abonnement Unibet Coolblue
pi_208579411
quote:
Agent rijdt student aan met 110 km/u in de bebouwde kom zonder sirene of zwaailicht: ‘Snel rijden hoort erbij’

Het Openbaar Ministerie klaagt een agent (28) uit Beilen aan die in februari 2022 veel te hard reed binnen de bebouwde kom van Groningen en hierbij een student aanreed. “Het is een wonder dat ik hier nog zit”, vertelt het slachtoffer in de rechtbank.


De jongen raakte zwaargewond bij het ongeluk; hij is blijvend verlamd geraakt aan zijn rechterarm. Keepen, kickboksen of zijn vriendin omhelzen zit er niet meer in. Door de botsing met de politiewagen kwam hij honderd meter verderop op straat terecht.

De agent reed 110 km/u binnen de bebouwde kom zonder sirene en zwaailicht, terwijl 50 km/u is toegestaan. Volgens de richtlijn van de politie mogen agenten de maximaal toegestane snelheid niet met meer dan 40 km/u overschrijden (met of zonder waarschuwingssignalen), tenzij er sprake is van een levensbedreigende situatie.

Volgens de agent kreeg hij een dringende oproep van een collega in problemen en gaf hij daarom extra gas. Het noodlottige ongeval valt volgens hem in de categorie 'goed gedaan, maar niet goed gegaan'. “Dit is dagelijks werk. Het gebeurt met regelmaat dat we met meer dan 40 kilometer te hard naar een situatie rijden zonder zwaailicht en sirene. Snel rijden hoort erbij”, zegt de Beilenaar.

Het Openbaar Ministerie eist een taakstraf van 80 uur en een voorwaardelijke rijontzegging van zes maanden. De rechtbank doet op 7 april uitspraak
https://www.welingelichte(...)den-hoort-erbij.html

Wat een incompetente idioot zeg :') en het nog gaan bagatelliseren ook. Lachen man, iemand invalide rijden en 80 uur taakstraf moeten lopen. Voor het verkeerde aankijken van een agent krijg je al de helft meer.

Debiel land.
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
  woensdag 29 maart 2023 @ 13:44:09 #2
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208579452
Ik blijf het altijd wel bijzonder vinden dat een politiewagen zonder optische of audiosignalen zo hard mag rijden.
  woensdag 29 maart 2023 @ 13:44:14 #3
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_208579454
Was er sprake van een levensbedreigende situatie?

Of heeft deze "journalist" dat weer niet gevraagd?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_208579474
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 13:44 schreef daNpy het volgende:
Was er sprake van een levensbedreigende situatie?

Of heeft deze "journalist" dat weer niet gevraagd?
quote:
Volgens de agent kreeg hij een dringende oproep van een collega in problemen en gaf hij daarom extra gas.
pi_208579494
110km in de bebouwde komt, daar valt gewoon niet op te anticiperen.
Niet voor een chauffeur en niet voor een voetganger of fietser.
Al kijk je goed links en rechts, de auto is er ruim 2x zo snel als dat je verwacht.
pi_208579505
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 13:44 schreef daNpy het volgende:
Was er sprake van een levensbedreigende situatie?

Of heeft deze "journalist" dat weer niet gevraagd?
Voor de aangereden persoon in kwestie was het dankzij deze agent zeker een levensbedreigende situatie.
  woensdag 29 maart 2023 @ 13:47:22 #7
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_208579510
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 13:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
[..]

Maar was er sprake van een levensbedreigende situatie?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_208579535
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 13:47 schreef daNpy het volgende:

[..]
Maar was er sprake van een levensbedreigende situatie?
Dat kan je vaak pas achteraf vaststellen, niet op het moment dat je zo'n oproep krijgt.
Dus dat vind ik wat minder relevant.

Zelfs als het "vals alarm" zou zijn geweest, dan is zo'n oproep voldoende om er met spoed heen te gaan.

Maar dan wel gepaste spoed.
110 zonder zwaailichten en sirenes in de bebouwde kom is geen "gepaste spoed" meer.
  woensdag 29 maart 2023 @ 13:51:36 #9
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_208579578
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 13:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat kan je vaak pas achteraf vaststellen, niet op het moment dat je zo'n oproep krijgt.
Dus dat vind ik wat minder relevant.
Dat is dus wel relevant, want dat bepaald of de agent harder mocht dan 90 of niet, of überhaupt zo hard moest gaan rijden. Tevens was het ook geen "stille" oproep (politie was ter plaatse), dus het voeren van licht & geluidssignalen was beter geweest.

Ik moet ook wel een dringend naar de WC, maar dat is nog geen levenbedreigende situatie.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_208579599
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 13:51 schreef daNpy het volgende:

[..]
Dat is dus wel relevant, want dat bepaald of de agent harder mocht dan 90 of niet, of überhaupt zo hard moest gaan rijden. Tevens was het ook geen "stille" oproep (politie was ter plaatse), dus het voeren van licht & geluidssignalen was beter geweest.

Ik moet ook wel een dringend naar de WC, maar dat is nog geen levenbedreigende situatie.
Maar een agent die naar een collega in problemen gaat weet toch niet altijd of het levensbedreigend is?
Je kan er hooguit een inschatting van maken vooraf.

En al was het levensbedreigend, dan is 110km/u nog steeds te snel.
  woensdag 29 maart 2023 @ 13:53:18 #11
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_208579600
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 13:47 schreef daNpy het volgende:

[..]
Maar was er sprake van een levensbedreigende situatie?
Blijkbaar niet bedreigend genoeg om er met toeters en bellen naar toe te mogen... Dan is die 110 km/u wel behoorlijk snel ja.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_208579615
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 13:53 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
Blijkbaar niet bedreigend genoeg om er met toeters en bellen naar toe te mogen... Dan is die 110 km/u wel behoorlijk snel ja.
Of juist wel bedreigend genoeg om er stil heen te gaan en de personen waar je naar onderweg bent niet te alarmeren.
pi_208579616
quote:
1s.gif Op woensdag 29 maart 2023 13:42 schreef NaarMensje het volgende:

[..]
https://www.welingelichte(...)den-hoort-erbij.html

Wat een incompetente idioot zeg :') en het nog gaan bagatelliseren ook. Lachen man, iemand invalide rijden en 80 uur taakstraf moeten lopen. Voor het verkeerde aankijken van een agent krijg je al de helft meer.

Debiel land.
welingelichtekringen :') ze kunnen niet eens een citaat goed copy pasten :')

quote:
Het noodlottige ongeval valt volgens hem in de categorie 'goed gedaan, maar niet goed gegaan'.
:') ___!!!

quote:
De officier van justitie wil van de agent weten of dit ongeval voor de agent valt in de categorie 'goed gedaan, maar niet goed gegaan'.

Hierop antwoord de agent: 'Misschien wel
is wat er echt werd gezegd

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 29-03-2023 13:55:15 ]
  woensdag 29 maart 2023 @ 13:55:00 #14
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_208579628
quote:
Het noodlottige ongeval valt volgens hem in de categorie 'goed gedaan, maar niet goed gegaan'. “Dit is dagelijks werk. Het gebeurt met regelmaat dat we met meer dan 40 kilometer te hard naar een situatie rijden zonder zwaailicht en sirene. Snel rijden hoort erbij”, zegt de Beilenaar.
Wat een bizarre reactie. Hij ziet het probleem niet eens in van met 110km/u door de bebouwde kom rijden zonder sirene/zwaaillicht. Zelfs niet nadat ie er zwaar letsel door heeft aangericht bij een toevallige voorbijganger :{ Doe maar een kantoorbaan voor zo iemand, lijkt me veiliger voor iedereen.
  woensdag 29 maart 2023 @ 13:56:59 #15
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_208579671
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 13:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Of juist wel bedreigend genoeg om er stil heen te gaan en de personen waar je naar onderweg bent niet te alarmeren.
Politie was reeds ter plaatse.

Beetje raar als je "help help ik zit in de xxx straat op nummer YYY in badhoevekuip, help!" kan zeggen maar niet "mn broek is gescheurd" of "ik wordt onder schot gehouden".
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_208579683
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 13:54 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]
welingelichtekringen :') ze kunnen niet eens een citaat goed copy pasten :')
[..]
:') ___!!!
[..]
is wat er echt werd gezegd
Neemt niet weg dat de zoveelste incompetente natte krant weer niet weet om te gaan met zijn bevoegdheden.
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
pi_208579702
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 13:56 schreef daNpy het volgende:

[..]
Politie was reeds ter plaatse.

Beetje raar als je "help help ik zit in de xxx straat op nummer YYY in badhoevekuip, help!" kan zeggen maar niet "mn broek is gescheurd" of "ik wordt onder schot gehouden".
Tsja, ik was er niet bij natuurlijk.
  woensdag 29 maart 2023 @ 13:59:33 #18
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_208579718
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 13:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Of juist wel bedreigend genoeg om er stil heen te gaan en de personen waar je naar onderweg bent niet te alarmeren.
Maar als er een collega in de problemen zit zou je verwachten dat het juist wel gewenst is om lawaai te maken want dan jaag je ze juist weg.

