een suv is niet 'tzelfde als 'n truck.quote:Op donderdag 9 maart 2023 07:14 schreef Alexandrian het volgende:
These Stupid Trucks are Literally Killing Us
These Stupid Trucks are Literally Killing Us
Origineel wordt de naam SUV in de US gebruikt voor auto's gebaseerd op een pick-up frame. Voor pick-ups/SUVs gelden daar minder strenge regels met betrekking tot veiligheid/uitstoot. Een hoge station is meer een Crossover (/CUV). Maar de namen worden idd steeds vaker door elkaar gebruikt.quote:Op donderdag 9 maart 2023 07:49 schreef sturmpie het volgende:
[..]
een suv is niet 'tzelfde als 'n truck.
suv is 'n hoge stationwagon
Nee dat eerste is een mini cross-over. Die onderste is wel een SUV.quote:Op donderdag 9 maart 2023 08:55 schreef Hanca het volgende:
Een SUV is dit:
[ afbeelding ]
Een Amerikaanse SUV is dit:
[ afbeelding ]
Van die laatste groep rijden er nauwelijks auto's in Nederland, die eerste groep zie je wel veel maar lijkt me geen echt probleem. Is vooral een wat sportievere auto met een hoge instap, een echt compromis tussen man en vrouw van rond de 50/60. De man wil een sportieve auto nu de kinderen eindelijk de deur uit zijn, de vrouw wil vooral praktisch met een wat hogere instap.
Zo simpel is het niet. Hoe ga je de co2 van een Tesla meten?quote:Op donderdag 9 maart 2023 10:44 schreef Tijger_m het volgende:
Er is natuurlijk een veel simpelere oplossing, een limiet op CO2 uitstoot per auto en het toeval wil dat die al onderweg is.
Dat is helemaal niet zo moeilijk, bedrijven hebben dat soort informatie meestal al maar die informatie is niet openbaar.quote:Op donderdag 9 maart 2023 11:28 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Zo simpel is het niet. Hoe ga je de co2 van een Tesla meten?
Dat eerste wordt in Nederland letterlijk verkocht als een SUV: https://www.volvocars.com/nl-be/v/cars/suvquote:Op donderdag 9 maart 2023 11:28 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Nee dat eerste is een mini cross-over. Die onderste is wel een SUV.
En dan komen ze met een electrische SUV.quote:Op donderdag 9 maart 2023 10:44 schreef Tijger_m het volgende:
Er is natuurlijk een veel simpelere oplossing, een limiet op CO2 uitstoot per auto en het toeval wil dat die al onderweg is.
Laat er ééntje in je garage staan, en vraag ontheffing aan bij de RDW.quote:Op donderdag 9 maart 2023 11:42 schreef Tijger_m het volgende:
Mijn vrouw zo ontroostbaar zijn als SUV's verboden zouden worden, overigens.
Daar heeft ze niet zoveel aan als ze er in wil rijdenquote:Op donderdag 9 maart 2023 12:13 schreef maily het volgende:
[..]
Laat er ééntje in je garage staan, en vraag ontheffing aan bij de RDW.
Er rijden in Nederland amper Amerikaanse SUV's rond.quote:Op donderdag 9 maart 2023 14:30 schreef Nielsch het volgende:
Ik moet altijd keihard lachen om die achterlijken die met zo'n Amerikaanse SUV over de grachten en de nauwe straatjes van Utrecht menen te moeten rijden. Wat mij betreft per direct verbieden, maar tot die tijd erg leuk om die mensen een beetje dwars te zitten door er voor te gaan fietsen. En die mensen hebben het vaak al zo moeilijk met er een beetje door komen.
Dat kind is het probleem, niet de auto.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 07:31 schreef CarbonC het volgende:
Van dat volk dat z'n kind met een Dodge Ram naar school brengt en zich tussen de fietsende kinderen door wurmt.
Deze berekening is allang keihard onderuit gehaald, dat weet je? Deze berekening gaat er van uit dat nu geboren kinderen dezelfde afdruk hebben in hun leven als mensen die in de jaren 70 geboren zijn. Totale onzin, natuurlijk. Nu geboren kinderen leven straks meer dan de helft van hun leven in een wereld met 100% schone energie, veel minder vervuilende fabrieken, elektrische auto's e.d. Nog los van het feit dat er ook gewoon keuzes zijn die je nu al kan maken.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 08:49 schreef asco het volgende:
[..]
Dat kind is het probleem, niet de auto.![]()
Maar ga maar allemaal verder kneuvelen over het oplossen van problemen met 8 miljard mensen.
[ afbeelding ]
Wel eens gehoord van motorrijtuigenbelasting (of wegenbelasting)? En artikel 1 van de Grondwet? Daarom mag dat. Je betaalt ervoor en als je buurman in een Yaris overal mag rijden en parkeren, mag jij dat in je Dodge Ram ook. Simpel.quote:Op donderdag 9 maart 2023 15:23 schreef qajariaq het volgende:
Naar mijn mening mogen er best eisen gesteld worden aan afmetingen van voertuigen. Dan denk ik met name een verbod in oude binnensteden en een parkeerverbod op standaard parkeerplekken. Maar als totaal verbieden lijkt me niet nodig. Voertuigen die op dat moment ergens moeten zijn voor werkzaamheden kan je natuurlijk een ontheffing geven.
Maar ik zie dus niet in waarom iemand in een overmaatse auto zoals een camper, pickup of (US)SUV overal maar moet kunnen rijden en parkeren.
Paar deuren verder staat hier een F350 Platinumquote:Op zaterdag 18 maart 2023 03:01 schreef tjoptjop het volgende:
Ik stond laatst naast een nieuwe Ford F150 en nondeju wat een lel van een apparaat is dat ondertussen zeg. M'n buurman had ooit in de jaren 90 een F150 en dat is een dinky toy in vergelijking met de nieuwe.
En dan hebben ze in de VS ook nog de F250 t/m F650![]()
klopt, minder mensen is de beste oplossing, maar ook gelijk de moeilijkste, tenzij er een nucleaire oorlog komt.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 08:49 schreef asco het volgende:
[..]
Dat kind is het probleem, niet de auto.![]()
Maar ga maar allemaal verder kneuvelen over het oplossen van problemen met 8 miljard mensen.
[ afbeelding ]
Je kan zelf inderdaad véél doen aan CO2 reductie, maar het hebben van kinderen kost inderdaad veel CO2 ondanks enige nihilistische aanpassing. Kinderen hebben eenmaal onderwijs (school stoken), sport-spel-beweging (verenigingen) én een bepaalde hoeveelheid eiwit nodig (doorgaans vlees). Voorts gebruiken mensen zorg, transportinfrastructuur, veiligheid en andere overheidsdiensten die véél co2 kosten.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 08:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Deze berekening is allang keihard onderuit gehaald, dat weet je? Deze berekening gaat er van uit dat nu geboren kinderen dezelfde afdruk hebben in hun leven als mensen die in de jaren 70 geboren zijn. Totale onzin, natuurlijk. Nu geboren kinderen leven straks meer dan de helft van hun leven in een wereld met 100% schone energie, veel minder vervuilende fabrieken, elektrische auto's e.d. Nog los van het feit dat er ook gewoon keuzes zijn die je nu al kan maken.
Mijn nooit vliegende, weinig energie verbruikende, alles tweedehandskopende, vegetarische huishouden van 5 personen heeft een veel kleinere afdruk dan het gemiddelde tweepersoons huishouden in Nederland.
Van die GMC-pick ups inderdaad. Zit ook standaard een tokkie in.quote:Op donderdag 9 maart 2023 15:59 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Er rijden in Nederland amper Amerikaanse SUV's rond.
Ik denk dat jij die Amerikaanse pick-up trucks bedoelt, die je wel overal ziet.
Precies, dan kun je ook wel mensen verbieden. Dan is het meteen helemaal opgelost en is de planeet gered.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 12:02 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je kan zelf inderdaad véél doen aan CO2 reductie, maar het hebben van kinderen kost inderdaad veel CO2 ondanks enige nihilistische aanpassing. Kinderen hebben eenmaal onderwijs (school stoken), sport-spel-beweging (verenigingen) én een bepaalde hoeveelheid eiwit nodig (doorgaans vlees). Voorts gebruiken mensen zorg, transportinfrastructuur, veiligheid en andere overheidsdiensten die véél co2 kosten.
Maar tweedehands kopen, en duurzaam koken kan zeker zorgen voor (enige) reductie.
