abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 9 maart 2023 @ 07:14:17 #1
501313 Alexandrian
Oostenrijks econoom
pi_208297114
Hoe kan het zijn dat in een tijd waarin we allerlei dagelijkse gemakken opgeven ten behoeve van klimaatdoelstellingen er nog nooit is geopperd om SUV’s te verbieden?

Er is werkelijk waar geen enkele reden om deze dingen toe te staan terwijl er een waslijst aan redenen zijn voor een verbod. Ook los van het klimaat. Verkeersveiligheid bijvoorbeeld of het aantasten van andermans rechten, bijvoorbeeld op bij het parkeren.

Het geniale YouTube-channel ‘Not Just Bikes’ heeft hier inmiddels ook een aflevering aan geweid.


POLL
Géén Oostenrijkse schilder
pi_208297193
De mensen die scheef parkeren met een suv doen dat ook met een kleinere auto...
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  donderdag 9 maart 2023 @ 07:49:47 #3
396386 sturmpie
for night & nature
pi_208297285
quote:
1s.gif Op donderdag 9 maart 2023 07:14 schreef Alexandrian het volgende:

These Stupid Trucks are Literally Killing Us
These Stupid Trucks are Literally Killing Us
een suv is niet 'tzelfde als 'n truck.
suv is 'n hoge stationwagon
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  donderdag 9 maart 2023 @ 08:14:20 #4
37248 BertV
Handgemaakt
pi_208297462
Ik ben niet van het verbieden.

Als het echt om het klimaat zou gaan reden we allemaal in een lichtgewicht elektrische banaan.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_208297709
Een SUV is dit:



Een Amerikaanse SUV is dit:



Van die laatste groep rijden er nauwelijks auto's in Nederland, die eerste groep zie je wel veel maar lijkt me geen echt probleem. Is vooral een wat sportievere auto met een hoge instap, een echt compromis tussen man en vrouw van rond de 50/60. De man wil een sportieve auto nu de kinderen eindelijk de deur uit zijn, de vrouw wil vooral praktisch met een wat hogere instap.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208297950
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 07:49 schreef sturmpie het volgende:

[..]
een suv is niet 'tzelfde als 'n truck.
suv is 'n hoge stationwagon
Origineel wordt de naam SUV in de US gebruikt voor auto's gebaseerd op een pick-up frame. Voor pick-ups/SUVs gelden daar minder strenge regels met betrekking tot veiligheid/uitstoot. Een hoge station is meer een Crossover (/CUV). Maar de namen worden idd steeds vaker door elkaar gebruikt.

Verder geen grote fan van verbieden van deze dingen, maar die grote Amerikaanse bakken mag wat mij betreft wel een speciaal rijbewijs voor komen. Gelukkig zie je ze nog steeds niet veel in Nederland en als je al pick-ups ziet zijn het de kleinere Amerikaanse modellen.

NJB gebruikt overigens voornamelijk Nederland als een voorbeeld van hoe je het goed doet.
  Moderator donderdag 9 maart 2023 @ 10:44:01 #7
54278 crew  Tijger_m
42
pi_208298813
Er is natuurlijk een veel simpelere oplossing, een limiet op CO2 uitstoot per auto en het toeval wil dat die al onderweg is.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator donderdag 9 maart 2023 @ 11:28:01 #8
403652 crew  ChevyCaprice
F1-watcher
pi_208299168
quote:
1s.gif Op donderdag 9 maart 2023 08:55 schreef Hanca het volgende:
Een SUV is dit:

[ afbeelding ]

Een Amerikaanse SUV is dit:
[ afbeelding ]


Van die laatste groep rijden er nauwelijks auto's in Nederland, die eerste groep zie je wel veel maar lijkt me geen echt probleem. Is vooral een wat sportievere auto met een hoge instap, een echt compromis tussen man en vrouw van rond de 50/60. De man wil een sportieve auto nu de kinderen eindelijk de deur uit zijn, de vrouw wil vooral praktisch met een wat hogere instap.
Nee dat eerste is een mini cross-over. Die onderste is wel een SUV.
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!)
  Moderator donderdag 9 maart 2023 @ 11:28:53 #9
403652 crew  ChevyCaprice
F1-watcher
pi_208299178
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 10:44 schreef Tijger_m het volgende:
Er is natuurlijk een veel simpelere oplossing, een limiet op CO2 uitstoot per auto en het toeval wil dat die al onderweg is.
Zo simpel is het niet. Hoe ga je de co2 van een Tesla meten?
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!)
  Moderator donderdag 9 maart 2023 @ 11:31:01 #10
54278 crew  Tijger_m
42
pi_208299201
quote:
1s.gif Op donderdag 9 maart 2023 11:28 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]
Zo simpel is het niet. Hoe ga je de co2 van een Tesla meten?
Dat is helemaal niet zo moeilijk, bedrijven hebben dat soort informatie meestal al maar die informatie is niet openbaar.

Ik had het overigens over uitstoot en die is heel goed en simpel te meten.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  donderdag 9 maart 2023 @ 11:31:59 #11
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_208299210
Een verbod lijkt mij niet nodig. Wel moet het ontmoedigd worden (lees: een stuk duurder).
I am a black hole shitting into the void
  Moderator donderdag 9 maart 2023 @ 11:32:41 #12
403652 crew  ChevyCaprice
F1-watcher
pi_208299221
De hogere auto’s hebben de laatste tien jaar een opmars gekend. Hoge salesaantallen is goed voor de economie. Daar moeten we natuurlijk ook naar kijken.

En wat is daadwerkelijk het effect op klimaat als je die dingen verbiedt? is natuurlijk volstrekt ondefinieerbaar.
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!)
pi_208299229
quote:
1s.gif Op donderdag 9 maart 2023 11:28 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]
Nee dat eerste is een mini cross-over. Die onderste is wel een SUV.
Dat eerste wordt in Nederland letterlijk verkocht als een SUV: https://www.volvocars.com/nl-be/v/cars/suv

In Nederland betekent SUV nou eenmaal wat anders dan in de VS.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator donderdag 9 maart 2023 @ 11:42:13 #14
54278 crew  Tijger_m
42
pi_208299328
Mijn vrouw zo ontroostbaar zijn als SUV's verboden zouden worden, overigens. :D
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_208299440
ALLES VERBIEDEN
blablablabla
pi_208299447
Denk aan je ademhaling stoot je ook Co2 mee uit. MINDER ademen dus 8-)
blablablabla
  donderdag 9 maart 2023 @ 12:12:38 #17
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_208299527
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 10:44 schreef Tijger_m het volgende:
Er is natuurlijk een veel simpelere oplossing, een limiet op CO2 uitstoot per auto en het toeval wil dat die al onderweg is.
En dan komen ze met een electrische SUV.
Ze moeten eens limieten stellen aan het energieverbruik van een auto (maximaal zoveel Kw/100km)
dan sterven die achterlijke SUV's tenminste snel uit. Ik had de video van notjustbikes gisteren ook voorbij zien komen en ik kan het alleen maar op alle vlakken met hem eens zijn. Die lompe hokken dienen geen enkel doel, zijn inefficient, zwaar, slecht voor het milieu en gevaarlijk voor alle andere weggebruikers en ook nog eens minder praktisch.
wat mij betreft liever nog gisteren dan vandaag verbieden.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  Spellchecker donderdag 9 maart 2023 @ 12:13:02 #18
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_208299531
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 11:42 schreef Tijger_m het volgende:
Mijn vrouw zo ontroostbaar zijn als SUV's verboden zouden worden, overigens. :D
Laat er ééntje in je garage staan, en vraag ontheffing aan bij de RDW.
  Moderator donderdag 9 maart 2023 @ 12:14:01 #19
54278 crew  Tijger_m
42
pi_208299539
quote:
1s.gif Op donderdag 9 maart 2023 12:13 schreef maily het volgende:

[..]
Laat er ééntje in je garage staan, en vraag ontheffing aan bij de RDW.
Daar heeft ze niet zoveel aan als ze er in wil rijden :D
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_208299563
2 Deuren verderop staat een Volvo XC90, op benzine.
Ding is zuiniger en heeft minder uitstoot dan mijn Mazda uit 2003.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_208300897
Ik moet altijd keihard lachen om die achterlijken die met zo'n Amerikaanse SUV over de grachten en de nauwe straatjes van Utrecht menen te moeten rijden. Wat mij betreft per direct verbieden, maar tot die tijd erg leuk om die mensen een beetje dwars te zitten door er voor te gaan fietsen. En die mensen hebben het vaak al zo moeilijk met er een beetje door komen.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_208300949
Dit was trouwens een van de eerste topics waarin ik postte op FOK!:

NWS / Gezeik over Suv's begint weer opnieuw!!
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_208301302
Nut kunnen ze zeker wel hebben, alleen dan wel vaak bedrijfsmatig.

Ik rij liever achter een dikke V10 SUV met een aanhanger van 3,5 ton, dan achter een Toyota die dat misschien ook mag trekken.
pi_208301534
Naar mijn mening mogen er best eisen gesteld worden aan afmetingen van voertuigen. Dan denk ik met name een verbod in oude binnensteden en een parkeerverbod op standaard parkeerplekken. Maar als totaal verbieden lijkt me niet nodig. Voertuigen die op dat moment ergens moeten zijn voor werkzaamheden kan je natuurlijk een ontheffing geven.

Maar ik zie dus niet in waarom iemand in een overmaatse auto zoals een camper, pickup of (US)SUV overal maar moet kunnen rijden en parkeren.
pi_208302002
quote:
6s.gif Op donderdag 9 maart 2023 14:30 schreef Nielsch het volgende:
Ik moet altijd keihard lachen om die achterlijken die met zo'n Amerikaanse SUV over de grachten en de nauwe straatjes van Utrecht menen te moeten rijden. Wat mij betreft per direct verbieden, maar tot die tijd erg leuk om die mensen een beetje dwars te zitten door er voor te gaan fietsen. En die mensen hebben het vaak al zo moeilijk met er een beetje door komen.
Er rijden in Nederland amper Amerikaanse SUV's rond.

Ik denk dat jij die Amerikaanse pick-up trucks bedoelt, die je wel overal ziet.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_208431252
Ik stond laatst naast een nieuwe Ford F150 en nondeju wat een lel van een apparaat is dat ondertussen zeg. M'n buurman had ooit in de jaren 90 een F150 en dat is een dinky toy in vergelijking met de nieuwe.

En dan hebben ze in de VS ook nog de F250 t/m F650 :D :')
pi_208431667
Van dat volk dat z'n kind met een Dodge Ram naar school brengt en zich tussen de fietsende kinderen door wurmt.
  zaterdag 18 maart 2023 @ 08:49:40 #28
22565 asco
Los in deze tent
pi_208432109
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 07:31 schreef CarbonC het volgende:
Van dat volk dat z'n kind met een Dodge Ram naar school brengt en zich tussen de fietsende kinderen door wurmt.
Dat kind is het probleem, niet de auto. :W
Maar ga maar allemaal verder kneuvelen over het oplossen van problemen met 8 miljard mensen.

pi_208432180
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 08:49 schreef asco het volgende:

[..]
Dat kind is het probleem, niet de auto. :W
Maar ga maar allemaal verder kneuvelen over het oplossen van problemen met 8 miljard mensen.

[ afbeelding ]
Deze berekening is allang keihard onderuit gehaald, dat weet je? Deze berekening gaat er van uit dat nu geboren kinderen dezelfde afdruk hebben in hun leven als mensen die in de jaren 70 geboren zijn. Totale onzin, natuurlijk. Nu geboren kinderen leven straks meer dan de helft van hun leven in een wereld met 100% schone energie, veel minder vervuilende fabrieken, elektrische auto's e.d. Nog los van het feit dat er ook gewoon keuzes zijn die je nu al kan maken.

Mijn nooit vliegende, weinig energie verbruikende, alles tweedehandskopende, vegetarische huishouden van 5 personen heeft een veel kleinere afdruk dan het gemiddelde tweepersoons huishouden in Nederland.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 18 maart 2023 @ 09:11:35 #30
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_208432337
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 15:23 schreef qajariaq het volgende:
Naar mijn mening mogen er best eisen gesteld worden aan afmetingen van voertuigen. Dan denk ik met name een verbod in oude binnensteden en een parkeerverbod op standaard parkeerplekken. Maar als totaal verbieden lijkt me niet nodig. Voertuigen die op dat moment ergens moeten zijn voor werkzaamheden kan je natuurlijk een ontheffing geven.

