abonnement Unibet Coolblue
pi_208504631
Een keer een bericht uit het Haarlemsche zonder veel smileys.
U leest het hier het eerst maar dit gaat geheid tot een PE leiden over 5 tot 10 jaar wanneer de hele zorg vastgelopen is en het beleid zoals verwacht in plaats van te besparen meer geld heeft gekost. En voor een forse tweedeling in de maatschappij gaat zorgen tussen arme en rijke ouderen. Met die ¤2000 red je het over het algemeen niet je moet meer aan het dubbele denken.

Wat hoogte punten:

quote:
De impact van NHC-verlaging op een zorgorganisatie: ‘Meerdere bouwprojecten komen financieel in de knel’

De normatieve huisvestingscomponent (NHC) wordt per 2024 verlaagd met 8 procent. De NHC is een financiële bijdrage vanuit de overheid, waarmee een zorgorganisatie de bouw- en verbouwingskosten van (zorg)locaties kan dekken. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer in een nieuw gebouw moet worden geïnvesteerd, omdat de oude zorglocatie is afgeschreven. De verlaging van de NHC heeft een grote impact op de bouwplannen van zorgorganisaties. Er bestaat veel onzekerheid of de gemaakte kosten nog wel kunnen worden gefinancierd. Voor Bart Bram Spruit, manager Vastgoed van zorgorganisatie Sint Jacob in Haarlem, is deze onzekerheid dagelijkse realiteit.

Een deel van onze oudere locaties is nog als bejaardenhuis gebouwd, inclusief oud en klein sanitair. Daar zijn bijvoorbeeld geen draaicirkels voor rolstoelen en weinig tot geen ruimte voor mantelzorgers en naasten van de cliënt die een steeds grotere rol gaan spelen in de zorg. Terwijl dit laatste juist enorm essentieel is, want we werken straks met minder personeel. Mantelzorgers en naasten zijn enorm belangrijk voor ons. Maar op het moment dat je als Sint Jacob zo’n locatie wil faciliteren, zegt het kabinet eigenlijk: Nee, dat kan niet. Daar hebben we het geld niet voor.’

Ten slotte worden de gebouwen uitgerust met zorginfrastructuur zoals plafondtilliften en domotica voor leefcirkeltechnologie, val- preventie/-detectie en verschillende sensoren. Daarmee kunnen uiteindelijk minder medewerkers meer bewoners verzorgen en verplegen. Allerlei veranderingen die nodig zijn, en ook essentieel zijn met het oog op de toekomst. Maar met het bedrag dat wij nu als NHC ontvangen, kunnen wij simpelweg deze nieuwe zorglocaties niet meer bouwen en onderhouden.’

‘We gaan ons bezinnen op wat me nu moeten doen. Want wij kunnen met het oude gebouw dat er nog staat, de zorg steeds moeilijker verlenen. Dus we zitten klem in een oud gebouw, met oude kamertjes, drempels en een klein badkamertje. Daar is geen ruimte voor informele zorg. Het laatste project is een project voor over een paar jaar. Ik vraag mezelf af hoe we dat kunnen gaan realiseren? Of moeten we maar stoppen met onze bouwprojecten?’

Wat Spruit misschien wel het meest lastig vindt, is dat hij nu gedwongen wordt om de zorg van Sint Jacob anders te organiseren. ‘Een van de meest realistische opties om het financieel rond te krijgen, is dat wij zij gaan werken met Volledig Pakket Thuis (VPT), in combinatie met een huur voor de woning, zoals commerciële zorgpartijen in het middeldure en hogere marktsegment al doen. De hogere bouw en onderhoudskosten worden dan doorberekend in de (veel hogere) huur. Bedragen van ¤2000,- zullen dan geen uitzondering zijn. Dat kunnen veel van onze bewoners toch niet betalen?’


De Haarlemse zorgorganisatie staat achter het beleid van Langer Thuis. Dat kan ook niet anders. ‘Maar er is een randvoorwaarde; je moet dit beleid doortrekken naar intramurale huisvesting. Eigenlijk is het simpel: wat betekent Langer Thuis voor de rest van de zorg? Eerste consequentie is dat de zorg die je vervolgens intramuraal levert, zwaarder wordt. De tweede consequentie is dat je de gebouwen waar je deze zorg levert op deze zorgvraag aanpast. En dat vraagt ten slotte om een NHC die rekening houdt met de kostenstijging.’

‘Het oude en het nieuwe beleid bijten elkaar. Het levert zelfs een dubbele bezuiniging op en zetten daarmee de investeringen in de sector op slot. Daarom is mijn oproep aan het kabinet: wees consequent in het gekozen beleid en verhoog de NHC naar rato van de stijgende kosten.’
Daar boven op volgde dit bericht:

quote:
Bevriezen verpleeghuisplaatsen mist onderbouwing en brengt grote risico’s met zich mee

Het kabinetsbeleid om geen extra verpleeghuisplaatsen meer te realiseren, is niet goed onderbouwd. Zonder de juiste randvoorwaarden brengt deze maatregel grote risico’s met zich mee. Voor de ouderen zelf, maar ook voor de zorgketen. Ook is de verwachte besparing beperkt. Dat concludeert ActiZ op basis van een onderzoek door bureau SiRM. ActiZ pleit ervoor dat er naast het stimuleren van langer thuis wonen ook ruimte is voor uitbreiding van het aantal verpleeghuisplaatsen.

ireille de Wee, voorzitter ActiZ-kerngroep Wonen en zorg: ‘Uit het onderzoek komt naar voren dat de financiële besparing in alle gevallen kleiner is dan door het kabinet geraamd. Bovendien zijn er risico’s voor de kwaliteit en toegankelijkheid van de zorg, als de benodigde randvoorwaarden niet worden ingevuld: er moet voldoende mantelzorg beschikbaar zijn én er moet een passende woning zijn (bijvoorbeeld in een geclusterde woonvorm).’

In het meest gunstige scenario zijn alle randvoorwaarden op orde: er zijn genoeg passende en vooral geclusterde woningen en voldoende mantelzorg. Er is dan inderdaad een financiële besparing, maar die is kleiner dan door het kabinet geraamd: 470 miljoen in 2040 in plaats van 720 miljoen. In het slechtste scenario zijn beide zaken niet op orde. Er is dan géén besparing en de ouderenzorg -die nu al onder grote druk staat- raakt nog meer overbelast. Dit komt onder meer doordat de reistijd van zorgmedewerkers toeneemt. En doordat de onplanbare zorg thuis moeilijk te organiseren is. Ook voor de rest van de zorgketen, bijvoorbeeld ziekenhuizen en de huisartsen, brengt dit grote risico’s met zich mee.

De Wee: ‘Verpleegzorg thuis is goedkoper dan in het verpleeghuis, maar cliënten betalen dan ook een lagere eigen bijdrage. Daarnaast wordt een deel van de besparing teniet gedaan omdat bepaalde kosten die binnen de Wet langdurige zorg (Wlz) worden bespaard, alsnog ergens ander worden gemaakt. Bijvoorbeeld omdat ouderen die zelfstandig wonen vaker en meer huurtoeslag aanvragen. Bovendien is het sterk afhankelijk van mantelzorg en passende woonvormen of er überhaupt een besparing is.’

Dat ouderen langer thuis wonen is onvermijdelijk. En in veel gevallen kan dat ook. Maar als er geen extra verpleeghuisplekken meer bij komen, woont in 2040 naar verwachting 75% van de ouderen met gevorderde dementie thuis.
Voor de beeldvorming: ca 12% van de 80+ krijgt dementie en eindigt in een verpleeghuis. En het aantal 80+ gaat die periode ruim verdrievoudigen.
Schaal het aantal agenten en brandweerlui maar vast op wanneer die thuis blijven wonen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_208506430
Tjah, krijgt totaal geen prioriteit naar mijn idee. Laat staan dat men de urgentie ziet. Instroom nieuw personeel zal ook wel een drama worden, ook niet heel gek natuurlijk.
pi_208506627
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 14:35 schreef GS-Raw het volgende:
Tjah, krijgt totaal geen prioriteit naar mijn idee. Laat staan dat men de urgentie ziet. Instroom nieuw personeel zal ook wel een drama worden, ook niet heel gek natuurlijk.
Zelfde drama en wilde ik ook posten. Maar in principe lopen de salarissen steeds verder achter waardoor nu een grote groep de ZZP kant op gaat wat nog veel duurder is. Geld voor hogere salarissen moet uit Den Haag komen maar ook die weigert dat momenteel.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_208506688
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 14:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Zelfde drama en wilde ik ook posten. Maar in principe lopen de salarissen steeds verder achter waardoor nu een grote groep de ZZP kant op gaat wat nog veel duurder is. Geld voor hogere salarissen moet uit Den Haag komen maar ook die weigert dat momenteel.
Klopt. Leidt ook tot scheve gezichten op de werkvloer. Ik heb het idee dat iedereen een goede zorg voor ouderen wil met goed personeel maar dat niemand dit in zijn/haar portemonnee wil voelen.
pi_208506797
‘Medewerkers in de ouderenzorg vormen een aparte klasse, ze komen niet meer rond en raken in de schulden’

https://www.nrc.nl/nieuws(...)de-schulden-a4159784
pi_208506849
quote:
1s.gif Op donderdag 23 maart 2023 15:13 schreef GS-Raw het volgende:

‘Medewerkers in de ouderenzorg vormen een aparte klasse, ze komen niet meer rond en raken in de schulden’

https://www.nrc.nl/nieuws(...)de-schulden-a4159784
Ik ben serieus al enige tijd aan het overwegen over te stappen richting de ouderenzorg, maar de financiële compensatie is simpelweg niet afdoende.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_208506972
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 15:17 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Ik ben serieus al enige tijd aan het overwegen over te stappen richting de ouderenzorg, maar de financiële compensatie is simpelweg niet afdoende.
Het is vrijwilligerswerk met een ruime onkostenvergoeding ;).
pi_208507011
Hopelijk hebben ze wel een incontinentie beleid :+
pi_208507032
boeie zeg, dat geld kan goed worden gebruikt voor oorlog in oekraine zodat corrupte mensen daar leuke dingen kunnen doen met ons geld.
pi_208507283
quote:
14s.gif Op donderdag 23 maart 2023 15:36 schreef Kelvin_Baassie het volgende:
boeie zeg, dat geld kan goed worden gebruikt voor oorlog in oekraine zodat corrupte mensen daar leuke dingen kunnen doen met ons geld.
Oekraine heeft hier niets mee van doen. feitelijk is dat al deels begonnen met, wederom, het kortzichtige beleid van Stef Blok.

Die naam komt echt bij bijna elk probleem dossier voorbij.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_208507310
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 15:17 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Ik ben serieus al enige tijd aan het overwegen over te stappen richting de ouderenzorg, maar de financiële compensatie is simpelweg niet afdoende.
Het ligt aan je opleiding. Met HBO V verdien je niet slecht maar de ziekenhuizen betalen beter.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_208507327
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 15:30 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
Het is vrijwilligerswerk met een ruime onkostenvergoeding ;).
Jij snapt ook hoe zeer dit een giga probleem begint te worden in de komende 20-30 jaar. Nu al is 1 op de 5 Nederlanders ouder dan 65.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_208507418
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 16:00 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Jij snapt ook hoe zeer dit een giga probleem begint te worden in de komende 20-30 jaar. Nu al is 1 op de 5 Nederlanders ouder dan 65.
Klopt. Ik denk ook niet dat veel Nederlanders zich beseffen dat ze het risico lopen straks zelf de billen van pa/ma te kunnen gaan wassen.
pi_208507419
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 16:00 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Jij snapt ook hoe zeer dit een giga probleem begint te worden in de komende 20-30 jaar. Nu al is 1 op de 5 Nederlanders ouder dan 65.
In 65+ zit het werk niet, je komt over het algemeen ene verpleeghuis is tussen je 75ste en 80ste.
Het is nog steeds aan het opschuiven maar totdat we een pil tegen alzheimer hebben krijgt vrijwel iedereen (als hij maar oud genoeg wordt) er mee te maken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_208507427
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 16:08 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
Klopt. Ik denk ook niet dat veel Nederlanders zich beseffen dat ze het risico lopen straks zelf de billen van pa/ma te kunnen gaan wassen.
Daar wordt nu toch al op voorgesorteerd.
Daarom ook de veranderende verpleegkamers.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_208507434
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 16:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
In 65+ zit het werk niet, je komt over het algemeen ene verpleeghuis is tussen je 75ste en 80ste.

Nee, je komt een verpleeghuis in als je in categorie 4 qua zorg valt. De bejaardenhuizen voor "fitte" 70 en 80 plussers bestaan voor een groot deel niet meer.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_208507455
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 16:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Daar wordt nu toch al op voorgesorteerd.
Daarom ook de veranderende verpleegkamers.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met veranderende verpleegkamers ;)
pi_208507461
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 16:10 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Nee, je komt een verpleeghuis in als je in categorie 4 qua zorg valt. De bejaardenhuizen voor "fitte" 70 en 80 plussers bestaan voor een groot deel niet meer.
Ja en dan ben je vaak tussen de 75 en 80.
Al zit daar wel een behoorlijk verschil in tussen mannen en vrouwen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_208507473
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 16:11 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met veranderende verpleegkamers ;)
Dat veel capaciteit nu ook in voormalige verzorgingshuizen zit die dar niet voor geschikt zijn.
Plus wij bouwen nu bijvoorbeeld ook zo dat je als familie ook makkelijker voor je ouders kan zorgen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_208507501
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 16:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dat veel capaciteit nu ook in voormalige verzorgingshuizen zit die dar niet voor geschikt zijn.
Plus wij bouwen nu bijvoorbeeld ook zo dat je als familie ook makkelijker voor je ouders kan zorgen.
Ik ben wel benieuwd hoe de bereidwilligheid is onder familieleden als zij op structurele basis zullen moeten gaan inspringen. Ik merk nu vooral dat familie druk druk druk is.
pi_208507537
quote:
1s.gif Op donderdag 23 maart 2023 15:13 schreef GS-Raw het volgende:

‘Medewerkers in de ouderenzorg vormen een aparte klasse, ze komen niet meer rond en raken in de schulden’

https://www.nrc.nl/nieuws(...)de-schulden-a4159784
quote:
„In 2015 werkte ik als onderzoeker mee aan een project om burgers te betrekken bij zorg in de wijk. Het was de tijd van enorme bezuinigingen in de ouderenzorg. Op een dag zaten we bij elkaar en ontdekte ik dat de groep bijna volledig bestond uit vrouwen die recent hun baan in zorg en welzijn hadden verloren. Maatschappelijk werkers, helpenden in de ouderenzorg. Die werden gewoon teruggevraagd om hetzelfde werk te doen, maar dan onbetaald, als vrijwilliger. Ik vond het zo onrechtvaardig. Ik voelde me vies: dat ik dáár als onderzoeker aan meewerkte.”
Zeer herkenbaar al pas ik daar zelf voor. Werk in de sector maar niet met de cliënten dus stel mijzelf een heel stuk harder op.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_208507539
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 16:15 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
Ik ben wel benieuwd hoe de bereidwilligheid is onder familieleden als zij op structurele basis zullen moeten gaan inspringen. Ik merk nu vooral dat familie druk druk druk is.
Gaat niet of nauwelijks gebeuren. Of je krijgt dat 'fitte' ouders in huis gaan komen om voor het kroost te zorgen.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_208507546
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 16:15 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
Ik ben wel benieuwd hoe de bereidwilligheid is onder familieleden als zij op structurele basis zullen moeten gaan inspringen. Ik merk nu vooral dat familie druk druk druk is.
Dat is een voorwaarde om er te mogen wonen. Concept hebben we pas geopend maar is veel vraag naar.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_208507658
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 14:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Zelfde drama en wilde ik ook posten. Maar in principe lopen de salarissen steeds verder achter waardoor nu een grote groep de ZZP kant op gaat wat nog veel duurder is. Geld voor hogere salarissen moet uit Den Haag komen maar ook die weigert dat momenteel.
Waarbij de zzp ers ook nog eens de beste diensten kunnen uitonderhandelen en de vaste medewerkers nog verder een impuls krijgen om ook maar ZZPer te worden. Wat fijn dat domme koter termijn neoliberale zzp idee om maar zogenaamd een zo flexibel mogelijke organisatie te hebben. :')
pi_208507920
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 16:26 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Waarbij de zzp ers ook nog eens de beste diensten kunnen uitonderhandelen en de vaste medewerkers nog verder een impuls krijgen om ook maar ZZPer te worden. Wat fijn dat domme koter termijn neoliberale zzp idee om maar zogenaamd een zo flexibel mogelijke organisatie te hebben. :')
Naja ook dat werd min of meer opgedrongen door Den Haag.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')