abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_208431739
Rel rond Nederlandse boksster die ondanks boycot meedoet aan WK: 'Doe niet aan politiek'

De Nederlandse boksbond (NBB) heeft Megan de Cler uit de nationale ploeg gezet. De Cler doet op dit moment toch mee aan de WK van de internationale boksbond IBA in New Delhi, terwijl Nederland dat toernooi boycot.

De Nederlandse bond maakte vorige maand bekend toernooien van de IBA voorlopig te mijden omdat de internationale boksbond sporters uit Rusland en Belarus weer onder hun eigen vlag laat meedoen.

De 19-jarige De Cler is echter toch afgereisd naar het toernooi in India, waar ze vrijdag haar eerste wedstrijd in de klasse tot 63 kilogram won. De Cler doet niet mee namens Nederland en was tijdens de openingsceremonie te zien met een neutrale, IBA-vlag.

Het is heel spijtig dat een 19-jarige boksster zich tot inzet maakt van een politiek steekspel", zegt NBB-voorzitter Boris van der Vorst, die "lichtelijk verbijsterd" was toen hij van haar deelname hoorde.

"We willen onze boksers niet blootstellen aan evenementen die in strijd zijn met alles wat het IOC heeft aangegeven. Haar aanwezigheid op dit WK is een zware inbreuk op de afspraken."

De Cler, die vorig jaar zilver won bij de jeugd-WK, zegt zelf dat ze in New Delhi is omdat het haar droom was om mee te doen aan haar eerste toernooi op het hoogste niveau.

Ik boks niet voor Nederland, ik ben hier voor mezelf", zei ze verder nog tegen journalisten. "Ik doe niet aan politiek, ik doe aan boksen. Daarom ben ik hier."

Boycot

De WK in New Delhi worden geboycot door elf landen, waaronder dus Nederland. De IBA, die sowieso al lange tijd onder vuur ligt, had boksers van die landen aangeboden alsnog mee te doen en bood daarvoor ook financiële compensatie. "Schandalig", aldus Van der Vorst. Ook uit Nieuw-Zeeland is er ondanks een boycot een delegatie op de WK.

Toen de boksbond vernam dat De Cler zonder toestemming deelnam aan de WK, is haar gevraagd om zich terug te trekken, aldus Van der Vorst.

"Toen duidelijk werd dat daar geen sprake van zou zijn, heeft onze technisch directeur haar sancties opgelegd. Ze is uitgeschreven bij de Nederlandse bond en dus geen onderdeel meer van TeamNL. Heel jammer, want Megan is een high potential", aldus de NBB-voorzitter.

Nu De Cler geen deel meer uitmaakt van TeamNL, kan ze ook niet meedoen aan de European Games in Polen, die als kwalificatietoernooi dienen voor de Olympische Spelen in Parijs.

Of er een kans bestaat dat De Cler nog terugkeert in de Nederlandse selectie, kan Van der Vorst niet zeggen. "Daar durf ik niets over te zeggen. Er zijn duidelijke maatregelen aangekondigd."

Olympische status in gevaar

De olympische status van boksen is al geruime tijd in gevaar vanwege financiële en bestuurlijke perikelen bij de IBA, waarvan de Rus Oemar Kremlev voorzitter is. De bond werd in 2019 geschorst door het IOC en uitgesloten van de organisatie van het olympische bokstoernooi in Tokio.

Van der Vorst stelde zich vorig jaar als tegenkandidaat van Kremlev verkiesbaar voor het voorzitterschap van de internationale bond, maar mocht uiteindelijk vanwege een juridische kwestie niet meedoen. Ten onrechte, oordeelde het internationale sporttribunaal CAS in juni.

Kremlev bleef zitten en sloot eind vorig jaar een sponsorovereenkomst met het Russische gasbedrijf Gazprom.

twitter


https://nos.nl/artikel/24(...)oe-niet-aan-politiek

Sportbonden en hun machtspositie. :r

POLL
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_208431751
Saai antwoord maar ik snap beide partijen wel
  Moderator zaterdag 18 maart 2023 @ 07:55:17 #3
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_208431754
Let them fight!
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_208431763
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_208431773
als zij zich vrijwillig de tering in wil laten slaan en later met hersenschade thuis wilt zitten moet ze dat zelf weten
  zaterdag 18 maart 2023 @ 07:58:50 #6
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208431777
Hierin steun ik Megan. Deze boycot is imo vrij zinloos.
pi_208431778
Ik zie niet in waarom een bokstalent, een meid die al jaren traint om op dit niveau te komen, door een stel hypocriete bonden haar droom maar moet laten varen.
pi_208431785
Moet zij toch weten.
pi_208431794
Ik vind een sport waarin je binnen de spelregels de beste kan zijn als je je tegenstander hersenletsel bezorgt sowieso achterlijk.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
  zaterdag 18 maart 2023 @ 08:20:25 #10
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_208431910
quote:
Ik boks niet voor Nederland, ik ben hier voor mezelf", zei ze verder nog tegen journalisten. "Ik doe niet aan politiek, ik doe aan boksen.
Jij misschien niet, maar anderen wel. En nu ben je gepromoveerd tot pion.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_208431911
Goed gedaan Megan, dat je maar ver mag komen!
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
pi_208431917
"Ik doe niet aan politiek, ik doe aan boksen. Daarom ben ik hier."

