abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208318947
Ik heb ineens een diepe snee in mijn tandvlees. Alsof er een hap uit is en een echte snee, zie foto. Hoe dat kan weet ik niet, sterker nog ik had nergens last van tot ik net voor de spiegel stond om te stokeren/flossen. Wel had ik gisteren bloed tijdens het tandenpoetsen, maar ik dacht dat er misschien ergens tandvlees ontstoken was.

Vraag is nu...teruggetrokken tandvlees komt never nooit meer terug, tandvlees groeit immers niet. Maar kan een snee dan wel herstellen? Niet goed zichtbaar, maar je ziet het iets van het midden:

pi_208319072
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 21:09 schreef jarajosefff het volgende:
Hoe dat kan weet ik niet
Heeft het niet iets met het scheerincidentje te maken dat je laatst had?

quote:
1s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 16:30 schreef jarajosefff het volgende:
Heb me vanochtend geschoren, ook bovenlip. Maar ik zie nu ineens een wit vlekje op mijn voortand. Heb ik misschien te hard gedrukt en een stukje tand afgeschoren? Kan dat? Was een gewoon wegwerp scheermesje...
pindazakje
pi_208319118
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 21:14 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
[..]

Dat dacht ik idd ook. Heb me gisteren toevallig ook geschoren. Maar het gebeurde vrees ik tijdens poetsen
pi_208319175
Beter een sneetje in je tandvlees dan tandvlees in je sneetje
  vrijdag 10 maart 2023 @ 21:25:10 #5
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_208319239
Waarom heeft die ene tand een andere tint?
Tandvlees is binnen een week weer OK.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_208319254
Is dit een kloon van @Geeltand
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  vrijdag 10 maart 2023 @ 21:30:03 #7
380899 2thmx
FvD-moslim
pi_208319304
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 21:25 schreef Hyperdude het volgende:
Komt doordat de donkere tand dood is.
Voegt hoogtepunten toe aan jullie druilerige bestaan.
pi_208319305
kusje
lol
  vrijdag 10 maart 2023 @ 21:31:26 #9
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_208319334
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 21:30 schreef 2thmx het volgende:

[..]
Dan zou ik daar van gaan wakker liggen ipv. een klein sneetje.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_208319484
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 21:25 schreef Hyperdude het volgende:
Tandvlees is binnen een week weer OK.
Stootte 20 jaar geleden een kotkind tegenaan, toen vond ik baby's en peuters nog lief. Je begrijpt dat dit direct voorbij was en ik ben nu 36, en haat koters.

Anyway tand zou nog levend zijn, alleen door de stoot is de tandzenuw teruggetrokken en als dat gebeurt vult de tand zich met tandbeen en daardoor oogt die tand in bepaalde lichtval geler. Tand heeft zichzelf beschermd ❤️ Ja, ik heb nagedacht over bleken, kroon, veneer, implantaat. Maar het is gewoon een gezonde actieve tand. En ik ben zo iemand die niet zomaar gaat laten knutselen aan iets dat niet dood is. Tandarts wou dat ook niet doen. Ik heb sowieso geen brede lach waarbij je alle tanden en tandvlees ziet + is echt onder bepaalde lichtval zichtbaar, dus laat het zo en bid dat het niet ineens afsterft. Tandarts maakt zich er in ieder geval niet druk over.
pi_208319503
quote:

[..]
Nope. Dode tanden zijn trouwens grijs.
  vrijdag 10 maart 2023 @ 21:45:01 #12
380899 2thmx
FvD-moslim
pi_208319543
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 21:42 schreef jarajosefff het volgende:

[..]
Nope. Dode tanden zijn trouwens grijs.
Jij bent toch die ene die d’r rij-examinator gepijpt bad?
pi_208319623
quote:

[..]
Nope. Tanden gaan dood als ze los zitten door een klap of val, er volgt dan een inwendige bloeding die leidt tot DE DOOD. Dat heb ik niet. Ik heb dit:

Verklaring van tandarts forum:

Het terugtrekken van de pulpa (tandzenuw) komt vaak voor na trauma's (vallen ed.) en soms idd ook door een orthodontische behandeling waarbij tanden of kiezen (te) snel worden verplaatst, soms kunnen ook de wortelpunten oplossen door het (te) snel verplaatsen van tanden en kiezen.

Maar goed de tandzenuw is teruggetrokken en heeft het kanaal bij het terugtrekken (gedeeltelijk) opgevuld met tertiair dentine (tandbeen dat afgezet kan worden door de tandzenuw), waardoor het wortelkanaal minder goed toegankelijk is geworden. De grote vraag nu is kan dat kwaad?

Onderzoek naar het terugtrekken van de tandzenuw heeft aangetoond dat elementen waarbij de tandzenuw zich terugtrok geler van kleur worden (door het afzetten van tandbeen door de tandzenuw), maar dat het risico van een wortelkanaalontsteking niet of niet veel groter is dan bij een normaal element. Enkel omdat de zenuw teruggetrokken is preventief een wortelkanaalbehandeling doen dus niet opportuun.

❤️ Maar goed, wie weet sterft het nog af? Alleen nu ik bijna 40 ben boeit het me steeds minder.
  vrijdag 10 maart 2023 @ 21:52:33 #14
380899 2thmx
FvD-moslim
pi_208319660
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 21:50 schreef jarajosefff het volgende:

[..]
❤️ Maar goed, wie weet sterft het nog af? Alleen nu ik bijna 40 ben boeit het me steeds minder.
Heb je al een nieuwe obsessie?
pi_208319665
Het is mogelijk dat de snee in je tandvlees zal genezen, net zoals elke andere snee of wond in je lichaam. Het tandvlees heeft de capaciteit om zichzelf te genezen, hoewel het herstelproces enige tijd kan duren.

Om het genezingsproces te bevorderen, is het belangrijk om je mond schoon te houden door goed te poetsen en te flossen. Dit kan helpen voorkomen dat bacteriën zich ophopen in de wond en infectie veroorzaken.

Als je merkt dat de snee in je tandvlees niet geneest of als het bloeden aanhoudt, is het verstandig om contact op te nemen met je tandarts. Hij of zij kan de wond onderzoeken en advies geven over verdere behandeling.

Teruggetrokken tandvlees kan inderdaad niet teruggroeien, maar er zijn behandelingen beschikbaar om de blootliggende tandwortel te bedekken en verdere schade te voorkomen. Het is belangrijk om regelmatig naar de tandarts te gaan en een goede mondhygiëne te handhaven om het risico op terugtrekkend tandvlees te verminderen.
pi_208319723
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 21:52 schreef Tourniquet het volgende:
Het is mogelijk dat de snee in je tandvlees zal genezen, net zoals elke andere snee of wond in je lichaam. Het tandvlees heeft de capaciteit om zichzelf te genezen, hoewel het herstelproces enige tijd kan duren.

Om het genezingsproces te bevorderen, is het belangrijk om je mond schoon te houden door goed te poetsen en te flossen. Dit kan helpen voorkomen dat bacteriën zich ophopen in de wond en infectie veroorzaken.

Als je merkt dat de snee in je tandvlees niet geneest of als het bloeden aanhoudt, is het verstandig om contact op te nemen met je tandarts. Hij of zij kan de wond onderzoeken en advies geven over verdere behandeling.

Teruggetrokken tandvlees kan inderdaad niet teruggroeien, maar er zijn behandelingen beschikbaar om de blootliggende tandwortel te bedekken en verdere schade te voorkomen. Het is belangrijk om regelmatig naar de tandarts te gaan en een goede mondhygiëne te handhaven om het risico op terugtrekkend tandvlees te verminderen.
Bedankt, zal voorzichtig poetsen
  vrijdag 10 maart 2023 @ 22:12:27 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_208319927
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 21:52 schreef Tourniquet het volgende:

Chatgpt?
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator vrijdag 10 maart 2023 @ 23:05:15 #18
447051 crew  Peejtur
pi_208320740
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 21:14 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
[..]

Opgelost.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')