeld wordt, maar kun je die loze buis niet afkoppelen van de riolering en daar dan die eindkap opzetten? Een stukje ertussenuit zagen zeg maar. Dan heb je toch ook geen last meer van stank?
Denk dat dat de truc is inderdaad, doorzagen en dan het riool afsluiten met die kap. Die loze buis is dan een doorvoer onder de tegels door. Zit alleen nog met afsluiten van die buis om te voorkomen dat er water de kruipruimte in loopt, maar kan daar ook zo'n kap opzetten en dan gaatje boren voor de slang en dat afkitten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')