abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208660540
Hoi,

Ik heb een jaar of 4 geleden een pergola gemaakt, daar is een grote ronde schommel aan komen te hangen. Leuk idee om rustig te schommelen, maar daar doen jongens natuurlijk niet aan.

Nu is er vorig jaar bij een storm 1 paal uit de zelfde badge gebroken. Dit zette me aan het denken. 10cm douglas palen in de beton met een schommel gaat op een dag verkeerd.

Ik zie online vele schommels met 2 of zelfs 1 paal van douglas in de grond. Maar die kosten een vermogen en een paar palen zijn zo gehaald.

Wat ik niet goed duidelijk krijg hoe zij die nu in de grond zetten zonder kans op rotten.

Iemand toevallig zo'n schommel besteld die weet hoe die in de grond zit?
pi_208660629
Ik heb 10x10cm Douglaspalen 5 jaar geleden in het beton gezet (schutting)

Nu kan ik ze er allemaal uithalen, volledig doorgerot
Mdouglas hoort niet in de grond ben ik achter gekomen

Op de lag waar de grond en lucht elkaar kruisen rot het volledig weg
pi_208660675
Zonder kans op rotten zet je geen hout in de grond... hoe je went of keert, hout gaat rotten.

Echter kun je je balken op poeren zetten, betonblokken met een 'bout' er uit stekend... die kun je zo schuin zetten als je zelf wilt... echter ook dat kan kapot.. / grond kan bewegen. Wil je echt hufter proof dan minimaal 1.5m de grond in... en zulke dikke betonpoeren zijn ook niet grappig meer (kun je bijna beter zelf beton storten met draadeind er in..

Iig succes!
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_208661032
Je kunt douglas palen prima in de grond zetten maar dan moet je ze wel (deels) behandelen.

Het gaat daarbij, zoals snode snuiter helaas aan den lijve ondervonden heeft, specifiek om het stuk dat net wel en net niet in de grond steekt. Als je een goede laagdikte bis*n rubberseal aanbrengt van -40 tot +20 cm dan blijft die schommel langer staan dan dat je kinderen willen schommelen. Kijk ook eens naar postsaver, al ben ik daar voor vierkante palen geen voorstander van.

Voor een stevige schommel is moment het sleutelwoord. Dus minstens een meter de grond in. Onder de palen kun je nog een (liefst extra dikke) stoeptegel leggen om kans op verzakking te verminderen. Ik zou overigens voor 15cm paaldikte gaan.

Oh ja: niet gaan lopen kloten met zakken beton, dat dient in dezen geen enkel doel maar levert je wel ellende op.

[ Bericht 2% gewijzigd door Wiedanwel op 04-04-2023 21:47:25 ]
pi_208661139
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 april 2023 21:38 schreef Wiedanwel het volgende:
Niet gaan lopen kloten met zakken beton, dat levert je niets dan ellende op.
Kun je dat eens beargumenteren? waarom levert dat niets dan ellende op?
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_208661168
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 april 2023 21:38 schreef Wiedanwel het volgende:
Je kunt douglas palen prima in de grond zetten maar dan moet je ze wel (deels) behandelen.

Het gaat daarbij, zoals snode snuiter helaas aan den lijve ondervonden heeft, specifiek om het stuk dat net wel en net niet in de grond steekt. Als je een goede laagdikte bis*n rubberseal aanbrengt van -40 tot +20 cm dan blijft die schommel langer staan dan dat je kinderen willen schommelen. Kijk ook eens naar postsaver, al ben ik daar voor vierkante palen geen voorstander van.

Voor een stevige schommel is moment het sleutelwoord. Dus minstens een meter de grond in. Onder de palen kun je nog een (liefst extra dikke) stoeptegel leggen om kans op verzakking te verminderen.
Niet gaan lopen kloten met zakken beton, dat levert je niets dan ellende op.
Ik had de palen onder de grond wel geschilderd met goede verf, maar tjah, tot net onder de grond want dat zag er natuurlijk niet uit van die zwarte palen en dan hout kleur

Ik ga ze er komende week allemaal uithalen, ik heb een kettingtakel/lier gekocht op marktplaats, driepoot gemaakt om er overheen te zetten en hopen dat ik dat beton en de rest paal eruit kan krijgen op een enigszins rugvriendelijke manier

De nieuwe palen zijn van beton, stoeptegel op de bodem en toch weer beton rondom, die gaan zolang ik leef er nooit meer uit, de schuttingdelen vervang ik over 20 jaar wel een keertje
pi_208661285
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2023 21:44 schreef Chandler het volgende:

[..]
Kun je dat eens beargumenteren? waarom levert dat niets dan ellende op?
Mag ik hem omdraaien: welk doel dient het om een meter onder de grond een blok beton onderaan je schommelpaal te hebben?

Voor het moment van de schonmel op je paal doet het nagenoeg niets, en als fundering tegen het wegzakken is het niet beter dan een stoeptegel ónder de paal. Ook opwaaien gaat een schommel niet doen.

De ellende daarentegen is dat wat snodesnuiter beschrijft: zie het ooit maar eens weg te halen zodra de kinderen uitgeschommeld zijn.

@SnodeSnuiter: hoewel een schuttingpaal minder diep in de grond zit kun je je hier eigenlijk hetzelfde afvragen. Welke krachten komen er op de paal te staan en hoe gaat een blok beton onderaan de paal dat tegen?

Kanttekening: ik heb destijds mijn betonnen schuttingpalen ook van een zak beton aan de voet voorzien maar vraag me achteraf ernstig af welk doel dat zou moeten dienen. Mijn middelbareschool-natuurkunde heeft mij nog niet overtuigd van het nut.

Wie het weet mag het zeggen!

[ Bericht 4% gewijzigd door Wiedanwel op 04-04-2023 22:25:31 ]
pi_208661888
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 april 2023 21:52 schreef Wiedanwel het volgende:

[..]
Mag ik hem omdraaien: welk doel dient het om een meter onder de grond een blok beton onderaan je schommelpaal te hebben?

Voor het moment van de schonmel op je paal doet het nagenoeg niets, en als fundering tegen het wegzakken is het niet beter dan een stoeptegel ónder de paal. Ook opwaaien gaat een schommel niet doen.

De ellende daarentegen is dat wat snodesnuiter beschrijft: zie het ooit maar eens weg te halen zodra de kinderen uitgeschommeld zijn.

@:snodesnuiter: hoewel een schuttingpaal minder diep in de grond zit kun je je hier eigenlijk hetzelfde afvragen. Welke krachten komen er op de paal te staan en hoe gaat een blok beton onderaan de paal dat tegen?

Kanttekening: ik heb destijds mijn betonnen schuttingpalen ook van een zak beton aan de voet voorzien maar vraag me achteraf ernstig af welk doel dat zou moeten dienen. Mijn middelbareschool-natuurkunde heeft mij nog niet overtuigd van het nut.

Wie het weet mag het zeggen!

Je weet het niet hé, voor het zelfde geld hebben deze mensen een prachtig groot perceel waar die schommel zeker wel 10 tallen jaren mag blijven staan, maar goed, idd met beton is verwijderen sowieso een ding..

Dan hebben we nog een andere optie, schroefpalen, nog gemakkelijker echter wel een stuk prijziger maar op vele fronten zal dit denk ik wel de winnaar zijn als het gaat om duurzaam, gemakkelijk te plaatsen en te verwijderen. Maar voor een jaartje of 10max doen vurenpalen die goed behandeld zijn (zoals eerder hier beschreven) ook hun werk wel.

Opties, als je er maar genoeg van hebt, weet je straks niet meer welke te kiezen :+

I know, i'm an expert
Like trump...
pi_208662269
Thnxs.

De beton poeren lijken mij te kort voor palen zonder verband. Dus voor een overkapping waarbij je de 4 palen onderling verbind. Maar hier gaat het om 2 palen.

Eerst dacht ik aan azobe palen, maar die kan ik nauwelijks dik genoeg vinden en dan ook nog voor een fijne prijs.

Dus denk dat ik deze palen toch weer uit de tuin trek, en er dikkere inzet. Het is ook een pergola, dus niet alleen een schommel. Schommel haken er uit en de palen kunnen blijven staan. Al is het ook wel een fijne chill plek dus zie ze er ook ouder nog wel in hangen als puber.

Ik heb de 10 meter palen in iets van palen zwarte gezet, maar ook in de beton. Bij de gebroken paal uit de schutting viel mij op dat de beton rondom de paal, helemaal nooit hard was geworden.

Eens even zien wat dikkere palen gaan kosten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')