Ik zou als buur niet blij zijn met je.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:07 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
Onlangs tuin laten doen en bak laten metselen tegen muur (enkelsteens) schuur van de buren. De bak is ca 300 bij 50 cm. Binnenkort worden hier planten in gezet en ik begrijp nu dat ik het beste tegen de muur van de buren plastic kan aanbrengen tegen het doorslaan van vocht.
Klopt dit en wat kan ik hier het beste voor gebruiken? En dan vastlijmen aan de muur? Met montagekit?
Alvast bedankt voor de hulp, ik ben een kluns op get technische vlak.
Idem, los van de buren, al is het maar een paar mm!quote:Op maandag 6 maart 2023 13:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik zou als buur niet blij zijn met je.
Is er sprake van eigendom of huur? Staat de muur van die schuur (deels) op jouw grond of geheel op dat van je buren? Heb je toestemming nodig en heb je toestemming?
Want anders verwacht ik binnenkort ook nog een topic in WGR...
Dan ontopic: ik zou degelijke en dichte vijverfolie gebruiken aan de kant van de muur en dat ook een stuk (tot de helft) door laten lopen langs de onder- en zijkant van de bloembak. En dan de hele bak voorzien van worteldoek, de onderste 15cm kleikorrels of kiezels en dan grond er bovenop.
Lijmen / kitten zou niet echt nodig moeten zijn aangezien de grond het wel op z'n plek houdt.
Ik zou zelf voor een vrijstaande oplossing gekozen hebben die geen contact maakt met de muur van de buren.
Dat is de elende van niet technisch zijn. Je betaalt een boel geld en dan mag je er toch vanuit gaan dat vakmensen het doen zoals het hoort of het beste is. De bestrating eromheen is al helemaal gemaakt en opschuiven gaat het niet meer netjes worden. Gelukkig werd ik hierop toevallig door iemand gewezen.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik zou als buur niet blij zijn met je.
Is er sprake van eigendom of huur? Staat de muur van die schuur (deels) op jouw grond of geheel op dat van je buren? Heb je toestemming nodig en heb je toestemming?
Want anders verwacht ik binnenkort ook nog een topic in WGR...
Dan ontopic: ik zou degelijke en dichte vijverfolie gebruiken aan de kant van de muur en dat ook een stuk (tot de helft) door laten lopen langs de onder- en zijkant van de bloembak. En dan de hele bak voorzien van worteldoek, de onderste 15cm kleikorrels of kiezels en dan grond er bovenop.
Lijmen / kitten zou niet echt nodig moeten zijn aangezien de grond het wel op z'n plek houdt.
Ik zou zelf voor een vrijstaande oplossing gekozen hebben die geen contact maakt met de muur van de buren.
De bak is op zand gemetseld. Er zijn geen tegels onderin de ‘bak’quote:Op maandag 6 maart 2023 15:42 schreef Barry1986 het volgende:
Maak je geen zorgen, het is misschien "niet netjes" maar met folie er tegen aan voorkom je de vocht doorslag en is er niets aan de hand.
Koop je wat visvijverfolie, knup het er desnoods 3laags tegen aan en je gaat niks merken.
Zorg wel voor waterafvoer in de bodem
Naja, aangezien er nog geen uitsluitsel is of er überhaupt tegenaan gebouwd mag worden zou ik me nog wel zorgen maken.quote:
Nou ja het zijn een stuk of 16 blokken op en naast elkaar gelijmd en niet vast gemaakt aan de betreffende muur. Het is geen aanbouw.quote:Op maandag 6 maart 2023 17:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Naja, aangezien er nog geen uitsluitsel is of er überhaupt tegenaan gebouwd mag worden zou ik me nog wel zorgen maken.
Ik heb vorig jaar (bij mijn 2e woning die ik in de verhuur heb) een uitbouw met keuken laten plaatsen waarvan de buitenmuur geheel op eigen grond staat om te voorkomen dat buren er tegenaan mogen (!) bouwen.
Dus dat is wel iets om even goed rekening mee te houden.
Als iemand daar tegenaan zou bouwen, mochten ze het direct weer weg halen en eventuele schade vergoeden.
Die kan je er alsnog in metselen, het komt niet in het zicht dus heel netjes hoeft het niet.quote:Op maandag 6 maart 2023 17:46 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
Neemt niet weg dat als ik dit vooraf had geweten we een extra muurtje voor de muur van de buren hadden gemaakt met een cm tussenruimte.
Dat gaat niet, dan blijft er nog maar heel weinig ruimte voor planten/ boompjes over. Gelukkig las ik dat er 1 User aangeeft dat het moet lukken met de folie. De andere usera bedankt voor het aangeven welke folie te gebruiken.quote:Op maandag 6 maart 2023 18:32 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Die kan je er alsnog in metselen, het komt niet in het zicht dus heel netjes hoeft het niet.
Dan maar hopen dat de buurman voldoende ventilatie heeft anders wordt zijn muur nog steeds nat achter die folie. Nahjah, je kunt het nu lastig alsnog wijzigen, het beste er van hopen en contact houden met de buren.quote:Op maandag 6 maart 2023 19:40 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
[..]
Dat gaat niet, dan blijft er nog maar heel weinig ruimte voor planten/ boompjes over. Gelukkig las ik dat er 1 User aangeeft dat het moet lukken met de folie. De andere usera bedankt voor het aangeven welke folie te gebruiken.
Dat is niet heel slim voor je planten. Dan is het echt alsof ze in pot zitten en niet in de volle grond.quote:Op maandag 6 maart 2023 16:58 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
[..]
De bak is op zand gemetseld. Er zijn geen tegels onderin de ‘bak’
Gaat dat voldoende werken?
Bedoel je dat tegels niet slim zijn of ben je bang dat zand als capillaire barrière gaat werken?quote:Op maandag 6 maart 2023 19:49 schreef June. het volgende:
[..]
Dat is niet heel slim voor je planten. Dan is het echt alsof ze in pot zitten en niet in de volle grond.
Beide toepassingen zijn mogelijk maar vaak is voor een vijver iets meer dan 1mm nodig (1.2mm) en voor andere toepassingen 0.75mmquote:Op zaterdag 11 maart 2023 09:07 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
Ik las dat ik EPDM folie nodig heb en ik las ook vijver folie. Ik ging er vanuit dat dat hetzelfde is maar blijkbaar niet.
Is er een belangrijke reden voor het één of voor het ander te kiezen?
Vijverfolie is geen merknaam en staat als voornaamwoord niet voor een specifiek materiaal. Het is folie voor in de vijver.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 09:07 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
Ik las dat ik EPDM folie nodig heb en ik las ook vijver folie. Ik ging er vanuit dat dat hetzelfde is maar blijkbaar niet.
Is er een belangrijke reden voor het één of voor het ander te kiezen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |