abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 18 maart 2023 @ 10:23:48 #126
478909 molloot200
alles muziek.
pi_208432956
Ik ben daarnaast ook bang dat als we, zelfs als we een demoscopische jury hebben zoals @Momo in een reactietweet voor Cornald voorstelt, als Nederlanders toch vaak gaan voor de grotere naam. Stel dat Kees uit Hilvarenbeek met dé grote winnaar komt, maar Maan doet ook mee (met een matig liedje), dan gaat het publiek zeer waarschijnlijk voor de naam. Tenminste, dat is mijn gok.
pi_208433194
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 10:23 schreef molloot200 het volgende:
Ik ben daarnaast ook bang dat als we, zelfs als we een demoscopische jury hebben zoals @:Momo in een reactietweet voor Cornald voorstelt, als Nederlanders toch vaak gaan voor de grotere naam. Stel dat Kees uit Hilvarenbeek met dé grote winnaar komt, maar Maan doet ook mee (met een matig liedje), dan gaat het publiek zeer waarschijnlijk voor de naam. Tenminste, dat is mijn gok.
Dat zal nog wel meevallen. In het verleden zijn er bij NSF’s met allerlei (semi-)bekende artiesten ook regelmatig totaal onbekende acts geweest die hebben gewonnen, van Esther Hart (boven Gordon) tot Heddy Lester (boven een hele serie BN’ers).

Het probleem is meer de beïnvloeding door de jury. Als Maan met dé grote winnaar komt, maar Cornald, Carlo en Frits beweren bij hoog en laag dat Kees uit Hilvarenbeek (met een matig liedje) toch echt de beste was, dan stemmen ‘we’ daar massaal op.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  ESF Reporter zaterdag 18 maart 2023 @ 12:27:48 #128
87554 Cee
Welluk?
pi_208434212
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 10:23 schreef molloot200 het volgende:
Ik ben daarnaast ook bang dat als we, zelfs als we een demoscopische jury hebben zoals @:Momo in een reactietweet voor Cornald voorstelt, als Nederlanders toch vaak gaan voor de grotere naam. Stel dat Kees uit Hilvarenbeek met dé grote winnaar komt, maar Maan doet ook mee (met een matig liedje), dan gaat het publiek zeer waarschijnlijk voor de naam. Tenminste, dat is mijn gok.
Woah een potentiële winnaar uit m’n hometown. _O_
  Moderator zaterdag 18 maart 2023 @ 12:36:13 #129
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208434322
Toch ook wel tof van Cornald dat ook gewoon reageert op twitter op suggesties :)
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 18 maart 2023 @ 12:39:34 #130
163650 Greys
pi_208434357
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 12:36 schreef Momo het volgende:
Toch ook wel tof van Cornald dat ook gewoon reageert op twitter op suggesties :)
Ome Cornald is echt leuker en aardiger en meer op één lijn met veel fans dan men soms denkt. Als je het een beetje normaal verwoordt. Op krijsers reageert 'ie vaak niet en terecht ook.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Moderator zaterdag 18 maart 2023 @ 15:06:20 #131
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208435765
Ook dit topic w/ heeft een nieuwe OP en banner by @Cee
pi_208445587
quote:
10s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 08:05 schreef Em31 het volgende:
[ twitter ]
Nou dat is duidelijk
Meh :{w

En toch vind ik dat ze een NF gewoon eens een kans moeten geven. Ja, de cijfers liegen er niet om als je dat vergelijkt met interne keuzes, maar we zijn nu jaren verder. Blijven we dan voor altijd maar hangen in "omdat het toen zo slecht ging, gaan we het gewoon nooit meer doen" :{ Vind ik echt te gemakkelijk. Kom uit die comfortzone en durf out of the box te denken. De selectie commissie van toen bestaat niet eens meer. En de mensen die er destijds betrokken bij waren met het opzetten van een NF zien we ook heus niet terug. Met nieuwe mensen aan het roer kunnen ze echt wel zorgen voor een goede NF niveautje a la UMK (overigens doen ook daar oud deelnemers van talentenjachten aan mee). Daar ben ik van overtuigd. Kijk desnoods eerst hoe andere landen het uitvoeren als je het allemaal zo moeilijk vindt. Ga op bezoek en vraag om advies. In ieder geval geen vakjury, gewoon niet doen. En grote namen hoeven ook niet mee te doen wat mij betreft. Ga gewoon voor (jonge) talentvolle tekstschrijvers en artiesten die het NSF en het ESF als podium kunnen gebruiken om hun muziek te showcasen. En natuurlijk met de mindset te willen winnen, het blijft immers een wedstrijd. Zorg voor de juiste begeleiding. Ga eventueel met radiozenders in gesprek om ervoor te zorgen dat de liedjes een maand lang veel airplay krijgen. Maak het aantrekkelijk voor de (beginnende) artiesten.

Of haal De beste singer-songwriter van Nederland weer van stal (gevaar is dat we in die hoek blijven vissen he, maar vandaar ook een streep door singer :+ ). Maar dat zou misschien ook als goede basis kunnen fungeren, al heb je dan wel weer een jury. Ik heb het programma nooit heel actief gevolgd hoor, maar daar zaten wel kritische mensen meen ik me te herinneren. Niet de carlo's en tatjana's zeg maar.
~The present is all there is~
pi_208446229
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 00:22 schreef grazz het volgende:

[..]
Meh :{w

En toch vind ik dat ze een NF gewoon eens een kans moeten geven. Ja, de cijfers liegen er niet om als je dat vergelijkt met interne keuzes, maar we zijn nu jaren verder. Blijven we dan voor altijd maar hangen in "omdat het toen zo slecht ging, gaan we het gewoon nooit meer doen" :{ Vind ik echt te gemakkelijk. Kom uit die comfortzone en durf out of the box te denken. De selectie commissie van toen bestaat niet eens meer. En de mensen die er destijds betrokken bij waren met het opzetten van een NF zien we ook heus niet terug. Met nieuwe mensen aan het roer kunnen ze echt wel zorgen voor een goede NF niveautje a la UMK (overigens doen ook daar oud deelnemers van talentenjachten aan mee). Daar ben ik van overtuigd. Kijk desnoods eerst hoe andere landen het uitvoeren als je het allemaal zo moeilijk vindt. Ga op bezoek en vraag om advies. In ieder geval geen vakjury, gewoon niet doen. En grote namen hoeven ook niet mee te doen wat mij betreft. Ga gewoon voor (jonge) talentvolle tekstschrijvers en artiesten die het NSF en het ESF als podium kunnen gebruiken om hun muziek te showcasen. En natuurlijk met de mindset te willen winnen, het blijft immers een wedstrijd. Zorg voor de juiste begeleiding. Ga eventueel met radiozenders in gesprek om ervoor te zorgen dat de liedjes een maand lang veel airplay krijgen. Maak het aantrekkelijk voor de (beginnende) artiesten.

Of haal De beste singer-songwriter van Nederland weer van stal (gevaar is dat we in die hoek blijven vissen he, maar vandaar ook een streep door singer :+ ). Maar dat zou misschien ook als goede basis kunnen fungeren, al heb je dan wel weer een jury. Ik heb het programma nooit heel actief gevolgd hoor, maar daar zaten wel kritische mensen meen ik me te herinneren. Niet de carlo's en tatjana's zeg maar.
Wordt gewoon programma als 'op zoek naar' want het is AvroTros. Die kunnen bijna niets anders maken dan dat soort shows. Zou me ook niet verbazen als ze gewoon met frits sissing als presentator en maurice wijnen aankomen zetten als jurylid.
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_208447412
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 00:22 schreef grazz het volgende:

[..]
Meh :{w

En toch vind ik dat ze een NF gewoon eens een kans moeten geven. Ja, de cijfers liegen er niet om als je dat vergelijkt met interne keuzes, maar we zijn nu jaren verder. Blijven we dan voor altijd maar hangen in "omdat het toen zo slecht ging, gaan we het gewoon nooit meer doen" :{ Vind ik echt te gemakkelijk. Kom uit die comfortzone en durf out of the box te denken. De selectie commissie van toen bestaat niet eens meer. En de mensen die er destijds betrokken bij waren met het opzetten van een NF zien we ook heus niet terug. Met nieuwe mensen aan het roer kunnen ze echt wel zorgen voor een goede NF niveautje a la UMK (overigens doen ook daar oud deelnemers van talentenjachten aan mee). Daar ben ik van overtuigd. Kijk desnoods eerst hoe andere landen het uitvoeren als je het allemaal zo moeilijk vindt. Ga op bezoek en vraag om advies. In ieder geval geen vakjury, gewoon niet doen. En grote namen hoeven ook niet mee te doen wat mij betreft. Ga gewoon voor (jonge) talentvolle tekstschrijvers en artiesten die het NSF en het ESF als podium kunnen gebruiken om hun muziek te showcasen. En natuurlijk met de mindset te willen winnen, het blijft immers een wedstrijd. Zorg voor de juiste begeleiding. Ga eventueel met radiozenders in gesprek om ervoor te zorgen dat de liedjes een maand lang veel airplay krijgen. Maak het aantrekkelijk voor de (beginnende) artiesten.

Of haal De beste singer-songwriter van Nederland weer van stal (gevaar is dat we in die hoek blijven vissen he, maar vandaar ook een streep door singer :+ ). Maar dat zou misschien ook als goede basis kunnen fungeren, al heb je dan wel weer een jury. Ik heb het programma nooit heel actief gevolgd hoor, maar daar zaten wel kritische mensen meen ik me te herinneren. Niet de carlo's en tatjana's zeg maar.
Of ze stappen van de gedachte af dat het nummer per se een persoonlijk verhaal moet hebben (hence de singer songwriter hoek waar we nu in blijven hangen). Geef iedereen de mogelijkheid om iets in te sturen. Niet alleen de mensen die zelf een persoonlijk nummer hebben geschreven en die dat ook kunnen uitdragen, of whatever er ook stond in die oproep. Maak ook een tv spot bijvoorbeeld, die mensen oproept om een nummer in te sturen. Sure, er zal dan best een hoop zooi tussen zitten (Dries, kuch), maar misschien nodigt dat andere, misschien ook onbekende schrijvers en artiesten uit om ook een poging te wagen en wellicht zit daar gewoon iets super tofs tussen. En dan kijk je ook eens voorbij de AVROTROS bubbel.
pi_208448737
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 00:22 schreef grazz het volgende:

[..]
Meh :{w

En toch vind ik dat ze een NF gewoon eens een kans moeten geven. Ja, de cijfers liegen er niet om als je dat vergelijkt met interne keuzes, maar we zijn nu jaren verder. Blijven we dan voor altijd maar hangen in "omdat het toen zo slecht ging, gaan we het gewoon nooit meer doen" :{ Vind ik echt te gemakkelijk. Kom uit die comfortzone en durf out of the box te denken. De selectie commissie van toen bestaat niet eens meer. En de mensen die er destijds betrokken bij waren met het opzetten van een NF zien we ook heus niet terug. Met nieuwe mensen aan het roer kunnen ze echt wel zorgen voor een goede NF niveautje a la UMK (overigens doen ook daar oud deelnemers van talentenjachten aan mee). Daar ben ik van overtuigd. Kijk desnoods eerst hoe andere landen het uitvoeren als je het allemaal zo moeilijk vindt. Ga op bezoek en vraag om advies. In ieder geval geen vakjury, gewoon niet doen. En grote namen hoeven ook niet mee te doen wat mij betreft. Ga gewoon voor (jonge) talentvolle tekstschrijvers en artiesten die het NSF en het ESF als podium kunnen gebruiken om hun muziek te showcasen. En natuurlijk met de mindset te willen winnen, het blijft immers een wedstrijd. Zorg voor de juiste begeleiding. Ga eventueel met radiozenders in gesprek om ervoor te zorgen dat de liedjes een maand lang veel airplay krijgen. Maak het aantrekkelijk voor de (beginnende) artiesten.

Of haal De beste singer-songwriter van Nederland weer van stal (gevaar is dat we in die hoek blijven vissen he, maar vandaar ook een streep door singer :+ ). Maar dat zou misschien ook als goede basis kunnen fungeren, al heb je dan wel weer een jury. Ik heb het programma nooit heel actief gevolgd hoor, maar daar zaten wel kritische mensen meen ik me te herinneren. Niet de carlo's en tatjana's zeg maar.
We kunnen wel niet naar de cijfers kijken, maar na Teach-In hebben we in 37 jaar met vrijwel altijd iets van een NSF precies nul keer de Top 3 gehaald en 8 keer de finale gemist. Sinds 2013 hebben we in 9 jaar een 1e en 2e plek bereikt, en maar 1 keer de finale gemist en maar 3 keer überhaupt het linkerrijtje niet gehaald.

Ik ben het er wel mee eens dat we momenteel op een dood spoor zitten van weinig opbeurende Radio 2-muziek, maar dan moeten we dat probleem aanpakken. Een NSF lijkt me de verkeerde oplossing, dat tonen onze buurlanden ook telkens weer aan.

Er is ook helemaal geen reden om te verwachten dat het zoiets als Melodifestivalen wordt. De Nederlandse TV kan gewoon niet zonder BN’ers (de kijker wel trouwens). Als je nu gewoon gisteren op NPO 1 kijkt. Daar is op prime-time één of ander onbenullig quizje met Freek Vonk en daarna het net zo dertien-in-dozijn format The Connection. Een zaterdagavond gevuld met flut-entertainment met BN’ers, waar maar 8-900.000 mensen naar kijken. Als ze de belangrijkste avond van de week al niet beter kunnen dan dit, waarom zouden we dan een NSF moeten verwachten zonder dat de telefoonklapper met welbekende onbenullen als jurylid weer wordt opengetrokken?
De Sahara is zonder meer erg droog.
  Moderator zondag 19 maart 2023 @ 10:59:06 #136
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208448846

Op plek 25 in de grote ESCunited poll
  zondag 19 maart 2023 @ 12:18:47 #137
179307 Saboo
Hoi ik zit op fok
pi_208449827
Ja of de huidige commissie kiest gewoon 3 of 4 liederen uit die gepresenteerd worden tijdens een programma (het liefst a la mathijs gaat door qua staging) zonder al te veel hoompapapa en bij voorkeur ook zonder Frits Sissing. En dat daar het publiek uit mag kiezen. Dan filter je de Gerda's die op RTL boulevard hebben gezien dat je alleen wint als je een kalkoen stuurt er misschien ook wel uit.

Een beetje a la waylon, maar die had schijt aan het publiek. En alleen Waylon met 5 liedjes is ook niet die enorme hoeveelheid variatie die een lekkere vernieuwingsslag gaat brengen.

Er wordt gezegd dat er geen budget voor is a la melfest, maar mss moet men sowieso een beetje af van het idee dat het een groots AVRO TROS piratenfestijn moet zijn, want daarvoor hebben we teveel traditie van culturele wansmaak. En misschien dat als je het juist klein en niche houdt zonder al te veel opsmuk en glitter en glamour, de harde kern liedjesliefhebbers over blijft. Doe desnoods inderdaad alleen een youtubestream a la het eerste seizoen van "de beste singer songwriter". Ik denk dat het referentiekader van een publiek t.o.v. de huidige commissie echt wel heel verfrissend kan werken, maar je moet het juiste publiek voor zoiets aan weten te spreken en dat doe je niet met een Zaterdag-avond familieshow.

Ik denk trouwens dat Melfest ook wel op z'n retour is. Mijn Zweedse maat van 28 zegt altijd dat Melfest ook een vrij geriatrisch imago heeft, en dat hij het bizar vindt dat er Nederlanders naar kijken. En ik merk bij mezelf ook een beetje plasticpop-vermoeidheid als het gaat om de Zweedse inzendingen. Loreen is natuurlijk een enorme crowdpleaser, maar ik denk dat als ze daar geen vernieuwingsslag gaan slaan betreft Melfest dat dat concept ook echt slijtage gaat vertonen de komende jaren, ondanks een groot budget en alles.

[ Bericht 0% gewijzigd door Saboo op 19-03-2023 12:24:13 ]
pi_208450170
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 10:49 schreef Fred_B het volgende:

[..]
We kunnen wel niet naar de cijfers kijken, maar na Teach-In hebben we in 37 jaar met vrijwel altijd iets van een NSF precies nul keer de Top 3 gehaald en 8 keer de finale gemist. Sinds 2013 hebben we in 9 jaar een 1e en 2e plek bereikt, en maar 1 keer de finale gemist en maar 3 keer überhaupt het linkerrijtje niet gehaald.

Ik ben het er wel mee eens dat we momenteel op een dood spoor zitten van weinig opbeurende Radio 2-muziek, maar dan moeten we dat probleem aanpakken. Een NSF lijkt me de verkeerde oplossing, dat tonen onze buurlanden ook telkens weer aan.

Er is ook helemaal geen reden om te verwachten dat het zoiets als Melodifestivalen wordt. De Nederlandse TV kan gewoon niet zonder BN’ers (de kijker wel trouwens). Als je nu gewoon gisteren op NPO 1 kijkt. Daar is op prime-time één of ander onbenullig quizje met Freek Vonk en daarna het net zo dertien-in-dozijn format The Connection. Een zaterdagavond gevuld met flut-entertainment met BN’ers, waar maar 8-900.000 mensen naar kijken. Als ze de belangrijkste avond van de week al niet beter kunnen dan dit, waarom zouden we dan een NSF moeten verwachten zonder dat de telefoonklapper met welbekende onbenullen als jurylid weer wordt opengetrokken?
De cijfers spreken in het voordeel van Cornald, maar we zitten nu wel op een dood spoor dus er moet iets gebeuren. De RAI is nog veel erger, als je het over onbenullige quizjes met Bekende Italianen hebt. Toch hebben ze daar Sanremo waar elk jaar wel een goede, eigenzinnige inzending uitrolt. Net als bij Melfest is het programma op zich niet van een heel hoog niveau, maar er zitten altijd wel 2 of 3 goede nummers tussen. Zoiets kan in Nederland ook best, maar je moet inderdaad wel zorgen dat de Jolings en Gordons en Mauricen Wijnen er zover mogelijk vandaan blijven.
  Moderator zondag 19 maart 2023 @ 12:57:26 #139
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208450315
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 12:18 schreef Saboo het volgende:
Ja of de huidige commissie kiest gewoon 3 of 4 liederen uit die gepresenteerd worden tijdens een programma (het liefst a la mathijs gaat door qua staging) zonder al te veel hoompapapa en bij voorkeur ook zonder Frits Sissing. En dat daar het publiek uit mag kiezen. Dan filter je de Gerda's die op RTL boulevard hebben gezien dat je alleen wint als je een kalkoen stuurt er misschien ook wel uit.

Een beetje a la waylon, maar die had schijt aan het publiek. En alleen Waylon met 5 liedjes is ook niet die enorme hoeveelheid variatie die een lekkere vernieuwingsslag gaat brengen.

Er wordt gezegd dat er geen budget voor is a la melfest, maar mss moet men sowieso een beetje af van het idee dat het een groots AVRO TROS piratenfestijn moet zijn, want daarvoor hebben we teveel traditie van culturele wansmaak. En misschien dat als je het juist klein en niche houdt zonder al te veel opsmuk en glitter en glamour, de harde kern liedjesliefhebbers over blijft. Doe desnoods inderdaad alleen een youtubestream a la het eerste seizoen van "de beste singer songwriter". Ik denk dat het referentiekader van een publiek t.o.v. de huidige commissie echt wel heel verfrissend kan werken, maar je moet het juiste publiek voor zoiets aan weten te spreken en dat doe je niet met een Zaterdag-avond familieshow.