Maar ik zie dus niet in waarom iemand in een overmaatse auto zoals een camper, pickup of (US)SUV overal maar moet kunnen rijden en parkeren.
Wel eens gehoord van motorrijtuigenbelasting (of wegenbelasting)? En artikel 1 van de Grondwet? Daarom mag dat. Je betaalt ervoor en als je buurman in een Yaris overal mag rijden en parkeren, mag jij dat in je Dodge Ram ook. Simpel.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_208433196
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 03:01 schreef tjoptjop het volgende:
Ik stond laatst naast een nieuwe Ford F150 en nondeju wat een lel van een apparaat is dat ondertussen zeg. M'n buurman had ooit in de jaren 90 een F150 en dat is een dinky toy in vergelijking met de nieuwe.

En dan hebben ze in de VS ook nog de F250 t/m F650 :D :')
Paar deuren verder staat hier een F350 Platinum _O_ :9~
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_208433262
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 08:49 schreef asco het volgende:

[..]
Dat kind is het probleem, niet de auto. :W
Maar ga maar allemaal verder kneuvelen over het oplossen van problemen met 8 miljard mensen.

[ afbeelding ]
klopt, minder mensen is de beste oplossing, maar ook gelijk de moeilijkste, tenzij er een nucleaire oorlog komt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208433903
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 08:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Deze berekening is allang keihard onderuit gehaald, dat weet je? Deze berekening gaat er van uit dat nu geboren kinderen dezelfde afdruk hebben in hun leven als mensen die in de jaren 70 geboren zijn. Totale onzin, natuurlijk. Nu geboren kinderen leven straks meer dan de helft van hun leven in een wereld met 100% schone energie, veel minder vervuilende fabrieken, elektrische auto's e.d. Nog los van het feit dat er ook gewoon keuzes zijn die je nu al kan maken.

Mijn nooit vliegende, weinig energie verbruikende, alles tweedehandskopende, vegetarische huishouden van 5 personen heeft een veel kleinere afdruk dan het gemiddelde tweepersoons huishouden in Nederland.
Je kan zelf inderdaad véél doen aan CO2 reductie, maar het hebben van kinderen kost inderdaad veel CO2 ondanks enige nihilistische aanpassing. Kinderen hebben eenmaal onderwijs (school stoken), sport-spel-beweging (verenigingen) én een bepaalde hoeveelheid eiwit nodig (doorgaans vlees). Voorts gebruiken mensen zorg, transportinfrastructuur, veiligheid en andere overheidsdiensten die véél co2 kosten.

Maar tweedehands kopen, en duurzaam koken kan zeker zorgen voor (enige) reductie.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_208433938
Omdat de Amerikaanse auto-industrie eigenlijk alleen nog maar uitblinken in dat soort auto’s. Op andere gebied van kleinere auto’s worden ze links en rechts door Japan en Europa ingehaald.

Dus verbod op trucks is het einde dan de Amerikaanse auto en een hoop werkgelegenheid.
.
pi_208434877
quote:
1s.gif Op donderdag 9 maart 2023 15:59 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Er rijden in Nederland amper Amerikaanse SUV's rond.

Ik denk dat jij die Amerikaanse pick-up trucks bedoelt, die je wel overal ziet.
Van die GMC-pick ups inderdaad. Zit ook standaard een tokkie in.
  zaterdag 18 maart 2023 @ 14:01:08 #36
3542 Gia
User under construction
pi_208435136
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 12:02 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Je kan zelf inderdaad véél doen aan CO2 reductie, maar het hebben van kinderen kost inderdaad veel CO2 ondanks enige nihilistische aanpassing. Kinderen hebben eenmaal onderwijs (school stoken), sport-spel-beweging (verenigingen) én een bepaalde hoeveelheid eiwit nodig (doorgaans vlees). Voorts gebruiken mensen zorg, transportinfrastructuur, veiligheid en andere overheidsdiensten die véél co2 kosten.

Maar tweedehands kopen, en duurzaam koken kan zeker zorgen voor (enige) reductie.
Precies, dan kun je ook wel mensen verbieden. Dan is het meteen helemaal opgelost en is de planeet gered.
pi_208435398
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 10:46 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Paar deuren verder staat hier een F350 Platinum _O_ :9~
Ik heb niks tegen grote auto's (Land Cruiser :9~ ) maar zo'n F350 gaat me dan weer te ver :')



Wat een idioot apparaat, heeft toch niks in NL te zoeken?
  zaterdag 18 maart 2023 @ 14:56:11 #38
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_208435640
Paar keer een Chevrolet Suburban gehuurd in Amerika , wat een auto _O_

Ik ben inmiddels overleden
pi_208436370
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 08:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Deze berekening is allang keihard onderuit gehaald, dat weet je? Deze berekening gaat er van uit dat nu geboren kinderen dezelfde afdruk hebben in hun leven als mensen die in de jaren 70 geboren zijn. Totale onzin, natuurlijk. Nu geboren kinderen leven straks meer dan de helft van hun leven in een wereld met 100% schone energie, veel minder vervuilende fabrieken, elektrische auto's e.d. Nog los van het feit dat er ook gewoon keuzes zijn die je nu al kan maken.

Mijn nooit vliegende, weinig energie verbruikende, alles tweedehandskopende, vegetarische huishouden van 5 personen heeft een veel kleinere afdruk dan het gemiddelde tweepersoons huishouden in Nederland.
Nog steeds meer dan 2 personen die ook niet vliegen, veel tweedehands kopen etc etc.....
Met 3 koters is jouw voetdruk gewoon groter, punt uit. Je kids hebben misschien hun buik helemaal vol van jouw levensstijl als ze volwassen zijn en gaan dan ergens werken waarbij ze 40 keer per jaar moeten vliegen. Maar ook als ze dat niet doen, gaan ze een heleboel grondstoffen verbruiken.

Het is natuurlijk onzinnig om jou daarvan de schuld te geven, als we elk mens een 'verbruiksquota' toekennen dan hebben kinderen daar ook recht op, als eigen individuen.
Maar er zit wel een oorzakelijk verband tussen de hoeveelheid nageslacht iemand verwekt en de hoeveelheid toekomstige vervuiling.
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
pi_208438180
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 09:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Wel eens gehoord van motorrijtuigenbelasting (of wegenbelasting)? En artikel 1 van de Grondwet? Daarom mag dat. Je betaalt ervoor en als je buurman in een Yaris overal mag rijden en parkeren, mag jij dat in je Dodge Ram ook. Simpel.
Wat heeft de grondwet hier nu weer mee te maken? Staat daar überhaupt iets in over auto's? Wel een beetje bij de les blijven in plaats van totale onzin te verzinnen.

Breedte, lengte en gewichtsbeperkingen bestaan echt al zolang de wegenverkeerswet bestaat. Hier in de omgeving zijn er nog bruggen waar een limiet van 1 ton voor is. Als je daar met je grondwettelijke Dodge overheen gaat krijg je volgens een bepaalde natuurwet gewoon een nat pak. Met een Yaris blijf je wel droog en krijg je ook geen boete pus schadebedrag aan je broek.

Leuk hoor, zelf verzinnen dat iets in de grondwet staat. Maar het zit gewoon in je overmaatse duim dus.
pi_208438350
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 08:49 schreef asco het volgende:

[..]
Dat kind is het probleem, niet de auto. :W
Maar ga maar allemaal verder kneuvelen over het oplossen van problemen met 8 miljard mensen.

[ afbeelding ]
ononderbouwde poep.
pi_208438477
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 18:05 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Wat heeft de grondwet hier nu weer mee te maken? Staat daar überhaupt iets in over auto's? Wel een beetje bij de les blijven in plaats van totale onzin te verzinnen.

Breedte, lengte en gewichtsbeperkingen bestaan echt al zolang de wegenverkeerswet bestaat. Hier in de omgeving zijn er nog bruggen waar een limiet van 1 ton voor is. Als je daar met je grondwettelijke Dodge overheen gaat krijg je volgens een bepaalde natuurwet gewoon een nat pak. Met een Yaris blijf je wel droog en krijg je ook geen boete pus schadebedrag aan je broek.

Leuk hoor, zelf verzinnen dat iets in de grondwet staat. Maar het zit gewoon in je overmaatse duim dus.
Een nieuwe Yaris weegt leeg al 970 kilo, dus met chauffeur alleen al komt je al boven de ton uit.

De nieuwste VW Golf weegt in de lichtste versie al 1260 kilo.

Vrijwel alle auto's, op oude koekblikken na, zitten al jaren boven de ton, en dan heb je nog niks spannends.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_208438983
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 18:22 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Een nieuwe Yaris weegt leeg al 970 kilo, dus met chauffeur alleen al komt je al boven de ton uit.

De nieuwste VW Golf weegt in de lichtste versie al 1260 kilo.

Vrijwel alle auto's, op oude koekblikken na, zitten al jaren boven de ton, en dan heb je nog niks spannends.
Ja, en?

Het gaat erom dat er gesteld werd dat een zware, grote auto een grondwettelijk recht is. Dat is dus pure flauwekul.

Een verbod op die idioot grote en/of zware dingen in woonwijken en openbare parkeerplaatsen bij winkelcentra is dus gewoon prima mogelijk zonder ook maar een wet aan te hoeven passen. En dat lijkt mij dus ook een prima plan want als we steeds alle auto's maar groter en zwaarder maken is dat voor andere verkeersdeelnemers steeds gevaarlijker.

En nee, de berijder van zo'n onding is ook niet veiliger als ie tegen een boom rijdt, veel onveiliger zelfs. Bij een aanrijding met een normale auto consumeert ie wel de kreukelzone van die ander, asociaal dus, laat die tokkie zijn/haar eigen kreukelzone verzorgen...
  zaterdag 18 maart 2023 @ 18:59:12 #44
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_208439188
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 18:05 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Wat heeft de grondwet hier nu weer mee te maken? Staat daar überhaupt iets in over auto's? Wel een beetje bij de les blijven in plaats van totale onzin te verzinnen.

Breedte, lengte en gewichtsbeperkingen bestaan echt al zolang de wegenverkeerswet bestaat. Hier in de omgeving zijn er nog bruggen waar een limiet van 1 ton voor is. Als je daar met je grondwettelijke Dodge overheen gaat krijg je volgens een bepaalde natuurwet gewoon een nat pak. Met een Yaris blijf je wel droog en krijg je ook geen boete pus schadebedrag aan je broek.

Leuk hoor, zelf verzinnen dat iets in de grondwet staat. Maar het zit gewoon in je overmaatse duim dus.
God, wat een domheid. Artikel 1 stelt dat iedereen in gelijke gevallen gelijk behandeld wordt. Dus als jouw buurman met zijn Yaris overal mag komen en parkeren als hij zijn mrb maar betaalt, dan geldt dat ook voor jou, ook als je een Dodge Ram rijdt.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_208439787
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 18:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
God, wat een domheid. Artikel 1 stelt dat iedereen in gelijke gevallen gelijk behandeld wordt. Dus als jouw buurman met zijn Yaris overal mag komen en parkeren als hij zijn mrb maar betaalt, dan geldt dat ook voor jou, ook als je een Dodge Ram rijdt.
Sorry maar hier ga ik niet eens op reageren zo dom is je conclusie.
pi_208442296
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 18:48 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ja, en?

Het gaat erom dat er gesteld werd dat een zware, grote auto een grondwettelijk recht is. Dat is dus pure flauwekul.

Een verbod op die idioot grote en/of zware dingen in woonwijken en openbare parkeerplaatsen bij winkelcentra is dus gewoon prima mogelijk zonder ook maar een wet aan te hoeven passen. En dat lijkt mij dus ook een prima plan want als we steeds alle auto's maar groter en zwaarder maken is dat voor andere verkeersdeelnemers steeds gevaarlijker.

En nee, de berijder van zo'n onding is ook niet veiliger als ie tegen een boom rijdt, veel onveiliger zelfs. Bij een aanrijding met een normale auto consumeert ie wel de kreukelzone van die ander, asociaal dus, laat die tokkie zijn/haar eigen kreukelzone verzorgen...
Ga je verbieden op formaat, dan neem je ook gangbare busjes als een Mercedes Sprinter mee. Neem je gewicht dan kunnen auto's als een Mercedes S-klasse ook niet meer.

Denk dat het erg lastig wordt om specifiek dit soort pick-ups aan te pakken. Makkelijkste lijkt me om het zakelijk een stuk onaantrekkelijker te maken (geen idee hoe), dat is waar ze nu zo populair zijn, niemand rijdt privé zo'n nieuw ding
pi_208442885
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 21:37 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Ga je verbieden op formaat, dan neem je ook gangbare busjes als een Mercedes Sprinter mee. Neem je gewicht dan kunnen auto's als een Mercedes S-klasse ook niet meer.

Denk dat het erg lastig wordt om specifiek dit soort pick-ups aan te pakken. Makkelijkste lijkt me om het zakelijk een stuk onaantrekkelijker te maken (geen idee hoe), dat is waar ze nu zo populair zijn, niemand rijdt privé zo'n nieuw ding
Zakelijk ze onmogelijk maken gebeurt al: https://www.athlon.com/nl(...)ektrisch-vanaf-2025/.

Tenminste, ik heb de laatste tijd weinig meer van dit plan gehoord dat alle leaseauto's in 2025 elektrisch moeten zijn (lijkt me kort dag), maar sowieso is dit iets wat er aan zit te komen en dan kan zo'n gigantische bak volgens mij niet meer. Of je moet de elektrische F150 leasen, is die beschikbaar in Nederland?


Edit: 2025 is nog niet definitief, maar het plan komt weer terug in het recente klimaatadvies: https://www.activlease.nl(...)t-elektrisch-rijden/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208442944
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 22:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zakelijk ze onmogelijk maken gebeurt al: https://www.athlon.com/nl(...)ektrisch-vanaf-2025/.

Tenminste, ik heb de laatste tijd weinig meer van dit plan gehoord dat alle leaseauto's in 2025 elektrisch moeten zijn (lijkt me kort dag), maar sowieso is dit iets wat er aan zit te komen en dan kan zo'n gigantische bak volgens mij niet meer. Of je moet de elektrische F150 leasen, is die beschikbaar in Nederland?

Edit: 2025 is nog niet definitief, maar het plan komt weer terug in het recente klimaatadvies: https://www.activlease.nl(...)t-elektrisch-rijden/
Zijn het niet vooral aannemers/ZZP'ers die zo'n ding rijden? Die is waarschijnlijk gewoon op de zaak gekocht. Staan ook allemaal op grijs kenteken. Wat worden de regels vwb bedrijfsbusjes? Daar moet je eerder naar kijken denk ik
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 18 maart 2023 @ 22:08:01 #49
408813 crew  trein2000
pi_208442972
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 18:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
God, wat een domheid. Artikel 1 stelt dat iedereen in gelijke gevallen gelijk behandeld wordt. Dus als jouw buurman met zijn Yaris overal mag komen en parkeren als hij zijn mrb maar betaalt, dan geldt dat ook voor jou, ook als je een Dodge Ram rijdt.
Je snapt toch zelf ook wel dat een Yaris en een RAM geen gelijke gevallen zijn? Het gelijkheidsbeginsel moet je dan ook anders lezen; ongelijke gevallen moet je behandelen naar mate van ongelijkheid.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_208443054
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 22:06 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Zijn het niet vooral aannemers/ZZP'ers die zo'n ding rijden? Die is waarschijnlijk gewoon op de zaak gekocht. Staan ook allemaal op grijs kenteken. Wat worden de regels vwb bedrijfsbusjes? Daar moet je eerder naar kijken denk ik
Het ging in eerste instantie om alle zakelijke auto's, maar zijn daar wel voldoende elektrische busjes voor en hoe moet het met zakelijke busjes die van de ene klant naar de andere klant rijden op een dag, bijvoorbeeld om cv ketels te controleren? Die kunnen misschien de hele dag niet opladen, dat wordt een puzzel...
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')