abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zaterdag 1 april 2023 @ 22:48:35 #251
381159 crew  loveyoulongtime
bloedpompbiscuit
pi_208621954
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 21:24 schreef Repentless het volgende:

[..]
Dat klopt inderdaad. Dat is zeker ook een van de sterkste argumenten om aan te nemen dat het gewoon waar is. De vraag is alleen: hoe zouden ze het moeten ontkennen destijds en wie in de rest van de wereld zou hen geloven? De halve wereld had het destijds gezien op tv en gehoord op de radio. Een ontkenning van de SU had weinig waarde gehad voor al die mensen die er op die manier getuige van waren geweest.

Het was ook slechts 12 jaar nadat er voor het eerst succesvol een satelliet in de ruimte was gebracht die wat bliepjes terug kon sturen. Het vrij gedetailleerd tracken van activiteit in de ruimte zoals dat vandaag de dag kan, stond nog relatief in de kinderschoenen. Men kon vanaf de aarde wel radiosignalen tracken en daar informatie uit halen (zoals bepaalde amateurs dat destijds ook al konden), maar het 'real time' tracken van alle objecten in de ruimte was nog lang niet op het niveau van nu.

Uiteraard is er wel een aantal zaken waarvan ik uitga dat het gewoon feiten zijn: de Saturn V is toen gelanceerd naar de ruimte met drie mensen aan boord, er is een ruimtevaartuig richting de maan gegaan en weer teruggekomen. Dat waren zaken die op dat moment niet te 'faken' waren. De theorie is dus niet: "er is nooit een raket met drie mensen de ruimte ingegaan en er is nooit een ruimtevaartuig richting de maan gegaan en teruggekeerd". Er was (als het goed is) zelfs al door amateurs destijds te verifiëren of er zich een kunstmatig object in de ruimte bevond op een bepaalde afstand van de aarde dat signalen uitzond.

De vraag is alleen of er zich in dat object richting de maan mensen bevonden die uiteindelijk zijn geland en weer teruggekeerd naar de aarde. En indien dat niet het geval was, of een object daarnaast met drie mensen aan boord dat in LEO verbleef gedurende die missie zonder uitzondering detecteerbaar zou zijn geweest. Indien wel detecteerbaar: of dat te identificeren viel als een object waarin zich op dat moment drie astronauten bevonden. Op dit moment, meer dan 50 jaar na de laatste missie, bevinden zich nog steeds allerlei objecten van de Apollo-missies in een baan om de aarde.

Daarnaast waren er op dat moment al gesprekken gaande tussen de VS en de SU voor samenwerking in de ruimte. Het verdrag hiervoor is in 1972 bekrachtigd. Economisch/financieel behoorlijk interessant voor beide partijen, in plaats van alles op eigen kracht doen. De winst van de VS in de race naar de maan betekende ook dat het voor de SU niet meer nodig was om daar veel tijd en geld in te stoppen, wat ze dus voor andere zaken konden gebruiken. De bemande missie naar de maan was dan maar voor de VS, het betekende geenszins dat ze de 'space race' hadden verloren met al hun successen daarvoor. Al wil men hier, zoals gezegd, nog wel eens het narratief ophangen dat door de maanlanding die race is gewonnen.
Ik geloof dat @Straatcommando. al wel een complete opsomming van dit verhaal heeft gemaakt.

Iets over een spiegel die ineens op de maan staat en je met een sterke laser kan zien/weerkaatsen? Zoiets was het geloof ik.

Wie moet die er anders neergezet hebben?
Lach met een schone bips
pi_208622082
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 22:40 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
Goeie post wel :) Er zijn teveel dingen aan de hand ook dat verschillende landen nu weer een race to the moon gaan doen.

Als ze het in de 60's al konden, waarom dan nu ineens een "moon race" :)
:')

Ze zijn allang op de maan geweest.
Niet zo gek doen.
  Moderator zaterdag 1 april 2023 @ 22:57:13 #253
381159 crew  loveyoulongtime
bloedpompbiscuit
pi_208622099
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 22:56 schreef bianconeri het volgende:

[..]
:')

Ze zijn allang op de maan geweest.
Niet zo gek doen.
Stop eens met post picking en lees de rest van mijn posts eens :)
Lach met een schone bips
pi_208622216
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 00:01 schreef koosbasterd het volgende:

[..]
kijk deze dan. Hij heeft wel interessante filmpjes deze Belg.
kan best wel eens zo zijn wat hij laat zien, alleen van die platte aarde geloof ik niet. Wel geloof dat de aarde veeel groter is dan ze ons wijsmaken, plus wat hij aan het einde zegt over aliens.

Wat is dat nu dan? De aarde is enorm goed in beeld en meting gebracht vnl door satellieten. Vele honderduizenden satellieten meten precies hun rondje, mijn God ze zijn zelfs het meetsysteem zelf.
Hoe kan de aarde dan ineens groter zijn?
Vakman pur sang
  zaterdag 1 april 2023 @ 23:28:07 #255
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_208622461
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 20:09 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dat niet alleen, we hebben geloof ik 300 kg aan maanstenen dankzij die missie. Op geen enkele andere wijze dan daadwerkelijk daar te zijn geweest is het mogelijk een dergelijke hoeveelheid mee naar aarde te slepen.
Het overgrote deel van die samples schijnt achter slot en grendel opgeslagen te worden door NASA. Slechts een fractie is verstrekt aan andere landen in de wereld voor onderzoek. Veel van die verstrekte samples zijn in de loop der tijd zoekgeraakt. Het stuk maansteen in het Rijksmuseum bleek versteend hout te zijn, geen maansteen.

Daarnaast kan maansteen, hoewel uiterst zeldzaam, ook op aarde gevonden worden in de vorm van maanmeteorieten. Ik snap dat het allemaal wappie klinkt en vooral lijkt op het krampachtig zoeken naar 'bewijzen' dat het allemaal niet waar is. Dat is echter niet het doel. Nogmaals: ik hoop en denk nog steeds dat het waar is. Hoe meer ik er echter over lees en bekijk, hoe meer ik de indruk krijg dat de argumentatie niet 100% sluitend is.

Wanneer de mensheid hopelijk (en binnen afzienbare tijd) ooit terugkeert op het maanoppervlak (welk land dat dan ook bereikt) en de vlaggen/launching pads/rovers/voetstappen van de Apollo-missies kan bevestigen en duidelijk in beeld kan brengen, ben je ook voor eens en voor altijd af van elke speculatie. Vooral omdat er nu veel betere tracking-methodes dan destijds zijn voor verschillende naties wereldwijd om te verifiëren of er zich een ruimteschip/object bevindt rond of op de maan. Dit zou ook met een robotische rover kunnen. Sinds 1972 zijn er nog enkele sporadische dergelijke missies geweest, maar we laten de maan vooral links liggen.

Ik mag toch hopen dat het geen eenmalige actie is geweest dat de mensheid in staat was om vanaf 1969 in vier jaar tijd zes keer succesvol voet op een ander hemellichaam te zetten (na slechts acht jaar praktijkervaring met bemande ruimtevaart) en vervolgens decennia of zelfs eeuwenlang nooit meer in de buurt komt daarvan.
  zaterdag 1 april 2023 @ 23:34:08 #256
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_208622533
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 22:48 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
Ik geloof dat @:Straatcommando. al wel een complete opsomming van dit verhaal heeft gemaakt.

Iets over een spiegel die ineens op de maan staat en je met een sterke laser kan zien/weerkaatsen? Zoiets was het geloof ik.

Wie moet die er anders neergezet hebben?
Er zijn al geslaagde experimenten geweest met het weerkaatsen van een sterke laser op het maanoppervlak voordat er voertuigen of mensen op de maan zijn geweest. Daarnaast: een onbemande missie zou zo'n reflector ook kunnen plaatsen.
pi_208622542
Vakman pur sang
  Moderator zaterdag 1 april 2023 @ 23:36:25 #258
381159 crew  loveyoulongtime
bloedpompbiscuit
pi_208622549
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 23:34 schreef Repentless het volgende:

[..]
Er zijn al geslaagde experimenten geweest met het weerkaatsen van een sterke laser op het maanoppervlak voordat er voertuigen of mensen op de maan zijn geweest. Daarnaast: een onbemande missie zou zo'n reflector ook kunnen plaatsen.
Dus een onbemande missie bewijst wel dat het mogelijk is?
Lach met een schone bips
  zaterdag 1 april 2023 @ 23:43:41 #259
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_208622594
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 23:36 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
Dus een onbemande missie bewijst wel dat het mogelijk is?
Zoals ik hier al eerder aangaf: de twijfel zit bij veel mensen niet bij of het mogelijk is om met een ruimteschip de maan, of bijvoorbeeld Mars of Venus te bereiken. Of zelfs de interstellaire ruimte te bereiken, zoals de Voyager 1 inmiddels al heeft gedaan. De enige kritische factor is de mens: of het mogelijk is om bemand zo ver buiten de aarde te reizen en zelfs te landen op een ander hemellichaam, om vervolgens veilig terug te keren. Vooral omdat het daarvoor en daarna nooit meer is gedaan en we in de verste verte niet eens in de buurt zijn gekomen daarvan.
  Moderator zaterdag 1 april 2023 @ 23:51:25 #260
381159 crew  loveyoulongtime
bloedpompbiscuit
pi_208622665
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 april 2023 23:43 schreef Repentless het volgende:

[..]
Zoals ik hier al eerder aangaf: de twijfel zit bij veel mensen niet bij of het mogelijk is om met een ruimteschip de maan, of bijvoorbeeld Mars of Venus te bereiken. Of zelfs de interstellaire ruimte te bereiken, zoals de Voyager 1 inmiddels al heeft gedaan. De enige kritische factor is de mens: of het mogelijk is om bemand zo ver buiten de aarde te reizen en zelfs te landen op een ander hemellichaam, om vervolgens veilig terug te keren. Vooral omdat het daarvoor en daarna nooit meer is gedaan en we in de verste verte niet eens in de buurt zijn gekomen daarvan.
Ik begrijp je scepsis echt wel, en dit is een topic waar ik persoonlijk me echt nooit in verdiept heb. Ben wel toen het topic begon erover beginnen te lezen, maar ik heb nog niet echt iets kunnen vinden waardoor de "moonwalk" fake zou zijn, en ja ik lees echt alle kanten. Maar ik zou het wel echt serieus tof vinden als je mijn ongelijk weet te bewijzen :)
Lach met een schone bips
  zondag 2 april 2023 @ 00:07:19 #261
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_208622778
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 23:51 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
Ik begrijp je scepsis echt wel, en dit is een topic waar ik persoonlijk me echt nooit in verdiept heb. Ben wel toen het topic begon erover beginnen te lezen, maar ik heb nog niet echt iets kunnen vinden waardoor de "moonwalk" fake zou zijn, en ja ik lees echt alle kanten. Maar ik zou het wel echt serieus tof vinden als je mijn ongelijk weet te bewijzen :)
Ik zeg niet eens dat je ongelijk hebt, sterker nog: ik hoop en denk nog steeds dat het gewoon waar is. :) Ik ben als totale amateur wel de laatste die meent te moeten claimen dat het niet waar is en dat te kunnen bewijzen. Dat zou wel stuitend arrogant zijn t.o.v. wetenschappers/experts.

