abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 27 mei 2023 @ 18:25:00 #251
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_209305509
En zo worden ze allemaal groot met alle uitdagingen van dien O+
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  Moderator zaterdag 27 mei 2023 @ 19:24:29 #252
5428 crew  miss_sly
pi_209306194
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 17:28 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
13 en hij zit in de tweede. Ik weet niet of je naar de bioscoop gaan echt uitgaan kunt noemen, maar omdat het in hartje Amsterdam was en hij in het donker thuiskwam vond ik het nogal wat. In de metro bijvoorbeeld kun je rare figuren tegenkomen.
Dat is best een ding, inderdaad. Fijn wel dat het goed gegaan is!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_209306803
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 17:28 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
13 en hij zit in de tweede. Ik weet niet of je naar de bioscoop gaan echt uitgaan kunt noemen, maar omdat het in hartje Amsterdam was en hij in het donker thuiskwam vond ik het nogal wat. In de metro bijvoorbeeld kun je rare figuren tegenkomen.
Oh, dat is nog best jong. Dacht dat hij wat ouder was :) Wel goed voor zijn zelfvertrouwen!
pi_209306926
Ik ging op mijn 13e voor het eerst stappen, incl drank :o
Als ik nu om mee heen kijk, vind ik dat ook wel aan de vroege kant. Maar ik zat wel al in de derde.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zaterdag 27 mei 2023 @ 21:19:29 #255
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_209307661
Ik dronk voor het eerst op mijn 15e. Gewoon een wijntje bij mijn ouders. Bier ging ik drinken toen ik ging studeren en lid werd van een studentenvereniging. Verder dan bier en wijn ben ik nooit echt gekomen.

Mijn dochter begon ook met alcohol toen ze ongeveer 15 was. Mijn zoon heeft echt braaf gewacht tot hij 18 was.
Hij was/is nogal van de regels.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zaterdag 27 mei 2023 @ 22:13:24 #256
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_209308348
Uitgaan was hier vanaf 14 maar dan naar de tentfeesten bij de kermissen in het dorp en de dorpen er omheen, naar de disco in het buurtcentrum in de buurt. Redelijk onschuldig, wel met een boel alcohol B:)B
pi_209310499
Alcohol vind ik tricky. Ik wil liever niet dat ze als pubers alcohol drinken. We drinken zelf vrijwel nooit alcohol: op vakantie eens een wijntje en in de zomer alcoholvrij bier. Ik hoop dat ze die gewoonte overnemen en dat ze excessen in ieder geval vermijden. Maar ik gooi het liever over de boeg van voorleven en een bepaalde cultuur creëren dan verbieden - en dan is het aan hen om keuzes te maken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209310660
A wordt in oktober 18 :o, ze gaat eigenlijk nooit echt uit. Ja naar Comic con of naar de bios. Van de week ging ze na de training met vrienden naar de kermis.
T (bijna 14) gaat met vriendinnen naar mac/ijswinkel/stad en met A mee naar Comic con.

In oktober gaan ze met z'n 3en naar Disney, in die zin, wij rijden, zij hebben hun eigen kamer, regelen alles zelf. Ze hebben het ook zelf betaald.
Alleen ze 18e, A's verjaardag, nemen wij ze mee uiteten.

A is helemaal niet van de alcohol, zelfs niet toen ze 2 weken zonder ons in Italië was en de keuken daar vol stond met drank.
T daarentegen.. die wil alles proeven.

We gingen gister met T terug naar de tattoo/piercing shop om d'r piercing te controleren en te vervangen.. er kwam er nog 1 bij 🤣
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  zondag 28 mei 2023 @ 08:35:12 #259
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_209310684
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 07:25 schreef Claudia_x het volgende:
Alcohol vind ik tricky. Ik wil liever niet dat ze als pubers alcohol drinken. We drinken zelf vrijwel nooit alcohol: op vakantie eens een wijntje en in de zomer alcoholvrij bier. Ik hoop dat ze die gewoonte overnemen en dat ze excessen in ieder geval vermijden. Maar ik gooi het liever over de boeg van voorleven en een bepaalde cultuur creëren dan verbieden - en dan is het aan hen om keuzes te maken.
Ja, zo denk ik er ook over. Ik heb dan ook geen afspraken gemaakt als dat ze geld/rijbewijs of zoiets krijgen als ze niet roken of drinken. Dan krijg je alleen maar dat ze het stiekem gaan doen volgens mij. Mijn dochter drinkt niet veel. Dat is ook veel te duur voor haar. Mijn zoon eigenlijk helemaal niet. Heel af en toe met vrienden en dan wordt hij er steevast ziek van. Roken heeft mijn dochter een tijdje gedaan omdat haar vriendje rookt. Maar ook daar is ze mee gestopt omdat het te duur was. Mijn zoon heeft nooit gerookt. Drugs voor zover ik weet allebei ook niet.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zondag 28 mei 2023 @ 09:28:54 #260
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_209310979
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 07:25 schreef Claudia_x het volgende:
Alcohol vind ik tricky. Ik wil liever niet dat ze als pubers alcohol drinken. We drinken zelf vrijwel nooit alcohol: op vakantie eens een wijntje en in de zomer alcoholvrij bier. Ik hoop dat ze die gewoonte overnemen en dat ze excessen in ieder geval vermijden. Maar ik gooi het liever over de boeg van voorleven en een bepaalde cultuur creëren dan verbieden - en dan is het aan hen om keuzes te maken.
Eens hoor. Ik drink ook zelden, man helemaal niet. De generatie van mijn (schoon)ouders drinkt wel redelijk veel. Ik kreeg al 14 jarige vroeger ook een scheut Amaretto in mijn cola van mijn opa. Absurd als je daar nu aan terugdenkt.
  zondag 28 mei 2023 @ 10:36:03 #261
319308 Tink89
To live is to dance
pi_209311734
Idioot ja, actief kinderen van 14 alcohol voorschotelen... Ik vind het wel prima dat de leeftijd naar 18 is ook. Ik drink best af en toe een glaasje, ook waar de kinderen bij zijn, maar wel af en toe. Ik heb er ook weleens moeite mee dat er in mijn schoonfamilie flink gezopen wordt bij elk excuus dat ze kunnen verzinnen. En dat ze dan de kinderen ook steeds vertellen dat ze lekker nog een glaasje nemen omdat het zooooo lekker is. Ik wil m'n kinderen liever niet meegeven dat een feestje geen feestje is zonder wijn (aldus schoonmoeder). Maar ze doen hetzelfde met heel veel en vet eten. Het is niet gezellig als je met mate dingen naar binnen duwt blijkbaar. En als ik dan tegen de kinderen zeg dat het wel genoeg geweest is na een halve dag continu opnieuw gevulde bakjes vol met gehaktballetjes, stokbrood, liters saus en kruidenboter, speciaal voor de kinderen gebakken frikadellen en beker na beker ranja, ben ik een zeikerd...

[/rant]
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_209312017
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 10:36 schreef Tink89 het volgende:
Idioot ja, actief kinderen van 14 alcohol voorschotelen... Ik vind het wel prima dat de leeftijd naar 18 is ook. Ik drink best af en toe een glaasje, ook waar de kinderen bij zijn, maar wel af en toe. Ik heb er ook weleens moeite mee dat er in mijn schoonfamilie flink gezopen wordt bij elk excuus dat ze kunnen verzinnen. En dat ze dan de kinderen ook steeds vertellen dat ze lekker nog een glaasje nemen omdat het zooooo lekker is. Ik wil m'n kinderen liever niet meegeven dat een feestje geen feestje is zonder wijn (aldus schoonmoeder). Maar ze doen hetzelfde met heel veel en vet eten. Het is niet gezellig als je met mate dingen naar binnen duwt blijkbaar. En als ik dan tegen de kinderen zeg dat het wel genoeg geweest is na een halve dag continu opnieuw gevulde bakjes vol met gehaktballetjes, stokbrood, liters saus en kruidenboter, speciaal voor de kinderen gebakken frikadellen en beker na beker ranja, ben ik een zeikerd...

[/rant]
Nouja, als dat eens een keertje met een verjaardag ofzo gebeurt heb ik er niet zo heel veel moeite mee.

Ik drink nooit, vroeger in het weekend weleens een breezer toen dat superhip was. Ik ben volgens mij ook nog nooit dronken geweest. Vriend trekt in het weekend een biertje open 's avonds. Oma's en opa drinken nooit in het bijzijn van de kinderen alcohol. Mijn moeder rookt wel aardig wat. De jongste heeft dat nog niet door, mijn oudste natuurlijk wel. Maar die heeft wel door dat roken ongezond is.
pi_209312297
Drinken doe ik zeer zelden. Man daarentegen des te meer ;) dus qua dat betreft krijgen ze twee verschillende voorbeelden. De oudste is er wel al een beetje in geïnteresseerd in hoe het smaakt en zo, maar mag natuurlijk nog niet proeven. We maken hem ook wel duidelijk dat dat pas met 18 jaar zal zijn (en wellicht tegen die tijd pas 21 jaar :P )
Dochter heeft het er nog niet over, maar voor haar hou ik sowieso m’n hard vast voor als ze in de puberteit komt, ben bang dat we daar een pittige kluif aan gaan hebben :{

Roken hebben man en ik wel gedaan, maar ik ben nu drie jaar gestopt en man een half jaar. Dus ze hebben dat wel heel bewust meegekregen, maar hoop ook wel dat het feit dat we nu niet meer roken toch wel beter zichtbaar zal zijn.