Ik denk trouwens dat Melfest ook wel op z'n retour is. Mijn Zweedse maat van 28 zegt altijd dat Melfest ook een vrij geriatrisch imago heeft, en dat hij het bizar vindt dat er Nederlanders naar kijken. En ik merk bij mezelf ook een beetje plasticpop-vermoeidheid als het gaat om de Zweedse inzendingen. Loreen is natuurlijk een enorme crowdpleaser, maar ik denk dat als ze daar geen vernieuwingsslag gaan slaan betreft Melfest dat dat concept ook echt slijtage gaat vertonen de komende jaren, ondanks een groot budget en alles.
Eens dat Melfest op zijn retour is. Vrijwel alle nummers zijn geschreven door de dezelfde schrijvers zoals Thörnfeldt en G-Son en de Deb zusjes. Melodieën recycled, teksten geschreven voor ChatGPT lijkt wel. De Zweden hebben echt geluk met Cornelia vorig jaar en Loreen dit jaar. Cornelia kwam met een nummer buiten dat cirkeltje van song writers. De Zweden zelf hadden op Anders Bagge gestemd, maar ik twijfel of die wel de semi's was doorgekomen puur op televote. Dit jaar Loreen, wel met een nummer uit het songwriterfabriekje. Maar natuurlijk wel performance 10/10. Nummer 2 de tweeling was ook nog wel ok, maar wel zelfde schrijvers. Als ze op deze voet verder gaan komen ze zichzelf nog wel eens tegen.Maar goed, waarschijnlijk gaan ze winnen dit jaar, dus zal hun niet zo veel boeien nog. Muzikaal gezien vond ik de voorrondes van Italië, Servië, Tsjechië, Oekraïne, Noorwegen en Finland van een hoger niveau dit jaar.
pi_208450324
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 01:08 schreef RipCity het volgende:

[..]
Wordt gewoon programma als 'op zoek naar' want het is AvroTros. Die kunnen bijna niets anders maken dan dat soort shows. Zou me ook niet verbazen als ze gewoon met frits sissing als presentator en maurice wijnen aankomen zetten als jurylid.
Wat mij betreft mag Cornald het samen met Edsilia presenteren. EiC doen/deden ze ook heel leuk met z'n twee. En anders Romy Monteiro. In ieder geval geen jury.
~The present is all there is~
pi_208450620
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 10:49 schreef Fred_B het volgende:

[..]
We kunnen wel niet naar de cijfers kijken, maar na Teach-In hebben we in 37 jaar met vrijwel altijd iets van een NSF precies nul keer de Top 3 gehaald en 8 keer de finale gemist. Sinds 2013 hebben we in 9 jaar een 1e en 2e plek bereikt, en maar 1 keer de finale gemist en maar 3 keer überhaupt het linkerrijtje niet gehaald.

Ik ben het er wel mee eens dat we momenteel op een dood spoor zitten van weinig opbeurende Radio 2-muziek, maar dan moeten we dat probleem aanpakken. Een NSF lijkt me de verkeerde oplossing, dat tonen onze buurlanden ook telkens weer aan.

Er is ook helemaal geen reden om te verwachten dat het zoiets als Melodifestivalen wordt. De Nederlandse TV kan gewoon niet zonder BN’ers (de kijker wel trouwens). Als je nu gewoon gisteren op NPO 1 kijkt. Daar is op prime-time één of ander onbenullig quizje met Freek Vonk en daarna het net zo dertien-in-dozijn format The Connection. Een zaterdagavond gevuld met flut-entertainment met BN’ers, waar maar 8-900.000 mensen naar kijken. Als ze de belangrijkste avond van de week al niet beter kunnen dan dit, waarom zouden we dan een NSF moeten verwachten zonder dat de telefoonklapper met welbekende onbenullen als jurylid weer wordt opengetrokken?
Oke, dank voor de cijfers :D _O_ dat klinkt niet best als je dat zo leest, maar ik vind toch dat we het moeten proberen. Dat hoeft ook niet direct volgend jaar, maar geef het weer eens een kans wanneer je de juiste mensen bij elkaar hebt gevonden. Zorg ervoor dat de liedjes van goede kwaliteit zijn. Daar begint het toch zeker mee. In de Belgische en Duitse nf zaten nou ook niet echt de meest geweldige liedjes. Als we dat hier doen dan hebben wij ook Snollebollekes, Thomas Berge en stoeipoes Emma Heesters @Nexum (waarvan ik verwacht dat ze ook nog wel eens naar het esf gaat met een lied van Regi ofzo) in onze nf. Maak het deelnemersveld dan maar kleiner, maar investeer in elke artiest, in elke act zodat wat we zien al klaar is voor het grote podium. Zorg voor goede promotie voor het programma en vraag de kijkers om hulp om onze songfestival inzending te kiezen. Alleen de stem van de kijker telt, geen vakjury. Release van te voren de liedjes om te hypen. Ja sorry Fred, ik zie dit helemaal voor me. *O*
~The present is all there is~
pi_208450668
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 12:18 schreef Saboo het volgende:
Ja of de huidige commissie kiest gewoon 3 of 4 liederen uit die gepresenteerd worden tijdens een programma (het liefst a la mathijs gaat door qua staging) zonder al te veel hoompapapa en bij voorkeur ook zonder Frits Sissing. En dat daar het publiek uit mag kiezen. Dan filter je de Gerda's die op RTL boulevard hebben gezien dat je alleen wint als je een kalkoen stuurt er misschien ook wel uit.

Een beetje a la waylon, maar die had schijt aan het publiek. En alleen Waylon met 5 liedjes is ook niet die enorme hoeveelheid variatie die een lekkere vernieuwingsslag gaat brengen.

Er wordt gezegd dat er geen budget voor is a la melfest, maar mss moet men sowieso een beetje af van het idee dat het een groots AVRO TROS piratenfestijn moet zijn, want daarvoor hebben we teveel traditie van culturele wansmaak. En misschien dat als je het juist klein en niche houdt zonder al te veel opsmuk en glitter en glamour, de harde kern liedjesliefhebbers over blijft. Doe desnoods inderdaad alleen een youtubestream a la het eerste seizoen van "de beste singer songwriter". Ik denk dat het referentiekader van een publiek t.o.v. de huidige commissie echt wel heel verfrissend kan werken, maar je moet het juiste publiek voor zoiets aan weten te spreken en dat doe je niet met een Zaterdag-avond familieshow.

Ik denk trouwens dat Melfest ook wel op z'n retour is. Mijn Zweedse maat van 28 zegt altijd dat Melfest ook een vrij geriatrisch imago heeft, en dat hij het bizar vindt dat er Nederlanders naar kijken. En ik merk bij mezelf ook een beetje plasticpop-vermoeidheid als het gaat om de Zweedse inzendingen. Loreen is natuurlijk een enorme crowdpleaser, maar ik denk dat als ze daar geen vernieuwingsslag gaan slaan betreft Melfest dat dat concept ook echt slijtage gaat vertonen de komende jaren, ondanks een groot budget en alles.
Ik ontmoet wel eens Zweedse klanten op het werk en als ik dan vertel dat ik naar Melfest kijk dan snappen ze dat niet zozeer. Niet omdat ik Melfest ken, maar omdat volgens hen de muziek die je hoort in Melfest echt heel slecht is _O-
~The present is all there is~
pi_208451390
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 13:19 schreef grazz het volgende:

[..]
Oke, dank voor de cijfers :D _O_ dat klinkt niet best als je dat zo leest, maar ik vind toch dat we het moeten proberen. Dat hoeft ook niet direct volgend jaar, maar geef het weer eens een kans wanneer je de juiste mensen bij elkaar hebt gevonden. Zorg ervoor dat de liedjes van goede kwaliteit zijn. Daar begint het toch zeker mee. In de Belgische en Duitse nf zaten nou ook niet echt de meest geweldige liedjes. Als we dat hier doen dan hebben wij ook Snollebollekes, Thomas Berge en stoeipoes Emma Heesters @:Nexum (waarvan ik verwacht dat ze ook nog wel eens naar het esf gaat met een lied van Regi ofzo) in onze nf. Maak het deelnemersveld dan maar kleiner, maar investeer in elke artiest, in elke act zodat wat we zien al klaar is voor het grote podium. Zorg voor goede promotie voor het programma en vraag de kijkers om hulp om onze songfestival inzending te kiezen. Alleen de stem van de kijker telt, geen vakjury. Release van te voren de liedjes om te hypen. Ja sorry Fred, ik zie dit helemaal voor me. *O*
Dit is dus het belangrijke punt. Bij Melfest is het niet het programma zelf, cq de omroep zelf die daar in investeert. Het zijn de productiemaatschappijen achter de artiesten die dat doen. En ze steken dat geld erin, omdat het programma genoeg kijkers trekt, en daarmee genoeg aandacht geeft aan de artiesten die meedoen, waardoor dat geld er ook wel weer uitkomt. Die kijkers zijn er ivm de reputatie die het programma in de loop der jaren heeft opgebouwd.
Dat gegeven hebben we hier niet. De laatste NF's waren bedroevend qua niveau en qua kijkcijfers. Daar gaat geen productiemaatschappij geld in stoppen.
pi_208451690
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 13:19 schreef grazz het volgende:

[..]
Oke, dank voor de cijfers :D _O_ dat klinkt niet best als je dat zo leest, maar ik vind toch dat we het moeten proberen. Dat hoeft ook niet direct volgend jaar, maar geef het weer eens een kans wanneer je de juiste mensen bij elkaar hebt gevonden. Zorg ervoor dat de liedjes van goede kwaliteit zijn. Daar begint het toch zeker mee. In de Belgische en Duitse nf zaten nou ook niet echt de meest geweldige liedjes. Als we dat hier doen dan hebben wij ook Snollebollekes, Thomas Berge en stoeipoes Emma Heesters @:Nexum (waarvan ik verwacht dat ze ook nog wel eens naar het esf gaat met een lied van Regi ofzo) in onze nf. Maak het deelnemersveld dan maar kleiner, maar investeer in elke artiest, in elke act zodat wat we zien al klaar is voor het grote podium. Zorg voor goede promotie voor het programma en vraag de kijkers om hulp om onze songfestival inzending te kiezen. Alleen de stem van de kijker telt, geen vakjury. Release van te voren de liedjes om te hypen. Ja sorry Fred, ik zie dit helemaal voor me. *O*
Ja, ik zie dit dus niet voor me :P

Maar om te voorkomen dat ik mezelf continu ga herhalen, wil ik ook nog wel aangeven hoe een eventueel NSF er wel zou moeten uitzien. In principe is Melodifestivalen gewoon de leidraad, maar wellicht een goedkopere/versimpelde versie:

-De tune ( O+ )

-Opening door het plaatselijke ballet, die presentator Jan Smit introduceren.

-Jan vertelt wat over de deelnemers en de stemprocedure.

-DE LIEDJES

Ik zou zeggen een stuk of 12 liedjes. Het is niet zo’n ramp als daar wat mindere opvulnummers tussen zitten, des te groter is de kans dat een Duncan of Common Linnets er als kwaliteit bovenuit komen steken, zeker in combinatie met de jurystemmen en een door de producers bepaalde startvolgorde. Met te weinig liedjes krijg je ook geen echte ESF-dynamiek. Het is wel van belang dat de beste liedjes goed zijn uitgewerkt, en als zodanig als logische favorieten naar voren komen, of (zoals zo’n Chérine dit jaar in België) om logische redenen sneuvelen.
Er is (NATUURLIJK!!!!!) geen vakjury of andere onderbreking die je tussen de liedjes uit de flow haalt. Gewoon als het echte ESF wat korte postcards, waarin de artiesten zelf ook niet aan de keukentafel gaan leuteren over hun kindertijd of tegen de kat praten alsof die ook kan denken, maar gewoon een voice-over die ze introduceert.

-Na de liedjes kan het stemmen beginnen. Tijd voor een recap, een optreden van Johnny Logan en gebabbel in de greenroom.

-Stemmen van de internationale vakjury. Dat impliceert geen Tatjana, Gordon, Hind of wie dan ook, maar een stuk of 10 landen, met dan een representatief groepje van een stuk of 5 Portugezen, Armenen, Letten, enz. uit de muziekindustrie die hun punten geven. De lijnen kunnen openblijven, want in tegenstelling tot het ESF zelf heb ik meer vertrouwen in de jury dan in demense thuis, dus een beetje beïnvloeding is geen ramp.

-De lijnen gaan dicht. Mia en Dion mogen nog een keer hun liedje van dit jaar zingen en een poepsaaie nieuwe single laten horen.

-De publieksstemmen worden gemaakt en de winnaar mag nog een keer zingen.

Als dit haalbaar is (haha) zou ik een NSF prima vinden.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_208453996
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 14:35 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Ja, ik zie dit dus niet voor me :P

Maar om te voorkomen dat ik mezelf continu ga herhalen, wil ik ook nog wel aangeven hoe een eventueel NSF er wel zou moeten uitzien. In principe is Melodifestivalen gewoon de leidraad, maar wellicht een goedkopere/versimpelde versie:

-De tune ( O+ )

-Opening door het plaatselijke ballet, die presentator Jan Smit introduceren.

-Jan vertelt wat over de deelnemers en de stemprocedure.

-DE LIEDJES

Ik zou zeggen een stuk of 12 liedjes. Het is niet zo’n ramp als daar wat mindere opvulnummers tussen zitten, des te groter is de kans dat een Duncan of Common Linnets er als kwaliteit bovenuit komen steken, zeker in combinatie met de jurystemmen en een door de producers bepaalde startvolgorde. Met te weinig liedjes krijg je ook geen echte ESF-dynamiek. Het is wel van belang dat de beste liedjes goed zijn uitgewerkt, en als zodanig als logische favorieten naar voren komen, of (zoals zo’n Chérine dit jaar in België) om logische redenen sneuvelen.
Er is (NATUURLIJK!!!!!) geen vakjury of andere onderbreking die je tussen de liedjes uit de flow haalt. Gewoon als het echte ESF wat korte postcards, waarin de artiesten zelf ook niet aan de keukentafel gaan leuteren over hun kindertijd of tegen de kat praten alsof die ook kan denken, maar gewoon een voice-over die ze introduceert.

-Na de liedjes kan het stemmen beginnen. Tijd voor een recap, een optreden van Johnny Logan en gebabbel in de greenroom.

-Stemmen van de internationale vakjury. Dat impliceert geen Tatjana, Gordon, Hind of wie dan ook, maar een stuk of 10 landen, met dan een representatief groepje van een stuk of 5 Portugezen, Armenen, Letten, enz. uit de muziekindustrie die hun punten geven. De lijnen kunnen openblijven, want in tegenstelling tot het ESF zelf heb ik meer vertrouwen in de jury dan in demense thuis, dus een beetje beïnvloeding is geen ramp.

-De lijnen gaan dicht. Mia en Dion mogen nog een keer hun liedje van dit jaar zingen en een poepsaaie nieuwe single laten horen.

-De publieksstemmen worden gemaakt en de winnaar mag nog een keer zingen.

Als dit haalbaar is (haha) zou ik een NSF prima vinden.
Ik ga dit opsturen naar AVROTRos _O_ . Ik zie het zo voor me. Gewoon eerst een jaartje kijken hoe zoiets gaat zijn.
Ben hier voor het songfestivalforum.
pi_208454472
Probleem is en blijft dat kwalitatief betere artiesten geen zin hebben in een wedstrijd met anderen. Remember Anouk?! S10 zou dat ook niet gedaan hebben.

En dan krijgen we dus gewoon Henk uit Lutjebroek met zijn killersong inclusief cowboyhoed tegenover de Boobies die een soort Junior Songfestival liedje opvoeren over chocolade, of was het nu suikerspinnen, en daarmee het hipst van de avond zullen zijn en winnen (en oh die stoute naam).

Nee, een terugkeer naar een NSF gaat helaas niet werken vrees ik
pi_208454483
Maar meer invloed vanuit Songfestival fans (de serieuze) juich ik toe! Laat ze meedoen aan de seleciecommissie.
pi_208454510
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 09:05 schreef Mandy040986 het volgende:

[..]
Of ze stappen van de gedachte af dat het nummer per se een persoonlijk verhaal moet hebben (hence de singer songwriter hoek waar we nu in blijven hangen). Geef iedereen de mogelijkheid om iets in te sturen. Niet alleen de mensen die zelf een persoonlijk nummer hebben geschreven en die dat ook kunnen uitdragen, of whatever er ook stond in die oproep. Maak ook een tv spot bijvoorbeeld, die mensen oproept om een nummer in te sturen. Sure, er zal dan best een hoop zooi tussen zitten (Dries, kuch), maar misschien nodigt dat andere, misschien ook onbekende schrijvers en artiesten uit om ook een poging te wagen en wellicht zit daar gewoon iets super tofs tussen. En dan kijk je ook eens voorbij de AVROTROS bubbel.
Dit zou ook al wat helpen met wat opener zijn, terwijl het iets heel simpels is. Dat EXTREEM geheimzinnige gedoe vind ik de laatste jaren misschien wel het irritantst. Wat boeit het om meteen bij de bekendmaking van de artiest aan te geven dat het een ballad gaat zijn? Maar er mag echt NIETS gezegd worden. Ook de artiesten zelf mogen duidelijk helemaal niets delen in die periode. Echt wat maakt het uit dat je op een dag zegt dat je bezig bent met het opnemen van de videoclip ofzo?

Het lijkt wel of het elk jaar pretentieuzer wordt. Precies uitgedacht wat ze wel en niet mogen vertellen.
pi_208460744
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 17:03 schreef aERodynamIC1970 het volgende:
Probleem is en blijft dat kwalitatief betere artiesten geen zin hebben in een wedstrijd met anderen. Remember Anouk?! S10 zou dat ook niet gedaan hebben.

En dan krijgen we dus gewoon Henk uit Lutjebroek met zijn killersong inclusief cowboyhoed tegenover de Boobies die een soort Junior Songfestival liedje opvoeren over chocolade, of was het nu suikerspinnen, en daarmee het hipst van de avond zullen zijn en winnen (en oh die stoute naam).

Nee, een terugkeer naar een NSF gaat helaas niet werken vrees ik
Ja maar, met een selectiecommissie filter je dat soort mensen er uit he. Zie het ook echt niet gebeuren dat we terug gaan naar het niveau van Henk uit Lutjebroek. Avrotros heeft het nu veel beter voor elkaar dan jaren geleden. En dat a-artiesten niet willen meedoen vind ik zelf niet interessant. Neem bijvoorbeeld Alessandra uit Noorwegen dit jaar. Ex-deelneemster The Voice Noorwegen. Jonge meid met een lekker geproduceerd popliedje. Zoiets zouden ook wij in onze NF kunnen hebben toch? Ik vind dit tig keer leuker dan wat we nu hebben. Ik heb dus ook geen enkele moeite met oud talentenjacht-deelnemers. Op de één of andere manier hebben ze bij mij juist wel een gunfactor omdat er veel talentvolle artiesten zijn die het helaas niet lukt verder te komen. Het ESF is dan een mooie optie voor ze om eens aan deel te nemen. Het programma Better than ever laat ook maar weer eens zien hoeveel talenten we hebben die het helaas moeilijk hebben om verder te komen. De selectiecommissie zou bijvoorbeeld ook liedjes kunnen koppelen aan artiesten. Doen of deden ze ook in Zweden.

Ik vond zelf het NSF 2012 bijvoorbeeld al een stap in de goede richting wat betreft professionaliteit. Oke qua liedjes zaten we nog wel een beetje in het esf 2001, maar You and me en ook Take me as I am vond ik persoonlijk goede inzendingen (outfit Joan niet meegerekend). De artiesten zelf waren vocaal sterk genoeg. Jammer dat de meesten gewoon geen competitief lied hadden. Dus komen we weer uit op waar het elke keer om draait: zonder een goed , competitief lied kom je niet ver. Of je nou een a-artiest of c-artiest stuurt maakt volgens mij niet uit als er goede begeleiding is vanuit de avrotros.
~The present is all there is~
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 20 maart 2023 @ 09:50:54 #150
163650 Greys
pi_208462686
Het NSF2012 zoog omdat we als publiek onze vlaggetjes moesten inleveren van ome John de Mol en verplicht met een lampje moesten wapperen bij bepaalde liedjes.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')