Maar goed, dat is speculeren. In ieder geval is 60 km/u te hard zonder toeters en bellen in mijn ogen veel te hard. Je kunt er inderdaad eigenlijk gewoon niet op anticiperen.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
  woensdag 29 maart 2023 @ 13:59:43 #19
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_208579724
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 13:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Tsja, ik was er niet bij natuurlijk.
Daarom zou het van enige journalistieke kunde getuigen om dergelijke criteria te toetsen voor je het alleen maar opschrijft ;)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_208579728
quote:
1s.gif Op woensdag 29 maart 2023 13:57 schreef NaarMensje het volgende:

[..]
Neemt niet weg dat de zoveelste incompetente natte krant weer niet weet om te gaan met zijn bevoegdheden.
Ze vergeten voor het gemak ook even te vermelden dat het slachtoffer geen voorhang gaf en dat een agent in bepaalde situaties juist zonder sirene/zwaailicht moet rijden als het juist belangrijk in het belang van de pakkans vergroten van een bepaalde verdachte.

rechter doet op 7 april uitspraak, dan weten we meer
  woensdag 29 maart 2023 @ 14:01:24 #21
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_208579752
Als de politie met een sirene rond rijdt, dan kijk ik altijd naar de klok. Is het dan rond lunchtijd, dan zijn ze meestal zo snel omdat het eten anders koud wordt.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_208579778
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 13:59 schreef Bargehassus het volgende:
Maar als er een collega in de problemen zit zou je verwachten dat het juist wel gewenst is om lawaai te maken want dan jaag je ze juist weg.
dat kun je niet zomaar stellen en zal meegenomen moeten worden in de rechtzaak. We weten de problemen van de agent in nood niet, dan kun je niet stellen dat er met zwaailicht naar toe gegaan moet worden, alles wat wij daarover bedenken berust of aannames
pi_208579785
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 13:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat kan je vaak pas achteraf vaststellen, niet op het moment dat je zo'n oproep krijgt.
Klopt, maar wat voor oproep was het?

Was het daadwerkelijk een oproep om hulp want ze was in gevaar? Of was het hey wie heeft er zin om samen een peukje te doen en vond hij die vrouwelijke collega wel erg leuk.
  woensdag 29 maart 2023 @ 14:03:57 #24
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_208579802
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 14:02 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]
dat kun je niet zomaar stellen en zal meegenomen moeten worden in de rechtzaak. We weten de problemen van de agent in nood niet, dan kun je niet stellen dat er met zwaailicht naar toe gegaan moet worden, alles wat wij daarover bedenken berust of aannames
Klopt. Daarom zeg ik ook dat het speculeren is. ;)
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_208579811
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 14:00 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]
Ze vergeten voor het gemak ook even te vermelden dat het slachtoffer geen voorhang gaf en dat een agent in bepaalde situaties juist zonder sirene/zwaailicht moet rijden als het juist belangrijk in het belang van de pakkans vergroten van een bepaalde verdachte.

rechter doet op 7 april uitspraak, dan weten we meer
Maar hoe moet je voorrang geven aan iemand die met 110 komt aanrijden waar je 50 verwacht?

Het in feite hetzelfde als bij slachtoffers van straatraces of dat zware ongeval in Apeldoorn en eind vorig jaar nog in Damwoude.
Je rekent er niet gewoon niet op.
pi_208579827
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 14:03 schreef Sapstengel het volgende:

[..]
Klopt, maar wat voor oproep was het?

Was het daadwerkelijk een oproep om hulp want ze was in gevaar? Of was het hey wie heeft er zin om samen een peukje te doen en vond hij die vrouwelijke collega wel erg leuk.
"collega in problemen" lijkt me niet een peukje doen
  woensdag 29 maart 2023 @ 14:07:07 #27
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_208579854
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 14:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
"collega in problemen" lijkt me niet een peukje doen
Ze had geen aansteker. :+
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
  woensdag 29 maart 2023 @ 14:08:24 #28
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_208579878
Maar zonder waarschuwingssignalen? Hoe kun je daar als passant op anticiperen? Dit klinkt meer als "meerdere keren fout gedaan, maar tot dan toe steeds goed gegaan".
  woensdag 29 maart 2023 @ 14:09:55 #29
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_208579907
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 14:01 schreef thedeedster het volgende:
Als de politie met een sirene rond rijdt, dan kijk ik altijd naar de klok. Is het dan rond lunchtijd, dan zijn ze meestal zo snel omdat het eten anders koud wordt.
Was dit je beste grap afgelopen weekend bij de verjaardag van Tante Sjaan?
***
  woensdag 29 maart 2023 @ 14:13:02 #30
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208579948
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 14:00 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]
Ze vergeten voor het gemak ook even te vermelden dat het slachtoffer geen voorhang gaf en dat een agent in bepaalde situaties juist zonder sirene/zwaailicht moet rijden als het juist belangrijk in het belang van de pakkans vergroten van een bepaalde verdachte.

rechter doet op 7 april uitspraak, dan weten we meer
110 binnen de bebouwde kom... hoe kun je daar nog voorrang aan geven?
Als je een straat oversteekt en een auto in de verte ziet rijden kun je niet verwachten dat die auto al bij jou is voor je overgestoken bent.
Juist omdat hulpverleners soms zoveel harder moeten rijden dan de maximumsnelheid hebben ze zwaailichten en sirene, zodat je er wel op kunt anticiperen dat ze misschien sneller bij jou zijn dan een normaal voertuig en dat je dus niet meer veilig kunt oversteken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208579968
quote:
1s.gif Op woensdag 29 maart 2023 14:08 schreef Iblardi het volgende:
Maar zonder waarschuwingssignalen? Hoe kun je daar als passant op anticiperen?
Dat is imo met name het probleem, dat kun je niet. Zelf heb ik ook wel iets dergelijks meegemaakt, toen kwam er een politiewagen zonder signalen met een noodgang in een onoverzichtelijke bocht (waarvan hij de binnenbocht nam...) op me af rijden, dat ging gelukkig net goed. Je zult me niet horen zeggen dat hij niet zo moet rijden (weet ik veel of er sprake was van een noodgeval), maar zet in vredesnaam je sirenes aan. Verkeersdeelnemers zouden imo niet ook nog een beducht moeten zijn op voorrangsvoertuigen als er geen signalen (sirenes dus) zijn die hun komst aankondigt.
pi_208579986
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 14:00 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]
Ze vergeten voor het gemak ook even te vermelden dat het slachtoffer geen voorhang gaf en dat een agent in bepaalde situaties juist zonder sirene/zwaailicht moet rijden als het juist belangrijk in het belang van de pakkans vergroten van een bepaalde verdachte.

rechter doet op 7 april uitspraak, dan weten we meer
inderdaad is dat 'welingelichte kringen' weer een typisch voorbeeld van een sterk opinierende publicatie die een lekker eenzijdig bericht (dmv van wat selectieve uitsnedes uit een langer bericht) ervan maakt zodat mensen boos kunnen denken dat alles zo eenvoudig is.
iets dat in het huidige media-landschap steeds vaker voorkomt... lekker negatief berichtgeven en geen nuance toelaten is een makkelijke manier je lezers te binden/lokken

Het oorspronkelijke artikel op RTV Noord is wat dat betreft beter en laat ook wel degelijk meer nuance toe die duidelijk maakt dat de rechter wel degelijk een afweging moet maken over in hoeverre dat rijgedrag van die agent schuld draagt voor alle gevolgen, of dat er verminderende omstandigheden meegewogen moeten worden ( 'Volgens de verkeersongevallenanalyse is het ongeval te wijten aan een combinatie van handelen van slachtoffer en verdachte. De student verleende geen voorrang, de agent reed te hard. ')
https://www.rtvnoord.nl/n(...)l-rijden-hoort-erbij

Overigens vraag ik me wel ook een beetje af die verkeersongevallenanalyse wel geheel onafhankelijk is hierin, uiteindelijk is dat ook een politie-onderdeel (Forensische Opsporing Verkeer) en is het goed mogelijk dat er direkte persoonlijke contacten zijn tussen de rechercheurs daar en de betreffende agent...
Net zoals dat 'excuus' van een 'melding van een collega de indruk wekt dat de betrefende agent hier van een collega geholpen kan worden; Het is aan te nemen dat die oproep zelf niet via officiele weg van de Meldkamer ging en dan dus ook officieel geregistreerd is, maar gewoon een mondelinge verklaring achteraf ... het kom helaas vaker voor dat agenten elkaar zo een hand boven het hoofd houden ... Voor een rechter is het echter niet zomar mogelijk zulke verklaringen van andere agenten of de verkeersongevallen-analyse zomaar te negeren vanuit een 'vermoeden'' dat die agenten elkaar wel eens kunnen helpen.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 29 maart 2023 @ 14:18:14 #33
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208580035
https://dvhn.nl/groningen(...)hebben-28328025.html

Hij was nog aan het optrekken en omdat ze nog anderhalve kilometer van hun bestemming waren leek het hem niet nodig zwaailicht en sirene aan te zetten?! WTF?!!

quote:
Op die bewuste 7 februari vorig jaar reed de agent met een collega naar een alarmering van twee agenten in nood, die in de wijk Paddepoel een groep jongeren aanspraken wegens overlast. Ze moesten nog anderhalve kilometer rijden, dus leken zwaailampen en geluidssignalen de agent niet nodig. Toch besloot hij wel flink te accelereren. Toen de fietser de kruising bij de Van Goghstraat overstak, klapte hij op de voorruit van de politieauto en werd tientallen meters meegesleurd.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208580054
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 14:18 schreef Leandra het volgende:
https://dvhn.nl/groningen(...)hebben-28328025.html

Hij was nog aan het optrekken en omdat ze nog anderhalve kilometer van hun bestemming waren leek het hem niet nodig zwaailicht en sirene aan te zetten?! WTF?!!
En ik maar denken dat dat was om het verkeer te waarschuwen... wat dus 1,5 km van de plaats van bestemming ook aanwezig is.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 29 maart 2023 @ 14:20:32 #35
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208580067
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 14:19 schreef Isabeau het volgende:

[..]
En ik maar denken dat dat was om het verkeer te waarschuwen... wat dus 1,5 km van de plaats van bestemming ook aanwezig is.
Nou, dat dus...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 29 maart 2023 @ 14:23:45 #36
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_208580120
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 14:15 schreef RM-rf het volgende:

[..]
inderdaad is dat 'welingelichte kringen' weer een typisch voorbeeld van een sterk opinierende publicatie die een lekker eenzijdig bericht (dmv van wat selectieve uitsnedes uit een langer bericht) ervan maakt zodat mensen boos kunnen denken dat alles zo eenvoudig is.
iets dat in het huidige media-landschap steeds vaker voorkomt... lekker negatief berichtgeven en geen nuance toelaten is een makkelijke manier je lezers te binden/lokken

Het oorspronkelijke artikel op RTV Noord is wat dat betreft beter en laat ook wel degelijk meer nuance toe die duidelijk maakt dat de rechter wel degelijk een afweging moet maken over in hoeverre dat rijgedrag van die agent schuld draagt voor alle gevolgen, of dat er verminderende omstandigheden meegewogen moeten worden ( 'Volgens de verkeersongevallenanalyse is het ongeval te wijten aan een combinatie van handelen van slachtoffer en verdachte. De student verleende geen voorrang, de agent reed te hard. ')
https://www.rtvnoord.nl/n(...)l-rijden-hoort-erbij

Overigens vraag ik me wel ook een beetje af die verkeersongevallenanalyse wel geheel onafhankelijk is hierin, uiteindelijk is dat ook een politie-onderdeel (Forensische Opsporing Verkeer) en is het goed mogelijk dat er direkte persoonlijke contacten zijn tussen de rechercheurs daar en de betreffende agent...
Net zoals dat 'excuus' van een 'melding van een collega de indruk wekt dat de betrefende agent hier van een collega geholpen kan worden; Het is aan te nemen dat die oproep zelf niet via officiele weg van de Meldkamer ging en dan dus ook officieel geregistreerd is, maar gewoon een mondelinge verklaring achteraf ... het kom helaas vaker voor dat agenten elkaar zo een hand boven het hoofd houden ... Voor een rechter is het echter niet zomar mogelijk zulke verklaringen van andere agenten of de verkeersongevallen-analyse zomaar te negeren vanuit een 'vermoeden'' dat die agenten elkaar wel eens kunnen helpen.
Of het wel of niet via de meldkamer is gegaan is toch te controleren?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 29 maart 2023 @ 14:27:28 #37
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_208580183
"Meneer, u heeft uw gordel niet om".
"Ja, maar ik hoef maar een klein stukje".
"Ook op een klein stukje kunnen ongelukken gebeuren".

Juist.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_208580246
quote:
De advocaat van de agent vindt dat de agent geen grove schuld verweten kan worden. Ook met een snelheid die binnen de richtlijn past, was dit ongeval niet voorkomen, aldus de advocaat.
Maar de gevolgen mogelijk niet zo zwaar, mss nog een beetje kunnen remmen...

edit: hier het originele nieuwsbericht van het ongeluk zelf

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/894845/ooggetuigen-politieauto-reed-te-hard-bij-aanrijding-met-fietser
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 29 maart 2023 @ 14:32:39 #39
414785 sirdanilot
pi_208580290
Meteen ontslaan die agent.

Zo hard rijden door de bebouwde kom zonder sirene is levensgevaarlijk

Zelfs met sirene zou je dit alleen doen tijdens een achtervolging
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_208580316
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 14:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar hoe moet je voorrang geven aan iemand die met 110 komt aanrijden waar je 50 verwacht?

Het in feite hetzelfde als bij slachtoffers van straatraces of dat zware ongeval in Apeldoorn en eind vorig jaar nog in Damwoude.
Je rekent er niet gewoon niet op.
Vader & zoon straatracers die verdacht werden van het doodrijden van een automobiliste in Loosdrecht voerden oa dat ook aan als verdediging, maar daar is toen in het vonnis ook redelijk gehakt van gemaakt meende ik.
  woensdag 29 maart 2023 @ 14:42:35 #41
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_208580492
quote:
Volgens de agent kreeg hij een dringende oproep van een collega in problemen en gaf hij daarom extra gas. Het noodlottige ongeval valt volgens hem in de categorie 'goed gedaan, maar niet goed gegaan'. “Dit is dagelijks werk. Het gebeurt met regelmaat dat we met meer dan 40 kilometer te hard naar een situatie rijden zonder zwaailicht en sirene. Snel rijden hoort erbij”, zegt de Beilenaar.
Wat is dit godverdomme voor sociopaat?

Hopelijk gewoon wat creatief schrijfwerk van de dienstdoende journalist en geen echt citaat, man man...
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_208580595
quote:
15s.gif Op woensdag 29 maart 2023 14:42 schreef Kriegel het volgende:

[..]
Wat is dit godverdomme voor sociopaat?

Hopelijk gewoon wat creatief schrijfwerk van de dienstdoende journalist en geen echt citaat, man man...
zie reactie #13 van Dries. Die legt uit hoe dit is ge-mis-quote. :) Inderdaad creatief schrijfwerk.
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  woensdag 29 maart 2023 @ 14:51:23 #43
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_208580634
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 14:49 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]
zie reactie #13 van Dries. Die legt uit hoe dit is ge-mis-quote. :) Inderdaad creatief schrijfwerk.
Oh, overheen gelezen denk ik. 14.gif
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_208580857
80 uur :') nadat je toegeeft dit regelmatig te doen :')
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_208581039
quote:
2s.gif Op woensdag 29 maart 2023 13:44 schreef Gunner het volgende:
Ik blijf het altijd wel bijzonder vinden dat een politiewagen zonder optische of audiosignalen zo hard mag rijden.
Hebben ze aangepast .
Vroeger mog dat niet.

https://www.infopolitie.n(...)elling-verkeerszaken

Maar dan nog het lijkt of de agent er geen zak om geeft .
En dan kan wel aangezien de maatschappij verhard en uit de zelfde maatschappij ook de nieuwe agenteb komen.

Gewoon klootzakken gaan er komen .
Net als de boa voor de gemeenten.
pi_208581102
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 14:00 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]
Ze vergeten voor het gemak ook even te vermelden dat het slachtoffer geen voorhang gaf en dat een agent in bepaalde situaties juist zonder sirene/zwaailicht moet rijden als het juist belangrijk in het belang van de pakkans vergroten van een bepaalde verdachte.

rechter doet op 7 april uitspraak, dan weten we meer
Als het slachtoffer door rood heeft gereden valt er nog wat voor te zeggen, in alle andere gevallen mag de agent aan de hoogste boom.
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
  woensdag 29 maart 2023 @ 15:32:02 #47
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_208581213
Een jaar of zo geleden begaf ik mij in Heiloo op de fiets op weg van A naar B. Ik moest het spoor passeren en en kwam een trein aan dus de slagbomen gingen omlaag. Het was een zogenaamde AHOB Automatische Halve Overweg Bomen, de helft van de straat was dus niet afgeschermd.

Er kwam een motoragent aanrijden met zwaailicht en sirene. De agent stopte voor de overweg, ofschoon de trein nog ver weg was. Hij had dus in slalom om de bomen heen kunnen rijden, maar hij wachtte keurig tot de trein zou passeren. Hij was zich ervan bewust dat hij mijn aandacht had getrokken dus hij zei met een lachend gezicht: "Ja, ik waag me hier niet aan". Ik kon slechts mijn duim naar hem opsteken en nog een prettige dienst toewensen
.
De Intercity passeerde, de slagbomen gingen omhoog, de rode lichten doofden en wij gingen ieder ons weegs. Het blauwe zwaailicht verdween aan de horizon. Hoog in de lucht zong een leeuwerik.
Non possumus non loqui
  woensdag 29 maart 2023 @ 15:45:50 #48
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_208581422
quote:
1s.gif Op woensdag 29 maart 2023 13:42 schreef NaarMensje het volgende:

[..]
https://www.welingelichte(...)den-hoort-erbij.html

Wat een incompetente idioot zeg :') en het nog gaan bagatelliseren ook. Lachen man, iemand invalide rijden en 80 uur taakstraf moeten lopen. Voor het verkeerde aankijken van een agent krijg je al de helft meer.

Debiel land.
Die straf :r Je verpest even iemands leven en hoppa, 80 uur taakstraf maar.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_208581516
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 15:32 schreef Knip het volgende:
Een jaar of zo geleden begaf ik mij in Heiloo op de fiets op weg van A naar B. Ik moest het spoor passeren en en kwam een trein aan dus de slagbomen gingen omlaag. Het was een zogenaamde AHOB Automatische Halve Overweg Bomen, de helft van de straat was dus niet afgeschermd.

Er kwam een motoragent aanrijden met zwaailicht en sirene. De agent stopte voor de overweg, ofschoon de trein nog ver weg was. Hij had dus in slalom om de bomen heen kunnen rijden, maar hij wachtte keurig tot de trein zou passeren. Hij was zich ervan bewust dat hij mijn aandacht had getrokken dus hij zei met een lachend gezicht: "Ja, ik waag me hier niet aan". Ik kon slechts mijn duim naar hem opsteken en nog een prettige dienst toewensen
.
De Intercity passeerde, de slagbomen gingen omhoog, de rode lichten doofden en wij gingen ieder ons weegs. Het blauwe zwaailicht verdween aan de horizon. Hoog in de lucht zong een leeuwerik.
Mooi gedicht.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 29 maart 2023 @ 15:50:59 #50
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208581534
quote:
2s.gif Op woensdag 29 maart 2023 13:44 schreef Gunner het volgende:
Ik blijf het altijd wel bijzonder vinden dat een politiewagen zonder optische of audiosignalen zo hard mag rijden.
Dit.

Helemaal misselijk is de reactie van die Beilenaar. Iemand compleet stuk rijden en nog steeds zo doen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_208587094
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 14:19 schreef Isabeau het volgende:

[..]
En ik maar denken dat dat was om het verkeer te waarschuwen... wat dus 1,5 km van de plaats van bestemming ook aanwezig is.
Het ongeluk is 's avonds gebeurd. Ik weet niet hoe laat 's avonds, maar dat zou nog voor een kleine nuance kunnen zorgen. Als het 's avonds / 's nachts heel rustig is op straat en de meeste mensen al op bed liggen, zijn agenten vaak wat terughoudender met het gebruik van de sirene - om mensen niet onnodig hun slaap te verstoren.

Edoch, die brancherichtlijn is er niet voor niets en 'we doen het allemaal' of 'het hoort bij het werk' is natuurlijk geen argument om de regels te overtreden.
  woensdag 29 maart 2023 @ 22:35:29 #52
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208587113
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 22:33 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Het ongeluk is 's avonds gebeurd. Ik weet niet hoe laat 's avonds, maar dat zou nog voor een kleine nuance kunnen zorgen. Als het 's avonds / 's nachts heel rustig is op straat en de meeste mensen al op bed liggen, zijn agenten vaak wat terughoudender met het gebruik van de sirene - om mensen niet onnodig hun slaap te verstoren.

Edoch, die brancherichtlijn is er niet voor niets en 'we doen het allemaal' of 'het hoort bij het werk' is natuurlijk geen argument om de regels te overtreden.
In een studentenstad als Groningen is het wel heel naïef als je denkt dat er wel niemand op straat zal zijn, en doe dan iig je zwaailicht aan, als je al zo bang bent dat mensen wakker worden omdat je met 110 km/u met je sirene aan langsrijdt.

Hier staat 20.20 uur.... geen tijdstip dat je de halve stad wakkermaakt met je sirene, wel een tijdstip dat mensen nog volop onderweg zijn van en naar allerlei toestanden:

https://www.hardnieuws.nl(...)groningen-28858.html
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208587145
quote:
1s.gif Op woensdag 29 maart 2023 22:35 schreef Leandra het volgende:

[..]
In een studentenstad als Groningen is het wel heel naïef als je denkt dat er wel niemand op straat zal zijn, en doe dan iig je zwaailicht aan, als je al zo bang bent dat mensen wakker worden omdat je met 110 km/u met je sirene aan langsrijdt.

Hier staat 20.20 uur.... geen tijdstip dat je de halve stad wakkermaakt met je sirene, wel een tijdstip dat mensen nog volop onderweg zijn van en naar allerlei toestanden:

https://www.hardnieuws.nl(...)groningen-28858.html
Dat tijdstip had ik niet in de berichten zien staan, maar dan gaat die nuance inderdaad niet op. Ik heb het meer over maandagnacht om 03:24 of zo. Dan is er ook in Groningen geen kip meer op straat.
pi_208587148
Levens van burgers riskeren om een collega-agent te ondersteunen in een mogelijk dreigende situatie? Aparte keuze, gezien de taakomschrijving van de politie.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  woensdag 29 maart 2023 @ 23:08:26 #55
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_208587349
quote:
1s.gif Op woensdag 29 maart 2023 22:41 schreef Akathisia het volgende:
Levens van burgers riskeren om een collega-agent te ondersteunen in een mogelijk dreigende situatie? Aparte keuze, gezien de taakomschrijving van de politie.
Dit inderdaad, 110 binnen de bebouwde kom zonder zwaailicht is zeer onverantwoord.
We have always been at war with Eastasia.
pi_208587621
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 13:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
110km in de bebouwde komt, daar valt gewoon niet op te anticiperen.
Niet voor een chauffeur en niet voor een voetganger of fietser.
Al kijk je goed links en rechts, de auto is er ruim 2x zo snel als dat je verwacht.
Helemaal in NL waar de infrastructuur helemaal ingericht is op de daar geldende max snelheid. Ik kan me hier in de omgeving maar een paar 50 punten bedenken waar je theoretisch 110 zou kunnen rijden, maar daar kom je dan weer geen fietsers tegen. Oerstom natuurlijk zonder sirene/signalen :{w
pi_208587981
Typisch weer de politie. Niemand klaagt erover als de richtlijnen altijd worden overschreden, tot er ongeluk gebeurt. Dan heeft diegene die betrokken is het opeens alleen gedaan.
.
  donderdag 30 maart 2023 @ 07:03:00 #58
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_208588020
quote:
1s.gif Op donderdag 30 maart 2023 06:53 schreef Fer het volgende:
Typisch weer de politie. Niemand klaagt erover als de richtlijnen altijd worden overschreden, tot er ongeluk gebeurt. Dan heeft diegene die betrokken is het opeens alleen gedaan.
Hoe weet je als burger dat bijvoorbeeld deze richtlijnen worden overschreden, voordat er wat fout gaat en journalisten het melden?
pi_208588710
quote:
1s.gif Op woensdag 29 maart 2023 15:22 schreef NaarMensje het volgende:

[..]
Als het slachtoffer door rood heeft gereden valt er nog wat voor te zeggen, in alle andere gevallen mag de agent aan de hoogste boom.
Ik denk dat het om deze kruising gaat. Daar zijn geen verkeerslichten, maar het verkeer op de weg waar de politie-auto op reed heeft in principe altijd voorrang.

Op een februari-avond iets over achten is het al donker, dus het lijkt me bijzonder moeilijk voor de fietser om de snelheid van het kruisende verkeer in te schatten. Zonder signalering zal hij er vanuit zijn gegaan dat hij gewoon over kon steken.
pi_208741013
quote:
Werkstraf en rijontzegging voor agent uit Beilen die student aanreed in Groningen

Een 28-jarige agent uit Beilen die op 7 februari 2021 een 22-jarige student aanreed in Groningen moet een taakstraf van 120 uur uitvoeren. De man heeft volgens de regels van zijn beroepsgroep onbehoorlijk hard gereden, meende de rechter.

De student raakte zwaargewond. Hij raakte aan zijn rechterarm verlamd. Hij werd geschept op de Friesestraatweg door de auto en belandde honderd meter verderop in de straat. Het Openbaar Ministerie (OM) eiste 80 uur werkstraf. En een voorwaardelijke rijontzegging van een half jaar.

Het strafadvies van de voorwaardelijke rijontzegging nam de rechter over. De werkstraf werd verhoogd, De rechter vindt dat de agent zich schuldig heeft gemaakt aan zeer onvoorzichtig en onoplettend rijgedrag. Hij reed midden in de nacht met een gang van 110 kilometer per uur, waar een maximumsnelheid van 50 geldt.
De agent was onderweg naar een melding. Volgens de regels mag een agent dan harder rijden dan is toegestaan, maar niet meer dan met 40 kilometer per uur. Hij heeft voor een onveilige verkeerssituatie gezorgd, door ook geen zwaailicht of sirene te gebruiken. Bovendien was de melding bij de meldkamer bekend en gingen mogelijk collega-agenten daarnaartoe.

De rechter gaat ervan uit dat de agent naar eer en geweten heeft gehandeld, maar daarbij anderen in het verkeer in groot gevaar heeft gebracht. Daarnaast heeft de rechter rekening gehouden met wat eerder in vergelijkbare zaken werd opgelegd.
https://www.rtvdrenthe.nl(...)aanreed-in-groningen
pi_208741160
quote:
Prachtstraf weer.


Tering wout.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_208741379
'Meerderheid Kamer voor monitorkastje in auto verkeershufter' :!
https://nos.nl/l/2470672
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_208743183
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 13:47 schreef daNpy het volgende:

[..]
Maar was er sprake van een levensbedreigende situatie?
De donuts waren op.
Vakman pur sang
  dinsdag 11 april 2023 @ 23:00:28 #64
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208743222
quote:
Fopstraf voor iemand volledig naar de klote rijden.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_208743540
quote:
9s.gif Op dinsdag 11 april 2023 20:46 schreef Aether het volgende:
'Meerderheid Kamer voor monitorkastje in auto verkeershufter' :!
https://nos.nl/l/2470672
Politieauto's worden waarschijnlijk al continu gemonitord. De meldkamer moet immers weten welke auto zich waar bevindt.
pi_208743740
quote:
Geef dan geen straf. :')
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')