abonnement Unibet Coolblue
pi_208433547
Ik had nooit gedacht dat het zo ver zou komen, maar door de alsmaar stijgende boodschappenprijzen, voel ik me nu toch genoodzaakt om op de kosten te gaan letten.

Tot nu toe kocht ik altijd alles biologisch, indien die optie er was. Maar nu wil ik wat bezuinigen.

Sommige producten lijken me meer zinvol om biologisch te kopen dan andere producten.
Bijvoorbeeld witte kool, daar zitten ook op niet-biologische variant al nauwelijks bestrijdingsmiddelen.
Ook is het prijsverschil tussen biologisch en niet-biologisch bij sommige producten veel groter dan bij andere.

Wat kopen jullie altijd biologisch, en wat vind je minder belangrijk?
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
  Spellchecker zaterdag 18 maart 2023 @ 11:29:02 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_208433571
Als je bij AH premium afsluit (12 euro per jaar), krijg je 10% korting op biologisch.
pi_208433583
Vlees, maar dan niet biologisch uit de supermarkt want na een beter leven wordt het dier nog steeds naar het zelfde slachthuis gebracht als een niet biologisch dier

Vlees haal ik uitsluitend bij een biologische boer waar ik van weet waar zijn dieren naar toe gaan voor de slecht en waar ik weet dat het slachthuis nog nooit een berisping of dieronvriendelijke melding heeft gehad.
  zaterdag 18 maart 2023 @ 22:11:06 #4
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_208443056
Enkel dierlijke producten. De rest vind ik onzin.
pi_208444328
Dierlijke producten en aardappelen. Dierlijke producten vanwege het welzijn. Op die laatste verdwijnen in de conventionele landbouw ronduit absurde hoeveelheden bestrijdingsmiddelen.

Wat je juist als eerste conventioneel moet kopen, is als alles wat uit de kas komt. Biologische landbouw levert relatief weinig per hectare op. Voor het milieu is het beter als je gestookte kassen zo efficiënt mogelijk gebruikt en dus conventioneel ipv biologisch.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_208444407
Maar het ligt natuurlijk ook wel aan jouw reden om biologisch te kopen: dierwelzijn, (gepercipieerde) gezondheidaspecten, vrees voor bestrijdingsmiddelen of het milieu.

Als je het milieu het belangrijkst vindt, kun je het beter voor zo intensief mogelijke veehouderij gaan.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_208444429
Als je het echt biologisch wilt kan je ook zelf een tuintje beginnen. :P
Meeste dingen zijn best makkelijk te groeien.
Veel kan zelfs in een grote bloempot op balkon. Anders heb je altijd nog een volkstuin ergens in de buurt.
Twiddel
  zaterdag 18 maart 2023 @ 23:25:33 #8
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_208444568
Melk en boter koop ik altijd biologisch. Vind dit beter smaken

Verder steeds minder vanwege de prijs die uit de bocht vliegt.
Vlees en eieren haal ik bij de slager die gewoon goed vlees heeft en van plekken haalt waar de dieren goed behandeld zijn. Maar is niet biologisch
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 19 maart 2023 @ 13:37:01 #9
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208450827
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 22:11 schreef PiyeReloaded het volgende:
Enkel dierlijke producten. De rest vind ik onzin.
Dit
pi_208451101
Alle dierlijke producten!
Tails tell tales
pi_208451135
Als het je bv om bestrijdingsmiddelen te doen is zou ik zeker vlees, zuivel en eieren biologisch houden.

Niet biologisch vee voer staat niet bekend om zo heel netjes geteelt te worden.

Je kan evt uitwijken naar direct bij de boer vandaan. Niet perse biologisch keurmerk, maar anders gedaan.
Maar dan moet je de voedsel stromen die de dieren krijgen wel onderzoeken.
Dat kan, vele boeren die direct aanbieden willen daar wel antwoord op geven.

Qua groente en fruit zou ik dan voor uit de kas gaan. Daar worden vrij weinig bestrijdingsmiddelen gebruikt en wordt veel gebruik gemaakt van natuurlijke bestrijders. Wat natuurlijk makkelijker kan door de 'afgesloten' omstandigheden.

Verder verschilt het idd per soort, maar ook per variant. De een is sterker of meer bestand tegen X ziekte dan de ander.
Dat is een studie op zichzelf.

Als laatste, verschillende landen hebben verschillende noemen en regelgeving.
Nederland is vrij streng op het gebied van bestrijdingsmiddelen, er wordt hier ook gewerkt met spuit licenties wat geklooi ermee minder laat voorkomen.

Het is de moeite waard om dat eens te bekijken van andere landen. En dan evt die herkomst mijden of juist wel graag pakken.

Niet altijd simpel, want het is niet altijd zo dat de herkomst van de groente in een product op de verpakking staat (vb, gedroogde tomaten waarop italie staat, de tomaten komen uit Turkije. Keuringsdienst van waarde heeft daar nog een aflevering over gehad, vandaar dit vb).
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')