Niet zo'n punt natuurlijk. Maar nu wordt het geclaimd als het bewijs dat het systeem werkt. Dat doet het in het geval van een grote fout want dan klopt het aantal niet met het aantal stempassen. Ik vraag me af of dat ook zo is in het geval van boos opzet. Als je dan bijvoorbeeld een bij de centrale invoer de ene kandidaat 6000 stemmen teveel geeft en die van een andere partij 6000 te weinig, hoe komt dat dan naar boven?quote:In het stembureau werden woensdag 58 stemmen uitgebracht op D66 en 78 op de PvdA. Maar een vrijwilliger die de uitslag elektronisch moest doorgeven, vergat een regel over te slaan en tikte per abuis 5878 stemmen in voor D66.
Als het niet was opgemerkt hadden we geen topic gehad en alles als zoete koek geslikt. Een beetje zoals dat werkt, onopgemerkt blijven.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 17:51 schreef Hexagon het volgende:
Als het systeem niet zou werken was dit niet opgemerkt en gecorrigeerd. Je bewijst met dit topic dus het tegendeel van je BNW geleuter.
Dat zeg ik dus. Als dit het systeem is, als dit de check is, dan werkt het wel tegen dit soort tikfoutjes, maar waarschijnlijk niet tegen opzettelijke fraude. Dus hoe wordt het ontdekt als je twee keer fout invoert zodat het klopt met het aantal stempassen?quote:Op vrijdag 17 maart 2023 17:51 schreef Hexagon het volgende:
Als het systeem niet zou werken was dit niet opgemerkt en gecorrigeerd. Je bewijst met dit topic dus het tegendeel van je BNW geleuter.
Doet me altijd denken aan die excuses van sommige mensen. Als je goed tussen de regels door leest, dan zijn die excuses vooral gericht op het feit dat ze gesnapt zijn.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 17:41 schreef Starhopper het volgende:
Het systeem werkt want het foutje is opgemerkt en gecorrigeerd.
dan doen diegene die dit doen dat maarquote:Op vrijdag 17 maart 2023 17:20 schreef Weltschmerz het volgende:
Maar nu wordt het geclaimd als het bewijs dat het systeem werkt
Dan moeten we weten hoe de hele stemtelprocedure in elkaar zit en welke checks er precies zijn.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 18:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat zeg ik dus. Als dit het systeem is, als dit de check is, dan werkt het wel tegen dit soort tikfoutjes, maar waarschijnlijk niet tegen opzettelijke fraude. Dus hoe wordt het ontdekt als je twee keer fout invoert zodat het klopt met het aantal stempassen?
Ik weet dat jij vanuit de onderbuik meent te weten dat het harstikke goed beveiligd is ondanks het terugschroeven van de beveiliging door een minister van jouw partij, maar ik heb iets meer nodig. Ik zeg niet dat er gefraudeerd is, ik zeg niet dat er onopgemerkt gefraudeerd kan worden, ik zeg dat de bovenstaande check daar niet tegen werkt. Ik zou hier graag iets over lezen van iemand als Gongrijp, of Arjen Kamphuis of zo, maar een onderbouwde post van bijvoorbeeld een stembureaumedewerker is ook goed.
Tja, logica is moeilijk?quote:Op vrijdag 17 maart 2023 17:41 schreef Starhopper het volgende:
Het systeem werkt want het foutje is opgemerkt en gecorrigeerd.
wat een rare conclusie.....quote:Op vrijdag 17 maart 2023 18:20 schreef Montagui het volgende:
Door deze fout verliest D'66 mogelijk een zetel.
Precies, en dat is dus het punt. Het is taboe geworden om daar kritisch over te zijn want dan 'trek je de verkiezingen in twijfel', maar twijfel is de basis van eerlijke verkiezingen. In mijn optiek zou ik gewoon op zo'n stembureau moeten kunnen rondlopen en dan zou er daarmee niet ongemerkt gefraudeerd kunnen worden. Dus zonder precies te weten welke checks er precies zijn en zonder te hoeven analyseren.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 18:19 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Dan moeten we weten hoe de hele stemtelprocedure in elkaar zit en welke checks er precies zijn.
Dan kan je analyseren op welke punter er iets fout moet gaan wil een fout of fraude onopgemerkt blijven.
En dat mag ook:quote:Op vrijdag 17 maart 2023 19:00 schreef Weltschmerz het volgende:
In mijn optiek zou ik gewoon op zo'n stembureau moeten kunnen rondlopen
Los van de vraag of dat bij alle stembureauvoorzitters goed doorgekomen is, je moet wel de hele zin lezen natuurlijk.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 19:03 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
En dat mag ook:
https://www.kiesraad.nl/v(...)-tijdens-de-stemming
Waarom zou dat niet zijn doorgekomen bij de stembureauvoorzitters?quote:Op vrijdag 17 maart 2023 19:10 schreef Weltschmerz het volgende:
Los van de vraag of dat bij alle stembureauvoorzitters goed doorgekomen is,
Je bedoelt de zin "In mijn optiek zou ik gewoon op zo'n stembureau moeten kunnen rondlopen en dan zou er daarmee niet ongemerkt gefraudeerd kunnen worden."?quote:je moet wel de hele zin lezen natuurlijk.
Tenzij de waarnemer in het complot zit. En de personen die de hertelling doen. En de waarnemers daarvan. En de telbuddy's van alle tellers. En... En...quote:Op vrijdag 17 maart 2023 19:20 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Waarom zou dat niet zijn doorgekomen bij de stembureauvoorzitters?
[..]
Je bedoelt de zin "In mijn optiek zou ik gewoon op zo'n stembureau moeten kunnen rondlopen en dan zou er daarmee niet ongemerkt gefraudeerd kunnen worden."?
Dan klopt het toch ook?
Als je de hele dag als waarnemer doorbrengt op het stembureau en alles gadeslaat dan kan er inderdaad niet ongemerkt gefraudeerd worden.
Ik heb geen idee wat je bedoelt met "dat de optelsoftware slecht beveiligd is" en welke "veiligheidsmaatregelen van Plasterk door Ollongren zijn geschrapt". Misschien kun je dat toelichten.quote:Op vrijdag 17 maart 2023 17:20 schreef Weltschmerz het volgende:
https://www.ad.nl/rotterd(...)gn=socialsharing_web
[..]
We weten al dat de optelsoftware slecht beveiligd is en verschillende veiligheidsmaatregelen van Plasterk door Ollongren zijn geschrapt.
quote:Op vrijdag 17 maart 2023 20:17 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat je bedoelt met "dat de optelsoftware slecht beveiligd is" en welke "veiligheidsmaatregelen van Plasterk door Ollongren zijn geschrapt". Misschien kun je dat toelichten.
Dan het optellen: dat kun je zelf doen. De kieswet verplicht elke gemeente de PV's met berekende/getelde uitslagen per stemlocatie op de website te publiceren. Bovendien worden (kopieën van) de PV's op papier op het gemeentehuis ter inzage neergelegd. Daarmee kan een ieder die dat wil de optelsommen zelf controleren.
Voor context: dit is een video uit 2018. En zeker zijn er zwakke punten in de software. Maar het proces van het tellen is zo ingericht dat er diverse manieren zijn om de uitkomsten (handmatig en van de software) te verifieren.quote:
Vind je?quote:
https://nos.nl/teletekst#105quote:BBB op 17 zetels in nieuwe prognose
In de jongste prognose komt de BBB in
de Eerste Kamer uit op 17 zetels.Dat is
er een meer dan in een eerdere prognose
en dat zou ten koste gaan van D66.Die
partij zou nog 5 zetels in de senaat
overhouden,meldt de verkiezingsdienst
van persbureau ANP.
Het zou betekenen dat de coalitie van
VVD,D66,CDA en CU in de Eerste Kamer
van 32 naar 22 zetels gaat.
De prognose is berekend op basis van de
voorlopige uitslagen van alle gemeenten
en 95 procent van de getelde stemmen in
Amsterdam.Ook de voorlopige uitslag van
Nederlanders in het buitenland zijn
erin meegenomen.
Ja want er is geen zetel verloren of gewonnen. Uitslag is uitslagquote:Op maandag 20 maart 2023 10:59 schreef Montagui het volgende:
[..]
Vind je?
[..]
https://nos.nl/teletekst#105
Dat komt niet door de fout maar door de uitslag. De fout is hersteld en heeft dus geen invloed op het aantal zetels.quote:Op maandag 20 maart 2023 10:59 schreef Montagui het volgende:
[..]
Vind je?
[..]
https://nos.nl/teletekst#105
We weten van de invloed van The great reset, het World Economic Forum, zonnebrandcreme en shampoo.quote:In een stembureau in Alkmaar werden de stemmentellers om 02:30 naar huis gestuurd door de Gemeente Alkmaar. De stemmentellers ontvangen voor hun inzet 50 euro extra bovenop de reguliere vergoeding.
quote:Op maandag 20 maart 2023 15:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ja want er is geen zetel verloren of gewonnen. Uitslag is uitslag
Klopt, maar als die fout niet was geconstateerd had het politieke spectrum er volledig anders uitgezien. Die ene zetel verlies (t.o.v. de 1e telling) betekent nu dat er niet meer zo makkelijk over 'links' gegaan kan worden (als dat al makkelijk was). Er zal dan naast Groenlinks/Pvda nog een derde partij gebeld moeten worden.quote:Op maandag 20 maart 2023 16:22 schreef recursief het volgende:
[..]
Dat komt niet door de fout maar door de uitslag. De fout is hersteld en heeft dus geen invloed op het aantal zetels.
Ik zet de doelpalen weer terug.quote:Op maandag 20 maart 2023 20:13 schreef Montagui het volgende:
[..]
[..]
Klopt, maar als die fout niet was geconstateerd had het politieke spectrum er volledig anders uitgezien. Die ene zetel verlies (t.o.v. de 1e telling) betekent nu dat er niet meer zo makkelijk over 'links' gegaan kan worden (als dat al makkelijk was). Er zal dan naast Groenlinks/Pvda nog een derde partij gebeld moeten worden.
Ik vind dat nogal betekenisvol en flink ingewikkeld voor het kabinet. Als die foute telling had geresulteerd in een +1 of -1 voor Fvd. dan was dat totaal niet significant, daar kraait geen hond naar, maar nu gaat het over wel of geen meerderheid in de 1e kamer (met GL/Pvda).
Het topic gaat over de verkeerde telling en ik duid de significantie van die fout.quote:Op maandag 20 maart 2023 20:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik zet de doelpalen weer terug.
Dit is wat anders dan dat D66 een zetel verliest hierdoor, en daar reageerde ik op
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |