abonnement Unibet Coolblue
  zondag 12 maart 2023 @ 13:04:34 #1
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_208342554


Bassie en Adriaan is een van de succesvolste duo's uit de Nederlandse televisiegeschiedenis. Generaties kinderen groeiden op met hun avonturenseries op televisie. De series zijn in verschillende uitgaves verkrijgbaar op videoband, waar met name de oude banden gewild zijn onder liefhebbers vanwege de klassieke achtergrondmuziek. In latere uitgaves is de muziek vervangen door nieuwe, op elkaar aansluitende maar ook meer generieke achtergrondmuziek van Bert Smorenburg.

Bassie en Adriaan tourden ook door het land met een Lachspektakelshow en hadden in de jaren 70 en 80 zelfs hun eigen circus. Samen met theatergrootheid Joop van den Ende maakten ze deel uit van de top van de Nederlandse varieté. In 2003 maken ze bekend te stoppen als televisieduo, het einde van een tijdperk. De afscheidstournee moet vroegtijdig worden afgebroken omdat bij Aad van Toor (Adriaan) kanker wordt ontdekt. Gelukkig herstelt hij en in de jaren erna maken Bassie en Adriaan nog regelmatig hun entree op film en televisie.

Op het moment leidt Bas een teruggetrokken bestaan in verband met een verslechterde gezondheid en renteniert Adriaan in Spanje. Beide heren schreven een boek, waarin met name in het boek van Aad behoorlijk wat vuile was wordt buiten gehangen over eigenlijk, ehh, nou ja iedereen waar ze ooit mee hebben samengewerkt. Alles is voor Bassie (En Aad), is wel zo'n beetje een treffende samenvatting.

Een overzicht van de bekende televisieseries: De Plaaggeest, Het geheim van de sleutel, De diamant, De Huilende Professor, Het geheim van de schatkaart, De verdwenen kroon, De geheimzinnige opdracht (Europa) en De reis vol verrassingen (Amerika)

Een overzicht van de pikkeboeven waar het duo het regelmatig mee aan de stok kreeg:









Officiële website:
www.bassie-adriaan.nl
Youtube kanaal:
https://www.youtube.com/user/bassieadriaanchannel
Interessante 'docu-serie' met veel anekdotes van B&A:
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  zondag 12 maart 2023 @ 13:05:10 #2
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_208342557
En ineens had je onverwacht de lapo van deel 49, en dus de OP van deel 50 _O_
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_208342916
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 13:04 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Ook pas iets van de allerlaatste jaren. Ik geloof rond 2018-2019?
Denk het wel want ik heb 'm gekocht bij de expositie in 2021. De allerlaatste dag, ik heb Adriaan uitgezwaaid. w/
Denk onbegrensd en kijk verder dan je kan zien
Wij zijn unlimited barrières kennen we niet
Denk unlimited
  zondag 12 maart 2023 @ 15:11:50 #4
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_208344386
Het valt me nu in de OP op dat de '35 jaar op tv'-online documentairereeks offline is gehaald :o Heel raar, jammer ook. Zat goed in elkaar.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  zondag 12 maart 2023 @ 16:20:56 #5
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_208345332
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 15:11 schreef ArnieAlberts het volgende:
Het valt me nu in de OP op dat de '35 jaar op tv'-online documentairereeks offline is gehaald :o Heel raar, jammer ook. Zat goed in elkaar.
:o balen zeg!
Afgezien van de domme reacties van bn'ers die duidelijk al 30 jaar geen aflevering meer hebben gezien was het inderdaad een erg leuke serie.
pi_208351149
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 15:11 schreef ArnieAlberts het volgende:
Het valt me nu in de OP op dat de '35 jaar op tv'-online documentairereeks offline is gehaald :o Heel raar, jammer ook. Zat goed in elkaar.
Die documentaire was juist het kijken wel waard.
pi_208352688
Ik kijk sinds kort weer eens alle series terug op YouTube, vind het alleen jammer dat ze het muziek hebben veranderd, ik hoop dat ze ooit de orginele versies, op YouTube zetten, vooral van het geheim van de sleutel ben ik benieuwd naar de orginele afleveringen, en de verwijderde scènes
  maandag 13 maart 2023 @ 04:43:06 #8
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_208353348
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 23:34 schreef WouterBoeve het volgende:
Ik kijk sinds kort weer eens alle series terug op YouTube, vind het alleen jammer dat ze het muziek hebben veranderd, ik hoop dat ze ooit de orginele versies, op YouTube zetten, vooral van het geheim van de sleutel ben ik benieuwd naar de orginele afleveringen, en de verwijderde scènes
Gaat niet gebeuren. Gewoon niet. Wil je de oude muziek, maak je handen vuil en speel een videoband af (zoek maar op wat dat is).

