abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 10 maart 2023 @ 20:51:26 #1
254082 Extraneus
Nee, ik heb geen extra neus.
pi_208318565
Sinds een paar weken heb ik last van motten in huis. Het zijn van die smalle bruine motten en ze zitten altijd boven aan de muur of tegen het plafond. En ze zitten vooral in mijn hal en woonkamer/keuken. Wanneer ik er een zie, zuig ik hem op met de stofzuiger (voor de zekerheid dek ik de zuigmomd van de stofzuiger af, opdat ze er niet op de een of adnere manier uit kunnen.) Een uur later zit er dan weer een op de muur.

Het zijn geen kledingmotten, want met mijn kleren is nietsd aan de hand (zelfs niet met een stapel wollen sjaals in mijn hal). Volgens mij is het een bruine huismot, ook wel zadenmot geheten.

Maar goed, mijn vraag is: heeft iemand hier ervaring nee? Ik heb geen idee waar in huis ze vandaan komen. Maar ik vraag me dus vooral af hoe ik ervan afkom.
pi_208318619
Of bedoel je rioolvliegjes?

vrijdag 10 maart 2023 @ 20:56:37 #3
254082 Extraneus
pi_208318650
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 20:54 schreef Hatseflats22 het volgende:

[ afbeelding ]
Nee, dat had gekund, maar het zijn echt motten.
pi_208318845
Kan het zijn dat de bron bij de buren zit, woon je bijvoorbeeld in een complex?

Hoe dan ook, was al je kleding, je tapijt, alle kussenslopen, maak de bank schoon, zorg dat je goed ventileert en zorg dat overal licht bij komt.

En zuig ondertussen alle motten weg die je tegenkomt, anders planten ze zich weer voort.

Edit, ik heb geen ervaring met deze soort specifiek...maar lees wat over de soort op internet, je begrijpt dan zelf ook de ecologie en hoe te bestrijden.
  vrijdag 10 maart 2023 @ 21:13:07 #5
254082 Extraneus
pi_208319033
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 20:54 schreef Hatseflats22 het volgende:

[ afbeelding ]
Nee, dat had gekund, maar het zijn echt motten.
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 21:04 schreef Hatseflats22 het volgende:
Kan het zijn dat de bron bij de buren zit, woon je bijvoorbeeld in een complex?
Ja, kan zeker. Ik woon in een flat.
quote:
Hoe dan ook, was al je kleding, je tapijt, alle kussenslopen, maak de bank schoon, zorg dat je goed ventileert en zorg dat overal licht bij komt.
Zal ik doen. Dank je wel. Glukkig heb ik een houten vloer. Dat scheelt dan weer. en ik wil binnenkort een vloerkleed kopen, maar dat is synthetisch.
quote:
En zuig ondertussen alle motten weg die je tegenkomt, anders planten ze zich weer voort.
Ja, precies. Ik word er elke keer dat ik er een zie niet vrolijkvan. Zou al blij zijn als ik de bron gevonden had en het bijvoorbeeld kon beperken tot één ruimte.
quote:
Edit, ik heb geen ervaring met deze soort specifiek...maar lees wat over de soort op internet, je begrijpt dan zelf ook de ecologie en hoe te bestrijden.
Ja, klopt. Ik ga het ook proberen met een mottenvanger. Maar ik vind reacties op FOK! ook vaak nuttig.
pi_208319098
Ik zou trouwens ook alle eventueel aanwezige gaten in de muren dichten, dit soort bezoekers komen vaak binnen via spouwmuren enzo, zeker in grotere complexen.

Succes!!
  vrijdag 10 maart 2023 @ 21:17:14 #7
254082 Extraneus
pi_208319119
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 21:16 schreef Hatseflats22 het volgende:
Ik zou trouwens ook alle eventueel aanwezige gaten in de muren dichten, dit soort bezoekers komen vaak binnen via spouwmuren enzo, zeker in grotere complexen.

Succes!!
Zal ik ook naar kijken inderdaad. Bedankt.
pi_208322094
Heb je planten?
pi_208322177
Zijn het geen meelmotten? Heb ik inmiddels twee keer last van gehad, enige oplossing daarvoor is alle droge voeding weggooien en de hele keuken (inclusief naden en kieren) met azijn te wassen. Zijn hardnekkige krengen.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 11-03-2023 07:46:23 ]
  zaterdag 11 maart 2023 @ 10:29:53 #10
254082 Extraneus
pi_208323415
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 07:24 schreef etuiedelapiel het volgende:
Heb je planten?
Ja, twee. Het vervelende is dat ik er nog nooit een heb zien verschijnen uit iets wat een 'schuilplaats' leek.

quote:
1s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 07:45 schreef J.B. het volgende:
Zijn het geen meelmotten? Heb ik inmiddels twee keer last van gehad, enige oplossing daarvoor is alle droge voeding weggooien en de hele keuken (inclusief naden en kieren) met azijn te wassen. Zijn hardnekkige krengen.
Zou kunnen. Inmiddels heb ik het brood, dat ik altijd in afgesloten papieren zakken op het aanrecht had staan, in kasten gezet. En ik zorg dat ik alle kruimels weghaal. Hopelijk helpt het. Anders inderdad maar voor de zekerheid doen wat jij zegt.

[ Bericht 44% gewijzigd door Extraneus op 11-03-2023 10:43:48 ]
pi_208344936
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 10:29 schreef Extraneus het volgende:

[..]
Ja, twee. Het vervelende is dat ik er nog nooit een heb zien verschijnen uit iets wat een 'schuilplaats' leek.
[..]
Zou kunnen. Inmiddels heb ik het brood, dat ik altijd in afgesloten papieren zakken op het aanrecht had staan, in kasten gezet. En ik zorg dat ik alle kruimels weghaal. Hopelijk helpt het. Anders inderdad maar voor de zekerheid doen wat jij zegt.
Helaas heb ik ze ook.

Maar ze waren er al toen dit huis nog helemaal leeg was. Dus aan eten ligt het niet. Alles ook netjes in voorraadbussen opgeborgen.

Na ik denk september geen last meer van gehad en afgelopen week de eerste (ik woon hier sinds eind juli)
Ook veel vliegen en zilvervisjes had ik last van. Eerste 2 zilvervisjes ook weer doodgevermoord afgelopen week :X
pi_208460692
Heb ik vroeger ook last van gehad, kwamen uit het voer voor mijn woestijnratjes.
Heb je huisdieren, of een zak met vogelvoer ofzo?
  Vis een optie? zondag 3 december 2023 @ 13:25:28 #13
70532 loveli
N
pi_211505066
Sluipwesp:
https://www.junai.nl/sluipwespen-tegen-alle-soorten-motten.html

Oi, schop ik even een oud topic.

[ Bericht 9% gewijzigd door loveli op 03-12-2023 13:34:56 ]
crap in = crap out
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: