abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_208481592
Ukraine Designates National Holiday to Commemorate Nazi Collaborator

Ukraine Designates National Holiday to Commemorate Nazi Collaborator
Separately, the state banned 'Book of Thieves' which criticizes the anti-Semitic actions of a different national leader for 'inciting ethnic, racial and religious hatred'

https://www.haaretz.com/w(...)23-a97f-ffdd21e50000

WTFFFF ik wist dat in rusland en oekraine Nazi's vechten, maar deze feestdag kon ik niet geloven. Iemand zei het op twitter en ik vond zelfs op een joodse nieuwswebsiite dat dit zo is :{ :{ :{ :{ :{ :{
pi_208481919
Foto uit het artikel is uit 2013, lekker relevant. En waarom staat dit in FEE :')
blablablabla
pi_208481983
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 17:09 schreef Elan het volgende:
Foto uit het artikel is uit 2013, lekker relevant. En waarom staat dit in FEE :')
waarom staat een topic over een feestdag in Feestdagen forum zegt hij 8)7
pi_208482123
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 17:15 schreef Kelvin_Baassie het volgende:

[..]
waarom staat een topic over een feestdag in Feestdagen forum zegt hij 8)7
Het is absoluut niet een officiële feestdag maar iets wat alleen een paar honderd extreemrechtse radicale gekkies vieren.
quote:
Every new year’s day far-right nationalists in Ukraine hold a torchlight march in Kiev to mark the birthday of their hero Stepan Bandera, the fascist leader notorious for his collaboration with the Nazis during World War 2, whose followers in the Organisation of Ukrainian Nationalists directly participated in the Holocaust. Attendance at these events has declined over the years and most recently numbered in the hundreds, reflecting the low level of popular support for the far right.
Hier wat context:

quote:
One shocking example of official endorsement of the Bandera cult was the Verkhovna Rada’s decision on 18 December 2018 to commemorate the 110th anniversary of Bandera’s birth. Described as “a leading figure and theorist of the Ukrainian national liberation movement”, Bandera was included on the list of “outstanding personalities” whose anniversaries were to be “celebrated at the state level” in 2019. As I wrote in a previous article, “the fact that a Nazi sympathiser implicated in the Holocaust received state recognition in this way should give pause to anyone inclined to accept the propaganda picture of pre-invasion Ukraine as a thriving liberal democracy”.

This was bad enough, but a distorted account of the Verkhovna Rada’s decision was almost immediately put into circulation which made it appear even worse. On 19 December the story was reported by Radio Liberty under the headline “Ukraine declares Bandera’s birthday an official holiday”, and also by TASS who went with “Nazi collaborator’s birthday declared official holiday in Ukraine”. In reality, as can be seen from the summary above, and by consulting the relevant documents on the parliamentary website (English translations here and here), no “official holiday” had been introduced in commemoration of Bandera’s birthday, or indeed any of the other anniversaries.
https://medium.com/@pitt_(...)ukraine-46fd7cc570ec
Matige poging tot trollen dus.
blablablabla
pi_208482207
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 17:30 schreef Elan het volgende:

[..]
Het is absoluut niet een officiële feestdag maar iets wat alleen een paar honderd extreemrechtse radicale gekkies vieren.
[..]
Hier wat context:
[..]
Matige poging tot trollen dus.
Maar waarom zeggen haaretz en bijv newsweek dan dat het parlament dit heeft geodgekeurd??

Ukraine's parliament has officially designated the birthday of a prominent Nazi collaborator as a national holiday, while also banning a book that criticized another anti-Semitic national leader.

https://www.newsweek.com/(...)anti-semitic-1272911
pi_208482271
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 17:35 schreef Kelvin_Baassie het volgende:

[..]
Maar waarom zeggen haaretz en bijv newsweek dan dat het parlament dit heeft geodgekeurd??

Ukraine's parliament has officially designated the birthday of a prominent Nazi collaborator as a national holiday, while also banning a book that criticized another anti-Semitic national leader.

https://www.newsweek.com/(...)anti-semitic-1272911
Is allemaal clickbait zie de link met de officiële verklaringen die ik net heb gepost. Al zijn er wel degelijk nazi-sentimenten in Oekraïne maar dat van die feestdag is onzin.
blablablabla
pi_208482502
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 17:40 schreef Elan het volgende:

[..]
Is allemaal clickbait zie de link met de officiële verklaringen die ik net heb gepost. Al zijn er wel degelijk nazi-sentimenten in Oekraïne maar dat van die feestdag is onzin.
ik weet niet meer wat ik moet geloven. russen en oekraine hebben allebei nazi's teveel. Nog zon voorbeeld van wat echt niet kan. Misschien geen officiele feestdag maar ze maken er blijkbaar zelf een feestdag van:

twitter


maar misschien is dit niet voor dit subforum idd _O- _O- _O- _O-
pi_208482711
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 17:54 schreef Kelvin_Baassie het volgende:

[..]
ik weet niet meer wat ik moet geloven. russen en oekraine hebben allebei nazi's teveel. Nog zon voorbeeld van wat echt niet kan. Misschien geen officiele feestdag maar ze maken er blijkbaar zelf een feestdag van:

[ twitter ]

maar misschien is dit niet voor dit subforum idd _O- _O- _O- _O-
Je hebt op zich gelijk dat er nazi's zijn en jodenhaters actief zijn in Oekraïne. Maar bedenk Nederland heeft en had ook nazi's, zelfs in de Tweede Kamer. Denk aan FvD met zijn antisemitische uitspraken op Twitter recentelijk of Hans Janmaat die jaren terug al Hitlergroet saluerend door Rotterdam marcheerde met een groep kompanen. Dat maakt ons nog geen nazibolwerk.

Overigens is als je vanuit historisch oogpunt kijkt eventuele sympathie voor de nazi's ergens nog wel te begrijpen. Zij zijn vele malen harder in hun reet geneukt door de Sovjets, en nu weer door de Russen dan dat ooit door de nazi's heeft plaatsgevonden. Door Stalin zijn Holodomor zijn bijvoorbeeld net voor de oorlog 3.5 miljoen mensen de hongerdood ingejaagd.

Stepan Bandera staat trouwens meer bekend als een ultra-nationalist die toevallig colabreerde met de Nazi's omdat hij meer haat koesterde tegen de Sovjets. En hij is ook vermoordt door de KGB later in de jaren 50. Maar goed die feestdag waar je het over hebt bestaat dus niet.
blablablabla
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 25 maart 2023 @ 01:01:14 #9
269689 crew  Viv
pi_208526518
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 17:54 schreef Kelvin_Baassie het volgende:

[..]

maar misschien is dit niet voor dit subforum idd _O- _O- _O- _O-
Ik vind het niet heel FEEstelijk nee. :') En het schuurt ook tegen FEEk news aan, aangezien het dus geen FEEstdag van Oekraïne is.

Aangezien er wel serieuze reacties op gekomen zijn, bij deze een schopje naar OOR. :)



quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciële doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 1 / 1
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')