Echter geef ik alleen aan dat ik, door me er meer in te verdiepen, puur vanuit boerenverstand/eigen logica in tegenstelling tot voorheen niet meer 100% overtuigd ben. Ik vind dat er inmiddels behoorlijke gaten in de officiële verklaringen zitten, waarbij het aangedragen bewijs voor de maanlanding op sommige punten zelfs ongeloofwaardiger/absurder klinkt dan de argumenten tegen.
  Moderator zondag 2 april 2023 @ 00:12:22 #262
381159 crew  loveyoulongtime
bloedpompbiscuit
pi_208622808
quote:
1s.gif Op zondag 2 april 2023 00:07 schreef Repentless het volgende:

[..]
Ik zeg niet eens dat je ongelijk hebt, sterker nog: ik hoop en denk nog steeds dat het gewoon waar is. :) Ik ben als totale amateur wel de laatste die meent te moeten claimen dat het niet waar is en dat te kunnen bewijzen. Dat zou wel stuitend arrogant zijn t.o.v. wetenschappers/experts.

Echter geef ik alleen aan dat ik, door me er meer in te verdiepen, puur vanuit boerenverstand/eigen logica in tegenstelling tot voorheen niet meer 100% overtuigd ben. Ik vind dat er inmiddels behoorlijke gaten in de officiële verklaringen zitten, waarbij het aangedragen bewijs voor de maanlanding op sommige punten zelfs ongeloofwaardiger/absurder klinkt dan de argumenten tegen.
Daar kan ik me heel goed in vinden eerlijk gezegd, het zou wel een gigantische storm van "upset" worden als blijkt "dat" het een fake show is geweest.

Mocht dat zo zijn pak ik ook graag de popcorn weer :) Ik weet er echt te weinig van om er een waarde oordeel over te geven hoor.
Lach met een schone bips
  zondag 2 april 2023 @ 00:20:06 #263
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_208622856
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2023 00:12 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
Daar kan ik me heel goed in vinden eerlijk gezegd, het zou wel een gigantische storm van "upset" worden als blijkt "dat" het een fake show is geweest.

Mocht dat zo zijn pak ik ook graag de popcorn weer :) Ik weet er echt te weinig van om er een waarde oordeel over te geven hoor.
Mocht je ooit eens wat tijd overhebben, raad ik je aan om deze documentaire te kijken:


Uiteraard niet gezegd dat dit de waarheid weergeeft, er geen onwaarheden worden verteld of geen feiten worden verdraaid. Misschien is het zelfs totale bullshit. Echter worden er in deze docu voornamelijk vragen gesteld en geen harde oordelen gegeven. Ook worden zowel voor- als tegenargumenten tegen elkaar afgewogen, het is geen simpele 'rant' in de trant van: "het is niet waar!!!!"

Het is een lange zit, maar wat mij betreft het bekijken meer dan waard. Mocht je hem een keer hebben bekeken, ben ik benieuwd wat je ervan vindt.
  zondag 2 april 2023 @ 00:22:02 #264
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_208622867
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 23:34 schreef Repentless het volgende:

[..]
Er zijn al geslaagde experimenten geweest met het weerkaatsen van een sterke laser op het maanoppervlak voordat er voertuigen of mensen op de maan zijn geweest. Daarnaast: een onbemande missie zou zo'n reflector ook kunnen plaatsen.
Dat heeft wel de kanttekening nodig dat het signaal wat je terug krijgt van de reflector veeeel sterker en exacter is dan van een random plek op het maanoppervlak.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  zondag 2 april 2023 @ 00:23:55 #265
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_208622873
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2023 00:22 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]
Dat heeft wel de kanttekening nodig dat het signaal wat je terug krijgt van de reflector veeeel sterker en exacter is dan van een random plek op het maanoppervlak.
Dat is zo, maar zoals je zelf eerder aangaf in dit topic: zo'n reflector kan ook onbemand zijn geplaatst. :)
pi_208623022
Meest discutabele aan de techniek vind ik wel de ruimtepakken. Die hebben dus ritsen. Op de maan is er een bijna vacuüm.
De ruimtepakken van nu is dat ondenkbaar. Een grote metalen afdichtingen plaat op de rug wordt nu gebruikt.

http://www.collectspace.com/ubb/Forum14/HTML/001299.html

Maar misschien hadden ze voldoende zuurstof op de rug om de lekken op te vangen.
Vakman pur sang
  Beste debater 2022 zondag 2 april 2023 @ 01:37:15 #267
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208623171
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 23:28 schreef Repentless het volgende:

[..]
Het overgrote deel van die samples schijnt achter slot en grendel opgeslagen te worden door NASA. Slechts een fractie is verstrekt aan andere landen in de wereld voor onderzoek. Veel van die verstrekte samples zijn in de loop der tijd zoekgeraakt. Het stuk maansteen in het Rijksmuseum bleek versteend hout te zijn, geen maansteen.

Daarnaast kan maansteen, hoewel uiterst zeldzaam, ook op aarde gevonden worden in de vorm van maanmeteorieten. Ik snap dat het allemaal wappie klinkt en vooral lijkt op het krampachtig zoeken naar 'bewijzen' dat het allemaal niet waar is. Dat is echter niet het doel. Nogmaals: ik hoop en denk nog steeds dat het waar is. Hoe meer ik er echter over lees en bekijk, hoe meer ik de indruk krijg dat de argumentatie niet 100% sluitend is.

Wanneer de mensheid hopelijk (en binnen afzienbare tijd) ooit terugkeert op het maanoppervlak (welk land dat dan ook bereikt) en de vlaggen/launching pads/rovers/voetstappen van de Apollo-missies kan bevestigen en duidelijk in beeld kan brengen, ben je ook voor eens en voor altijd af van elke speculatie. Vooral omdat er nu veel betere tracking-methodes dan destijds zijn voor verschillende naties wereldwijd om te verifiëren of er zich een ruimteschip/object bevindt rond of op de maan. Dit zou ook met een robotische rover kunnen. Sinds 1972 zijn er nog enkele sporadische dergelijke missies geweest, maar we laten de maan vooral links liggen.

Ik mag toch hopen dat het geen eenmalige actie is geweest dat de mensheid in staat was om vanaf 1969 in vier jaar tijd zes keer succesvol voet op een ander hemellichaam te zetten (na slechts acht jaar praktijkervaring met bemande ruimtevaart) en vervolgens decennia of zelfs eeuwenlang nooit meer in de buurt komt daarvan.
Is allemaal allang gedaan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Moon_landing_conspiracy_theories

En specifiek over maanstenen:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En waarom die dingen niet zomaar rond slingeren:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verder ben ik van de rigide logica in dit soort zaken (zie o.a. JFK).

Het feit dat er ook maar een millimeter de mogelijkheid was dat de USSR zou achterhalen dat de maanlanding een hoax was áls het een hoax was, maakt het hele idee ván een hoax ronduit belachelijk. De blamage zou niet te overzien zijn geweest. Dan waren de VS nog liever gewoon helemaal niet aan het experiment begonnen.

M.i. begrijpen een hoop skeptici niet hoe intens de Koude Oorlog was en dat beide supernaties constant met argusogen naar elkaars ontwikkelingen keken.

En zoals bij andere complotten, wilde zoiets lukken (en geheim blijven), moeten duizenden, zo niet tienduizenden mensen willens en wetens meegewerkt hebben. En dat niet alleen: die duizenden mensen moesten ook nog eens voor de rest van hun leven, allemaal, hun mond houden. Ervoor, tijdens en erna. Allemaal.

Wie ging/gaat dat checken? Hoe? Met welke middelen?

Je ziet dezelfde absurde situaties ontstaan wanneer men de JFK moord wil 'oplossen' door uit te gaan van de meest bizarre hersenspinsels. Ook daar: honderden en honderden betrokkenen die allemaal bewust meewerkten aan een misdaad (en een maanlandingshoax zou ik in ieder geval bewust bedrog willen noemen), en die allemaal netjes hun mond hielden voor, tijdens en na het gebeuren. (Oh, en nee, er zijn geen 'honderden onwelgevallige getuigen' in de JFK-moord 'verdwenen').

Complotdenkers schijnen altijd voorbij te gaan aan het grotere plaatje. Denken dat intelligente mensen en organisaties dergelijke gigantische operaties ook maar voor een minuut zouden overwegen, wetende dat ontelbare ogen en oren aanwezig zijn, en nog afgezien van het feit dat áls die lieden er aan mee doen ze kennelijk ook allemaal een moreel besef van nul hebben, en wetende wat de risico's zijn mocht het misgaan, moet resulteren in de conclusie dat dergelijke operaties helemaal niet hebben plaatsgevonden.

Blijft verder mijn vraag staan: zeker met oog op voornoemde, wat zou precies de reden zijn voor de VS om dit te 'faken'? Met welk doel? Met welk nut?

[ Bericht 6% gewijzigd door EttovanBelgie op 02-04-2023 01:52:11 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 zondag 2 april 2023 @ 01:44:22 #268
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208623185
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 19:15 schreef Repentless het volgende:

[..]
Ondanks dat ik dus niet zeg dat het gefaked is, is er mijns inziens wel een reden te noemen die niet meteen complete onzin is.

De Koude Oorlog was in volle gang, waar de 'space race' een onderdeel van was. De VS werd tot Apollo 8 eigenlijk in vrijwel alles afgetroefd door de Sovjet-Unie:

- eerste succesvolle kunstmaan
- eerste dieren in de ruimte
- eerste mens in de ruimte
- eerste mens in een baan om de aarde
- eerste object dat aan de zwaartekracht van de aarde ontsnapt
- eerste succesvolle flyby van de maan en foto's van de 'dark side'
- eerste succesvolle impacter op de maan
- eerste succesvolle terugkeer van de maan
- eerste object op een andere planeet
- eerste object op Mars

En zo kun je nog wel even doorgaan. De SU liep op dat moment mijlenver voor op de VS en hadden de 'space race' eigenlijk 'gewonnen'. Er was iets buitengewoons nodig om de grandeur van de VS als machtigste land op aarde te 'redden'.