Alleen zien ze wel hun oudere neef vapen als we daar zijn, dat vind de oudste toch wel erg interessant, met al die zoete geurtjes en dergelijke.
pi_209312377
Ik denk dat je een keer laveloos drinken er ook wel bij hoort eigenlijk. Daar leer je ook weer van. (En daar weten m’n ouders echt nog steeds niets van).

Ik vind het zelf vooral belangrijk dat ze zien dat alcohol niet standaard is. Wij drinken nooit alcohol thuis en hebben het ook alleen rondom verjaardagen/ feestdagen in huis, net als dat mijn ouders dat vroeger ook nooit thuis dronken. Bij uit eten of op een feestje, prima, maar dat is het ook wel.

Ik heb er ook geen problemen mee als ze zich op een feestje helemaal volvreten, zolang ze daarbij wel sociaal gedragen, dus niet in een keer heel de chipsbak naar binnen stauwen, maar een handje pakken en daarna weer gaan spelen, en daarna weer een handje etc. Na de feestdag eten ze wel weer gezond. Op vakantie laatst hebben ze ook 15 dagen alleen friet en pizza gegeten s avonds. Overdag ging er voldoende in qua worteltjes, komkommer en fruit om dat enigszins te compenseren, en ze weten ook dat dat uitzonderingen zijn.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
  zondag 28 mei 2023 @ 14:38:17 #265
319308 Tink89
To live is to dance
pi_209314310
Ze mogen zich ook best vol eten hoor, maar ze waren echt al kotsmisselijk tegen de tijd dat ik nee zei. En toen had ik het gedaan...
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_209318028
Maar als ze zich kotsmisselijk hebben gegeten, dan weigeren ze toch zelf al? En anders hebben ze die grens blijkbaar nog niet bereikt. Ik zie dat als een leermomentje voor de kinderen: eet je een keer misselijk en de volgende keer zal je je niet zo vol eten. Kinderen leren het best als ze het zelf ervaren is mijn ervaring. Het mis laten gaan is met sommige dingen niet zo handig (veilig oversteken bijvoorbeeld), maar in andere gevallen kan het niet zoveel kwaad.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_209318105
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 17:51 schreef FlyingFish het volgende:
Maar als ze zich kotsmisselijk hebben gegeten, dan weigeren ze toch zelf al? En anders hebben ze die grens blijkbaar nog niet bereikt. Ik zie dat als een leermomentje voor de kinderen: eet je een keer misselijk en de volgende keer zal je je niet zo vol eten. Kinderen leren het best als ze het zelf ervaren is mijn ervaring. Het mis laten gaan is met sommige dingen niet zo handig (veilig oversteken bijvoorbeeld), maar in andere gevallen kan het niet zoveel kwaad.
Helaas werkt dat hier niet zo op die manier, is lekker dus blijf eten. En ondanks dat ze er dan last van hebben, gebeurt dat een keer daarna weer (en ik weet wel van wie ze dat gebrek aan een hebben qua eten.. that’s me helaas :') )
  zondag 28 mei 2023 @ 22:56:18 #268
319308 Tink89
To live is to dance
pi_209322952
Mijn kinderen zijn 2 en 4 en als oma met het derde bord frikandellen aankomt, eten ze gewoon door, want doordat het een continue stroom van steeds iets anders is (van gebak via stokbrood en worstenbrood en toastjes en chips naar de snacks) hebben ze het zelf nog niet altijd door. En dan zit ik vervolgens nog ruim een uur in de auto met twee kotsende kinderen. Behalve dus als ik vraag 'prul, is het niet eigenlijk wel genoeg schat? Zit je buik niet al vol?' En dan zegt mijn dochter met een zucht 'jah! Eigenlijk heb ik echt al wel te veel en zit m'n buik vol en ga ik liever even spelen ', maar opa en oma gaan er dan dus echt achteraan met dat bord snacks om nog een keer of 4 te vragen of ze er toch nog eentje lusten. Resultaat; kind zegt geen nee, want lekker. En zeg ik dan nee, dan ben ik de zeikerd.

Maar da's ook als ze bij de ijssalon beide kinderen mega-ijsjes voorzetten die niet op gaan zonder gemopper van oma dat ze zelf twee bollen met spikkels wilden en ze dus ook gaan opeten. En dat hoeft van mij dus niet. Want door moeten eten omdat weggooien zonde is, vind ik echt complete onzin. Maar dat ik aan de voorkant al zeg dat ze meestal één bolletje al amper opeten en dat ze altijd nog een keer terug kunnen voor een tweede bol, is onzin.

Korte conclusie: mijn schoonouders hebben een ongezonde relatie met eten. En ik ga slapen. Truste!
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  maandag 29 mei 2023 @ 11:02:05 #269
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_209325629
Oh herkenbaar. Mijn ouders en schoonouders proppen iedereen ook vol. Hier denk ik dat ze niet weten hoe ze op een andere manier in de smaak vallen bij (klein)kinderen. Dus dan maar simpelweg door het (over)voeden van hun kroost :')
pi_209326222
Dat gedoe met eten en oma's is herkenbaar :')

Neefje (zelfde bouwjaar) logeert hier. Grappig om de verschillen te zien. Neefje zegt elke keer netjes dankjewel als hij iets krijgt (dat doet de mijne helaas niet), maar vraagt ook zodra de laatste hap eten op is of hij van tafel mag (die van mij weet dat we wachten tot iedereen klaar is). Enz.
pi_209332533
Ik herken het hier niet. Denk dat hier beide oma’s nog meer met eten bezig zijn dan ik. Vaak vinden die dingen niet ok, terwijl ik zeg dat het gewoon mag. Ik denk er gewoon niet zo veel bij na :@

Wij zijn dit weekend naar de camping geweest (Willem, Kevin, m’n schoonma en ik…) en de twee zakjes snoep zijn ongeopend teruggekomen. Dit in tegenstelling tot het fruit en het broodbeleg wat niet aan te slepen is.

Willems probleem is wel dat wanneer hij eten ziet het ook op moet. Hij kan dus op een verjaardag het ene bakje lekkers na het andere bakje lekkers leegsnaaien. Dat vind ik niet ok. Heeft veel buikpijn opgeleverd, maar dat zorgt er niet voor dat hij de volgende keer minder en langzamer eet.
pi_209333334
Mijn schoonouders hebben ook de neiging om ze heel veel lekkere dingen aan te bieden. We hebben een keer geteld, bij mn schoonmoeder kregen ze/we in twee uur zes verschillende dingen aangeboden. Maar na wat overleg is dat wel teruggeschroefd naar 4 dingen én vraagt ze tegenwoordig eerst of ze nog een ijsje mogen terwijl het al 17:15 uur is en we zo naar huis gaan voor het eten. Maar zo vaak komen we daar ook niet over de vloer, dus dat ijsje weigeren we als het gevraagd wordt, maar verder gaan ze hun gang maar. Em was daar vrijdag logeren en kwam ook terug met nog een halve doos met donuts en een halve partyzak chips. Mijn ouders verwennen ze meer door bijvoorbeeld meloen te halen (is een favoriet), of te gourmetten als we komen eten (wat ze volgens mij ook vooral voor zichzelf doen, ze zoeken altijd een excuus om te gourmetten).

Maar mijn kinderen hebben dus ondertussen wel hun grens redelijk geleerd gelukkig.

Hupje, die verschillen zijn inderdaad heel grappig om te zien. Ik weet dat jouw voorbeeld jaren geleden tijdens de familieweek bij ons wel wat gedoe heeft opgeleverd. Zus 1 waarvan de kinderen direct van tafel mochten, en zus 2 waarvan ze moesten blijven zitten. Bij mij moeten ze thuis ook blijven zitten, bij mijn broer mogen ze wel gelijk van tafel. Dus als we samen weg zijn mogen die van ons ook gelijk van tafel. Ze zijn nu oud genoeg om te weten dat dat een aparte situatie is. Maar als ze bij ons logeren moeten ze dus wel netjes blijven zitten volgens onze regels.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_209337641
15 hier. Nog nul interesse in alcohol, roken, drugs of uitgaan an sich. Ben benieuwd hoe dat zich allemaal gaat ontwikkelen. Ik blow overigens, drink verder amper. Mijn vrouw drinkt twee keer per jaar, of zo, maar dan ook gelijk stevig. Toen hij nog in Thailand woonde, had hij veel familie(vrienden) om zich heen die elke avond goed konden drinken. Dat zijn de voorbeelden die hij heeft.

Hij heeft wel al 2x een schoolfeest gehad, dat vindt 'ie helemaal geweldig, maar dat is vooralsnog het enige. Bioscoop of andere 'uitgaan-light-bezigheden' zijn niet aan de orde. Liever anderen neermaaien op de telefoon of Playstation. Ook prima.
pi_209337678
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 12:17 schreef Hupje het volgende:
Dat gedoe met eten en oma's is herkenbaar :')

Neefje (zelfde bouwjaar) logeert hier. Grappig om de verschillen te zien. Neefje zegt elke keer netjes dankjewel als hij iets krijgt (dat doet de mijne helaas niet), maar vraagt ook zodra de laatste hap eten op is of hij van tafel mag (die van mij weet dat we wachten tot iedereen klaar is). Enz.
Mijn ouders hebben die neiging ook wel. Geen idee waar dat vandaan komt, want vroeger was dat helemaal niet zo. Dan waren het fruit-dingetjes of zo. Nu chips, friet en andere troep.
  Moderator dinsdag 30 mei 2023 @ 14:37:07 #275
5428 crew  miss_sly
pi_209337860
De mijlpaal "een nacht alleen met een vriendin thuisblijven terwijl wij weg zijn" is volbracht. Het was top gegaan, het was niet eng, alleen maar leuk, en wanneer gaan we weer, dat mag ook een heel weekend zijn :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_209337892
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 14:37 schreef miss_sly het volgende:
De mijlpaal "een nacht alleen met een vriendin thuisblijven terwijl wij weg zijn" is volbracht. Het was top gegaan, het was niet eng, alleen maar leuk, en wanneer gaan we weer, dat mag ook een heel weekend zijn :D
Mooi dat dat top is gegaan. Voor de ouders ook wel fijn. Kun je met een gerust hart keer een weekendje weg.

Weet nog wel dat de dochter van een toenmalige vriendin er een enorme teringbende van maakte. Stekker van de beveiligingscamera eruit getrokken, allerlei mensen (buiten die ene vriendin die zou blijven slapen) over de vloer, auto van de moeder stiekem mee rond gereden (geen rijbewijs en minderjarig), geluidsoverlast verderop in de straat...
  Moderator dinsdag 30 mei 2023 @ 14:57:16 #277
5428 crew  miss_sly
pi_209338042
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 14:40 schreef Halcon het volgende:

[..]
Mooi dat dat top is gegaan. Voor de ouders ook wel fijn. Kun je met een gerust hart keer een weekendje weg.

Weet nog wel dat de dochter van een toenmalige vriendin er een enorme teringbende van maakte. Stekker van de beveiligingscamera eruit getrokken, allerlei mensen (buiten die ene vriendin die zou blijven slapen) over de vloer, auto van de moeder stiekem mee rond gereden (geen rijbewijs en minderjarig), geluidsoverlast verderop in de straat...
Gelukkig heeft mijn dochter dat niet gedaan. Ze is ook een zelfstandige meid met verantwoordelijkheidsgevoel.
Het ergste wat ze hebben gedaan is echt een hele berg troep naar binnen werken: chips, chocolade, ijs, pizza, cola :D Ik schotel haar wel weer gezond spul voor.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_209338090
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 14:57 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Gelukkig heeft mijn dochter dat niet gedaan. Ze is ook een zelfstandige meid met verantwoordelijkheidsgevoel.
Het ergste wat ze hebben gedaan is echt een hele berg troep naar binnen werken: chips, chocolade, ijs, pizza, cola :D Ik schotel haar wel weer gezond spul voor.
Ach ja, ongezond eten, dat moet kunnen een keer en bij zo'n weekend. Je kunt ook moeilijk verwachten dat ze dan linzensoep gaan maken of zo. :+

Ik vond dat toen in elk geval alle perken te buiten en de conclusie dat die dame alleen thuis laten dus geen goed idee is.
pi_209338537
Ik was 18 toen ik voor het eerst iets met alcohol dronk en 20 toen ik het voor de tweede keer probeerde. Vervolgens heb ik het wel goed ingehaald....
Verloofde is van het matige drinken, die is nog nooit dronken geweest en drinkt denk ik iets van 1 a 2 biertjes per week. Ik drink zelf nu een jaar of 4 geen alcohol meer.

Dus wij krijgen vast 2 pubers die op hun 12e al dronken van hun fiets worden gehaald of zo ;)

Ik ben niet bepaald voorstander van alcohol voordat ze 18 zijn, net zoals cafeine, maar liever dat ze het thuis eens proberen dan dat ze het stiekem zouden drinken bij vriendjes of zo.
Maar goed, we hebben nog even, B is 9 en Juul bijna 5.

En gedoe over eten bij ouders/schoonouders, dat is dan een voordeel dat ze daar nooit zijn (behalve met ons erbij dan).
  dinsdag 30 mei 2023 @ 15:50:01 #280
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_209338654
Ander onderwerp, slaapwandelen - doen jullie kinderen dat wel eens? N (bijna 8) is er zomaar ineens mee begonnen. Op zich wel vermakelijk maar hopelijk gaat ze geen gevaarlijke dingen doen :P
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_209339452
Wij hadden dat een maand of twee geleden ook een tijdje met O, vanuit het niets opeens. Heeft hij een kleine maand gedaan, en toen was het weer over.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_209493329
T. (6 jaar) is nooit een echt goede inslaper, maar momenteel is het helemaal rampzalig. Ik denk dat het een combinatie is van het warme weer en de naderende overgang naar de middenbouw. Maar aangeven wat er is, dat doet hij niet. Op iedere vraag die ik stel is de reactie: 'Ik weet het niet.' Kan ook goed dat ik de verkeerde vragen stel, maar ik baal er wel flink van. Het was nu bijna half 10 voor hij sliep. En dat vind ik echt wel heel laat. Daarnaast is het ook niet zo dat ie lekker rustig op zijn kamer is, we zijn er echt wel druk mee tot hij slaapt.

Nou ja, wat wil ik met deze post? Geen idee. Even mijn ei kwijt. En mocht je een geniale tip hebben, of een goed idee, laat het me vooral weten.
  maandag 12 juni 2023 @ 21:58:58 #283
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_209493385
Doe je het voor gedeelde smart? Jacob slaapt ook dramatisch. Groep 2 is saai, groep 3 is een spannend vooruitzicht, het is warm. Ingrediënten genoeg. Ik ga ervan uit dat het ruk blijft t/m de eerste week van de vakantie. En na 2x naar beneden komen gaat de bloed of brand-regel in, dan wil ik hem alleen nog horen voor echt iets ergs. Meestal werkt dat wel en hoef ik er niet zo heel veel mee. Lijkt me pittig als het ook nog eens jouw hele avond kost.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_209493435
Mijn jongste van 10 is wel wat ouder dan T, maar is ook een slechte slaper. Bij hem helpt het nu om een luisterboek 30 minuten aan te zetten met een timer en een wake-up light die in diezelfde 30 minuten donkerder wordt. Hij slaapt niet ineens snel in, maar ligt wel rustig in bed.
*poef* nu is het weg
pi_209494164
Gewoon een scheut jenever in een fles was het toch? Dan slapen ze wel!

Mijn tip is om ze vooral overdag moe te maken (na zwemles of een dag buiten slapen ze hier vaak veel beter), en verder het er maar gewoon mee te doen. Ik slaap zelf ook later en slechter in vanwege de temperatuur, en dan is het als ik ga slapen in ieder geval nog wel donker buiten...
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_209494371
Hier vallen ze ‘s zomers ook altijd wat slechter in slaap. Ondanks dat ze rolluiken op hun slaapkamer hebben, dus zou aan het licht niet moeten liggen. Ik probeer er wel wat losser mee om te gaan, nog even te laten lezen of zo. Zo lang ze maar wel rustig blijven en niet elkaar gaan etteren of anders druk doen. Ik merk dat ze dan uiteindelijk wel in slaap vallen. En dan slapen de in het weekend maar een keer uit.

Moet ik er wel bij zeggen dat beide kinderen over het algemeen wel redelijk tegen weinig slaap kunnen. Dat scheelt wel wat natuurlijk.

Ze zijn hier wel een stukje ouder dan T, maar deed het een paar jaar geleden ook zo. (En als ze echt lekker aan het buitenspelen zijn wil ik ooit ook nog wel eens een uitzondering maken op de bedtijd zelf)
pi_209496776
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 21:58 schreef Lemijn het volgende:
Doe je het voor gedeelde smart? Jacob slaapt ook dramatisch. Groep 2 is saai, groep 3 is een spannend vooruitzicht, het is warm. Ingrediënten genoeg. Ik ga ervan uit dat het ruk blijft t/m de eerste week van de vakantie. En na 2x naar beneden komen gaat de bloed of brand-regel in, dan wil ik hem alleen nog horen voor echt iets ergs. Meestal werkt dat wel en hoef ik er niet zo heel veel mee. Lijkt me pittig als het ook nog eens jouw hele avond kost.
Gedeelde smart lost het niet op, maar fijn om te lezen dat ik niet de enige ben. T. zit inderdaad op hetzelfde punt: hij is eigenlijk echt geen kleuter meer, maar moet toch echt nog een paar weken tot aan de zomervakantie.

quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 22:04 schreef kaatjejannie het volgende:
Mijn jongste van 10 is wel wat ouder dan T, maar is ook een slechte slaper. Bij hem helpt het nu om een luisterboek 30 minuten aan te zetten met een timer en een wake-up light die in diezelfde 30 minuten donkerder wordt. Hij slaapt niet ineens snel in, maar ligt wel rustig in bed.
Zoiets doen wij ook, minus de wake-uplight. Hij luistert graag naar Sterrins Dierenencyclopedie, kan sommige afleveringen dromen inmiddels. Luisterboeken kunnen we ook wel eens proberen!

@FlyingFish, we hebben nog wel wat whisky staan die we zelf eigenlijk niet drinken, zal dat eens proberen. :+ Wel een goeie, voorheen gingen we vaak nog even fietsen 's avonds. Twee vliegen in één klap: hopelijk leert ie dan ooit eens fatsoenlijk fietsen én misschien wordt ie er wat meer moe van.

@hilliebillie: T. is ook geen lange slaper, dat merken we sowieso al. Vannacht van half 10 tot tien voor 7, had misschien een kwartiertje langer kunnen zijn als zusje niet zoveel lawaai had gemaakt. Maar wij hoeven hem eigenlijk nooit wakker te maken. Probleem is voornamelijk dat hij het zelf wel heel naar vindt dat ie niet slaapt, hij kan daar echt overstuur van raken. Terwijl wij ook gewoon zeggen dat als ie rustig gaat liggen en zich even af laat leiden door bijvoorbeeld een podcast, dat de slaap dan vanzelf wel komt. Maar dat helpt dus niet altijd.
pi_209496925
@Gogo83 wat vervelend voor hem dat hij er overstuur door raakt als hij niet kan slapen. Misschien als hij naar bed gaat vast even de verwachting scheppen voor hem zodat hij weet dat het oké als hij niet meteen slaapt, iets in de trant van ‘je mag zo lang naar je podcast/luisterboek luisteren totdat je in slaap valt, is dat na een half uur, dan is dat goed, is dat pas na anderhalf uur, is het ook goed, dan heb je lekker lang kunnen luisteren’.

Wellicht werkt het dat hij er in ieder geval niet overstuur door raakt.
pi_209497224
Ik was zelf niet zo'n makkelijker slaper, ik luisterde altijd naar sprookjes en dan viel ik in slaap.
Misschien is iets van een luisterboek wel wat. Of iets van een ontspanningsoefening of bv "de regenboogtrap". Dat heeft mijn jongste een tijdje geluisterd.

Mijn moeder zei altijd: ook als je gewoon ligt in bed rust je uit.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_209512611
Yes! Mijn kind is met een heel mooi rapport over naar groep 6. Spannend, want dat wordt een weer een nieuwe klas én naar een nieuw gebouw. De school bestaat uit twee gebouwen naast elkaar.

Het is ongelooflijk hoe snel de tijd is gegaan sinds dat ze op school zit.
pi_209513314
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 19:56 schreef Sunshine1982 het volgende:
Yes! Mijn kind is met een heel mooi rapport over naar groep 6. Spannend, want dat wordt een weer een nieuwe klas én naar een nieuw gebouw. De school bestaat uit twee gebouwen naast elkaar.

Het is ongelooflijk hoe snel de tijd is gegaan sinds dat ze op school zit.
Nu al een rapport? Hier is vandaag de laatste cito toets gemaakt :')
Vindt ze het spannend, een nieuw gebouw?
pi_209513560
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 20:42 schreef Hupje het volgende:

[..]
Nu al een rapport? Hier is vandaag de laatste cito toets gemaakt :')
Vindt ze het spannend, een nieuw gebouw?
Yes! Ze hadden volgens mij 2 weken geleden de cito gehad. Alles was dik in orde, alleen met de snelheid in lezen is ze wat achteruit gegaan. Was volgens de juf niet zo'n probleem.

Ze vindt vooral de nieuwe klas heel spannend. Ze zit op het Montessori onderwijs, dus ze gaat naar een klas waar groep 6/7/8 in zit. Ze gaat weer één van de jongste in de klas zijn, ze is van juli. Ze is flink gegroeid in haar sociale vaardigheden, ik heb er wel vertrouwen in.

Ik ben alleen maar blij dat ze het goed doet. Ikzelf heb aardig wat moeite gehad op de basisschool. Ieder schooljaar met hakken over de sloot door naar het volgende jaar. Ik had eigenlijk in groep 2 moeten blijven zitten, maar mijn moeder wilde het niet. Vond dat de juf maar onzin praatte :{ Achteraf gezien was dit echt wel nodig geweest.
pi_209533972
De juf van zoon is al een week ziek en het ziet er naar uit dat ze er komende week ook niet is. Elke dag een andere invaller, of de tweede vaste juf waar hij geen klik mee heeft... Daar wordt niemand blij van. Helaas is dit de derde keer dat ze een aantal dagen/weken afwezig is door ziekte. -O-
pi_209621787
Wij hebben de rapporten en nieuwe groepsindeling binnen. De meiden blijven in dezelfde klas (2/3), maar gaan nu naar het groep 3 gedeelte. De juf heeft ze getest op avi M3 niveau en dat hebben ze gehaald. Ik verwacht dat het volgend jaar voornamelijk focussen op schrijven wordt dus. Ik had liever gehad dat ze naar een andere groep 3/4 zouden gaan, maar helaas. Voordeel is wel dat ze nu bij hun erg fijne juf blijven. Nadeel is dat het beste vriendinnetje van Lala wel naar een andere klas gaat (groep 4 deel). Daar had ik Lala gelukkig al op voorbereid maar blijft jammer voor ze, vooral voor dat vriendinnetje want die mist nu vrijwel al haar (groep 2) vriendinnetjes volgend jaar. Mijn dochters houden nog het grootste deel van hun groepje over.

Oudste gaat samen met 2 vrienden naar de parallelklas. De rest van de klas, inclusief 2e beste vriend, gaan naar de andere klas. Beetje jammer dat hij daardoor nu ook bij het probleemgeval van hun jaar in de klas komt (vechtersbaas en wegloper ineen). Maar hij komt ook bij een naamgenoot waarvan ik verwacht dat hij het er goed mee gaat kunnen vinden, dus even afwachten. Hij is redelijk makkelijk en kan het eigenlijk met iedereen wel goed vinden, dus komt vast goed.

Ik kijk altijd meer uit naar de klassenindeling dan naar het rapport zelf, ben altijd blij als die bekend is :') Rapport is voorspelbaar, die indeling niet.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_209621937
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 20:31 schreef FlyingFish het volgende:

Ik kijk altijd meer uit naar de klassenindeling dan naar het rapport zelf, ben altijd blij als die bekend is :') Rapport is voorspelbaar, die indeling niet.
Herkenbaar! :X Zoon ging van 2 groepen 5 naar 1 groep 6 en ze worden voor groep 7 weer uit elkaar gehaald.. -O-
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_209625542
Hier ook de klassenindeling bekend. De jongste komt bij een bepaalde juf, waar ze blij mee was. Die komt ook altijd super leuk over met uitstapjes en zo. De oudste waarschuwde haar meteen dat zij echt heel streng is een dat ze er waarschijnlijk echt niet blij mee ging zijn. Hij heeft nooit bij haar in de klas gezeten dus puur op verhalen gebaseerd en op de uren musical van haar. Dus ben benieuwd.

Wel met zo goed als al haar vriendinnen in de klas. Al weet ik niet of ik daar blij mee ben want daar is al twee jaar wat gekat onderling. (Ruzie, buitensluiten, gewoon echt niet leuk). Denk dat ik het fijner gevonden had als er op dat gebied wat gemixt zou zijn. Maar goed. Het is wat het is. Hopelijk valt het mee dit jaar, of heeft de juf wat meer impact op het negatieve gedrag onderling.

De oudste gaat naar de middelbare school en heeft wel te horen gekregen in welke klas hij zit, en zit bij 1 van z’n beste vrienden en een gewone vriend. Zijn twee andere beste vrienden zit hij niet. Ondanks dat hij wist dat hij waarschijnlijk niet bij allemaal kwam vind hij het toch jammer. Maar snap de verdeling wel van het vaste vriendenkliekje twee aan twee en de andere er bij een tweetal bij.

Ach de andere twee ziet hij nog steeds met sporten. En hij zal ook nieuwe vrienden maken.

Ben benieuwd hoe dat gaat volgend schooljaar. Hij is er echt aan toe!
pi_209630227
Hier nog geen rapport, donderdag was de laatste Cito pas bij B. Maar daar maken we ons niet druk om, die jongen doet het hartstikke goed en gaat met veel plezier naar school.

Juul is even spannend, ze gaat naar groep 2, maar er komen volgend jaar 2 groepen 1/2 en 1 groep 2/3. We horen pas over een week welke kleuters er in die groep 2/3 komen. Nu zijn er 3 groepen 1/2 en 2 groepen 3.
Geen idee hoe ze de verdeling maken, er is weinig over gecommuniceerd. Ik hoop vooral dat ze gewoon in haar eigen groep blijft, bij haar vriendjes. Ze krijgt sowieso nieuwe leerkrachten. 1 nieuwe leraar en 1 lerares die ze 10 dagen heeft gehad vorig schooljaar (haar schooljaar duurde ook maar 10 dagen _O- toen was het zomervakantie) Of dus bij de juf in de groep 2/3, de leerkrachten verdeling is al wel bekend.

En verder lopen ze echt op hun tandvlees hier, nog 2 weken bikkelen. Ze zijn zo moe. Juul gisteren helemaal thuisgehouden en B na de boterhammen thuisgehouden.
pi_209631140
Groepsverdeling is hier al bekend, welke kinderen in welke groepen nog niet, dat komt komende week. Maar dat geldt dus vooral voor de groepen die gesplitst worden, J's klas komt weer bij elkaar met nog een deel van de groep hoger erbij dus voor hem is het minder spannend. Volgende weemlk krijgen ze ook het rapport.
Voor de korte termijn baalt J vooral dat zijn fijne juf waarschijnlijk niet beter is vóór de vakantie begint. (Oja, daardoor krijgen ze een incompleet rapport _O- en een tien minuten gesprek met de directeur) En voor volgend schooljaar krijgt hij een niet zo fijne juf (eerder ook gehad) en een nieuw aangenomen juf die wel een oude rot in het vak is. We gaan het zien.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 24 juni 2023 @ 15:45:23 #299
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_209631146
Wat word er steeds gewisseld ik n groeien he, dat was bij ons vroeger niet.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_209631169
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2023 15:45 schreef Ynske het volgende:
Wat word er steeds gewisseld ik n groeien he, dat was bij ons vroeger niet.
Financieen... Vroeger waren er minder leerlingen nodig voor een fulltime leerkracht.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')