abonnement Unibet Coolblue
pi_208418652
Blijkbaar is er geen website die heel overzichtelijk en gemakkelijk zonnepanelen en de verschillende merken vergelijkt? Ik kan het niet vinden in iedergeval.

Anyway, zit te kijken naar zonnepanelen, waarbij ik moet vermelden dat 3000 euro betaald wordt vanuit speciale subsidie. Heb twee offertes ontvangen en wellicht hebben jullie hier een idee wat de betere keuze is.

Offerte 1: 3950 euro
Solar Full black
395 Wattpiek
202 Wp/m2
Mono
108 cellen
All Black
Zwart Frame
MC4

6 JA Solar Full black 395wp
1 Growatt MIC 2500TL-X
1 Van der Valk montagesysteem
1 Growatt ShineLink X
1 Volledige installatie zonnepanelen
12 jaar garantie

Tweede offerte: 5000 euro

Jinko
Vermogen 420 Wp
215 Wp/m2
N-Type
108 cellen
Monokristallijn
All Black
Zwart frame
MC4

6 Jinko 420WP
6 Enphase IQ7 PLUS Micro-Omvormer
1 Enphase Envoy-S Metered Standaard
1 Q-Relay (1 fase)
1 1-Fase Enphase Q kabelafsluitdop
2 Epcos Ferrietring
6 Q-Cable 1.7m (1 fase)
1 FlatfixFusion montagesysteem
1 Kosteloze spoedlevering binnen 6 weken
6 Installatiewerkzaamheden met NEN1010 en VCA certificering
20 jaar garantie


Iemand een idee?
  Moderator vrijdag 17 maart 2023 @ 09:44:13 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208418902
Voor dit soort vraagstukken is @bambino altijd wel de aangewezen persoon, daar hij in zonnepanelen doet.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208419021
Een onderdeel welke offerte beter is is ook de levertijd, tenzij die je niet boeit.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208419490
Deze 2 offertes zijn niet vergelijkbaar.
Zijn compleet verschillende type systemen.

Enphase gebruik je in 2 situaties.
1. (belangrijkste) wanneer er concreet schaduw is, geregeld, op een deel van de panelen. Dan wil je parallel schakelen.
2. Wanneer je 100% zeker weet dat je op niet al te lang termijn panelen bij wil plaatsen. Bij Enphase kan je altijd uitbreiden

Andere voordelen zijn, langere garantie en geen stringomvormer in de woning.
Daar tegenover staat de forse prijs.

De andere offerte, is wat de meeste mensen kopen.
En die offerte is (voor ons) aardig aan de prijs.
Maar misschien woon je in de randstad?

Met ongeveer dezelfde apparatuur kom ik op 3350 euro namelijk.
Maar wij doen in principe alleen Overijssel en deel Gelderland.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_208419632
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 10:28 schreef bambino het volgende:
Deze 2 offertes zijn niet vergelijkbaar.
Zijn compleet verschillende type systemen.

Enphase gebruik je in 2 situaties.
1. (belangrijkste) wanneer er concreet schaduw is, geregeld, op een deel van de panelen. Dan wil je parallel schakelen.
2. Wanneer je 100% zeker weet dat je op niet al te lang termijn panelen bij wil plaatsen. Bij Enphase kan je altijd uitbreiden

Andere voordelen zijn, langere garantie en geen stringomvormer in de woning.
Daar tegenover staat de forse prijs.

De andere offerte, is wat de meeste mensen kopen.
En die offerte is (voor ons) aardig aan de prijs.
Maar misschien woon je in de randstad?

Met ongeveer dezelfde apparatuur kom ik op 3350 euro namelijk.
Maar wij doen in principe alleen Overijssel en deel Gelderland.
Waar kan ik bij jou / jullie terecht voor een offerte?
pi_208421518
Wrong topic

[ Bericht 84% gewijzigd door investeerdertje op 17-03-2023 12:59:46 ]
pi_208423739
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 10:28 schreef bambino het volgende:
Deze 2 offertes zijn niet vergelijkbaar.
Zijn compleet verschillende type systemen.

Enphase gebruik je in 2 situaties.
1. (belangrijkste) wanneer er concreet schaduw is, geregeld, op een deel van de panelen. Dan wil je parallel schakelen.
2. Wanneer je 100% zeker weet dat je op niet al te lang termijn panelen bij wil plaatsen. Bij Enphase kan je altijd uitbreiden

Andere voordelen zijn, langere garantie en geen stringomvormer in de woning.
Daar tegenover staat de forse prijs.

De andere offerte, is wat de meeste mensen kopen.
En die offerte is (voor ons) aardig aan de prijs.
Maar misschien woon je in de randstad?

Met ongeveer dezelfde apparatuur kom ik op 3350 euro namelijk.
Maar wij doen in principe alleen Overijssel en deel Gelderland.
Ik woon in Groningen. Daar plaatsen jullie dus niet :(

Ik heb wel hoge bomen in de buurt, aan de zuidkant van de woning, dus er is wel met regelmaat wat schaduw.

Wat is een stringomvormer en waarom is 't voordelig die niet in huis te hebben? En wat krijg je dan wel?

[ Bericht 3% gewijzigd door Cockwhale op 17-03-2023 15:43:18 ]
pi_208424643
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 15:33 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Ik woon in Groningen. Daar plaatsen jullie dus niet :(

Ik heb wel hoge bomen in de buurt, aan de zuidkant van de woning, dus er is wel met regelmaat wat schaduw.

Wat is een stringomvormer en waarom is 't voordelig die niet in huis te hebben? En wat krijg je dan wel?
Dan zou ik gaan voor microomvormers. Let wel op levertijd want als die bv 9 maanden langer is dan een stringomvormer dan weet ik niet of je het verschil in opbrengst eruit haalt omdat je 9 maanden opbrengst mist.
Die 9 maanden is realistisch tegenwoordig.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208425912
De beste techniek en de efficienste installatie hoeft tegenwoordig niet het meeste op te brengen ivm lange levertijden. Daarom speelt de levertijd echt een belangrijke rol in de beoordeling van offertes.

Op mijn werk doet levertijd er eigenlijk alleen nog maar om, de rest is bijzaak. De meest bizarre technische huzarensalade oplossingen worden doorgevoerd puur en alleen ivm levertijd van materiaal.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208432885
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 15:33 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Ik woon in Groningen. Daar plaatsen jullie dus niet :(

Ik heb wel hoge bomen in de buurt, aan de zuidkant van de woning, dus er is wel met regelmaat wat schaduw.

Wat is een stringomvormer en waarom is 't voordelig die niet in huis te hebben? En wat krijg je dan wel?
Helaas, dat doen wij momenteel niet inderdaad.

Als die bomen geregeld schaduw geven, dan zou ik voor een parallel systeem kiezen.
Wanneer wij het aan zouden bieden, zou dat met optimizers zijn.
99:100 verkoop ik SolarEdge, 1:100 Enphase.
Waarom, veel meer ervaring mee en de prijs is aantrekkelijker.

En SolarEdge heeft dus wel een stringomvormer in de woning, maar onder elk paneel een optimizer.
Enphase heeft in de woning alleen een relay en management systeem (envoy) en onder elk paneel een (micro) omvormer.

quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 18:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
De beste techniek en de efficienste installatie hoeft tegenwoordig niet het meeste op te brengen ivm lange levertijden. Daarom speelt de levertijd echt een belangrijke rol in de beoordeling van offertes.

Op mijn werk doet levertijd er eigenlijk alleen nog maar om, de rest is bijzaak. De meest bizarre technische huzarensalade oplossingen worden doorgevoerd puur en alleen ivm levertijd van materiaal.
En dat noemen wij dan weer de cowboys :)
Als je oplossingen gaat verzinnen die je normaal niet zou doen puur vanwege levertijd dan ben je in mijn optiek niet met het juiste bezig.

Onze levertijd is 6-8 maanden, ongeacht product keuze.
Kan je het ergens anders in 4 maanden krijgen, dan zou je nog net de zomer meepakken.
Zeg 3000kWh winst, tegen 45 cent, is 1350 euro verdiend.

Die rekensom kan je makkelijk zelf maken.

Maar als je dan mix/match van producten krijgt, en beunhaas oplossingen, dan wil ik het niet op mijn dak hebben.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_208432910
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 10:17 schreef bambino het volgende:
En dat noemen wij dan weer de cowboys
Als je oplossingen gaat verzinnen die je normaal niet zou doen puur vanwege levertijd dan ben je in mijn optiek niet met het juiste bezig.

Onze levertijd is 6-8 maanden, ongeacht product keuze.
Kan je het ergens anders in 4 maanden krijgen, dan zou je nog net de zomer meepakken.
Zeg 3000kWh winst, tegen 45 cent, is 1350 euro verdiend.

Die rekensom kan je makkelijk zelf maken.

Maar als je dan mix/match van producten krijgt, en beunhaas oplossingen, dan wil ik het niet op mijn dak hebben.
voor mij en velen met mij gaat het uiteindelijk om geld.... als je vanwege lange levertijden op de beste technische oplossing minder gaat verdienen dan een mindere technische oplossing dan is voor velen en voor mij de keuze snel gemaakt.
Als het werkt dan werkt het en uiteindelijk gaat het om de hoogste totale opbrengst in de levensduur.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208433207
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 10:17 schreef bambino het volgende:

[..]
Helaas, dat doen wij momenteel niet inderdaad.

Als die bomen geregeld schaduw geven, dan zou ik voor een parallel systeem kiezen.
Wanneer wij het aan zouden bieden, zou dat met optimizers zijn.
99:100 verkoop ik SolarEdge, 1:100 Enphase.
Waarom, veel meer ervaring mee en de prijs is aantrekkelijker.

En SolarEdge heeft dus wel een stringomvormer in de woning, maar onder elk paneel een optimizer.
Enphase heeft in de woning alleen een relay en management systeem (envoy) en onder elk paneel een (micro) omvormer.
[..]
En dat noemen wij dan weer de cowboys :)
Als je oplossingen gaat verzinnen die je normaal niet zou doen puur vanwege levertijd dan ben je in mijn optiek niet met het juiste bezig.

Onze levertijd is 6-8 maanden, ongeacht product keuze.
Kan je het ergens anders in 4 maanden krijgen, dan zou je nog net de zomer meepakken.
Zeg 3000kWh winst, tegen 45 cent, is 1350 euro verdiend.

Die rekensom kan je makkelijk zelf maken.

Maar als je dan mix/match van producten krijgt, en beunhaas oplossingen, dan wil ik het niet op mijn dak hebben.
Hmm, het is jammer dat ik er zelf zo weinig verstand van heb, ik ben daarin nogal afhankelijk van de "expert". Zo'n string omvormer lijkt nog een best kastje te zijn. Met die micro omvormers heb je dat dus niet? Optimizers werken niet micro omvormers?
pi_208435972
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 10:48 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Hmm, het is jammer dat ik er zelf zo weinig verstand van heb, ik ben daarin nogal afhankelijk van de "expert". Zo'n string omvormer lijkt nog een best kastje te zijn. Met die micro omvormers heb je dat dus niet? Optimizers werken niet micro omvormers?
Meestal hangen we hem bij de CV. Zo heel groot zijn ze ook weer niet.
Zeker 1 fase zijn ze relatief klein. 2-3 schoenendozen.

Je hebt parallel of serie geschakels.
Stringomvormer = serie
Stringomvormer met optimizers = parallel
Micro-omvormers = parallel

Werking parallel is identiek, alleen SolarEdge (koploper in optimizers) werkt op sommige vlakken net even wat anders dan Enphase.
De ene installateur verkoopt liever de een of de ander.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_208436001
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 10:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
voor mij en velen met mij gaat het uiteindelijk om geld.... als je vanwege lange levertijden op de beste technische oplossing minder gaat verdienen dan een mindere technische oplossing dan is voor velen en voor mij de keuze snel gemaakt.
Als het werkt dan werkt het en uiteindelijk gaat het om de hoogste totale opbrengst in de levensduur.
Snap ik, maar die berekening werkt alleen maar in een bepaalde periode van het jaar.
Akkoord in februari met 4 maand of 8 maand levertijd, dat maakt nog wel wat verschil.
Maar bestel je in juli, dan is dat verschil een heel stuk kleiner.

Er komen de laatste tijd weer heel veel zonnepanelen installateurs bij, dus die jongens hebben de agenda nog leeg en kunnen nu even een paar maandjes mooi mee pikken.
Maar als je al wat langer bestaat, en gewoon verkocht hebt zoveel als je kon. Dan zou je als het goed is nu een volle agenda moeten hebben voor ten minste een aantal maanden (4-5).

Wij zitten dus inmiddels op ongeveer 6. Met warmtepompen zelfs 10-12+ (afhankelijk van type).
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_208436013
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 15:22 schreef bambino het volgende:

[..]
Meestal hangen we hem bij de CV. Zo heel groot zijn ze ook weer niet.
Zeker 1 fase zijn ze relatief klein. 2-3 schoenendozen.

Je hebt parallel of serie geschakels.
Stringomvormer = serie
Stringomvormer met optimizers = parallel
Micro-omvormers = parallel

Werking parallel is identiek, alleen SolarEdge (koploper in optimizers) werkt op sommige vlakken net even wat anders dan Enphase.
De ene installateur verkoopt liever de een of de ander.
Bij de CV-ketel wordt 'm niet, die heb ik in de keuken verwerkt en daar is geen plek meer. Ik vind 3 schoenendozen best behoorlijk...
pi_208436237
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 15:25 schreef bambino het volgende:

[..]
Snap ik, maar die berekening werkt alleen maar in een bepaalde periode van het jaar.
Akkoord in februari met 4 maand of 8 maand levertijd, dat maakt nog wel wat verschil.
Maar bestel je in juli, dan is dat verschil een heel stuk kleiner.

Er komen de laatste tijd weer heel veel zonnepanelen installateurs bij, dus die jongens hebben de agenda nog leeg en kunnen nu even een paar maandjes mooi mee pikken.
Maar als je al wat langer bestaat, en gewoon verkocht hebt zoveel als je kon. Dan zou je als het goed is nu een volle agenda moeten hebben voor ten minste een aantal maanden (4-5).

Wij zitten dus inmiddels op ongeveer 6. Met warmtepompen zelfs 10-12+ (afhankelijk van type).
Klopt, ik noem alleen dat levertijd ook een rol kan spelen in offerte beoordelingen.
Bij mij was het doorslaggevend.

Ik heb er 8 gevraagd, 5 geen antwoord, 1 had 1,5 jaar levertijd, 1 had 11 maanden en de ander 4 maanden.

Van due 5 had ik er een paar gebeld en die maakten geen offertes meer.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator zaterdag 18 maart 2023 @ 16:19:59 #18
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_208436671
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 15:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Klopt, ik noem alleen dat levertijd ook een rol kan spelen in offerte beoordelingen.
Bij mij was het doorslaggevend.

Ik heb er 8 gevraagd, 5 geen antwoord, 1 had 1,5 jaar levertijd, 1 had 11 maanden en de ander 4 maanden.

Van due 5 had ik er een paar gebeld en die maakten geen offertes meer.
Waarom kom jij altijd tot vervelens toe weer terug op levertijden en de houdbaarheid van offertes ?
Nu weten we het wel dat altijd alles bij jou 100x langer duurt dan bij een ander.

Moet je dat nu echt blijven herhalen in bijna ieder topic ? Om dan vervolgens weer een heel offtopic verhaal af te kunnen steken daarover ? Het voegt echt helemaal totaal niets toe namelijk. :)

[ Bericht 4% gewijzigd door Vonkenboer op 18-03-2023 16:57:03 ]
pi_208447222
@bambino, mag de omvormer/aansluiting ook op een ongeisoleerde zolder staan?
pi_208447273
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 08:26 schreef Barry1986 het volgende:
@:bambino, mag de omvormer/aansluiting ook op een ongeisoleerde zolder staan?
Ik had er een in een enkelsteens schuurtje. * Denk * het dus wel
pi_208448141
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 08:26 schreef Barry1986 het volgende:
@:bambino, mag de omvormer/aansluiting ook op een ongeisoleerde zolder staan?
Mijn omvormer hangt op de vliering, die alleen bereikbaar is via een kruipluik en waar geen ventilatie aanwezig is.
Voorheen Post ID 101472
pi_208448622
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 10:07 schreef Estate2 het volgende:

[..]
Mijn omvormer hangt op de vliering, die alleen bereikbaar is via een kruipluik en waar geen ventilatie aanwezig is.
Dat is dus absoluut niet de bedoeling. Die vliering wordt al heet bij zonnig weer en juist dan moet de omvormer zijn warmte kwijt kunnen.
  Moderator zondag 19 maart 2023 @ 10:49:43 #23
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_208448738
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 08:26 schreef Barry1986 het volgende:
@:bambino, mag de omvormer/aansluiting ook op een ongeisoleerde zolder staan?
Welke omvormer heb je ? Dat zijn zaken die vast en zeker in de product handleiding staan.
pi_208448855
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 15:22 schreef bambino het volgende:
Je hebt parallel
Stringomvormer = serie
Stringomvormer met optimizers = parallel
Micro-omvormers = parallel
Begrijp ik goed dat er eigenlijk geen verschil zit in optimizers of micro-omvormers?
Ik neem aan dat je met micro-omvormers geen omvormer meer nodig hebt, en bij optimizers natuurlijk wel.
Wat zijn dan de overwegingen om voor optimizers danwel micro-omvormers te gaan? Puur kosten / levertijd?
pi_208449069
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 10:42 schreef DZK het volgende:

[..]
Dat is dus absoluut niet de bedoeling. Die vliering wordt al heet bij zonnig weer en juist dan moet de omvormer zijn warmte kwijt kunnen.
Daar heb ik voor de omvormer van m'n moeder dan weer een oplossing bedacht.
Die hangt in het "klompenhok" dat op het zuiden ligt.

Dit is een temperatuurgestuurde oplossing maar op Tweakers zie ik ook veel succes met een paar 12 volt fans die met tie-wraps onder of op de omvormer geknoopt zijn ;)

Als de luchtstroom maar omhoog gaat, dat is het voornaamste om effectief te koelen.



M'n eigen omvormers hebben deze koelconstructie gekregen.

pi_208450495
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 08:26 schreef Barry1986 het volgende:
@:bambino, mag de omvormer/aansluiting ook op een ongeisoleerde zolder staan?
De meeste omvormers mogen ook buiten hangen. Dus ja hoor, geen probleem.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_208450600
quote:
1s.gif Op zondag 19 maart 2023 10:59 schreef Piles het volgende:

[..]
Begrijp ik goed dat er eigenlijk geen verschil zit in optimizers of micro-omvormers?
Ik neem aan dat je met micro-omvormers geen omvormer meer nodig hebt, en bij optimizers natuurlijk wel.
Wat zijn dan de overwegingen om voor optimizers danwel micro-omvormers te gaan? Puur kosten / levertijd?
Nou, er zit wel degelijk verschil in. Er zijn bepaalde voor- en nadelen.

Optimizers zijn goedkoper, dat is vrijwel het grootste voordeel.

Micro-omvormers hebben meer flexibiliteit (je bent niet afhankelijk van het vermogen van de omvormer die je op dag 1 kiest). Je kan altijd uitbreiden.
Je hebt qua bekabeling direct AC stroom, waar bij optimizers er eerst nog DC op je dak ligt en dan naar binnen komt.
Je hebt langere garantie, 25 jaar op de micro's. Waar een SolarEdge omvormer 12 jaar heeft (wel uit te breiden tot 15-20-25 overigens, en ben je alsnog goedkoper uit).

In sommige situaties kan Enphase in onze optiek uit. Kleine systemen bijvoorbeeld. 4-5-6 paneeltjes met schaduw.
SolarEdge kan dat niet, ze hadden eerst een omvormer voor 1-2-3-4 panelen maar die optimizer kan geen grote nieuwe panelen aan (400wp kan niet).
Misschien dat daar ooit nog een nieuwe voor komt.
Met speciale optimizers kan je een string van 6 maken. Maar 8 is eigenlijk normaal het minimum.

En op een systeem van 15 panelen, scheelt Enphase 750-1000 euro.
En dan is een Hollander snel om.

Ik heb zelf ook optimizers, zowel nu (SolarEdge) als in de vorige woning (Tigo Energy).
7 jaar terug was SolarEdge nog vrij duur, en Tigo was toen goedkoop. Dat werkt wel precies hetzelfde, behalve dat Tigo universeel is met elke omvormer. Er moet een kastje bij die de optimizers regelt, en die past op elke omvormer.
SolarEdge moet met SolarEdge omvormers.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_208450625
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 11:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Daar heb ik voor de omvormer van m'n moeder dan weer een oplossing bedacht.
Die hangt in het "klompenhok" dat op het zuiden ligt.

Dit is een temperatuurgestuurde oplossing maar op Tweakers zie ik ook veel succes met een paar 12 volt fans die met tie-wraps onder of op de omvormer geknoopt zijn ;)

Als de luchtstroom maar omhoog gaat, dat is het voornaamste om effectief te koelen.

[ afbeelding ]

M'n eigen omvormers hebben deze koelconstructie gekregen.

[ afbeelding ]
Omvormer mag rustig 80 graden worden. De meeste omvormers hebben ook geen actieve koeling meer.

SolarEdge 3-fase, althans de grotere (ik heb een 16K) hebben wel een fan. Die staat ingesteld om pas bij 50 of 60 graden aan te gaan.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_208450714
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 13:20 schreef bambino het volgende:

[..]
Omvormer mag rustig 80 graden worden. De meeste omvormers hebben ook geen actieve koeling meer.

SolarEdge 3-fase, althans de grotere (ik heb een 16K) hebben wel een fan. Die staat ingesteld om pas bij 50 of 60 graden aan te gaan.
Ik weet dat ze 80 graden mogen worden, halfgeleiders kunnen wel wat (meer) hebben.
En ik weet ook dat ze tegen hoge omgevingstemperaturen kunnen voordat ze vermogen terugschroeven.

Desondanks vind ik het wel fijn dat ze wat koeler blijven, met name condensatoren vinden de hitte niet zo fijn.
Alle warmte die je afvoert van de koelribben is meegenomen.

edit: en het prutsen is ook leuk :+

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-03-2023 13:56:56 ]
pi_208451666
ik heb mijn omvormers nu in een kast hangen met aan de onderkant en bovenkant roosters voor ventilatie. Geen idee of dit betekent dat de levensduur minder wordt, maar dit kwam praktisch uit.

In mijn nieuwe huis komen micro-omvormers van Emphase. Ik vermoed dat dit te maken heeft dat ze panele nop het noorden en zuiden leggen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208452253
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 13:18 schreef bambino het volgende:
In sommige situaties kan Enphase in onze optiek uit. Kleine systemen bijvoorbeeld. 4-5-6 paneeltjes met schaduw.
SolarEdge kan dat niet, ze hadden eerst een omvormer voor 1-2-3-4 panelen maar die optimizer kan geen grote nieuwe panelen aan (400wp kan niet).
Misschien dat daar ooit nog een nieuwe voor komt.
Met speciale optimizers kan je een string van 6 maken. Maar 8 is eigenlijk normaal het minimum.
In de casus van TS (6 panelen met schaduw) zou je dus Enphase/micro-omvormers aanraden dus? :)
Anders begrijp ik je uitleg blijkbaar niet :+
pi_208453614
Ik heb het even uitgezocht en snap nu de verschillen. Ik neig naar micro-omvormers. Desondanks wil ik wel iemand hier over de vloer hebben om het één en ander te bespreken voordat ik akkoord ga met de offerte. Vanwege de subsidie gaat het in totaal max. 2000 euro kosten, dus dat valt erg mee.
pi_208460687
Ik heb mijn panelen met de enphase micro omvormers. Als je daar de opbrengst per paneel van bekijkt zit er tussen de panelen nogal wat verschil in opbrengst. Bij een string omvormer is de opbrengst van het zwakste paneel de opbrengst van alle panelen. Heb je nooit een deel van de panelen in de schaduw dan is dat geen probleem. Hier zit helaas een boom van de buren 's ochtends voor de panelen en staan voor andere panelen de huizen er voor als de zon laag staat.
pi_208463953
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 15:00 schreef Piles het volgende:

[..]
In de casus van TS (6 panelen met schaduw) zou je dus Enphase/micro-omvormers aanraden dus? :)
Anders begrijp ik je uitleg blijkbaar niet :+
Als er nooit meer dan 6 gaan passen. Zou je kunnen kiezen voor SolarEdge met die serie (lees model) optimizers die dat aan kunnen.
Zal nog steeds goedkoper zijn van Enphase.
Maar dan doe je het dus vanwege ¤
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')