abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 16 maart 2023 @ 22:54:48 #1
468652 denattedweil
Piscatoria Cyprino
pi_208415631
Welke manieren zouden jullie gebruiken om phishing binnen een bedrijf te beperken?

Mijn grootste angst is een crypto aanval door toedoen van phishing. Wij hebben ca. 160 medewerkers met een e-mailadres en om te testen hoe medewerkers ermee om gaan heb ik phishing mail in elkaar geknutseld over wachtwoordherstel t.b.v. beveiligingsupdates.

Deze mail is verzonden van een niet-bestaand (afwijkend) emailadres omdat phishing veelal gebruik maakt van gespoofde afzenders.

De mail staat vol spelfouten, bevat een verkeerd bedrijfslogo en staat er een tekstueel stappenplan in om het wachtwoord van hun account op onze website aan te passen. Daarnaast staat er bij de ontvanger duidelijk een banner:

"u ontvangt niet vaak mails van ... @bedrijfsnaam.nl. Meer informatie hierover..."

Om het realistisch te benaderen heb ik ook een vreemd en lang subdomein aangemaakt en hier een duplicaat van onze website op gezet. Paginatje aangemaakt, formuliertje mbt nieuw wachtwoord en na het versturen hiervan redirect ik naar een pagina waarop de collega ziet dat zijn/haar gegevens zijn gestolen, vervolgd met een uitleg over het herkennen van phishing en de fake url.

Na een halve dag kan ik concluderen dat de resultaten best zorgwekkend zijn. Meer dan 35 collega's hebben het wachtwoord formulier klakkeloos ingevuld terwijl niemand een account heeft op onze website, enkel op de webshop.

Ik hoop dat ze het positief opvatten om alert te blijven, ook voor hun eigen online veiligheid.

Zijn er nog andere manieren? Gebruikt er iemand bijvoorbeeld phishing IO en wat zijn je ervaringen?
pi_208415717
Wait, what???
  Spellchecker donderdag 16 maart 2023 @ 23:17:21 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_208493982
quote:
1s.gif Op donderdag 16 maart 2023 22:54 schreef denattedweil het volgende:
Welke manieren zouden jullie gebruiken om phishing binnen een bedrijf te beperken?
Zeer goede backups, Verplichte niet te vermijden MFA en phishing trainingen.

En wel in die volgorde, want mensen zijn vervelende hardleerse computers.

Ik neem wel aan dat je dit niet uit eigen intiatief gedaan hebt?

[ Bericht 2% gewijzigd door Mr_Belvedere op 22-03-2023 14:04:53 ]
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')