[ Bericht 12% gewijzigd door ArnieAlberts op 13-03-2023 04:56:42 ]
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_208353357
Klopt het dat Bassie en Adriaan momenteel weer ruzie hebben?
  maandag 13 maart 2023 @ 04:57:52 #10
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_208353359
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 04:54 schreef Bananenbennie het volgende:
Klopt het dat Bassie en Adriaan momenteel weer ruzie hebben?
Last thing I heard had het gezin van Bas bonje met Aad, omdat Aad en Ina gevaccineerd zijn, en dat dus schadelijk voor niet-gevaccineerden is (ofzo, zoiets schreef de roddelpers in ieder geval eerder). Geen idee hoe dat nu zit en of dat opgelost is.

EDIT: Dat schijnt te zijn bijgelegd.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_208353363
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 04:57 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Last thing I heard had het gezin van Bas bonje met Aad, omdat Aad en Ina gevaccineerd zijn, en dat dus schadelijk voor niet-gevaccineerden is (ofzo, zoiets schreef de roddelpers in ieder geval eerder). Geen idee hoe dat nu zit en of dat opgelost is.
Ohja dat was het. Waarschijnlijk is Bassie een trouwe Jensen kijker en Aad niet. Dan krijg je dat soort conflicten binnen families. Hopelijk hebben ze het weer bijgelegd ja, ik kan er niks over vinden.
pi_208353367
quote:
Zo wat is die Bassie afgetakeld joh, wist ik helemaal niet. :{
pi_208354166
quote:
1s.gif Op maandag 13 maart 2023 04:43 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Gaat niet gebeuren. Gewoon niet. Wil je de oude muziek, maak je handen vuil en speel een videoband af (zoek maar op wat dat is).
Videobanden heb ik wel gelukkig, volgens mij zijn series zoals de sleutel en diamant helaas nooit in orginele vorm uitgebracht
pi_208355751
Ook niet op de dubbelvideobanden? Die hadden ruimte genoeg?
pi_208356012
Volgens mij was dat een nabewerking, uit 2002
  maandag 13 maart 2023 @ 13:10:13 #16
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_208357018
De videoband van de Diamant is wel vrij oud toch? De Sleutel werd als allerlaatste op dubbele VHS uitgebracht, de Diamant volgens mij al wat eerder. Wellicht dat de ruzie met Klaris toen nog niet speelde? Heb helaas geen videospeler meer, anders kon ik het uitproberen..
Rini dankjewel.
pi_208357068
De klaris versie van de sleutel en diamant is volgens mij ook een nabewerking, de orginele had nog geen klaris muziek
pi_208358598
Ik heb wel een versie van de Sleutel gevonden met (denk ik) originele muziek maar die is behoorlijk ingekort naar 90 minuten.
pi_208359414
Ah die heb ik ook ja, je kijkt dan toch op een andere manier naar de serie
pi_208370355
Klopt. Vanuit een montage aspect is het wel interessant hoeveel je uit zo'n serie kan knippen zonder dat het onlogisch wordt
pi_208371164
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 11:46 schreef Writersright het volgende:
Klopt. Vanuit een montage aspect is het wel interessant hoeveel je uit zo'n serie kan knippen zonder dat het onlogisch wordt
Jup, makers moeten ook gewoon steeds afleveringen van een halfuurtje vullen die weer een eigen spanningsboog moeten hebben. Daarin gebeuren natuurlijk veel dingen die voor het grote verhaal niet van belang zijn. De Schatkaart is er het mooiste voorbeeld van, voordat ze daar goed en wel die schatkaart hebben en dat een beetje op de rol is, heb je de halve serie al gezien.
't Echte en 't ware!
pi_208376239
Helemaal gelijk in. Ik vind het gebeuren met de B en A boys best gezellig maar in het grote geheel is het opvulling.
Vreemd genoeg zitten er in de schatkaart geen dromen, waar ze normaal de boel mee vullen.

Sterker nog, volgens mij is er in de Sleutel of Diamant een aflevering waarin 2 dromen zitten en er eigenlijk geen progressie in het verhaal zit. (Valt minder op wanneer je op DVD kijkt)
pi_208379733
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 19:55 schreef Writersright het volgende:
Helemaal gelijk in. Ik vind het gebeuren met de B en A boys best gezellig maar in het grote geheel is het opvulling.
Vreemd genoeg zitten er in de schatkaart geen dromen, waar ze normaal de boel mee vullen.

Sterker nog, volgens mij is er in de Sleutel of Diamant een aflevering waarin 2 dromen zitten en er eigenlijk geen progressie in het verhaal zit. (Valt minder op wanneer je op DVD kijkt)
Na de huilende professor is er nog maar één droom geweest, in Griekenland. Bassie en de gouden Adriaan.
De schatkaart zit vol met irrelevante zijlijnen: een cake bakken, een optreden in het circus (leuk om te zien, maar heeft niets met de schat te maken), een kokkerellende baron, de voetballertjes, Lara, de brand in het clubgebouw en de herbouw ervan, de wedstrijd, de rit op de dromedaris, de rommelige hotelkamer en de vulkaan.
pi_208379956
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 23:52 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
een kokkerellende baron
Zegt me zo niks meer. Is dit de baron gespeeld door Adriaan?
pi_208380587
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 00:24 schreef Bananenbennie het volgende:

[..]
Zegt me zo niks meer. Is dit de baron gespeeld door Adriaan?
Haha ja. Die heeft gekookt voor b2 en Japie wanneer ze net uit de bak zijn. En blijkbaar kon hij dat nog goed ook.
pi_208381238
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 07:43 schreef Writersright het volgende:

[..]
Haha ja. Die heeft gekookt voor b2 en Japie wanneer ze net uit de bak zijn. En blijkbaar kon hij dat nog goed ook.
Dat zegt me ook niets. In de dvd die ik heb zit die scène volgens mij niet.
Wellicht iets wat ze er later uitgeknipt hebben?
pi_208384477
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 07:43 schreef Writersright het volgende:

[..]
Haha ja. Die heeft gekookt voor b2 en Japie wanneer ze net uit de bak zijn. En blijkbaar kon hij dat nog goed ook.
Oh die scene is er dan uitgeknipt, zat er net naar te kijken op youtube.
  woensdag 15 maart 2023 @ 12:51:25 #28
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_208384509
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 12:49 schreef Bananenbennie het volgende:

[..]
Oh die scene is er dan uitgeknipt, zat er net naar te kijken op youtube.
Linkje?
pi_208385508
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 12:49 schreef Bananenbennie het volgende:

[..]
Oh die scene is er dan uitgeknipt, zat er net naar te kijken op youtube.
Hij zegt alleen dat hij gekookt heeft. Je ziet hem niet koken (wat hilarisch zou zijn om te zien) maar hij, Japie en b2 zitten aan de eettafel en hebben nét gegeten.
pi_208390723
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 00:24 schreef Bananenbennie het volgende:

[..]
Zegt me zo niks meer. Is dit de baron gespeeld door Adriaan?
Nou ja, je ziet Aadbaron niet een schort voor knopen en in de pannen roeren, maar de scène dat VJ en B2 uitbuiken en Aadbaron complimenteren met zijn kookkunsten, heeft weinig met welke verhaallijn dan ook te maken.
pi_208390764
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 18:25 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Nou ja, je ziet Aadbaron niet een schort voor knopen en in de pannen roeren
Daar hoopte ik dus een beetje op :+
pi_208390829
POLL

Ik ga voor de originele baron dus gespeeld door Aad, hij is veel gemener >:)
  woensdag 15 maart 2023 @ 19:04:47 #34
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_208391419
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 18:33 schreef Bananenbennie het volgende:
[poll=5320]

Ik ga voor de originele baron dus gespeeld door Aad, hij is veel gemener >:)
Ik stemde op van Gorcum. Ergens hebben zijn rol als diamantair en die van de Baron iets met elkaar te maken.
soooo, da's mooi!
pi_208393276
Ik vond de AadBaron vroeger heel eng. Vooral die scene s'nachts in de auto net de brand.
Paul deed het ook goed in de Kroon/Verzonken stad maar zijn karakter kreeg een flinke degradatie in de Europa/Amerika series waarin hij vrijwel een loser was. Geen enkele vorm van dreiging.
  woensdag 15 maart 2023 @ 21:50:53 #36
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_208396536
Die cakescene die gewoon een halve aflevering vult _O_
pi_208398008
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 20:17 schreef Writersright het volgende:
Ik vond de AadBaron vroeger heel eng. Vooral die scene s'nachts in de auto net de brand.
Paul deed het ook goed in de Kroon/Verzonken stad maar zijn karakter kreeg een flinke degradatie in de Europa/Amerika series waarin hij vrijwel een loser was. Geen enkele vorm van dreiging.
Klopt, de baron en de boeven werden steeds voorspelbaarder. De originele AadBaron is nog heel rauw en geraffineerd tegelijk. Japie is ook geweldig, wat een heerlijke rollen moet dat zijn geweest om te spelen. _O_
pi_208399948
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 13:54 schreef Writersright het volgende:

[..]
Hij zegt alleen dat hij gekookt heeft. Je ziet hem niet koken (wat hilarisch zou zijn om te zien) maar hij, Japie en b2 zitten aan de eettafel en hebben nét gegeten.
Baron: drammelz, kèk es jongens, een grote pan tomatensoep hahaha.
VJ en B2: :9~ :9~
pi_208400061
Als kind merkte ik die overgang van AadBaron naar Gorcum nieteens op.. de baron was gewoon de baron.. dat Bassie vlugge Japie was vertelde mn vader wel, maar volgens mij heeft hij nooit geweten dat de baron Aad was, ik ook niet
Denk onbegrensd en kijk verder dan je kan zien
Wij zijn unlimited barrières kennen we niet
Denk unlimited
pi_208414185
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 00:10 schreef nils_22 het volgende:
Als kind merkte ik die overgang van AadBaron naar Gorcum nieteens op.. de baron was gewoon de baron.. dat Bassie vlugge Japie was vertelde mn vader wel, maar volgens mij heeft hij nooit geweten dat de baron Aad was, ik ook niet
Daar moest ik dat forum in 2003 eerst voor ontdekken. Enkele jaren eerder zag ik, thuis uit de stad, midden in de nacht, een herhaling van de kroon. Toen Bassie ineens met de stem van Japie ‘oké boa’s’ zei, had ik door dat het dezelfde Bas was.
pi_208452639
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 21:50 schreef Ceviche het volgende:
Die cakescene die gewoon een halve aflevering vult _O_
Haha. Dat vond ik altijd een beetje flauw.
pi_208473308
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 15:21 schreef Writersright het volgende:

[..]
Haha. Dat vond ik altijd een beetje flauw.
In de andere series zit ook materiaal dat niet zo nodig is voor het verhaal. Professor:
- Adriaan gaat een reis boeken en komt met lege handen thuis;
- Bassie gaat via het dak van de caravan zijn jasje ophalen;
- Bassie met z’n zendbakkie.

De serie heeft al vreemde elementen. Je weet al dat de professor op de Canarische eilanden zit, dus met een lijnvlucht kan je prima die kant uit, maar toch vliegen ze in een sportvliegtuigje naar Gran Canaria en Lanzarote. Een afstand die onmogelijk in één keer kan worden afgelegd, want een Cessna 172 haalt 200 per uur en heeft een tank voor ongeveer zeven uur vliegen. De afstand vanaf Faro naar Las Palmas is vrijwel volledig boven zee en is ongeveer 1500 km. Erg riskant dus.
En die ontknoping is ook een anticlimax, met een Vlaamse Hans Otjes. En ook al zaten de vliegtuigen vol, ineens zijn er drie plaatsen in die DC-10 van Martinair…
pi_208480414
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 22:21 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
In de andere series zit ook materiaal dat niet zo nodig is voor het verhaal. Professor:
- Adriaan gaat een reis boeken en komt met lege handen thuis;
- Bassie gaat via het dak van de caravan zijn jasje ophalen;
- Bassie met z’n zendbakkie.