Het Apollo-programma had ondanks de deadline van Kennedy uit '61 enorme vertraging opgelopen, terwijl de Russen het ene na het andere succes behaalden. Zoals bekend gingen er gigantische hoeveelheden belastinggeld naar dit project, terwijl successen uit leken te blijven. De Amerikaanse belastingbetaler werd steeds onrustiger of dit het wel waard was, want tegelijkertijd was er ook de oorlog in Vietnam.

Het project dreigde de steun van (en dus financiering door) de Amerikaanse burger te verliezen en het falen van het Apollo-programma zou internationaal enorm gezichtsverlies voor de VS betekenen, omdat ze de space race dan eigenlijk op alle fronten hadden verloren van de Sovjet-Unie. Het zou zelfs nog kunnen dat de SU erin zou slagen om als eerste een man op de maan te zetten, waardoor de blamage nog groter zou zijn. Dit terwijl de SU er naar eigen zeggen niet dusdanig mee bezig was en meer gericht was op robotische missies. Bleek achteraf ook niet helemaal waar te zijn, maar de informatie-uitwisseling tussen beide landen was in de jaren '60, op het hoogtepunt van de Koude Oorlog, niet bepaald een van openheid. Zoals jij met je historische kennis prima kunt inschatten.

Alleen een bemande maanlanding voor het eind van het decennium kon de VS nog 'redden' en hen de zelfverklaarde 'winnaar' van de space race maken. Zo wordt het hier ook grotendeels gebracht: de maanlanding heeft hen 'winnaar' gemaakt van de space race, terwijl dat natuurlijk helemaal niet het enige criterium of enige ultiem te behalen doel binnen die rivaliteit was. Maar voor het publiek hier was het wel een goed verhaal.

Dus ja: als het op dat moment technisch onmogelijk was voor de VS om een succesvolle bemande maanlanding uit te voeren, was er wel een goed denkbaar motief om het te faken.
Mooi, en dan waren de VS de 'winnaar van de space race'.

En dan?

Was het dat waard om een gigantisch complex en gevoelig complot te smeden dat, mocht het uitkomen, tot ECHT gezichtsverlies zou leiden?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 2 april 2023 @ 02:02:02 #269
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_208623227
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 23:28 schreef Repentless het volgende:

Wanneer de mensheid hopelijk (en binnen afzienbare tijd) ooit terugkeert op het maanoppervlak (welk land dat dan ook bereikt) en de vlaggen/launching pads/rovers/voetstappen van de Apollo-missies kan bevestigen en duidelijk in beeld kan brengen, ben je ook voor eens en voor altijd af van elke speculatie. Vooral omdat er nu veel betere tracking-methodes dan destijds zijn voor verschillende naties wereldwijd om te verifiëren of er zich een ruimteschip/object bevindt rond of op de maan. Dit zou ook met een robotische rover kunnen. Sinds 1972 zijn er nog enkele sporadische dergelijke missies geweest, maar we laten de maan vooral links liggen.
Was het maar zo makkelijk. Vanuit orbit is dat allang gedaan door LRO. Dat heeft helaas niet geholpen, gezien die foto's door de die-hard conspiracy mensen dan gewoon als fake worden bestempeld.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  zondag 2 april 2023 @ 02:33:15 #270
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_208623288
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2023 01:44 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Mooi, en dan waren de VS de 'winnaar van de space race'.

En dan?

Was het dat waard om een gigantisch complex en gevoelig complot te smeden dat, mocht het uitkomen, tot ECHT gezichtsverlies zou leiden?
Een antwoord dit beide posts van je combineert:

- Deze post die je quotte geeft een eventuele motivatie om het te faken: de waarom/met welk doel-vraag
- Het "duizenden mensen"-argument: het wordt veelvuldig aangehaald. Valt zeker wat voor te zeggen, 400.000 mensen die eraan gewerkt hebben. Maar dat betekent niet dat je ervan uit kunt gaan dat er ook 400.000 van op de hoogte moesten of konden zijn. Alle engineers, lassers, bouwers van de Saturn V, ontwerpers van de ruimtepakken, makers van de raampjes van de CM of LM, bouwvakkers van de complexen in Houston en Florida etc. etc. hoefden er niet noodzakelijkerwijs van op de hoogte te zijn dat de uiteindelijke missie niet geheel is gegaan zoals de officiële lezing.
- De USSR en de VS sloten in '72 al een verdrag tot samenwerking in de ruimte, waarvoor de gesprekken al geruime tijd daarvoor plaatsvonden. Lucratief voor beiden. Het 'onthullen' van een hoax zou totaal niet bijdragen daaraan. Sterker nog: het zou het zelfs volledig teniet doen. Je kunt je daarbij afvragen of ze überhaupt de mogelijkheden hadden om daar destijds overtuigend bewijs voor te leveren. Ruimtevaart stond nog in de absolute kinderschoenen en mogelijkheden om alle activiteit te tracken waren nog uiterst beperkt. Daarnaast konden hun eigen geldverslindende ambities voor bemande vluchten naar de maan daarmee ook gestaakt worden, waardoor ze ruimte hadden voor andere zaken.
- Een blamage kon de VS zich niet meer veroorloven op dat punt, zoals je aangeeft. Echter werd er een absurd risico met Apollo 8 genomen. Het is bijna niet voor te stellen onder welke omstandigheden er opeens werd besloten om drie astronauten naar de maan te sturen, zonder enige vorm van praktijktest met terugkeer. De kans dat die missie zou mislukken en zou resulteren in hun dood, was gigantisch. Na het drama van Apollo 1 zou dat de doodsteek zijn geweest voor het programma. Toch werd er binnen slechts enkele uren besloten dat dat opeens geheel aanvaardbaar was, onder tijdsdruk. Het was het risico op een enorme blamage op dat moment dus ineens wel waard.

Nogmaals: ik snap dat ik door bovenstaande als een complotdenker klink en het niet geloof. Dat is het dus niet. Ik vind de officiële lezing met het verstrijken van de tijd echter aan geloofwaardigheid hebben ingeboet.
  Beste debater 2022 zondag 2 april 2023 @ 02:44:29 #271
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208623303
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2023 02:33 schreef Repentless het volgende:

[..]
Een antwoord dit beide posts van je combineert:

- Deze post die je quotte geeft een eventuele motivatie om het te faken: de waarom/met welk doel-vraag
- Het "duizenden mensen"-argument: het wordt veelvuldig aangehaald. Valt zeker wat voor te zeggen, 400.000 mensen die eraan gewerkt hebben. Maar dat betekent niet dat je ervan uit kunt gaan dat er ook 400.000 van op de hoogte moesten of konden zijn. Alle engineers, lassers, bouwers van de Saturn V, ontwerpers van de ruimtepakken, makers van de raampjes van de CM of LM, bouwvakkers van de complexen in Houston en Florida etc. etc. hoefden er niet noodzakelijkerwijs van op de hoogte te zijn dat de uiteindelijke missie niet geheel is gegaan zoals de officiële lezing.
- De USSR en de VS sloten in '72 al een verdrag tot samenwerking in de ruimte, waarvoor de gesprekken al geruime tijd daarvoor plaatsvonden. Lucratief voor beiden. Het 'onthullen' van een hoax zou totaal niet bijdragen daaraan. Sterker nog: het zou het zelfs volledig teniet doen. Je kunt je daarbij afvragen of ze überhaupt de mogelijkheden hadden om daar destijds overtuigend bewijs voor te leveren. Ruimtevaart stond nog in de absolute kinderschoenen en mogelijkheden om alle activiteit te tracken waren nog uiterst beperkt. Daarnaast konden hun eigen geldverslindende ambities voor bemande vluchten naar de maan daarmee ook gestaakt worden, waardoor ze ruimte hadden voor andere zaken.
- Een blamage kon de VS zich niet meer veroorloven op dat punt, zoals je aangeeft. Echter werd er een absurd risico met Apollo 8 genomen. Het is bijna niet voor te stellen onder welke omstandigheden er opeens werd besloten om drie astronauten naar de maan te sturen, zonder enige vorm van praktijktest met terugkeer. De kans dat die missie zou mislukken en zou resulteren in hun dood, was gigantisch. Na het drama van Apollo 1 zou dat de doodsteek zijn geweest voor het programma. Toch werd er binnen slechts enkele uren besloten dat dat opeens geheel aanvaardbaar was, onder tijdsdruk. Het was het risico op een enorme blamage op dat moment dus ineens wel waard.

Nogmaals: ik snap dat ik door bovenstaande als een complotdenker klink en het niet geloof. Dat is het dus niet. Ik vind de officiële lezing met het verstrijken van de tijd echter aan geloofwaardigheid hebben ingeboet.
Een vlucht die tot de dood zou leiden zou inderdaad een blamage zijn, en dat was het ook toen het gebeurde. Maar het bewust FAKEN van een missie, wetende dat het risico op gesnapt worden gigantisch was, zou leiden tot een veel grotere blamage die de VS als supermacht in een klap ongeloofwaardig, zwak, misleidend en corrupt zou maken. De gevolgen daarvan zouden niet te overzien zijn geweest voor het aanzien van de VS; denken dat de VS midden in de Koude Oorlog een dergelijk risico ook maar zou overwegen, is voorbij alle geloofwaardigheid. Net als pretenderen dat thuisorganisaties als de CIA en FBI hun eigen president uit de weg ruimen, eveneens midden in de Koude Oorlog.

Leuk materiaal voor boulevardbladen, met feiten heeft het niets van doen.

PS: Als de USSR ook maar een greintje bewijs had voor bedrog, reken maar dat ze dat wereldkundig hadden gemaakt.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator zondag 2 april 2023 @ 02:53:29 #272
381159 crew  loveyoulongtime
bloedpompbiscuit
pi_208624817
quote:
1s.gif Op zondag 2 april 2023 00:49 schreef Lospedrosa het volgende:
Meest discutabele aan de techniek vind ik wel de ruimtepakken. Die hebben dus ritsen. Op de maan is er een bijna vacuüm.
De ruimtepakken van nu is dat ondenkbaar. Een grote metalen afdichtingen plaat op de rug wordt nu gebruikt.

http://www.collectspace.com/ubb/Forum14/HTML/001299.html

Maar misschien hadden ze voldoende zuurstof op de rug om de lekken op te vangen.
In die link van je wordt prima uitgelegd hoe dat allemaal werkt.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_208624911
quote:
14s.gif Op zondag 2 april 2023 08:32 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
In die link van je wordt prima uitgelegd hoe dat allemaal werkt.
Ja klopt wel met lapjes rubber. Maar het is knap dat dat gewerk kan hebben met 1 bar druk.
Een huidig ruimtepak moeten ze in door een opening in de rug, en daar komt met dikke pakkingen een metalen plaat op.
Vakman pur sang
pi_208625001
quote:
1s.gif Op zondag 2 april 2023 08:38 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja klopt wel met lapjes rubber. Maar het is knap dat dat gewerk kan hebben met 1 bar druk.
Een huidig ruimtepak moeten ze in door een opening in de rug, en daar komt met dikke pakkingen een metalen plaat op.
1 bar is dan ook niet zo'n heel groot drukverschil. De rits op een gemiddeld duikpak kan wel grotere drukken aan.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_208625140
quote:
2s.gif Op zondag 2 april 2023 08:42 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
1 bar is dan ook niet zo'n heel groot drukverschil. De rits op een gemiddeld duikpak kan wel grotere drukken aan.
Ja kan. Het pak is nu ook het grote probleem, het nieuwe pak zou in 2024 pas klaar zijn. Das heel andere koek dan die witte Apollo pakken.
Vakman pur sang
pi_208625923
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2023 01:44 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Mooi, en dan waren de VS de 'winnaar van de space race'.

En dan?

Was het dat waard om een gigantisch complex en gevoelig complot te smeden dat, mocht het uitkomen, tot ECHT gezichtsverlies zou leiden?
Maar hier draait deze spin ook om. Amerika in discrediet te brengen. En rusland sUperieurder laten lijken. Het is heel doorzichting.
voor opper wappie poetin en kgb-ers zal bij het verlies van de space race de westerse decadentie zijn n begonnen.

Ze willen de geschiedenis herschrijven Zie de masale comments in verschillende talen: als europa/eu land x heeeft altijd hele goede banden gehad met rusland, maar worden nu bezet door amerika.
pi_208626102
quote:
10s.gif Op zaterdag 1 april 2023 17:34 schreef xpompompomx het volgende:
Wind op de maan _O- _O-
Dat weet niemand want niemand is er nog geweest.
#GoBankrupt4Ukraine
pi_208626218
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 20:05 schreef theguyver het volgende:

[..]
Ik heb meelijden met jou.

Jij nog van je stoel af moet komen om je tv van kanaal te switchen.

Btw hint de camera staat er nog net als de voetprint en vlag en andere troep wat ze achtergelaten hebben.

Mooie is wel dat het vrijwel onaangetast is.
In real time op afstand besturen zeker?
Ben je onlangs nog op de maan geweest dat je weet dat die troep er nog staat?
#GoBankrupt4Ukraine
pi_208626513
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2023 09:32 schreef QAnonn het volgende:

[..]
In real time op afstand besturen zeker?
Ben je onlangs nog op de maan geweest dat je weet dat die troep er nog staat?
ben jij er geweest om aan te tonen dat het er niet staat?

Hoe weet je of rusland echt zelfstandig in de ruimte is geweest, volgens mij hebben ze gewoon gelogen en gewoon meegelift op succes van de vs en pas na 1972 in de ruimte konden komen.
pi_208626515
quote:
1s.gif Op zondag 2 april 2023 09:20 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Maar hier draait deze spin ook om. Amerika in discrediet te brengen. En rusland sUperieurder laten lijken. Het is heel doorzichting.
voor opper wappie poetin en kgb-ers zal bij het verlies van de space race de westerse decadentie zijn n begonnen.

Ze willen de geschiedenis herschrijven Zie de masale comments in verschillende talen: als europa/eu land x heeeft altijd hele goede banden gehad met rusland, maar worden nu bezet door amerika.

Dit is op zich wel een interessant punt dat je hier aansnijdt. Toepasbaar op zo'n beetje elke grote complottheorie; jfk, maanlandingen, 9/11, en covid-19.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_208626553
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2023 09:32 schreef QAnonn het volgende:

[..]
In real time op afstand besturen zeker?
Ben je onlangs nog op de maan geweest dat je weet dat die troep er nog staat?
Deze post impliceert juist dat er mensen op de maan moeten zijn geweest om die "troep" ( :') ) op te ruimen.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_208626566
quote:
2s.gif Op zondag 2 april 2023 09:46 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Dit is op zich wel een interessant punt dat je hier aansnijdt. Toepasbaar op zo'n beetje elke grote complottheorie; jfk, maanlandingen, 9/11, en covid-19.
Je kunt zelfs paralellen trekken met 3e rijk EU, Illuminatie, zionisme, vrijmetselaars etc... Het vindt allemaal oorsprong in antiliberalisme en daarom is er veel complot over de VS. (VS is het grootste liberale land en draagt de liberale wereld orde)
  zondag 2 april 2023 @ 10:31:37 #284
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_208627156
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2023 09:32 schreef QAnonn het volgende:

[..]
In real time op afstand besturen zeker?
Ben je onlangs nog op de maan geweest dat je weet dat die troep er nog staat?
Daar zijn satellietfoto's van ja.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_208627238
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2023 09:46 schreef Korenfok het volgende:

[..]
ben jij er geweest om aan te tonen dat het er niet staat?

8)7
Ik beweer niks dat er wat staat dus ik hoef niks aan te tonen.
#GoBankrupt4Ukraine
pi_208627243
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2023 10:31 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]
Daar zijn satellietfoto's van ja.
bron?
#GoBankrupt4Ukraine
pi_208627284
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2023 09:46 schreef Korenfok het volgende:

Hoe weet je of rusland echt zelfstandig in de ruimte is geweest, volgens mij hebben ze gewoon gelogen en gewoon meegelift op succes van de vs en pas na 1972 in de ruimte konden komen.
Dat zou goed kunnen overheden liegen continu.
#GoBankrupt4Ukraine
  zondag 2 april 2023 @ 10:47:55 #288
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_208627325
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2023 10:39 schreef QAnonn het volgende:

[..]
bron?
LRO
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_208627436
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2023 10:47 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]
LRO
Als ik dat zoek krijg ik dit:

#GoBankrupt4Ukraine
  zondag 2 april 2023 @ 11:11:17 #290
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_208627586
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2023 10:57 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Als ik dat zoek krijg ik dit:

[ afbeelding ]
Iets beter zoeken dan :) er zijn ook duidelijkere fotos dan die.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_208628497
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2023 09:27 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Dat weet niemand want niemand is er nog geweest.
Zelfs al zou er niemand zijn geweest kunnen we er nog steeds achter komen af de maan wel of geen significante atmosfeer heeft.
pi_208630773
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 15:28 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Misschien gestroomlijnd zonder openingen aan de zijkant? De helft waait er vanaf als je hoog de lucht in gaat. Het is fake as fuck. Als China dit had 'gelanceerd' lag iedereen dubbel.
Lucht.... Nu niet iets wat je op de maan niet hebt.
Gestroomlijnd is alleen noodzakelijk als je weerstand hebt en krijgt, iets wat wordt veroorzaakt door lucht.

Sterk hoeft het ook niet te zijn, want de zwaartekracht op de maand is ook aanzienlijk minder.
En bij de lancering was dit allemaal afgeschermd.

Je argumenten zijn nog erg "luchtig"..... Beetje zoals de lucht op de maan.
  zondag 2 april 2023 @ 15:26:17 #293
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_208631250
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2023 09:32 schreef QAnonn het volgende:

[..]
In real time op afstand besturen zeker?
Ben je onlangs nog op de maan geweest dat je weet dat die troep er nog staat?
Eh jah in WW2 had men zelfs al een remote control vliegtuig deze werd bestuurd door Joseph p Kennedy of te wel de ook oudere broer van.
Dat was dus 1943/44 of te wel 25 jaar daarvoor.
Er staat nog een vraag voor u open!!
  zondag 2 april 2023 @ 15:32:32 #294
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_208631367
Wat ze trouwens allemaal wel niet hebben uitgevonden om de hoax zo geloofwaardig mogelijk te maken.
De computers bijvoorbeeld:

Los van het hoax-verhaal sowieso een geniale playlist en kanaal _O_
  zondag 2 april 2023 @ 15:36:33 #295
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_208631425
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2023 09:32 schreef QAnonn het volgende:

[..]
In real time op afstand besturen zeker?
Ben je onlangs nog op de maan geweest dat je weet dat die troep er nog staat?
Eh jah in WW2 had men zelfs al een remote control vliegtuig deze werd bestuurd door Joseph p Kennedy of te wel de ook oudere broer van.
Dat was dus 1943/44 of te wel 25 jaar daarvoor.
quote:
1s.gif Op zondag 2 april 2023 09:20 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Maar hier draait deze spin ook om. Amerika in discrediet te brengen. En rusland sUperieurder laten lijken. Het is heel doorzichting.
voor opper wappie poetin en kgb-ers zal bij het verlies van de space race de westerse decadentie zijn n begonnen.

Ze willen de geschiedenis herschrijven Zie de masale comments in verschillende talen: als europa/eu land x heeeft altijd hele goede banden gehad met rusland, maar worden nu bezet door amerika.

Donald Trump en nu opa Biden.
Gun controll.
Zorg.
Wereldkampioen sport waar verder geen ander land aan mee doet.
Fat Americans.
Woke bullshit.
Laatste is grappig want hier was allemaal prima weinig drama in de VS word dit opgeblazen zoals alleen de VS dat kan.
Politieke stelsel.

Kan wel even door gaan..
Er staat nog een vraag voor u open!!
  zondag 2 april 2023 @ 17:58:02 #296
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_208633392
quote:
80s.gif Op zondag 2 april 2023 15:32 schreef Mano_ het volgende:
Wat ze trouwens allemaal wel niet hebben uitgevonden om de hoax zo geloofwaardig mogelijk te maken.
De computers bijvoorbeeld:

Los van het hoax-verhaal sowieso een geniale playlist en kanaal _O_
Die serie is geweldig ja :) echt een aanrader.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_208635080
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 21:07 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Nou ja, er is iets geweest wat bijvoorbeeld die spiegel er heeft neergezet :P
En niet zomaar een "spiegel" maar een retroreflector.
Het voordeel daarvan is dat het laserlicht terugkaatst naar de plek waar vanaf je het "afvuurt".

Dat zelfde effect zie je bij verkeersborden waar je met je lampen op schijnt.

Lange maar interessante video over retroreflectors.
pi_208636197
Een spiegel/reflector op de maan?
En dan noemen ze ¨ons¨ wappies _O-
pi_208636376
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2023 22:07 schreef PSVCL het volgende:
Een spiegel/reflector op de maan?
En dan noemen ze ¨ons¨ wappies _O-
Ik lees eens terug en ik zie dat je geen enkele bijdrage hebt in dit topic, afgezien van wat oneliners en memes.

Neem je BNW wel serieus als discussieforum of ben je hier vooral om te trollen?

Er zijn wel enkele experimenten te vinden die gedaan zijn met zo'n retroreflector op de maan, best interessant.
  zondag 2 april 2023 @ 22:45:06 #300
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_208636603
BNW / Apollo Hoax #22 t4600c legt uit Hier verder? Dit topic is bijna vol.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')