_O_ w/



[ Bericht 31% gewijzigd door Nober op 18-03-2023 08:30:35 ]
pi_208432001
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 08:01 schreef recursief het volgende:
Ik vind een sport waarin je binnen de spelregels de beste kan zijn als je je tegenstander hersenletsel bezorgt sowieso achterlijk.
Ontdekte laatst deze 'sport'. WTF

twitter
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 18 maart 2023 @ 09:16:55 #14
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_208432373
quote:
Het is heel spijtig dat een 19-jarige boksster zich tot inzet maakt van een politiek steekspel", zegt NBB-voorzitter Boris van der Vorst, die "lichtelijk verbijsterd" was toen hij van haar deelname hoorde.

"We willen onze boksers niet blootstellen aan evenementen die in strijd zijn met alles wat het IOC heeft aangegeven. Haar aanwezigheid op dit WK is een zware inbreuk op de afspraken."
Wat een luchtfietserij van de NBB zeg. Zij maakt zich niet tot inzet van een politiek steekspel, de NBB doet dat door hier een probleem van te maken. Laat de keuze gewoon bij de individuele sporters, prima als ze niet mee willen doen, prima als ze dat wel willen.

"We willen onze boksers niet blootstellen aan evenementen die in strijd zijn" etc. Maar ze maakt zélf die keuze :')

NBB, weg ermee.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Trouwste user 2022 zaterdag 18 maart 2023 @ 10:36:26 #15
7889 tong80
Spleenheup
pi_208433086
Heerlijk een fasciste verdedigen. :D

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_208433644
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 08:20 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Jij misschien niet, maar anderen wel. En nu ben je gepromoveerd tot pion.
Omdat?

Doet mij een beetje denken aan Bobby Fischer.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  zaterdag 18 maart 2023 @ 11:47:56 #17
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_208433744
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 11:38 schreef spierbal het volgende:

[..]
Omdat?

Doet mij een beetje denken aan Bobby Fischer.
Twee kanten zelfs. Zowel de Nederlandse bond als deze IBA. Nederlandse bond omdat ze nu kunnen laten zien waar zij staan, en hetzelfde geldt voor IBA.

En zij is nu zélf de dupe, want van de Nederlandse bond mag ze niet meer mee doen.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_208433811
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 08:37 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Ontdekte laatst deze 'sport'. WTF

[ twitter ]
Dana White had weer eens geld nodig. Echt iedere MMA fan vind dit zo'n verschrikkelijke onzin. Volgens mij kijkt niemand het.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_208433816
Nou, dan zijn wel groter hypocrieten in de sportwereld.

De FIFA bijvoorbeeld...
Met bijbehorende landen...

:')
  zaterdag 18 maart 2023 @ 11:57:16 #20
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_208433842
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 11:55 schreef Toine51 het volgende:
Nou, dan zijn wel groter hypocrieten in de sportwereld.

De FIFA bijvoorbeeld...
Met bijbehorende landen...

:')
Ik krijg al spontaan overal uitslag, als ik die kale krentenbol van een Infantino zie. :{
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zaterdag 18 maart 2023 @ 12:05:34 #21
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_208433932
quote:
Het is heel spijtig dat een 19-jarige boksster zich tot inzet maakt van een politiek steekspel", zegt NBB-voorzitter Boris van der Vorst
Uh, juist niet. Ze laat zich niet inzetten voor jouw politiek steekspel, idioot.
pi_208433934
quote:
[ twitter ]

https://nos.nl/artikel/24(...)oe-niet-aan-politiek

Sportbonden en hun machtspositie. :r

[poll=5341]
Zolang je aan een land bent gekoppeld bij zo'n WK of EK is sport politiek. Simpel. Dan moet je gewoon zeggen "Het interesseert me niet dat mijn medespelers uitkomen voor een land dat zich momenteel als een debiel gedraagt en dood en verderf zaait"
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
  zaterdag 18 maart 2023 @ 12:06:59 #23
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_208433946
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 10:36 schreef tong80 het volgende:
Heerlijk een fasciste verdedigen. :D

:T
Wat maakt haar een fascist?
  zaterdag 18 maart 2023 @ 18:49:19 #24
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_208438994
Terecht dat ze gewoon meedoet, opdonderen met al die belachelijke boycotten die vooral normale mensen daar raken die geen bal met de situaties te maken hebben.
pi_208439200
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 11:47 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Twee kanten zelfs. Zowel de Nederlandse bond als deze IBA. Nederlandse bond omdat ze nu kunnen laten zien waar zij staan, en hetzelfde geldt voor IBA.

En zij is nu zélf de dupe, want van de Nederlandse bond mag ze niet meer mee doen.
Daar heeft zij geen boodschap aan, dus in zoverre is zij nog steeds geen pion.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')