De serie heeft al vreemde elementen. Je weet al dat de professor op de Canarische eilanden zit, dus met een lijnvlucht kan je prima die kant uit, maar toch vliegen ze in een sportvliegtuigje naar Gran Canaria en Lanzarote. Een afstand die onmogelijk in één keer kan worden afgelegd, want een Cessna 172 haalt 200 per uur en heeft een tank voor ongeveer zeven uur vliegen. De afstand vanaf Faro naar Las Palmas is vrijwel volledig boven zee en is ongeveer 1500 km. Erg riskant dus.
En die ontknoping is ook een anticlimax, met een Vlaamse Hans Otjes. En ook al zaten de vliegtuigen vol, ineens zijn er drie plaatsen in die DC-10 van Martinair…
Ze gaan met dat sportvliegtuigje omdat alle reizen volgeboekt zijn. Dat levert een spannende scène op en draagt natuurlijk bij aan de hele James Bond-vibe van Operatie Huilebalk. Daarom past Adriaan die voor niets naar het reisbureau gaat dus wel in het verhaal. Tot waar wil je een verhaal anders uitkleden om het te vertellen?
't Echte en 't ware!
pi_208498167
Ik vraag me af wat de Boeven gedaan hebben in Griekenland, met Bassie en Adriaan, toen ze uit de kloof kwamen, stonden de Boeven daar, en later werden ze wakker, op een onbewoond eiland, hebben de Boeven ze eerst gedrogeerd? Waardoor ze bewusteloos waren!
pi_208511969
Het kon ook zijn dat Bassie en Adriaan gewoon uitgeput flauwgevallen zijn. Ze liepen 2 keer door die kloof van 40 km in de brandende zon. Zonder water.
pi_208516845
Ja zou kunnen, vond het altijd een aparte scene
pi_208519086
Ik wilde zeggen; ze zijn toch wel vaker gedrogeerd? Maar dat is eigenlijk helemaal niet zo, Huilende Professor daargelaten. Ze zijn alleen vaak in een (vaak obvious) val gelopen. Wat dat betreft zijn de plannen van de Baron altijd geslaagd. Alleen Adriaan is vaak zo vindingrijk om er tussenuit te komen. Maar B&A lieten zich vastbinden aan de schatkist, liepen in de val bij de kroon, werden dus in de val gelokt in Griekenland (hier doorzag de Baron zelfs de list van Adriaan). Operatie Geniaal leidde Bassie en Adriaan precies naar waar de Baron ze hebben wilde en ook bij de 3e van 26 reisden ze nietsvermoedend de halve wereld over omdat de Baron dat wilde.
't Echte en 't ware!
pi_208522410
Eigenlijk worden ze door elke boef wel te pakken genomen.
De Plaaggeest jat alles wat ze hebben, Bassie wordt ontvoerd door de boevenbende, Bassie en Adriaan worden door de Boevenbende er in geluist en in de nor gezet.
pi_208522539
Soms snap ik ook niet helemaal wie er nu precies sterker is dan wie. In het geheim van de sleutel wordt Bassie ontvoerd en rijden de boeven zo hard mogelijk weg voor Adriaan, ook al zijn ze in de meerderheid. Adriaan lijkt een soort superheld, "die acrobaat zit achter ons aan! wegwezen!!" "Adriaantje gaat jullie lekker te pakken nemen lekker puh!". Een paar series later wil de Baron ongewapend Bassie en Adriaan te grazen nemen, een oude man is dan fysiek weer sterker dan de acrobaat.
Denk onbegrensd en kijk verder dan je kan zien
Wij zijn unlimited barrières kennen we niet
Denk unlimited
pi_208538163
In alle B&A series komt het maar 1 keer voor dat behalve Bassie en Adriaan nog iemand anders zingt, quizvraagje voor de echte Bassie en Adriaan kenners ; wie zingt er nog ook nog ?

Het antwoord in de spoiler !

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"You can call me Susan if it makes you happy"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')