Ik heb niks tegen grote auto's (Land Cruiserquote:Op zaterdag 18 maart 2023 10:46 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Paar deuren verder staat hier een F350 Platinum![]()
Nog steeds meer dan 2 personen die ook niet vliegen, veel tweedehands kopen etc etc.....quote:Op zaterdag 18 maart 2023 08:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Deze berekening is allang keihard onderuit gehaald, dat weet je? Deze berekening gaat er van uit dat nu geboren kinderen dezelfde afdruk hebben in hun leven als mensen die in de jaren 70 geboren zijn. Totale onzin, natuurlijk. Nu geboren kinderen leven straks meer dan de helft van hun leven in een wereld met 100% schone energie, veel minder vervuilende fabrieken, elektrische auto's e.d. Nog los van het feit dat er ook gewoon keuzes zijn die je nu al kan maken.
Mijn nooit vliegende, weinig energie verbruikende, alles tweedehandskopende, vegetarische huishouden van 5 personen heeft een veel kleinere afdruk dan het gemiddelde tweepersoons huishouden in Nederland.
Wat heeft de grondwet hier nu weer mee te maken? Staat daar überhaupt iets in over auto's? Wel een beetje bij de les blijven in plaats van totale onzin te verzinnen.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 09:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wel eens gehoord van motorrijtuigenbelasting (of wegenbelasting)? En artikel 1 van de Grondwet? Daarom mag dat. Je betaalt ervoor en als je buurman in een Yaris overal mag rijden en parkeren, mag jij dat in je Dodge Ram ook. Simpel.
ononderbouwde poep.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 08:49 schreef asco het volgende:
[..]
Dat kind is het probleem, niet de auto.![]()
Maar ga maar allemaal verder kneuvelen over het oplossen van problemen met 8 miljard mensen.
[ afbeelding ]
Een nieuwe Yaris weegt leeg al 970 kilo, dus met chauffeur alleen al komt je al boven de ton uit.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 18:05 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Wat heeft de grondwet hier nu weer mee te maken? Staat daar überhaupt iets in over auto's? Wel een beetje bij de les blijven in plaats van totale onzin te verzinnen.
Breedte, lengte en gewichtsbeperkingen bestaan echt al zolang de wegenverkeerswet bestaat. Hier in de omgeving zijn er nog bruggen waar een limiet van 1 ton voor is. Als je daar met je grondwettelijke Dodge overheen gaat krijg je volgens een bepaalde natuurwet gewoon een nat pak. Met een Yaris blijf je wel droog en krijg je ook geen boete pus schadebedrag aan je broek.
Leuk hoor, zelf verzinnen dat iets in de grondwet staat. Maar het zit gewoon in je overmaatse duim dus.
Ja, en?quote:Op zaterdag 18 maart 2023 18:22 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Een nieuwe Yaris weegt leeg al 970 kilo, dus met chauffeur alleen al komt je al boven de ton uit.
De nieuwste VW Golf weegt in de lichtste versie al 1260 kilo.
Vrijwel alle auto's, op oude koekblikken na, zitten al jaren boven de ton, en dan heb je nog niks spannends.
God, wat een domheid. Artikel 1 stelt dat iedereen in gelijke gevallen gelijk behandeld wordt. Dus als jouw buurman met zijn Yaris overal mag komen en parkeren als hij zijn mrb maar betaalt, dan geldt dat ook voor jou, ook als je een Dodge Ram rijdt.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 18:05 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Wat heeft de grondwet hier nu weer mee te maken? Staat daar überhaupt iets in over auto's? Wel een beetje bij de les blijven in plaats van totale onzin te verzinnen.
Breedte, lengte en gewichtsbeperkingen bestaan echt al zolang de wegenverkeerswet bestaat. Hier in de omgeving zijn er nog bruggen waar een limiet van 1 ton voor is. Als je daar met je grondwettelijke Dodge overheen gaat krijg je volgens een bepaalde natuurwet gewoon een nat pak. Met een Yaris blijf je wel droog en krijg je ook geen boete pus schadebedrag aan je broek.
Leuk hoor, zelf verzinnen dat iets in de grondwet staat. Maar het zit gewoon in je overmaatse duim dus.
Sorry maar hier ga ik niet eens op reageren zo dom is je conclusie.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 18:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
God, wat een domheid. Artikel 1 stelt dat iedereen in gelijke gevallen gelijk behandeld wordt. Dus als jouw buurman met zijn Yaris overal mag komen en parkeren als hij zijn mrb maar betaalt, dan geldt dat ook voor jou, ook als je een Dodge Ram rijdt.
Ga je verbieden op formaat, dan neem je ook gangbare busjes als een Mercedes Sprinter mee. Neem je gewicht dan kunnen auto's als een Mercedes S-klasse ook niet meer.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 18:48 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ja, en?
Het gaat erom dat er gesteld werd dat een zware, grote auto een grondwettelijk recht is. Dat is dus pure flauwekul.
Een verbod op die idioot grote en/of zware dingen in woonwijken en openbare parkeerplaatsen bij winkelcentra is dus gewoon prima mogelijk zonder ook maar een wet aan te hoeven passen. En dat lijkt mij dus ook een prima plan want als we steeds alle auto's maar groter en zwaarder maken is dat voor andere verkeersdeelnemers steeds gevaarlijker.
En nee, de berijder van zo'n onding is ook niet veiliger als ie tegen een boom rijdt, veel onveiliger zelfs. Bij een aanrijding met een normale auto consumeert ie wel de kreukelzone van die ander, asociaal dus, laat die tokkie zijn/haar eigen kreukelzone verzorgen...
Zakelijk ze onmogelijk maken gebeurt al: https://www.athlon.com/nl(...)ektrisch-vanaf-2025/.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 21:37 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ga je verbieden op formaat, dan neem je ook gangbare busjes als een Mercedes Sprinter mee. Neem je gewicht dan kunnen auto's als een Mercedes S-klasse ook niet meer.
Denk dat het erg lastig wordt om specifiek dit soort pick-ups aan te pakken. Makkelijkste lijkt me om het zakelijk een stuk onaantrekkelijker te maken (geen idee hoe), dat is waar ze nu zo populair zijn, niemand rijdt privé zo'n nieuw ding
Zijn het niet vooral aannemers/ZZP'ers die zo'n ding rijden? Die is waarschijnlijk gewoon op de zaak gekocht. Staan ook allemaal op grijs kenteken. Wat worden de regels vwb bedrijfsbusjes? Daar moet je eerder naar kijken denk ikquote:Op zaterdag 18 maart 2023 22:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zakelijk ze onmogelijk maken gebeurt al: https://www.athlon.com/nl(...)ektrisch-vanaf-2025/.
Tenminste, ik heb de laatste tijd weinig meer van dit plan gehoord dat alle leaseauto's in 2025 elektrisch moeten zijn (lijkt me kort dag), maar sowieso is dit iets wat er aan zit te komen en dan kan zo'n gigantische bak volgens mij niet meer. Of je moet de elektrische F150 leasen, is die beschikbaar in Nederland?
Edit: 2025 is nog niet definitief, maar het plan komt weer terug in het recente klimaatadvies: https://www.activlease.nl(...)t-elektrisch-rijden/
Je snapt toch zelf ook wel dat een Yaris en een RAM geen gelijke gevallen zijn? Het gelijkheidsbeginsel moet je dan ook anders lezen; ongelijke gevallen moet je behandelen naar mate van ongelijkheid.quote:Op zaterdag 18 maart 2023 18:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
God, wat een domheid. Artikel 1 stelt dat iedereen in gelijke gevallen gelijk behandeld wordt. Dus als jouw buurman met zijn Yaris overal mag komen en parkeren als hij zijn mrb maar betaalt, dan geldt dat ook voor jou, ook als je een Dodge Ram rijdt.
Het ging in eerste instantie om alle zakelijke auto's, maar zijn daar wel voldoende elektrische busjes voor en hoe moet het met zakelijke busjes die van de ene klant naar de andere klant rijden op een dag, bijvoorbeeld om cv ketels te controleren? Die kunnen misschien de hele dag niet opladen, dat wordt een puzzel...quote:Op zaterdag 18 maart 2023 22:06 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Zijn het niet vooral aannemers/ZZP'ers die zo'n ding rijden? Die is waarschijnlijk gewoon op de zaak gekocht. Staan ook allemaal op grijs kenteken. Wat worden de regels vwb bedrijfsbusjes? Daar moet je eerder naar kijken denk ik
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |